Nieuws van politieke partijen in De Bilt inzichtelijk

3 documenten

Statenfractie wil veiliger fietsoversteek Utrechtseweg | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 02-01-2019 00:00

De 9-jarige scholiere Josephine Bink schreef onlangs een brief aan burgemeester Sjoerd Potters over de onveilige oversteek voor fietsers bij de Utrechtseweg (N237). GroenLinks Statenlid Huib van Essen ging bij haar op bezoek en stelde naar aanleiding daarvan schriftelijke vragen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Van Essen: “Toen ik de brief las heb ik meteen contact gezocht om de situatie met eigen ogen te bekijken. Josephine, haar vriendin, overbuurjongen en vader hebben mij het kruispunt laten zien waar ze iedere dag oversteken om op school te komen. Het is inderdaad erg onoverzichtelijk en onveilig. Eerder dit jaar vond er nog een dodelijk ongeluk plaats tussen een fietser en een auto. Wat GroenLinks betreft moeten hier snel maatregelen genomen worden.”

Josephine woont in het Kloosterpark en fietst altijd vanuit haar huis naar de basisschool aan de overkant van de Utrechtseweg. De situatie is daar zo onveilig, dat ze besloot om een handtekeningenactie te organiseren en een brief te schrijven aan de burgemeester. Die heeft haar in een gesprek laten weten de situatie te herkennen maar er niets aan te kunnen doen, omdat het gaat om een provinciale we.

Maar 6 seconden groen licht

GroenLinks Statenlid Huib van Essen ging daarom op bezoek:

“Om aan de overkant te komen moeten deze kinderen eerst tussen een rij auto’s door, een druk fietspad oversteken en dan nog de brede N237 zelf oversteken. Omdat het verkeerslicht voor fietsers maar 6 seconden op groen staat, hebben ze nauwelijks tijd om veilig aan de overkant te komen. Daar komt nog bij dat auto’s hier vaak door rood of over de busbaan rijden. Ik vind dat hier echt wat moet gebeuren om te zorgen dat Josephine en haar klasgenoten gewoon veilig naar school kunnen en ook andere fietsers veilig kunnen oversteken.”

Verschillende maatregelen mogelijk

Naar aanleiding van zijn bezoek heeft Van Essen schriftelijke vragen gesteld. Hij vraagt het college hierin naar cijfers over de verkeersonveiligheid op de N237 en om maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid hier te verbeteren.

Van Essen: “De makkelijkste maatregel lijkt mij om het licht voor fietsers wat langer op groen te laten staan, zodat ook kinderen veilig aan de overkant kunnen komen. Maar mogelijk kan ook het kruispunt worden aangepast en kunnen er maatregelen genomen worden om de snelheid van de auto’s te verminderen, zoals het plaatsen van flitspaden. Het zou het beste zijn om de snelheid op de hele N237 te verlagen naar 60 km/u. Met zoveel uitritten, kruisingen en oversteken is dat veel veiliger.”

De Statenfractie hiermee aan bij een oproep die de gemeente De Bilt begin vorig jaar deed op initiatief van de gemeenteraadsfractie. Verkeerswethouder Ebbe Rost van Tonningen vroeg toen  aan de provincie om de maximumsnelheid op de Utrechtseweg te verlagen naar 60 km per uur. Van Essen hoopt dat zijn actie dit een stap dichterbij brengt.

GroenLinks wil actie tegen geluid- en lichthinder verbrede A27 | De Bilt

GroenLinks GroenLinks De Bilt 27-05-2018 00:00

GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet dringt er via schriftelijke vragen bij het College van BenW op aan actie te ondernemen om iets te doen aan de geluid- en lichthinder voor bewoners van Hollandsche Rading als gevolg van de verbreding van de A27.

