Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

18 documenten

Raadsvergadering 25 november 2019 Lopster dorpenprogramma

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 26-11-2019 10:12

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281969/187657/loppersum 11  (1)Belangrijk om onze inwoners bij het verbeteren van hun welzijn te betrekken om te weten wat hun wensen en plannen zijn. Zo krijgen plannen ook beter draagvlak bij onze inwoners. Hieruit bleek dat onze inwoners als dorp graag willen verduurzamen en samen dingen op willen pakken zoals de energietransitie en de zorg voor elkaar.....

We zijn blij dat voor de besteding van de Nationaal Programma Groningen (NPG) gelden de boer of beter gezegd het dorp bent opgegaan. Belangrijk om onze inwoners bij het verbeteren van hun welzijn te betrekken om te weten wat hun wensen en plannen zijn. Zo krijgen plannen ook beter draagvlak bij onze inwoners. Hieruit bleek dat onze inwoners als dorp graag willen verduurzamen en samen dingen op willen pakken zoals de energietransitie en de zorg voor elkaar. Blij zijn we met de Verzilverlening, ook al is er enige zorg over de financiële risico`s voor de gemeente. Verdere uitwerking kunnen die zorg hopelijk wegnemen.

Ook de aandacht voor opvullen van lege plekken (schoollocaties, leegstand) in onze dorpen, vinden we belangrijk. Mee gezien de krapte aan bouwkavels.

Ook verdienen mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt het dat lokaal mogelijkheden geboden worden om hun kansen te vergroten. Daarom zijn we blij met de plannen. De invulling van het noaberschap op de dorpen door zorgcoöperatie of de dorpsvereniging verdient verdere steun. Zorg voor elkaar en professionele zorg kunnen beter op elkaar afstemmen door gezamenlijk deel te nemen in een zorgloket op het dorp.

Het onderzoek naar dorps- wind- en zon parken met warmte koude opslag of energieopslag juichen we toe. Niet alleen het onderzoek naar, maar ook eventuele realisering verdient volgens ons een bijdrage van NPG gelden. Verduurzaming, van het gas af, bijdragen aan de landelijke energietransitie daaruit maakt het een ideaal passend project in het NPG. Mee als je ook de lokale ondernemer betrekt in dit innovatief project voor een duurzame toekomst.

We hebben dus waardering voor de plannen ook al moeten sommige nog wel verder uitgewerkt en ingevuld.

We hadden graag de Regeling Aardgasvrij wonen geïntegreerd gezien in de deze aanvraag. Zo hadden we door uit beide regelingen meer dan de nu geplande 150 woningen aan kunnen pakken. Daarnaast is dit een maatregel die gezien de ervaring in de pilot direct panklaar op tafel kon worden gelegd en snel uitgevoerd. Mee omdat deze plannen uitstekend passen bij plannen van de woningstichtingen. Misschien een gemiste, maar nog niet verloren kans. Op de plank leggen en oppakken in de volgende ronde graag.

We kunnen instemmen met deze dorpenronde.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren.Het Lopster dorpenprogramma staat hieronder in de documenten.

Raadsvergadering 25 november 2019 Lopster dorpenprogramma

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 26-11-2019 10:12

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281969/349520/loppersum 11  (1)Belangrijk om onze inwoners bij het verbeteren van hun welzijn te betrekken om te weten wat hun wensen en plannen zijn. Zo krijgen plannen ook beter draagvlak bij onze inwoners. Hieruit bleek dat onze inwoners als dorp graag willen verduurzamen en samen dingen op willen pakken zoals de energietransitie en de zorg voor elkaar.....

We zijn blij dat voor de besteding van de Nationaal Programma Groningen (NPG) gelden de boer of beter gezegd het dorp bent opgegaan. Belangrijk om onze inwoners bij het verbeteren van hun welzijn te betrekken om te weten wat hun wensen en plannen zijn. Zo krijgen plannen ook beter draagvlak bij onze inwoners. Hieruit bleek dat onze inwoners als dorp graag willen verduurzamen en samen dingen op willen pakken zoals de energietransitie en de zorg voor elkaar. Blij zijn we met de Verzilverlening, ook al is er enige zorg over de financiële risico`s voor de gemeente. Verdere uitwerking kunnen die zorg hopelijk wegnemen.

Ook de aandacht voor opvullen van lege plekken (schoollocaties, leegstand) in onze dorpen, vinden we belangrijk. Mee gezien de krapte aan bouwkavels.

Ook verdienen mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt het dat lokaal mogelijkheden geboden worden om hun kansen te vergroten. Daarom zijn we blij met de plannen. De invulling van het noaberschap op de dorpen door zorgcoöperatie of de dorpsvereniging verdient verdere steun. Zorg voor elkaar en professionele zorg kunnen beter op elkaar afstemmen door gezamenlijk deel te nemen in een zorgloket op het dorp.

Het onderzoek naar dorps- wind- en zon parken met warmte koude opslag of energieopslag juichen we toe. Niet alleen het onderzoek naar, maar ook eventuele realisering verdient volgens ons een bijdrage van NPG gelden. Verduurzaming, van het gas af, bijdragen aan de landelijke energietransitie daaruit maakt het een ideaal passend project in het NPG. Mee als je ook de lokale ondernemer betrekt in dit innovatief project voor een duurzame toekomst.

