Nieuws van politieke partijen in Westerveld over CDA inzichtelijk

5 documenten

Begroting 2024 en het ‘ravijnjaar’ 2026

Progressief Westerveld Progressief Westerveld D66 CDA Westerveld 08-11-2023 12:54

Namens Progressief Westerveld was fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen content met de “burgerlijke ongehoorzaamheid” van het College (en bijna de hele VNG) over het naderende ‘ravijnjaar’ 2026. Het kan niet zo zijn dat de rijksoverheid de gemeenten straks echt kapot bezuinigt. Hierbij zijn hele eerste termijn:

Voorzitter,

Wat mij betreft staan we vandaag binnen het uur weer buiten. Niet omdat ik niet in zou zijn voor een scherp debat of voor een gezellige avond, maar omdat mij inmiddels duidelijk is geworden, dat deze begrotingsraad zich voor geen van beide echt leent. Nu we de algemene beschouwingen bij de begrotingsbehandeling hebben afgeschaft, krijgt u dus geen bespiegelingen van onze kant over verantwoordelijkheid, over optimisme 2.0, of over het afschaffen van ‘stippen aan de horizon’. We beperken ons tot de begroting 2024 zelf.

Laatst was ik te gast in het illustere gezelschap van de auditcommissie en daar begon ik langzaam maar zeker iets te begrijpen van de nieuwe Planning en Control cyclus, die strakker is vorm gegeven dan hier een aantal jaren gebruikelijk was. Bij een vorige gelegenheid heb ik al mijn welgemeende complimenten gegeven aan de wethouder Financiën en aan de ambtelijke organisatie. Zaken zijn gestroomlijnder; interne procedures en controles zijn beter op orde. En als ik kijk naar deze Begroting 2024, dan is die behoorlijk beter ingericht en leesbaar dan de Kadernota van afgelopen juli. Achteraf gezien heb ik toch wel spijt over mijn voorstem bij die Kadernota; dat was eigenlijk een verkeerd signaal.

Natuurlijk, de Begroting is in principe allesomvattend. Dus zou je op heel veel zaken in kunnen gaan, vragen kunnen stellen bij formuleringen van beleid; amendementen indienen. Het meest opvallend bij dit soort stukken is toch altijd weer, dat veel hoofdzaken ontbreken en er veel kleinere zaken aan de orde komen. Ik zeg niet ‘onbelangrijker’, maar kleiner. Dat is een bekend verschijnsel: de echte grote kwesties vermijden, want waar moet je beginnen? Het is niet echt een verwijt, maar een constatering, die niet alleen het College betreft, maar ook onszelf als Raad.

Nu er eigenlijk geen fractie meer is, die pleit voor een kleinere overheid (integendeel), en nu er ook niet meer echt wordt ingezet op een lager budget met lagere lasten (want hoe zou dat kunnen?), hoeven we daarover dus geen principiële discussies meer te voeren. Het probleem aan de personele kant is al enige tijd niet meer het daarvoor beschikbare bedrag, maar de vraag waar je de mensen vandaan moet halen. Daarbij baart het verloop in de ambtelijke organisatie ons overigens wel zorgen.

Voor wat betreft de beschikbare middelen is het gesprek ook al gevoerd bij de Kadernota. Dat was en is straks weer het moment waarop we naar de hoogte en verdeling van de Onroerend Zaak belasting kunnen kijken, waarop we de systematiek van de Toeristenbelasting onder de loep kunnen nemen of de door ons al eerder aan de orde gestelde hoogte van de Forensenbelasting. Niet nu dus.

Blijft over de kwestie van het leeuwendeel van de inkomsten: de bijdrage uit de rijksbegroting. Met een VVD-premier, een CDA Minister van Binnenlandse Zaken en een D66 Minister van Financiën is het natuurlijk de vraag hoe die fracties aankijken tegen de hardnekkigheid waarmee dit kabinet de gemeentelijke financiële positie richting het ravijn blijft dirigeren. Ik ben het volledig eens met de burgerlijke ongehoorzaamheid van dit College (en van het overgrote deel van de gemeentebesturen in dit land) ten aanzien van de meerjarenplanning voor de jaren 26 en 27. Als je nu voor die jaren een sluitende raming zou construeren, ben je geen knip voor de neus waard.

