Asten staat landelijk en in de regio bekend om veel dingen. Gezelligheid, ruimte, rust, natuur. Helaas staan we ook bekend om fors alcoholgebruik. Al jaren prijkt onze gemeente bovenaan de lijstjes van overmatig alcoholgebruik onder jongeren. Hoewel dat beeld zo nu en dan wisselt, dan weer Someren dan wij weer, valt het niet te ontkennen dat we met een probleem zitten. De alcoholproblematiek stond daarom op de agenda van de commissie Burgers van maandag 2 september jl. Dat we me een probleem zitten was de aanleiding om vorig jaar hier aandacht voor te vragen, middels de motie die we met andere partijen samen hebben ingediend. Het doel van deze motie was om enerzijds stil te staan bij dit probleem, maar anderzijds ook omdat nu eens met elkaar te bepalen hoe we dit beeld willen veranderen. En ja, dat is een forse opgave. Een opgave waarin we niet zonder ouders kunnen. We zijn het eens met het feit dat het primair bij het gezin moet beginnen. Daar moet het over alcoholgebruik gaan. Uit de verzamelde informatie (vanuit de enquête, themabijeenkomst) blijkt dat ouders echter het ook niet altijd weten, en het lastig vinden om hier het gesprek over aan te gaan met hun kinderen. Daar kunnen wij als gemeente in ondersteunen, samen met andere maatschappelijke organisaties zoals scholen en instellingen. Daar word ook nadrukkelijk om gevraagd. Wat verder goed naar voren kwam vanuit de enquête en themabijeenkomst was dat er een wil was om met elkaar de schouders eronder te zetten. Veel partijen erkennen de problematiek en vinden dat er iets aan gedaan moet worden. Dat maakt ook dat we nu het gevoel hebben dat een cultuurverandering mogelijk is. In dit visievormende stuk zien we die lijnen terug. Het voorstel zelf is ambitieus te noemen. Hoewel we daar ook zeker aanleiding voor zien, zijn de ambities wat ons betreft nog wel aan wat meer lokale invulling toe. Aansluiten bij een landelijke ambitie (nix = 18) is overigens logisch en zeer strevenswaardig, maar hoe zit het met lokale doelstellingen? Hoe willen we in Asten nieuwe initiatieven ontplooien? Hoe willen we samenwerking met de genoemde partijen in het stuk (horeca, scholen e.d.) vormgeven, verder dan alleen de zin dat we afspraken met ze kunnen maken? We begrijpen dat er nog een uitwerking volgt in een preventie- en handhavingsplan, maar in dit stuk hadden wel al concretere doelstellingen kunnen worden opgenomen. Als we op 11% alcoholmisbruik zitten dan is het misschien logischer om met tussenstappen naar 0% te werken. Zeker als het gaat om een problematiek waar een complete cultuurverandering dan wel omslag in denken voor nodig is. Kortom, in het preventie- en handhavingsplan hopen we wat meer van die lokale Astense invulling en geformuleerde doelstellingen te zien die het ook voor ons gemakkelijker zullen maken om de voortgang te blijven volgen. Want bij dat laatste punt, willen we nog een extra streep zetten. Dat we stil staan bij voortgang is in dit verhaal natuurlijk uitermate belangrijk. In het voorstel lezen we dat de GGD Gezondheidsmonitor een belangrijke, zo niet de belangrijkste, evaluatietool is, om die voortgang van het beleid te monitoren. Maar dat mag wat ons betreft niet de enige evaluatietool zijn. Als we straks een samenwerking opzetten met externe partijen is het belangrijk om ook te weten hoe zij aankijken tegen de voortgang. Heeft het beleid succes is ook afhankelijk van deze partijen, en het is belangrijk dat ook hun mening daarin meegenomen wordt. We wilden dit nu alvast aangeven, zodat dit meegenomen kan worden in de uitwerking van het preventieplan. Kortom, de eerste stappen zijn gezet. De wil bij partijen is er en de roep van ouders is sterk. Als gemeente hebben we een rol in dit maatschappelijk en gezondheidsvraagstuk. De wethouder heeft dit ook goed aangeslingerd, en hoewel dit voorstel een eerste aanzet is en we nog vragen hebben bij de uitwerking is het ook goed om te zien dat we nu eindelijk gaan zeggen alcoholmisbruik is niet wat we bij Asten vinden passen. Samen gaan we de schouders eronder zetten. Daniël van SchijndelGemeenteraadslidVragen? Neem gerust contact met ons op, klik hier!
