Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

303 documenten

VVD kandidaat Jeannette Baljeu trapt Europese campagne af in Den Helder

VVD VVD Den Helder 07-05-2024 03:34

Afgelopen maandag trapte VVD kandidaat voor de Europese verkiezingen (en oud-jutter) Jeannette Baljeu haar campagne af in Den Helder. Baljeu, dochter van een marineofficier, is hier geboren en getogen en heeft daarom een warme band met de marinestad. Als nr. 3 op de VVD-lijst is de kans groot dat zij bij de verkiezingen op 6 juni wordt gekozen (de VVD heeft nu 5 zetels). 

Een bezoek werd gebracht aan Clarksons (voorheen DHSS) en Bluestream op het industrieterrein Kooypunt. In gesprek met Wim Schouwenaar en Rolf de Vries was er aandacht voor onderwijs, arbeidsmarkt, logistiek, inspectie en onderhoud van windmolenparken op de Noordzee en de rol van Europa met betrekking tot de energietransitie op de Noordzee in het bijzonder. Een warm welkom op Den Helder Airport door directeur Conny van’t Hof en haar collega van Port of Den Helder, Kees Turnhout. Gesproken werd over de positie van de haven en luchthaven van Den Helder ten opzichte van toekomstige windparken op de Noordzee en de positie van de BV Nederland ten opzichte van andere landen rond diezelfde Noordzee. Maar ook over regelgeving en een gelijk speelveld in Europa. Daarnaast bijzondere aandacht voor de aanlanding van elektriciteit van wind op zee in de Kop van Noord[1]Holland, de productie van blauwe, en later groene waterstof op de NAM locatie en dat in combinatie met Co2 opslag onder de Noordzee. De kop van Noord[1]Holland heeft niet voor niets de Europese “Hydrogen Valley” status. Blauwe waterstof en Co2 opslag spelen mogelijk tijdelijk een belangrijke rol bij het behalen van de Europese doelstellingen. Na een rondleiding op de luchthaven en langs de kade van de haven kwam ook het gebrek aan kade lengte en kaderuimte in de havens rond de Noordzee aan de orde. Om de internationale energietransitie op de Noordzee waar te kunnen maken zijn havens een onmisbare schakel. 

Als gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en oud havenwethouder van Rotterdam voelde Baljeu zich hier als een vis in het water. Met een kort bezoek aan de Marinehaven met informatie over de ontwikkelingen binnen het Maritiem Cluster, sloot Baljeu haar bezoek af. Jeannette Baljeu is de nummer 3 op de lijst van de VVD voor de Europese verkiezingen.

Ongelooflijk dat het college achter de wijzigingen staat die voor veel reizigers problemen op gaan leveren

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 06-05-2024 21:02

Ongelooflijk dat het college achter de wijzigingen staat die voor veel reizigers problemen op gaan leveren.

Geen aansluiting op Schooten Plaza, geen halte Timorlaan.

Haltes Baskeweg, Walvisvaardersweg, Harpoenierstraat en Baljuwstraat worden geschrapt.

Julianadorp Den Helder terug van 2x per uur naar 1x per uur.

Onze petitie blijft openstaan zodat nog meer busreizigers zich kunnen laten horen

https://petities.nl/…/buslijnen-den-helder-en…

Lianne Snel van regio Noordkop schreef hierover.

Ouderen in Den Helder de dupe van wijziging busroutes, college belooft aangepast vervoer – “We gaan de handschoen oppakken om deze doelgroep tegemoet te komen.” Dat beloofden gedeputeerde Jeroen Olthof en wethouder Petra Bais maandagavond aan de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer.

Den Helder – De bushaltes bij het winkelcentrum Schooten Plaza en zorginstelling Ten Anker komen vanaf 21 juli 2024 te vervallen. Dat is onderdeel van de nieuwe dienstregeling van Connexxion. “We kunnen helaas niet iedereen tevreden stellen”, was de reactie van het bestuur van de gemeente Den Helder en de provincie Noord-Holland op de kritiek die de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer maandagavond leverde op de wijzigingen in de dienstregeling. Wel beloofden wethouder Petra Bais en gedeputeerde Jeroen Olthof zo snel mogelijk op zoek te gaan naar aangepast vervoer van en naar deze locaties.

