Nieuws van politieke partijen in Hilversum inzichtelijk

9 documenten

Bouwen zonder uitzicht op een parkeervergunning

VVD VVD Hilversum 29-06-2020 21:03

De VVD stelde wethouder Wolthers de volgende vraag:

Wij lazen dit artikel over het onderzoek dat loopt naar het verlagen van de parkeernorm bij nieuwe ontwikkelingen. De VVD vindt deze insteek te eenzijdig.

Als je voor een totale ontwikkeling de norm verlaagt, gaan ontwikkelaars minder parkeerplaatsen aanleggen op eigen terrein. Dat zorgt ervoor dat eventuele parkeerdruk terecht komt in de omliggende omgeving.

Wat de VVD een veel logischere methode vindt, is ontwikkelaars toestaan huizen te bouwen en te verkopen/verhuren waarbij kadastraal is vastgelegd dat de bewoner van dat huis geen recht heeft op een parkeervergunning. Dat betreffende huis/appartement heeft dan ook geen parkeerplaats op eigen terrein nodig. Dit verlaagt de parkeernorm an sich niet, maar zorgt er toch voor dat de ontwikkelaar minder parkeerplaatsen hoeft aan te leggen. De parkeernorm blijft gelijk, maar voor huizen/appartementen van dit type is die parkeernorm niet van toepassing.

Deze methode wordt in andere steden al veel toegepast.

Het belangrijkste verschil is dat zo’n huis of appartement simpelweg te koop of te huur zal worden aangeboden met de expliciete vermelding dat de bewoner geen parkeerplaats op eigen terrein heeft én geen recht heeft op een vergunning voor een parkeerplaats op het maaiveld.

Is de wethouder bereid het ingehuurde adviesbureau expliciet te vragen deze methode ook te onderzoeken?

Het antwoord van de wethouder was een volmondig “ja!”. Ook de Gooi- en Eemlander en de Gooi- en Eembode pikten dit op.

We zijn erg benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek. Door huizen te bouwen waarbij je van te voren aangeeft dat de bewoner nimmer recht heeft op een parkeervergunning op het maaiveld èn geen eigen parkeerplaats heeft, ben je eerlijk en duidelijk en trek je dus ook mensen aan die geen auto hebben. Dit is vooral erg goed toe te passen in gebieden rond OV-knooppunten.

Haitske van de Linde (ruimtelijke ordening) en Hidde Fennema (mobiliteit)

De Hilversumse VVD zit niet stil: #ikshoplokaal en #goedvoorbeeld

VVD VVD Hilversum 14-06-2020 19:34

In december vorig jaar werd in de Chinese miljoenenstad Wuhan bij verschillende mensen een, zoals dat werd omschreven, ‘longontsteking van onbekende oorsprong’ waargenomen. Een maand later werd het virus  SARS-CoV-2 (een nieuw corona virus en veroorzaker van de ziekte Covid-19) voor het eerst geïdentificeerd. De oorsprong was vermoedelijk de Huanan Zeevruchtenmarkt in Wuhan, waar het met de duizenden stalletjes zo gezellig shoppen was: van Honingdas tot Mongoolse gazelle. En waar je zo lekker kon lunchen, zeker als je trek had in geroosterd vlees van wolven-welpjes of slangensoep.

 

En toen was er Corona

Binnen no-time overspoelde de ziekte de wereld. Tussen de gebeurtenissen op de markt in Wuhan en de gevolgen voor de markt in Hilversum (“Ongewoon gezellig”) lagen pak weg een kleine drie maanden. Ook Marco Pul van de gegrilde kipspecialiteiten, plantenverkoper Jan Westeneng, eierspecialist Gerke van Essen van Het Eigenwijze Ei en Ingrid & Lindy met hun cadeauartikelen uit Midden- en Zuid Amerika (om er maar een paar te noemen) werden plotseling geconfronteerd met de desastreuze gevolgen van de uitbraak.

De anderhalve-meter-samenleving deed zijn intrede. Er moesten verschillende maatregelen worden genomen om de overdracht van het virus tussen het winkelende publiek zo beperkt mogelijk te houden: de gangpaden op de markt werden breder gemaakt, er werd éénrichtingsverkeer voor de bezoekers ingesteld en er werden desinfectiespray zuilen geïnstalleerd.

Mocht de markt nog open blijven, de horeca, sport- en fitnessclubs en onder meer sauna’s kregen op zondag 15 maart te horen dat ze de tent voorlopig helemaal konden sluiten. Daarna volgenden vele winkels, al dan niet gedwongen. De winkelstraten waren plots uitgestorven. Kerkstraat, Groest en Gijsbrecht lagen er verloren bij. De parkeerterreinen bij winkelcentra als Kerkelanden en Seinhorst lagen er  vrijwel verlaten bij. Het winkelend publiek bleef voor een groot deel veiligheidshalve thuis. Er werden omzetdalingen van 50 tot 70 procent gemeld.

