Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

2 documenten

Verdeeldheid over geld voor nieuw sportpark.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 05-02-2019 18:25

Een nieuw sportpark, waar ook de hockeyclub gebruik van gaat maken, is voorwaarde voor de fusie tussen de drie clubs. De nieuwe accommodatie moet komen op de plek van het huidige sportpark Kranenhof waar Estria en SCV al gebruik van maken.

Een van de collegeleden, wie dat is wordt angstvallig geheimgehouden, vindt het nog te vroeg om nu dik vijf miljoen euro toe te zeggen. Het zou een risico zijn om dat geld vrij te maken, terwijl er nog niet eens een contract ligt met de nieuw op te richten vereniging.

Ook coalitiepartij CDA liet weten twijfels te hebben. Voorafgaand aan de commissievergadering werd een reeks vragen gesteld aan het stadsbestuur. ,,Wij gaan de komende dagen bepalen welke richting wij volgende week op gaan”, aldus CDA-fractievoorzitter Alex van Megen gisteravond.

VPGrave en Keerpunt 2010 zijn op dit moment tegen het voorstel. Volgens Jacques van Geest (VPGrave) is het voorstel op té korte termijn naar de gemeenteraad gestuurd om het goed te kunnen beoordelen. Als het aan hem ligt, gaat het college het huiswerk opnieuw maken. ,,Kom maar terug met een goedkoper alternatief.” Ben Litjens ziet het liefst een referendum over het geld dat voor het sportpark wordt gevraagd. Andere partijen zijn veelal positief. Marion Wierda van D66 wilde nog wel weten wat de gemeente doet als straks ook andere sportclubs om geld komen vragen voor een nieuwe accommodatie. Volgens wethouder Rick Joosten zullen die aanvragen per keer beoordeeld worden.

Bron: de Gelderlander

2. Liveblog

Vergadering Inwoners en Bestuur. Tot de pauze.

CDA stelt vragen over busverbinding naar Wijchen

CDA CDA Grave 06-06-2018 06:05

Voor een aantrekkelijke woon- en vestigingsgemeente zijn goede en betrouwbare verbindingen noodzakelijk. Goede verbindingen, zeker ook per OV, zijn van belang voor een verdere duurzame economische ontwikkeling van Grave. Het busstation in Grave biedt momenteel verschillende aansluitingen en overstapmogelijkheden in diverse richtingen. Grave neemt qua concessiegebieden een bijzondere positie in. Grave ligt op de grens van twee concessiegebieden (Arnhem-Nijmegen en Oost-Brabant); met voor ieder gebied een eigen concessieverlener. Recent is besloten door Gedeputeerde Staten van Overijssel, Gelderland en Flevoland dat onder meer de concessie Arnhem-Nijmegen op zal gaan in de nieuwe concessie Rijn-Waal. Hier liggen kansen voor Grave. Er bestaat immers al langer een brede wens in Grave voor een rechtstreekse busverbinding van en naar Wijchen. Daarnaast maakt de huidige, concessiegrensoverschrijdende lijn 99 (Nijmegen – Grave – Uden) straks ook (mede) onderdeel uit van de concessie Rijn-Waal. Ook hier liggen kansen voor Grave, door bijvoorbeeld in te zetten op een versnelling van deze verbinding en/of in Uden een koppeling te maken met het Volans netwerk, zodat meer plaatsen in Brabant vanuit Grave sneller en rechtstreeks bereikbaar zijn. Tijdens de vergadering van de Commissie Ruimte op 5 juni jl. heeft het CDA de volgende vragen gesteld: Hoe kijkt het College aan tegen het voorstel voor drie grote busconcessies in Oost-Nederland, en specifiek de positie die Grave inneemt?In hoeverre is het College bereid de wens voor een rechtstreekse busverbinding met Wijchen, als onderdeel van de nieuwe concessie, onder de aandacht te brengen bij de concessieverlener?In hoeverre is het College bereid om te onderzoeken of in de nieuwe concessie met de grensoverschrijdende lijn 99 (Nijmegen – Grave – Uden) een kwaliteitsslag te realiseren is? Tijdens de vergadering heeft Ben Peters namens het College aangegeven dat de wens voor de busverbinding naar Wijchen inmiddels bij de provincie is neergelegd en ook de komende periode hiervoor aandacht te vragen.De eerste stappen voor een rechtstreekse bus naar Wijchen vanuit Grave zijn hiermee gezet. Namens de fractie van het CDA Grave Wietse Burger

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.