Connexxion heeft haar dienstregeling voor de regio Noord-Holland Noord in samenspraak met het Helderse college en de provincie aangepast. De bekendmaking hiervan leverde in Den Helder echter veel kritiek op. Zo is de fractie van Behoorlijk Bestuur samen met de SP Den Helder een petitie gestart om te voorkomen dat de nieuwe dienstregeling in werking treedt. Sylvia Hamerslag, fractievoorzitter van Behoorlijk Bestuur, overhandigde de 1708 keer ondertekende petitie voorafgaand aan de commissievergadering aan Jeron Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor onder meer Mobiliteit en Bereikbaarheid.

Ook Beter voor Den Helder is het oneens met de wijzigingen in de dienstregeling. Hun raadslid Nancy List was de eerste die zei dat het schrappen van de bushaltes bij winkelcentrum Schooten Plaza en zorginstelling Ten Anker een slecht idee is. Zij agendeerde het onderwerp daarom namens BvDH met hoge prioritering als bespreekpunt in de raadscommissie. Het doel van deze bespreking was het krijgen van uitleg over de totstandkoming van de nieuwe dienstregeling en de keuzes die zijn gemaakt. Wethouder Bais (die inviel voor portefeuillehouder Tessa Augustijn) en gedeputeerde Olthof stonden de raadscommissie hierover te woord.

Gedupeerden

“We willen zoveel mogelijk inwoners van dienst zijn en zo goed mogelijk inspelen op de behoeften van die inwoners”, begon Olthof. De gedeputeerde vertelde dat middels een onderzoek is gekeken naar de vervoersstromen van OV-gebruikers en dat de nieuwe dienstregeling daar op gebaseerd is. “Er zullen altijd mensen geraakt worden bij een wijziging van het openbaar vervoer. Dat kan je niet voorkomen.” Sylvia Hamerslag reageerde daarop dat zij begrijpt dat wordt gekeken naar hoeveel mensen in een bepaalde bus zitten, maar dat ze het veel belangrijker vindt wie er in die bus zitten. “Dan heb ik het over ouderen en minder valide mensen. Het schrappen van bushaltes die zij gebruiken heeft voor deze mensen ver strekkende gevolgen.” Een groot deel van de fracties sloot zich daarbij aan.

Olthof zegt zich bewust te zijn van die gevolgen en beloofde: “We gaan de handschoen oppakken om deze doelgroep tegemoet te komen.” Ook wethouder Bais durfde het beestje bij de naam te noemen. “De nieuwe dienstregeling betekent inderdaad dat een aantal doelgroepen en locaties buiten de boot vallen.” Daarbij ook vanuit het Helderse college de toezegging te gaan kijken naar aanvullend vervoer voor de gedupeerden van de nieuwe dienstregeling. Aangezien de bushaltes op korte termijn al vervallen, wilde Nancy List weten wanneer de handschoen daadwerkelijk opgepakt wordt. “De komende maanden”, antwoordde Olthof.

Ziekenhuis

Ten onrechte werd de afgelopen tijd ook gesuggereerd dat de bushalte bij het ziekenhuis in Den Helder komt te vervallen. Dat is niet waar, buslijn 30 start voortaan bij het ziekenhuis (1x per uur) en ook de nieuwe lijn 37 (ook 1x per uur) rijdt via het ziekenhuis.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER

Sylvia Hamerslag overhandigt petitie tegen nieuwe dienstregeling Connexxion aan gedeputeerde Olthof

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 06-05-2024 17:20

Sylvia Hamerslag overhandigt petitie tegen nieuwe dienstregeling Connexxion aan gedeputeerde Olthof

Den Helder – Een petitie van Behoorlijk Bestuur en de SP Den Helder tegen de nieuwe dienstregeling van Connexxion heeft 1708 handtekeningen opgeleverd. Sylvia Hamerslag (fractievoorzitter van Behoorlijk Bestuur) overhandigde de petitie maandagavond aan Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor onder meer Mobiliteit en Bereikbaarheid.

