Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

7 documenten

Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland

PvdA PvdA Hulst 19-10-2019 07:57

Voor de commissie ABZ van maandag 21 oktober 2019 heeft PvdA-raadslid Bennie Saman voor de agendapunten over de Veiligheidsregio Zeeland de volgende vragen geformuleerd.

Punt 7A en 7B De extra kosten voor de VRZ worden wel verantwoord en zijn nodig. Het is echter jaarlijks dat er tekorten zijn en de begroting eigenlijk nooit toereikend is. Een zorg voor onze fractie want volgende jaar zal wellicht het volgende tekort zich aandienen. Op welke wijze kan de VRZ tekorten voorkomen? Zijn er mogelijkheden uitgaven te beperken bijvoorbeeld bij inhuur en overheadkosten etc? Is hier al onderzoek naar gedaan? Zijn de begrotingen wel realistisch gezien de steeds terugkomende en oplopende tekorten? Moet er niet gewoon in één keer geld bij zodat we bij voorbaat weten wat we als gemeente kwijt zijn?

De VRZ is belangrijk voor de samenleving en de organisatie zet zich in om haar doelen en bestaansrecht goed vorm en inhoud te geven. Medewerkers verdienen daarvoor respect. Echter jaar op jaar steeds tekorten roept vragen op en nopen tot een herziening tussen datgene wat aan middelen nodig is en datgene wat maatschappelijk verantwoord ingezet kan worden. Hoe kan dit gerealiseerd worden? Deelt de portefeuillehouder en het college onze zorg? En wat gaan we en kunnen we als gemeente eventueel ondernemen?

Punt 7B Kan het voorgaande in het verdere proces van samenwerking meegenomen worden? Samenwerking is nodig en kan voordelen opleveren. Echter als samenwerking beoogd goedkoper en veel efficiënter te werken dan is het nog maar de vraag of dat zal gebeuren. Voorbeelden genoeg dat samenwerking juist tot meer kosten kan leiden en / of tot logge dure organisaties. Hoe kunnen we dat voorkomen en is hier nadrukkelijker dan uit stukken blijkt oog voor? Hoe gaan we het verlagen van de kosten voor deelnemende partijen concretiseren en welke invloed hebben ( individuele ) partijen hier op? Optimaliseren van kwaliteit wordt genoemd als toetsingskader. Erg algemeen, wat betekent optimaliseren?

Samenwerking is geen doel op zich wordt aangetekend. Dat klopt, wat de PvdA betreft gaat het om de inhoud, om kwaliteit en verantwoorde inzet van middelen. Daarna komt de vorm. Daartoe is het nodig betrokkenen die met het proces aan de slag gaan duidelijke kaders en doelen mee te geven. Anders dan meetbare zaken bedoelen we ook nadrukkelijk de proceskant en de verschillende culturen die al gauw met elkaar te maken krijgen en kunnen botsen.

Belangrijk ook is het niet alleen een proces van adviesbureaus en managers te laten worden. Met andere woorden het betrekken van alle partijen en nadrukkelijk ook de medewerkers. Hoe gaat men dit vorm geven? Kan het college voorgaande onderschrijven en hoe gaan we dat mee aansturen / aan laten sturen? Wat gaat de verkenning samenwerking daadwerkelijk kosten?

Punt 7A – 7B – 7C Bestuur en veiligheid met name politie. De PvdA heeft 23 oktober 2018 zorgen uitgesproken en vragen ingediend omtrent beleidsplan politie. Volgens ons zijn de vragen nog steeds relevant en zijn er nog grote knelpunten. Hoe is de stand van zaken nu? Hoe is de bezetting van de politie In het algemeen en meer specifiek voor Zeeland, Zeeuws Vlaanderen en nadrukkelijk voor onze gemeente? Is deze bezetting toereikend? Zijn er knelpunten en zo ja welke?

De wijkagenten moeten volgens onze gegevens 80 procent van hun tijd in hun wijk kunnen werken en daarnaast 20 procent onregelmatig / elders. Zijn de wijkagenten in staat hun verwachte besteding van taken / werk in de wijk vorm en inhoud te geven? Is onze veiligheid wat betreft bereikbaarheid en beschikbaarheid van politie verantwoord geregeld of zijn er hiaten? Werken de politiemensen en wijkagenten onder druk? Komen ze toe aan hun taken? Hoe hoog is het ziekteverzuim? Wat vinden politiemensen zelf? Wordt er naar ze geluisterd?

Bij grote gemeenten zijn er grote problemen wat betreft bovenstaande. Graag toelichting. Is het college bereid om richting Provincie en Rijksoverheid te appelleren aan bovengenoemde? Hoe gaan we dat doen?

