Nieuws van politieke partijen in Loppersum inzichtelijk

8 documenten

Raadsvergadering 24 juni 2019 1e turap

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 27-06-2019 19:14

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1277328/187657/Euro bankbiljetten.jpgDe eerste tussentijdse rapportage inzake de gemeentelijke financiƫn (1e turap) wordt gepresenteerd. De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

Beide Haagse maatregelen leiden bij ons tot tekorten. Maar wie A zegt moet ook B zeggen in Den Haag. Je kunt niet bestellen zonder te betalen!

Ons werk als raadslid beter beloond, dat vinden we een uitstekend besluit van Den Haag, maar dan ook voor de financiering staan. Van wethouder Slager hebben we kunnen horen dat wat betreft dit punt de financiën inderdaad in de Meicirculaire hiervoor zijn geregeld.

Jeugdzorg beter in handen van de gemeente als nabije Overheid. Maar dan ook met geld over de brug komen. Meer zicht op de problemen omdat je er dichterbij zit als gemeente, betekent eerder dat je meer wilt helpen dat dat je kunt bezuinigen op de Jeugdzorg…..

Bezuiniging op de Jeugd is bezuinigen op je toekomst. En de vraag is of je dat moet willen.

De fractie van de ChristenUnie vindt dat het Ministerie structureel met meer geld over de brug moet komen voor de Jeugdzorg. We zijn niet blij met het tekort, maar het geeft naar Den Haag wel de nodige duidelijkheid. Laten we hopen dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) dit in Den Haag ook duidelijk kan maken. Anders moeten we helaas de bal terugleggen in Den Haag. We hopen op een financiering die beter voor elkaar komt.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren vanaf 0:16:10.

Raadsvergadering 24 juni 2019 1e turap

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 27-06-2019 19:14

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1277328/349520/Euro bankbiljetten.jpgDe eerste tussentijdse rapportage inzake de gemeentelijke financiƫn (1e turap) wordt gepresenteerd. De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

Beide Haagse maatregelen leiden bij ons tot tekorten. Maar wie A zegt moet ook B zeggen in Den Haag. Je kunt niet bestellen zonder te betalen!

Ons werk als raadslid beter beloond, dat vinden we een uitstekend besluit van Den Haag, maar dan ook voor de financiering staan. Van wethouder Slager hebben we kunnen horen dat wat betreft dit punt de financiën inderdaad in de Meicirculaire hiervoor zijn geregeld.

Jeugdzorg beter in handen van de gemeente als nabije Overheid. Maar dan ook met geld over de brug komen. Meer zicht op de problemen omdat je er dichterbij zit als gemeente, betekent eerder dat je meer wilt helpen dat dat je kunt bezuinigen op de Jeugdzorg…..

Bezuiniging op de Jeugd is bezuinigen op je toekomst. En de vraag is of je dat moet willen.

De fractie van de ChristenUnie vindt dat het Ministerie structureel met meer geld over de brug moet komen voor de Jeugdzorg. We zijn niet blij met het tekort, maar het geeft naar Den Haag wel de nodige duidelijkheid. Laten we hopen dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) dit in Den Haag ook duidelijk kan maken. Anders moeten we helaas de bal terugleggen in Den Haag. We hopen op een financiering die beter voor elkaar komt.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren vanaf 0:16:10.

Beschouwingen Kadernota 2019 e.v.

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 12-06-2018 15:57

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1221936/187657/IMG_1656aWe mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en Ć©Ć©nzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken........

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1221936/187657/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.htmlEen wethouder van financiën met als eerste advies in de kadernota: Kies eieren voor je geld.

Wat voor vertrouwen geeft dat in de begroting die hij ons dit najaar presenteert.

Eerste vraag dus: is dit een advies aan de raadsleden? Moeten we op voorhand al genoegen nemen met minder als we eigenlijk willen? 

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1221936/187657/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.html

Het tweede plaatje kun je als dan volgt opvatten: blijkbaar mogen we, als we niet met minder genoegen nemen, onze koffers pakken. Of heeft Hans Alders de koffers laten staan voor min. Eric Wiebes. Wat mij betreft mag hij ze pakken en niet Alders.