De petitie is opgezet in reactie op de wijzigingen in de Connexxion OV-dienstregeling die medio juli 2024 ingaat. Connexxion heeft de dienstregeling in samenspraak met de gemeente en de provincie aangepast. Hamerslag: “Als de regiomanager van Connexxion veel klachten ontvangt, kan overwogen worden om de genomen beslissing te herzien. Deze petitie is een verzameling van klachten.”

Bij de nieuwe dienstregeling gaat buslijn 30 van Station Den Helder naar Julianadorp nog maar één keer per uur rijden. Dat vinden de ondertekenaars van de petitie te weinig; onderdeel van de petitie is deze buslijn twee keer per uur te laten rijden. Daarnaast willen Behoorlijk Bestuur en de SP de huidige route van buslijn 34 behouden. Dat betekent het in stand houden van bushaltes bij het winkelcentrum Schooten Plaza en zorginstelling Ten Anker, die met ingang van de nieuwe dienstregeling zouden verdwijnen.

De uitreiking van de petitie vond plaats in het stadhuis op Willemsoord, voorafgaand aan de vergadering van de commissie stadsontwikkeling en beheer, waar gedeputeerde Olthof bij aanwezig is. De nieuwe dienstregeling wordt tijdens de commissievergadering besproken, evenals een voorstel van het Helderse college vijf ton te investeren in bushaltes. “Dit is belangrijk voor de inwoners. Het is een samenwerking tussen de gemeente en provincie, dus ik vind het belangrijk om hier namens de provincie en ter ondersteuning van wethouder Augustijn bij aanwezig te zijn”, aldus Olthof.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER

Beantwoording op onze vragen over 2 kunstwerken Station Zuid zijn binnen

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 29-04-2024 08:30

Den Helder – De gemeente Den Helder gaat twee kunstwerken van Rudi van de Wint voor ruim een miljoen euro kopen, mits het zeker is dat de grond en de huizen in het gebied Station Den Helder Zuid daardoor in waarde stijgen. De kosten kunnen dan worden doorberekend aan een projectontwikkelaar. Als dit niet het geval is, worden de kunstwerken niet aangeschaft. Dat schrijft het college in haar beantwoording van vragen gesteld door Behoorlijk Bestuur.

Op 11 maart 2024 stelde de gemeenteraad van Den Helder de grondexploitatie Station Den Helder Zuid vast. Onderdeel van die grondexploitatie was de aankoop van de twee kunstwerken bij De Nollen. Dat creëert volgens het college extra waarde in het gebied, wat zich vertaalt naar een hogere grondwaarde en daarmee ook in de kwaliteit van de huizen. Tijdens de raadsvergadering deden de Stadspartij, PVV, Samen Actief en Behoorlijk Bestuur middels een amendement een poging om de aankoop van de twee kunstwerken uit de grondexploitatie te halen, maar dat haalde geen raadsmeerderheid. De fractie Behoorlijk Bestuur bleef sceptisch over de clausule in de grondexploitatie en stelde een aantal navolgende vragen aan het college, bijvoorbeeld over de aanbesteding en de gevolgen voor de gebiedsontwikkeling als de kunst niet wordt aangeschaft.

Het college laat desgevraagd weten dat geen aanbesteding heeft plaatsgevonden. “Er kan worden afgeweken van de wettelijke aanbestedingsregels wanneer exclusiviteit nodig is en kan worden aangetoond. De gebiedsontwikkeling Station Zuid maakt onderdeel uit van een groter gebied, het Nollengebied met beeldenpark en mogelijk een toekomstig museum. Het is van belang dat alles wat in dit gebied plaatsvindt zorgvuldig wordt gedaan waarbij in de verschillende onderdelen voor versterking en verbinding wordt gezorgd. Daarbij zorgt kunst van R.W. van de Wint voor deze verbinding. Het is de poort naar het Nollengebied en dat is in het stationsgebied op deze wijze al herkenbaar en voelbaar.”

