Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

6 documenten

Motiemarkt succesvol: 10 van de 13 ideeën in uitvoering.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 15-11-2019 10:53

GraverMaat: Via het wekelijkijkse griffiebericht kreeg ik, dankzij Ben Litjens, dit succesvol besluit onder ogen.

Er werd gekopt met 7.100 euro voor ideeën inwoners maar en zou een budget voor 10.000 euro zijn toegezegd volgens Ben!!!

Vervolg motiemarkt: 10 van de 13 ideeën in uitvoering

De gemeenteraad van Grave heeft 7.100 euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van ideeën, die inwoners gepresenteerd hebben tijdens de motiemarkt op 25 september. De raad was tijdens de raadsvergadering zeer te spreken over het verloop van de eerste motiemarkt en het vervolg hierop.

Na de motiemarkt zijn de indieners in gesprek gegaan met de fracties die hun idee hadden ´geadopteerd´.

Samen hebben ze bekeken waar de gemeenteraad ze kan ondersteunen.

Dit heeft geresulteerd in zeven unaniem aangenomen moties, waarin het college diverse opdrachten heeft gekregen om de ideeën verder te helpen.

Bij een aantal ideeën heeft de raad hiervoor ook budget beschikbaar gesteld.

Duidelijk werd ook dat sommige ideeën in uitvoering zijn, zonder dat hiervoor een motie is ingediend.

De komende periode wordt de motiemarkt geëvalueerd en besloten of deze volgend jaar een vervolg krijgt.

Idee

Resultaat

Clean-up Grave!

Motie aangenomen met verzoek aan college om aanvullende maatregelen te nemen om het zwerfafval terug te dringen en inwoners te informeren over het initiatief Clean up Grave!

Het labyrint dat Grave verbindt

Motie aangenomen met verzoek aan college om in overleg met initiatiefnemers van dit idee en idee aanleg elektra en waterpunt Visio in te passen in de plannen voor de ontwikkeling van het Visioterrein.

Verbouwing wijkcentrum Esterade

2.000 euro voor kleine onderhoudskosten en om een lange termijnvisie op te stellen.

Introduceren Socialapp om met eenzame ouderen in contact te komen.

500 euro voor promotie app.

Lokaal energie-akkoord

2.500 euro uit budget Regionale Energiestrategie om inwoners te informeren en te betrekken.

Opnieuw in gebruik nemen oude haven voor historische schepen.

Geen motie ingediend.

Ontsluiting Visio terrein Hampoort met stad Grave en aanleg elektra en waterpunt op Visio

Motie aangenomen met verzoek aan college om in overleg met initiatiefnemers van dit idee en idee labyrint in te passen in de plannen voor de ontwikkeling van het Visioterrein.

Interactieve vloer in bibliotheek Grave

Hebben van verdere deelname afgezien.

Geef de mantelzorger een gezicht

Geen motie, wel gesprekken gevoerd met Centrum Mantelzorg om dit verder op te pakken.

Betere aanwijzing ingang Hoofschestraat/Infirmerie

De burgemeester heeft dit idee geadopteerd in het kader van veiligheid en aangegeven dat het volop in uitvoering is.

Samen besturen

Idee is niet geadopteerd

Realiseren Voetveerdiensten tussen Grave  – Nederasselt en Gassel – Overasselt

2.500 euro voor opstarten initiatief.

Aanleggen stroomkast voor evenementen op het Bikkelkampplein

2.100 euro voor het realiseren van een stroompunt buiten de school.

Wilt u de inhoud van de moties lezen?

Ga dan naar onze website www.grave.nl  > info gemeente Grave >bestuur >gemeenteraad >raadsinformatie >kalender >klik op de raadsvergadering op 12 november.

Bij agendapunt 13a staan alle moties opgenomen.

Graafse Meedenker Louis Sparidans: “Gaat de LPG nu echt op zijn bek?”

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 30-09-2019 08:27

GraverMaat: Louis Sparidans stuurde dit bericht met het verzoek om plaatsing.

Woensdagavond zal misschien blijken dat de roep om “de grote fusie” breed gedragen wordt door velen in Escharen, Gassel, Grave en Velp.

In Gassel wordt dan een avond georganiseerd door VPGrave, D’66 en Liberaal Land van Cuijk om te peilen hoe de inwoners staan tegenover de “Grote Fusie” van Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis.

Onze fractievoorzitter Ben Litjens zal het Keerpunt 2010 standpunt verwoorden.

Hij zal weer een vurig pleidooi houden om een referendum onder de inwoners te houden!!

We hebben dat al vele jaren tevergeefs bepleit!!!

Zo’n belangrijke beslissing over de bestuurlijke toekomst van Grave kun je niet overlaten aan 15 raadsleden en hun politieke partijen!!!

De bijdrage van Louis Sparidans:

Eigenlijk hoop ik nog van niet. Jarenlang heb ik weliswaar de LPG (Lokale Partij Grave) bekritiseerd dat ze naïef en kortzichtig was als het op een noodzakelijke fusie in het Land van Cuijk aankomt, maar nu het bijna niet anders meer kan, reken ik er op dat ze lef tonen en blijven vasthouden aan een zelfstandig Grave.