We hebben dus waardering voor de plannen ook al moeten sommige nog wel verder uitgewerkt en ingevuld.

We hadden graag de Regeling Aardgasvrij wonen geïntegreerd gezien in de deze aanvraag. Zo hadden we door uit beide regelingen meer dan de nu geplande 150 woningen aan kunnen pakken. Daarnaast is dit een maatregel die gezien de ervaring in de pilot direct panklaar op tafel kon worden gelegd en snel uitgevoerd. Mee omdat deze plannen uitstekend passen bij plannen van de woningstichtingen. Misschien een gemiste, maar nog niet verloren kans. Op de plank leggen en oppakken in de volgende ronde graag.

We kunnen instemmen met deze dorpenronde.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren.Het Lopster dorpenprogramma staat hieronder in de documenten.

Raadsvergadering 4 november 2019 (laatste) Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 05-11-2019 16:07

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281314/187657/IMG_8871.JPGWe zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid....

College, raadsleden, aanwezigen hier of thuis via internet, het is een historisch moment, De laatste begroting en het laatste jaar voor Loppersum wordt hiermee ingeluid.

Bestuur, organisatie en toekomst..

We zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid. Blij zijn we ook met het dorpenprogramma waarin de dorpen laten meedenken over projecten in  het kader van het NPG. Goed om deze pareltjes ook mee te nemen in Eemsdelta.

Nog een pareltje is de grote inzet van vrijwilligers bij coöperaties, verenigingen en dorpsactiviteiten. Ook o.a. voor bij het begeleiden van statushouders zijn vrijwilligers in de eigen woonplek erg belangrijk om ze een thuis te geven in eigen dorpen en mee te laten doen. Blijft er voor deze begeleiding van deze nieuwe inwoners ook voldoende ruimte in Eemsdelta? Hoe denkt men dit te borgen? Blijft het Lopster steunpunt vluchtelingenwerk  voor deze vrijwilligers gehandhaafd?

Gaswinning, versterking en duurzaamheid en energietransitie.

Gaskraan steeds verder dicht, toch blijven er bevingen. Ondanks hard werken zijn de vordering in schadeafhandeling en versterking teleurstellend. We hopen dat verschuiving naar BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en eventuele invoering van een aannemersvariant het tempo zal verhogen. Toch moeten veel inwoners nog veel te lang op duidelijkheid wachten.

U geeft aan dat u versterking en verduurzaming wilt koppelen. Tegelijk hebben veel inwoners met verduurzaming van hun woning gewacht. Zij rekenden of hoopten dat ze tijdens de versterking ook goed konden verduurzamen. En dat hiervoor ook de middelen zouden zijn ( € 20.000,00 bij nieuwbouw en € 7.000,00 bij versterking). Wat dat betreft zijn er veel verwachtingen gewekt en het kan niet zo zijn dat die niet ingelost worden omdat er niet of minder versterkt wordt. We blijven van mening dat het een ereschuld is aan dit gebied, dat ze als eerste van het gas af kan. Bij verduurzaming (blz. 32) zegt u de energietransitie betaalbaar te willen maken en ondersteuning te willen bieden om van het gas af te komen. We willen dit graag concreter invullen.

In de dorpskernen van Loppersum staan veel oudere vrijstaande woningen. In het dorpenprogramma vertelden veel inwoners aan, dat verduurzamen van hun woning voor hen een hoge prioriteit heeft. Ze zagen dit graag ondersteund doordat er NPG gelden hiervoor beschikbaar komen. Bij verduurzamen van deze oudere woningen liggen standaardoplossingen niet voor de hand. Vaak zal er maatwerk nodig zijn. We stellen als ChristenUnie daarom voor om als gemeente Loppersum of samen als Eemsdelta NPG gelden aan te vragen voor een duurzaamheidsadvies op maat voor alle oudere woningen. (versterkt en niet versterkt). Met name ook voor die woningen die geen schade hadden en buiten de versterking vallen, is het bijzonder wrang, dat ze buiten alle regelingen vielen, omdat hun huis goed onderhouden was.  Dit als eerste stap, en dan bij verdere uitwerking van de duurzaamheidsplannen een warme Plus (via cofinanciering) te zetten op de landelijke subsidiemogelijkheden bij de uitvoering. Dit is op ons aandringen ook meegenomen in de kaders voor besteding van de NPG gelden. Zo kan de ereschuld, dat het winningsgebied als eerste van het aardgas af kan, ingelost worden en tegelijk perspectief op een duurzame welvaart ontstaan.

Sociaal domein.

