Nieuws van politieke partijen in Epe inzichtelijk

3 documenten

Reactie Nieuwe Lijn op begroting 2024-2027

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 06-11-2023 16:56

Begroting 2024 – 2027 | Gemeente Epe

| De voorliggende begroting is tot stand gekomen door het vele werk van onze ambtenaren. Nieuwe Lijn wil hen dan ook graag hiervoor bedanken.

Het college van Burgemeester en Wethouders presenteert haar begroting voor de komende jaren, een sluitende begroting. Maar wel 1 die de komende jaren grote offers aan onze inwoners gaat vragen. Om de begroting sluitend te krijgen zal er voor 2024 ruim 3 miljoen euro uit de vrijgevallen reserves gebruikt worden om de begroting sluitend te krijgen. In de jaren daarna zal er structureel 2 miljoen per jaar worden bezuinigd. Deze bezuinigingen van 2 miljoen per jaar zullen ons op veel terreinen raken. Er wordt door het college aangegeven dat deze maatregelen mede worden veroorzaakt door de gestegen loonkosten, energieprijzen en sterk gestegen materiaalprijzen.

Op eerder gestelde vragen van de fractie van Nieuwe Lijn is het ons nog steeds niet duidelijk op welke onderdelen deze bezuinigingen worden doorgevoerd. Daar bovenop wordt de raad gevraagd middels een mandaat het college te machtigen begrotingswijzigingen door te voeren zonder de toestemming van de raad. Wij hebben hier geen goed gevoel bij.

De gemeentelijke belasting gaan weer stijgen net als vorig jaar, maar blijven volgens het optimistische college onder het landelijk gemiddelde en dat klopt. In 2022 lagen deze lasten nog 20 procent onder het landelijk gemiddelde en voor 2024 nog maar 1% onder het landelijk gemiddelde. Stonden we in 2022 nog op plek 19 van de goedkoopste gemeenten, nu staan we op de 127

plaats en met het uitvoeren van deze begroting zullen we in 2024 zo rond de 200

plek terecht komen. In het raadsakkoord van vorig jaar lezen we:

“De financiële positie van onze gemeente is gezond en dat willen we zo houden”. Dit was nog maar vorig jaar…

De budgetten van onderwijshuisvesting en de maatschappelijke accommodaties worden door het college samengevoegd om zo een koppeling te realiseren voor een integraal huisvestingsplan. Zo zal er gekeken gaan worden of de vernieuwde RSG ook een theater faciliteit kan krijgen. Maar welke gevolgen dat heeft op bijvoorbeeld het voortbestaan van de Eper Gemeentewoning, nu met veel voorstellingen en de Wieken in Vaassen is nog niet bekend.

Het college heeft zich ten doel gesteld om tot 2030, 1800 woningen te bouwen. Een aantal mogelijke locaties zijn bekend. Maar wat zijn de nieuwe locaties die nodig zullen zijn om dit grote aantal te gaan halen? Het is ons nog niet duidelijk. Wat ons wel duidelijk is, is dat er weinig voortgang zit in het realiseren van lopende projecten waar woningen worden gerealiseerd voor al onze inwoners. Projecten zoals de nieuwbouw van de Dekamarkt + appartementen ligt om niet bekende redenen stil. Wel zijn er een aantal projecten in Epe en Vaassen gerealiseerd in de (zeer) dure sector, zoals Résidence De Koninginnen in Epe en de Résidence Isendoorn in Vaassen.

Opvang Oekraïners en statushouders

Vanuit de plaatselijke samenleving bereiken ons berichten van de enorme scheefgroei in de opvang van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen, waarbij wordt gesteld dat in de planning staat dat in het dorp Vaassen het zou gaan om 185 plekken te realiseren en in het dorp Epe slechts 10. Wij weten dat het college en de coalitie, naar eigen zeggen, transparantie nastreven, maar kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat in ieder geval de Vaassense bevolking hiervan niet op de hoogte is. Is deze informatie juist of missen wij gegevens? Hoe verhouden deze getallen zich tot de woningbouwplanning van het college, waarbij de nadruk van woningbouw vooral ligt op het dorp Epe?

Het kan toch niet zo zijn dat het beeld (en de werkelijkheid?) zo is dat de mooie woningen voor de eigen inwoners op mooie plekken in het dorp Epe worden gebouwd en dat Vaassen goed is voor de tijdelijke huisvesting van asielzoekers, statushouders en vluchtelingen op ongewenste locaties en gedateerde campings? En dan hebben we het nog niet eens over de druk in de zorg en onderwijs. Zoals een van onze inwoners ons meldde; Samen bouwen aan een gastvrij Epe gaat meer lijken op Samen bouwen aan een gastvrij Vaassen.

