Nieuws van politieke partijen in Dronten inzichtelijk

3 documenten

Stel je schadeclaim veilig | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 11-02-2020 00:00

GroenLinks roept inwoners van de gemeente Dronten op hun mogelijk toekomstige schadeclaim als gevolg van de Luchthaven Lelystad veilig te stellen. Daarvoor staat een uitstekende - door de gemeente Heerde opgestelde- voorbeeldbrief op onze website. 

Op 1 april 2015 is het luchthavenbesluit voor de Luchthaven Lelystad van kracht geworden. Daarmee werd het definitief mogelijk om een luchthaven in Lelystad te openen. Belanghebbenden kunnen tot 5 jaar na dat moment een schadeclaim indienen als ze schade hebben ondervonden. De situatie bij Lelystad Airport is bijzonder omdat er (gelukkig) nog altijd niet gevolgen wordt met groot handelsverkeer (vakantievluchten). Dus er is nog geen schade en het is nog niet te voorspellen of groot de eventuele schade zal zijn. Toch loopt de termijn om een schadeclaim te kunnen indienen op 31 maart 2020 af. 

Kom nu in actie 

Omdat voor inwoners van Biddinghuizen, Dronten-west en Swifterbant de kans meer dan reeël is dat er schade kan ontstaan, is het van het grootste belang nu in actie te komen! Mocht het zo blijken te zijn dat je woning in waarde daalt of er andere schade ontstaat als de luchthaven onverhoopt tóch open gaat. Dan kun je tegen die tijd toch nog een schdeclaim indienen, als je nu een zogenaamde stuitingsbrief stuurt. 

Stuiting 

Om te voorkomen dat de vordering op vergoeding van de schade verjaart moet je het ministerie nu een brief sturen waarin je jezelf beroept op artikel 3:317 van het Burgerlijk Wetboek, en de zin van artikel 12 Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019. Daarmee heb je jouw recht om na de termijn van vijf jaar alsnog een schadeclaim in te dienen veiliggesteld. Als je dat niet doet en je hebt straks toch schade; dan heb je geen recht meer op schadevergoeding. 

Voorbeeldbrief 

De gemeente Heerde heeft voor haar inwoners een uitstekende en duidelijke voorbeeldbrief gemaakt. Als je daar jouw gegevens invult en deze aangetekend (!) per post naar het ministerie stuurt heb je jouw rechten goed gewaarborgd. 

De voorbeeldbrief is hieronder te downloaden. 

 

Maak bezwaar tegen Luchthaven Lelystad | Dronten

GroenLinks GroenLinks Dronten 18-02-2019 00:00

Lelystad Airport wil een Tweede Schiphol worden. Maak bezwaar door een zienswijze in te dienen. Dit kan tot 21 februari 2019 gemakkelijk via deze website. Het bezwaar is afgestemd op inwoners van Dronten, Swifterbant en Biddinghuizen.

Actiegroep 'Vliegop Biddinghuizen' heeft voor alle inwoners een uitstekende zienswijze opgesteld die u makkelijk zelf kunt aanpassen en indienen. Deze is hier te vinden

Uitstel opening Lelystad Airport: goed nieuws voor Dronten!

ChristenUnie ChristenUnie Dronten 26-02-2018 08:00

https://dronten.christenunie.nl/k/n6040/news/view/1195502/380422/IMG_4099 (2)De opening van vliegveld Lelystad is met tenminste een jaar uitgesteld en zal niet eerder dan in de loop van 2020 geopend worden. Dit heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend gemaakt. De ChristenUnie in Dronten is blij met dit uitstel, waarbij ook nog steeds niet vast staat of en wanneer het vliegveld nu wel echt geopend zal worden. Zorgvuldigheid van dit nieuwe kabinet staat daarbij voorop en dat is terecht en wordt door de ChristenUnie in Dronten van harte ondersteund.

Waarom uitstel?Doordat er fouten in de Milieu Effect Rapportage (MER) stonden en omdat het proces met alle belanghebbenden niet goed is verlopen, is nu tot uitstel besloten. Een goede zaak. Zorgvuldigheid moet leidend zijn. Er moet aan draagvlak gewerkt worden om te bezien hoe voldaan kan worden aan de vele belangen die hier een rol spelen.De twee grootste belangen die ik zie zijn de economische tegenover die van de leefbaarheid.Ten eerste iets over de economische: Er wordt vaak gezegd dat Schiphol de motor is van onze Nederlandse Economie. Een afgeleide daarvan zal dan voor het vliegveld in Lelystad gelden. Schiphol mag een half miljoen vliegbewegingen per jaar hebben en dat aantal is bijna bereikt. Vliegen is relatief goedkoop. De kerosine kost haast niets en is veel goedkoper dan benzine en kent geen of nauwelijks accijns. Vele vluchten op Schiphol kenmerken zich als overstapvluchten. De passagiers stappen van het ene vliegtuig over in het andere. Voor mij is de vraag hoeveel daar nu echt aan verdiend wordt. Moeten we als dicht bevolkt landje al die overstapvluchten wel wensen of kunnen we dat beter overlaten aan vliegvelden waar meer uitbreidingsmogelijkheden zijn? Ik zou daar wel eens een berekening van willen zien. Ook vraag ik mij af of in de berekeningen ook de gezondheidsschade door o.a. fijnstof goed is meegenomen. En hoeveel werkgelegenheid zal de luchthaven van Lelystad nu echt opbrengen? Burgemeester Aat de Jonge verwacht voor Dronten geen enkele economische meerwaarde. Vakantiegangers die het vliegtuig nemen in Lelystad zullen toch zo snel mogelijk naar huis gaan en niet blijven plakken op het vliegveld of in de omgeving daarvan?Ten tweede de leefbaarheid. In Dronten zijn er forse zorgen over de geluidsbelasting. Biddinghuizen lijkt de grootste klap op te moeten vangen. Gelukkig blijkt nu dat de minister heeft aangegeven dat de vliegtuigen hoger over Biddinghuizen heen zullen vliegen. Dus iets minder last. Vraag blijft ook nog hoe vooral de in te zetten landingen tussen Dronten-West en Swifterbant er in de praktijk uit zullen zien. Ook al maken we er afspraken over, in hoeverre houden de piloten zich daaraan?Het luchtruim boven Flevoland schijnt druk bezet te zijn met verkeer van Schiphol, maar ook met militaire luchtvaart. Welke gevaren ontstaan er daardoor boven Flevoland? Wordt alles voldoende veilig ingericht? Dronten wil zich steeds meer richten op het ontwikkelen van toerisme langs de randmeren. Het vliegverkeer zal niet de gewenste rust aan deze toeristen geven. Ook de mogelijkheden voor het opwekken van duurzame energie door windmolens worden meer beperkt door het vliegveld.Het is de bedoeling dat in 2023 een nieuwe luchtruimindeling gemaakt zal worden vanwege de Single European Sky, een internationale herindeling, waarvan de consequenties nu niet overzien kunnen worden. Zou het niet beter zijn om tot die herindeling te wachten en de vele vragen, waarvan ik er in deze bijdrage een paar heb genoemd, eerst te beantwoorden? Tot nu toe houdt de gemeenteraad van Dronten nadrukkelijk de vinger aan de pols. Daar zal de ChristenUnie ook een steen in willen bijdragen. Wij blijven op het vinkentouw zitten.Jaap Oosterveld06-55196058

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.