Wij gaan dus niet in detail in op de verschillende programma’s, de beleidsvoornemens daarin, de onderbouwing daarvan. De kaders daarvoor zijn al vastgelegd. Maar zelfs als je het zou willen, is er – als gezegd – geen beginnen aan.  Kijkend naar de uitgavenkant valt wel één ding op. Het enorme terrein van het Sociaal Domein, is goed voor een fors aandeel in onze uitgaven. Het is daarnaast ook de grootste bron van onzekerheid, zelfs binnen een begrotingsjaar (we komen daar bij de bespreking van de 2

Bestuursrapportage nog wel over te spreken). Maar als je kijkt naar onze debatten in de Raad, dan is het geen regelmatig onderwerp van gesprek. Natuurlijk, het beïnvloedbare deel van de uitgaven daarvoor is beperkt. Maar mijn fractie mist toch wel de reflectie op al die elementen, die tezamen dat Sociale Domein vormen. Hoe kijkt de wethouder daar tegenaan?

Afrondend, voorzitter. In de auditcommissie kwam de suggestie langs om de bespreking van de begroting rond deze tijd van het jaar gewoon een agendapunt te maken op een reguliere raadsvergadering. En die gedachte is bij mij wel geland, moet ik zeggen. In deze vorm is zonde om hier een hele avond aan te besteden. Maar misschien maken mijn collega’s het straks toch nog wat spannender. Hoe dan ook, als we dat zo doen, legt dat een des te grotere druk op de bespreking van de Kadernota, want dan is dat het enige moment in het jaar voor het langere termijn perspectief. En niet alleen op de bespreking, maar vooral op de Kadernota zelf. Het document, zoals we dat voor ons hadden in juli, voldeed daarvoor geenszins. Ik wil hierbij dan ook nogmaals aandringen op een fundamentele verbetering daarvan.

Cursus Politiek Actief

CDA CDA Westerveld 28-01-2021 17:25

Cursus Politiek Actief (maart-juni 2021) Binnenkort start er een vrijblijvende cursus “Politiek actief” in de gemeente Westerveld. Via deze cursus kunt u informatief kennis maken met de organisatie en besluitvorming in een gemeente. Heeft u vanuit een vereniging of burgerinitiatief wel eens met de gemeente(politiek) te maken of bent u algemeen politiek geïnteresseerd? Misschien is deze laagdrempelige cursus dan voor u interessant. De gemeente organiseert met ProDemos binnenkort een cursus van circa 5 avonden waarin de verschillende onderdelen van de bestuurlijke kant van een Gemeente wordt uitgelegd. Binnen het CDA hebben we onze eigen opleidingen maar in dit geval is het een partij-neutrale kennismaking. Afhankelijk van de Corona-maatregelen wellicht deels digitaal maar uitgangspunt was fysieke cursus. In februari volgt er meer informatie in de Westervelder maar laat van u horen als u geïnteresseerd bent; dan houdt de CDA-fractie de aanmelding ook in de gaten. (bel of whatsapp Gerjo Ballast 06-51527618, of stuur een email g.ballast@gemeentewesterveld.nl )

CDA vraagt aandacht voor jongeren

CDA CDA Westerveld 15-12-2020 10:00

De CDA fractie in de gemeenteraad van Westerveld vindt het belangrijk dat er meer aandacht komt voor de bijzondere situatie waarin jongeren in de gemeente verkeren. Door alle vrijheidsbeperkende maatregelen als gevolg van het coronavirus worden jongeren ernstig beperkt in hun sociale contacten. Juist in de levensfase waarin zij verkeren zijn die contacten van groot belang. Daarnaast maakt het feit dat veel georganiseerde activiteiten niet door kunnen gaan de kans op verveling erg groot. De CDA-fractie heeft om die redenen dan ook gemeend het College van Burgemeester en Wethouders te moeten vragen extra aandacht te geven aan de jongeren en hen opgeroepen activiteiten te laten organiseren voor maar vooral ook met hen. Jongeren weten immers het beste wat voor hen nodig is. Op 9 december heeft Adri van der Weyde, namens de CDA fractie schriftelijke vragen aan het College gesteld. Onder deze link vindt u de vragen. Verwacht wordt dat het College tijdens de Politieke avond Westerveld van 22 december a.s. op de inhoud van de brief zal reageren.

