Nieuws van politieke partijen in Ijsselstein inzichtelijk

5 documenten

Raadsvergadering 2 juli 2020 Algemene Beschouwingen

PvdA PvdA Ijsselstein 06-07-2020 14:25

Algemene beschouwingen raadsvergadering 2 juli 2020

1. Financiën Financieel staat IJsselstein er weer minder goed voor dan vorig jaar. Het wordt moeilijker het huis op orde te houden. “Het moet binnen de financiële kaders” is een veel gehoord gezegde in dit huis. De kosten in het sociaal domein blijven naar verwachting oplopen. Vooral door toenemende vraag naar zorg. Problemen in gezinnen worden complexer en er zijn slechts beperkte mogelijkheden om daarop te sturen. Daar komt het abonnementstarief Wmo nog bij. De kosten van de gevolgen van de Coronacrisis zullen ook in IJsselstein hard aankomen. De gemeente loopt inkomsten mis en maakt extra kosten. Er is door het Rijk compensatie toegezegd maar hoe deze verdeeld gaat worden en of het voldoende zal zijn, is nog niet bekend. Zorgelijk vindt de PvdA dat onvoldoende geld gereserveerd wordt voor de uitdagingen in verband met de klimaatverandering. Deze stijgingen van uitgaven en daling van inkomsten bedreigen wat inwoners van hun gemeente mogen verwachten. Basisvoorzieningen dreigen hiervan de dupe te worden. Voor meer inkomsten wijst de PvdA op het profijtbeginsel, en invoeren van een heffing die de eigen inwoners niet raakt, Toeristenbelasting. En ja, er is nog ruimte in de OZB.

2. IJsselstein regiegemeente De mindset in IJsselstein dat er één centrum is dat een netwerk aanstuurt, past al langer niet bij wat de realiteit vraagt, vindt de PvdA. Het is ook een lastige houding bij samenwerking. Denken in termen van regiegemeente dient te worden ingeruild in termen van IJsselstein als netwerkgemeente. Het balanceren van de verschillende rollen die een gemeente tegelijkertijd in een netwerk kan vervullen, vraagt om nieuwe vaardigheden en een nieuwe manier van denken. IJsselstein stuurt nog op de idee van regiegemeente. Voor de PvdA een indicatie dat de gemeente nog een slag te maken heeft in haar samenwerkingsvaardigheid.

3. Woningbouwopgave In de regio is de bevolkingskrimp in IJsselstein komende jaren het grootst. En het woningaanbod is niet passend om de vergrijzing en ontgroening, tegen te gaan. Aandacht is nodig voor passende en betaalbare (sociale) huur- en koopwoningen voor senioren en jongeren om te voorkomen dat zij noodgedwongen uit de gemeente wegtrekken. De ambitie om het woonvraagstuk verder te brengen, wordt breed gedeeld door college, raad en ambtelijke organisatie. Tegelijk wordt op dit dossier vindt de PvdA veel te weinig voortgang geboekt. Het afketsen van de verhuizing van ROBA naar de Kroon is voor de PvdA een grote teleurstelling. Dit waren onderhandelingen die niet mochten mislukken in het belang van de inwoners en leefbaarheid van IJsselstein. De Woonvisie 2019-2030 geeft de aanzet voor concretere woningbouwplannen. Concrete plannen zijn een voorwaarde voor overleg en samenwerking met Provincie, buurgemeenten en andere betrokken partijen. Echter, realisatie van de woningbouwplannen is een zaak van lange adem, daar is zo maar 7 tot 10 jaar mee gemoeid. Die doorlooptijd biedt woningzoekenden op korte termijn natuurlijk geen soelaas. Wanneer wordt de achterstand in huisvesting van statushouders nu eens ingelopen? Jammer dat eerder in dit huis het realiseren van tijdelijke woningen geen meerderheid vond. Bij het raadsvoorstel IJsselstein Vitaal zal de PvdA de raad opnieuw in te stemmen met realisatie van tijdelijke woningen. De rol van de gemeente kan beperkt blijven tot het aanwijzen van geschikte locaties.