37 documenten
Start landelijke campagne ‘Kom uit ...
Er rust een groot taboe op problematische en risicovolle schulden. Mensen houden ze verborgen, door schaamte trekken ze zich terug en zo stapelen de geldzorgen zich op. Staatssecretaris Tamara van...
Start landelijke campagne ‘Kom uit ...
D66-Hart voor Asten Asten 18-06-2019 12:12
Er rust een groot taboe op problematische en risicovolle schulden. Mensen houden ze verborgen, door schaamte trekken ze zich terug en zo stapelen de geldzorgen zich op. Staatssecretaris Tamara van...
Definitief: nieuw gemeenschapshuis voor Asten
Een nieuw gemeenschapshuis, het houdt de gemoederen al lange tijd bezig. Zo ook onze fractie en hoewel dit traject spannend was om te volgen, zijn we erg verheugd om te zien dat er een gedegen voorstel voor ons ligt. Een voorstel voor een nieuw gemeenschapshuis. Een nieuwe huiskamer voor Astenaren, en de vele verenigingen en organisaties. En ja voorzitter, dat traject begon moeizaam, en het proces was niet altijd even gemakkelijk, maar als fractie zijn we erg tevreden met het voorlopige resultaat. Wij willen dan ook beginnen met onze dank uitspreken richting de betrokken ambtenaren, projectleider en het college. Maar ook zeker naar de vele enthousiaste en betrokken Astenaren die hebben deelgenomen aan het proces namens een vereniging, organisatie of namens henzelf. Dank voor die vele uren inzet en betrokkenheid. Hoe wij als fractie het voorstel voor een nieuw gemeenschapshuis toetsen mag geen verassing meer heten, want al eerder hebben we daar bij stilgestaan. Bij de aanvang van het proces, en gedurende het proces zelf, hebben we een drietal punten expliciet benoemd waaraan wij tot een keuze willen komen voor een nieuw gemeenschapshuis. Ten eerste, we vonden het belangrijk dat een nieuw voorstel niet langer zou rammelen door het ontbreken van gegevens of door te veel onzekerheden. Er moet een zorgvuldig besluit kunnen worden genomen; Ten tweede, er moest een deugdelijke financiële onderbouwing bij. Het gemeenschapshuis moet betaalbaar zijn en betaalbaar blijven, ook voor toekomstige gebruikers;Ten derde, en wat ons betreft het allerbelangrijkste, er moest worden gezocht naar voldoende draagvlak in de gemeenschap. Aan al die drie randvoorwaarden, is wat ons betreft voldaan. De projectleider, heeft helder uit kunnen leggen hoe het proces in elkaar was gezet, maar ook wat eventuele struikelblokken waren. Ik ben zelf niet bij de technische toelichting geweest, maar van mijn fractiegenoten hoor ik louter positieve geluiden. Complimenten dus! Het heeft ervoor gezorgd dat het proces zorgvuldig is doorlopen, met weinig ruimte voor onrust of onduidelijkheid.Er wordt ons als fractie gevraagd in te stemmen met een aantal beslispunten. Beslispunten om de stappen naar een nieuw gemeenschapshuis verder te bespoedigen. We zijn akkoord met deze beslispunten, en ik zal ze niet allemaal langsgaan, maar bij een aantal beslispunten wil ik nog een paar opmerkingen benoemen; Beslispunt 1 en 2 zijn akkoord. Wij zien de locatie De Klepel ook als voorkeurslocatie met daarbij het behorende scenario ‘Klepel-wenselijk’. We denken dat het de omgeving rondom de Klepel een kwaliteitsimpuls kan gevenBij beslispunt 3 gaat het bij de derde bullit over de exploitatie en financiële investering, we hebben in een eerder stadium aangegeven dat commerciële instellingen geen optie zijn. Dat vinden we nog steeds;Bij beslispunt 5 gaat het over het eigenaarschap van het gemeenschapshuis. Via een nieuwe constructie zal het eigenaarschap er anders