Kortgeleden sloten we een raadsakkoord als basis voor de komende 2,5 jaar. Een goede zaak dat we als raad ons hier samen in konden vinden.

We mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en éénzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken. De goede elementen/voorzieningen voor alle dorpen behouden. Daarbij is het goed zoveel mogelijk de inwoners van alle kernen te betrekken. Een bewoners-top en/of een digitale vragenlijst in overleg met dorpsvereniging lijkt hiervoor een modern middel. Of zag u andere mogelijkheden? Daarnaast zagen we graag de functie van de centrumdorpen versterkt en meegenomen in de nieuwe gemeente.

Graag nog wat toelichting op functie leefbaarheidsadviseur t.o.v. dorpencoördinator. Overlap/verschil?

Het is goed om breed en eventueel gerichte opleiding op de toekomstige functies aan te bieden aan onze ambtenaren, om hen zo goed in te laten stromen in de nieuwe organisatie.

Een lage drempel en een totale benadering bij het integraal sociaal loket en het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) vinden we belangrijk. Door een aantrekkende economie trekt ook de werkgelegenheid weer aan. Toch zijn er ook mensen met minder kansen op werk. Goed om via omscholing, werkervaring plaatsen en SROI iets aan te verbeteren. (SROI = Social Return on investment is als voorwaarde op te nemen in aanbestedingen.) Halen we als gemeente het quotumpercentage van de banenafspraak 2018 binnen onze organisatie?

Bij de economie vinden we het belangrijk om de regionale ondernemers te blijven betrekken bij versterking en verduurzaming. Hoe is de stand van zaken met betrekking tot 5G (snelle mobiele netwerken), mogen we dit jaar op de uitvoering rekenen?

De onderwijstransitie staat goed op de rails. Later vertrekken van de trein betekent niet altijd een latere aankomst. Mogen we hier bij de oplevering ook vanuit gaan?

Goed om kleinschalig culturele activiteiten in de dorpen te stimuleren. Ook in de toekomstige gemeente vinden we stimuleren van de culturele activiteiten in de kleine kernen belangrijker dan op de Molenberg in Delfzijl. Het IVAK heeft een andere plek gekregen in de cultuureducatie en uitvoering. Kunt u aangeven of de doelstellingen ongeveer gehaald worden? Zijn er nog voldoende mogelijkheden voor goed en betaalbaar muziekonderwijs voor de muziekkorpsen?

Wordt bij kunstgras oefenhoeken gedacht aan geleidelijk invoering. Kan er iets gezegd worden over de kosten? Voor prioritering van uitgaven is het goed om ook te weten wat de kosten zijn.

Schoolpleinen zijn straks ook beschikbaar als speelplaats voor de buurt. Is dit ook de bedoeling bij deze oefenhoeken.

Is er al zicht op een concrete invulling van de voormalige steenfabriek Rusthoven?

We ondersteunen uw inzet voor een koopgarantieregeling en het behoud van de verzorgingshuizen. Kunt u informatie geven hoe het staat met de plannen voor een zorgtransitie? Biedt het leefbaarheidsfonds van de minister Schouten nog extra mogelijkheden? Voor 5 miljoen is veel goeds te doen. (DvhN)

Onderhoud openbaar groen is één van de mogelijkheden voor zelfwerkzaamheid van het dorp en dus aanvulling van het dorpenbudget. Het zou goed zijn om samen met de dorpsverenigingen de mogelijkheden en belangstelling hiervoor te inventariseren.

We onderkennen de voordelen van bermbeton, maar financieel zijn er meer wensen om in te vullen.

Zijn de resultaten van welstandsluw bouwen zodanig dat uitbreiding gewenst is?

Ga voor koppelkansen: verduurzaming en levensloopbestendig maken, maar ook herinrichting van de wijk en probeer hierbij aan te sluiten bij de pilot voor gasvrije wijken.

Voorlichting over goed verduurzamen -door bijvoorbeeld verdere uitbouw van het Energieloket- en begeleiding van het versterkingsproces mogen niet in de knel komen door herindelingsoverleg.

We ondersteunen de maximale facilitering van de energietransitie, we vinden dat dat ook betekent een soepele regelgeving en lagere leges windmolens en zonnepanelen van energie coöperaties.