Er zal de komende jaren een steeds groter beroep gedaan worden op de zelfredzaamheid of het zelf-organiserend vermogen van onze inwoners, dit vanuit de visie dat onze inwoners zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven en de vrijheid om daar invulling aan te geven. Dit betekent dat er een groter beroep gedaan wordt op de buurt waarin je woont en natuurlijk jouw directe familie. De gemeente biedt dan waar nodig extra hulp door middel van voorzieningen. We zullen blijven volgen hoe zich dat in de praktijk gaat ontwikkelingen, op dit moment zijn er helaas voorbeelden van dat het niet goed gaat met de zelfredzaamheid. Het is, volgens ons, een grote uitdaging om de buurt, familie en de vele hulpinstanties samen te laten werken zodat niemand buiten de boot valt.

Daar waar onze gemeente vele jaren een schuldenvrije gemeente was, zal dit college externe langlopende leningen moeten aan gaan om alle investeringen te kunnen financieren en onze inwoners worden opgezadeld met de kosten hier van. Kortom, wij vragen ons af, zijn dit de eerste consequenties van de keuzes van de nieuwe coalitie? Enorme lastenverzwaringen, onduidelijke bezuinigingen en geen concrete voordelen voor onze inwoners, verenigingen en ondernemers ten opzichte van voorgaande jaren of ten opzichte van omliggende gemeenten?

Begroting 2024 – 2027 Epe

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 04-11-2023 13:02

Het college van Burgemeester en Wethouders presenteert haar begroting voor de komende jaren, een sluitende begroting. Maar wel één die de komende jaren grote offers aan onze inwoners gaat vragen. Om de begroting sluitend te krijgen zal er voor 2024 ruim 3 miljoen euro uit de vrijgevallen reserves gebruikt worden om de begroting sluitend te krijgen. In de jaren daarna zal er structureel 2 miljoen per jaar worden bezuinigd. Deze bezuinigingen van 2 miljoen per jaar zullen ons op veel terreinen raken. Er wordt door het college aangegeven dat deze maatregelen mede worden veroorzaakt door de gestegen loonkosten, energieprijzen en sterk gestegen materiaalprijzen.

De gemeentelijke belastingen gaan weer stijgen, maar blijven volgens het optimistische college onder het landelijk gemiddelde en dat klopt. In 2022 lagen deze lasten nog 20 procent onder het landelijk gemiddelde maar voor 2024 nog maar 1 % onder het landelijk gemiddelde.

De budgetten van onderwijshuisvesting en de maatschappelijke accommodaties worden door het college samengevoegd om zo een koppeling te realiseren voor een integraal huisvestingsplan. Zo zal er gekeken gaan worden of de vernieuwde RSG ook een theater faciliteit kan krijgen. Maar welke gevolgen dat zal kunnen hebben op bijvoorbeeld het voortbestaan van de Eper Gemeentewoning, nu met veel voorstellingen, en de Wieken in Vaassen is nog niet bekend.

Het college heeft zich ten doel gesteld om tot 2030, 1800 woningen te bouwen. Een aantal mogelijke locaties zijn bekend, ’t Slath, de Griseeweg en Zuukerenk in Epe en Oosterhof Zuid en Kerkenland in Vaassen. Maar wat zijn de nieuwe locaties die nodig zullen zijn om dit grote aantal te gaan halen? Het is ons nog niet duidelijk. Wat ons wel duidelijk is, is dat er weinig voortgang zit in het realiseren van lopende projecten waar woningen worden gerealiseerd voor al onze inwoners. Projecten zoals de nieuwbouw van de Dekamarkt + appartementen ligt om niet bekende redenen stil. Wel zijn er een aantal projecten in Epe en Vaassen gerealiseerd in de (zeer) dure sector, zoals Résidence De Koninginnen in Epe en de Résidence Isendoorn in Vaassen.

Er zal de komende jaren een steeds groter beroep gedaan worden op de zelfredzaamheid of zelf-organiserend vermogen van onze inwoners, dit vanuit de visie dat onze inwoners zelf verantwoordelijk zijn voor hun leven en de vrijheid om daar invulling aan te geven. Dit betekent dat er een groter beroep gedaan wordt op de buurt waarin je woont en natuurlijk jouw directe familie. De gemeente biedt dan waar nodig extra hulp door middel van voorzieningen. We zullen blijven volgen hoe zich dat in de praktijk gaat ontwikkelingen, op dit moment zijn er helaas voorbeelden van dat het niet goed gaat met de zelfredzaamheid. Het is, volgens ons, een grote uitdaging om de buurt, familie en de vele hulpinstanties samen te laten werken zodat niemand buiten de boot valt.

