Nieuws van politieke partijen over LOKAAL TILBURG inzichtelijk

5 documenten

Motie: Plan van aanpak Witte Vlekken

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 21-06-2019 11:27

Motie waarvan melding werd gemaakt in de inspreektekst Perspectiefnota.

Motie Plan van Aanpak “witte vlekken”

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op 13 juni 2019 ter bespreking van de Perspectiefnota 2020

Constaterende dat

Met name binnen de oude stad sprake is van honderden zgn. “witte vlekken”, locaties waar op basis van verouderde, vage bestemmingsplannen nog steeds morgen een winkel, horeca of kantoor gestart kan worden terwijl deze panden al jarenlang als zodanig niet meer in gebruik zijn. Deze locaties vaak solitair gelegen zijn aan de rustige linten en zelfs in woonstraten en geen onderdeel uitmaken van buurt/wijkwinkelcentra. Deze witte vlekken dus ook niet bijdragen aan de gewenste winkelstructuur.

Overwegende dat

Zowel onze Raadswerkgroep Detailhandel maar ook Provincie en Rijk oproepen tot beleid op basis van compacte winkelcentra (“inbreiden in plaats van uitbreiden”). Het advies is dan ook om winkelmeters en plancapaciteit te schrappen.

Met name binnen de bestaande wijkwinkelcentra en bedrijvige linten sprake is van toenemende leegstand (Westermarkt, Paletplein, Wagnerplein, Korvelseweg etc.). Ongewenste ontwikkelingen ook voorkomen kunnen worden door actiever te sturen op ruimtelijke ordening en planologie.

Draagt het College op

In het kader van het op te stellen detailhandelsbeleid voor eind 2019 met een aanpak te komen waarmee “witte vlekken” aangepakt kunnen worden zodat onaangename verrassingen op onverwachte plekken voorkomen kunnen worden.

Frans van Aarle / Lokaal Tilburg

Bedankt!

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 11-04-2019 11:10

Door onderstaand verhaaltje weten we weer waar we het allemaal voor doen. Zoals hieronder duidelijk wordt, is Lokaal Tilburg de partij die niet roept, maar doet!

——————————————————————————————

Hallo Frans, ja ik las het gisteren. Echt heel fijn dat er een paar dingen van tafel zijn. Ik ga je zeker op de hoogte houden van alles waar ik als bewoner tegen aanloop m.b.t. het parkeren. Fijn om zo toch een beetje bij te kunnen dragen aan de parkeerproblematiek. Zeker goed om contact te houden.

Bedankt voor je inzet voor ons stukje Tilburg!

Groetjes judith

—————————————————————————————-

Beste Judith,

zoals wellicht gisteren al via het Brabants Dagblad vernomen hebben wij samen met enkele andere partijen toch nog wat succesjes binnengehaald m.b.t. parkeren Spoorzone. Concreet is nu 1 miljoen euro exclusief gereserveerd om in te zetten voor “auto parkeren Spoorzone”. Tevens heeft de wethouder harde toezeggingen gedaan om wat “flexibeler” met de parkeernormen om te gaan en sneller te gaan acteren. Bovendien krijgen wij iedere 3 maanden terugkoppeling over de stand van zaken “auto parkeren” waardoor wij als Raad beter de vinger aan de pols kunnen houden. Vandaar dat het goed zou zijn om regelmatig contact te houden en alle structurele parkeerproblemen in en rondom de Spoorzone aan ons te melden zodat wij dit mee kunnen nemen.

Op dit moment is dit politiek gezien het maximaal haalbare, voldoende partijen overtuigen van de problemen was al een hele uitdaging en het ging letterlijk om een meerderheid van 1 stem, de “groene partijen” denken alleen maar aan fietsen en O.V. ……

Nogmaals dank voor je input en kijk eens op www.lokaaltilburg.nl  (voor slechts 13 euro per jaar ben je al lid en heb je invloed op

de visie en standpunten van de lokale partij  die niet roept, maar doet !