uit te komen zien, en dat vinden we prima. Wel vinden we het van belang dat ook de eigenaarschap, en de invulling van een toekomstig bestuur, goed moet worden ingevuld. Het liefst in samenspraak met de werkgroepen. Tevens willen we nadrukkelijk nog een beroep doen op het huidige stichtingsbestuur. In de afgelopen periode hebben we kunnen rekenen op dat stichtingsbestuur en we hebben gezien hoe waardevol hun betrokkenheid was. We hopen als fractie dat zij ook in de toekomst betrokken zullen blijven bij dit vervolgproces en dat we een beroep op hen mogen blijven doen; Kort samengevat, we zijn akkoord met het voorstel. Aan het begin van dit traject gaven we aan dat we met name wilden inzetten op voldoende mogelijkheden voor participatie om draagvlak te creëren. We wilden een voorstel dat gedegen in elkaar stak en waar een financiële solide basis onder rust. Alleen daarmee kunnen wij een solide besluit nemen als gemeenteraad. Dat kunnen we nu op 16 april gaan doen. Dan kunnen we over een tijd eindelijk zeggen, doel bereikt. Wij wensen de betrokken partijen veel succes met het vervolg.
Gemeente AstenPraat en denk jij mee ...
Praat en denk jij mee over het gemeentelijk financieel beleid voor de komende jaren? De gemeente Asten bereidt zich voor op extra bezuinigingen door financiële tegenvallers. Voor een belangrijk deel komt dit door de hoge uitgaven op het sociaal domein (Wmo, jeugdzorgvoorzieningen e.d.) en een lagere bijdrage van het Rijk in het gemeentefonds. 💵 Bijsturen om financieel gezond te blijven De gemeente wil in de toekomst financieel gezond blijven. Daarom moeten wij nu maatregelen nemen. Op basis van de huidige inzichten gaan wij uit van 3 mogelijke scenario’s. Dit zijn: 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 1,5 miljoen 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 2,5 miljoen 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 3,2 miljoen De huidige verwachting is dat een geschat tekort van € 3,2 miljoen op dit moment het meest reëel is. 💵 Interne maatregelen Intern zijn er al bezuinigingsmaatregelen genomen in de bedrijfsvoering maar dit levert onvoldoende op, gelet op het te verwachte grote tekort. Het College van B&W heeft daarom een maatregelenpakket samengesteld van mogelijke bezuinigingen en/of lastenverzwaring. Met betrekking tot lastenverzwaring (o.a. verhoging onroerendzaakbelasting) hebben wij aparte vragen opgenomen. 💵 Er zijn meer maatregelen samengesteld dan direct nodig zijn op dit moment. Op die manier blijven er ook maatregelen voorlopig “op de plank” liggen. 💵 Jouw mening gevraagd! Het college wil dit maatregelenpakket voorleggen aan de commissie van 13 juni 2019 en de raad van 2 juli 2019. Daarnaast vinden wij het belangrijk wat jij als inwoner vindt van de maatregelen, vandaar deze enquête. Zo weten college en gemeenteraad welke maatregelen op het meeste draagvlak kunnen rekenen. Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad om een besluit hierover te nemen. 💵 Meedoen? Wil je ook meedenken en meepraten over dit onderwerp? Vul dan nu de vragenlijst in, het invullen ervan duurt slechts enkele minuten en is volledig anoniem. Bent je aangemeld bij TIP Asten dan krijg je u de enquête in je mailbox. Indien je dat niet bent kunt u deze ook via www.asten.nl invullen. 💵 Meer weten? Wil je weten wat een maatregel precies betekent en wat de impact is, dan verwijzen wij je graag door naar www.asten.nl/financieelbeleid. Alvast bedankt voor je deelname! 🙏 #financien #tekort #praatmee
Gemeente AstenPraat en denk jij mee ...