Nu het ook voor Mill bijna zeker is dat ze zich aansluiten bij de ophanden zijnde fusie tussen Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis, kan Grave weer zijn eigen ambtenarenapparaat opbouwenen helemaal opnieuw beginnen. Dat zal zeker niet eenvoudig zijn, maar het zijn ‘verstandige mensen’ bij de LPG, zowel in het College van B&W als in de Raad, dus ik moet aannemen dat ze daar niet voor terugschrikken.

Om hen een handje te helpen, met een knipoog naar Wim Sonneveld als Frater Venantius:

‘Zeg maar ja tegen Grave, ja tegen Grave,

Van je Amen en je Gloria joechee.

Zeg maar ja tegen Grave,

Anders zegt ‘r ’t volk nog nee.’

Dan kun je weliswaar over een paar jaar alsnog op je gat gaan, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Want om nú toe te geven aan een grote fusie in het Land van Cuijk, nu het niet anders meer lijkt te kunnen, is feitelijk wel heel erg laf.

Met al die kosten van de vele onderzoeken, de mankracht en de energie die afgelopen jaren in het streven van de LPG zijn gestoken, is de Graafse bevolking weliswaar financieel de dupe geworden (en dat zal ook te merken zijn bij de komende begrotingsbehandeling voor volgend jaar) maar het zijn maar enkele kniesoren die daarop hebben gelet.

Louis Sparidans

MKB rapport is opgevraagd op verzoek van Keerpunt 2010.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 22-05-2019 07:28

GraverMaat: Op 30 april heeft Ben Litjens twee schriftelijke vragen gesteld. Hij stelde vragen over het opvragen van het Graafse MKB rapport en over het plaatsen van de eigentijdse informatieborden aan het Historisch Stadhuis. De antwoorden zijn binnen.

Antwoord vraag 1:

Het rapport is inmiddels opgevraagd. Zodra dit beschikbaar is, wordt deze aan de raad verstrekt ter kennisname.

Antwoord vraag 2:

Zoals u in de Gelderlander van 2 en 3 mei heeft kunnen lezen is het nu al plaatsen van de borden aan het historisch stadhuis een fout geweest. Er heeft een ambtelijke beoordeling plaatsgevonden. Inmiddels is het vergunningsproces gestart, want ook als gemeente moet je houden aan de procedures die we ook van onze inwoners verlangen. Ook de commissie ruimtelijke kwaliteit zal gevraagd worden om een advies te brengen.

Grave stelt peiling over gemeentelijke herindeling uit.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 17-04-2019 12:00

GraverMaat:

De Gelderlander en de ARENA schrijven  het volgende over de raadsvergadering                                           waarover ik verderop meer schrijf:

Een opiniepeiling onder de inwoners van Grave met de vraag wel of geen gemeentelijke herindeling gaat niet door. De geplande peiling voor 23 mei, gelijk met de Europese verkiezingen, heeft volgens de gemeenteraad nu geen zin.

De gemeenteraad van Cuijk is immers inmiddels de weg ingeslagen naar een fusie met Boxmeer en Sint Anthonis. “Hierdoor is de optie om te komen tot een herindeling van Gave met Cuijk en Mill nagenoeg van de baan”, concluderen de twee coalitiepartijen CDA en LPG in een gezamenlijke verklaring.

“Deze beslissing van Cuijk heeft er toe geleid dat we vooralsnog geen opiniepeiling onder de inwoners met de vraag “zelfstandig blijven of een herindeling met Cuijk en Mill” overwegen.

Maar de twee partijen houden zich vast aan een strohalm. “Zolang in Cuijk nog geen onomkeerbare beslissing is genomen, volgen wij de ontwikkelingen nauwgezet en laten we de deur voor de gemeente Cuijk open staan”. De meerderheid van de gemeenteraad in Mill staat ook op dat standpunt.

In een eerdere opiniepeiling had ruim 42 procent aangegeven voor een zelfstandige gemeente Grave te zijn. Maar 56,2 % was voor een andere vorm van gemeentelijke herindeling: 22,9 % voor een gemeente Land van Cuijk en   33,3 % voor een fusie met Mill en Cuijk.

In een onlangs gehouden onderzoek door PriceWaterhouseCoopers wordt geconcludeerd dat Grave zelfstandig zou kunnen blijven, maar dat in dat geval ambtelijke taken moeten worden ingehuurd. Nu heeft Grave een ambtelijk apparaat samen met Mill en Cuijk. Of dat in stand blijft is onzeker.

Enkele reacties op de website van de Gelderlander:

Een opiniepeiling onder de bevolking is niet nodig. De provincie beslist straks toch wel voor Grave. En maar goed ook. Weg met dat wanbestuur.

Dit is natuurlijk onzin. Ze kunnen prima een peiling houden met als keuze: (1) Zelfstandig blijven of (2) Meegaan in herindeling met Cuijk. Het lijkt er eerder op dat de coalitiepartijen in Grave bang zijn voor de uitkomst van zo’n stemming. Zeker omdat er de vorige keer al een meerderheid was voor herindeling.

En de opiniepeiling om te herindelen binnen het Land van Cuijk, dat durft men niet aan?

Dat wordt dan wachten tegen beter weten in. In Cuijk gaan ze echt niet meer veranderen, de keuze is echt gemaakt. Cuijk gaat terecht voor een gemeente Land van Cuijk. Het wordt tijd, in het belang van de inwoners van Grave en ook die van Mill dat de provincie ingrijpt. Dat plattelands geneuzel over zelfstandig willen blijven is niet meer van deze tijd. Politici die die zelfstandigheid wel promoten, hebben alleen hun eigen belang voor ogen. Hoe kleiner de gemeente hoe kleiner  de kans dat ze nog eens wethouder kunnen worden.