Met vriendelijke groet,

Frans van Aarle

——————————————————————————————

Beste Frans,

Tijdens het buurtcafé sprak u mij aan met de vraag of ik mijn zienswijze rond het parkeren in de spoorzone op mail wilde zetten. In maart 2015 heb ik, in de eerste verkoopweek van het Clarissenhof,  mijn appartement gekocht. Voor mij was het belangrijk om dichtbij de voorzieningen te wonen en mijn auto te kunnen parkeren dichtbij mijn woning. Het Clarissenhof was dus een goede investering omdat er dichtbij mijn appartement een parkeergarage gebouwd zou worden waar al de bewoners van het clarissenhof  konden parkeren. In de verkoopbrochure stond ook mooi vermeld:  “uw auto parkeert u zonder problemen in de Clarissenhof-parkeergarage”. Er was toen absoluut nog geen sprake van gebied parkeren. Onze auto zou in de Clarissenhof-parkeergarage kunnen staan. Op het moment dat ze eindelijk zouden gaan bouwen werd in de krant een artikel geplaatst met daarin een grote foto van de volgorde waarin de gebouwen van het Clarissenhof en de parkeergarage gebouwd zouden worden. Ze zouden toen beginnen met de parkeergarage om deze klaar te hebben voordat alle andere gebouwen van het Clarissenhof opgeleverd zouden worden. (Ik heb op internet dit artikel proberen terug te vinden, maar alle artikelen over het Clarissenhof zijn terug te vinden behalve dit artikel. Ik vermoed dat dit niet voor niets is).

Later kreeg ik te horen dat er maaivelden aangelegd zouden worden en dat de parkeergarage pas later gebouwd zou worden. Dus de mensen die pas later een appartement kochten wisten wel dat de garage later zou worden gebouwd. Voor mij was dit echt wel even slikken, ik ben erg beperkt in mijn energie en werk maar 3 halve dagen daardoor. Ik heb mijn auto echt nodig om ergens te kunnen komen. Dat ik nu 5 min moet lopen is net te doen voor mij, maar ideaal is het zeker niet. Vooral niet als ik thuiskom na mijn werk ben ik erg moe. Ik moet er dus echt niet aan denken dat ik straks na mijn werk moet gaan zoeken naar een parkeerplek binnen de gehele spoorzone omdat de Clarissenhof-parkeergarage vol is. Als ik dat van te voren had geweten had ik waarschijnlijk niet voor deze woonplek gekozen.

Sinds een goede maand, is het parkeren op P1 eindelijk goed geregeld. Het kwam geregeld voor dat wanneer ik om half 1 thuis kwam van mijn werk, P1 overvol was en er geen plek meer was binnen de parkeervakken van het terrein. Het aantal telefoontjes met klachten naar parking you zijn niet meer op 10 vingers te tellen. Nu is het eindelijk goed geregeld. Het parkeerterrein wordt sneller als vol aangeduid. Dan zijn er alleen nog wat plekken over voor abonnementhouders. Mijn grote angst is ook dat er in de toekomst te weinig parkeerplekken komen in de gehele spoorzone zodat er altijd problemen zullen ontstaan. Ook die regeling om plekken te delen met mensen die overdag werken binnen de spoorzone met mensen die er wonen, is leuk maar niet als je maar halve dagen kunt werken. Daarbij komt dat er in het Clarissenhof veel mensen een auto hebben die überhaupt door hun leeftijd niet meer werken. Wanneer er een gebied wordt ontworpen waar gewoond wordt,  komen er ook autobezitters te wonen die een plek moeten hebben voor hun voertuig. Nu ook achteraf blijkt dat er maar ongeveer 150 mensen een auto hebben in het Clarissenhof, dit was hoger ingeschat, zal de gemeente toch een goede oplossing moeten vinden. En zeker voor de mensen, die net als ik, het appartement hebben gekocht met de belofte van de parkeergarage naar het Clarissenhof en er nog niet gesproken werd over gebied parkeren.