D66-Hart voor Asten Asten 28-05-2019 18:02
Praat en denk jij mee over het gemeentelijk financieel beleid voor de komende jaren? De gemeente Asten bereidt zich voor op extra bezuinigingen door financiële tegenvallers. Voor een belangrijk deel komt dit door de hoge uitgaven op het sociaal domein (Wmo, jeugdzorgvoorzieningen e.d.) en een lagere bijdrage van het Rijk in het gemeentefonds. 💵 Bijsturen om financieel gezond te blijven De gemeente wil in de toekomst financieel gezond blijven. Daarom moeten wij nu maatregelen nemen. Op basis van de huidige inzichten gaan wij uit van 3 mogelijke scenario’s. Dit zijn: 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 1,5 miljoen 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 2,5 miljoen 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 3,2 miljoen De huidige verwachting is dat een geschat tekort van € 3,2 miljoen op dit moment het meest reëel is. 💵 Interne maatregelen Intern zijn er al bezuinigingsmaatregelen genomen in de bedrijfsvoering maar dit levert onvoldoende op, gelet op het te verwachte grote tekort. Het College van B&W heeft daarom een maatregelenpakket samengesteld van mogelijke bezuinigingen en/of lastenverzwaring. Met betrekking tot lastenverzwaring (o.a. verhoging onroerendzaakbelasting) hebben wij aparte vragen opgenomen. 💵 Er zijn meer maatregelen samengesteld dan direct nodig zijn op dit moment. Op die manier blijven er ook maatregelen voorlopig “op de plank” liggen. 💵 Jouw mening gevraagd! Het college wil dit maatregelenpakket voorleggen aan de commissie van 13 juni 2019 en de raad van 2 juli 2019. Daarnaast vinden wij het belangrijk wat jij als inwoner vindt van de maatregelen, vandaar deze enquête. Zo weten college en gemeenteraad welke maatregelen op het meeste draagvlak kunnen rekenen. Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad om een besluit hierover te nemen. 💵 Meedoen? Wil je ook meedenken en meepraten over dit onderwerp? Vul dan nu de vragenlijst in, het invullen ervan duurt slechts enkele minuten en is volledig anoniem. Bent je aangemeld bij TIP Asten dan krijg je u de enquête in je mailbox. Indien je dat niet bent kunt u deze ook via www.asten.nl invullen. 💵 Meer weten? Wil je weten wat een maatregel precies betekent en wat de impact is, dan verwijzen wij je graag door naar www.asten.nl/financieelbeleid. Alvast bedankt voor je deelname! 🙏 #financien #tekort #praatmee
Gemeente AstenPraat en denk jij mee ...