De Arena schrijft het volgende:

De bestuurlijke toekomst van Grave

LPG en CDA Grave bevriezen herindelingsplannen.

In het bestuursakkoord hebben de Lokale Partij Grave (LPG) en het CDA aangegeven hoe zij de bestuurlijke toekomst van Grave zien. Naast zelfstandigheid was er een voorkeur voor een samengaan met de gemeente Cuijk en Mill & Sint Hubert. Door de vergaande plannen van het Cuijkse gemeentebestuur om samen te gaan met Boxmeer en Sint Anthonis zien de Graafse partijen er momenteel weinig heil in om actief met deze optie aan de slag te gaan. Daarom zetten zij de plannen voorlopig in de ijskast.

Bij de gehouden opiniepeiling gaf 42,3 procent van de inwoners van de gemeente Grave aan zelfstandig te willen blijven. Bij deze peiling was er een minderheid voor herindeling naar één Land van Cuijk (22,9 procent), waardoor deze herindeling voor LPG en CDA geen optie is. Aan een herindeling met de gemeente Cuijk en Mill & SintHubert gaf één op de drie inwoners de voorkeur. Op basis van deze uitslag heeft de coalitie opdracht gegeven om nader te onderzoeken welke van deze twee opties (zelfstandig blijven of herindeling met Cuijk en Mill & Sint Hubert) het beste is voor de inwoners van de gemeente Grave.

‘Zelfstandigheid haalbaar’

PricewaterhouseCoopers heeft het onderzoek uitgevoerd. Het rapport is recent gepubliceerd. “De conclusies van dit rapport laten zien dat de variant waarbij de gemeente Grave bestuurlijk zelfstandig blijft en ambtelijke taken inhuurt haalbaar blijft”, stellen LPG en CDA Grave in een persbericht. “Op dezelfde manier zoals we nu al samenwerken met Cuijk en Mill & Sint Hubert. Daarnaast werken we (net als alle andere gemeenten) op vele vlakken al langere tijd samen met andere gemeenten zoals op het gebied van veiligheid, het sociaal domein, de omgevingsdienst, enzovoorts. De ambtelijke organisatie CGM, waar we onze ambtelijke taken inhuren, is na vijf jaar gegroeid tot een organisatie waar de kwaliteit van de dienstverlening succesvol op peil is gebracht.”

Andere koers

De gemeente Cuijk besloot begin april om te investeren in een traject dat kan leiden tot een herindeling met de gemeente Boxmeer en Sint Anthonis. “Hierdoor is de optie voor hen om te komen tot een herindeling met ons en Mill en Sint Hubert nagenoeg van de baan”, beweren LPG en CDA. “Zolang hier nog geen onomkeerbare beslissing over is genomen, blijven wij deze ontwikkelingen nauwgezet volgen. De deur voor de gemeente Cuijk laten we openstaan door met hen in gesprek te blijven.”

Welke gevolgen de beslissing van de gemeente Cuijk heeft voor de ambtelijke werkorganisatie is nu niet te overzien. “Feit is dat het uitstappen van Cuijk uit de gezamenlijke organisatie niet zonder financiële gevolgen voor deze gemeente zal zijn”, schrijven LPG en CDA.

Bestuurlijke toekomst

De koers van Cuijk heeft ertoe geleid dat de LPG en het CDA voorlopig geen peiling wil houden onder de eigen inwoners over zelfstandigheid versus een herindeling met Cuijk en Mill & Sint Hubert. “Deze raadpleging zetten wij ‘on hold’ en zetten we in op het moment dat alle keuzes in beeld zijn”, lichten de partijen toe. “In de tussentijd blijven we ons focussen op onze eigen gemeente Grave. We vinden dat we onze energie en de beschikbare middelen beter aan onze mooie gemeente kunnen besteden dan aan verdere onderzoeken en procedures. Wij zullen er dan ook alles aan doen om de inwoners op basis van feiten en inhoudelijke gegevens te informeren over de bestuurlijke toekomst van onze gemeente. Uitgangspunt voor ons daarbij is dat we met met hen steeds de afweging maken wat het beste is voor de inwoners van Escharen, Gassel, Grave en Velp.”

Raadsvergadering Grave over nieuw Rapport

GRAVE – Op verzoek van oppositiepartijen VPGrave, LLvC en D66 werd afgelopen dinsdag een extra raadsvergadering belegd. Reden was het verschijnen van alweer een nieuw rapport over de bestuurlijke toekomst van Grave.

Kort gezegd bestaat die toekomst voor de coalitiepartijen uit een zelfstandige gemeente Grave en voor de oppositie uit een herindeling met de andere vier gemeenten van het Land van Cuijk.

Burgemeester Lex Roolvink was ziek en het voorzitterschap werd waargenomen door Rob Bannink. Hij deed dat uitstekend. De vergadering startte moeizaam op. Niemand had zin om als eerste het woord te voeren. Normaal is het dat de aanvragers met de eerste termijn beginnen. Astrid Bannink maakte aan alle onwilligheid een einde en startte de beraadslagingen.