Nu de spelregels dus zijn bijgesteld, zou ik er veel voor over hebben een vaste parkeerplek te hebben straks in de garage naast mijn woning. Ik zou zelfs een plek willen kopen.

Er wordt nog ontzettend veel gebouwd in de spoorzone en als je dat allemaal optelt kun je nu al bedenken dat dit een probleem gaat worden met de parkeerquotum die ze nu hebben vastgesteld. Natuurlijk is het een mooi streven om zoveel mogelijk mensen te stimuleren gebruik te laten maken van het openbaar vervoer maar als je ook zoveel mensen binnen de spoorzone wilt laten wonen zal je toch rekening mee moeten houden dat er mensen met auto’s zijn en dat deze niet allemaal hele werkdagen van huis zijn tussen 7.00 en 18.00.

Er is een mooi koersdocument gemaakt van de spoorzone waarbij nog geen definitieve richting wordt gegeven van alle plannen. Dit om nog dingen te kunnen aanpassen mocht er een ander verloop zijn van de geplande ontwikkelingen. Dus dan kun je ook besluiten om nog eens goed te gaan luisteren naar de bewoners van de spoorzone m.b.t. de parkeerproblemen. En dat er niet een parkeerbeleid wordt verzonnen achter een bureau met allemaal aannames die in de werkelijkheid gewoon anders uitvallen.

Ik hoop hiermee een duidelijk beeld te hebben geschetst m.b.t. het parkeren in de spoorzone.

Ik ben altijd bereid om ook nog mondeling toelichting te geven mocht dit nodig zijn.

Met vriendelijke groet,

Judith

Artikel 40 vragen: afschaffing subsidieregeling

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 30-01-2019 08:41

Via meerdere kanalen zijn wij op de hoogte gebracht van de afschaffing subsidieregeling “Activiteiten kwetsbare ouderen en mensen met een beperking.

Reden genoeg om hierover Artikel 40 vragen te stellen.

Vragen ex. Artikel 40 RvO

Betreft: financiële bijdrage Zonnebloem

Tilburg, 29 januari  2019

Aan het College van Burgemeester en Wethouders,

Geacht College,

Afgelopen weken ontvingen wij meerdere signalen omtrent het afschaffen van de jaarlijkse financiële bijdrage aan afdelingen van de Zonnebloem regio Tilburg. In het verleden werd zonder problemen jaarlijks een bijdrage verstrekt voor hun activiteiten vanuit de subsidieregeling “Activiteiten voor kwetsbare ouderen en mensen met een beperking”. Navraag bij de griffie leert dat deze subsidieregeling is afgeschaft vanwege het zogenaamde ontschotten van bijzondere subsidieregelingen. Dat dit niet gecommuniceerd is met de verenigingen zoals de Zonnebloem, die vaak al jarenlang met succes een beroep deden op deze subsidie, is op zijn zachts gezegd niet erg “klantvriendelijk”….!

Reden voor Lokaal Tilburg om de volgende vragen te stellen:

Welk bedrag was jaarlijks voor de subsidieregeling “Activiteiten voor kwetsbare ouderen en mensen met een beperking” beschikbaar en hoeveel organisaties hebben hier in 2018 nog gebruik van gemaakt?

Vanuit de griffie hebben wij begrepen dat deze zgn. “incidentele subsidieregeling” niet wordt overgedragen richting de wijken (zoals bij andere subsidieregelingen), de vraag is dan waar dit subsidiebudget gebleven is en waarom de organisaties, zoals de Zonnebloem, hierover niet tijdig zijn geïnformeerd?

Lokaal Tilburg gaat er vanuit dat ook het College de activiteiten van de Zonnebloem een warm hart toedraagt, op welke wijze gaat u het financiële gat in de begrotingen 2019 van de afdelingen invullen zodat zij zich kunnen blijven inzetten voor het welzijn van onze inwoners met een lichamelijke beperking door langdurige ziekte, handicap of ouderdom?