 

#ikshoplokaal

De Belgen weten het vaak zo mooi te zeggen. Ook in dit geval. Bij onze zuiderburen ontstond de campagne “Ik koop lokaal bij een winkelier van hier”. Ingegeven door het feit dat “lokale handelaars altijd klaar staan voor hun klanten en zuurstof geven aan de handelskern.” En in ons land werd de campagne #ikkooplokaal gelanceerd, met Hilversumse varianten als ‘Wees loyaal, koop lokaal’ en ‘Koop sociaal een pakketje lokaal’. Om de ondernemers in de mediastad een hart onder de riem te steken en een poging om de inwoners bewust te maken van het feit dat het midden- en kleinbedrijf écht in de problemen was gekomen.

VVD-raadslid Haitske van de Linde lanceerde eind mei twee acties: #Ikshoplokaal en #goedvoorbeeld. Voor de eerste campagne vroeg ze ontwerper Jan Johannes Ridderbos een beeld te creëren met de ‘skyline’ van Hilversum. Uiteindelijk haalden het oude raadhuis, de televisietoren, het raadhuis van Dudok, de Vitus en Beeld en Geluid het uiteindelijke resultaat. Een spontane inzamelingsactie onder de liberale leden leverde genoeg geld op om een paar honderd tassen met opdruk te bestellen (natuurlijk bij een Hilversums bedrijf: Innopress). https://www.vvdhilversum.nl/?p=7678

#ikshoplokaal-tas

De tas wordt as we speak gedrukt en is hopelijk volgende week verkrijgbaar. De donateurs die de tas mogelijk hebben gemaakt krijgen er uiteraard 1 voor henzelf en 1 om weg te geven. Wil je ook zo’n tas, dan kan dat natuurlijk! De bedrukte tas wordt verkrijgbaar via Haitske van de Linde voor € 5,00 per stuk. Hiermee help je de ‘campagnekas’ te vullen. Mail voor meer info naar: haitskevandelinde@vvdhilversum.nl

Er wordt ook gewerkt aan een ‘borreltas’, gevuld met heerlijke producten van lokale winkeliers. Zo’n tas krijgt een prijs die afhankelijk is van de inhoud, want we willen uiteraard de winkeliers een eerlijke prijs betalen. Zodra daar meer over bekend is zullen we dat laten weten.

 

Goede voorbeelden verdienen het om gezien te worden

De #goedvoorbeeld campagne bestaat uit een serie filmpjes over Hilversumse ondernemers die de coronacrisis hebben aangegrepen om het roer (deels) om te gooien. Raadsleden van de VVD-fractie bezoeken de ondernemers en laten ze aan het woord. Zo vertelt Frank Loois van de Gulle Graef over wat zij allemaal aangepast hebben in verband met de coronacrisis. Van koken voor de zorg, afhalen en bezorgen, tot de maatregelen om de zaak op 1 juni weer open te kunnen doen. Fractiemedewerker Ellis Zeeuw van der Laan (die ook met de borreltas bezig is) ging langs bij Taberna Samen en fractievoorzitter Frits Vogel laat Baki Cinar van eetlokaal Baak aan het woord die de coronacrisis heeft aangegrepen om zich helemaal op Turkse specialiteiten te richten.

Haitske van de Linde: “Het is hartverwarmend om te zien hoe ondernemers in Hilversum alles in het werk stellen om het hoofd boven water te houden. Met beide acties proberen we zoveel mogelijk die strijd te ondersteunen. Het voortbestaan van de Hilversumse ondernemers gaat ons echt aan het hart.”

Met enige regelmaat komen er nieuwe filmpjes in de serie #goedvoorbeeld bij. De oogst tot op heden kan je hier bekijken.

 

Ondernemers: ‘Ga niet bezuinigen, maar investeren!’

De medische coronacrisis is nu (tijdelijk?) uit het zicht. Nu staan de schijnwerpers volop gericht op de economische effecten. Het Stadsfonds Hilversum constateert dat de coronacrisis veel Hilversumse bedrijven hard heeft getroffen. Maar het Fonds stelt ook vast dat optimisme bij de ondernemers in de mediastad overheerst. Dat bleek uit een enquête onder ruim veertig midden- en klein bedrijven en culturele ondernemers waarvan de resultaten begin juni werden gepubliceerd.

Samenwerken en buiten de gebaande paden denken zijn adviezen die door de ondervraagden worden gegeven als de vraag wordt gesteld “Wat heeft de crisis u geleerd?” De ondernemers doen natuurlijk ook een beroep op de inwoners om zoveel mogelijk lokaal te kopen. En ook de gemeente kan een steentje bijdragen: maak innovatie mogelijk door soepel om te gaan met geldende regels en zet geen rem op nieuwe ontwikkelingen. En er is ook een oproep, gericht aan de gemeente: ga niet bezuinigen, maar investeren.

Fractievoorzitter Frits Vogel: “De VVD heeft ondernemen en ondernemers hoog in het vaandel staan. Wij zullen er dan ook alles aan doen om Hilversumse ondernemers naar vermogen met raad en daad bij te staan. Minder regels en innovatie ondersteunen, daar kan ik mij helemaal in vinden.”