Marion Wierda.

Astrid Bannink (LPG): “In het bestuursakkoord hebben we ons standpunt vastgesteld. Een zelfstandig Grave is haalbaar. Op vele zaken werken we samen, zoals bij het CGM. Maar Cuijk is het traject begonnen met Boxmeer en Sint Anthonis. We blijven dat volgen en de deur blijft open. Die beslissing van Cuijk heeft er wel voor gezorgd dat we nog geen raadpleging gaan houden. Die zetten we “on hold”. (Zie het persbericht elders in Arena).

Ben Litjens (Keerpunt 2010) heeft het helemaal gehad met Cuijk: “Er is sprake van een waanvoorstelling. Natuurlijk is er een bestuurlijke toekomst. We hebben flinke bestuurskracht. Een vorige burgemeester en twee wethouders zijn naar grote gemeentes vertrokken. CGM is een grotere instantie. Dat kost alleen maar veel geld. We moeten Grave in stand houden. Onze kennis van toerisme en recreatie is groot. We hebben kennis van een mooie natuur. Grave heeft aandacht voor de lokale mens. Een grotere gemeente heeft meer onverschilligheid voor haar inwoners. Cuijk heeft haar trouwe partner de rug toegekeerd. Ik ben vóór zelfstandigheid. De mensen in Grave moeten dat zelf bepalen”.

De voorzitter van zijn politieke partij zal om deze woorden beslist niet kunnen lachen.

Alex van Megen (CDA): “Ik heb gemerkt dat over de bestuurlijke toekomst met emoties gesproken wordt. Maar hoe is het met het draagvlak onder de bevolking? Die gaat verder dan de leden van de raden. En hier wringt de schoen. Vorig jaar is duidelijk gebleken dat 3/4 van de bevolking een fusie met vijf gemeenten niet ziet zitten. Voor een tweede peiling wilden we naast de zelfstandigheid de samenstelling met Cuijk en Mill onderzoeken. Maar Cuijk wilde vóór de zomervakantie al een onderzoek. Cuijk heeft het antwoord niet afgewacht. Vanwaar die haast? Als CDA hebben we de mening van de kiezer gerespecteerd, maar Cuijk maakt het ons lastig. Het gaat Cuijk meer om de macht dan om de mensen. Onze prioriteit ligt bij de inwoners van Grave”.

Oppositie

Hennie Bongers (LLvC): “Of we hier nou zo blij van worden? Speel je het spel en zit je aan de knoppen, of word je een speelbal? Het is niet eenvoudig. Zie maar naar Cuijk. En naar onszelf. We hebben tijd gekocht. Een effectief middel om maar geen partij te moeten kiezen die je niet uitkomt. Hoe lang kun je dit nog voor je uitschuiven? Volgens het laatste rapport hebben we een hoge kwetsbaarheid en is er sprake van een slechte bestuurlijke kwaliteit. Van Megen heeft een eenzijdig verhaal en de LPG wil alleen maar een zelfstandig Grave”.

Marion Wierda (D66): “Het nieuwe rapport van PWC is een goed doortimmerd rapport. Met zelfstandigheid gaan we achteruit, met uitbesteding van het ambtelijk apparaat blijven we op de plaats staan en een fusie met CGM geeft een stapje vooruit. Dus lijkt het erop dat we voor CGM moeten gaan. Maar dat kan niet meer”. Marion Wierda had het ook over een niveausprong bestuurskracht: “Daarvoor is een maximale bestuurlijke invloed voor nodig. Als grote gemeente ben je een grotere speler in gemeenschappelijke regelingen. De optie LvC komt dan het dichtst in de buurt”.

Jacques van Geest (VPGrave): “Ik sluit me aan bij Wierda en Bongers. Wil je iets kunnen uitrichten dan moet je de gelederen sluiten. Dit gaat niet lukken. Als je verstandig bent zoek je naar een duurzame oplossing. CGM was al geen duurzame oplossing. We hebben al niet zoveel meer te vertellen. Als we zo doorgaan hebben we een hopeloos verdeelde raad”.

Tot slot

De gemeente Boekel werd nog aangehaald. Volgens Jacques van Geest staan daar de neuzen van de raadsleden allemaal dezelfde kant op. Zelfde argumenten passeerden de interruptiemicrofoons.

Het raadsvoorstel werd uiteindelijk met 13-1 aangenomen. Alleen VPGrave stemde tegen. Ook de motie om het PWC-rapport voor kennisgeving aan te nemen haalde het met 10-4.

Mijn aantekeningen n.a.v. de vergadering. Helaas kon ik niet volledig zijn omdat er een hardnekkige storing optrad halverwege de vergadering.

De heer Bannink zit de vergadering voor in verband met de afwezigheid van burgemeester Roolvink.

Opening en trekking stemmingcijfer.

Vaststellen agenda.

Algemeen spreekrecht: de heer Derks spreekt namens de Industriële Kring Land van Cuijk en Noord Limburg in over de toekomst van Grave. De ingesproken tekst is in een apart bericht terug te lezen. Ook de brief van 2013 van dezelfde kring is opgenomen in dit bericht.

Vragen.

Ingekomen stukken en mededelingen.

Vaststellen besluitenlijst.

Bespreken rapport “Onderzoek bestuurlijke toekomst Grave; drie varianten vergeleken.