Daarnaast legt het college uit dat de aankoop van de kunst onlosmakelijk verbonden is met de grondprijs. De waarde van de kunstwerken is verwerkt in de prijs die de ontwikkelaar van het woningbouwproject bij station Den Helder Zuid voor de grond moet betalen. “Op het moment dat de verwachte grondprijs niet haalbaar is, kunnen de kunstwerken niet worden aangeschaft.” Dat betekent volgens het college echter niet dat de gewenste gebiedsontwikkeling van Station Zuid dan in gevaar komt. “Er wordt op alle manieren ingezet met de middelen die er zijn om van een unheimisch stationsgebied een aantrekkelijke stations- en woongebied te maken.”

Highlights 27 april 2024.

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 27-04-2024 17:00

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1495679/43656/IMG_5090  Piet dichtbij.jpgAfgelopen dinsdag vergaderde de steunfractie en het bestuur met als gast, Herman Dubbeldam en dan gaat het al gauw over het belang van de stichting Present voor de inwoners van Den Helder. We bespraken ook de mogelijke gevolgen van de op handen zijnde bezuinigingen. Wat is het belangrijk, goed voor ogen te houden wat voor stad je wilt zijn voor de inwoners voordat je tot bezuinigingsmaatregelen besluit. Bezuinigen op subsidie voor Present: voor iedere euro die je daar bezuinigt, richt je voor vijf euro schade aan in de samenleving! Natuurlijk bespraken we ook de situatie in de gemeenteraad nadat maandagavond daar een vertrouwensbreuk ontstond nu Remco Duijnker voor de tweede keer onvoldoende stemmen kreeg om het stokje van Michiel Wouters over te nemen. Als eerste vinden wij dit dieptriest voor Remco Duijnker zelf. Als tweede ondersteunen we de lijn van Carlo Assorgia: de coalitiepartners zijn aan zet. Duidelijk is dat door deze gang van zaken de coalitie niet langer bestaat. Onze fractie zal binnenkort een intern overleg hebben over onze opstelling.

13 Koninklijke onderscheidingen bij Lintjesregen Den Helder

En afgelopen vrijdag, 26 april was het groot feest in de Stadshal van Theater de Kampanje. Traditiegetrouw vindt op 26 april de lintjesregen plaats door heel Nederland, en zo ook in Den Helder. Maar liefst dertien inwoners van de gemeente hebben vrijdagochtend een Koninklijke onderscheiding in ontvangst mogen nemen, omdat zij zichzelf lang en op een bijzondere manier voor de samenleving hebben ingezet. Burgemeester Jan de Boer mocht de lintjes uitreiken en de inwoners benoemen tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Een van deze inwoners was Piet Bras, de secretaris van de ChristenUnie in Den Helder, die als eerste naar voren mocht, om de onderscheiding in ontvangst te nemen.

Het was voor mij heel bijzonder en een voorrecht om deze dag mee te maken. Om te horen dat er zo veel waardering is voor mijn inzet voor de Christen Unie.

Aan het eind van zijn toelichting, zei de burgemeester, van Den Helder:

‘U bent een trouw, bevlogen en vooralsnog onmisbaar bestuurslid voor de ChristenUnie. Partijcoryfee Arie Slob zei tegen mij dat u een bescheiden en supertrouw mens bent’. “Zulke mensen verdienen een lintje!”

Deze toelichting en deze woorden maakte het voor mij tot een bijzondere dag. Maar ik realiseer me ook dat het gaat om de Hoogste Koning, om Hem te volgen, ook op het terrein van politiek en bestuur, vol passie en vuur!

Piet Bras

Schriftelijke vragen Overlast bij de Vomar Voorbeelden zijn: drank- en drugsmisbruik, agressie, diefstal, wildplassen, overnachten in de parkeergarage en huisvredebreuk.