Tekst: Klaas Pieter Rieksen communicatie VVD Hilversum

Hilversum klaar voor de toekomst als ‘Tuinstad 2.0’

VVD VVD Hilversum 14-06-2020 19:03

Komende week gaan we in de raadscommissie praten over het voorstel van het college om een aantal scenario’s uit te werken voor de toekomst van Hilversum. Wij vinden dat een goed idee, want wij vinden het belangrijk dat Hilversum ook in de toekomst een fijne en welvarende plek is om te leven.

Wij zijn allemaal betrokken Hilversummers. We werken en ondernemen hier, brengen hier onze kinderen groot, en houden hier van onze (groot)ouders, vrienden en andere dierbaren. We houden van Hilversum omdat het hier zo fijn leven is. We wonen hier mooi, met veel groen, mooie huizen, actieve sportclubs, goede scholen, leuke winkels, musea, bioscopen en gezellige horeca.

We werken hier graag, omdat Hilversum centraal ligt in Nederland, gunstig ligt ten opzichte van de rest van de Randstad (mede dankzij drie treinstations) en al sinds jaar en dag dé mediastad van Nederland is.

Bij de begroting vorig jaar hebben we reeds betoogd wat onze inzet was voor Hilversum: Tuinstad in het groen. Hart van het Gooi. Mediastad van Nederland. En ook in ons coalitieakkoord hebben we afspraken gemaakt over het investeren in Hilversum, zoals een integrale verkeersvisie, aandacht voor wonen én werken, en verdichting in de buurt van OV-knooppunten.

Het is duidelijk dat we Hilversum moeten versterken, om ervoor te zorgen dat Hilversum ook in de toekomst zo’n fijne plek om te wonen is als nu. Om ons voor te bereiden op die toekomst is de blik vooruit nodig. Daarom zijn we blij met het voornemen van het college van B&W om in Hilversum te willen investeren. Want hier geldt echt: stilstand is achteruitgang.

Sinds twee maanden ziet de wereld er anders uit. Vanwege het coronavirus zijn we van economisch wind mee in -op z’n best- windstilte beland. Dat is wat ons betreft een extra reden om hiermee door te pakken. Investeren is goed voor onze economie, die dat vanwege corona goed kan gebruiken.

Het is belangrijk dat we ons als Hilversums gemeentebestuur samen sterk maken voor een gezond en welvarend Hilversum. Nu én in de toekomst.

Wij steunen van harte de ambitie om Hilversum te versterken en vragen de aandacht van het college op 6 punten:

Sleutelgebied is een middel, geen doel – Wij zien in de rapporten en cijfers dat Hilversum versterking nodig heeft. En voor die versterking is geld nodig. Dat geld zal uit Den Haag moeten komen en dat loopt via de lijn van de MRA. Daarom is het heel goed dat we een potentieel Sleutelgebied zijn. Hilversum heeft externe hulp (in de vorm van financiering, kennis, etcetera) nodig. Maar, de Hilversumse ambitie moet wél leidend zijn en blijven. We gaan hier niet het probleem van een andere gemeente oplossen, we doen wat Hilversum nodig heeft. Mobiliteit is key – Voor een prettig woon- en werkklimaat zijn bereikbaarheid en mobiliteit ontzettend belangrijk. Iedereen die hier woont en werkt weet dat het (zoals dat dan zo mooi heet) daily urban system van Hilversum nu al onder druk staat en dringend vraagt om versterking. In Helder Hilversums: Hilversum staat regelmatig hartstikke vast. Om daar écht iets aan te doen is lef nodig en de bereidheid om buiten de bestaande kaders te denken. Die kans dient zich nu aan, grijp die kans. Kwaliteit moet leidend zijn – Aandacht voor leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit, goede verbinding met het bestaande ‘weefsel’. Oog voor de context waarin je iets ontwikkelt, voortborduren op de kwaliteiten die Hilversum Tuinstad kenmerken. Investeer in betrokkenheid – Dit gesprek -en de te maken keuzes- gaan over de toekomst van Hilversum en dat zouden we zo breed mogelijk moeten willen voeren. Dat is ons immers bij de Gebiedsagenda 1221 ook erg goed bevallen. Wij zouden graag zien dat in de geest van die aanpak gewerkt wordt aan de ‘agenda’ voor Hilversum 2040. Wees vraag-sturend in plaats van vraag-volgend – Ontwikkel een ambitie welk Hilversum we willen zijn, neem vervolgens de regie en bepaal zélf de koers. Bouw betaalbare woningen voor starters en jongeren, en voor mensen die hier werken. Bouw seniorenwoningen, maar dan specifiek om lokaal doorstroming te realiseren, zodat jonge gezinnen weer in een gezinswoning terecht kunnen. Kortom: bouw wat Hilversum aan versterking nodig heeft. Ruimte om te ondernemen – Voor een welvarend Hilversum is ruimte nodig om te ondernemen. Natuurlijk zijn er (betaalbare) woningen nodig, maar een stad zonder werkgelegenheid is een slaapstad. Denk niet alleen na over wonen, maar ook over werken.

