Nieuws van PvdA in Zeeland inzichtelijk

5 documenten

Vragen over slimme signalering Deltaweg

PvdA PvdA VVD Zeeland 06-02-2020 09:44

De provincie Zeeland investeert in de infrastructuur onder andere om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen te verbeteren. Er zijn diverse voorbeelden in Nederland zoals op de Tilburgse Heuvelring of in de proeftuin Nettelhorst waar slimme signalering onderzocht en / of toegepast wordt om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De VVD en PvdA hebben een aantal vragen over de toepassing van slimme signalering in Zeeland.

Vragen van de Statenleden Ralph van Hertum (PvdA) en Daniëlle de Clerck (VVD) aan Gedeputeerde Staten van Zeeland: 1. Is het college van Gedeputeerde Staten het met ons eens dat slimme signalering een instrument is wat de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen kan verbeteren? 2. Maakt het instrument van slimme signalering momenteel onderdeel uit van de instrumenten die de provincie Zeeland als wegbeheerder kan gebruiken om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren? 3.Welk afwegingskader/beleid wordt er binnen Zeeland gehanteerd voor het wel of niet inzetten van dit instrument. 4. Ziet het college van Gedeputeerde Staten slimme signalering als een (tijdelijke) mogelijkheid om de verkeersveiligheid en doorstroming op de huidige Deltaweg te verbeteren? Is het college bereid om dit nader te onderzoeken?

Antwoorden op Statenvragen ‘Slimme signalering’ (06-02-2020)

Het bericht Vragen over slimme signalering Deltaweg verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Kamervragen over schrappen tolheffing

PvdA PvdA Zeeland 12-03-2019 13:40

Vragen van het Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) aan de minister Infrastructuur & Waterstaat over schrappen tolheffing Westerscheldetunnel voor betere bereikbaarheid Zeeuws-Vlaanderen:

Bent u bekend met de uitzending Goedemorgen Nederland van 12 maart 2019 over de Westerscheldetunnel en de berichten Zeeuws-Vlaamse boeren: ‘Tunnel moet tolvrij’ en Minister voert campagne in Zeeland? Vindt u het ook het onrechtvaardig dat inwoners van Zeeuws-Vlaanderen vanwege de tolheffing in de Westerscheldetunnel hoge kosten, meer dan  € 1600 per jaar, moeten maken voor woon-werkverkeer of een bezoek aan familie buiten Zeeuws-Vlaanderen? Wat vindt u ervan dat vele Zeeuws-Vlamingen de tolheffing door de Westerscheldetunnel als een mentale barrière ervaren? Klopt het dat 40% van de inwoners die vanwege woon-werkverkeer gebruik moet maken van de Westerscheldetunnel deze kosten niet vergoed krijgen door de werkgever en deze dus zelf moeten bekostigen? Bent u ook van mening dat het onwenselijk is dat deze mensen moeten betalen voor het gebruik van publieke voorzieningen terwijl er geen alternatief is? Klopt het dat de Westerscheldetunnel steeds vaker gebruikt wordt als onderdeel van de economische as Goes-Gent? Erkent u het belang van deze economische as? Denkt u ook dat het afschaffen van de tol op de Westerscheldetunnel deze economische corridor nog verder versterkt? Bent u ook, net zoals de Zeeuws-Vlaamse boeren, dat de tolheffing een vorm van concurrentievervalsing is? Ziet u ook dat de tolheffing in de Westerscheldetunnel ervoor zorgt dat het voor Zeeuws-Vlaanderen lastiger is om de bevolkingskrimp tegen te gaan en extra bedrijvigheid naar Zeeuws-Vlaanderen te trekken? Vindt u ook dat, vanwege deze bevolkingskrimp, het van groot belang is om de provincie Zeeland financieel bij te springen en er voor te zorgen dat de tolheffing zo spoedig mogelijk wordt afgeschaft? Bent u het eens dat het schrappen van de tolheffing enorme voordelen voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen en de omgeving kan hebben? Klopt het dat in de Tunnelwet is afgesproken dat er te allen tijde een veerverbinding tussen Vlissingen – Breskens voor fietsers en voetgangers moet zijn? Vindt ook, vanwege het belang voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, dat dit een OV-verbinding moet zijn? Kunt u garanderen dat deze veerverbinding niet commercieel wordt geëxploiteerd?