Namens de Lokaal Tilburg fractie;                                                                      Frans van Aarle

Ingediende moties door Lokaal Tilburg, overgenomen door het College

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG D66 PvdA Tilburg 03-12-2018 10:22

Sinds juni 2018 heeft Lokaal Tilburg een groot aantal moties ingediend, alleen of samen met andere partijen, die zijn overgenomen door het College en ten uitvoer gebracht worden.

In willekeurige volgorde treft u ze hieronder aan.

Motie Wandelroute AaBe Fabriek/Piushaven

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op  8 november 2018  ter behandeling van de Programmabegroting 2019

Constaterende dat

Ondernemers vanaf de opening al aandacht vragen voor een fatsoenlijke wandelroute naar de Piushaven/binnenstad en v.v.

Ook bewoners rondom de Piushaven klagen over deze gebrekkige verbinding

De ontwikkeling “Fabriekskwartier” nog steeds onzeker is, zeker qua tijdspad, en in het gunstige geval nog jaren in beslag gaat nemen

Van mening is dat

Door het College bij de ontwikkeling van de AaBe Fabriek verwachtingen zijn gewekt richting ontwikkelaars/ondernemers

Langs de oostzijde van de Weth. Baggermanlaan nu al voldoende ruimte is om een fatsoenlijke wandelroute aan te leggen

Verder uitstel in afwachting van besluitvorming verplaatsing busremise Arriva en inrichting openbare ruimte “Fabriekskwartier” niet langer verdedigbaar is

Een aantrekkelijke wandelroute bezoekers van de AaBe Fabriek uitnodigt om ook de Piushaven/binnenstad te bezoeken

Draagt het College op

In het eerste kwartaal 2019 met een voorstel te komen betreffende een wandelroute langs de Weth. Baggermanlaan die zorgdraagt voor een aantrekkelijke voetgangersver-binding tussen winkelcentrum AaBe Fabriek en Piushaven

Frans van Aarle

Lokaal Tilburg

Titel: Openbare Toiletten

Constateert dat:

Het college tot op heden geen uitvoering heeft gegeven aan Amendement 15 programma begroting 2018.

Het college tot op heden het haalbaarheidsonderzoek openbare toiletvoorzieningen niet aan de Raad heeft gepresenteerd ,ondanks een toezegging op 5 Juni 2018, naar aanleiding vragen raadslid D66 Dwayne Heuvelmans, dat eind juli 2018 de eerste bevindingen gerapporteerd zouden worden.

In programma begroting 2019 geen extra financiële middelen zijn gereserveerd om uitvoering te geven aan de realisatie van  openbare toiletvoorzieningen in de binnenstad, wijkwinkelcentra en Parken en de daarbij horende bewegwijzering.

In de plannen voor realisatie nieuwe fietsenstalling in het dwaalgebied geen rekening wordt gehouden met een eventuele openbare toiletvoorziening.

Overwegende dat:

Iedereen moet in de samenleving normaal kunnen participeren. Echter voor ruim 2 miljoen Nederlanders, dus in Tilburg ruim 25000 inwoners die last hebben van een prikkelbare darm, buik patiënten,  nierpatiënten, zwangere vrouwen, stomapatiënten, mindervaliden en ouderen is dit een groot probleem omdat er veel te weinig openbare toiletten aanwezig zijn. Volgens het platform “waarkaniknaardewc.nl ” heeft Amsterdam 1 toilet op 3000 bewoners, Tilburg telt 1 op bijna 9000 bewoners.

In Nederland heeft 1 op de 5 mensen (= 3,5 miljoen) plasklachten volgens de Maag, Lever, Darm Stichting (MLDS).

De Maag, Lever, Darm Stichting een petitie heeft opgesteld “Help, waar kan ik naar de WC”. In deze petitie heeft men de norm gesteld dat om de 500 meter in winkelcentra en drukke voetgangersgebieden een openbare of opengesteld toegankelijk toilet moet komen. Dit naar aanleiding van klachten van senioren, zwangere en vrouwen.