Onze belangrijkste oproep: maak Dudok trots. Dudok, de man die Hilversum haar kenmerkende stijl gaf, was een vooruitstrevende en vernieuwende architect. Dudok had lef en bouwde een tuinstad voor de toekomst van toen. Het past in zijn nagedachtenis om een kwalitatieve bouwkundige oplossing met lef te vinden voor de tuinstad van straks; een Tuinstad 2.0.

Haitske van de Linde Hilversumse VVD

VVD: ‘denk in oplossingen en zoek de samenwerking’

VVD VVD Hilversum 04-05-2020 08:16

Het ziet er naar uit dat er nog een tijd ‘anderhalvemeter maatregelen’ nodig zullen blijven. Des te belangrijker om na te denken hoe middels ‘smart distancing’ het toch mogelijk is om binnen die richtlijnen te recreëren, sporten en uitgaan, én hoe we ondernemers helpen die niet aan de richtlijnen kunnen voldoen, zo vindt de Hilversumse VVD.

De afgelopen dagen hebben Frits Vogel en Haitske van de Linde gesproken met veel ondernemers, om te onderzoeken wat de gemeenteraad voor hen zou kunnen doen. Deze gesprekken hebben geleid tot twee concrete moties: een motie om het college te verzoeken een ‘1.5m Taskforce’ op te tuigen die proactief met ondernemers en organisaties (zoals bijv. sportclubs of culturele organisaties) gaat kijken hoe anderhalvemeter in te richten zou zijn. Belangrijk is dat ook diensten als de Brandweer vooraf meedenken.

De tweede motie bevat een voorstel om via het Stadsfonds steun te organiseren, waarbij samenwerking tussen ondernemers het uitgangspunt is, het ‘Bredase model’ onderzocht moet worden en ook de Hilversumse consumenten wellicht een steentje kunnen bijdragen.

Lees meer onder de foto.

https://www.vvdhilversum.nl/?p=7614 Lege terrassen en lege zaken. Hier willen de liberalen graag verandering in zien, binnen de richtlijnen en op basis van samenwerking.

Ondernemers en organisaties zullen out-of-the-box moeten denken om hun individuele locatie passend in te richten en de gemeente moet hen daarin proactief bijstaan en hen uitdagen om de samenwerking op te zoeken en solidair te zijn. Dat is het uitgangspunt van twee moties die de Hilversumse VVD-fractie heeft voorbereid voor de raadsvergadering van komende woensdag.

Fractievoorzitter Frits Vogel: “wij maken ons sterk voor Hilversum en de lokale Hilversumse economie in deze barre corona-tijden. Het is in ons aller belang dat we de economische activiteit -en daarmee verdiencapaciteit- die er in Hilversum binnen de richtlijnen mogelijk is maximaal benutten. Daarom zijn mijn collega Haitske van de Linde en ik de afgelopen dagen in gesprek gegaan met een aantal Hilversumse horecaondernemers om te kijken wat wij zouden kunnen doen om hen in deze situatie bij te staan. Dat heeft tot twee voorstellen geleid.”

Het eerste voorstel gaat over een proactieve houding vanuit de gemeente. De gemeente is betrokken in haar rol als handhaver, vergunningverlener en/of subsidieverstrekker, zo stelt de liberaal. En daarom stelt hij het college voor om een 1.5m-Taskforce in te richten, die proactief met ondernemers en organisaties zoekt naar mogelijkheden om anderhalvemeter-proof open te kunnen gaan.

De VVD vindt het belangrijk dat hierbij alle mogelijke oplossingsrichtingen bespreekbaar zijn, zoals: tijdelijke ontheffingen voor grotere terrassen, nieuwe terraslocaties aanwijzen, het aanbrengen van luifels, uitgifte-luiken, tenten, schermen, looproutes, mobiele barren, etcetera. Ook willen zij dat betrokken diensten, zoals bijvoorbeeld de brandweer, deel uit gaan maken van deze 1.5m Taskforce, om vooraf mee te denken over wat er wél kan, zodat niet achteraf zaken verboden worden als er al veel tijd en moeite in gestoken is.

De tweede motie van de liberalen gaat over de manier waarop ondernemers gesteund kunnen worden. Haitske van de Linde: “we moeten zorgen dat elke euro van onze inwoners zo effectief mogelijk wordt ingezet. Daarbij vinden we het belangrijk dat mensen die steun vragen aan de gemeente ook bereid zijn om zelf een ander te steunen. Er zijn helaas ondernemers die de pech hebben van een locatie die niet aan te passen is aan de richtlijnen, en dit zijn niet per definitie zaken die onder normale omstandigheden slecht draaien. Wij vinden het belangrijk dat ook we ook die ondernemers steunen. Hilversum vormt één eco-systeem en we moeten met z’n allen samenwerken om hieruit te komen: alleen samen krijgen we Corona onder controle.”.

Van de Linde komt met een voorstel om onderlinge samenwerking het vertrekpunt te maken voor steun. “Het is goed als een sector vanuit eigen expertise de samenwerking zoekt en ook zélf onderling hulp kan bieden.” Er is een bestaande structuur waarin ondernemers samenwerken en die financiële steun toekent op projectbasis: het Stadsfonds. Het voorstel van de VVD is dat het college op zo kort mogelijke termijn samen met (in ieder geval) het bestuur van het Stadsfonds, Centrum Hilversum en een branchevereniging als Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Hilversum bekijkt hoe het Stadsfonds kan worden ingezet om Corona-steun te verstrekken aan (horeca-)ondernemers en welke criteria hiervoor zouden moeten gelden. En om reeds bestaande fondsen beschikbaar te maken.