We delen uw zorg over de tekorten op de jeugdzorg. Het kan niet zo zijn dat de gemeenten hier blijvend op moeten toeleggen. Maar dan is het belangrijk ook zelf de kosten op orde te hebben.  In 2019 was incidenteel het tekort ruim 30 %. U geeft voor 2020 aan dat het aantal cliënten gelijk blijft maar begroot wel 7% meer. Tegelijk raamt u, op grond van harde ambities,  meerjarig een beperking van de tekorten in de jeugdzorg. Dit roept vragen op. Hoe wilt u hierop bezuinigen als het aantal cliënten gelijk blijft en de declaraties stijgen. Hoe denkt u deze bezuinigingen te bereiken? En wie wordt het kind van de rekening? Onze jeugd niet hopen we. Mogen we er vanuit gaan dat de voorgestelde bezuinigingen ook hard zijn zodat geen overschrijdingen meer plaatsvinden? En als er al harde ambities zijn om te bezuinigen, waarom zien we die dan niet terug in dit komend jaar 2020. Verzwakken we de claim op het rijk niet als we zelf aangeven dat er bezuinigingen mogelijk zijn?    

We zijn blij met de aandacht voor het versterken/toekomstbestendig maken van zowel Wiemersheerd  als het Hypolytushoes. Beide horen in onze dorpen en het blijft zaak hun functie zo goed mogelijk in te passen. Worden bij plannen over gebruik en herbestemming goed overlegt met de betrokken zorgcoöperaties?

Wij maar ook onze kinderen kunnen genieten van nieuwe schoolgebouwen, en de buurt op het schoolplein geniet mee ook buiten schooltijden. Onze complimenten.

Duurzaam verharden van de fietspaden biedt niet alleen ruimte voor gezond en PASsend  woon-werkverkeer, maar ook een ontspannen route voor lokale recreatie.

Wonen en leefomgeving

Goed dat er pilot projecten zijn opgepakt als warmtenet en aardgasvrije wijken. We zien echter nog liever dat alle burgers de kans en de financiële ruimte krijgen om hun woning te verduurzamen.

De medeverantwoordelijkheid van inwoners voor een goed onderhouden openbare groene ruimte (pag. 31) zagen we graag concreet ingevuld in acties zoals: meepraten over de invullen en het beeldbestek, beloning via dorpenbudget van zelfwerkzaamheid bij het beheer en/of opruimacties, mede nu er toch al met het dorpenbudget geëxperimenteerd wordt.

Financiën.

De begroting lijkt goed in evenwicht. Wel is er enige zorg over de vermogenspositie n.a.v. de teruglopende ratio weerstandsvermogen en de financiële kengetallen. Het is goed om Loppersum op een kwalitatief goed niveau de gemeente Eemsdelta in te loodsen. Maar we hebben de indruk dat dit wel een beetje ten koste van een goede financiële positie is gegaan.  Zowel ons weerstandsvermogen als de andere financiële kengetallen zijn matiger dan bij onze partners in Eemsdelta.

Bij de kadernota hebben we nog vraagtekens gezet bij de OZB-verhoging van 2,5 %. Gezien de krappe begroting stemmen we nu echter in. Maar wel met een uitdrukkelijk verzoek om de hand verder op de knip te houden. We hebben jarenlang inwoners voorhouden dat herindeling leidt tot kostenbesparing en een betere gemeente. Dan kunnen we straks in Eemsdelta niet aankomen met verhoging van 10% of meer. Dat is funest voor het vertrouwen in de politiek. Beter nu een wethouder die op de centen zit, dan straks inwoners die opgezadeld worden met tekorten. Laten we dat in ieder geval leren van onze heringedeelde buren.

De laatste begroting van dit jaar, maar tegelijk een opmaak voor een nieuwe start in Eemsdelta. Een gemeente waar inwoners uit dorpen en wijken meepraten en meedoen. Er is nog veel te doen, om er wat moois van te maken. Er wordt hard gewerkt door college, raad en ambtenaren om dit vorm te geven. Tegelijk biedt het voor onze medewerkers mogelijk een nieuwe toekomst. Belangrijk dus om hen zorgvuldig in te passen in Eemsdelta.

Veel keuze moeten nog worden gemaakt, voor de eigen toekomst en die van de gemeente. De fractie van de ChristenUnie wenst jullie daarin zorgvuldigheid toe in het afwegen en wijsheid in het kiezen. We hopen dat onze God en Vader u daarvoor de rust, de tijd en het inzicht wil geven. En wensen onze inwoners nog een goed jaar in Loppersum en een goed begin in Eemsdelta, beide onder Zijn onmisbare Zegen.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren.

Foto's van de sprekers tijdens deze laatste begrotingsvergadering vindt u hier.

Raadsvergadering 4 november 2019 (laatste) Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 05-11-2019 16:07

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281314/349520/IMG_8871.JPGWe zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid....

College, raadsleden, aanwezigen hier of thuis via internet, het is een historisch moment, De laatste begroting en het laatste jaar voor Loppersum wordt hiermee ingeluid.

Bestuur, organisatie en toekomst..

We zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid. Blij zijn we ook met het dorpenprogramma waarin de dorpen laten meedenken over projecten in  het kader van het NPG. Goed om deze pareltjes ook mee te nemen in Eemsdelta.

Nog een pareltje is de grote inzet van vrijwilligers bij coöperaties, verenigingen en dorpsactiviteiten. Ook o.a. voor bij het begeleiden van statushouders zijn vrijwilligers in de eigen woonplek erg belangrijk om ze een thuis te geven in eigen dorpen en mee te laten doen. Blijft er voor deze begeleiding van deze nieuwe inwoners ook voldoende ruimte in Eemsdelta? Hoe denkt men dit te borgen? Blijft het Lopster steunpunt vluchtelingenwerk  voor deze vrijwilligers gehandhaafd?