We zijn ook blij met de ondersteuning, subsidie en leningen om aardgasvrij te bouwen of te versterken. Juist het bevingsgebied zou als eerste van het gas af moeten, zelfs min. Wiebes heeft daar oog voor.

Maar …. Alles moet ook betaald worden. Dus tenslotte de financiën.

We hechten met u aan een sluitende begroting. Tegelijk zijn er veel plannen die geld kosten. Gelukkig zijn er nog ruime reserves en mogelijke meevallers (bv vuilverwerking). Wat burgers bij elkaar spaarden goed besteden in deze gemeente lijkt daarom gewenst. Mogelijkheden genoeg lijkt ons. De voorgestelde (trendmatige) verhoging van 2,5% voor de belastingen en rechten vinden we echter te hoog. U zelf ook blijkbaar want uw inschatting van loonstijging is 2,2% en van de prijsmutatie 1%. En onze woonlasten zijn hoog in vergelijking met de anderen, in Delfzijl en Appingedam.

Wat die 2,5% betreft zult u eieren voor uw geld moeten kiezen. Maar als wethouder Slager duidelijk onder die 2,5% uitkomt is er geen reden om uw koffers te pakken. Laat die maar voor Min Wiebes staan. Hij verdient die hint eerder en ik hoop van harte dat hij ze ophaalt en inpakt. Dat is mij dit monument wel waard. Dus als je ze nu weer mist dan weet je wie ze heeft.

Tegelijk horen we van tegenvallers bij de jeugdzorg, is in te schatten wat voor consequenties dat heeft voor onze begroting. In verschillende gemeenten wordt de “praktijkondersteuner huisarts” voor de jeugd deels door de gemeente aangesteld en betaald. Is gekeken of dit ook voor Loppersum mogelijkheden biedt om de kosten meer in de hand te houden? We hebben kaders en wensen aangegeven, het is aan u als college daar een goed evenwicht in te zoeken. We wensen jullie daarbij veel wijsheid van onze God en Vader om de goede afweging daarin te maken. In het vertrouwen dat Hij goede plannen ook wil zegenen.

Bijdrage Bé Prins hier te beluisteren.

Beschouwingen Kadernota 2019 e.v.

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 12-06-2018 15:57

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1221936/349520/IMG_1656aWe mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en Ć©Ć©nzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken........

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1221936/349520/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.htmlEen wethouder van financiën met als eerste advies in de kadernota: Kies eieren voor je geld.

Wat voor vertrouwen geeft dat in de begroting die hij ons dit najaar presenteert.

Eerste vraag dus: is dit een advies aan de raadsleden? Moeten we op voorhand al genoegen nemen met minder als we eigenlijk willen? 

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1221936/349520/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.html

Het tweede plaatje kun je als dan volgt opvatten: blijkbaar mogen we, als we niet met minder genoegen nemen, onze koffers pakken. Of heeft Hans Alders de koffers laten staan voor min. Eric Wiebes. Wat mij betreft mag hij ze pakken en niet Alders.

Kortgeleden sloten we een raadsakkoord als basis voor de komende 2,5 jaar. Een goede zaak dat we als raad ons hier samen in konden vinden.

We mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en éénzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken. De goede elementen/voorzieningen voor alle dorpen behouden. Daarbij is het goed zoveel mogelijk de inwoners van alle kernen te betrekken. Een bewoners-top en/of een digitale vragenlijst in overleg met dorpsvereniging lijkt hiervoor een modern middel. Of zag u andere mogelijkheden? Daarnaast zagen we graag de functie van de centrumdorpen versterkt en meegenomen in de nieuwe gemeente.

Graag nog wat toelichting op functie leefbaarheidsadviseur t.o.v. dorpencoördinator. Overlap/verschil?

Het is goed om breed en eventueel gerichte opleiding op de toekomstige functies aan te bieden aan onze ambtenaren, om hen zo goed in te laten stromen in de nieuwe organisatie.