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 26-04-2024 08:39

Wij hebben samen met de PVV schriftelijke vragen gesteld.

Overlast bij de Vomar Voorbeelden zijn: drank- en drugsmisbruik, agressie, diefstal, wildplassen, overnachten in de parkeergarage en huisvredebreuk.

Regio Noordkop Schreef hierover, Lianne Snel

Kunstwerken van een miljoen moeten gebied Station Den Helder Zuid versterken

Den Helder – De Vomar aan de Koningdwarsstraat in Den Helder heeft al geruime tijd te maken met overlast in en rondom het winkelpand. Denny , filiaalmanager van de Vomar, heeft middels een e-mail hulp gevraagd aan Behoorlijk Bestuur. De fractie heeft daar, samen met de PVV Den Helder, gehoor aan gegeven door het college te verzoeken extra handhaving in te zetten in de Koningdwarsstraat.

De overlast bij de Vomar neemt allerlei vormen aan. Voorbeelden zijn: drank- en drugsmisbruik, agressie, diefstal, wildplassen, overnachten in de parkeergarage en huisvredebreuk. De PVV en Behoorlijk Bestuur vragen het college wat zij tot nu toe heeft gedaan om deze overlast te verminderen of voorkomen. De twee oppositiepartijen willen daarbij cijfers zien.

De supermarkt aan de Koningdwarsstraat staat met kop en schouders bovenaan in het registratiecentrum dat de Vomar als supermarktketen gebruikt voor meldingen van overlast. Zo maakte de Vomar in de Helderse binnenstad dit jaar in maart tweeëntwintig meldingen van overlast. Op de tweede plaats staat de Vomar Bijlmerplein in Amsterdam. Dat filiaal maakte in dezelfde maand acht meldingen, een stuk minder dus.

Denny wordt geconfronteerd met extra kosten door het moeten inhuren van extra beveiliging en mislopen van inkomsten als gevolg van de overlast. Behoorlijk Bestuur en de PVV vragen daarom aan het college of de manager gecompenseerd kan worden met subsidie. Daarnaast vinden de twee fracties dat deze situatie niet langer zo door kan gaan en vragen zij het college dringend actie te ondernemen.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER

Highlights 20 april 2024.

ChristenUnie ChristenUnie Den Helder 20-04-2024 11:14

https://denhelder.christenunie.nl/k/n6030/news/view/1495529/43656/IMG_0316  Pluktuin J dorp.PNGEen update over het werk van de fractie: afgelopen maandag 15 april was er over verschillende onderwerpen een Beeldvormende avond in het gemeentehuis. Er werd uitleg gegeven over Zeestad CV/BV, Ontwikkelings- en exploitatiemaatschappij Willemsoord BV, Den Helder Airport, NV Port of Den Helder. En in de Raadzaal ging het over Maritiem cluster en bereikbaarheid en Stand van zaken Wmo-taxivervoer. Afgelopen dinsdag vergaderde de commissie Bestuur en Middelen. Daar werd gesproken over de uitbreiding van AYOP (Amsterdam IJmuiden Offshore Ports) naar Den Helder, zodat de Noord-Hollandse zeehavens meer samenwerken en optrekken in hun promotie richting offshore windenergie bedrijven. Ook stond op de agenda de Rapportage Verbonden partijen april 2024.

Afgelopen donderdag en vrijdag is Dina, onze fractievoorzitter, met de andere raadsleden en het college van B&W op werkbezoek geweest naar Den Haag. Er is aandacht voor de ontwikkeling en de positie van Den Helder. In de Helderse Courant vandaag een uitgebreid verslag en ook op de site van Regio Noordkop:  raad bezoekt Den Haag

Save the date:

Komende dinsdag 23 april is weer het overleg van de fractie. Deze keer weer in de Verkenningston aan de Prins Hendriklaan. Eerst nemen we de tijd om met elkaar te bidden en vervolgens nemen we de tijd om de onderwerpen te bespreken dir op de agenda van raad en raadscommissies staan.