Gaswinning, versterking en duurzaamheid en energietransitie.

Gaskraan steeds verder dicht, toch blijven er bevingen. Ondanks hard werken zijn de vordering in schadeafhandeling en versterking teleurstellend. We hopen dat verschuiving naar BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en eventuele invoering van een aannemersvariant het tempo zal verhogen. Toch moeten veel inwoners nog veel te lang op duidelijkheid wachten.

U geeft aan dat u versterking en verduurzaming wilt koppelen. Tegelijk hebben veel inwoners met verduurzaming van hun woning gewacht. Zij rekenden of hoopten dat ze tijdens de versterking ook goed konden verduurzamen. En dat hiervoor ook de middelen zouden zijn ( € 20.000,00 bij nieuwbouw en € 7.000,00 bij versterking). Wat dat betreft zijn er veel verwachtingen gewekt en het kan niet zo zijn dat die niet ingelost worden omdat er niet of minder versterkt wordt. We blijven van mening dat het een ereschuld is aan dit gebied, dat ze als eerste van het gas af kan. Bij verduurzaming (blz. 32) zegt u de energietransitie betaalbaar te willen maken en ondersteuning te willen bieden om van het gas af te komen. We willen dit graag concreter invullen.

In de dorpskernen van Loppersum staan veel oudere vrijstaande woningen. In het dorpenprogramma vertelden veel inwoners aan, dat verduurzamen van hun woning voor hen een hoge prioriteit heeft. Ze zagen dit graag ondersteund doordat er NPG gelden hiervoor beschikbaar komen. Bij verduurzamen van deze oudere woningen liggen standaardoplossingen niet voor de hand. Vaak zal er maatwerk nodig zijn. We stellen als ChristenUnie daarom voor om als gemeente Loppersum of samen als Eemsdelta NPG gelden aan te vragen voor een duurzaamheidsadvies op maat voor alle oudere woningen. (versterkt en niet versterkt). Met name ook voor die woningen die geen schade hadden en buiten de versterking vallen, is het bijzonder wrang, dat ze buiten alle regelingen vielen, omdat hun huis goed onderhouden was.  Dit als eerste stap, en dan bij verdere uitwerking van de duurzaamheidsplannen een warme Plus (via cofinanciering) te zetten op de landelijke subsidiemogelijkheden bij de uitvoering. Dit is op ons aandringen ook meegenomen in de kaders voor besteding van de NPG gelden. Zo kan de ereschuld, dat het winningsgebied als eerste van het aardgas af kan, ingelost worden en tegelijk perspectief op een duurzame welvaart ontstaan.

Sociaal domein.

We delen uw zorg over de tekorten op de jeugdzorg. Het kan niet zo zijn dat de gemeenten hier blijvend op moeten toeleggen. Maar dan is het belangrijk ook zelf de kosten op orde te hebben.  In 2019 was incidenteel het tekort ruim 30 %. U geeft voor 2020 aan dat het aantal cliënten gelijk blijft maar begroot wel 7% meer. Tegelijk raamt u, op grond van harde ambities,  meerjarig een beperking van de tekorten in de jeugdzorg. Dit roept vragen op. Hoe wilt u hierop bezuinigen als het aantal cliënten gelijk blijft en de declaraties stijgen. Hoe denkt u deze bezuinigingen te bereiken? En wie wordt het kind van de rekening? Onze jeugd niet hopen we. Mogen we er vanuit gaan dat de voorgestelde bezuinigingen ook hard zijn zodat geen overschrijdingen meer plaatsvinden? En als er al harde ambities zijn om te bezuinigen, waarom zien we die dan niet terug in dit komend jaar 2020. Verzwakken we de claim op het rijk niet als we zelf aangeven dat er bezuinigingen mogelijk zijn?    

We zijn blij met de aandacht voor het versterken/toekomstbestendig maken van zowel Wiemersheerd  als het Hypolytushoes. Beide horen in onze dorpen en het blijft zaak hun functie zo goed mogelijk in te passen. Worden bij plannen over gebruik en herbestemming goed overlegt met de betrokken zorgcoöperaties?

Wij maar ook onze kinderen kunnen genieten van nieuwe schoolgebouwen, en de buurt op het schoolplein geniet mee ook buiten schooltijden. Onze complimenten.

Duurzaam verharden van de fietspaden biedt niet alleen ruimte voor gezond en PASsend  woon-werkverkeer, maar ook een ontspannen route voor lokale recreatie.

Wonen en leefomgeving

Goed dat er pilot projecten zijn opgepakt als warmtenet en aardgasvrije wijken. We zien echter nog liever dat alle burgers de kans en de financiële ruimte krijgen om hun woning te verduurzamen.

De medeverantwoordelijkheid van inwoners voor een goed onderhouden openbare groene ruimte (pag. 31) zagen we graag concreet ingevuld in acties zoals: meepraten over de invullen en het beeldbestek, beloning via dorpenbudget van zelfwerkzaamheid bij het beheer en/of opruimacties, mede nu er toch al met het dorpenbudget geëxperimenteerd wordt.