Uitleg: extra raadsvergadering op verzoek van VPGrave, D’66 en Liberaal Land van Cuijk.

Hennie Bongers: griffier bedankt voor de memo. We zijn benieuwd naar de bevindingen van vooral de LPG en het CDA.

Astrid Bannink (LPG): Het woord is aan de initiatiefnemers. Optie fusie  Cuijk, Mill en Grave is zo goed als zeker van de baan. Daarom zetten we de burgerpeiling On hold.

Ben Litjens:

Inbreng raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 tijdens de raadsvergadering op 16 april 2019 van de gemeente Grave

Agendapunt 7: Onderzoek bestuurlijke toekomst Grave; drie varianten vergeleken

Toen ik de uitnodiging voor deze raadsvergadering en ik de stukken las dacht ik bij mezelf:

“ Is hier sprake van een waanvoorstelling?

Natuurlijk heeft Grave een bestuurlijke toekomst.

Welk probleem wordt ons aangepraat?

Alles op bestuurlijk niveau moet grootschaliger worden en daardoor komt het gemeentebestuur verder van de inwoners van Grave te staan.

Er worden dan diverse argumenten gebruikt. Ik zal er een paar opnoemen:

Argument: bestuurskracht

In de raadsperiode vóór 2010 hadden wij burgemeester mevrouw Delissen. Zij is vertrokken naar een duidelijk grotere gemeente namelijk 43.000 inwoners Zij beschikte dus kennelijk een flinke bestuurskracht. Dat hebben wij gezien aan de overeenkomst met de GBB.

In de voorbije periode hadden wij een wethouder de heer Joon. Hij is vertrokken als wethouder naar een gemeente van 160.000 inwoners. Hij beschikte dus kennelijk over een flinke bestuurskracht maar met al het geld dat de gemeenteraad beschikbaar stelde voor de oude binnenstad is niet één gevel opgeknapt.

In de voorbije periode hadden wij een wethouder de heer Daandels. Hij is vertrokken naar een veel grotere gemeente van 50.000 inwoners. Hij beschikte kennelijk ook over een flinke bestuurskracht. Maar in zijn periode is niets noemenswaardig gebouwd maar wel gesloten zoals de scheepswerf.

Argumenten: Efficiëntie en effectiviteit

Wat heeft de organisatie CGM ons geleerd?

Dat van deze grotere organisatie geen kwaliteitstoename is verkregen maar wel een kostentoename.

De gemeente Grave betaalt meer dan € 7 miljoen aan CGM.

Locatie nieuw gemeentehuis

Om bestuurskracht te tonen zouden de drie fusie gemeenten Cuijk, Boxmeer en St. Anthonis nu reeds kunnen vaststellen waar zij het nieuwe gemeentehuis willen bouwen.

Een unanieme keuze op korte termijn is voor mij een vorm van bestuurskracht.

Taakstelling gemeente

Het ambtelijk apparaat en hun dagelijkse bestuurders behoren oog te hebben met de specifieke gemeentelijke taakstelling. De taakstellingen van de gemeente Mill en St. Hubert en de gemeente Landerd komen het meeste overeen met de gemeente Grave.

Ik bepleit nog steeds dit model.

Wat is de kennis, die nodig is om Grave goed te besturen?

Voor Grave betekent dat kennis over een historische stad. Hoe deze te behouden in stand te houden en te beschermen tegen brand? Denk eens aan de onvoorzichtigheid om de ladderwagen te verkopen.

Voor Grave betekent dat kennis van toerisme, cultuur en recreatie.

Een actieve plaatselijke VVV is daarbij van groot belang.

En dan zorg je voor hotels en andere vormen van gastenverblijven.

Voor Grave betekent dat kennis van natuur en landbouw.

Daarbij heb je oog voor aanleg van vennen in bosgebieden en dan adviseer je als CGM niet aan de gemeente om dat tegen te houden.

Voor Grave betekent dat aandacht voor de individuele mens met zijn noden en behoeften.

Dan zorg je voor ambtenaren en bestuurders, die hun inwoners kennen. Dan heb je oog voor de lokale woningbehoefte. Het bouwen aan gemeenschapszin. Grote gemeenten boeten altijd in op gemeenschapszin doordat de onverschilligheid ten opzichte van de samenleving toeneemt.

Voor Grave betekent dat aandacht voor speciale instituten in de gezondheidszorg.

Grave stond altijd landelijke bekend om instituten als Visio, opleidingsinstituten in Velp enz.

Alles gesloten.

Te weinig bestuurders en ambtenaren met liefde voor hun gemeente. Wel meer functies en kosten voor zogenaamde professionals.

Willen wij een bestuurlijke toekomst met het Land van Groot Boxmeer?

In alle stukken wordt nog steeds gesproken over het Land van Cuijk.

Deze naam geeft een vertekend beeld. Daarvoor heb ik al diverse malen aandacht gevraagd.

Als ik aan mensen vraagt wat betekent voor u één gemeente Land van Cuijk dan is nagenoeg altijd het antwoord: “Samengaan met Cuijk”. Als ik dan zeg: “Ja, daar valt ook Boxmeer en St. Anthonis onder” dan is het antwoord: “Dat wist ik niet of zijn ze gek geworden. Zo’n grote gemeente”.