4. Werk en Inkomen Lekstroom Vanaf 2020 is het uitgangspunt voor de begroting van WIL het vasthouden aan de nullijn. Dit op verzoek van Lekstroomgemeenten om begrotingsstijgingen te voorkomen. Ruimte voor meer lokale sturing en handelingsvrijheid betekent ook dat IJsselstein de eigen broek moet ophouden bij lokaal maatwerk. Door de nullijn is bij WIL minder aandacht voor preventie van schulden. De PvdA verwacht van het college een goede lokale invulling. Vanaf medio 2021 moet IJsselstein inburgeraars 6 maanden financieel ontzorgen en extra ondersteuning bieden richting werk, voor een betere integratie. De PvdA is benieuwd hoe IJsselstein hier invulling aan zal geven en welke rol de WIL hierin krijgt. Er is nu al een tekort aan werkcoaches in de formatie van WIL. De PvdA vraagt het college direct werk te maken van de uitbreiding van het aantal werkcoaches.

5. Wijkgericht werken De PvdA wil bewoners de ruimte geven om eigen initiatieven ontplooien en een belangrijke stem geven bij het stellen van prioriteiten voor hun wijk. Zoals wij het zien, stellen bewonersgroepen eigen prioriteiten en hebben een zelfstandige budgetverantwoordelijkheid. De herstart wijkgericht werken juicht de PvdA toe. Het terugbrengen van de wijkcoördinatie binnen de ambtelijke organisatie ziet de PvdA als een voorwaarde voor succes.

6. IJsselstein als Inclusieve samenleving In een inclusieve samenleving is er ruimte voor eenieder om actief te participeren en valt niemand “buiten de boot”. Voor IJsselstein is het een belangrijke ambitie om een inclusieve samenleving te borgen. Dat er een actief verenigingsleven is met veel vrijwilligers, betekent niet automatisch dat iedereen ook mee doet. Bij de inclusieve samenleving hoort natuurlijk een inclusieve gemeentelijke organisatie met brede inzet op de aanpak van discriminatie.

7. IJsselstein, leefbare karaktervolle stad Het college en de raad van IJsselstein zijn duidelijk over hun centrale ambitie: IJsselstein moet een leefbare en karaktervolle stad zijn. Daar moet je wel de juiste dingen voor doen. Het bestuur van IJsselstein raad en college kan nog winnen aan besluitvaardigheid en slagkracht. Juist op belangrijke ambities liggen dossiers – en daarmee ontwikkelingen – nog te lang stil. Over onderwerpen waar we het eigenlijk wel over eens zijn, kunnen we toch eindeloos naar de verschillen zoeken. En dat gaat onvermijdelijk ten koste van de bestuurlijke slagvaardigheid.

De PvdA mist: (1) Voldoende plannen voor betaalbare sociale woningbouw; (2) Een gecontroleerde en beheerste rol als regievoerder; (3) Voortgang in de Urgentieagenda; (4) Aanpak bedrijfsterreinen en transformatie van bedrijfsbestemming naar wonen; en (5) Visie op een cultuuraanbod dat laagdrempelig is en een breed programma biedt.

8. Tenslotte Indachtig de Urgentieagenda geeft de PvdA mee dat de historische binnenstad, het hoogwaardige aanbod aan culturele voorzieningen als het Fulcotheater, Museum MIJ en de molen evenals het brede aanbod aan horecavoorzieningen gekoesterd moeten worden in het besef dat zij IJsselstein tot de aantrekkelijk stad maken die het is.

Het bericht Raadsvergadering 2 juli 2020 Algemene Beschouwingen verscheen eerst op PvdA IJsselstein. Voor iedereen!.