Onze Drentse kandidaten op de kandidatenlijst Tweede Kamerverkiezingen

CDA CDA Westerveld 31-10-2020 15:15

Op 27 oktober 2020maakte het CDA partijbestuur de kandidatenlijst bekend voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021. Vanuit Drenthe staan twee vrouwen op verkiesbare plekken waar Drenthe trots op kan zijn. Agnes Mulder (47) uit Assen en Eline Vedder (41) uit Ruinerwold. Samen vormen zij een sterk duo. Agnes Mulder heeft veel ervaring in de politiek. Ze woont in Assen en is de afgelopen 8 jaar actief als Kamerlid. Eerder was ze Statenlid in Drenthe en fractievoorzitter van het CDA Assen. Ze heeft een flinke sprong gemaakt en staat op plek 8 op de kandidatenlijst. In haar portefeuille zit klimaat, energie, grondstoffen, het gasdossier, mijnbouw en het Noordzeeakkoord. “Deze mooie plek voelt als blijk van waardering en daar ben ik dankbaar voor. Ik voel me tot op het bot gemotiveerd om mij de komende jaren voor onze provincie in te zetten”, aldus Agnes Mulder. Eline Vedder, op dit moment Statenlid in Drenthe, is een ambitieuze nieuwkomer op plek 23 van de kandidatenlijst. Ze staat vooral voor de regio en de landbouw. “Ik maak me onder andere hard voor een gewaardeerde landbouwsector, een sterk platteland en voorzieningen voor jongeren”, aldus Eline Vedder. “Ik heb het erg naar mijn zin als Statenlid en ben vanuit deze functie met veel mooie ontwikkelingen bezig. Toen ik een poosje geleden werd gevraagd door mensen in mijn omgeving of de Tweede Kamer niet wat voor mij zou zijn, moest ik hier wel even goed over nadenken. Ik heb besloten er voor te gaan, om ook landelijk me in te zetten voor beleid op basis van nuance, onderbouwing en een vleugje boerenverstand.” Met deze kandidaten is Drenthe goed vertegenwoordigd in de Tweede Kamer. We wensen hen veel succes de komende maanden waarin campagne wordt gevoerd. Bekijk hier onze kandidaten.

CDA en VVD Zuid-Holland willen een oplossing voor de files in de spits bij Lammenschans

CDA CDA Westerveld 29-07-2020 09:46

De gemeenteraden van Leiderdorp en Leiden hebben unaniem besloten om de wethouders - in samenwerking met de provincie Zuid-Holland - met een oplossing te laten komen voor het enorme fileprobleem tijdens de spits. Het CDA en de VVD van Zuid-Holland steunen dit besluit en willen dat er een voorstel ligt wanneer beide gemeenten bij de provincie aankloppen. Het sluiten van de bruggen tijdens de spits moet wat het CDA en VVD betreft als oplossing worden meegenomen. “De CO2-reductie die we behalen door vrachtvervoer over water te stimuleren wordt tenietgedaan door de enorme uitstoot van CO2 door honderden auto’s die ruim een half uur staan te ronken voor de provinciale bruggen in Leiden,” aldus CDA-Statenlid Moniek van Sandick. “Niet voor niets meldde TomTom begin 2020 dat hier het grootste fileprobleem van Nederland ligt. Waarom kan er tijdens de spits geen rekening kan worden gehouden met werkend Leiden, Voorschoten en Leiderdorp?” Daarnaast baart het uitstel van de aanleg van de nieuwe Lammebrug en de verbreding van de Europaweg (N206) en de daarmee voortdurende onveilige verkeerssituatie de partijen zorgen. Hierover zijn door het CDA al vragen gesteld in de Leidse gemeenteraad. Volgens Van Sandick is er bij het Lammenschansplein sprake van een gestapelde problematiek. “Zeker hier ervaren bewoners van Leiden en Voorschoten dagelijks problemen, laat staan wanneer het woon-werk verkeer straks weer naar het niveau gaat van voor de crisis. De Lammebrug dicht houden in de spits zou al een eerste goede stap zijn naar een oplossing.” Daarnaast zijn volgens het CDA-Statenlid het dicht houden van de Caesar fietsbrug (voor schoolgaande kinderen en hun ouders) de Wilhelminabrug, Zijlbrug en de Leiderdorpsebrug een goede tweede. De lokale en provinciale partijen van CDA en VVD hebben nu de handen ineengeslagen om de files te reduceren en de veiligheid te stimuleren. De Zuid-Hollandse fracties van beide partijen hebben daarom aan het college van Gedeputeerde Staten gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar de oorzaken van de files en de nodige maatregelen te nemen om zowel de enorme verkeershinder te beperken en de onveilige verkeerssituatie tegen te gaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.