Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Weer een èchte bus door de Aalderinkshoek

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 24-11-2017 13:51

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140590/173756/IMG_20171123_104434Eén keer per maand komen ze bij elkaar om over de politiek na te denken, een groepje actieve leden van de ChristenUnie in Almelo. In deze "denktank" ontstond het idee om de Aalderinkshoek weer een volwaardige buslijn te geven. OV-specialist Harrie Korte en raadslid Michiel van Heek gingen er mee aan de slag. Heel letterlijk, want ze zijn in een lege Syntus-bus gestapt en hebben de voorgestelde busroute proefondervindelijk zelf gereden.

Een half jaar geleden is stadsbus 25 (Aalderinkshoek) opgeheven en vervangen door buurtbus 525.  Dat zorgde voor problemen. De buurtbus rijdt pas vanaf 9 uur, en is daardoor geen optie voor woon-werkverkeer. Ook is de buurtbus te klein; soms moeten mensen achterblijven omdat er niet genoeg plek is.

Als oplossing stelt de ChristenUnie voor om lijn 80 (Wierden) over de Aalderinkshoek te laten rijden (zie het routekaartje hieronder). Lijn 525 kan dan vervallen.

De Aalderinkshoek krijgt dan weer een èchte bus, die de hele dag regelmatig rijdt. Bijkomend voordeel: lijn 80 wordt beter benut (via de Aalderinkshoek bedient deze lijn veel meer mensen dan langs de huidige route-Wierdensestraat).

Aandachtspunt is de aansluiting vanuit de Mozartstraat op de Wierdensestraat. Daar zal een (eenmalige) investering nodig zijn (bijvoorbeeld om het huidige fietspad geschikt te maken voor bussen).

De gemeente en de provincie zouden dit verkeerskundig en financieel verder uit moeten werken. De praktijk-rit die Michiel van Heek en Harrie Korte reden, biedt alvast goede vooruitzichten op een volwaardige buslijn door de Aalderinkshoek.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140590/173756/weer-een-echte-bus-door-de-aalderinkshoek.html

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1140590/173756/weer-een-echte-bus-door-de-aalderinkshoek.html

Nieuw fietspad langs de Plesmanweg

ChristenUnie ChristenUnie PvdA Almelo 03-09-2017 14:04

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1126177/173756/cycleprint plesmanwegDe ChristenUnie wil dat Almelo een stad is waar je goed kunt fietsen. Fijn en veilig fietsen was ook onze insteek bij de raadsvergadering over een nieuw fietspad langs de Plesmanweg. Helaas kreeg de discussie een wat vervelende (politieke) wending. Maar ondanks de commotie was (en blijft) onze fractie gericht op de inhoud: een fietsvriendelijk Almelo.

Hieronder de bijdrage in eerste termijn van de ChristenUnie (raadslid Michiel van Heek):

Ik wil graag beginnen met dit kaartje. Zoals u kunt zien is de Turfkade een belangrijke route voor fietsers tussen Aadorp en Almelo. En dat zal ook zo blijven, of je het fietspad nu fietssnelweg noemt of niet. Natuurlijk is de Turfkade een belangrijke weg voor auto's en vrachtwagens, maar dus ook voor fietsers. Dit beeld wilde ik toch even neerzetten.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1126177/173756/nieuw-fietspad-langs-de-plesmanweg.html

De ChristenUnie is blij met het voorstel om een tweerichtingsfietspad aan te leggen, met een zo breed mogelijke middenberm, zodat afslaande vrachtauto's goed kunnen zien of er fietsers aankomen. Veiligheid heeft voor ons hoge prioriteit. Daarom zijn wij ook tegen snelheidsremmende maatregelen voor fietsers. Deze maatregelen wekken namelijk onbewust de indruk dat de fietser voorrang moet verlenen. Het kan gevaarlijk zijn als auto's daardoor onterecht voorrang nemen.

