Nieuws van politieke partijen in Asten over D66 inzichtelijk

24 documenten

Samen met stichting Brouwberg en D66 ...

D66 D66 Asten 26-08-2019 19:05

Samen met stichting Brouwberg en D66 Helmond heeft D66- Hart voor Asten vragen gesteld aan D66 leden van de 2e kamer over de geplande heropening van vliegbasis de Peel. A,s, woensdagavond komt een vertegenwoordiger van defensie voor de raad van Helmond een presentatie en toelichting geven over deze plannen. Belangstellende kunnen deze presentatie bijwonen op de publieke tribune. Hieronder de vragen: "Aan D66 Tweede Kamer via e mail: d66@tweedekamer.nl t.a.v. Rob Jetten, fractievoorzitter en klimaat Salima Belhay, defensie Jan Paternotte, Luchtvaart Jessica van Eijs, milieu en woon achtend in regio MRE Tjeerd de Groot, Landbouw, Natuur & Visserij Matthijs Sienot, klimaat en energie Rutger Schonis, wegen en mobiliteit c.c.: Anne Marie Spierings, gedeputeerde N.Br. & partij voorzitter Remko Zuidema, voorzitter themagroep Duurzaam Beste partijgenoten, Direct na het reces overvallen wij jullie met een spoedeisende zaak die speelt in de regio de Peel maar eigenlijk in heel de Metropool Regio Eindhoven. In onze regio liggen twee actieve militaire vliegvelden, Volkel (vereerd met atoomwapens), Welschap Eindhoven (mede burgervliegveld Eindhoven Airport) en nu wil defensie een sluimerende basis vliegveld de Peel gaan reactiveren. Dit alles in een cirkel met een straal van ongeveer 20 km. Helmond, een stad van 93.000 inwoners’ ligt slechts 7 km van de start- en landingsbaan verwijderd (ongeveer afstand Schiphol- Amsterdam) en in één van de aanvliegroutes van Eindhoven Airport. Hierbij komt dat defensie spreekt over reactiveren van een basis. Wij vermoeden dat deze basis altijd sluimerend is geweest en nooit operationeel. Wanneer dit klopt is van reactivering geen sprake. Wij verwijzen naar de Wikipedia site: https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne over de geschiedenis van deze basis. Op deze basis is ook de Grondgebonden Luchtverdedigingscommando van de Koninklijke Landmacht gevestigd met o.a. de Patriotsraketten. (vanaf nu noemend: GLC); oefeningen met de patriot raketten veroorzaken nu al overlast in de omgeving van het vliegveld. Op een voorlichtingsavond in de gemeente Gemert-Bakel deelde defensie mee dat de totale start- en landingsbaan opnieuw moet worden aangelegd evenals de taxibanen hierom heen. (Stikstof gevolgen, zie Lelystad Airport) De gebouwen van GLC moeten worden verplaatst naar een andere zijde van het vliegveld. De infrastructuur in de regio zal zwaarder belast worden door toenemend verkeer van en naar de basis. In de planning staan 3600 vliegbewegingen in drie periodes van 6 weken. Vier dagen per week, dat betekent 3600/24 dagen zijn 150 bewegingen op de actieve dagen Dit veroorzaakt zeer veel extra geluidoverlast voor de regio. U begrijpt dat dit voor zeer grote onrust in deze regio zorgt. Defensie beroept zich op oude vergunningen van meer dan 20 jaar geleden. Zijn vergunningen voor defensie voor het leven verstrekt? In de eerder aangehaalde voorlichtingsavond in Gemert stelde defensie dat in de planprocedure de provincie Noord.Brabant. geen rol speelt. Verder verwijzen wij naar een raadsinformatiebrief van de Gemeente Helmond (zie bijlage), waarin de staatssecretaris stelt dat hij de Eerste Kamer heeft ingelicht. Nergens vernemen wij of U, Tweede Kamer, op de hoogte bent gesteld? Wat zijn de verdere plannen van defensie met de basis. Wij vernemen uit de wandelgangen dat Nieuw Millingen dicht gaat en dat men die activiteiten wilt verplaatsen naar de Peel. De aanschaf van nieuwe F35 (JSF), deze zouden mogelijk gestationeerd worden op de Peel. In de bijlage sturen wij u de zienswijze van de directeur van Brabantse Milieu Federatie, mevrouw Femke Dingemans, u wel bekend. Buiten de door haar aangehaalde visie op de eventuele noodzaak in de moderne tijd van drones enz., verwijst zij ook naar stiltegebieden op 500 meter afstand en een Natura 2000 gebied op 700 meter afstand. De regio kent al de dichtste veedichtheid van Nederland, waardoor wij de eer hebben de zwaarste luchtverontreiniging te hebben van Europa samen met de Povlakte. Wanneer de plannen ten uitvoer worden gebracht, zal dit veel stilstof genereren. Hoe zit dit met de PAS? Heeft defensie daar niets mee te maken? Naast stikstof krijgen wij te maken met kerosineneerslag. De realisatie zal van grote invloed zijn op de agrarische sector hier, die zeer belangrijk is. Het percentage longpatiënten met COPD en/of astma is hier al extreem hoog. Tenslotte halen wij de voorlichter van defensie aan: door sluiting van de velden Ypenburg, Valkenburg, Twente en Soesterberg heeft de luchtmacht niet meer genoeg geluidsruimte. Onze vraag: moeten wij dat dan allemaal beneden de rivieren opvangen? Wij als D66 leden vinden dit geheel niet passen in het huidige klimaatbeleid, verre van dat. De consequenties voor deze regio zijn zeer groot. Wij sturen deze mail aan de genoemde Kamerleden omdat elk van hen op hun aandachtsgebied raakvlakken heeft met dit defensieplan. Wij vragen om uw medewerking d.m.v. het stellen van vragen in de Tweede Kamer aan de betreffende bewindslieden; ondersteuning van ons in deze en met ons in overleg te gaan". https://nl.wikipedia.org/wiki/Luitenant-generaal_Bestkazerne?fbclid=IwAR1ssFZhwX_HR2iL0U1GPwYF3AuMpQdPFLKFj1thgQ_W2T9qxIIwtpLK-uo