Financiën.

De begroting lijkt goed in evenwicht. Wel is er enige zorg over de vermogenspositie n.a.v. de teruglopende ratio weerstandsvermogen en de financiële kengetallen. Het is goed om Loppersum op een kwalitatief goed niveau de gemeente Eemsdelta in te loodsen. Maar we hebben de indruk dat dit wel een beetje ten koste van een goede financiële positie is gegaan.  Zowel ons weerstandsvermogen als de andere financiële kengetallen zijn matiger dan bij onze partners in Eemsdelta.

Bij de kadernota hebben we nog vraagtekens gezet bij de OZB-verhoging van 2,5 %. Gezien de krappe begroting stemmen we nu echter in. Maar wel met een uitdrukkelijk verzoek om de hand verder op de knip te houden. We hebben jarenlang inwoners voorhouden dat herindeling leidt tot kostenbesparing en een betere gemeente. Dan kunnen we straks in Eemsdelta niet aankomen met verhoging van 10% of meer. Dat is funest voor het vertrouwen in de politiek. Beter nu een wethouder die op de centen zit, dan straks inwoners die opgezadeld worden met tekorten. Laten we dat in ieder geval leren van onze heringedeelde buren.

De laatste begroting van dit jaar, maar tegelijk een opmaak voor een nieuwe start in Eemsdelta. Een gemeente waar inwoners uit dorpen en wijken meepraten en meedoen. Er is nog veel te doen, om er wat moois van te maken. Er wordt hard gewerkt door college, raad en ambtenaren om dit vorm te geven. Tegelijk biedt het voor onze medewerkers mogelijk een nieuwe toekomst. Belangrijk dus om hen zorgvuldig in te passen in Eemsdelta.

Veel keuze moeten nog worden gemaakt, voor de eigen toekomst en die van de gemeente. De fractie van de ChristenUnie wenst jullie daarin zorgvuldigheid toe in het afwegen en wijsheid in het kiezen. We hopen dat onze God en Vader u daarvoor de rust, de tijd en het inzicht wil geven. En wensen onze inwoners nog een goed jaar in Loppersum en een goed begin in Eemsdelta, beide onder Zijn onmisbare Zegen.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren.

Foto's van de sprekers tijdens deze laatste begrotingsvergadering vindt u hier.

Raadsvergadering 28 oktober 2019 Programmakader NPG

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 29-10-2019 09:55

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1280985/187657/index.pngWe zijn blij dat naast de Lopster inbreng in de Raadsklankbordgroep -in de septemberbijeenkomst- ook onze inbreng via Eemsdelta om een duidelijk Plus te zetten op de energietransitie alsnog is opgenomen. Op deze manier kan in het bevingsgebied de energietransitie en verduurzaming van woningen extra financiële impulsen krijgen bovenop de landelijke taakstelling en subsidies.....

Na alle ellende van de bevingen verdiend dit gebied het om als eerste te verduurzamen en van het gas af te kunnen.Verduurzamen van dit gebied betaalt zichzelf terug en draagt daarom uitstekend bij aan de met het Nationaal Programma Groningen (NPG) beoogde brede welvaart voor dit gebied. We hadden het graag bij de kaders al verwoord gezien maar bij de verdeling van de NPG gelden blijven we ook aandringen op een eerlijke verdeling van de lusten en de lasten. Daar waar de lasten het grootst waren zal ook de inzet om ze te compenseren het grootst moeten zijn.Met deze kanttekening kunnen we instemmen met dit voorstel.

Bijdrage van Bé Prins.

Raadsvergadering 28 oktober 2019 Programmakader NPG

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 29-10-2019 09:55

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1280985/349520/index.pngWe zijn blij dat naast de Lopster inbreng in de Raadsklankbordgroep -in de septemberbijeenkomst- ook onze inbreng via Eemsdelta om een duidelijk Plus te zetten op de energietransitie alsnog is opgenomen. Op deze manier kan in het bevingsgebied de energietransitie en verduurzaming van woningen extra financiële impulsen krijgen bovenop de landelijke taakstelling en subsidies.....

Na alle ellende van de bevingen verdiend dit gebied het om als eerste te verduurzamen en van het gas af te kunnen.Verduurzamen van dit gebied betaalt zichzelf terug en draagt daarom uitstekend bij aan de met het Nationaal Programma Groningen (NPG) beoogde brede welvaart voor dit gebied. We hadden het graag bij de kaders al verwoord gezien maar bij de verdeling van de NPG gelden blijven we ook aandringen op een eerlijke verdeling van de lusten en de lasten. Daar waar de lasten het grootst waren zal ook de inzet om ze te compenseren het grootst moeten zijn.Met deze kanttekening kunnen we instemmen met dit voorstel.

Bijdrage van Bé Prins.

Raadsvergadering 23 september 2019 Regionale Energiestrategie

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 24-09-2019 09:33

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1279699/187657/IMG_1802.JPGDit startdocument Regionale Energiestrategie Groningen (RES) geeft heldere kaders. Ga samenwerken, we hebben een goede uitgangspositie door veel ervaring en kennis in het gebied. Sluit hierbij aan. Er moet wel sprake zijn van een goede verdeling van de lusten en de lasten, laat de bewoners participeren, zodat ze naast de lasten ook profiteren van de lusten....