Het bericht Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland verscheen eerst op PvdA Hulst.

Buslijn 10 laat het afweten

PvdA PvdA Hulst 26-11-2018 20:22

https://hulst.pvda.nl/nieuws/buslijn-10-laat-het-afweten/Onderwerp: Buslijn 10

Portefeuillehouder: G. Depauw

Vraag: 1. Is de wethouder op de hoogte van de huidige problemen met Connexxion in het algemeen in Zeeland en met lijn 10 en 20 in het bijzonder? 2. Kan de wethouder in contact treden met Connexxion en/of de provincie Zeeland om de problematiek boven tafel te krijgen en te bespreken met voornoemde partijen? 3. Kan de wethouder in het overleg inbrengen dat bij uitval er een gratis alternatief vervoer zoals een taxi wordt ingezet? 4. Kan in het overleg gevraagd worden om een overzicht van alle uitgevallen diensten in de maand september en oktober? Ook alle lijnen waarop de vertraging meer dan 15 minuten bedroeg? 5. Kan de wethouder ook vragen om een overzicht van de reistijden van buslijn 19 naar Breda van de afgelopen 3 maanden? 6. Kan de wethouder terugkoppelen wat het overleg heeft opgeleverd?

Aanleiding voor de vraag: Alleen al afgelopen week heeft minimaal 2x de bus op lijn 10 niet gereden en/of had meer dan 30 minuten vertraging. Dit levert voor studenten, mensen die naar het werk moeten en alle andere gebruikers die nog verder moeten met het OV grote problemen op. Te laat op het werk, te laat voor de volgende bus of trein, te laat in de lessen. Op deze wijze uitvoering geven aan het openbaar vervoer geeft geen zekerheid dat afspraken kunnen worden gehaald. Dit moet snel verbeteren en doet het imago van ons OV geen goed

Indiener(s), Bennie Saman Joris Weemaes

 

Antwoord college:

antwoordBuslijn10

Het bericht Buslijn 10 laat het afweten verscheen eerst op PvdA Hulst.

Pvda stelt vragen over terugtrekkende politie

PvdA PvdA Hulst 26-11-2018 19:52

https://hulst.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-terugtrekkende-politie/Naar aanleiding van het persbericht over de wijziging van de dienstverlening politie Hulst en Oostburg, en dit in relatie tot het eerder gepresenteerde regionale beleidsplan politie het volgende: We zijn blij met het meer in de wijk aanwezig zijn van agenten. Toch vragen wij graag aandacht voor onderstaande: In het regionale beleidsplan worden ambities en voornemens genoemd, echter de politie is na de eerdere reorganisatie verder verwijderd van de burger als ooit. De informatiepositie van de politie is daardoor veel minder geworden. Er is minder contact met de burger. Voor onze inwoners holt ook de dienstbaarheid van de politie achteruit en dat moet gekeerd worden. Je mag niet terugkijken maar voorheen waren politieagenten die in Hulst en Hontenisse dienstdeden allemaal wijkagent. Dat was indertijd een ploeg van bijna 40 fte., enkel en alleen voor Hulst – Hontenisse. Zij waren over het algemeen betrokken bij hun werkgebied want ze woonden er, kenden hun buurt of dorp, hadden een vrouw die werkte, kinderen op school of sportclub, ze zaten zelf op een sportclub, hobbyclub etc. En dat netwerk moet nu allemaal opgevangen worden door enkele agenten. Er worden nu medewerkers van andere basisteams uit Zeeland soms uit Brabant ingezet om de diensten rond te krijgen. Er worden veel cijfers gepresenteerd en het ene item is nog belangrijker dan het andere (drugsafval, ondermijning, motorclubs etc. etc.) maar we vergeten dat inwoners van Hulst ook recht hebben op adequaat toezicht en dat we ons veilig moeten voelen in onze gemeente. “Zichtbaar, aanspreekbaar en dienstbaar” dat moet het credo zijn en daar moet ook daadwerkelijk invulling aan gegeven worden. Het is voor de PvdA niet helemaal duidelijk hoe de huidige politieorganisatie, het huidige beleid en de nieuwe dienstverlening dat voor elkaar willen krijgen. Het politiebureau te Hulst blijft weliswaar behouden maar dan enkel en alleen als locatie van waaruit de in Hulst dienstdoende politieagenten hun dienst aanvangen en beëindigen, een soort uitvalsbasis (ze noemen het iets anders maar hier komt het wel op neer). Inwoners kunnen enkel op afspraak en bij uitzondering naar het bureau komen, er is dus geen openstelling meer voor publiek dat even binnen wil lopen met een al dan niet urgent probleem of even iets wil melden. De sterkte voor het basisteam Zeeuws-Vlaanderen is 140 medewerkers volgens het beleidsplan politie, maar wat is er effectief beschikbaar. Die cijfers zijn bekend maar zien we niet terug in het eerder besproken beleidsplan. Voor het maken van een goede afweging moeten we ons afvragen hoe de bezetting bij andere basisteams momenteel is. Voor zover ons bekend en op grond van informatie van belanghebbenden, is in het basisteam Zeeuws-Vlaanderen ongeveer 90 – 100 fte. beschikbaar op dit moment om alle diensten te draaien, vandaar dat de wijkagenten nauwelijks aan hun taak toekomen.