Wilt u (een deel van) het fractie- overleg bijwonen ?  Van harte welkom!

Heeft u vragen? Mail naar secretaris@denhelder.christenunie.nl

Gastschrijver: Goocheltrucs met Miljoenen: Waar blijft de Eigen Verantwoordelijkheid van de Gemeenteraad?

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 13-04-2024 16:22

In ons Den Helder, waar het Helders Manifest trots verkondigt dat iedereen met respect behandeld moet worden, schijnt dit principe niet op te gaan voor de gemeentefinanciën. De ironie wil dat terwijl dit manifest pleit voor respect, het stadsbestuur ongestoord miljoenen euro’s schuift, alsof het monopolygeld betreft. Waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van onze gemeenteraad in dit financiële spektakel?

Je zou verwachten dat een gemeenteraad, die de kern van lokale democratie vormt, als waakhond optreedt over de gemeentelijke kas. Echter, de realiteit is een toneelstuk waarbij miljoenen euro’s jaarlijks verschoven worden zonder significante weerstand of echte verantwoording. We zien een raad die eerder reageert op de plannen van het college dan dat ze zelf het initiatief neemt om de financiële discipline aan te scherpen.

Recente rapporten tonen aan dat Den Helder meer dan 20 miljoen naar adviesbureaus en externen.

Bijna 3 miljoen euro in 2022 en 2023 naar adviesbureaus, Ruim 17 miljoen ging naar de inhuur van extern personeel. In 2020 is een bedrag van ruim 4,5 miljoen euro uitgegeven aan de inhuur van extern personeel. In 2021 was dat ruim 5,6 miljoen euro, in 2022 is iets meer dan 7 miljoen euro aan de inhuur van personeel uitgegeven.

Is dit werkelijk de beste manier om ons belastinggeld te besteden? Deze praktijk is des te frustrerender wanneer je bedenkt dat deze zelfde stad haar culturele en sociale sectoren—de ziel van de gemeenschap—dreigt te korten. Triade en de Kampanje staan op de lijst om verder gefinancierd uit te kleden, terwijl we miljoenen steken in externe consultants. Waar is de logica?

Dit zijn momenten waarop je zou willen dat de gemeenteraad haar rol als bewaker van het gemeentelijk belang herinnert en vraagtekens zet bij elke uitgave. Het is tijd om kritische vragen te stellen over de efficiëntie van dergelijke uitgaven en te onderzoeken of deze middelen niet beter ingezet kunnen worden voor duurzamere, langdurige voordelen voor de stad zelf.

De gemeenteraad moet meer zijn dan een doorgeefluik van besluiten; ze moet een actieve deelnemer zijn in het sturen van het gemeentebeleid, met een duidelijke visie en strategie. Het continu schuiven met miljoenen om gaten te dichten is geen duurzame oplossing en ondermijnt het vertrouwen in ons lokale bestuur.

Het wordt tijd dat de gemeenteraad van Den Helder haar wettelijke initiatieven benut en ophoudt met de financiële goocheltrucs. In plaats van te bezuinigen op essentiële diensten of miljoenen uit te geven aan externe bureaus, laten we investeren in onze gemeenschap, in ons onderwijs, onze cultuur, en onze sociale voorzieningen. Dat is respect tonen voor je burgers—niet alleen in woorden, maar ook in daden. Laten we hopen dat de raad deze roep om actie hoort voordat het te laat is.

Voorbereiding Kadernota 2025-2028 (2)

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 08-04-2024 18:00

Zoals de Stadspartij eerder aangaf, waren we goed op weg in Den Helder. Echter, toen kregen we te maken met een overheid die financieel onbetrouwbaar bleek. Hierdoor ontvangen we miljoenen minder vanuit het gemeentefonds, voor de gemeente de belangrijkste inkomstenbron.