Het bericht Kamervragen over schrappen tolheffing verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Vragen over verkeersremmers bij Eede

PvdA PvdA Zeeland 05-01-2019 09:16

De PvdA-Statenfractie heeft met verbazing kennis genomen van de ontwikkelingen rondom de verkeersremmers in Eede. Wij lazen in de PZC dat op de provinciale weg bij Eede meerdere ongelukken plaats hebben gevonden door de plaatsing van de verkeersremmers. De provincie heeft na korte tijd het besluit genomen om de verkeersremmers weer weg te halen.

In de PZC stond het volgende: “De nieuwe verkeersremmers op de Rijksweg tussen Aardenburg en Eede worden weer weggehaald. Ze hebben al tot diverse ongelukken geleid. (…) De verkeersremmers zijn recent op de doorgaande weg geplaatst, in opdracht van de provincie. De gemeente Sluis was daar nog niet van op de hoogte.”

Voor de PvdA-Statenfractie staat de verkeersveiligheid voorop. Als eerste vragen we ons af hoe het met de verkeersdeelnemers is die een ongeluk hebben gehad bij Eede? Daarnaast vragen we ons af hoe het kan dat de Provincie Zeeland verkeersremmers plaatst die binnen korte tijd tot diverse ongelukken leiden? Daarnaast verbaast ons de communicatie met de gemeente Sluis. De gemeente geeft aan pas later op de hoogte te zijn gebracht van de verkeersremmers. Wij denken juist dat de belanghebbenden samen de verkeersveiligheid moeten verbeteren in Zeeland en niet zonder overleg tot actie over moeten gaan.

Naar aanleiding hiervan hebben de PvdA-Statenleden Anita Pijpelink en Ralph van Hertum de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld: 1. Zijn Gedeputeerde Staten het met de PvdA eens dat bij het verbeteren van de verkeersveiligheid op een weg eerst gedegen, goed onderbouwd onderzoek moet plaatsvinden? Welke stappen zijn doorlopen alvorens de verkeersremmers in Eede zijn geplaatst? 2. Hoe kijken Gedeputeerde Staten terug op het proces rondom de verkeersremmers? Zijn Gedeputeerde Staten het met de PvdA eens dat de belanghebbenden, zoals de inwoners van het betreffende gebied en de gemeente, bij het proces voor verkeersremmers moeten worden betrokken? Zo nee, waarom niet? 3. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om een intern onderzoek te organiseren naar het proces van de verkeersremmers in Eede en vergelijkbare huidige / toekomstige projecten op dezelfde manier tegen het licht te houden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, zijn Gedeputeerde Staten dan ook bereid om de uitkomsten van dit onderzoek binnen een half jaar in de Commissie Economie te bespreken? 4. Welke verbeterpunten ziet het college in het proces zoals dat is gelopen rondom de situatie van de plaatsing van verkeersremmers in Eede? Is het college bereid deze verbeterpunten in de organisatie toe te passen?

Het bericht Vragen over verkeersremmers bij Eede verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Symposium Zeeland 2030

PvdA PvdA Zeeland 30-05-2018 22:07

Wat:     Programma werkbijeenkomst PvdA Zeeland 9 juni Staten- en waterschapsverkiezingen 2019 Waar:   Arsenaaltheater, Arsenaalplein1, 4381 BL Vlissingen Wie:     Leden PvdA Zeeland en genodigden van buiten Tijd:     09.30-12.00 uur

Inleiding Op 9 juni nodigt de PvdA Zeeland u uit voor een inspirerende bijeenkomst over Zeeland 2030. Doel van deze bijeenkomst is om bouwstenen te verzamelen voor het verkiezingsprogramma voor de Staten- en waterschapsverkiezing in 2019. Voor ons een manier om de goede dingen in het programma te zetten, voor u een gelegenheid om het verkiezingsprogramma te beïnvloeden in de richting die u belangrijk vindt. We starten met dromen over Zeeland in 2030 om daarna in te gaan op wat er de komende vier jaar nodig is aan actie. U als lid van de PvdA in Zeeland en anderen die betrokken zijn bij vernieuwingen en ontwikkelingen vragen we hier uw licht op te laten schijnen.