Concrete vragen: – Hoe kijkt het college aan tegen bovenstaande? – Hoe verloopt de informatievoorziening, beschikbaarheid en bereikbaarheid? Kan het college daar informatie over geven? – Hoe wordt de informatie door politie, beschikbaarheid en bereikbaarheid door de burger ervaren? Is dat bekend? – Kan het college hier stukken, bevindingen over aanleveren? Indien niet bekend is het college bereid dit te onderzoeken? – Wat is er effectief voor Zeeuws-Vlaanderen beschikbaar aan fte. en meer specifiek voor Hulst? – Hoeveel meer zijn agenten door de nieuwe dienstverlening voor de burger in de wijk beschikbaar? – Hoe wordt de burger verder geïnformeerd en geïnstrueerd over de nieuwe dienstverlening?

Namens de fractie PvdA Bennie Saman

====================================================================

Het antwoord van het college:

Geachte heer Saman,

Op 23 oktober jl. heeft u namens de fractie van de PvdA, verwijzend naar art. 32 van het Reglement van orde, schriftelijke vragen gesteld aan het College van burgemeester&wethouders over, specifiek, de dienstverlening politie Hulst en Oostburg in relatie tot het eerder gepresenteerde regionale beleidsplan politie.

U stelt dat de politie na eerdere reorganisaties verder verwijderd is van de burger dan ooit. Hierdoor is de informatiepositie van de politie minder, is er minder contact met de burger en holt de dienstbaarheid van de politie achteruit. Verder stelt u dat agenten vroeger over het algemeen meer betrokken waren bij hun werkgebied omdat deze agenten ook in het gebied woonden (ze waren eigenlijk allemaal wijkagent).

Van de politie wordt steeds meer gevraagd. Ook vraagt de PvdA zich af hoe de politieorganisatie het nieuwe beleid en de nieuwe dienstverlening gaat organiseren als het politiebureau in Hulst geen openstelling voor het publiek meer heeft en een soort uitvalsbasis wordt.

Verder vraagt u zich af wat er effectief aan politie medewerkers beschikbaar is in het basisteam Zeeuws-Vlaanderen. U stelt, onder andere, dat er minder medewerkers beschikbaar zijn om alle diensten te draaien en dat de wijkagenten, mede daardoor, nauwelijks aan hun taak toekomen.

Algemeen

De minister van Justitie en Veiligheid bepaalt hoe de politiesterkte verdeeld wordt over de regio’s. Het zijn vervolgens de burgemeesters die volgens de Politiewet 2012 samen

met het Openbaar Ministerie bepalen hoe de sterkte binnen de regio (voor ons is dit de regio Zeeland West-Brabant)  wordt verdeeld en hoe de politie wordt ingezet. Om deze rol te kunnen spelen is betrokkenheid van de regioburgemeesters (voor onze regio is dit de burgemeester van Tilburg) namens het gezag op de openbare orde op landelijk niveau belangrijk. Dit geldt bij zaken die zowel de kwaliteit als kwantiteit van het personeel beïnvloeden. De verdeling van de beschikbare regionale politiesterkte is, conform de Politiewet 2012 (art. 39.1), opgenomen in de regionale meerjaren beleidsplannen.

Voor het aantreden van het huidige kabinet telde de nationale politie 49.500 operationele fte’n.

Het kabinet heeft bij zijn aantreden kenbaar gemaakt om € 291 mln. structureel te gaan investeren in de politie voor onder andere agenten in de wijk, innovatie, recherche en werkgeverschap. Dit betekent, onder andere, dat de politie structureel wordt uitgebreid met 1.111 fte (waarvan 769 voor de wijk) volledig opgeleide operationele medewerkers.

De niet-operationele sterkte is in de inrichting vastgesteld op 8.515 fte. Deze sterkte is in 2017 bereikt en blijft in ieder geval tot 2020 op dit peil.

(overigens hebben de regioburgemeesters samen met het Openbaar Ministerie in aanloop naar de kabinetsformatie gepleit voor een uitbreiding van de politiesterkte met 4.500 fte).

