Schriftelijke vragen VVD
Opheffen parkeerplaatsen vergunninghouders aan
Rijkenhage en verkeersveiligheid Berkelsingel
Het college van B&W heeft zich voorgenomen
parkeerplaatsen op te heffen aan het Rijkenhage. Dit heeft gevolgen voor het
aantal beschikbare plaatsen voor vergunninghouders. De bewoners in de omgeving
van het Rijkenhage maken zich hierover zorgen. Daarnaast is door bewoners
geconstateerd dat er regelmatig (te)
hard gereden wordt op de Berkelsingel tussen de kruising op de Coehoornsingel
en het Rijkenhage. De VVD kan zich de zorgen van de bewoners goed voorstellen
en heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.
Betreft:
SCHRIFTELIJKE
VRAGENconform artikel artikel 3:35 RvO (Reglement van Orde voor vergaderingen
en andere werkzaamheden van de gemeenteraad).
Onderwerp: Vragen met
betrekking tot het onttrekken van parkeerplaatsen voor vergunninghouders aan
het Rijkenhage en de inrichting van de Berkelsingel vanaf het kruispunt
Coehoornsingel tot aan het Rijkenhage in Zutphen
Naar
aanleiding van de brief van A.G. Mulder - Smeet (ontvangen dd 18 december 2019,
zaaknummer 154065) over het onttrekken van parkeerplaatsen voor
vergunninghouders heeft de VVDfractie de volgende vragen:
1.Hoeveel parkeervergunningen en
parkeerabonnementen zijn er in Zutphen afgegeven in 2019 en in 2020 (voor 2020
tot nu toe)?
2.Hoeveel vergunningplaatsen zijn er
beschikbaar/aangelegd in het centrum van Zutphen?
3.Hoeveel parkeerplekken voor
vergunninghouders en worden er totaal opgeheven in 2020?
4.In het rapport Mobiliteit in de
binnenstad staat letterlijk de volgende tekst:
ParkerenDe bewoners
aan de met name de westzijde van de binnenstad ervaren een grote parkeerdruk.
Bewoners hebben ’s avonds moeite om een plek in de nabijheid van hun woning te
vinden. De parkeerdruk als gevolg van het verdwijnen van parkeerplaatsen en de
vraag naar parkeerplaatsen neemt toe.
5.Hoeveel aangewezen vergunningplaatsen
zijn er beschikbaar aan de westzijde van de binnenstad (zoals genoemd in
voorgaand citaat) waarin het Rijkenhage is gelegen?
6.Hoeveel vergunningen zijn er op dit
moment aan bewoners in bovenstaand gebied afgegeven?
7.Hoeveel parkeerabonnementen zijn er
voor het Rijkenhage afgegeven en hoeveel beschikbare parkeerplekken zijn er
beschikbaar in betreffend gebied waar houders van een parkeerabonnement kunnen
parkeren?
8.Het college is van plan een aantal
parkeerplaatsen op te heffen in de buurt van het Rijkenhage. Dit omdat het gebied rondom de
opstapsteiger van de fluisterboten opnieuw wordt ingericht. Eén van de redenen
om dit gebied opnieuw in te richten is touringbussen de gelegenheid te geven
toeristen uit te laten stappen. Zijn er mogelijk alternatieven bekeken waar
touringbussen kunnen stoppen waardoor de parkeerplekken die vervallen behouden
kunnen worden?
9.Is het mogelijk om de betaalde
parkeerplaatsen (die behouden blijven aan de kant van het centrum aan het
Rijkenhage) zowel voor vergunninghouders als voor betaald parkeren in te
zetten?
10.
Er
zijn klachten van binnenstadsbewoners dat er te hard wordt gereden op de
Berkelsingel vanaf het kruispunt Coehoornsingel richting het Rijkenhage/de
Overwelving. Is dit bekend bij het College van B&W? Dit zou voorkomen
kunnen worden door betreffend deel van de Berkelsingel vanaf het kruispunt in
te richten als een verblijfsgebied bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Hoe
denkt het college van B&W over deze mogelijke oplossing?