Praat en denk jij mee over het gemeentelijk financieel beleid voor de komende jaren? De gemeente Asten bereidt zich voor op extra bezuinigingen door financiële tegenvallers. Voor een belangrijk deel komt dit door de hoge uitgaven op het sociaal domein (Wmo, jeugdzorgvoorzieningen e.d.) en een lagere bijdrage van het Rijk in het gemeentefonds. 💵 Bijsturen om financieel gezond te blijven De gemeente wil in de toekomst financieel gezond blijven. Daarom moeten wij nu maatregelen nemen. Op basis van de huidige inzichten gaan wij uit van 3 mogelijke scenario’s. Dit zijn: 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 1,5 miljoen 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 2,5 miljoen 💰 Geschat jaarlijks tekort van € 3,2 miljoen De huidige verwachting is dat een geschat tekort van € 3,2 miljoen op dit moment het meest reëel is. 💵 Interne maatregelen Intern zijn er al bezuinigingsmaatregelen genomen in de bedrijfsvoering maar dit levert onvoldoende op, gelet op het te verwachte grote tekort. Het College van B&W heeft daarom een maatregelenpakket samengesteld van mogelijke bezuinigingen en/of lastenverzwaring. Met betrekking tot lastenverzwaring (o.a. verhoging onroerendzaakbelasting) hebben wij aparte vragen opgenomen. 💵 Er zijn meer maatregelen samengesteld dan direct nodig zijn op dit moment. Op die manier blijven er ook maatregelen voorlopig “op de plank” liggen. 💵 Jouw mening gevraagd! Het college wil dit maatregelenpakket voorleggen aan de commissie van 13 juni 2019 en de raad van 2 juli 2019. Daarnaast vinden wij het belangrijk wat jij als inwoner vindt van de maatregelen, vandaar deze enquête. Zo weten college en gemeenteraad welke maatregelen op het meeste draagvlak kunnen rekenen. Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad om een besluit hierover te nemen. 💵 Meedoen? Wil je ook meedenken en meepraten over dit onderwerp? Vul dan nu de vragenlijst in, het invullen ervan duurt slechts enkele minuten en is volledig anoniem. Bent je aangemeld bij TIP Asten dan krijg je u de enquête in je mailbox. Indien je dat niet bent kunt u deze ook via www.asten.nl invullen. 💵 Meer weten? Wil je weten wat een maatregel precies betekent en wat de impact is, dan verwijzen wij je graag door naar www.asten.nl/financieelbeleid. Alvast bedankt voor je deelname! 🙏 #financien #tekort #praatmee
Vanuit welk start punt begin je bij ...
Vanuit welk start punt begin je bij een zoektocht naar nieuwe bedrijventerreinen? D66-Hart voor Asten heeft samen met de PGA een opiniestuk geschreven over uitgangspunten om tot gezamenlijke afspraken “bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” te komen.
REGIO - De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer komen tot gezamenlijke afspraken ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’’.
Vanuit welk start punt begin je bij ...
D66-Hart voor Asten Asten 25-05-2019 08:38
Vanuit welk start punt begin je bij een zoektocht naar nieuwe bedrijventerreinen? D66-Hart voor Asten heeft samen met de PGA een opiniestuk geschreven over uitgangspunten om tot gezamenlijke afspraken “bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel” te komen.
REGIO - De zes Peelgemeenten willen nog voor de zomer komen tot gezamenlijke afspraken ‘’Bedrijventerreinen in de sub-regio de Peel’’.
Gemeente AstenBen jij mantelzorgers ...
Ben jij mantelzorgers van iemand met dementie? Ontmoet andere mantelzorgers op 23 mei 2019 Onlangs startte in ‘de Ruchte’ in Someren een zelfhulpgroep voor mantelzorgers van mensen met dementie (uit Asten en Someren). Samen een kopje koffie drinken, ervaringen en tips uitwisselen, of gewoon even je hart luchten. Het kan in deze zelfhulpgroep. Waarom? ☕ Het kan lastig zijn hierover te praten ☕ Niet iedereen begrijpt je of ☕ Je wilt anderen niet te last zijn ☕ Het kan opluchten je gevoelens en zorgen te delen ☕ Om ervaringen en tips uit te wisselen ☕ Om steun te hebben aan mensen in een soortgelijke situatie Waar en wanneer? ⌚ Op donderdag 23 mei en 27 juni 2019 ⌚ Tussen 15.00 en 16.30 uur ⌚ Er zijn geen kosten aan verbonden ⌚ De Ruchte in Someren Een donderdag geen optie? Neem contact op, er kan een tweede groep op een ander tijdstip opgezet worden. 💻 Voor meer informatie en/of aanmelding Neem contact op met Stichting Zelfhulp Netwerk Zuidoost Brabant, tel. (040) 2118328, eindhoven@zelfhulpnetwerk.nl.