Hierbij moet niet alleen gedacht worden aan rechtstreekse financiële steun, maar ook aan mogelijkheden als garanties om rentekosten te drukken en de liberaal geeft als denkrichting mee dat het fonds tevens te vullen kan zijn middels een ‘solidariteitsheffing’; een ‘coronadubbeltje’ of ‘coronakwartje’. Ondernemers die wél open kunnen berekenen een solidariteitstoeslag op hun producten om collega’s te kunnen steunen die niet open kunnen. Hilversumse consumenten betalen op die manier bijvoorbeeld een kwartje meer voor een biertje en dat kwartje vloeit in het fonds waaruit de ondernemers worden geholpen. Ook verzoekt de VVD het college om ‘het Bredase model’ te onderzoeken, In deze aanpak zoeken pandeigenaren, brouwerijen en ondernemers onder aanvoering van (in het geval van Breda) de burgemeester naar een gezamenlijke oplossing om de druk van de huurlasten te verlagen.

Gemeentelijke steunmaatregelen van welke vorm dan ook zouden via het Stadsfonds beschikbaar of bereikbaar gemaakt moeten worden, waardoor samenwerking het vertrekpunt wordt voor steun. Van de Linde is blij met de positieve instelling waarmee de voorstellen worden ontvangen in horeca-kringen. “Ondernemers willen dolgraag weer aan de slag en er is veel bereidheid om elkaar te steunen.”

Hilversum moet groeien, voor Hilversum!

VVD VVD Hilversum 07-01-2020 12:33

De Gooi- en Eemlander schrijft dat Hilversum geen 10.000 woningen nodig heeft voor haar ‘natuurlijke groei’ en dat we ‘voor Amsterdam’ gaan bouwen. Graag wil ik hierop reageren en betogen waarom we ons niet moeten laten verstikken in spruitjeslucht en in een soort gefantaseerd wij-zij sentiment moeten laten trekken.

Als je enkel kijkt naar hoe de huidige bevolking zich zou ontwikkelen klopt het dat er geen 10.000 woningen bij hoeven te komen. Maar dat is dan ook precies *níet* het vraagstuk dat wij op hebben te lossen…

Als wij willen dat Hilversum in 2040 (en verder) net zo fijn is om te wonen als nu (omringd door groen, goeie scholen en kinderopvang, leuke winkels, gezellige horeca en plekken om uit te gaan, uitstekende OV-verbindingen, bedrijvigheid), dan moeten we bouwen voor extra groei en vooruitgang.

Groei die groter is dan onze ‘natuurlijke groei’.

Omdat als we op deze weg doorgaan, Hilversum achteruit kachelt. Dan vergrijst onze samenleving, stijgen de zorgkosten de pan uit, zijn er geen vrijwilligers meer op onze sportclubs, vertrekken bedrijven en winkels en kunnen we straks geen intercitystation meer in de lucht houden, om maar wat te noemen.

En daarom kijken we naar of en hoe we op de beste manier een groter aantal woningen kunnen realiseren dan we tot nu toe al gepland hadden.

Dáár gaat het gesprek over.

En waar het gesprek ook over gaat is wat voor soort woningen dat dan zouden moeten zijn, voor welke groepen. Voor jongeren of voor ouderen, voor gezinnen of alleenstaanden, voor starters of doorstromers. Het gaat over hoe we Hilversum levendig en welvarend houden.

Laten we elkaar alsjeblieft niet verstikken met spruitjeslucht uit een borrelende onderbuik en ons in een soort gefantaseerd wij-zij sentiment laten trekken. Het maakt geen biet uit waar de eventuele nieuwe aanwas vandaan komt.

De hele premisse dat we ‘teveel woningen bouwen’, omdat het er meer zijn dan er qua autonome groei nodig is, is niet juist!

Hilversum moet groeien, voor Hilversum én de regio Gooi- en Vechtstreek.

Haitske van de Linde Raadslid VVD Hilversum

‘Gemeente ziet on-Hilversums grote opdracht voor zich liggen’

VVD VVD Hilversum 08-12-2019 22:16

“Wij zien een stapeling van opgaven van on-Hilversumse proporties”. Dat was het gevoel van urgentie dat twee ambtenaren van de gemeente Hilversum op de raad probeerden over te brengen tijdens een zogeheten ‘beeldvormende sessie’ (BVS) op woensdag 4 december. En nu is de raad aan zet, maar wat betekent dat en waar gaat het over? lees meer…

Tijdens een beeldvormende bijeenkomst (een bijeenkomst waarbij je achtergrondinformatie krijgt, zodat je beter kunt bepalen wat je van een bepaalde ontwikkeling of voorstel vindt) werden de raadsleden bijgepraat over nieuwe inzichten die het college heeft verkregen. Deze inzichten op het gebied van wonen, werken, verkeer, sociaal domein werden duidelijk bij het voorbereiden van de omgevingsvisie. De mogelijkheid om als Hilversum een sleutelgebied in te dienen bij de Metropoolregio Amsterdam (MRA) kwam op een heel goed moment.

