Nieuws van politieke partijen in Haarlem over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Veiligheid voorop bij het Houtplein | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-12-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek

Donderdag 12 december was een bespreking over het “Voorlopig Ontwerp Plus van de herinrichting Houtplein, hierin is een duidelijke afweging bij het bestaand groen besproken. GroenLinks heeft haar complimenten uitgesproken voor het stuk. We waren erg blij met de afwegingen. We hebben de wethouder de mogelijkheid van het plaatsen van boombunkers in het herplant-onderzoek meegegeven.

GroenLinks is blij om te horen dat de onderzoeken voor extra fietsparkeerplaatsen in volle gang is. GroenLinks is dus positief over de herontwikkeling en het VO+ van het Houtplein. Het kan altijd beter, Rome is ook niet in een dag gebouwd. Laten we hier mee beginnen. Het plein wordt groener en we krijgen er naar alle waarschijnlijkheid een fietsparkeergarage voor terug. Dus

Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de auto de bus niet in de weg zit voor een veilige situatie. Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de fiets veilig kan fietsen door de Tempeliersstraat. Groenlinks gaat voor het groenplan zoals omschreven bij het VO+ van het Houtplein, met als kers op de taart een boombunker.

We willen een beter OV in Haarlem en daarom zet onze wethouder de heer Berkhout stappen op het gebied van Haarlems OV vervoer. Dat is wat GroenLinks betreft het gesprek over de mobiliteit in de stad.  

Voor meer informatie over onze beleidstukken met betrekking tot de mobiliteit bekijkt u deze infographic:

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

De insprekers hadden ook enkele vragen:

 

Is minder bussen een optie voor het Houtplein?

 

Ja, daar doen we ons best voor, dat is onderdeel van verschillende plannen. Onze organisatie heeft hier verschillende beleidsnota’s voor die we aan het aanpassen zijn.

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

 

Willen we stoppen met de dubbeldekkers?

 

Ja liever wel, maar ze zijn nu al aangekocht en zijn bestaande afspraken waar we rekening mee moeten houden. We hebben overigens wel afspraken gemaakt waardoor er nu zo min mogelijk dubbeldekkers rijden buiten de spit.

 

Willen we elektrische bussen?

 

Ja graag, en die krijgen we ook in 2021. Dat hebben we al afgesproken met de bus exploitanten.

 

Willen we dat de druk voor buschauffeurs om op tijd te rijden omlaag gaat?

 

Jazeker, we vinden het niet handig om mensen zo strak op tijd te laten rijden. Hierdoor nemen verschillende buschauffeurs te veel risico dat moet worden aangepakt in de afspraken met de bus vervoerders.

 

Voor meer inzichten met betrekking tot het Houtplein leest u hier:

https://haarlem.groenlinks.nl/nieuws/meer-groen-en-auto-luw-houtplein

Pletterijdebat 13 november: Toeristen overspoelen Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlem 10-11-2019 00:00

Steeds meer toeristen uit de hele wereld bezoeken de Randstad. In Amsterdam weten ze daar alles van. Maar ook in Haarlem klinkt in toenemende mate het geratel van rolkoffers en stroomt de binnenstad steeds voller met bezoekers. Pessimisten vrezen Amsterdamse toestanden. Bloemendaal aan Zee en Zandvoort worden al gepromoot als Amsterdam Beach. Zelfs de gemeente Haarlem gaat vraagtekens zetten bij de toeristenstroom. Willen we dit allemaal wel? En valt het tij nog te keren?  

In twee debatten op 13 en 26 november draagt de Pletterij bij aan de discussie. Het debat 13 november gaat vooral over: wat komt er op ons af en willen we dat wel. De tweede avond 26 november gaat specifieker in op de lusten en lasten van het stijgende toerisme voor Haarlem. De eerste avond komen twee experts met hun visie: Stephen Hodes uit Amsterdam (die sterk gekant is tegen het massatoerisme) en Marjolein Demmers (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur). De Haarlemse gemeenteraadsleden Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) gaan met elkaar en het publiek in debat over wat de overheid wel en niet kan regelen. En journalist Peter Bruyn geeft zijn eigen mening in de vorm van een column.

20.00 – 22.00 uur Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Toegang: 3 euro, met WAP-pas gratis, met Haarlem Pas 1,50, onder de 25 jaar 1,50

Gemeentenieuws: 3 april Participatiemarkt:dagbesteding, werk, vrijwiligerswerk, stages in de Bieb Schalkwijk | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 01-04-2019 00:00

Op de Participatiemarkt staan ruim 40 organisaties om bezoekers te informeren over activiteiten in de wijk, dagbesteding, (vrijwilligers-)werk, scholing en werkstages.

