Nieuws van politieke partijen in Helmond inzichtelijk

2 documenten

SP kiest voor bereikbaarheid en leefbaarheid

SP SP Helmond 20-03-2018 13:27

Een goed bereikbare stad en leefbare dorpen en woonwijken: wie wil dat niet? Om dit te bereiken bestaat er niet slechts een simpele oplossing maar moet je verschillende dingen tegelijk doen. Volgens de SP is dit heel goed mogelijk en zijn we in onze regio goed op weg!

Om te beginnen is het belangrijk dat automobilisten zo snel mogelijk de plek van bestemming bereiken en niet onnodig door dorpen en wijken rijden als ze daar niet hoeven te zijn. Voor Eindhoven betekent dit oa dat het doorgaande verkeer niet dwars door de binnenstad moet rijden maar over de ring. In Helmond moet het verkeer meer kiezen voor de randwegen in plaats van recht door het centrum. Hiermee ontlast je het centrum en is er meer ruimte voor de automobilisten die daar juist wel moeten zijn. Randvoorwaarde is dat parkeergarages in het centrum goed bereikbaar blijven. Het omleiden van doorgaand verkeer leidt tot een verbetering van de kwaliteit van de lucht die we elke dag inademen.

Om te voorkomen dat onze wegen straks helemaal dichtslibben moeten er goede en comfortabele alternatieven komen voor het autoverkeer. Daaraan werken we met de hele regio. Zo hebben we het afgelopen jaar met 21 gemeenten, de provincie Noord-Brabant en allerlei bedrijven en organisaties een gezamenlijke agenda tot 2030 gemaakt met tientallen maatregelen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid. We werken samen met de NS aan het verhogen van de frequentie van sprintertreinen tot eens per kwartier op de routes Weert-Helmond-Eindhoven-Tilburg en Deurne-Helmond-Eindhoven-Den Bosch. De grote werkgevers op de campussen in de regio (zoals bijv. TU/e, ASML, Philips, Fontys enz.) voeren met succes personeelbeleid uit om te voorkomen dat werknemers allemaal apart in de file naar hun werk rijden en daarmee de wegen te veel belasten.

Steeds meer mensen reizen in comfortabele groene stroom-bussen over de snelle HOV-banen. Het aantal passagiers op deze lijnen is het afgelopen jaar flink gestegen. Voor de slecht bezette buslijnen wordt er geëxperimenteerd met een alternatief: Bravoflex, vervoer op afroep in kleine busjes. In Helmond rijden ze al, in Eindhoven wil Hermes hiermee eind dit jaar van start gaan.

Steeds meer mensen kiezen ervoor met de fiets naar het werk te gaan. Door de komst van de e-bike overbrug je nu veel sneller grotere afstanden. Samen met de provincie Noord-Brabant leggen we comfortabele snelfietspaden aan. Binnen de regio worden alle kernen verbonden met een snelfietsnetwerk. In Eindhoven en Helmond alleen al zijn hiervan reeds tientallen kilometers klaar. De snelfietsroute Helmond-Eindhoven wordt voltooid en ook tussen Eindhoven-Den Bosch en Eindhoven-Tilburg komen snelfietsroutes. 

Belangrijk vindt de SP ook dat je gemakkelijk kunt overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel. Daarom zijn we heel blij met een nieuwe P+R aan de snelweg tussen Aalst en Eindhoven (gereed in 2020) en de recente uitbreiding van de P+R in Maarheeze.

Tot slot blijven er helaas routes die dwars door kernen lopen en waar druk gebruik van wordt gemaakt. Dat verkeer proberen we zoveel mogelijk naar de hoofdwegen te leiden. Op die routes worden ook leefbaarheidsmaatregelen genomen, zodat de overlast voor omwonenden minder wordt. 

WORDT DE AUTO GEDISCRIMINEERD? Als je sommige partijen mag geloven dan wordt de auto als vervoermiddel “gediscrimineerd”. Dat is wat de SP betreft niet het geval. De SP gaat niet alleen voor goede alternatieven voor de auto maar werkt ook mee aan verbeteringen van de wegen in de regio. De A58 gaat de komende jaren op de schop. De A67 moet wat ons betreft zo snel mogelijk verbreed worden: de nodige onderzoeken hiervoor worden nu gedaan. En de N279 (Veghel-Asten) wordt opgewaardeerd: de weg behoudt 2 x 1 rijbanen, maar alle kruispunten worden ongelijkvloers. Daarmee worden de dagelijkse knelpunten weggenomen en stroomt het verkeer beter door. Er komen aanpassingen op de ring in Eindhoven om zo de doorstroming te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan autodeel-systemen en slimme apps om het autogebruik te optimaliseren. Dankzij de Automotive Campus in Helmond experimenteren we met steeds slimmere verkeerslichten en zelfrijdende voertuigen. 

MOET ER TOCH EEN RUIT OM EINDHOVEN KOMEN? Wat de SP betreft hartgrondig “nee”. De “ruit”, een vierbaansweg dwars door een prachtig natuurgebied, lost de bereikbaarheidsproblemen niet op. Deze zal juist extra verkeer aan gaan trekken, omdat het een alternatieve route wordt richting Rotterdam. Dan wordt het niet rustiger maar nog veel drukker op de weg! Bovendien zou zo’n ruit bijna een miljard euro gaan kosten. De SP denkt dat we ons geld slimmer kunnen besteden: je mag toch niet minder verwachten van een slimme Brainportregio?