Wat zijn die inzichten en waarom zouden het proces van de omgevingsvisie en van de MRA-sleutelgebieden gelijktijdig opgepakt moeten worden? Het antwoord op die vraag vraagt enige uitleg, dus is dit een iets langer stuk dan normaal gesproken ‘mag’ op een website. Maar ongewone situaties, vragen om een ongewone aanpak…

Beeldvormende sessie Tijdens een beeldvormende sessie presenteerden twee ambtenaren een aantal feiten en cijfers op onderwerpen als demografie, economie, wonen, sociaal domein en mobiliteit, die ieder voor zich een opgave kennen, maar die ook nog eens op elkaar doorwerken. Ultrakorte samenvatting: als we blijven doen wat we doen, dan wordt Hilversum oud, grijs, hulpbehoevend en onbetaalbaar als het gaat om het sociaal domein. Onze economie bloedt dood, banen verdwijnen en ons voorzieningenniveau zakt weg, we worden onbereikbaar, de huizenprijzen stijgen de pan uit. En -last but not least- allerlei zaken die niet ‘geoormerkt’ zijn, maar die we wel belangrijk vinden en graag willen (denk aan sport, cultuur, etc) worden onmogelijk, want de claim van het sociaal domein op onze gemeentelijke begroting stijgt van 44% naar 58%.

Grotere urgentie Deze analyse en dit inzicht hebben bij de organisatie en het college gezorgd voor een nieuw en groter gevoel van urgentie. Een “stapeling van opgaven van on-Hilversumse proporties” werd het genoemd. En het gevoel bij het college is dat er daarom ook een ‘on-Hilversumse aanpak’ nodig is. Een beeldvormende bijeenkomst houden, op een moment dat ook het college nog met meer vragen dan antwoorden zit, is hier al een voorbeeld van.

Omgevingsvisie en MRA-sleutelgebieden: synergie Het college ziet twee zaken bij elkaar komen: de route richting een omgevingsvisie en de kans om Hilversum als MRA-sleutelgebied aan te melden. Eerst zullen we elk van beiden apart bespreken en daarna de samenhang.

Omgevingsvisie In september heeft de gemeenteraad het ‘bestuurlijk plan van aanpak omgevingsvisie’ vastgesteld. Hierin stond een beoogde planning, vanzelfsprekend gebaseerd op het op dat moment geldende gevoel van urgentie (wat dus minder sterk was dan hoe men het nu voelt) en die de raad op een redelijk bedaagd tempo richting een Hilversumse omgevingsvisie zou leiden. De boodschap van woensdag was dat dit tempo omhoog moet, én dat ook het niveau (of misschien liever de diepgang) van het gesprek dat wij als raad met elkaar moeten voeren: we moeten bepalen hoe we willen dat Hilversum er in 2040 uit ziet, en met elkaar de beslissingen nemen die daar vorm aan geven. Dat is het appél van het college aan het adres van de raad.

MRA-sleutelgebied De Metropool Regio Amsterdam (MRA) is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, 32 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam. In dit overleg werken de MRA-deelnemers samen op het gebied van onderwerpen als Ruimte, Economie en Mobiliteit. Sleutelgebieden zijn gebieden waar een complexe opgave ligt, meestal omdat er meerdere vraagstukken tegelijkertijd spelen, bijvoorbeeld: woningbouw, mobiliteit, duurzaamheid en werkgelegenheid. Een opgave kan door een dergelijke samenloop van vragen dermate complex worden dat een gemeente dat niet meer alleen kan oplossen. Samenwerken met Rijk en regio is dan noodzakelijk. De MRA is de bestuurlijke structuur waarlangs dergelijke complexe opgaven worden geïnventariseerd en beoordeeld.

1+1=3 In het licht van de grotere/urgentere opgave is de optie om als Hilversum een MRA-sleutelgebied aan te mogen bieden vooral een kans: toegang tot geld, netwerk en expertise, waarmee we meer keuzemogelijkheden hebben om deze stapeling van opgaven het hoofd te bieden, dan we zouden hebben als we geen sleutelgebied zouden zijn.

Keuzes maken is spannend De vraag hoe Hilversum eruit ziet in 2040 is ongelooflijk spannend voor alle betrokkenen; raad, college en organisatie. Want zoiets vraagt om keuzes maken. Grote keuzes. En we kunnen geen maanden uittrekken voor dit gesprek. Het voorstel dat het college doet is om in januari met elkaar te komen tot een gezamenlijk standpunt over de voorliggende feiten en daaruit voortvloeiende opgaven, en ook al voorzichtig de eerste contouren van oplossingsrichtingen, zodat dit meegenomen kan worden in de participatie over de omgevingsvisie.