Ik weet uit eigen ervaring dat fietsers een enorme hekel hebben aan ribbeltjes of anderszins slecht wegdek. Maar ik zeg het vooral in het belang van de veiligheid, voor een duidelijke voorrangssituatie. Snelheidsremmende maatregelen zijn wel nodig, maar dan voor het auto- en vrachtverkeer.

Het volgende plaatje is een voorbeeld van een geslaagd kruispunt met een doorgaande fietsroute. Wat maakt dit tot een veilig kruispunt? Een effectieve voordrempel (voor als de automobilist even op zijn telefoon bezig is), uitzicht/overzicht, een verhoogd fietspad en een as-verspringing. Ik laat dit plaatje niet zien om direct zo toe te passen op de Plesmanweg, maar het kan wel dienen als inspiratie.

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1126177/173756/nieuw-fietspad-langs-de-plesmanweg.html

Laat ik ook een duit in het zakje doen van de oost west discussie. De ChristenUnie heeft een lichte voorkeur voor de oostvariant. Vanwege de argumenten die de Fietsersbond genoemd heeft. We zullen het amendement van de PvdA dus steunen.

Ten slotte, al gaat het vanavond niet hierover: fietssnelweg F35. Vorige week hebben wij een motie ingediend om de knelpunten scherper in beeld te krijgen. Die motie heeft het helaas niet gehaald. Toch blijven wij erop aandringen, anders komt de F35 nooit van de grond. En de F35 zien wij toch als een belangrijk middel om mensen uit de auto en op te fiets te krijgen.

Plan voor fiets helaas verworpen

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 09-04-2017 14:31

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1114700/173756/IMG_20170409_134136De tijd dat voorstellen van B&W automatisch door de gemeenteraad werden aangenomen, ligt gelukkig achter ons. Maar soms worden ook goede plannen verworpen. Zo werd het mobiliteitsplan Binnenstad-Noord op 21 maart door de raad afgewezen. Jammer; het had een mooie impuls kunnen geven aan de veiligheid en bereikbaarheid voor fietsers. Lees hier de bijdrage van ChristenUnie-raadslid Michiel van Heek.

Voorzitter,Dit is hoe we het graag zien. Een raadsvoorstel met alternatieven. Zelfs de tegenstanders worden op hun wenken bediend met optie D. De ChristenUnie kiest voor optie B (eenrichtingsverkeer op de Sluiskades). We hebben daar 3 redenen voor:

1. veiligheid voor fietsers2. bereikbaarheid per fiets en auto3. de zwijgende meerderheid is hierbij gebaat

Ad 1. Veiligheid voor fietsers. Het kruispunt bij de Friese brug is een van de gevaarlijkste kruispunten van Almelo. Laten we dat niet bagatelliseren. Als mensen zeggen dat het wel meevalt, is dat hun subjectieve waarneming. Statistieken liegen niet. Dit kruispunt is niet voor niets een black spot.

Ad 2. De bereikbaarheid per fiets is een doorlopende, constante opgave voor de gemeente. Nederlandse steden hebben een internationale reputatie van fietsvriendelijkheid hoog te houden. Stilstand is achteruitgang. En de Sluiskade voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Optie A en B geven de Sluiskade een broodnodige update. Maar ook de bereikbaarheid per auto wordt met deze plannen verbeterd. Uit het noorden komend staan er straks geen verkeerslichten meer. Overigens kiezen wij ook in verband met de bereikbaarheid per auto voor optie B en niet voor A.

Ad 3. De mensen in Almelo zijn hierbij gebaat. Natuurlijk zijn wij niet doof voor de vele protesten op plan A en in mindere mate ook op plan B. Verkeerskundige veranderingen zorgen altijd voor een boel onrust. Er is volop aandacht voor de nadelen - vermeende nadelen ook nog vaak. De voordelen blijven daardoor onderbelicht. Van diverse kanten, ook van bewoners van de Sluiskade, horen wij: we willen heel graag dat de verkeerssituatie wordt aangepakt. De ChristenUnie is het eens met deze mensen. De voordelen van optie B wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.