 

De markt vindt plaats in de Bibliotheek Haarlem Schalkwijk, Fie Carelsenplein 2 van 11.00 tot 15.00 uur. Aanmelden is niet nodig en de toegang is gratis. Er is ook gratis vervoer mogelijk. Kijk voor meer informatie, tijden en opstapplaatsen op www.participatiemarkthaarlem.nl.

 

Inspraak Voorlopig Ontwerp Houtplein van start | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-10-2018 00:00

Uitgesproken GroenLinks in commissie Beheer 11 oktober door Melissa Oosterbroek

Melissa heeft de wethouder meegegeven om na te denken over een autovrij Houtplein. Onderstaand leest u haar betoog.

 

Allereerst zou ik graag willen beginnen met een compliment te maken aan de wethouder. Het concept ontwerp ziet er erg goed uit en houdt rekening met veel belangen. Een voorbeeld hiervan is een brede stoep in de Tempeliersstraat zodat bijvoorbeeld ook rolstoelgebruikers deze straat kunnen benutten naast voetgangers ook als er af en toe een brommer of fiets geparkeerd staat op de stoep.

Het is u bekend dat GroenLinks een toekomst ziet waar gebruikers vervoersmiddelen delen of gebruik maken van een schone variant van een persoonlijk vervoersmiddel zoals de fiets. Het is daarom van groot belang voor GroenLinks dat de bus en de verbinding naar Amsterdam gehandhaafd blijft of zelfs verbeterd. GroenLinks ziet net zoals de Actiepartij en de SP de mogelijkheid om onze toekomstige Lightrail de aandacht te geven die deze verdiend.

Wanneer we het OV vervoersknooppunt centreren zullen meer inwoners van Haarlem gebruik maken van het openbaar vervoer, het is daarom ook belangrijk dat een dergelijk knooppunt gehandhaafd blijft en wordt verbeterd. Elke dag maken 4000 mensen gebruik van de bussen in de Tempeliersstraat. Een groot deel hiervan komt lopend naar het bus station. Kunt u zich voorstellen wat er gebeurd met de bereikbaarheid van Haarlem als deze mensen voortaan de auto nemen?4000 extra auto’s richting de Schipholweg betekent heel veel filevorming.

U ziet, de auto is hier het probleem.

Zoals ik het heb begrepen kunnen auto´s nog steeds vanaf de Kampervest over de Grote Houtbrug richting de Tempeliersstraat. Groenlinks ziet dat als een gemiste kans! We willen graag alleen bestemmingsverkeer op het Houtplein en vinden het belangrijk dat sluipverkeer geen kans krijgt. Dus wat ons betreft lijkt het een goed idee als er geen verkeer meer gaat over de Grote Houtbrug.  Hoe gaat u ervoor zorgen dat er geen sluiproute ontstaat?

 

Inspraak tot 2 november.

Het Voorlopig ontwerp

Figeebrug Fietsbrug Waarderpolder | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-09-2018 00:00

Vanaf vandaag heeft Haarlem er een nieuwe fietsbrug bij; de Figeebrug. Deze ophaalbrug verbind de Minckelersweg bij de Lichtfabriek met de BakkeRij en het Figeeterrein aan de overkant. De brug maakt de oversteek aanzienlijk korter voor de werknemers daar en dat was een van de redenen dat de ondernemers dan ook besloten mee te betalen aan de financiering van deze brug.

Het had wat voeten in de aarde, qua kosten maar ook qua tijdsduur voordat de brug er uiteindelijk lag. Maar we mogen blij zijn dat er is doorgezet. Ook mede dankzij de inzet van oud-wethouder Joyce Langenacker en de financiele ondersteuning van de Provincie Noord-Holland is er nu een aanzienlijk kortere nieuwe fietsroute naar de Waarderpolder ontstaan.

De brug heeft een ophaalconstructie vanwege de boten van sloopbedrijf Treffers. Wij verwachten dat dit de directe omgeving een boost gaat geven en dat vooral veel werknemers die werkzaam zijn in de Waarderpolder vanaf nu de auto kunnen laten staan en lekker met de fiets naar het werk kunnen gaan.

Al met al staat deze brug symbool voor de nieuwe bereikbaarheid en is het een mooie vorm van co-financiering waarbij gemeente, provincie en ondernemers de meerwaarde van deze brug voor het bedrijventerrein hebben ingezien.

De brug werd feestelijk geopend door wethouder Cora-Yfke Sikkema van economie en duurzaamheid tezamen met gedeputeerde Jaap Bond van de Provincie.

Robbert Berkhout

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.