Extra raadsvergadering april 2020

PvdA PvdA Ijsselstein 01-05-2020 12:24

Eerste digitale raadsvergadering in het teken van Corona

Jongstleden 16 april heeft de gemeenteraad digitaal vergaderd. Op de Griffie is met ICT-ondersteuning hard gewerkt dit veilig mogelijk te maken. En ervoor te zorgen dat de inwoners van IJsselstein de vergaderingen ook thuis met beeld en geluid kunnen volgen. De raad heeft eerder geoefend met de techniek maar deze raad is de opmaat naar de vergadercyclus in mei.

Besluitvorming op allerlei dossiers kan niet eindeloos uitgesteld worden. Eind mei kan de raad misschien weer bijeenkomen de in de raadszaal op het gemeentehuis, maar als dat niet zo is, zullen commissies en raad digitaal vergaderen en ook digitaal besluiten kunnen nemen. Om dit mogelijk te maken is eerder deze maand de spoedwet digitale besluitvorming aangenomen. Met deze wet kan de gemeenteraad tijdelijk via een digitale vergadering rechtsgeldige besluiten nemen.

Patrick van Domburg, als burgemeester voorzitter van de raad, opent de vergadering met een in memoriam voor Jan van Leijenhorst, oud PvdA-raadslid in IJsselstein van 1994 tot en met 2016. We zijn een minuut stil, ook ter nagedachtenis van de Coronaslachtoffers in IJsselstein. IJsselstein wordt relatief zwaar getroffen, wellicht volgt naar de oorzaak nog een onderzoek.

In deze tijd is informatie cruciaal en raadsbreed zijn er complimenten voor de wijze waarop in deze crisis in IJsselstein raad en inwoners op de hoogte worden gehouden en er aandacht is voor kwetsbare gezinnen en alles op alles wordt gezet om in contact te blijven met wie hulp nodig heeft. Hartverwarmend is dat het aantal vrijwilligers in IJsselstein zo groot is, dat er wachtlijsten ontstaan.

Voor wie het nog niet wist, op de gemeentelijke website is alle beschikbare informatie over Corona en verwijzingen naar hulp en ondersteuning te vinden: Corona-informatie IJsselstein

Natuurlijk wordt er ook al nagedacht over de volgende fase, wanneer de beperkende maatregelen kunnen worden versoepeld. De verschillende fracties dringen er ook op aan alle nodige ruimte te gebruiken om de negatieve gevolgen van de Coronacrisis voor inwoners en ondernemend IJsselstein zoveel mogelijk te beperken.

Het bericht Extra raadsvergadering april 2020 verscheen eerst op PvdA IJsselstein. Voor iedereen!.

Raadvergadering December 2019

PvdA PvdA GroenLinks Ijsselstein 26-01-2020 15:05

De laatste raadsvergadering van het jaar stond in het teken van personele wisselingen. Voor de LDIJ werd de heer Lemstra (Cor) beëdigd als tijdelijk raadslid. GroenLinks raadslid de heer Lappee (Hans) nam afscheid van de raad na 25 jaar in de IJsselsteinse politiek actief te zijn geweest. Afwisselend als raadslid en wethouder. In april 2020 zal de heer Lappee nog eenmaal terugkeren om het lintje dat voor hem is aangevraagd in ontvangst te komen nemen. De heer van Well (Joop) werd beëdigd als nieuw raadslid voor GroenLinks.

Van de bespreekstukken ging de meeste aandacht naar vaststellen van de nieuwe koers Sociaal Domein 2020-2022. Raadsbreed complimenten voor het gevolgde participatietraject met inwoners, maatschappelijke partners en professionals en de inzet van de beleidsambtenaren op dit dossier. Het heeft geresulteerd in een heldere beschrijving van de visie, de ambities en de ontwikkelopgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Voorkomen, Dichtbij, Samen en Verantwoordelijkheid zijn de bouwstenen en leidende principes voor gemeentelijk beleid en uitvoering in de praktijk. In de praktijk moet tenslotte het verschil worden gemaakt. De raad zal de uitvoerings- en deelplannen volgen, toetsen en waar nodig bijstellen.