Beschouwing Voorjaarsnota 2019 voor de Meerjarenbegroting 2020 – 2023

D66 D66 Asten 11-07-2019 13:51

De gemeente Asten doet haar best om verantwoord met het beschikbare gemeenschapsgeld om te gaan. We proberen de voorzieningen hoog en de lastendruk laag te houden.

In de laatste jaren hebben wij al enkele malen de broekriem moeten aanhalen en moeilijke keuzes moeten maken. En nu ook weer. Door een aantal ontwikkelingen, grotendeels buiten onze controle, zoals veranderende wetgeving en de stijging in kosten van het sociaal domein die onvoldoende worden gecompenseerd, zijn wij nu genoodzaakt om weer te bezuinigen en onze (korte termijn) ambities aan te passen.

Als we alleen naar het nieuwe beschikbare budget toe te gaan redeneren. As we het probleem alleen te lijf gaan met het verschuiven van geld, hoe weten we dan we wel op de goede weg zijn om onze doelstellingen zoals geformuleerd in Asten2030 te halen..

Als raad buigen wij ons over de centrale vragen: Wie krijgt wat, wanneer, hoe en ten koste van wie of wat? Laten we duidelijk in ons achterhoofd houden wat wij willen zijn als gemeente en niet naar enkel een bedrag toe redeneren.

Met Asten2030 in het achterhoofd heeft D66 een aantal aanpassingen in de voorgestelde scenario’s aangedragen.  Hier kunt U onze beschouwing lezen.

