Nieuws van politieke partijen in Venlo inzichtelijk

21 documenten

GroenLinksBas Eickhout, onze ...

GroenLinks GroenLinks Venlo 09-05-2019 13:21

Europa maken we samen! Zaterdag 18 ...

GroenLinks GroenLinks Venlo 29-04-2019 07:24

Europa maken we samen! Zaterdag 18 mei 's zijn we met enthousiaste collega's van GrĂĽne Nettetal 's morgens in Kaldenkerken, 's middags in Venlo; kom een praatje maken over onze toekomst.

WERK-MET-WERK MAKEN BIJ ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 04-04-2019 14:48

WERK-MET-WERK MAKEN BIJ ELEKTRIFICATIE EN SPOORVERDUBBELING MAASLIJN Goed nieuws! Betrouwbare Maaslijn, geen overvolle treinen, schonere treinen en goedkoper in het verbruik. Dus goed voor de regio, goed voor de gemeente. Dat brengt ons ook nog naar een paar andere zaken. Wij pleiten al vele jaren voor het vervangen van het afzichtelijke noodviaduct den Boag in Belfeld. Het is niet alleen een vreselijk gedrocht om te zien als entree van het dorp. Het veroorzaakt een hels kabaal. Vooral voor de omwonenden is dit een ellende en is bovendien zelfs gevaarlijk voor (kwetsbare) verkeersdeelnemers. Ook worden er door de trillingen scheuren veroorzaakt in woningen. Wat we willen is dat bij de werkzaamheden van de Maaslijn moet dit meegenomen worden, in de vorm van werk-met-werk maken. Leon van den Beucken, heeft onder andere hierover, samen met collega Belfeldse raadsleden van CDA en VVD vragen gesteld aan het Venlose college. Voor het rependorp Belfeld is het wellicht tijd dat we niet alleen de lasten van de Maaslijn moeten dragen, maar ook een keer de lusten mogen gaan ervaren. In de vorm van een treinhalte op termijn. Staat gelukkig al in de provinciale ambitie. Deze kans komt bij volledige verdubbeling van het spoor en we vragen het college hiervoor te blijven pleiten. Maar niet alleen voor Belfeld, maar ook voor andere kernen en wijken langs de Maaslijn zal de elektrificatie en op termijn complete verdubbeling veel ruimtelijke impact hebben. Ook de historische spoortunnel bij de Schellekensbeek en bij de Bas verdienen aandacht, maar anders dan bij de Boag moeten deze juist geen of zo weinig mogelijk verandering ondergaan en hun mooie karakter blijven behouden. Maar wel prima dat er niet nog meer tijd verloren gaat met de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling . Het gebakkelei rond het station Grubbenvorst-Greenport Venlo heeft al genoeg tijd (en geld) gekost. Dat had al in aanbouw moeten zijn! Voor de doorgewinterde lezer hier de volledige vragenlijst van EENLokaal, VVD en CDA: Geacht college, Onderwerp: akkoord elektrificatie en gedeeltelijke verdubbeling Maaslijn Gisteren vernamen de fracties EENLokaal, CDA en VVD het goede nieuws over het akkoord tussen de provincie Limburg, het Rijk, spoorbeheerder Prorail en de provincies Noord-Brabant en Gelderland inzake het project Maaslijn. Dit akkoord voorkomt dat de gedeeltelijke spoorverdubbeling en het elektrificeren niet door zou gaan. Wij zijn daarover bijzonder verheugd want de Maaslijn verdient een flinke opwaardering, zodat de treinen niet meer overvol zijn en op tijd kunnen rijden. En daarbij schoner, goedkoper en comfortabeler rijden. Goed voor onze gemeente, goed voor de regio, goed voor Limburg. Een zeker dieptepunt, behalve de vertraging van het project in de algemene zin, is toch wel het schrappen van de treinhalte Grubbenvorst-Greenport Venlo geweest. Dat station verkeerde in vergevorderd stadium. Niet alleen trof dit de inwoners van Grubbenvorst, maar ook de mensen die in het Greenport gebied werken. Door de overeenkomst ontstaat voor de provincie een (wat) andere situatie voor Limburg voor wat betreft de bijdragen aan de tekorten en ook aan de risicoprofielen in de toekomst. Vraag 1 Is het college bereid om bij betrokkenen opnieuw te (blijven) pleiten voor een zo snel mogelijke realisatie