Op 14 juni jl. heeft de regioburgemeester het ontwerp van het Regionaal Beleidskader met daarbij een overzicht van de sterkteverdeling naar alle gezagen in de eenheid gestuurd. De raden van de gemeenten in de eenheid hebben dit beleidsplan inmiddels besproken. In het overzicht van de sterkteverdeling was de uitbreiding van de politiesterkte als gevolg van de extra middelen die in het kabinet in het regeerakkoord hiervoor heeft uitgetrokken nog niet opgenomen.

Verdeling politiesterkte n.a.v. het regeerakkoord

Op 16 juli jl. heeft de regioburgemeester aan de verbrede driehoek Zeeland West-Brabant aangegeven dat onze eenheid een uitbreiding van 134 fte volledig opgeleide operationele medewerkers krijgt. Hiervan zijn 15 fte bestemd voor ondermijnende en zware criminaliteit en digitale expertise. De overige 119 zijn voor de wijk. District Zeeland krijgt naar rato 30,3 fte (10 voor het Basisteam Zeeuws-Vlaanderen)

In het basisteam Zeeuws-Vlaanderen is beoordeeld, vanuit de eigen context, waar deze versterking nodig wordt geacht. De behoefte van de basisteams zit in het uitbreiden van het aantal wijkagenten, het ondersteunen van de reeds bestaande wijkagenten en het versterken van de teamopsporing.

Voor het basisteam Zeeuws-Vlaanderen volgt hier de voorgestelde verdeling (overigens nagenoeg gelijk aan de andere 2 basisteams in het district Zeeland).

3 Geografische wijkagenten: 1 wijkagent toevoegen aan Terneuzen, Sluis en Hulst. 1 Senior Tactische Opsporing: met het oog op veranderende veiligheidsthema’s om vanuit teamopsporing de verbinding met de districtsrecherche te onderhouden. 2 Senior GGP (Gebieds Gebonden Politiezorg): hier wordt binnen het basisteam de vergrijzing het zwaarst gevoeld. 4 generalisten GGP: gezien de geografie van dit gebied is de ondersteuning van het wijkwerk en de borging van de primaire politietaak, waaronder de aanrijtijden, een continue uitdaging.

Opgemerkt wordt dat feitelijke invulling afhankelijk is van de werving, selectie en opleiding van de betreffende functionarissen.

In augustus jl. heeft de voorzitter van het districtscollege Zeeland, dhr. Bergmann, de regioburgemeester een reactie gezonden. Aangegeven is dat de burgemeesters akkoord gaan met de voorgestelde verdeling, zijnde een eerste concept op hooflijnen. Nadrukkelijk wordt vanuit Zeeland hierbij aangegeven dat een en ander onvoldoende is om aan de huidige vraag naar politiecapaciteit in Zeeland te voldoen. Daarnaast baart de problematiek rond werving, selectie en opleiding ten behoeve van Zeeland afgezet tegen vergrijzing in het district grote zorgen. Dit omdat aan de huidige voorgestane uitbreiding van politiecapaciteit pas op (onbepaalde) termijn gestalte kan worden gegeven. Verder wordt wederom een discrepantie geconstateerd en geconcludeerd aangaande de verdeling van capaciteit over de verschillende haventeams. North Sea Port hoort bij de tien grootste havens van Europa en verdient een adequate politiecapaciteit die dat eer aan doet.

Zoals u wellicht weet is zeer recent een meerderheid van het personeel werkzaam bij de politie akkoord gegaan met de voorstellen van de minister en de politie bonden in het kader van de nieuwe cao voor het politiepersoneel. Er zijn, onder andere, afspraken gemaakt over extra agenten om de capaciteitsproblemen op te lossen en de werkdruk te verlagen.

Onderstaand hebben wij uw vragen en onze reactie hierop, weergegeven.

1)    Hoe kijkt het college aan tegen bovenstaande? Antwoord: Het college staat achter de hierboven weergegeven reactie van de voorzitter van het district Zeeland, dhr. Bergmann, aan de regioburgemeester aangaande de verdeling van de politiesterkte n.a.v. het regeerakkoord. Verder refereren wij aan onze brief van 16 augustus (VB/18.3897; reactie regionaal beleidsplan) waarin wordt gevraagd om extra wijkagenten.

2)    Hoe verloopt de informatievoorziening, beschikbaarheid en bereikbaarheid. Kan het

       college daar informatie over geven?

Antwoord: Op maandag 22 oktober jl. is een gezamenlijk persbericht (van politie en gemeenten) uitgebracht over de verandering van de wijze van het doen van aangifte bij de politie. Door deze verandering kunnen agenten meer aanwezig zijn op straat. De inhoud van het persbericht is door de burgemeester toegelicht in de vergadering van de Cie ABZ op 22 oktober jl.