Ons advies is om ook hierbij de energiecoöperaties in te schakelen. Om mee te doen ook in de grotere projecten. Zo zorg je voor mede-eigenaarschap en draagvlak.

Gezien de kwaliteiten van de regio, kennis, ervaring en ruimte, mag de inzet van dit gebied hoger zijn als nodig, mits het ook extra lusten oplevert. Zo bouwen we onze ervaring (bijv. in waterstof) verder uit door die dingen te doen waar we goed in zijn. Dit biedt ook goede kansen op extra werk.

Probeer die kansen te grijpen in dit gebied. Samenvattend: Goed plan actief, aan meedoen dus. We hebben als gebied wat te bieden. Gelijke verdeling lasten, maar ook de lusten.

Dit agendapunt is op een later tijdstip hier terug te luisteren.

Bijdrage van Bé Prins.

Raadsvergadering 23 september 2019 Regionale Energiestrategie

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 24-09-2019 09:33

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1279699/349520/IMG_1802.JPGDit startdocument Regionale Energiestrategie Groningen (RES) geeft heldere kaders. Ga samenwerken, we hebben een goede uitgangspositie door veel ervaring en kennis in het gebied. Sluit hierbij aan. Er moet wel sprake zijn van een goede verdeling van de lusten en de lasten, laat de bewoners participeren, zodat ze naast de lasten ook profiteren van de lusten....

Ons advies is om ook hierbij de energiecoöperaties in te schakelen. Om mee te doen ook in de grotere projecten. Zo zorg je voor mede-eigenaarschap en draagvlak.

Gezien de kwaliteiten van de regio, kennis, ervaring en ruimte, mag de inzet van dit gebied hoger zijn als nodig, mits het ook extra lusten oplevert. Zo bouwen we onze ervaring (bijv. in waterstof) verder uit door die dingen te doen waar we goed in zijn. Dit biedt ook goede kansen op extra werk.

Probeer die kansen te grijpen in dit gebied. Samenvattend: Goed plan actief, aan meedoen dus. We hebben als gebied wat te bieden. Gelijke verdeling lasten, maar ook de lusten.

Dit agendapunt is op een later tijdstip hier terug te luisteren.

Bijdrage van Bé Prins.

Raadsvergadering 8 juli 2019 Bespreeknotitie Nationaal Programma Groningen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Loppersum 09-07-2019 10:11

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1277757/187657/index.pngOndanks dat de radenconferentie veel éénrichtingsverkeer was en de raadsleden (te) weinig aan bod kwamen, hebben we wel het nodige opgestoken daar. Ik zal dit -namens de fractie van de ChristenUnie- deels proberen weer te geven in onderstaande bijdrage. In de hoop dat het in een zienswijze bijdraagt aan een goede aanvulling zodat er in het najaar een beter document ligt.....

We hoeven het Nationaal Programma Groningen (NPG) geld niet zo snel mogelijk te besteden. Beter goed besteed dan snel.

Herstel en versterking zijn succesvoorwaarden voor een goede landing van het NPG werd algemeen gesteld. En herstel en versterking vragen i.v.m de veiligheid wel om de nodige voortvarendheid. Daarom de eerste tijd vooral zoeken naar projecten voor NPG waar directe koppeling van herstel, versterking en toepassen van de plus van het NPG goed samengaan. Koppelkansen noemden we dat.

Lusten en lasten in evenwicht. Dat was en blijft de rode lijn bij de aardbevingsproblematiek. Dat betekent ook waar de lasten het hoogst zijn moet ook de inzet op brede welvaart (lusten) het grootst zijn. Woningstichting- en overheidsgebouwen hebben al een aardige “plus” gehad nu graag meer aandacht voor de eigen woning en de huurders zelf. En onze inwoners hebben namelijk de lasten het meest ervaren. En dan met name aan hun eigen woning. Daarom zeggen Deetman en Pastors ook op de conferentie: stel de inwoner centraal. Dat betekende voor hen: één huis, één plan, één totaalbudget, het vertrekken vanuit de behoeften en de leefwereld van inwoners, hun woning en hun huishoudens, en samenhang aanbrengen tussen schadeherstel, versterking en het NPG. Waarbij ze pleiten voor een "Overschild” aanpak om bewoners participatie goed tot zijn recht te laten komen. We sluiten ons hier graag bij aan, evenals de motie van Groen Links (zie hieronder bij de documenten). Dat betekent een hersteld, versterkt en veilig huis als voorwaarden vooraf voor een succesvolle NPG. En hierbij past ook de verduurzaming. Niet alleen als koppelkans, maar ook als inlossen van een ereschuld en genoegdoening voor de lasten. En dan niet alleen aardgasvrij, daar heeft dit gebied onsinziens recht op, maar veel verder gaan richting energieneutraal op woning niveau. (een doelstelling van het startdocument NPG)