van treinhalte Grubbenvorst-Greenport nu het tijdpad van de opwaardering van de Maaslijn vooruitgeschoven is? In Limburg zijn enkele nieuwe treinstations een ambitie, waarvan er enkele (Baexem, Haelen) weer zijn geschrapt. Op de langere termijn is de heropening van treinhalte Belfeld, op een andere plek dan voorheen, opgenomen gebleven als ambitie om de Maaslijn mede op te waarderen. Vraag 2 Welke gevolgen heeft dit akkoord voor het tijdstip dat treinhalte Belfeld overwogen kan gaan worden en is het college bereid te blijven pleiten voor deze treinhalte? Het dorp Belfeld heeft een serieus en langdurig probleem. Dat is het spoorviaduct in Belfeld, genaamd “den Boag”. Het is het oorspronkelijke noodviaduct, waar het dorp al vele decennia mee opgezadeld zit. Het is niet alleen een visueel gedrocht. Het stalen viaduct maakt een hels kabaal als de trein passeert, wat vooral impact heeft voor de omwonenden en verkeersdeelnemers ter plekke. De bijbehorende verkeerssituatie is verre van optimaal en het geluid van het viaduct brengt schrikreacties teweeg van verkeersdeelnemers. Er is bovendien ook nog sprake van scheurvorming van woningen in de nabijheid. Inwoners kloppen al vele jaren tevergeefs aan bij de verantwoordelijken, en worden van het kastje naar de muur gezonden. Een situatie waarvan de fracties CDA en EENLokaal vinden, dat de inwoners het verdienen dat daar in het kader van de komende werkzaamheden, definitief een einde aan komt! De fracties EENLokaal, CDA en VVD zijn van mening dat er werk-met-werk gemaakt moet worden bij de komende werkzaamheden van de Maaslijn en dit viaduct hiermee aangepast moet worden. Vraag 3 Is het college met ons van mening dat dit het ijzer nu heet gaat worden, en op het juiste moment gesmeed moet worden en is het college bereid om met de betrokkenen om tafel te gaan om Belfeld definitief van dit viaduct te verlossen via werk-met-werk? Daar waar het spoor door Belfeld en Tegelen loopt is hier en daar sprake weinig ruimte. Dat zien we vooral in de nabijheid van het spoorviaduct, Stationsstraat, Markt en het Raadhuis in Belfeld. Het aanleggen van de elektriciteitsvoorziening zal veel fysieke ruimte kosten, daar deze al wordt aangelegd op basis van dubbelspoor-breedte. De impact is waarschijnlijk zeer groot. Vraag 4 Is het college bereid om betrokkenen (Provincie, ProRail/Ministerie) erop te wijzen in een vroeg stadium met de gemeente en inwoners te communiceren over de ruimtelijke impact van de elektrificatie van de Maaslijn voor haar inwoners en de leefbaarheid? Er zijn twee historische/ karakteristieke spoortunnels, eentje in Belfeld, precies op de gemeentegrens Beesel/Venlo en de andere bevindt zich in Tegelen/Steyl bij de Bas. Het gebied van de Schellekensbeek (Belfeld/Reuver) en het Aalsbeekgebied (Tegelen) vormen aldaar belangrijke natuurgebieden en te vrezen valt dat de aanpassingen aan en bij die ondertunneling daar kunnen ingrijpen in de omgeving, de natuur en het idyllisch karakter. De wens om zoveel mogelijk deze waardevolle spoortunnels , de onderdoorgang en de aangrenzende natuurwaarde en idyllische beeldkwaliteit onaangetast te laten, leeft breed Vraag 5 Is het college bereid om het maximaal karakteristieke behoud van deze twee tunnels bij de betrokkenen te bepleiten, alsmede het maximale behoud van de genoemde natuurgebieden bij de aanpassingen aan de ondertunnelingen te bepleiten? Bij onze fracties zijn de afgelopen tijd vaker vragen binnengekomen van onze inwoners over ketelwagons/gevaarlijke stoffen, die tussen Roermond en Venlo over het enkelspoor komen. Dat brengt ons tot de laatste vraag: Vraag 6 Is het bekend welke, hoeveel, hoe vaak gevaarlijke stoffen over het enkelspoor door Venlo-Zuid, Tegelen en Belfeld en rijden en wat het toekomstige beeld zal zijn? Waar kunnen we betrouwbare en actuele gegevens opvragen?