Beschouwing VJN 2019 – D66-HvA

 

Beschouwing Voorjaarsnota 2019 voor de Meerjarenbegroting 2020 – 2023

D66 D66 Asten 11-07-2019 13:51

De gemeente Asten doet haar best om verantwoord met het beschikbare gemeenschapsgeld om te gaan. We proberen de voorzieningen hoog en de lastendruk laag te houden.

In de laatste jaren hebben wij al enkele malen de broekriem moeten aanhalen en moeilijke keuzes moeten maken. En nu ook weer. Door een aantal ontwikkelingen, grotendeels buiten onze controle, zoals veranderende wetgeving en de stijging in kosten van het sociaal domein die onvoldoende worden gecompenseerd, zijn wij nu genoodzaakt om weer te bezuinigen en onze (korte termijn) ambities aan te passen.

Als we alleen naar het nieuwe beschikbare budget toe te gaan redeneren. As we het probleem alleen te lijf gaan met het verschuiven van geld, hoe weten we dan we wel op de goede weg zijn om onze doelstellingen zoals geformuleerd in Asten2030 te halen..

Als raad buigen wij ons over de centrale vragen: Wie krijgt wat, wanneer, hoe en ten koste van wie of wat? Laten we duidelijk in ons achterhoofd houden wat wij willen zijn als gemeente en niet naar enkel een bedrag toe redeneren.

Met Asten2030 in het achterhoofd heeft D66 een aantal aanpassingen in de voorgestelde scenario’s aangedragen.  Hier kunt U onze beschouwing lezen.

Beschouwing VJN 2019 – D66-HvA

 

Gemeente AstenWeet jij wat de WMO ...

D66 D66 Asten 02-05-2019 08:14

Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd als ereleden

D66 D66 Asten 30-04-2019 12:24

Op 14 april jongstleden zijn Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd tot erelid van D66-Hart voor Asten.

Gemma en haar man zijn per 1 april verhuisd naar Nijmegen.  Tijdens het “open afscheid” in de Gloria heeft de fractievoorzitter, Tiny van den Eijnden, namens de gehele fractie onze dank kunnen uitspreken voor wat onze voorzitter Gemma voor D66 – Hart voor Asten heeft betekend.

Een mooi moment om ook mede oprichter en oud fractievoorzitter van D66 – Hart voor Asten Harry Span tot erelid van D66-Hart voor Asten te benoemen.

Beide hebben niet alleen veel voor D66 – Hart voor Asten betekend maar ook voor Asten in het algemeen.  Buiten hun politieke activiteiten waren en zijn beide zeer betrokken in allerlei besturen en organisaties.

Gemma en Harry, gefeliciteerd en nogmaals dank voor alles wat jullie hebben betekend en gedaan voor D66-Hart voor Asten en we blijven graag van jullie kennis en kunde gebruik maken.

Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd als ereleden

D66 D66 Asten 30-04-2019 12:24

Op 14 april jongstleden zijn Gemma Koomen-Driessen en Harry Span benoemd tot erelid van D66-Hart voor Asten.

Gemma en haar man zijn per 1 april verhuisd naar Nijmegen.  Tijdens het “open afscheid” in de Gloria heeft de fractievoorzitter, Tiny van den Eijnden, namens de gehele fractie onze dank kunnen uitspreken voor wat onze voorzitter Gemma voor D66 – Hart voor Asten heeft betekend.

Een mooi moment om ook mede oprichter en oud fractievoorzitter van D66 – Hart voor Asten Harry Span tot erelid van D66-Hart voor Asten te benoemen.

Beide hebben niet alleen veel voor D66 – Hart voor Asten betekend maar ook voor Asten in het algemeen.  Buiten hun politieke activiteiten waren en zijn beide zeer betrokken in allerlei besturen en organisaties.

Gemma en Harry, gefeliciteerd en nogmaals dank voor alles wat jullie hebben betekend en gedaan voor D66-Hart voor Asten en we blijven graag van jullie kennis en kunde gebruik maken.