Durven het samen te doen: vertrouwen Als VVD waarderen we enorm dat we nu al meegenomen worden, terwijl college en organisatie zelf ook nog midden in hun ‘beeldvorming’ zitten. Wethouder Voorink zei: “wij lopen naar adem te happen, en u nu ook. Maar we móeten dit samen doen, dit gaat ons allemaal aan”.

Wat de VVD betreft vraagt dit proces om het besluit om dit samen aan te gaan en dus om vertrouwen. In wezen zegt het college: ‘Laten we samen deze berg beklimmen. We weten nog niet precies hoe de route eruitziet en waar we ankerpunten gaan slaan. Dat is een kwestie van aftasten. Maar klim met ons mee.’.

Wij staan klaar om mee te klimmen. We vinden het belangrijk om breed te kijken, daarom hebben wij al meermaals de ideeën die wij hadden over hoe Hilversum eruit zou moeten zien en wat daarvoor nodig is opgeschreven in verschillende visies en programma’s:

Verkiezingsprogramma (2019-2022) Centrumvisie (2014) Centrumvisie 2.0 (2018) Mobiliteitsvisie (2018)

En -meest recentelijk- in ons ambitie-statement bij het bespreken van de Begroting 2020, waarbij we in 7 punten onze ambitie voor Hilversum hebben weergegeven:

Bouwtempo omhoog (en waar passend ook de bouwhoogte): een goede mix van betaalbare koop- en huurwoningen voor de middeninkomens, met name voor starters en ouderen. Met een hoger tempo om onze ambitie van 1000 woningen te halen: bouwen, bouwen, bouwen is het devies. Ruimte is schaars in Hilversum en omdat wij geen omliggende natuur willen opofferen, is hoger bouwen voor de VVD bespreekbaar. Groen maar niet gek: als het gaat over duurzaamheid kijkt de Hilversumse VVD naar dingen die écht zoden aan de dijk zetten, zoals het onderzoeken van geothermie. Geen windmolens op de hei. Doelmatig omgaan met het geld van onze inwoners: gemeentelijke lasten die met niet meer dan de inflatie stijgen, en een stevige opdrachtgever zijn die vinger aan de pols houdt als het gaat om de betaalbaarheid van zorg en welzijn. Ondernemerschap zorgt voor banen: er moet ruimte zijn voor ondernemers om te ondernemen, met extra aandacht voor de leegstand in het centrum. Een baan is de beste sociale zekerheid. Verbeteren van de bereikbaarheid vraagt om keuzes: de VVD wil fundamentele vragen beantwoorden, bijvoorbeeld over het benutten van het Erfgooierstracé. Het is tijd voor grote keuzes en wij kijken uit naar de aangekondigde mobiliteitsvisie als basis. Eigen kracht van mensen en buurten: wij willen investeren in de eigen kracht van mensen en in sterkere wijken en buurten, met sterkere sociale structuren, want dat zorgt voor meer welzijn en minder zorg. Een Hilversum dat schoon, heel, veilig én leuk is: géén ‘slaapdorp’, maar een energieke stad met goed beheer van de openbare ruimte, voldoende handhavers én investeren in sport, cultuur en evenementen. De VVD vindt een voortvarende aanpak van ondermijning belangrijk, omdat ondermijning crimineel is én zorgt voor valse concurrentie voor ondernemers die op een eerlijke manier een boterham proberen te verdienen.

Praat en denk met ons mee! Wij zien deze oproep om gezamenlijk een visie te ontwikkelen voor Hilversum 2040 vooral als een kans en zijn zeer benieuwd om de ideeën die we tot nu toe hadden in het licht van deze nieuwe inzichten en stapeling van opgaven opnieuw te bekijken en te bespreken. Dat gaan we overigens nadrukkelijk *niet* alleen maar in het Raadhuis doen, met onze collega’s van andere fracties en het college…

Dat gesprek willen we voeren met onze leden, kiezers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. Met u! Er wordt op dit moment gewerkt aan het voorbereiden van een bijeenkomst begin januari om hier een eerste start mee te maken.

Zodra datum en locatie duidelijk zijn, zullen we dat uiteraard breed bekend maken en iedereen die met ons mee wil praten en denken is van harte welkom.

Haitske van de Linde Woordvoerder RO & Wonen VVD Hilversum 06-28782000

Kabinet moet rekening jeugdzorg zelf betalen

VVD VVD Hilversum 21-11-2019 14:24

Dit artikel is geschreven door twee raadsleden van de Hilversumse VVD en verscheen 18 november 2019 op binnenlandsbestuur.nl 

Het kabinet kondigde aan het jeugdzorgstelsel te willen hervormen: gemeenten krijgen nog minder grip, maar mogen wel de rekening blijven betalen. ‘Wel willen bepalen, maar niet betalen’ is niet acceptabel.

Teveel kinderen in de jeugdzorg krijgen niet op tijd de hulp die zij nodig hebben, dat is de stevige conclusie van een rapport van de Inspecties Gezondheidszorg en Jeugd en Justitie en Veiligheid, dat op 7 november aan de Tweede Kamer is gestuurd. In een reactie hierop kondigt het kabinet aan het jeugdzorgstelsel te willen wijzigen. Dit schreven de ministers de Jonge van VWS en Dekker voor Rechtsbescherming op dezelfde dag in een brief aan de Tweede Kamer.

