Nieuws van SP over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Kettingbeding moet van tafel

SP SP GroenLinks Noord-Holland 19-03-2018 09:16

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2018/03/kettingbeding-moet-van-tafel
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
In 2016 is er tussen regio, provincies en luchtvaartsector een akkoord bereikt over het onderdeel ‘wonen en vliegen’, binnen de 20KE contour Schiphol. Om woningen te mogen bouwen binnen overlastgebieden van vliegroutes van Schiphol, heeft men afspraken gemaakt, inhoudende dat gemeenten die daar willen bouwen niet vragen om het verleggen van vliegroutes en dat toekomstige bewoners middels ondertekening van een kettingbeding verklaren ermee bekend te zijn dat ze gaan wonen in een gebied met geluidshinder van Schiphol. Dit alles om de luchtvaartsector en indirect ook de gemeenten te vrijwaren van financiële claims en nadeelcompensatie.

Los van het feit dat de fracties van 50PLUS, GroenLinks en SP vinden dat je binnen die overlastgebieden helemaal niet moet bouwen omdat je daarmee mensen willens en wetens opzadelt met vliegtuiglawaai, uitstoot van (ultra) fijnstof en negatieve gezondheidseffecten, willen voornoemde partijen af van het zogenaamde kettingbeding, dat de provincie NH als standaardbepaling heeft toegestuurd aan alle gemeenten van Noord-Holland.

Olga de Meij: “De Provincie geeft niet helder aan wat de consequenties zijn van het ondertekenen van het zogenaamde kettingbeding door toekomstige kopers en hun rechtsopvolgers. Bovendien moeten die een boete betalen van € 100.000 als zij verzuimen aan de volgende koper te melden dat de woning zich bevindt op een met vliegtuiggeluid belaste locatie. GS zegt dat het alleen gaat om het verstrekken van informatie en het borgen dat toekomstige kopers deze weer doorgeven aan nieuwe kopers. Maar een dergelijk kettingbeding roept het beeld op dat het om meer gaat dan informatieoverdracht, namelijk dat (toekomstige) eigenaren ontmoedigd worden bezwaar te maken tegen geluidsoverlast en financiële claims in te dienen.” Ook kan in een rechtzaak de ondertekening van een kettingbeding worden meegewogen in het oordeel of een klacht terecht niet is gehonoreerd. Beide partijen denken niet dat de ondertekenaars in de toekomst nog aanspraak kunnen maken op nadeelcompensatie.

Fred Kramer: “Als het alleen zou gaan om informatieverstrekking dan kunnen provincies en gemeentes gewoon zorgen voor een heldere website en een speciale brochure, waar je alles kunt lezen over geluidsoverlast en gezondheidsrisico’s binnen de 20KE contour van Schiphol. Als wordt vastgehouden aan een kettingbeding dan zou daarin expliciet melding moeten worden gemaakt van geluidshinder, veiligheids- en gezondheidsrisico’s, met verwijzing naar openbare informatiebronnen. Deze informatie wordt nu niet verstrekt.”

Anna de Groot: "Blijkbaar is de woningnood zo groot, dat gemeenten zich tóch genoodzaakt voelen in deze overlastgebieden te gaan bouwen. Als gemeenten - noodgedwongen - de gezondheid van de inwoners niet voorop stellen, dan moeten deze gemeenten ook de consequenties daarvan nemen en ze niet afwentelen op degenen die een woning huren of kopen.”

Alle drie de partijen vinden dat het huidige kettingbeding van tafel moet! Over dit onderwerp is het laatste woord nog niet gezegd.

 

Noord-Holland sociaal? We dachten van niet!

SP SP GroenLinks Noord-Holland 19-12-2017 09:00

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2017/12/noord-holland-sociaal-we-dachten-van-niet
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman
Gedeputeerde staten van Noord-Holland hebben niet de bedoeling sociaal te zijn. En de meeste statenleden hebben die bedoeling ook niet. Dat bleek toen in provinciale staten van 18 december 2017 gesproken werd over de koers voor de Omgevingsvisie in 2050.

SP- statenlid Anna de Groot is van mening dat de provincie Noord-Holland er met tal van maatregelen op kan sturen om Noord-Holland er een stuk socialer op te maken. Dat kan door te sturen op het gebied van woningen en woningverbetering. Dat kan door een goed vestigingsklimaat voor iedereen, zodat er meer kansen voor iedereen komen op goedbetaald werk. Dat kan door een goed openbaar vervoer, zodat iedereen zich weer gemakkelijk kan verplaatsen, ook zonder auto. Dat kan door spreiding van werk, zodat niet iedereen in de file of in een overvolle trein richting Amsterdam komt te staan. En ongetwijfeld zijn er nog meer maatregelen die de provincie kan nemen om het leven van alle Noord-Hollanders een stukje aangenamer, betaalbaarder en leefbaarder te maken.

Het blijkt dat deze wens bijna alleen bij de SP bestaat. Andere fracties en gedeputeerde staten vinden het niet nodig om het beleid van de provincie, dat in hoge mate gaat over het verdelen van de ruimte en een schoon milieu, te verknopen met sociaal beleid. De provincie gaat er niet voor zorgen dat de  leefbaarheid en economische groei waarnaar gestreefd wordt gelijkelijk over de inwoners wordt verdeeld. Het beleid van de provincie Noord-Holland zorgt er zelfs voor dat de welvaart oneerlijker wordt verdeeld. De rijke Noord-Hollanders worden rijker, voor de Noord-Hollanders met een kleine beurs  wordt niets gedaan en de bedrijven hebben het voor het zeggen. Voor de bedrijven wordt heel veel uit de kast gehaald, want zij moeten zorgen voor een economische groei, die vervolgens niet ten goede komt aan iedereen.

Aan het begin van de vergadering dachten wij nog dat heel veel statenleden het een goed idee vinden om werk over de provincie te spreiden. Maar dat bleek toch weer niet het geval. Wij kregen voor de spreiding van werk slechts de handen op elkaar van GroenLinks en de ouderenpartijen.

Geven we het op? Nee, natuurlijk niet. We blijven gewoon strijden om ruimtelijk beleid aan sociaal beleid te koppelen. Op een dag wordt Noord-Holland een sociale provincie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.