Nieuw Gemeenschaphuis op Locatie de Klepel

D66 D66 Asten 29-04-2019 14:13

De raad heeft op 16 april 2019 unaniem gekozen voor een nieuw gemeenschapshuis op de locatie van de Klepel. Ook D66 vond deze locatie en dit scenario de beste optie mede omdat een meerderheid van de verenigingen voor deze optie koos.

Met dit besluit heeft de raad slechts de kaders vastgesteld; de locatie, het voorkeurs scenario en financiële investeringen en garantstelling. Het echte werk begint nu pas.

Een ander beslissingspunt was of de Gemeente eigenaar moet worden van het gemeenschapshuis.  D66 is van mening dat de voordelen van de gemeente als eigenaar zwaarder wegen dan mogelijke nadelen. Voorbeelden zijn: meer zekerheid, meer regie en invloed op exploitatie en minder risico ten opzichte van de benodigde investering.

Doelstelling en kosten van een gemeenschapshuis

Het doel van een centraal gemeenschapshuis is om een plek te creëren voor ‘vinden en verbinden’. Dit moet een thuis worden voor verenigingen en groepen. Een ontmoetingsplaats, een huiskamer, voor alle burgers.

Naast de fysieke indeling zijn kosten de belangrijkste overweging van een vereniging om wel of niet deel te nemen aan het gemeenschapshuis. Een aantal kleinere verenigingen betalen nu geen huur. Zij zijn meestal bereid wel wat te betalen maar gaan met de voorgestelde huurprijzen niet naar ‘een beetje betalen’ maar meteen naar volslagen onbetaalbaar. D66-Hart voor Asten heeft de wethouder dan ook gevraagd om te kijken naar mogelijkheden om kleinere verenigingen in de huurkosten te ondersteunen Dit kan bijvoorbeeld via een versoepeling van subsidieregels of via het apart zetten van een bepaald percentage van de BTW-teruggave.

Het is duidelijk is dat we moeten doen wat we kunnen om de kosten voor het gemeenschapshuis onder controle, en dus betaalbaar, te houden. Maar het is ook geen verplichting dat een gemeenschapshuis geheel kosteloos moet zijn. Het is tenslotte in investering in de gemeenschap.

Het vervolgproces

De Wethouder heeft toegezegd op de zelfde voet qua openbare werksessies door te willen gaan. Dat juichen wij toe en hopen dat toekomstige sessies leiden tot een breed gedragen indeling van het gebouw en invulling van de exploitatie. Bij deze willen wij graag de inwoners en verenigingen van Asten dan ook oproepen om actief aan de discussies en werkgroepen mee te doen. Nu heeft U nog de mogelijkheid om te sturen.

D66 heeft zich hard gemaakt dat de raad vaker dan halfjaarlijks op de hoogte wordt gehouden over dit project. Wij hebben gevraagd om minimaal 1x per 2 maanden een rapportage over de gang van zaken over dit project te krijgen. Gelukkig kregen wij bijval van de gehele raad en stemde de wethouder hier mee in.

Er zijn nog zoveel besluiten te maken, problemen op te lossen, groot en klein, al bekend en nog onbekend, dat de belangrijkste fase van dit proces nog moet komen.

Honderden kleine en grote beslissingen die samen veel invloed hebben op het draagvlak en betaalbaarheid van dit gemeenschapshuis.

Het plan van aanpak laat zien dat er een stuurgroep en aantal werkgroepen worden gevormd om vraagstukken op te lossen rond exploitatie, rond de investeringen en realisatie en rond de creatie van een gezamenlijke visie.

Ook als we uitgaan van het meest positieve scenario en alles opgelost wordt, krijgen wij vele kleine en grote aanpassingen aan de huidige tekening en opzet van het gebouw. Dit betekend concessies van verschillende partijen op verschillende gebieden. De vraag die dan opkomt: Is er nog wel draagvlak onder de verenigingen voor deze nieuwe versie van het scenario?