Een lage drempel en een totale benadering bij het integraal sociaal loket en het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) vinden we belangrijk. Door een aantrekkende economie trekt ook de werkgelegenheid weer aan. Toch zijn er ook mensen met minder kansen op werk. Goed om via omscholing, werkervaring plaatsen en SROI iets aan te verbeteren. (SROI = Social Return on investment is als voorwaarde op te nemen in aanbestedingen.) Halen we als gemeente het quotumpercentage van de banenafspraak 2018 binnen onze organisatie?

Bij de economie vinden we het belangrijk om de regionale ondernemers te blijven betrekken bij versterking en verduurzaming. Hoe is de stand van zaken met betrekking tot 5G (snelle mobiele netwerken), mogen we dit jaar op de uitvoering rekenen?

De onderwijstransitie staat goed op de rails. Later vertrekken van de trein betekent niet altijd een latere aankomst. Mogen we hier bij de oplevering ook vanuit gaan?

Goed om kleinschalig culturele activiteiten in de dorpen te stimuleren. Ook in de toekomstige gemeente vinden we stimuleren van de culturele activiteiten in de kleine kernen belangrijker dan op de Molenberg in Delfzijl. Het IVAK heeft een andere plek gekregen in de cultuureducatie en uitvoering. Kunt u aangeven of de doelstellingen ongeveer gehaald worden? Zijn er nog voldoende mogelijkheden voor goed en betaalbaar muziekonderwijs voor de muziekkorpsen?

Wordt bij kunstgras oefenhoeken gedacht aan geleidelijk invoering. Kan er iets gezegd worden over de kosten? Voor prioritering van uitgaven is het goed om ook te weten wat de kosten zijn.

Schoolpleinen zijn straks ook beschikbaar als speelplaats voor de buurt. Is dit ook de bedoeling bij deze oefenhoeken.

Is er al zicht op een concrete invulling van de voormalige steenfabriek Rusthoven?

We ondersteunen uw inzet voor een koopgarantieregeling en het behoud van de verzorgingshuizen. Kunt u informatie geven hoe het staat met de plannen voor een zorgtransitie? Biedt het leefbaarheidsfonds van de minister Schouten nog extra mogelijkheden? Voor 5 miljoen is veel goeds te doen. (DvhN)

Onderhoud openbaar groen is één van de mogelijkheden voor zelfwerkzaamheid van het dorp en dus aanvulling van het dorpenbudget. Het zou goed zijn om samen met de dorpsverenigingen de mogelijkheden en belangstelling hiervoor te inventariseren.

We onderkennen de voordelen van bermbeton, maar financieel zijn er meer wensen om in te vullen.

Zijn de resultaten van welstandsluw bouwen zodanig dat uitbreiding gewenst is?

Ga voor koppelkansen: verduurzaming en levensloopbestendig maken, maar ook herinrichting van de wijk en probeer hierbij aan te sluiten bij de pilot voor gasvrije wijken.

Voorlichting over goed verduurzamen -door bijvoorbeeld verdere uitbouw van het Energieloket- en begeleiding van het versterkingsproces mogen niet in de knel komen door herindelingsoverleg.

We ondersteunen de maximale facilitering van de energietransitie, we vinden dat dat ook betekent een soepele regelgeving en lagere leges windmolens en zonnepanelen van energie coöperaties.

We zijn ook blij met de ondersteuning, subsidie en leningen om aardgasvrij te bouwen of te versterken. Juist het bevingsgebied zou als eerste van het gas af moeten, zelfs min. Wiebes heeft daar oog voor.

Maar …. Alles moet ook betaald worden. Dus tenslotte de financiën.

We hechten met u aan een sluitende begroting. Tegelijk zijn er veel plannen die geld kosten. Gelukkig zijn er nog ruime reserves en mogelijke meevallers (bv vuilverwerking). Wat burgers bij elkaar spaarden goed besteden in deze gemeente lijkt daarom gewenst. Mogelijkheden genoeg lijkt ons. De voorgestelde (trendmatige) verhoging van 2,5% voor de belastingen en rechten vinden we echter te hoog. U zelf ook blijkbaar want uw inschatting van loonstijging is 2,2% en van de prijsmutatie 1%. En onze woonlasten zijn hoog in vergelijking met de anderen, in Delfzijl en Appingedam.