3)    Hoe wordt de informatie door politie, beschikbaarheid en bereikbaarheid door de burger ervaren. Is dat bekend? Antwoord: Zoals ook de teamchef van de politie Zeeuws-Vlaanderen aangeeft, leren de ervaringen ons dat het publiek de politie goed weet te vinden en deze niet perse op het politiebureau wil ontmoeten. De politie blijft in de toekomst op vele manieren bereikbaar, aanwezig en zichtbaar. Wij hebben over de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de politie geen klachten ontvangen. Overigens blijkt uit de tweejaarlijkse Veiligheidsmonitor (monitor subjectieve veiligheidsbeleving inwoners) welke voor het laatst is gehouden in 2017 en afgezet tegen 2013 (start nationale politie) onder andere voor de gemeente Hulst het volgende: Tevredenheid totale functioneren politie in buurt In 2017 was 23,7% tevreden over het functioneren. In 2013 was dit nog 23,2%. Hierbij wordt wel opgemerkt dat het aandeel ‘kan dit niet beoordelen’ groter is geworden (41,6% tegen 36,8% in 2013).

Oordeel vertrouwen in de politie.

Verder zijn de cijfers voor het vertrouwen in de politie (in 2017 een 6,5 tegen een 6,1 in 2013) en wederkerigheid politie en burgers (in 2017 een 5,2 tegen een 5,0 in 2103) gestegen en voor communicatie politie en burgers (zowel in 2017 als in 2013 een 5,1) gelijk gebleven.

4)    Kan het college hier stukken, bevindingen over aanleveren. Indien niet bekend is het college bereid dit te onderzoeken?

Antwoord: Wij kunnen u hierover op dit moment geen stukken of bevindingen aanleveren. De afspraak is gemaakt dat wij samen met de politie het komende jaar monitoren hoe de (nieuwe) afspraken over, onder andere, het doen van aangifte worden ervaren c.q. de ontvangst van eventuele klachten of vragen. Een en ander als onderdeel van het dienstverleningsconcept van de nationale politie.

5)    Wat is er effectief voor Zeeuws-Vlaanderen beschikbaar aan fte en meer specifiek voor Hulst? Antwoord: Zoals bekend heeft het Basisteam Zeeuws-Vlaanderen 140 fte aan operationele sterkte. Het is moeilijk om aan te geven wat er effectief beschikbaar is. Naast de eigen capaciteit van het basisteam is er in het district Zeeland een flexteam beschikbaar van 20 fte, waar ook Zeeuws-Vlaanderen een beroep op kan doen. Verder kan uiteraard in geval van ernstige incidenten of calamiteiten vrij snel worden opgeschaald met mensen vanuit andere basisteams of zelfs vanuit een ander district of landelijk.

6)    Hoeveel meer zijn agenten door de nieuwe dienstverlening voor de burger in de wijk beschikbaar? Antwoord: Er kan met name door het nieuwe concept effectiever en efficiënter worden gewerkt en gepland. Er moet niet telkens een collega achter blijven op het bureau om te ‘wachten’ tot er iemand aangifte komt doen. Het is moeilijk om precies aan te geven hoeveel meer agenten extra beschikbaar zijn in de wijk. Wij hopen dat door zo efficiënt mogelijk te werken de thans beschikbare wijkagenten ook echt en vaker ingezet kunnen worden voor ‘wijkdienst’.

7)    Hoe wordt de burger verder geïnformeerd en geïnstrueerd over de nieuwe dienstverlening?

Antwoord: Veranderingen in de dienstverlening van de politie worden altijd besproken in de basisteam driehoek Zeeuws-Vlaanderen, waarin de burgemeesters van de drie Zeeuws-Vlaamse burgemeesters zitting hebben, alsmede de teamchef van politie en de gebiedsofficier van justitie. Eventuele communicatie boodschappen worden altijd met en tussen politie en de gemeente(n) afgestemd. Kortheidshalve verwijzen wij ook naar het antwoord onder vraag 2. Gezamenlijke boodschappen worden ook gedeeld via Facebook en Twitter.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst,

De secretaris,             De burgemeester,

Antwoorden_vragen_politie

Het bericht Pvda stelt vragen over terugtrekkende politie verscheen eerst op PvdA Hulst.

Schriftelijke vragen over belabberd openbaar vervoer

PvdA PvdA Hulst 29-10-2018 21:27

https://hulst.pvda.nl/nieuws/schriftelijke-vragen-over-belabberd-openbaar-vervoer/Aanleiding voor de schriftelijke vragen:

Alleen al afgelopen week heeft minimaal 2x de bus op lijn 10 niet gereden en/of had meer dan 30 minuten vertraging. Dit levert voor studenten, mensen die naar het werk moeten en alle andere gebruikers die nog verder moeten met het OV grote problemen op. Te laat op het werk, te laat voor de volgende bus of trein, te laat in de lessen. Op deze wijze uitvoering geven aan het openbaar vervoer geeft geen zekerheid dat afspraken kunnen worden gehaald.