In een inclusieve samenleving is er ruimte voor eenieder om actief te participeren en valt niemand “buiten de boot”. Voor IJsselstein is het een belangrijke ambitie om een inclusieve samenleving waarin inwoners actief participeren, te borgen. SDIJ en PvdA wilden deze ambitie met een amendement nog eens benadrukken maar vonden hiervoor geen meerderheid in de raad. Het koersdocument 2020-2022 biedt de gemeentelijke visie en strategie voor een leefbare en karaktervolle stad waar iedereen mee kan doen.

De laatste raadsvergadering van het jaar mocht zich verheugen in een volle publieke tribune. Natuurlijk vanwege de aangekondigde personele wisselingen, maar ook op de tribune zaten de deelnemers aan de cursus Politiek Actief. Deze cursus is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over de gemeente of misschien interesse heeft om politiek actief te worden. Verheugend om de belangstelling hiervoor te zien. Afsluitend maak ik van de gelegenheid gebruik u allen een hele fijne kerst te wensen en een voorspoedig nieuwjaar.

Het bericht Raadvergadering December 2019 verscheen eerst op PvdA IJsselstein. Voor iedereen!.

Zijn de inwoners van IJsselsein veilig?

PvdA PvdA D66 Ijsselstein 22-01-2020 12:58

Zijn de inwoners van IJsselstein veilig?

Tijdens de vergadering van de commissie Bestuur van 16 januari jl. werd deze vraag bij de behandeling van een door de PvdA geagendeerd thema gesteld door D66.

Een goede vraag, een relevante vraag. En een vraag die twee verschillende antwoorden opleverde. Namelijk een stellig Ja van de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) en een uitleg waarom dat niet te garanderen is door de Veiligheidsregio Utrecht (VRU).

Maar voordat we de diepte kiezen en het misschien wat te technisch wordt is het goed om even de context te schetsen waarin deze vraag gesteld werd en waarom de PvdA iets geagendeerd heeft over milieu- en explosieveiligheid in relatie tot toezicht en preventie:

1. Al in eerder commissievergaderingen hebben wij over het onderwerp Explosieveiligheid in onze Gemeente gesproken. Dit omdat uit stukken van de VRU bleek dat men wel nadacht over de mogelijke gevolgen van een dijkdoorbraak maar dat er in de plannen geen aandacht was voor het thema Explosiegevaar bij bedrijven (chemische en stof explosies).

2. Ook met de burgemeester is hier in een persoonlijk gesprek op 11 februari 2019 verder op ingegaan. Uiteindelijk is besloten dat de Burgemeester samen met een aantal ambtenaren de zorgen binnen de VRU op informele wijze zouden delen. Er is daarbij ook een aantal keren een praktische suggestie gedaan hoe de Gemeente IJsselstein dit onderwerp zelf zou kunnen inventariseren en welke eventuele vervolgstappen er mogelijk zouden zijn.