D66 wil voorkomen dat dit project een soort olietanker worden die wij niet meer willen of kunnen keren. Dat wij na een beslissing over de algemene kaders, automatisch naar uitvoer begin volgend jaar glijden met alleen maar wat periodieke updates.

Zoals reeds gesteld, de belangrijkste fase van dit project breekt nu aan. De fase waar de meeste beslissingen worden gemaakt en het gemeenschapshuis daadwerkelijk vorm en inhoud krijgt. In de nieuwe aanpak van de ‘Vitale Democratie’ past het dat wij als raad een stapje terug doen en ons vooral luisterend en toetsend opstellen. Om deze rol goed te kunnen vervullen is het van belang dat de raad vooraf de kaders vaststelt voor een Plan van Aanpak.

Hoewel de wethouder bereid was op het Plan van Aanpak ter beslissing aan de raad voor te leggen heeft alleen de fractie van Algemeen Belang dit verzoek van D66-Hart voor Asten ondersteund.

Het is voor ons onbegrijpelijk dat de overige vier fracties hun kader-stellende verantwoordelijkheid hier niet wilden nemen.

D66-Hart voor Asten heeft duidelijk gemaakt wat wij aan het eind van deze fase en voor aanvang van de sloop van de werkgroepen verwachten:

De uiteindelijke bouwtekening. De motivatie/onderbouwing van belangrijke besluiten (Bijvoorbeeld in het geval van de BTW teruggave, waarom is gekozen voor optie A. over B.). Een uitspraak over het draagvlak onder de gebruikers en verwachte bezettingsgraad. Eventuele gevolgen voor de begroting.

Nieuw Gemeenschaphuis op Locatie de Klepel

D66 D66 Asten 29-04-2019 14:13

De raad heeft op 16 april 2019 unaniem gekozen voor een nieuw gemeenschapshuis op de locatie van de Klepel. Ook D66 vond deze locatie en dit scenario de beste optie mede omdat een meerderheid van de verenigingen voor deze optie koos.

Met dit besluit heeft de raad slechts de kaders vastgesteld; de locatie, het voorkeurs scenario en financiële investeringen en garantstelling. Het echte werk begint nu pas.

Een ander beslissingspunt was of de Gemeente eigenaar moet worden van het gemeenschapshuis.  D66 is van mening dat de voordelen van de gemeente als eigenaar zwaarder wegen dan mogelijke nadelen. Voorbeelden zijn: meer zekerheid, meer regie en invloed op exploitatie en minder risico ten opzichte van de benodigde investering.

Doelstelling en kosten van een gemeenschapshuis

Het doel van een centraal gemeenschapshuis is om een plek te creëren voor ‘vinden en verbinden’. Dit moet een thuis worden voor verenigingen en groepen. Een ontmoetingsplaats, een huiskamer, voor alle burgers.

Naast de fysieke indeling zijn kosten de belangrijkste overweging van een vereniging om wel of niet deel te nemen aan het gemeenschapshuis. Een aantal kleinere verenigingen betalen nu geen huur. Zij zijn meestal bereid wel wat te betalen maar gaan met de voorgestelde huurprijzen niet naar ‘een beetje betalen’ maar meteen naar volslagen onbetaalbaar. D66-Hart voor Asten heeft de wethouder dan ook gevraagd om te kijken naar mogelijkheden om kleinere verenigingen in de huurkosten te ondersteunen Dit kan bijvoorbeeld via een versoepeling van subsidieregels of via het apart zetten van een bepaald percentage van de BTW-teruggave.

Het is duidelijk is dat we moeten doen wat we kunnen om de kosten voor het gemeenschapshuis onder controle, en dus betaalbaar, te houden. Maar het is ook geen verplichting dat een gemeenschapshuis geheel kosteloos moet zijn. Het is tenslotte in investering in de gemeenschap.

