Heb je wel eens gehoord van het fenomeen stoeptegelpolitiek? Het is een term dat bedacht is om te voorkomen dat de gemeenteraad zich bezighoudt met een scheefliggende stoeptegel, een defecte lantaarnpaal, een overhangende tak, dat soort dingen. Begrijpelijk natuurlijk, anders zou het einde van vergaderingen en dergelijke zoek zijn. De raad hoort zich met het grote plaatje bezig te houden.
Op 7 maart schreef ik op mijn Facebookpagina over wat u zelf kan doen aan dit soort
stoeptegel-incidenten. Daarop kwamen heel wat reacties dat men wel
incidenten meldt bij de gemeente, maar dat het gevoel leeft dat daar
enerzijds niets mee gebeurt, anderzijds dat men geen terugkoppeling
krijgt.
Maar het is niet van alleen nu. Al sinds 2018 krijgen we behoorlijk
wat van dit soort geluiden te horen en we namen daarom de proef op de
som.
Stoeptegelpolitiek voeren is vast tijdberoving van mensen
die het al druk hebben (lees: het college en de raad), maar als je heel
veel stoeptegel-incidenten opstapelt, is er wat mij betreft sprake van
een gemeentelijk probleem. Om die reden besloot ik schriftelijk vragen
te stellen.
Je leest ze hier (en in de bijlage):
Indiener: Kevin
Hauser (VVD)
Datum indiening vraag: 10-4-2020
Formulering - Meldingen vanuit inwoners
De politiek wordt geacht zich niet teveel te bemoeien met stoeptegelpolitiek. Dat is te begrijpen. Inwoners kunnen defecte
straatverlichting, een scheeflopende stoep
of een bijna omvallende boom
namelijk melden via de
gemeentesite.
1.
Wij zijn benieuwd hoeveel meldingen
er gemiddeld maandelijks binnenkomen
en hoeveel hiervan binnen redelijke tijd worden
opgelost. Redelijkheid is een subjectief
begrip, daar zijn we ons van bewust, maar wellicht
kunt u in uw antwoord zelf een
beeld schetsen wat redelijk is
in welke situatie.
2.
Kunt u aangeven hoe het hele proces verloopt van
binnenkomst van de melding tot aan het oplossen van de melding?
3.
Ons bereiken twee
signalen.
Eén daarvan is dat er geen
terugkoppeling plaatsvindt van
wat er met de melding gebeurt
/ is gebeurd. Men ontvangt een ontvangstbevestiging
dat de melding is ontvangen en
daarmee is het klaar.
Wij namen de proef op de som en
hebben in december 2018 een melding gedaan van defecte straatverlichting. Inderdaad, een ontvangstbevestiging is alles wat we hebben gehad. Geen
terugkoppeling waarom er in maart 2019 nog
steeds niets aan was gedaan. We hebben daarop een nieuwe melding gedaan. Nu, ruim een jaar later, hebben we nog steeds geen
terugkoppeling, maar is de straatverlichting nog steeds defect.
Vraag: de signalen die wij
horen, hebben wij zelf getoetst. Dit kan geen incidentele gebeurtenis zijn geweest. Herkent
u dit? En erkent u dat dit frustratie oplevert bij de inwoner? Hoe
gaat u ervoor zorgen dat dit wordt opgelost?
4.
Het tweede signaal zit in de
formulering van vraag 3 verwerkt:
het komt regelmatig voor dat de inwoner die een melding heeft gedaan, het ervaart
als ‘er wordt niks mee gedaan’. Ook hier: Herkent
u dit? En erkent u dat dit frustratie oplevert bij de inwoner? Hoe
gaat u ervoor zorgen dat dit wordt opgelost?
5.
Hoe tevreden bent
u als gemeentelijke organisatie met hoe de meldingen over het algemeen
worden opgepakt binnen Berkelland? Waar zitten
de positieve kanten en waar
ziet u, anders dan in onze vragen (en wellicht uw antwoorden daarop)
hierboven aangegeven, nog verbeterpunten?
Reageren op dit artikel? Mail naar Kevin Hauser: k.hauser@gemeenteberkelland.nl