Volgens onderzoek van Vereniging Eigen Huis kost een vrijstaande woning met label D isoleren en geschikt maken voor all electric warmtepomp (laagste energielasten) exclusief subsidie ongeveer € 30.000,00. Bij een hybride € 16.000,00 waarbij hij resp. 1500,00 en 1100,00 bespaart op jaarbasis. Een extra NPG subsidie is dus hard nodig om eigenaren over de streep te trekken om vooral in duurzaamheid te investeren. En het kan ook, neem € 15 miljoen voor Loppersum. 4700 woonruimte zou jaarlijks € 3.200,00 subsidie per woning betekenen. Natuurlijk zijn er ook andere doelen die belangrijk zijn, maar het geeft wel aan dat er echt wel geld beschikbaar is. En dat niet hier en daar als pilot maar integraal in het versterkingsgebied. En vooral ook geconcentreerd in het gebied waar de lasten het grootst waren en zijn. Via een wijkgerichte totaal aanpak van de gemeente. Dat koppelt lusten en lasten dan direct heel effectief. Een koppeling die kansen biedt om inderdaad van 1+1+1 een 5 te maken zoals Pastor en Deetman ook wilde.

Door NPG gelden via een wijkgerichte aanpak per gemeente zo te besteden aan wijkvernieuwing en (innovatieve) verduurzaming van de eigen woning kan innovatieve aanpak van de energietransitie door werkgevers, zoals Schoor bepleit -namens het VNO- samen gaan met brede gekwalificeerde extra werkgelegenheid en tegelijk ten goede komen aan de duurzaamheid van de eigen woning. Maar dan wel de regie bij de gemeente en de investeren vooral in een duurzame eigen woning.

Nog een paar opmerkingen:Opnemen van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving als indicator? Natuurlijk en dan beginnen met de directe leefomgeving: de eigen woning verduurzamen geeft hier een hele directe impuls aan. En dan niet alleen de woningen die versterkt moeten worden maar zo mogelijk alle woningen in die wijk. Referentieregios voor indicator brede welvaart: neem voorlopig als maatstaf het gemiddelde in Nederland als referentie voor brede welvaartindicatoren. Pas als goede argumenten voor andere keus overtuigen dan kun je nog switchen.

Geen indicatoren voor stad en platteland samen maar indicatoren van stad en van platteland los van elkaar houden in verband met grote verschillen daar tussen, beide afzonderlijk vergelijken met referentieregio.

Ook krimp en ontgroening als indicator brede welvaart meenemen. Dit vraagt om veel goed gekwalificeerd werk in stad en regio om te voorkomen dat goed opgeleide jongeren vertrekken vanwege betere beloning in andere delen van het land.

De fractie van de ChristenUnie mist een belangrijke voorwaarde/kader/criteria waaraan de NPG plannen moeten worden getoetst:

Bijdragen aan het meer in evenwicht brengen van de lusten en de lasten in het bevingsgebied. Gebied met grotere lasten vraagt meer inzet tot verbetering van het brede welzijn. Koppelkansen eerst benutten. Plannen die goed koppelen aan wijkgerichte aanpak herstel en versterking hebben voorrang. Verduurzaming, wijkvernieuwing, levensloopbestendig en zorgbestendige woningen voor huisvesting ouderen in vertrouwde omgeving.

De regering moet willen staan voor de middelen die nodig zijn om de gestelde doelen (indicatoren) te bereiken en zich dus committeren aan de gestelde doelen. En hiervoor de middelen beschikbaar stellen ook als er meer nodig is om doelen te bereiken.

Deze bijdrage van Bé Prins en de reactie van de portefeuillehouder, burgemeester Hans Engels, zijn hier terug te luisteren.

De motie van GroenLinks, die raadsbreed is ondertekend en door het college van B&W overgenomen vindt u in de documenten hieronder.

Motie van C.D.A. vreemd aan de orde van de dag. Verbod ballonnen oplaten. Deze motie ingediend door het C.D.A. wordt raadsbreed ondersteund.

Raadsvergadering 8 juli 2019 Bespreeknotitie Nationaal Programma Groningen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Loppersum 09-07-2019 10:11

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1277757/349520/index.pngOndanks dat de radenconferentie veel éénrichtingsverkeer was en de raadsleden (te) weinig aan bod kwamen, hebben we wel het nodige opgestoken daar. Ik zal dit -namens de fractie van de ChristenUnie- deels proberen weer te geven in onderstaande bijdrage. In de hoop dat het in een zienswijze bijdraagt aan een goede aanvulling zodat er in het najaar een beter document ligt.....

We hoeven het Nationaal Programma Groningen (NPG) geld niet zo snel mogelijk te besteden. Beter goed besteed dan snel.

Herstel en versterking zijn succesvoorwaarden voor een goede landing van het NPG werd algemeen gesteld. En herstel en versterking vragen i.v.m de veiligheid wel om de nodige voortvarendheid. Daarom de eerste tijd vooral zoeken naar projecten voor NPG waar directe koppeling van herstel, versterking en toepassen van de plus van het NPG goed samengaan. Koppelkansen noemden we dat.