Wat zijn nu de alternatieven nu de gemeente Cuijk gekozen heeft voor samengaan met Boxmeer?

Op dit moment is de keuze in Grave tussen Groot Boxmeer en zelfstandigheid doordat Cuijk haar trouwe partner Grave de rug heeft toegekeerd ondanks alle samenwerkingsverbanden.

In mijn dorp zeiden de mensen vroeger: “Dadde bedankt zei, dat witte”.

Persoonlijk ben ik in dit geval voor zelfstandigheid maar mijn stem gaat uit naar het standpunt in het Verkiezingsprogramma 2018-2022 van Keerpunt 2010.

Daarin staat: Citaat: “Wij willen geen gedwongen herindeling. De mensen in de gemeente Grave moeten de richting bepalen”. Einde citaat.

Dit betekent dat ik de mening van de mensen in Grave wil horen via een referendum.

Tot op heden is dat door de meerderheid in de gemeenteraad van Grave afgehouden.

De mensen kunnen echt wel hun mening geven zonder uitgebreide informatie. Zij hebben elders kennis kunnen nemen wat herindeling betekent. Voeg een duidelijke kaart bij van de gemeente Groot Boxmeer met het gemeentehuis in Boxmeer.

Aan propaganda heb ik geen behoefte. Vroeger las ik ook niet de Pravda.

Het Rapport van PWC heeft mij alleen geleerd dat het elders in Brabant en Nederland wel anders kan.

En dat is de gemeente Boekel.

Dit voorbeeld mag wat mij betreft opgenomen worden in een pagina grote advertentie in onze bekende bladen.

Daarin staat op bladzijde 1, 4e regel van boven, van de PWC notitie: “De ambtenaren moeten dicht bij de burger staan, het simpel houden, denken in mogelijkheden en het leuk vinden om voor de gemeente te werken”. Een kleine organisatie, die voor specifieke problemen specifieke kennis inhuurt. Helder en duidelijk.

Het voorbeeld van Boekel mijn volle steun.

Een ander voorbeeld uit het rapport van PWC is de gemeente Oudewater met zijn historische binnenstad en de beroemde heksenwaag.

Deze gemeente van ruim 10.000 inwoners heeft een ambtelijk apparaat van 52 fte wat € 4 miljoen euro kost en niet € 7,5 miljoen euro zoals Grave. Dit ambtelijk apparaat wordt voor die prijs ondergebracht bij de gemeente Woerden. Een dergelijke constructie voor die prijs zou wat mij betreft voor Grave ook bespreekbaar zijn.

De les is dat een kleinere gemeente een prima bestaansrecht kan hebben.

Ideale grootte en omvang gemeenten. Groot Boxmeer voldoet daar niet aan.

Gemeenten met een inwonertal van ongeveer 40.000 inwoners blijkt uit studies is beste schaal.

Cuijk met Boxmeer hebben met St.Anthonis, Mill en Grave ruim 80.000 inwoners. Een omvang van 80.000 inwoners is niet de beste schaal voor de inwoners.

De frictiekosten bij uittreding

Op pagina 10 van het PWC voorstel staat dat uittreding uit CGM behoorlijke frictiekosten voor Grave met zich brengen.

Dit is in mijn ogen een volstrekt misplaatste aanname.

Grave treedt immers niet uit maar Cuijk.

CGM was opgezet voor de drie gemeenten Cuijk, Grave en Mill met als perspectief een toekomstige fusie.

Dit perspectief is kapot gemaakt door Cuijk doordat Cuijk gekozen heeft voor een fusie met Boxmeer. Zij hebben Mill en Grave in de steek gelaten.

Alle frictiekosten zijn dus voor Cuijk. Ik zeg, dat is de prijs voor deze ontrouw door Cuijk.

Overlegstructuren blijven altijd bestaan ongeacht de grootte van een gemeente.

In alle documenten wordt steeds geschermd dat veel overlegstructuren overbodig worden door de toename van de grootte van een gemeente.

Ook dit is een drogredenering.

Overlegstructuren en gemeenschappelijke regelingen blijven geboden.

Kijk eens naar de regio Eindhoven of naar de regio Den Bosch. Hoe vaak overlegt Den Bosch met Oss.

Provincies overleggen weer met aanpalende provincies, nationale staten in Europa via de EU enz.

Ook de invloed zou toenemen bij een grotere gemeente.

Ook dat is een drogredenering. Overtuigingskracht en inzet van de betrokken bestuurder is bepalend voor zijn of haar invloed.

Slotoverweging:

Vaststaat voor mij, dat Grave zelfstandig kan blijven.

Vaststaat voor mij ook dat de kans bestaat dat Grave wordt opgeheven en onderdeel wordt van Groot Boxmeer.

Voor Keerpunt 2010 moet aan de bewoners een duidelijke keuze worden voorgelegd tussen deze twee mogelijkheden.

Laat het aan de wijsheid van de burgers over waar zij voor kiezen.

Escharen, 16 april 2019

Ben Litjens

Alex van Megen: Het CDA zal in de eerste termijn uit leggen hoe ons standpunt is. Hoe is het gesteld met het draagvlak onder de bevolking? In Land van Cuijk wringt hier de schoen. De tweede peiling was gepland tijdens de Europese verkiezingen. Vanwaar de haast in Cuijk? Te grote stap ineens leidt tot problemen. Wat nu? Democratisch draagvlak is voor ons uitgangspunt. We kiezen om op te stappen op een stoptrein. Opstappen op een rijdende sneltrein is gevaarlijk. We hopen dat er in het Land van Cuijk naar de minister van binnenlandse zaken geluisterd wordt. Voortvarend moet er gewerkt worden aan de kernendemocratie.