Dit betekent dat er bezuinigd zal moeten worden. De raad heeft in meerderheid aangegeven een sluitende meerjarenbegroting te willen zien, waar het college nu mee aan de slag is gegaan. We zijn wat ongemakkelijk begonnen in dit proces, maar we zijn op weg. De Stadspartij is van mening dat we binnen dit proces niet moeten verzanden in formalistische discussies waar we niets mee opschieten. Het is belangrijk dat we naast alle antwoorden die we hebben gekregen op onze vragen, straks ook weten hoe we er financieel voor staan. Er zijn namelijk nog veel onzekerheden met betrekking tot de inkomsten en uitgaven in deze fase van de voorbereiding. Het college stelt voor om op een verantwoorde manier aannames te doen voor opgaven waar een grote mate van onzekerheid bestaat. Daarnaast moeten we nog beter in kaart brengen welker ruimtevragers- en brengers er zijn.

De lijst met mogelijke maatregelen die het college heeft gedeeld met de raad is slechts een lijst met opties. De mogelijke gevolgen van deze maatregelen moeten verder worden geanalyseerd, waarbij uit de beantwoording blijkt dat er nog verschillende punten moeten worden onderzocht.

De Stadspartij kan zich vinden in het voorgestelde tijdspad van het college, vooral omdat de tijd momenteel in ons voordeel kan werken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 280 van de 342 gemeenten een tekort voorzien in hun begroting voor 2026 en 2027. Dus wees gerust, we staan hier niet alleen in.

Ik heb veel reorganisaties begeleid die werden gedreven door bezuinigingen, en de lessen die daaruit zijn geleerd, laten zien dat onder druk meer schade kan worden aangericht dan gewenst. Laten we daarom proberen deze problemen op een zo pragmatisch mogelijke manier op te lossen, zodat we de eventuele schade zoveel mogelijk kunnen beperken. Dit betekent dat we geen onnodige bezuinigingen moeten drukken.

College, het is net als thuis: als je geld tekort komt, moet je je ambities bijstellen en geen geld uitgeven dat je niet hebt. Daarom is het van groot belang dat u als college geen onnodige uitgaven doet totdat duidelijk is hoe wij er financieel voor staan.

Als Stadspartij hebben we hebben we een aantal belangrijke aandrachtspunten die we het college en de raad mee zouden willen geven. Bezuinigen op de Hub in Julianadorp, het onderwijs en cultuur is voor ons onbespreekbaar. We zijn van mening dat we ons met deze maatregelen ‘in de voet schieten’ en staat haaks op wat we in coalitieakkoord hebben afgesproken.

Petitie: Plaats géén ASO-woningen binnen gemeente Den Helder

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 04-04-2024 12:30

Tuinderspad omgeving begraafplaats

De Schooten omgeving Sporthal de Brug/Woonwagencentrum

Fort Dirksz Admiraal (Tuindorp) tegenover het Asielzoekerscentrum

Inwoners, buurtbewoners, organisaties, ondernemers en belanghebbende uit Den Helder en Julianadorp

de geplande aso-/ hufterwoningen bedoeld zijn voor overlastgevende en moeilijk plaatsbaren personen vanuit de regio.

aso-woningen zullen leiden tot een verhoogd risico op onrust en overlast in de buurt, zoals lawaai, vandalisme en criminaliteit.

dit de leefbaarheid van de omgeving negatief zal beïnvloeden en de veiligheid van buurtbewoners in gevaar zal brengen.

faciliteren zal de instroom van probleemgevallen doen toenemen.

het project ‘Ankerplaatsen/aso-woningen’, een deelproject van het ‘Versterkingsplan tegen dak- en thuisloosheid regio Kop van Holland’ terug te geven aan de regio gemeenten.

hierbij aan te geven dat er binnen de gemeente Den Helder geen draagvlak is voor het realiseren van ASO/hufter’ Containerwoningen’, of ‘Huisvesting overlastgevend en moeilijk plaatsbaren in containerwoningen’.