Draagt het college op

Om voor het Kerstreces 2018 met een raadsinformatiebrief te komen waarin toegelicht wordt in hoeverre het amendement 15 is uitgevoerd.

Om voor het Kerstreces 2018 de leden van de gemeenteraad de onderzoeksresultaten van het haalbaarheidsonderzoek ter beschikking te stellen.

In toekomstige te realiseren openbare gebouwen, ten alle tijden, te voorzien van openbare toiletten.

In de bouwverordening op te nemen dat bij winkelcentra met meer dan 5 winkels er standaard een openbaar toilet aanwezig moet zijn.

En gaat over tot de orde van de dag.

Namens

Frans Vriens  50PLUS, Frans van Aarle Lokaal Tilburg

Motie Meldpunt SRT

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op  5 en 8 november 2018 ter behandeling van de Programmabegroting 2019

Constaterende dat

Het College inmiddels een jaar geleden (november 2017) een motie van PvdA en OPA heeft overgenomen betreffende een Meldpunt Sociaal Domein Tilburg.  De Sociale Raad Tilburg (SRT) al vanaf de start heeft aangegeven dat er duidelijk behoefte is aan zo’n meldfunctie waar burgers terecht kunnen met vragen over uitkeringen, zorg en ondersteuning.                                            De SRT recentelijk in gesprekken met onze fracties heeft aangegeven bereid te zijn deze taak op zich te nemen mits de onafhankelijkheid gewaarborgd is en er structureel vol-doende middelen beschikbaar zijn.

Van mening is dat

Het van belang is dat er een onafhankelijk orgaan komt voor dit belangrijke werk.   Wanneer het College een motie overneemt dit niet “geheel vrijblijvend” is maar binnen een redelijke termijn uitvoering gegeven moet worden  aan de intenties van het dictum

Draagt het College op

Voor het Kerstreces uitvoering te geven aan de overgenomen motie betreffende het meldpunt en hiervoor ruimte te zoeken binnen de Programmabegroting Sociaal Domein

Frans van Aarle, Lokaal   Tilburg                                                                                                       Linda Oerlemans, ONS Tilburg                                                                                                        Henk van Tilborg, 50 PLUS                                                                      Bob Jansen, Groep Jansen

Motie Handhaving

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op  5 en 8 november 2018 ter behandeling van de Programmabegroting 2019

Constaterende dat

Het aantal meldingen op het gebied van woonoverlast in 2017 met maar liefst

67 % gestegen is.

Woonoverlast, vervuiling, verpaupering, hufterig gedrag etc. een grote bron van ergernis is bij onze inwoners en de leefbaarheid onder druk zet.

De aanpak van woonoverlast in de begroting 2019 onderbelicht is gebleven.

Van mening is dat

Proactief handhaven vroegtijdig incidenten kan voorkomen, de informatiepositie versterkt en het gevoel van onveiligheid bij burgers vermindert.

Toezichthouders flexibeler en op meerdere thema’s ingezet moeten kunnen worden, met name in het toezicht op leefbaarheid.

We als overheden veel regels stellen maar dat regels weinig zin hebben als daar vervolgens niet op wordt gehandhaafd.

Extra inzet van toezichthouders een positieve impuls kan geven op het gebied van “schoon, heel en veilig”, met name ook in de aandachts- en focuswijken.

Draagt het College op

Vanaf 2019 extra capaciteit vrij te maken binnen het bestaande budget voor toezichthouders zodat meer proactief, breder en flexibeler kan worden gehandhaafd, vooral op het gebied van leefbaarheid (o.a. aanpak woonoverlast)

Frans van Aarle

Lokaal Tilburg

Motie Ringbaan Zuid 50 km/u

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op  5 en 8 november 2018 ter behandeling van de Programmabegroting 2019