Hennie Bongers: Zit je aan de knoppen of ben je een speelbal? Zo duidde burgemeester Hillenaar de huidige situatie. Grave heeft misschien teveel tijd gekocht? Hoge kwetsbaarheid enz. waren de uitkomsten van dit rapport. Boekel heeft alle neuzen dezelfde kant opstaan. LPG heeft een missie: Grave zelfstandig!! Zelfstandigheid hoort voor ons niet meer tot een optie. Aansluiten bij de grote fusie is de beste optie.

Astrid Bannink: voor welke grote kosten staan we?

Hennie Bongers: hoge frictiekosten.

Jacques van Geest: houd je bij de vergaderorde.

D’66: goed doortimmerd rapport. Zelfstandigheid stap achteruit en/of pas op de plaats. Waarom hebben we hier discussie over? Maximale bestuurlijke invloed. Grotere speler kan eigen regelingen doorvoeren. Gemiste kans dat er geen onderzoek naar grote fusie is gedaan. PWC raadt zelfstandigheid af. Geen opiniepeiling op korte termijn. CDA heroverweeg je positie nu rapport er is en de fusie van Cuijk, Mill en Grave een gepasseerd station is.

Astrid Bannink: prima onze eigen broek ophouden.

Alex van Megen: na schorsing wil ik reageren.

Jacques van Geest: we moeten de gelederen sluiten. Zelfstandig Grave met inhuur van ambtelijk apparaat is niet duurzaam. Alleen een grote fusie is duurzaam. We hebben niet zoveel meer te vertellen. Een pas op de plaats zorgt voor een ingreep.

Verder luisteren werd onmogelijk. Deze melding kreeg ik steeds terug. Maar gelukkig kon ik overschakelen naar de televisie om naar de wedstrijd Juventus – Ajax te zien.

Ben Litjens over het college-voorstel fusie voetbalverenigingen/nieuwe sportaccommodatie.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 11-02-2019 15:42

Ben Litjens:

Wil Grave met het nieuwe sportpark JVC Cuijk achterna?

Twee van de drie voetbalverenigingen hebben prima accommodaties op het sportpark Kranenhof.

Daar wil GVV ’57 ook naar toe is de informatie, die wij krijgen als gemeenteraad. Maar dat blijkt toch niet helemaal zo te zijn.

De leden hebben zich nog niet kunnen uitspreken over de toekomstige accommodaties.

Dat is echt een misser.

Wie heeft het huidige voorstel opgesteld? Dat is Bureau Kragten. Dat is hetzelfde bureau dat advies heeft uitgebracht over de verkeerssituatie bij de Brede School Oost.

In plaats van een besparing van 1 miljoen als gevolg van de realisering van de Brede School Oost kostte het de gemeente € 1 miljoen extra. Een verschil van 200%. Tel uit de kwaliteit van de adviezen en voorstellen van het College.

En dan zijn wij er nog niet met de extra kosten voor de verkeerssituatie rondom deze school.

En evenmin is er ooit verantwoording afgelegd welk bedrag Bureau Kragten heeft ontvangen.

Dat zal zeker boven hun offerte uitstijgen en mogelijk boven de Europese aanbestedingsnorm uitkomen.

En dit Bureau Kragten wordt zonder enige vorm van evaluatie en zonder enige aanbesteding opnieuw ingezet. In hun advies en kwaliteit heb ik geen enkel vertrouwen.

Het valt ook op dat dit Bureau op hun site nergens Grave noemt.

Aan hun adviezen aan Grave willen zij zelf niet herinnerd worden.

Waarom begin ik over dit Bureau?

Alles is namelijk gebaseerd op hun adviezen.

Een goede rapportage is duidelijk en begrijpelijk. Dan behoeven er geen 100 vragen te worden gesteld.

Zelfs het CDA stelt een grote hoeveelheid vragen.

Is de wethouder van het CDA zonder overleg met de fractie akkoord gegaan met de plannen? Hierover zwijgt het CDA.

Vragen van een partij, die de belangen van Cuijk voorstaat, leg ik langs mij neer.

De vele vragen duiden op vele onduidelijkheden.

Ik bepleit, dat het huidige voorstel wordt teruggenomen door het College.

Ik bepleit meer open overleg met alle betrokkenen.

Een maand geleden was er een vertrouwelijk overleg over de fusieplannen binnen het presidium van de raad. Het presidium bestaat uit de burgemeester en alle fractievoorzitters.

Ik heb hieraan zoals gebruikelijk niet deelgenomen, omdat ik tegen besloten vergaderingen ben.

Maar wie zat bij het vertrouwelijk fractievoorzitters overleg: een bestuurslid en tevens een gewoon raadslid van een van de verenigingen, die willen fuseren.

Hoe verhoudt zich dat tot de Integriteitscode voor hem en alle betrokkenen, die dat toegelaten hebben?

De gemeente Grave kent een goede sportcultuur. In hoeverre zijn de overige sportverenigingen betrokken bij dit voorstel?