Ondertekenaar zijn  tegen het realiseren van ASO/hufter-woningen of ‘Huisvesting overlastgevend en moeilijk plaatsbaren in containerwoningen’ vanuit de regio binnen gemeente Den Helder

Ondertekenaars zijn tegen iedere vorm van huisvesting overlastgevers binnen onze gemeente  en zijn van mening  dat andere gemeentes nu eens iets mogen betekenen. Veel van de overlastgevende dak- en thuislozen, moeilijk plaatsbaren, komen vanuit de regio naar onze gemeente.

Dit moet eerder ontmoedigd dan gefaciliteerd worden. Het faciliteren zal de instroom van probleemgevallen laten toenemen.

Soms kiezen personen voor een zwerversbestaan, dit klinkt bot en extreem, toch komt het regelmatig voor dat mensen het leven op straat zien en ervaren als een vorm van vrijheid. Dak en thuisloos is in sommige gevallen een bewuste keuze, in dit geval zal zo een persoon niet op het terrein van de ASO woning blijven, maar door gaan met zwerven.

Tevens zijn dit vaak personen die bewust zich niets laten opleggen en zichzelf buiten iedere gemeenschapsvorm plaatsen, dit zijn mensen die ervoor kiezen om overlast te veroorzaken en buurten en buurtbewoners zullen blijven terroriseren. Dit soort gedrag hoeft niet beloond te worden met een mooi stukje grond waar zij hun gang kunnen gaan.

ASO-woningen:

Verhoogd risico op overlast: Aso-woningen kunnen leiden tot een verhoogd risico op overlast in de buurt, zoals lawaai, vandalisme en criminaliteit. Dit kan de leefbaarheid van de omgeving negatief beïnvloeden en de veiligheid van de bewoners in gevaar brengen.

Waardedaling van omliggende woningen: De aanwezigheid van aso-woningen kan de waarde van omliggende woningen doen dalen. Potentiële kopers kunnen worden afgeschrikt door de reputatie van de buurt, wat kan leiden tot financiële verliezen voor huiseigenaren.

Negatieve impact op sociale cohesie: Aso-woningen kunnen de sociale cohesie in een buurt ondermijnen. Bewoners kunnen zich onveilig voelen en minder geneigd zijn om contact te leggen met hun buren, wat kan leiden tot isolatie en een gebrek aan gemeenschapsgevoel.

Gebrek aan verantwoordelijkheid en respect: Het toestaan van ASO-woningen kan het signaal afgeven dat wangedrag en respectloos gedrag worden getolereerd. Dit kan leiden tot een vermindering van normen en waarden in de samenleving en een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel bij bewoners.

In de raadsinformatiebrief onder kop 2. G.P. Blankmanstraat staat het volgende;Perceeloppervlak circa 6.000 m² en 2.650 m².

De eerste locatie is een stuk grond gelegen aan de G.P. Blankmanstraat naast het woonwagenkamp. Deze grond is van de gemeente en heeft als bestemming sport. Het perceel onder het woonwagenkamp heeft de bestemming groen en is ook eigendom van de gemeente.

Het bovenste perceel wordt momenteel verhuurd aan Zeemacht en het perceel wordt incidenteel gebruikt voor boogschieten. Bij het vorige bestuur was het eventueel wel bespreekbaar dat de verhuur van dit perceel zou worden beëindigd. Inmiddels is er een nieuw bestuur dus zou dit opnieuw moeten worden verkend.

Het perceel onder het woonwagenkamp is een bosje dat verder niet in gebruik is. Vanuit flora en fauna zal dit een belemmering zijn. Verder is deze locatie ook eigenlijk te klein voor het aantal beoogde ankerplaatsen. Beide percelen liggen buiten de plofzone van de munitieopslag, maar wel binnen de zone waarbij er rekening moet worden gehouden met de bouwwijze. Er mogen geen gebouwen met een vlies- of gordijngevelconstructie alsmede grote glasoppervlakken worden gerealiseerd. Daarnaast ligt de locatie in de geluidszone van de industrie Haven. Hier zal extra aandacht voor moeten zijn en zal een besluit i.v.m. hogere geluidswaarde moeten worden genomen. Planologisch zijn er dus geen beperkingen voor de noordelijke locatie.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.