Erik de Vries, lijsttrekker SP Helmond Murat Memis, lijsttrekker SP Eindhoven Hein Kranen, lijsttrekker SP Nuenen, Gerwen en Nederwetten Jan Hoevenaars, lijsttrekker SP Gemert-Bakel  Willemieke Arts, statenlid SP provincie Noord-Brabant

Standpunt D66 aangaande N279

D66 D66 Helmond 25-06-2017 13:38

Omleiding N279 (gemeenteraad 30 mei)

Voorzitter, D66 ziet het belang van een doorstroming van het verkeer. Alhoewel de doorstroming van de N279 ter hoogte van Helmond voldoet, kunnen wij om de weg toekomstbestendig te maken instemmen met de aanleg van zoveel als mogelijk, let op deze woorden, ongelijkvloerse kruisingen. Zoals we ook in het voorstel van het college kunnen lezen geeft dit tot 2040 voldoende capaciteit en is een verdubbeling van de weg daarmee een onzinnig en peperduur staaltje wensdenken ten kosten van de belastingbetaler, omwonenden en natuur. Voor D66 is het daarom belangrijk dat de N279 2×1-baans is en blijft!

Voorzitter, dan de omleiding bij Dierdonk. In het bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland is de keuze voor het tracé bij Dierdonk primair aan Helmond gelaten. Wij gaan er als gemeenteraad dus over; de kans is groot dat de provincie het standpunt van onze gemeenteraad zal overnemen.  D66 heeft ten aanzien van de omleiding alle voor en nadelen en alle mitsen en maren afgewogen. Voor ons zijn er nog veel open eindjes. Een vijftal  punten zal ik hierna noemen:

Ten eerste hebben we als fractie altijd de Ladder van Verdaas gehanteerd. Volgens trede 6 moeten we eerst bestaande wegen aanpassen voordat we trede 7 toepassen, zijnde de aanleg van nieuwe wegen. Zoals ook in de stukken staat en tijdens de commissievergadering is erkend, bieden zowel een komomleiding om Dierdonk als de aanpak van het huidige tracé een goede verkeerskundige oplossingen voor de toekomst. Hiermee is het niet nodig om de zevende trede van de Ladder te betreden en komen wij niet toe aan de aanleg van nieuw asfalt. Zeker niet nu het een natuurgebied betreft. Ten tweede heerst er nog onduidelijkheid, waardoor het volgens D66 op dit moment nog niet opportuun is om een voorkeursalternatief te kiezen. Zo zijn de kosten van alle maatregelen nog steeds onbekend. Ook over de kosten van de plusmaatregelen vinden nog onderhandelingen plaats. Ten derde is, vooruitlopend op de Milieu Effect Rapportage, een Notitie Reikwijdte en Detailniveau vastgesteld. In deze NRD wordt aangegeven dat, zowel de omleiding bij Dierdonk als het beter benutten van het bestaande tracé, een zinvol te onderzoeken alternatief zijn. Wij vinden het daarom te vroeg om nu al een keuze te maken voor een omleiding bij Dierdonk en willen dat beide opties worden meegenomen in het vervolgproces. Ten vierde onderstrepen wij, net zoals het college, het belang van een aanvullend pakket voor leefbaarheid. Goede mitigerende maatregelen moeten voorkomen dat de situatie slechter wordt dan huidige situatie. De toezegging van de provincie om mitigerende maatregelen te nemen vinden wij echter weinig concreet. Gaan we bijvoorbeeld uit van de maximale geluidwaarden – hetgeen ik ontrafel uit de beantwoording van het college op de vragen van Helder Helmond – of moet het geluidsniveau gelijk blijven met de huidige situatie. En is dan geen 0-meting noodzakelijk?

We hebben al vernomen dat de provincie niet meer voornemens is om stil asfalt aan te leggen, ondanks dat bij de woningen ten noord-oosten van Dierdonk zeer hoge grenswaarden worden vastgesteld. Ondertussen blijft het huidige tracé bij Dierdonk gewoon liggen en wordt de zo gevreesde tangconstructie waarheid. We hadden dan ook graag gezien, dat de inwoners van Dierdonk bijvoorbeeld via een enquête om hun mening was gevraagd of dat de scenario’s proefondervindelijk waren uitgetest.

Overigens zijn we wel tevreden met de aandacht die wethouder de Vries bij de provincie heeft weten af te dwingen voor extra leefbaarheidsmaatregelen bij Brouwhuis en Rijpelberg.

Ten vijfde vinden wij het jammer dat bij het onderzoek naar de verkeersintensiteit in Helmond geen rekening is gehouden met andere oplossingen zoals een oplossing tussen Helmond en Laarbeek ter verlichting van de Beekse Brug. Het gaat volgens D66 immers om een combinatie van maatregelen en dan moeten wel alle maatregelen in kaart worden gebracht en worden meegenomen in de verkeersonderzoeken.

Kortom voorzitter, met de huidige informatie is D66 er niet van overtuigd dat het aanleggen van een extra weg aan de andere zijde van Dierdonk een goede keuze is. Wij zijn er nog steeds niet van overtuigd dat het bestaande tracé geen uitkomst biedt. Helaas kunnen wij dan ook niet voor het voorstel stemmen.

Tot zover in eerste instantie.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.