Wat die 2,5% betreft zult u eieren voor uw geld moeten kiezen. Maar als wethouder Slager duidelijk onder die 2,5% uitkomt is er geen reden om uw koffers te pakken. Laat die maar voor Min Wiebes staan. Hij verdient die hint eerder en ik hoop van harte dat hij ze ophaalt en inpakt. Dat is mij dit monument wel waard. Dus als je ze nu weer mist dan weet je wie ze heeft.

Tegelijk horen we van tegenvallers bij de jeugdzorg, is in te schatten wat voor consequenties dat heeft voor onze begroting. In verschillende gemeenten wordt de “praktijkondersteuner huisarts” voor de jeugd deels door de gemeente aangesteld en betaald. Is gekeken of dit ook voor Loppersum mogelijkheden biedt om de kosten meer in de hand te houden? We hebben kaders en wensen aangegeven, het is aan u als college daar een goed evenwicht in te zoeken. We wensen jullie daarbij veel wijsheid van onze God en Vader om de goede afweging daarin te maken. In het vertrouwen dat Hij goede plannen ook wil zegenen.

Bijdrage Bé Prins hier te beluisteren.

Raad 27-11-2017 Voorstel Solidariteit Jeugdzorg regio Groningen 2018

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 27-11-2017 20:26

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1141159/187657/riggNu er geen draagvlak meer is voor de volledige financiƫle solidariteit moeten we ons uitgangspunt niet uit het oog verliezen. Hulp bieden waar nodig. De jeugdhulp voor de kinderen in de regio mag niet afhankelijk zijn van de woonplaats, en er mogen geen grote verschillen ontstaan in de geboden jeugdhulp vinden wij.

We vinden het jammer dat er geen draagvlak meer is voor de volledige financiële solidariteit op zorg in natura (ZIN) en het Persoonsgebonden budget (pgb) met betrekking tot de Jeugdzorg.

Wat is de werkelijke reden dat een groot aantal gemeenten hebben afgehaakt?

De fractie van de ChristenUnie is overigens nog steeds pleitbezorger vóór de solidariteit van de gemeenten in Groningen.

Nu er geen draagvlak meer is voor de volledige financiële solidariteit moeten we ons uitgangspunt niet uit het oog verliezen. Hulp bieden waar nodig. De jeugdhulp voor de kinderen in de regio mag niet afhankelijk zijn van de woonplaats, en er mogen geen grote verschillen ontstaan in de geboden jeugdhulp vinden wij.

U schrijft dat in september 2018 de uitslag wordt verwacht van het onderzoek Jeugdzorg waarbij naast achtergrond informatie ook financiële overzichten beschikbaar komen. We zien die gegevens met belangstelling tegemoet. Zodat we ook voor de jaren daarna verantwoorde besluiten kunnen nemen.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

De reactie van wethouder Schollema hier.

Raad 27-11-2017 Voorstel Solidariteit Jeugdzorg regio Groningen 2018

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 27-11-2017 20:26

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1141159/349520/riggNu er geen draagvlak meer is voor de volledige financiƫle solidariteit moeten we ons uitgangspunt niet uit het oog verliezen. Hulp bieden waar nodig. De jeugdhulp voor de kinderen in de regio mag niet afhankelijk zijn van de woonplaats, en er mogen geen grote verschillen ontstaan in de geboden jeugdhulp vinden wij.

We vinden het jammer dat er geen draagvlak meer is voor de volledige financiële solidariteit op zorg in natura (ZIN) en het Persoonsgebonden budget (pgb) met betrekking tot de Jeugdzorg.

Wat is de werkelijke reden dat een groot aantal gemeenten hebben afgehaakt?

De fractie van de ChristenUnie is overigens nog steeds pleitbezorger vóór de solidariteit van de gemeenten in Groningen.

Nu er geen draagvlak meer is voor de volledige financiële solidariteit moeten we ons uitgangspunt niet uit het oog verliezen. Hulp bieden waar nodig. De jeugdhulp voor de kinderen in de regio mag niet afhankelijk zijn van de woonplaats, en er mogen geen grote verschillen ontstaan in de geboden jeugdhulp vinden wij.