Het vervolgproces

De Wethouder heeft toegezegd op de zelfde voet qua openbare werksessies door te willen gaan. Dat juichen wij toe en hopen dat toekomstige sessies leiden tot een breed gedragen indeling van het gebouw en invulling van de exploitatie. Bij deze willen wij graag de inwoners en verenigingen van Asten dan ook oproepen om actief aan de discussies en werkgroepen mee te doen. Nu heeft U nog de mogelijkheid om te sturen.

D66 heeft zich hard gemaakt dat de raad vaker dan halfjaarlijks op de hoogte wordt gehouden over dit project. Wij hebben gevraagd om minimaal 1x per 2 maanden een rapportage over de gang van zaken over dit project te krijgen. Gelukkig kregen wij bijval van de gehele raad en stemde de wethouder hier mee in.

Er zijn nog zoveel besluiten te maken, problemen op te lossen, groot en klein, al bekend en nog onbekend, dat de belangrijkste fase van dit proces nog moet komen.

Honderden kleine en grote beslissingen die samen veel invloed hebben op het draagvlak en betaalbaarheid van dit gemeenschapshuis.

Het plan van aanpak laat zien dat er een stuurgroep en aantal werkgroepen worden gevormd om vraagstukken op te lossen rond exploitatie, rond de investeringen en realisatie en rond de creatie van een gezamenlijke visie.

Ook als we uitgaan van het meest positieve scenario en alles opgelost wordt, krijgen wij vele kleine en grote aanpassingen aan de huidige tekening en opzet van het gebouw. Dit betekend concessies van verschillende partijen op verschillende gebieden. De vraag die dan opkomt: Is er nog wel draagvlak onder de verenigingen voor deze nieuwe versie van het scenario?

D66 wil voorkomen dat dit project een soort olietanker worden die wij niet meer willen of kunnen keren. Dat wij na een beslissing over de algemene kaders, automatisch naar uitvoer begin volgend jaar glijden met alleen maar wat periodieke updates.

Zoals reeds gesteld, de belangrijkste fase van dit project breekt nu aan. De fase waar de meeste beslissingen worden gemaakt en het gemeenschapshuis daadwerkelijk vorm en inhoud krijgt. In de nieuwe aanpak van de ‘Vitale Democratie’ past het dat wij als raad een stapje terug doen en ons vooral luisterend en toetsend opstellen. Om deze rol goed te kunnen vervullen is het van belang dat de raad vooraf de kaders vaststelt voor een Plan van Aanpak.

Hoewel de wethouder bereid was op het Plan van Aanpak ter beslissing aan de raad voor te leggen heeft alleen de fractie van Algemeen Belang dit verzoek van D66-Hart voor Asten ondersteund.

Het is voor ons onbegrijpelijk dat de overige vier fracties hun kader-stellende verantwoordelijkheid hier niet wilden nemen.

D66-Hart voor Asten heeft duidelijk gemaakt wat wij aan het eind van deze fase en voor aanvang van de sloop van de werkgroepen verwachten:

De uiteindelijke bouwtekening. De motivatie/onderbouwing van belangrijke besluiten (Bijvoorbeeld in het geval van de BTW teruggave, waarom is gekozen voor optie A. over B.). Een uitspraak over het draagvlak onder de gebruikers en verwachte bezettingsgraad. Eventuele gevolgen voor de begroting.

Tiny van den Eijnden Kandidaat D66 Brabant

D66 D66 Asten 20-02-2019 15:31

Onze fractievoorzitter Tiny van den Eijnden is voor de komende verkiezingen van 20 maart kandidaat voor D66 Brabant. Hij deelt graag met je waarom hij zich kandidaat stelt!

Tiny van den Eijnden Kandidaat D66 Brabant

/r/c5b217dc758eeaf3d25bb68c9da0c14b?url=http%3A%2F%2Fhartvoorasten.d66.nl%2F2019%2F02%2F20%2Ftiny-van-den-eijnden-kandidaat-provinciale-staten%2F&id=2491d398291d169c1292c0c11621281db1be2858

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.