Constaterende dat

De Ringbaan Zuid nog steeds een maximum snelheid kent van 70 km/u terwijl voor alle andere Ringbanen rondom de “oude stad” een maximum snelheid van 50 km/u van toepassing is.                                                                                                                            De verkeersafwikkeling op de Ringbaan Zuid de laatste jaren al sterk onder druk is komen te staan vanwege de toegenomen automobiliteit, opening van de Aabe Fabriek en de groei van Stappegoor (nieuwe woonwijken met ontsluiting op de Ringbaan Zuid).  De komst van de Jumbo Foodmarkt vanaf half november ca. 35.000 bezoekers per week gaat opleveren waarvan ruim de helft met de auto komt winkelen (crow.nl/onderzoek bezoekersstromen Super XL)

Van mening is dat

De verschillende maximum snelheden op de Ringbanen verwarrend werken.  De hogere snelheid van 70 km/u de doorstroming niet bevordert en de verkeers-veiligheid niet ten goede komt (“hoe sneller je rijdt, hoe groter de klap”). Een hogere maximum snelheid ook schadelijker is voor het milieu (luchtkwaliteit, geluidshinder).

Draagt het College op

In het belang van de verkeersveiligheid en het milieu, de mogelijkheid te onderzoeken om de maximum snelheid op de Ringbaan Zuid z.s.m. te verlagen naar 50 km/u. De Raad hierover voor het kerstreces te berichten.

Frans van Aarle, Lokaal Tilburg

Bea Mieris,  PvdA

Motie aanpak verloederde panden

De Raad van de gemeente Tilburg, in vergadering bijeen op  18 juni 2018 ter bespreking  van het “Raadsvoorstel initiatiefvoorstel Bestuursakkoord 2018-2022”

Constaterende dat

De aandeelhouders “Stadsontwikkelingsmaatschappij Tilburg BV” (SOM) besloten hebben in Q4-2017 over te gaan tot liquidatie van de SOM-vennootschap. De aanpak van verwaarloosde panden echter onverminderd de aandacht vraagt. De gemeente op dit moment slechts beperkt instrumenten heeft om dit probleem aan te pakken

Van mening is dat

De aanpak/herontwikkeling van verloederde panden een actieve bijdrage levert aan de verbetering van het verblijfsklimaat en de uitstraling van de stad.  “Verwaarloosde panden in de aanloopstraten naar het stadshart zetten hele straten ‘on hold’ (citaat lector Fontys Cees-Jan Pen)

Draagt het College op

Mogelijkheden voor een nieuwe aanpak verloederde panden uit te werken en deze voor behandeling van de Programmabegroting 2019 aan de Raad voor te leggen

Frans van Aarle                                                                                                  Linda Oerlemans

Lokaal Tilburg                                                                                                     Groep Oerlemans

Tilburg Maawt

LOKAAL TILBURG LOKAAL TILBURG Tilburg 26-10-2018 13:56

Lokaal Tilburg heeft sinds deze week een unieke website waarin zij de inwoners van Tilburg,

Berkel-Enschot en Udenhout de mogelijkheid bieden om hun ervaringen met de gemeente

te delen. Tilburgmaawt.nl is de digitale versie van onze bekende Maawmuur bij

het Paleis-Raadhuis. In deze Maawmuur kan men via de brievenbus correspondentie achter-

laten voor het gemeentebestuur.

Deze brievenbus maar dan in een digitale versie is de gedachte achter tilburgmaawt.nl.

Lokaal Tilburg krijgt vrijwel dagelijks al berichten van burgers waarin men aandacht vraagt

voor allerlei onderwerpen. Deze berichten komen nu vaak binnen op verschillende adressen,

zowel bij de partij, raads- en bestuursleden maar ook via de gemeente en zelfs in de winkel.

Om het iedereen nog makkelijker te maken zijn of haar verhaal te vertellen is dit meldpunt

in het leven geroepen. Heb je ergens last van, voel je je niet gehoord of wellicht een gouden

idee wat goed is voor onze stad, geef het door via tilburgmaawt.nl en Lokaal Tilburg

pakt het op!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.