 

Eerder dit jaar trokken twee bewoners van de Spoorlaan, de heren Van Gend en Klaassen aan de bel, omdat zij ernstige twijfels hebben bij de effectiviteit van de inmiddels door Rijkswaterstaat geplaatste plaatsen geluidweringen. Deze twijfels hebben vooral betrekking op het feit dat de schermen niet geluidsabsorberend zijn en het geluid daardoor zal reflecteren in de omgeving. Nadat zij de gemeente om ondersteuning hadden gevraagd, schreef wethouder Ebbe Rost van Tonningen op 17 april jl. een brief aan Rijkswaterstaat om uitdrukking te geven aan zijn bezorgdheid over de effectiviteit van de nieuwe geluidschermen. Ook vroeg hij Rijkswaterstaat om een nader overleg met de omwonenden en kondigde hij aan de Omgevingsdienst Regio Utrecht om advies te vragen over de geuite technische bezwaren tegen de (inmiddels geplaatste) schermen.

Zandvliet wil nu weten wat deze acties hebben opgeleverd en of BenW bereid zijn bij Rijkswaterstaat aan te dringen op het alsnog aanpassen van de geluidweringen? Ook vraagt hij of het College weet heeft van de plannen om de maximumsnelheid op de verbrede snelweg A27 te verhogen naar 130 km per uur en ook daarover in overleg te treden.

Tenslotte vraagt het GroenLinks raadslid of het College Rijkswaterstaat wil aanspreken op de lichthinder als gevolg van het plaatsen van nieuwe lichtmasten. Deze spreiden een grote lichthoeveelheid uit over de tuinen en achtergevels en - aan het begin van de Spoorlaan – ook over de voorgevels. Het licht dringt ook door tot in de slaapkamers en tast daardoor de nachtrust aan.

Dit alles is in strijd met het beleid van Rijkswaterstaat zelf, dat zegt sinds juni 2013 op een aantal rijkswegen de verlichting tussen 21:00 en 05:00 uur en op bepaalde drukke wegen tussen 23:00 uur en 05:00 uur uit te schakelen om daarmee het energieverbruik te verlagen en de lichthinder voor de omgeving te verminderen. Ook zou het beleid erop gericht zijn om gebruik te maken van lagere lichtmasten.

Gemeente wil terug naar 60 km/uur op Utrechtseweg

D66 D66 GroenLinks De Bilt 23-01-2018 16:42

Door: Michiel van Weele

De gemeente De Bilt gaat bij de provincie Utrecht aandringen op het verlagen van de maximumsnelheid op de Utrechtseweg (N237) van 80 naar 60 km per uur. Die toezegging deed verkeerswethouder Ebbe Rost van Tonningen op 11 januari jl. in de commissie Openbare Ruimte op vragen van GroenLinks.In de decembervergadering hadden we als D66 hier al eerder op aangedrongen naar aanleiding van de verschillende nieuwe woningbouwplannen rondom de Utrechtseweg, waaronder op het voormalig Hessingterrein.

De bewoners van de Utrechtseweg ervaren al jaren veel geluidsoverlast van het drukke autoverkeer. Na de herinrichting van de weg enkele jaren geleden bleef er in beide richtingen voor het autoverkeer nog maar één rijstrook over. Daarop mag echter nog steeds 80 km/uur worden gereden. Dat leidt tot onveilige situaties bij een aantal oversteken.

De komende jaren gaan er naar verwachting ook nog eens de nodige woningen bij gebouwd worden, onder meer op de plaats waar tot voor kort het hoofdkantoor van de Plus Supermarkten gevestigd en op het voormalige Hessingterrein. Op die hoogte zal ook nog eens een nieuwe oversteek worden gerealiseerd. Eerder is al bij het KNMI een extra oversteek met stoplicht gerealiseerd.

Volgens D66 en GroenLinks is het nu een goed moment om te komen tot een verlaging van de maximumsnelheid op deze provinciale weg. Het afgelopen jaar werd zo’n maatregel ook al ingevoerd voor de provinciale weg tussen Hollandsche Rading en Maartensdijk. Volgens het coalitieakkoord van de provincie Utrecht wordt gestreefd naar verlaging van de maximumsnelheden op provinciale wegen in de nabijheid van woonwijken en/of natuurgebieden, om zo bij te dragen aan de veiligheid en de leefbaarheid.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.