Logistiek Centrum Kaldenkerken leidt ...

EENLokaal EENLokaal Venlo 25-02-2019 08:41

Logistiek Centrum Kaldenkerken leidt mogelijk tot extra overlast van vrachtauto’s op de Kaldenkerkerweg in Tegelen Ons EENLokaal raadslid Leon van den Beucken en SP-collega Ton Heerschop hebben samen vragen gesteld naar aanleiding van de vestiging van het Amerikaans bedrijf Interdesign op bedrijvenpark VE(nlo)NE(ttetal)TE(gelen) in Kaldenkerken. Een bedrijvenpark dat EENLokaal op zichzelf overigens van harte toejuicht. De voorgangers van EENLokaal hebben zich de afgelopen jaren sterk ingezet voor de ontwikkeling van dit industrieterrein, samen met de lokale partij WIN in Nettetal. Gevreesd wordt dat de toch al drukke Kaldenkerkerweg nog meer vrachtauto’s te verduren krijgt . Daarom vragen we of het college onze zorgen deelt, wat we eraan kunnen doen. Ook vragen we of het college zich bij Rijkswaterstaat wil inspannen om de aanduidingen Nettetal en Kaldenkerken van de blauwe borden aan de snelweg te verwijderen, bij afslag Belfeld. Dit is de wijkraad voor de aanleg van de A74 toegezegd. Eerder, enkele jaren geleden heeft EENLokaal een motie ingediend waardoor de Kaldenkerkerweg een integrale aanpak gaat krijgen. Niet alleen verkeersoverlast en –onveiligheid, maar ook fijnstof, trillingen en waterproblematiek en sociale veiligheid. Daarna werd de Kaldenkerkerweg nog tot enige topprioriteit benoemd in het GVVP. De financiering van dit geheel is gedeeltelijk rond. Dus dat houden we goed in de gaten. Het afvalstation op het VeNeTe-terrein zou in 2018 van start gaan, maar daarvan loopt de vergunningprocedure nog. Voor de doorgewinterde doorlezer, hier onze vragen. Geacht college, Uit de lokale media van Kaldenkirchen maken wij op dat vanaf juli van dit jaar een logistiek centrum van het Amerikaanse bedrijf Interdesign haar deuren zal openen op het VeNeTe terrein. De locatie van dit logistieke bedrijf maakt dat zij haar ontsluiting naar het Duitse wegennet bij de rotonde die de straten An der Kleinbahnen en Postrasse met elkaar verbindt. Op deze rotonde sluit ook de straat Juiser Feld aan. Deze straat sluit weer aan op de Steylerstrasse welke een verbinding vormt met de Kaldenkerkerweg in Tegelen. Logistieke bedrijven betekenen in de praktijk veel bewegingen van vrachtwagens. Iets dat ook bij Interdesign te verwachten is. Aangezien het een internationaal bedrijf betreft is het te verwachten dat zij niet alleen de Duitse maar ook de Nederlandse markt zullen bedienen. En dan is het gebruik van de BAB61/ A74 een logisch gevolg. Echter bij het knooppunt Tiglia loopt men tegen een praktisch probleem aan. Omdat het hier een onvolledige verknoping betreft moet verkeer dat vanuit de A74 naar de A73 zuid wil rijden of omgekeerd gebruik maken van het onderliggende wegennet. Het is niet uit te sluiten dat men hiervoor ook de Kaldenkerkerweg in Tegelen gaat gebruiken. Een weg waarvoor bij uw college al meerdere malen aandacht is gevraagd. Naar aanleiding van deze situatie hebben wij de volgende vragen: 1. Bent u bekend met de opening van de vestiging van Interdesign op het VeNeTe terrein? 2. Bewoners aan de Kaldenkerkerweg Tegelen maken zich zorgen dat deze vestiging een toename van vrachtverkeer zal opleveren. Deelt u deze zorgen? Zo nee, waarom heeft u geen reden om aan te nemen dat vrachtverkeer zal toenemen? Zo ja, welke maatregelen wilt u nemen om het vrachtverkeer terug te dringen op deze weg? Graag een onderbouwing van uw antwoord. 3. Vorig jaar vroeg de SP fractie en de fractie van EENLokaal naar de voortgang van de plannen voor aanpak van de Kaldenkerkerweg in Tegelen. De wethouder zegde toen toe dat daar voortvarend meer zou worden omgegaan. Kunt u deze voortvarendheid inmiddels duiden? Zo ja, welke concrete verbeteringen zijn er aangebracht op deze weg? Zo nee, waarom blijven concrete maatregelen steeds uit? 4. Vrachtverkeer is nu al een probleem op de Kaldenkerkerweg met name omdat op de borden van de ANWB naast de A73 komende vanuit het zuiden, Kaldenkerken en Nettetal staat aangegeven. Ten tijde van de aanleg A74 is de toenmalige wijkraad van de wijk Op de Heide de toezegging gedaan dat alleen Tegelen en Belfeld op de bewegwijzering zou komen te staan. Bent u bereid om de ANWB, al dan niet door tussenkomst van Rijkswaterstaat, te vragen deze routeaanduiding weg te halen van deze borden? Zo ja, wanneer bent u voornemens dit te doen? Zo nee, waarom niet? Graag een onderbouwing van uw antwoord. 5. De Kaldenkerkerweg is een ontsluitingsweg voor de wijk Op de Heide. Deelt u de mening van ons vragenstellers dat toename van vrachtverkeer op deze weg grotere risico’s met zich mee zal brengen als het gaat om de verkeersveiligheid? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen denkt u te nemen om die verkeersveiligheid te vergroten? Graag een onderbouwing van uw antwoord. Uitkijkend naar uw beantwoording binnen de gestelde termijn, met vriendelijke groet, EENLokaal - Leon van den Beucken & SP - Ton Heerschop

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.