Lusten en lasten in evenwicht. Dat was en blijft de rode lijn bij de aardbevingsproblematiek. Dat betekent ook waar de lasten het hoogst zijn moet ook de inzet op brede welvaart (lusten) het grootst zijn. Woningstichting- en overheidsgebouwen hebben al een aardige “plus” gehad nu graag meer aandacht voor de eigen woning en de huurders zelf. En onze inwoners hebben namelijk de lasten het meest ervaren. En dan met name aan hun eigen woning. Daarom zeggen Deetman en Pastors ook op de conferentie: stel de inwoner centraal. Dat betekende voor hen: één huis, één plan, één totaalbudget, het vertrekken vanuit de behoeften en de leefwereld van inwoners, hun woning en hun huishoudens, en samenhang aanbrengen tussen schadeherstel, versterking en het NPG. Waarbij ze pleiten voor een "Overschild” aanpak om bewoners participatie goed tot zijn recht te laten komen. We sluiten ons hier graag bij aan, evenals de motie van Groen Links (zie hieronder bij de documenten). Dat betekent een hersteld, versterkt en veilig huis als voorwaarden vooraf voor een succesvolle NPG. En hierbij past ook de verduurzaming. Niet alleen als koppelkans, maar ook als inlossen van een ereschuld en genoegdoening voor de lasten. En dan niet alleen aardgasvrij, daar heeft dit gebied onsinziens recht op, maar veel verder gaan richting energieneutraal op woning niveau. (een doelstelling van het startdocument NPG)

Volgens onderzoek van Vereniging Eigen Huis kost een vrijstaande woning met label D isoleren en geschikt maken voor all electric warmtepomp (laagste energielasten) exclusief subsidie ongeveer € 30.000,00. Bij een hybride € 16.000,00 waarbij hij resp. 1500,00 en 1100,00 bespaart op jaarbasis. Een extra NPG subsidie is dus hard nodig om eigenaren over de streep te trekken om vooral in duurzaamheid te investeren. En het kan ook, neem € 15 miljoen voor Loppersum. 4700 woonruimte zou jaarlijks € 3.200,00 subsidie per woning betekenen. Natuurlijk zijn er ook andere doelen die belangrijk zijn, maar het geeft wel aan dat er echt wel geld beschikbaar is. En dat niet hier en daar als pilot maar integraal in het versterkingsgebied. En vooral ook geconcentreerd in het gebied waar de lasten het grootst waren en zijn. Via een wijkgerichte totaal aanpak van de gemeente. Dat koppelt lusten en lasten dan direct heel effectief. Een koppeling die kansen biedt om inderdaad van 1+1+1 een 5 te maken zoals Pastor en Deetman ook wilde.

Door NPG gelden via een wijkgerichte aanpak per gemeente zo te besteden aan wijkvernieuwing en (innovatieve) verduurzaming van de eigen woning kan innovatieve aanpak van de energietransitie door werkgevers, zoals Schoor bepleit -namens het VNO- samen gaan met brede gekwalificeerde extra werkgelegenheid en tegelijk ten goede komen aan de duurzaamheid van de eigen woning. Maar dan wel de regie bij de gemeente en de investeren vooral in een duurzame eigen woning.

Nog een paar opmerkingen:Opnemen van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving als indicator? Natuurlijk en dan beginnen met de directe leefomgeving: de eigen woning verduurzamen geeft hier een hele directe impuls aan. En dan niet alleen de woningen die versterkt moeten worden maar zo mogelijk alle woningen in die wijk. Referentieregios voor indicator brede welvaart: neem voorlopig als maatstaf het gemiddelde in Nederland als referentie voor brede welvaartindicatoren. Pas als goede argumenten voor andere keus overtuigen dan kun je nog switchen.

Geen indicatoren voor stad en platteland samen maar indicatoren van stad en van platteland los van elkaar houden in verband met grote verschillen daar tussen, beide afzonderlijk vergelijken met referentieregio.

Ook krimp en ontgroening als indicator brede welvaart meenemen. Dit vraagt om veel goed gekwalificeerd werk in stad en regio om te voorkomen dat goed opgeleide jongeren vertrekken vanwege betere beloning in andere delen van het land.

De fractie van de ChristenUnie mist een belangrijke voorwaarde/kader/criteria waaraan de NPG plannen moeten worden getoetst:

Bijdragen aan het meer in evenwicht brengen van de lusten en de lasten in het bevingsgebied. Gebied met grotere lasten vraagt meer inzet tot verbetering van het brede welzijn. Koppelkansen eerst benutten. Plannen die goed koppelen aan wijkgerichte aanpak herstel en versterking hebben voorrang. Verduurzaming, wijkvernieuwing, levensloopbestendig en zorgbestendige woningen voor huisvesting ouderen in vertrouwde omgeving.

De regering moet willen staan voor de middelen die nodig zijn om de gestelde doelen (indicatoren) te bereiken en zich dus committeren aan de gestelde doelen. En hiervoor de middelen beschikbaar stellen ook als er meer nodig is om doelen te bereiken.

Deze bijdrage van Bé Prins en de reactie van de portefeuillehouder, burgemeester Hans Engels, zijn hier terug te luisteren.

De motie van GroenLinks, die raadsbreed is ondertekend en door het college van B&W overgenomen vindt u in de documenten hieronder.

Motie van C.D.A. vreemd aan de orde van de dag. Verbod ballonnen oplaten. Deze motie ingediend door het C.D.A. wordt raadsbreed ondersteund.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.