Dit moet snel verbeteren en doet het imago van ons OV geen goed!!

Vraag:

Is de wethouder op de hoogte van de huidige problemen met Connexxion in het algemeen in Zeeland en met lijn 10 en 20 in het bijzonder? Kan de wethouder in contact treden met Connexxion en/of de provincie Zeeland om de problematiek boven tafel te krijgen en te bespreken met voornoemde partijen? Kan de wethouder in het overleg inbrengen dat bij uitval er een gratis alternatief vervoer zoals een taxi wordt ingezet? Kan in het overleg gevraagd worden om een overzicht van alle uitgevallen diensten in de maand september en oktober? Ook alle lijnen waarop de vertraging meer dan 15 minuten bedroeg? Kan de wethouder ook vragen om een overzicht van de reistijden van buslijn 19 naar Breda van de afgelopen 3 maanden? Kan de wethouder terugkoppelen wat het overleg heeft opgeleverd?

Indiener(s),

Bennie Saman / Joris Weemaes

Het bericht Schriftelijke vragen over belabberd openbaar vervoer verscheen eerst op PvdA Hulst.

Bennie Saman stelt vragen over politiebureau Hulst

PvdA PvdA Hulst 24-10-2018 08:45

Naar aanleiding van de commissie ABZ over de sluiting van het politiebureau in Hulst zijn er door onze fractie vragen gesteld aan het college en meer in bijzonder aan burgemeester Jan-Frans Mulder die dit onderwerp in zijn portefeuille heeft.

Schriftelijk vragen aan het college van B&W

Datum: 23 oktober 2018

Aan het college van de gemeente Hulst

___________________________________________________________  

Naar aanleiding van het persbericht over de wijziging van de dienstverlening politie Hulst en Oostburg, en dit in relatie tot het eerder gepresenteerde regionale beleidsplan politie het volgende:

We zijn blij met het meer in de wijk aanwezig zijn van agenten. Toch vragen wij graag aandacht voor onderstaande

In het regionale beleidsplan worden ambities en voornemens genoemd, echter de politie is na de eerdere reorganisatie verder verwijderd van de burger als ooit. De informatiepositie van de politie is daardoor veel minder geworden. Er is mindercontact met de burger.

Voor onze inwoners holt ook de dienstbaarheid van de politie achteruit en dat moet gekeerd worden. Je mag niet terugkijken maar voorheen waren politieagenten die in Hulst en Hontenisse dienstdeden allemaal wijkagent. Dat was indertijd een ploeg van bijna 40 fte., enkel en alleen voor Hulst – Hontenisse. Zij waren over het algemeen betrokken bij hun werkgebied want ze woonden er, kenden hun buurt of dorp, hadden een vrouw die werkte, kinderen op school of sportclub, ze zaten zelf op een sportclub, hobbyclub etc.

En dat netwerk moet nu allemaal opgevangen worden door enkele agenten. Er worden nu medewerkers van andere basisteams uit Zeeland soms uit Brabant ingezet om de diensten rond te krijgen. Er worden veel cijfers gepresenteerd en het ene item is nog belangrijker dan het andere (drugsafval, ondermijning, motorclubs etc. etc.) maar we vergeten dat inwoners van Hulst ook recht hebben op adequaat toezicht en dat we ons veilig moeten voelen in onze gemeente.

“Zichtbaar, aanspreekbaar en dienstbaar” dat moet het credo zijn en daar moet ook daadwerkelijk invulling aan gegeven worden.

Het is voor de PvdA niet helemaal duidelijk hoe de huidige politieorganisatie, het huidige beleid en de nieuwe dienstverlening dat voor elkaar willen krijgen.

Het politiebureau te Hulst blijft weliswaar behouden maardan enkel en alleen als locatie van waaruit de in Hulst dienstdoende politieagenten hun dienst aanvangen en beëindigen, een soort uitvalsbasis (ze noemen het iets anders maar hier komt het wel op neer). Inwoners kunnen enkel op afspraak en bij uitzondering naar het bureau komen, er is dus geen openstelling meer voor publiek dat even binnen wil lopen met een al dan niet urgent probleem of even iets wil melden.