Ik weet dat tennisvereniging Thos bij de gemeente nauwelijks iets voor elkaar krijgt.

Tijdens de verkiezingen wordt door alle partijen gepleit voor Kernendemocratie.

Meer dan 5 miljoen euro uitgeven aan de voetballers in drie dorpen zonder overleg met de dorpsraden, hun eigen leden en met alle sportverenigingen  komt niet overeen met het pleidooi voor kernendemocratie.

Ook Keerpunt 2010 is voorstander van een goed sportbeleid.

Verenigingen, die fuseren, behoren ondersteuning te krijgen van de gemeente.

Maar is een bedrag van meer dan 5 miljoen exclusief verkeersaanpassingen en extra parkeerplaatsen nog wel te verantwoorden? De vraag stellen is hem beantwoorden.

Ik bepleit hierover een referendum onder de Graafse inwoners.

Wat ook onbegrijpelijk is, dat de leden van de te fuseren verenigingen niet weten wat ze boven het hoofd hangt.

De leden moeten op basis van dit voorstel een hogere contributie betalen en de nieuwe fusie vereniging neemt een berg risico’s.

En wie staat in de toekomst borg voor hen: “Niemand”.

Het sportpark van GVV’57 kan ook heel geschikt gemaakt voor de kleintjes en de jeugd.

Wie kent in Nederland niet de jeugdsportterreinen als De Toekomst, Varkenoord of de Herdgang.

Als wij als gemeente tenminste € 5 miljoen bijdragen in het opnieuw opzetten van een nieuwe voetbalaccommodatie en tegelijkertijd prima voorzieningen slopen, wie gelooft dan nog in een gemeente, die subsidie vraagt aan de provincie voor de oude binnenstad van Grave.

Hebben wij in Grave dan geen dringender behoefte aan een nieuw tracé voor de provinciale weg Cuijk-Grave?

Of wat te denken van een verbetering van de brandweer uitrusting in de vorm van een ladderwagen?

Of van de verbetering van de verkeersveiligheid?

Of betaalbare woningen voor starters en ouderen?

Ik ben voor ondersteuning van de sport maar het huidige voorstel roept voor mij te veel vragen op, de procedure is ondoorzichtig omdat de omgekeerde weg wordt gevolgd.

Ik wil eerst de mening van de leden van de diverse verenigingen horen.

Over een uitgave van 6 miljoen euro voor een fusieproces tussen drie voetbalclubs wil ik, dat daarover een referendum gehouden wordt.

Dat kan gemakkelijk gehouden worden gelijktijdig bij de Staten verkiezingen in maart 2019 of bij de Europese verkiezingen in juni 2019.

Verder constateer ik dat het College geweigerd heeft om naar reële alternatieven te kijken.

Er zit geen enkele balans in het huidige voorstel.

Al met al wordt door dit voorstel de sport, de leden van de voetbalverenigingen en de gemeente Grave een zeer slechte dienst bewezen.

Hierbij wil ik het in eerste instantie bij laten.

Nieuws uit de agendacommissie. Reactie op opmerking fractievoorzitter LPG.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 11-01-2019 09:57

Ben Litjens meldt vier zaken uit de agendacommissie:

Na afloop van de agendacommissie was er een besloten bijeenkomst over de ontwikkelingen rond de fusie van de drie voetbalverenigingen GVV’57, Estria en SCV. Ben verliet de vergadering.

Tijdens de agendacommissie werd besloten om op 22 januari een werkbijeenkomst te houden. Onderwerp: gesprek van de gemeenteraad met de drie voetbalbesturen. De fusie wordt behandeld in de eerstvolgende raadsvergadering. In de daaraan voorafgaande commissievergadering komt dit onderwerp ook ter sprake. Echter de stukken zijn nu nog niet gereed. Ben bepleitte tevergeefs voor uitstel van behandeling omdat de raad altijd het principe hanteerde dat de stukken gereed moeten zijn bij het vaststellen van de agenda.

De aanwezige fractievoorzitters namen, in meerderheid, ook het besluit om de eerstvolgende auditbijeenkomst in beslotenheid te houden. De accountant, die verantwoording af komt leggen bij de raad over zijn bevindingen, zal dit doen in weer een besloten bijeenkomst. Ben heeft hier ook weer grote moeite mee. Over het besprokene kan en mag hij niets mededelen.

De bijdrage van Keerpunt 2010 over het Vernieuwend Vergaderen werd niet besproken maar werd door de griffier in ontvangst genomen en toegevoegd aan de andere bijdragen. De bijdrage van Keerpunt 2010 is gisteren al gepubliceerd. Zo wil Keerpunt 2010 nu al aan de slag met Kernendemocratie en dit verbinden met het Vernieuwend Vergaderen.

Je info klopt niet. Na afloop agendacommissie was er geen besloten overleg over de fusie maar het fracfievoorzitters overleg. Fusie en wijze van behandeling is alleen besproken in de agendacommissie.

Reactie Jacques Leurs; voorzitter Keerpunt 2010 / webmaster:

Beste Astrid, je schrijft dat in het fractievoorzittersoverleg niet gesproken is over de fusie en de wijze van behandeling. Omdat Ben er niet bij zat en het overleg besloten was kunnen we dat niet beoordelen. Maar je meldt wel dat er niet over gesproken is. Dus toch uit de “school” geklapt???

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.