Nieuwe Lijn 23 oktober 2023

Begroting 2023-2026 gemeente Epe

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 15-11-2022 17:45

In de begroting 2023-2026 lezen we dat het college voor de komende jaren een sluitende begroting klaar heeft staan, maar wel een met veel onzekerheden, want wat is het effect van de herijking van de algemene uitkeringen hoeveel extra geld krijgt Epe van ons kabinet voor de jeugdzorg?

Ruim 50 jaar staat Nieuwe Lijn voor onze inwoners. De begroting zoals hij er nu ligt is grotendeels door ons jaren gesteund. Echter stond in deze jaren onze inwoner centraal. Dat missen wij in de huidige begroting.

In het raadsakkoord, welke niet door Nieuwe Lijn is ondertekend omdat het nietszeggend en vaag is, wordt gesproken over bijvoorbeeld, “de inwoner (samenleving) staat centraal” en “wij gaan proberen de lasten voor onze inwoners laag te houden”. De coalitie en daarmee het college geeft in de begroting de voorkeur aan het vullen van reserves en het extra investeren in haar interne organisatie met maar liefst een bedrag van 19 miljoen euro. Zij kiezen er met al haar financiële mogelijkheden niet voor om het haar inwoners makkelijker te maken.

In plaats daarvan zullen de lasten voor onze inwoners stijgen, in ieder geval met 5%. Maar ook andere keuzes zorgen ervoor dat onze inwoners met hogere kosten worden opgezadeld. Zo verdwijnt de 50 euro korting op de gemeentelijke belastingen, terwijl op dit moment een hogere korting beter op zijn plaats is. Op deze wijze maakt het college het leven voor onze inwoners met de laagste inkomens, maar ook de middengroep, in deze financieel moeilijke tijden nog moeilijker.

In deze begroting neemt het college een verhoging op voor het subsidiebudget ten behoeve verenigingen op. Er wordt 54.000 euro aan het bestaande budget toegevoegd. Het bestaande subsidiebudget voor verenigingen ed. is nu 185.000 euro.

Van de afgeschafte stimuleringsregeling jeugd vinden wij niets terug, terwijl het belangrijke vrijwilligerswerk bij al onze verenigingen door allerlei regelgeving steeds moeilijker wordt en meer vraagt van onze vrijwilligers. Daarnaast bereiken ons signalen van ouders en sportclubs dat de ouders de hoge kosten niet meer kunnen betalen en de sportverenigingen het ledenaantal terug zien lopen.

De waardering voor onze vrijwilligers vindt Nieuwe Lijn mager, terwijl het vrijwilligerswerk een belangrijk gegeven is, het is het cement van onze gemeenschap.

In deze begroting wordt weer veel geld gereserveerd voor de onderwijshuisvesting. Op dit moment is het potje al rijkelijk gevuld met ruim 8 miljoen euro. Het college wil de komende 4 jaar dit verdrievoudigen tot een bedrag van ruim 23 miljoen euro. Projecten waar dit geld voor gereserveerd staat komen niet van de grond, neem als voorbeeld de te renoveren/nieuw te bouwen RSG in Epe. Hier wordt al jaren over gesproken maar komt niet tot een definitief (ver)bouwen van een nieuwe school.

Ook in deze begroting is het onderwerp wonen opgenomen. De focus bij dit onderwerp ligt op voldoende en betaalbare woningen voor inwoners in iedere levensfase. Er zijn een aantal woningbouwprojecten, zoals nieuwbouw Dekamarkt met daarboven huurappartementen, het Sprengenparc met koop- en huurwoningen en natuurlijk de uitbreiding van de Oosterhof. Daarnaast zijn er nog andere projecten die worden voorbereid maar door diverse redenen niet (kunnen) worden uitgevoerd. Langdurige onderzoeks- en bezwaarprocedures zorgen ervoor dat onze woningbouw niet van de grond komt. Woningzoekenden in onze gemeente moeten daardoor onnodig lang wachten op een voor hen geschikte woonruimte. Goede betrokkenheid van omwonenden zal er voor zorgen dat projecten sneller gerealiseerd gaan worden.

Wij zijn natuurlijk ook erg benieuwd naar de effecten van de stikstof uitspraak op de woningbouw in onze gemeente.

Nieuwe Lijn is blij met een aantal wijzigingen op de begroting 2023-2026, die m.b.v. moties en amendementen zijn bereikt, maar ziet onvoldoende reden om deze begroting te steunen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.