De sterkte voor het basisteam Zeeuws–Vlaanderen is 140 medewerkers volgens het beleidsplan politie, maar wat is er effectief beschikbaar. Die cijfers zijn bekend maar zien we niet terug in het eerder besproken beleidsplan. Voor het maken van een goede afweging moeten we ons afvragen hoe de bezetting bij andere basisteams momenteel is. Voor zover ons bekend en op grond van informatie van belanghebbenden, is in het basisteam Zeeuws–Vlaanderen ongeveer 90 – 100 fte. beschikbaar op dit moment om alle diensten te draaien, vandaar dat de wijkagenten nauwelijks aan hun taak toekomen.

Concrete vragen:

– ​Hoe kijkt het college aan tegen bovenstaande?

– ​Hoe verloopt de informatievoorziening, beschikbaarheid en bereikbaarheid? Kan het college daar informatie over geven?

– ​Hoe wordt de informatie door politie, beschikbaarheid en bereikbaarheid door de burger ervaren? Is dat bekend?

– ​Kan het college hier stukken, bevindingen over aanleveren? Indien niet bekend is het college bereid dit te onderzoeken?

– ​Wat is er effectief voor Zeeuws-Vlaanderen beschikbaar aan fte. en meer specifiek voor

 ​Hulst?

– ​Hoeveel meer zijn agenten door de nieuwe dienstverlening voor de burger in de wijk

​beschikbaar?

– ​Hoe wordt de burger verder geïnformeerd en geïnstrueerd over de nieuwe

 ​dienstverlening?

 

Namens de fractie PvdA 

Bennie Saman

 

https://hulst.pvda.nl/nieuws/bennie-saman-stelt-vragen-over-politiebureau-hulst/

PZC 24-10-2018

Het bericht Bennie Saman stelt vragen over politiebureau Hulst verscheen eerst op PvdA Hulst.

Op woensdag ging de PvdA Oldambt 🌹 ...

PvdA PvdA Oldambt 22-02-2018 13:43

Op woensdag ging de PvdA Oldambt 🌹 op bezoek bij het Ondernemersloket in het gemeentehuis in Winschoten. Het ontstaan van dit loket was een uitvloeisel van een motie die in 2016 unaniem is aangenomen door de Raad. Eigenlijk is loket een misleidende term, want er is geen hokje waar een ambtenaar een schuif open doet als iemand zich meldt met een ondernemersvraag. Het is eigenlijk meer een manier van werken, waarbij een ondernemer die zich bij de gemeente meldt niet te maken krijgt met een hele reeks aan ambtelijke specialisten, maar door zijn eerste aanspreekpunt door de organisatie wordt geloodst. Wij spraken met Arie Dijkhuis, Gina Olthoff en Anton Saman die vanuit verschillende disciplines een coördinerende rol spelen. In de afgelopen jaren was de focus vooral gericht op het behoud van bestaande banen, bijvoorbeeld bij Ziegler Brandweertechniek b.v. 🚒 maar sinds enkele maanden kantelt het steeds meer naar mogelijke nieuwe vestigingen of uitbreiding van bedrijven. Nieuwe werkgelegenheid ontstaat vooral in de techniek ⚙🔩🔧. Eigenlijk is er vooral optimisme. Op vraag wat de politiek kan doen voor het is een tweeledig antwoord. Het eerste is budget. Verder zou de politiek zelf ook een promotende rol kunnen spelen door zelf ook de sterke punten waarmee de Gemeente Oldambt zich kan onderscheiden helder voor de bril te hebben en deze in hun contacten te benadrukken. De voordelen die volgens het Ondernemersloket genoemd kunnen worden zijn de strategische ligging ten opzichte van Duitsland 🇩🇪, de mentaliteit van de werknemers en de ruimte. Wij zijn in ieder geval trots op jullie, de Oldambtsters! Dat gaan we promoten! Lees hier hoe wij er voor willen zorgen dat jullie zeker kunnen zijn van een eerlijk kans op werk: https://oldambt.pvda.nl/standpunten/zeker-eerlijke-kans-op-werk/

Pvda-moties in gemeenteraad 8 juni 2017 over huishoudelijke hulp

PvdA PvdA Hulst 09-06-2017 11:24

De PvdA heeft twee moties ingebracht tijdens deze raadsvergadering. (De tekst vindt u hieronder)

Beide moties werden raad breed gesteund. Dit betekende dat 19 raadsleden het eens waren met onze voorstellen Het betreft een dringend verzoek aan het college om zich nogmaals in te spannen voor de medewerkers van ZorgSaam die per 1 september ontslagen dreigen te worden en elders emplooi moeten vinden. Te meer omdat de gemeente Hulst een gedeelde verantwoordelijk heeft voor deze mensen en we de zorg voor onze Hulster klanten ook in de toekomst gegarandeerd willen zien.