3. Omdat verdere terugkoppeling uitbleef heeft de PvdA in september 2019 technische vragen gesteld.

4. Deze zijn daarbij in een breder perspectief opgenomen omdat ook bijlage 15.2 uit Raadsinformatiebrief van de Commissie Bestuur met de titel JAARVERSLAG 2018 & UITVOERINGSPROGRAMMA VTH 2019 een voor de PvdA aantal zorgelijke ontwikkelingen bevatten met betrekking tot het naleefgedrag van het IJsselsteinse bedrijfsleven. Daarvan is namelijk geconstateerd dat dit percentage namelijk aanzienlijk lager is dan de Gemeentelijke doelstellingen terwijl er ook te lezen is dat men voornemens is om minder controles te gaan uitoefenen. Dus met andere woorden: het IJsselsteinse bedrijfsleven leeft in minder dan de helft van de gevallen de regels na. En ondanks het feit dat we streven dat 80% naleeft gaan we toch minder controleren…… De beantwoording van deze technische vragen zoals de PvdA die op 17 oktober 2019 heeft ontvangen, en waaruit bijvoorbeeld blijkt dat er ondanks het lage nalevingsgedrag geen bedrijven beboet zijn, is gebruikt als input voor deze oplegnotitie. Het doel van deze oplegnotitie is om de diverse partijen zich over een aantal concrete vragen uit te laten spreken door middel van debat. Dit zoals gebruikelijk bij een oplegnotitie. Tot onze verbazing ontvingen wij maandag 13 januari jl. een inhoudelijke reactie van ODRU en VRU op onze oplegnotitie: • De ODRU geeft aan dat de aantallen bedrijven in de oplegnotitie feitelijk onjuist zijn en dat er veel meer gemelde type B bedrijven zijn in IJsselstein. Dat is enerzijds mooi, anderzijds is het natuurlijk licht vervelend om te realiseren dat wij als Commissie en Raadsleden kennelijk niet altijd kunnen vertrouwen op de juistheid van de antwoorden op technische vragen….. • Er wordt wederom bevestigd dat zowel ODRU als VRU geen mandaat hebben om te controleren op naleving de wettelijke eisen inzake PREVENTIEVE Explosieveiligheidsdocumenten. Er wordt verwezen naar de Inspectie SZW die dit zou moeten doen maar waarvan niet bekend is of zij dit doen. • Het formele standpunt van de VRU dat een Explosieveiligheidsdocument minder relevant is voor de brandweer omdat dit document alleen de explosie risico’s in normale omstandigheden dient te behandelen is Uit wet- en regelgeving blijkt dat er in dit document namelijk ook rekening gehouden moet worden met andere scenario’s. Belangrijker is natuurlijk dat dit standpunt an sich voorbij gaat aan de preventieve taken van de brandweer en VRU.

En wat willen wij nu? De PvdA is van mening dat het toezicht door de ODRU op naleving van milieu wet- & regelgeving niet verminderd maar juist geïntensiveerd zou moeten worden. En wij vinden daarbij dat de gemeente zelf verantwoordelijkheid moet nemen op het gebied van explosiegevaar wanneer andere partijen dat niet (hoeven te) doen of preventieve acties nalaten. Zo simpel is het.

Voor bedrijven die zich aan de regels houden is dit immers geen probleem en voor de bedrijven die bewust of onbewust niet naleven is dit een goede stimulans om te verbeteren. En wat de PvdA IJsselstein betreft hoeft hier niet gelijk bij elke overtreding gepind te worden. Waarschuwen mag, verbeteren moet en naleven is een eis!

Tot slot Bent u als inwoner van IJsselstein veilig? Denkt u dat explosies alleen voorkomen in grootschalige chemische industrie? Dan vergist u zich. Explosies, chemisch en stof, kunnen ontstaan in in tal van bedrijven of werkplekken zoals timmerwerkplaatsen, bakkerijen, graansilo’s, spuitcabines, etc.

En zeker in een dichtbevolkt stadje als IJsselstein met ambachtelijke producenten / industrie veelal in de directe nabijheid van woonwijken en scholen kan je dit niet aan het toeval overlaten. Preventie is noodzakelijk.

Wilt u meer weten over explosiegevaar, het ontstaan en de mogelijke gevolgen, kijk dan eens naar: https://ijsselstein.pvda.nl/nieuws/zijn-de-inwoners-van-ijsselsein-veilig/

Helaas is het lastige materie waarbij de beantwoording van ODRU en VRU de zaken eerder onduidelijk dan duidelijk maakten. Dit heeft er voor gezorgd dat de overige partijen de discussie willen agenderen in de cyclus van juni als het gaat over verbonden partijen als ODRU en VRU.

Wordt vervolgd …

Het bericht Zijn de inwoners van IJsselsein veilig? verscheen eerst op PvdA IJsselstein. Voor iedereen!.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.