Programma 09.00 uur: Inloop. 09.30 uur: Welkom en korte toelichting op doel en werkwijze van deze ochtend. 09.35 uur: Socioloog Hans Andriaansens houdt een inleiding  over de nabije toekomst van Zeeland vanuit de perspectieven die deze ochtend aan de orde komen: economie, milieu en leefbaarheid.  Hans Adriaansens was onder andere hoogleraar in Tilburg, oprichter en eerste dean van de Roosevelt Academy in Middelburg en lid van de van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. 10.05 uur: Dromen/durven/doen. De aanwezigen verdelen zich in drie groepen om verder te praten over één van de drie deelonderwerpen: – Economie: werk en inkomen – Milieu en omgeving – Leefbaarheid De inschrijving voor de deelonderwerpen vindt plaats tijdens de inloop. Met een gespreksleider en leden van de Statenfractie provinciale worden de volgende punten uitgewerkt. Dromen over Zeeland in 2030 en dromen delen: Breinstorm aan de hand van vragen en digitale hulpmiddelen over wat er de komende 5 jaar nodig is om richting de droom te groeien en we moeten doen om dat te bereiken. En vooral: hoe geeft dit alles inhoud aan PvdA idealen als bestaanszekerheid, goed werk en verheffing. Zonder smartphone kunt u prima aan de discussie deelnemen. Maar als u een smartphone heeft: neem hem in ieder geval mee. 10.30 uur: Pauze met koffie/thee. 10.45 uur: Vervolg dromen/durven/doen. 11.50 uur: Plenaire afsluiting en korte terugkoppeling. 12.10 uur: Einde programma. Informeel deel met een drankje en een broodje.

U kunt zich aanmelden via een e-mail naar hdleunk@zeelandnet.nl.

Het bericht Symposium Zeeland 2030 verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Snelheidsovertredingen Sloeweg

PvdA PvdA Zeeland 30-01-2018 07:17

De PvdA-Statenfractie heeft dit weekeinde met verbijstering kennis genomen van de volgende snelheidsovertreding op de Sloeweg. Een bestuurder racete met 206 km per uur over de provinciale weg, waar 100 km per uur de maximale snelheid is. Niet alleen bracht de wegpiraat zichzelf in gevaar, ook andere automobilisten hadden (ernstige) schade kunnen ondervinden door het roekeloze rijgedrag van deze persoon rond het middaguur.

Helaas is dit niet het eerste incident op de Sloeweg, sinds alle rijstroken volledig toegankelijk zijn. Meermaals rijden automobilisten met hoge, tot zeer hoge snelheid ten noorden van ’s-Heerenhoek. In 2017 zijn zestien rijbewijzen ingenomen op dit traject. De PvdA-Statenfractie heeft hier genoeg van. Wij willen dat paal en perk wordt gesteld aan het roekeloze rijgedrag van sommigen, die anderen in gevaar brengen.

Verkeersdeskundige Ruud Hornman verwoordde eind 2017 treffend aan de PZC: “Als je hier een permanente handhaving zou plegen, dan neem je dagelijks rijbewijzen in. Dit is schokkend voor een provinciale stroomweg. Je kan bijvoorbeeld met elektronische borden gaan werken.”

Voor ons staat de veiligheid van alle weggebruikers en de ordehandhavers centraal. Het kan niet zo zijn dat in 2018 de Sloeweg een racebaan blijft voor wegpiraten. We verlangen actie van het provinciebestuur.

Naar aanleiding hiervan heeft de fractie van de Partij van de Arbeid de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland:

Delen Gedeputeerde Staten de mening van de PvdA dat de extreme snelheidsovertredingen op de Sloeweg gevaarlijk zijn voor alle weggebruikers en de ordehandhavers? Indien ja, bent u van plan om met de politie in gesprek te gaan om de veiligheid op de Sloeweg te verbeteren? Indien nee, waarom niet? Zijn Gedeputeerde Staten bereid om met de politie te overleggen om snelheidscontroles in te voeren op de Sloeweg? Bijvoorbeeld met een permanente trajectcontrole of een permanente controle (flitspaal) op een punt van de Sloeweg?

Antwoorden Statenvragen over snelheidsovertredingen Sloeweg (30-01-2018)

Het bericht Snelheidsovertredingen Sloeweg verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.