Nieuws van politieke partijen in Groningen inzichtelijk

2 documenten

SP wil actievere rol voor gemeente om segregatie in onderwijs te stoppen

SP SP Groningen 05-06-2020 13:42

Afgelopen woensdag stond het Huisvestingsplan Onderwijs Groningen-Zuid op de agenda van de gemeenteraadscommissie. Er is een onderlinge ruil geweest omdat sommige scholen zo hard groeien dat de panden te klein zijn geworden, terwijl andere scholen juist krimpen.

De SP ziet hier een zorgelijke trend in, want het zijn juist de elitaire scholen die zo hard groeien. Hier is dus veel meer aan de hand dan een onderlinge ruil van panden alleen: de segregatie in het onderwijs, die toch al zo groot is in Groningen, wordt steeds groter. 

De scholenruil is goed verlopen, maar een probleem was wel de parkeeroverlast die veroorzaakt wordt door de Groninger School Vereniging (GSV). Deze school is een privaat initiatief en is geen wijkgerichte school en de verkeersoverlast die al het brengen en halen van de kinderen veroorzaakt leidt al een tijd tot buurtprotesten, ook al op de nieuwe plek van de school. 

SP-raadslid Lucy Wobma:

https://groningen.sp.nl/nieuws/2020/06/sp-wil-actievere-rol-voor-gemeente-om-segregatie-in-onderwijs-tegen-te-gaan"Het elitaire onderwijs uit de bubbel 'ons kent ons'  groeit net zo hard als de segregatie. De onderwijsinspectie wijst dit dan ook als oorzaak aan."

Voor de overige fracties was dit het enige punt van kritiek, maar de SP wees op de te passieve houding over het segregatieprobleem. Ook de Onderwijsinspectie noemt deze inmiddels erg zorgelijk en wijst als grootste oorzaak dit soort private onderwijsinitiatieven aan.

Gemeentes kunnen hier dan misschien niet zoveel aan doen, ze gaan alleen over de huisvesting, maar het kan in ieder geval veel vaker genoemd en misschien ontmoedigd worden. Raadslid Lucy Wobma vroeg de wethouder wat zij er van vindt om als gemeentes samen met onderwijsorganisaties op te trekken om meer bevoegdheden te krijgen. Dit vond de wethouder geen goed idee. 

Om de segregatie echt aan te pakken is er echter veel meer nodig dan wat verbeteringen in huisvesting alleen. De SP noemt als goede voorbeeld de Brederoschool in Groningen-Zuid. Deze wijkgerichte school heeft een programma dat enorm aanslaat.  En het mooiste hier aan is dat alle kinderen hier aan mee kunnen doen in plaats van een apart gezet klein groepje. Zo is de hele maatschappij vertegenwoordigd, op een natuurlijke manier, zoals het in een gezonde maatschappij hoort te gaan.

Zie ook: Lucy Wobma

Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.

form.antibot { display: none !important; }
You must have JavaScript enabled to use this form.
Naam: *
E-mail:
Telefoon: *
Ik wil ook lid worden:
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.
(If you're a human, don't change the following field)
Enter your name
Your first name.
Please enable Javascript to use this form.

Verkiezingsblog #3: Goed onderwijs is...

ChristenUnie ChristenUnie Groningen 29-10-2018 09:24

https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1230672/130900/thumbnail_Top5vierkant4Tot aan de verkiezingen op 21 november publiceren we elke maandag een verkiezingsblog. Hierbij kun je kennismaken met onze top-5 kandidaten en hun standpunten. Vandaag is het de beurt aan Tessa Moorlag, onze nummer 4 op de lijst. Tessa behandelt, als ervaringsdeskundige, wat in haar ogen goed onderwijs is.

Oog voor ieder kind Wat is goed onderwijs? Dat is een vraag die vaak door mijn hoofd schiet. Een vraag die ik gedurende mijn studiejaren aan de PABO en tijdens mijn werk als docent in het basisonderwijs op verschillende manieren heb moeten proberen te beantwoorden. Een vraag die ook regelmatig terugkomt in de krant of op televisie. Een vraag die haast niet te beantwoorden lijkt.

Een belangrijke reden hiervoor is dat we met zijn allen hoge verwachtingen hebben van ons onderwijssysteem. De Rijksoverheid noemt een aantal vereisten: goed opgeleide leerkrachten, een hoog niveau van taal en rekenen, meer en betere muziekles en zo volgen er nog een aantal. Natuurlijk zorgen veel van deze kwalitatieve vereisten samen voor goed onderwijs, maar gaan we op deze manier niet aan het kind zelf voorbij?

We ontwikkelen een schoolsysteem waarbij ieder kind wordt getoetst en gemeten op zijn of haar kennis, inzicht en vaardigheden. Dingen die belangrijk zijn, maar moeten we ons niet in de eerste plaats druk maken om het sociaal welbevinden van het kind? Goed onderwijs begint bij een kind dat lekker in zijn of haar vel zit, dat zich thuis voelt in de klas. Zonder dit beginsel zal een kind dat goed onderwijs ontvangt, dit helemaal niet in zich op kunnen nemen. Het is dus van belang dat we ons hard maken voor een onderwijssysteem waar kwaliteit en geborgenheid hand in hand gaan. 

Het is belangrijk dat een kind onderwijs dichtbij huis kan ontvangen. Een school moet onderdeel kunnen zijn van een wijk of dorp. De school is een ontmoetingsplek voor kinderen en ouders. Het is vaak een kloppend hart. Een dorpskind op een stadse school zal zich minder snel op zijn gemak voelen. Het is wenselijk dat de sfeer op school een weerspiegeling is van de plek waar het kind opgroeit. Daarom vind ik het belangrijk dat we kleine scholen behouden. De huidige norm in de gemeente Groningen ligt op een minimum van 166 leerlingen per basisschool. Een school met minder dan 20 leerlingen per jaarlaag wordt dus al als te klein beschouwd. Dit terwijl combinatieklassen ook nog een uitstekende oplossing bieden voor het behouden van een klas van 20 tot 30 leerlingen. We moeten er voor zorgen dat deze norm niet de standaard blijft voor de kleinere scholen in de plaatsen waar de gemeente dunner bevolkt is.

Natuurlijk is het van groot belang dat de kwaliteit van kleinere scholen wel gewaarborgd blijft. Belangrijk is dat deze scholen genoeg financiële middelen krijgen, zodat er voldoende ondersteuning per kind is, de schoolgebouwen van goede kwaliteit zijn en leerkrachten zich kunnen door ontwikkelen, bijvoorbeeld door middel van het volgen van cursussen. Ik weet zeker dat, wanneer we vervolgens het vertrouwen leggen bij de scholen in wijken en dorpen, het team van leerkrachten er alles aan zal doen om goed onderwijs te bieden.

Ik denk dat iedere meester of juf met mij in kan stemmen wanneer ik zeg dat goed onderwijs begint met een kind dat zich goed voelt. Daarom is het essentieel dat we oog blijven houden voor onze kinderen. Voor hun sociale welbevinden. Voor het feit dat ze zich op hun gemak voelen op hun school. Daar wil ik mij met de ChristenUnie hard voor maken: dat we oog hebben voor ieder kind in de gemeente Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.