U schrijft dat in september 2018 de uitslag wordt verwacht van het onderzoek Jeugdzorg waarbij naast achtergrond informatie ook financiële overzichten beschikbaar komen. We zien die gegevens met belangstelling tegemoet. Zodat we ook voor de jaren daarna verantwoorde besluiten kunnen nemen.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

De reactie van wethouder Schollema hier.

Vragen fractie Delfzijl mbt Budget Jeugdzorg

PvdA PvdA Loppersum 20-09-2017 19:03

Update 04-10-17 Antwoorden op onderstaande vragen

Uit onderzoek van de NOS en het blad Binnenlands Bestuur blijkt dat er een toename is van kinderen die zware jeugdzorg nodig hebben. Ook blijkt dat bij de helft van de gemeenten het jaarbudget voor de Jeugdzorg al op is. De verwachte tekorten variĆ«ren van enkele honderden euro’s tot ā‚¬ 12 miljoen. De gemeenten reageren hierop met de mededeling dat ze meer tijd nodig hebben om te investeren in preventie.

Daarover stelt de Delfzijlster fractie vragen aan het college.

Naar aanleiding van het bovenstaande::

Behoort de gemeente Delfzijl ook tot de gemeenten waarbij het budget voor jeugdzorg al op is? Ā Zo ja, welke oplossing heeft uw college hiervoor? Zo nee, hoe weet uw college dat alle kinderen die deze zware zorg nodig hebben, in beeld zijn en daadwerkelijk de benodigde zorg krijgen? Zijn in onze gemeente preventieve maatregelen voor deze doelgroep ontwikkeld en zo ja, welke? Is gebleken dat de eventuele preventieve maatregelen toereikend zijn voor deze doelgroep? Zo ja, Uit welk onderzoek of evaluatie blijkt dit? Zo nee, wat is uw college voornemens hieraan te gaan doen? Valt er in onze gemeente een trend waar te nemen betreffende toe- of afname van bovengenoemde problematiek? Uit eerdere informatie van uw college is gebleken dat er in onze gemeente overschotten zijn in het sociale domein. Hoe verhoudt zich dit tot mijn eerste vraag?

The post Vragen fractie Delfzijl mbt Budget Jeugdzorg appeared first on PvdA Delfzijl, Appingedam, Loppersum.

Vragen fractie Delfzijl mbt Budget Jeugdzorg

PvdA PvdA Loppersum 20-09-2017 19:03

Update 04-10-17 Antwoorden op onderstaande vragen

Uit onderzoek van de NOS en het blad Binnenlands Bestuur blijkt dat er een toename is van kinderen die zware jeugdzorg nodig hebben. Ook blijkt dat bij de helft van de gemeenten het jaarbudget voor de Jeugdzorg al op is. De verwachte tekorten variĆ«ren van enkele honderden euro’s tot ā‚¬ 12 miljoen. De gemeenten reageren hierop met de mededeling dat ze meer tijd nodig hebben om te investeren in preventie.

Daarover stelt de Delfzijlster fractie vragen aan het college.

Naar aanleiding van het bovenstaande::

Behoort de gemeente Delfzijl ook tot de gemeenten waarbij het budget voor jeugdzorg al op is? Ā Zo ja, welke oplossing heeft uw college hiervoor? Zo nee, hoe weet uw college dat alle kinderen die deze zware zorg nodig hebben, in beeld zijn en daadwerkelijk de benodigde zorg krijgen? Zijn in onze gemeente preventieve maatregelen voor deze doelgroep ontwikkeld en zo ja, welke? Is gebleken dat de eventuele preventieve maatregelen toereikend zijn voor deze doelgroep? Zo ja, Uit welk onderzoek of evaluatie blijkt dit? Zo nee, wat is uw college voornemens hieraan te gaan doen? Valt er in onze gemeente een trend waar te nemen betreffende toe- of afname van bovengenoemde problematiek? Uit eerdere informatie van uw college is gebleken dat er in onze gemeente overschotten zijn in het sociale domein. Hoe verhoudt zich dit tot mijn eerste vraag?

The post Vragen fractie Delfzijl mbt Budget Jeugdzorg appeared first on PvdA Eemsdelta.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.