Op de tribune waren meer dan 30 medewerkers aanwezig. Raadslid Bennie Saman maakte duidelijk dat het noodzakelijk is om de ontslagdatum te verschuiven naar 1 januari 2018 waardoor er ruimte ontstaat verder te onderhandelen met de nieuwe werkgevers. Wethouder Van Driessche zegde toe met de partijen en de vakbond om de tafel te gaan zitten.

Motie 1:

Onderwerp: Huishoudelijke zorg – medewerkers Zorgsaam

De Raad van de gemeente Hulst in zijn vergadering van 8 juni 2017 bijeen,

Gehoord de beraadslagingen,

Overwegende dat:

Het in de voorbije maanden niet gelukt is om volledige duidelijkheid te bieden aan de medewerkers van ZorgSaam omtrent hun toekomst.

En dat ondanks diverse overleggen het niet lukt tot op heden om betrokken medewerkers een helder beeld te schetsen van hetgeen ze qua arbeidvoorwaarden te wachten staat na hun ontslag bij ZorgSaam.

Verzoekt aan het college:

in overleg te treden met ZorgSaam om de ontslagdatum te verschuiven naar 1 januari 2018.

Toelichting

Hierdoor wordt een periode van relatieve zekerheid gecreëerd waarbinnen gezocht kan worden naar een heldere en eenduidige arbeidsvoorwaardenregeling t.a.v. toekomstige werkgevers. De PvdA is van mening dat wij als gemeente een gedeelde verantwoordelijkheid hebben t.a.v. deze doelgroep.

 

In een tweede motie werd aandacht gevraagd voor de zogenaamde “keukentafelgesprekken” die gehouden worden om te bepalen op hoeveel uur huishoudelijke hulp mensen recht hebben. Deze gesprekken, gevoerd door medewerkers van de stichting Hulst voor Elkaar leiden er steevast toe dat mensen in principe niet meer dan twee uur per week krijgen voor huishoudelijke hulp. Een knappe prestatie als je in zo weinig tijd een huis kan schoonmaken. In onze motie dringen wij er op aan dat tijdens deze gesprekken de cliënten worden geïnformeerd over de mogelijkheden om extra tijd toebedeeld te krijgen. Bijvoorbeeld extra vervuilende omstandigheden: ernstige incontinentie, regelmatig met een rolstoel van binnen naar buiten enz.

De wethouder gaf aan dat ruim 130 cliënten minder dan 2 uur was toebedeeld. Een zelfde aantal had meer dan twee uur gekregen en ruimt 160 hadden recht op exact twee uur huishoudelijke hulp.

Alle fracties waren het eens dat dit wel erg karig is, zeker in de wetenschap dat er nu bijna

€ 4.000.000,– aan reserves is opgebouwd in het sociale domein.

Wethouder Van Driessche zegde toe de processen te gaan evalueren.

Motie 2:

Onderwerp: Huishoudelijke zorg – Flexibel omgaan met Utrechts model

De Raad van de gemeente Hulst in zijn vergadering van 8 juni 2017 bijeen,

Gehoord de beraadslagingen,

Overwegende dat:

het stringent vasthouden aan de uitgangspunten van het “Utrechts model” leidt tot een star proces waarbij wij erg twijfelen aan de persoonlijke en individuele benadering van onze inwoners die recht hebben op adequate ondersteuning uit de WMO.

Verzoek aan het college

stante pede Hulst voor Elkaar te benaderen en dringend opdracht te geven om de Keukentafelgesprekken op een andere wijze te organiseren en de gespreks-protocollen zo aan te passen dat ongewenste situaties zoals genoemd in de toelichting waarbij mensen niet of nauwelijks gewezen wordt op de mogelijkheid voor extra hulp bovenop de 2 uur, per direct voorkomen worden zodat onze burgers de ondersteuning krijgen waar ze echt recht op hebben.

Toelichting

Uit meerdere bronnen hebben wij vernomen dat bij het aangaan van de “keukentafelgesprekken” er standaard wordt uitgegaan van 2 uur Huishoudelijke Hulp. Ondanks de toezeggingen van het college dat extra hulp bespreekbaar is indien noodzakelijk, vernemen wij dat de gespreksvoerder HvE consequent uitgaat van 2 uur en uit zichzelf geen gronden noemt op basis waarvan extra tijd HH kan worden geadviseerd. Onze conclusie is dan ook dat indien er geen bekwame gesprekspartner namens de cliënt aanwezig is, die is ingevoerd in de materie, bij dit “keukentafelgesprek vele cliënten uren HH mislopen waarop ze mogelijk recht hebben. Dit is een ongewenste situatie.

Frank Smits

 

 

 

Het bericht Pvda-moties in gemeenteraad 8 juni 2017 over huishoudelijke hulp verscheen eerst op PvdA Hulst.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.