De
afgelopen jaren is veel gedaan om de dienstverlening van de gemeente
moderner te maken, bijvoorbeeld met een uitgebreide website. Toch
krijgen wij nog klachten van inwoners dat ze geen reactie op een
brief krijgen, niet worden teruggebeld of dat formulieren ingewikkeld
zijn. Dat vraagt om een cultuuromslag op het gemeentehuis en de
politiek. Daar moeten we iets aan doen. De gemeente is in het leven
geroepen om ons leven eenvoudiger te maken, en niet andersom.”
Minder
regels, meer helderheid
Reinke:”Het
begint met een andere manier van denken. Het komt nog regelmatig voor
dat inwoners vanuit een ‘Nee, tenzij..’-gedachte worden geholpen.
Ik vind dat de gemeente veel meer een ‘Ja het kan! Mits..’-gedachte
moet hanteren. Een goed voorbeeld is de bomenlijst. Vroeger moest je
een kapvergunning aanvragen als je een boom wilde snoeien. Nu hebben
we gewoon een lijst met bijzondere bomen, en als je boom er niet
opstaat, mag je die kappen. Een heel praktisch voorbeeld dat we
breder moeten toepassen. Ook voor een dakkapel of uitbouw moeten we
dat zo aanpakken. Als je niemand tot last bent, moet je die gewoon
kunnen plaatsen. De voorwaarden waaronder moeten we helder op de
website zetten. En als je daarbuiten valt, moet je vergunning
aanvragen. Dat scheelt tijd en energie.”
Ambtenaren
meer op pad in gemeente
Reinke:
“Ik vind dat de gemeente veel pro-actiever mag zijn bij het helpen.
Natuurlijk worden wij als inwoners met veel regeltjes geconfronteerd
en het zou populistisch zijn te zeggen dat deze allemaal weggenomen
kunnen worden. Maar eenvoudiger communiceren en zelf bellen met een
aanvrager om te checken of alles helder is doet niemand kwaad. Een
proactieve houding leidt ook tot het terugdringen van langdurige en
kostbare procedures als iets is misgegaan. Ook voor de politiek ligt
hier een taak. En het helpt als medewerkers van de gemeente vaker
inwoners thuis opzoeken bij een probleem. Dat is goed voor het
wederzijds begrip en zo zijn medewerkers goed op de hoogte van wat er
speelt in ons dorp!”
Gelukkig
gaat er ook veel goed
Reinke:”Natuurlijk
is het niet alleen kommer en kwel. Er gaan ook veel dingen goed.
We
krijgen ook complimenten van mensen die fijn en snel bij burgerzaken
zijn geholpen, of dat ons uitvoerend bedrijf een probleem snel heeft
opgelost na een melding. Daar is hard aan gewerkt en dat mag ook
weleens gezegd worden!”
Voor
meer informatie: Bram Reinke, 06-21382801