Ervoor zorgen dat kwetsbare kinderen de hulp krijgen die ze nodig hebben klinkt op zichzelf als iets waar je niet tegen kunt zijn. Vanuit de positie van gemeenten bezien heeft dit voorstel echter een tikkeltje wrange bijsmaak. Het is immers pas ruim vier jaar geleden dat met de grote decentralisaties de verantwoordelijkheden van het rijk verschoven naar de gemeenten, mét een ingebouwde bezuiniging. Een korting op de rijksbegroting die in drie jaar tijd opliep tot structureel vijftien procent minder budget voor gemeenten voor de uitvoering van jeugdzorg en jeugdhulp. Deze bezuiniging moesten gemeenten gaan realiseren, óf eventuele gaten zelf ‘dichtlopen’. Een opgave waar vele gemeenten een stevige prijs voor betalen, mede omdat de vraag naar jeugdzorg een stijgende lijn kent.

De verwachtte bezuiniging was een van de leidende motieven, omdat werd aangenomen dat lokaal gemeentelijk beleid doeltreffender, doelmatiger en goedkoper zou zijn. Gemeenten moesten zélf hulp in gaan kopen en met aanbieders onderhandelen over de te betalen tarieven.

En nu neemt het kabinet een bijzondere afslag: het wil dat gemeenten ‘zwaardere’ taken als pleegzorg en gezinsvervangende jeugdhulp overdraagt aan ‘regionale verbanden’ en zelf lichtere zorgtaken blijven houden. Ook wil het kabinet dat gemeenten verplicht worden een vooraf vastgesteld kostendekkend tarief aan jeugdhulpaanbieders te betalen voor de ingekochte hulp. Daarmee legt het kabinet de gemeentelijke beleidsvrijheid aan banden, maar blijven gemeenten wél verantwoordelijk voor het betalen van de rekening. Dat is gek. (En best bijzonder als je bedenkt dat de decentralisaties bij het rijk zélf niet hebben geleid tot minder ambtenaren die zich bezighouden met deze onderwerpen… )

Net als veel andere gemeenten kampt ook de gemeente Hilversum met tekorten op de jeugdzorgbegroting, en wij verwachten dat de kosten alleen maar verder zullen stijgen als de aangekondigde stelselwijzigingen worden doorgevoerd.

De conclusies uit de rapporten liegen er niet om, en als Hilversumse VVD nemen wij dit zeer serieus. Kwetsbare kinderen en jeugdigen moeten de hulp krijgen die zij nodig hebben, dat is altijd ons uitgangspunt geweest. Wij zijn tegelijkertijd ook verantwoordelijk voor het verantwoord uitgeven van het geld van onze inwoners en daar zit ‘m de kneep…

Wij zijn het niet eens met het voornemen van het kabinet dat gemeenten met deze beoogde stelselwijziging beleidsvrijheid moet inleveren en tegelijkertijd wel verantwoordelijk blijven voor het betalen van de rekening. Wel willen bepalen, maar niet betalen is voor ons niet acceptabel. Daarom zeggen wij als deze plannen doorgaan: ‘Wij geleiden het bonnetje van deze zorgaanbieder door naar het kabinet’.

Freek Reijmerink en Haitske van de Linde, beiden raadslid namens de Hilversumse VVD.

Opinie – Er wordt onwijs veel gepraat met Oost!

VVD VVD Hilversum 13-02-2019 13:23

Zoals ik in mijn stuk over het Stationsgebied al schreef zijn we als Raad niet lichtzinnig tot de keuze voor De 7 Straatjes gekomen, de Raad praat al jaren over dit onderwerp en er zijn vele besluiten genomen en adviezen gegeven.

Ook besteed ik enkele woorden aan mijn zorg dat er oneigenlijk wordt ingespeeld op gevoelens van structureel minder aandacht krijgen die er blijkbaar in Oost leven.

Een gevoel dat wat mij betreft volstrekt onnodig is. Er is in geen andere wijk van Hilversum zoveel in ontwikkeling als in Oost. En dat gebeurt nadrukkelijk sámen met de mensen die daar wonen.

Ik lees in de diverse discussiedraadjes over het Stationsgebied en de Kleine Spoorbomen dat ‘er nu toch eindelijk eens gepraat moet worden met de bewoners’ en ik vind het écht belangrijk om hier feiten van fictie te onderscheiden.

Op de website van de gemeente is bijvoorbeeld een infographic te vinden die weergeeft hoe het participatieproces van september tot december 2018 is vormgegeven.

https://www.vvdhilversum.nl/?p=6857 https://www.vvdhilversum.nl/?p=6857

Voor de duidelijkheid: dit gaat enkel over het Stationsgebied, voor de Kleine Spoorbomen was een geheel eigen participatietraject ingericht. En ook de Gebiedsagenda Spoorzone kent weer haar eigen bijeenkomsten, werktafels en dergelijke.

Deze infographic is van een half jaar en er staan wel 10 momenten van betrokkenheid, meedenken, meepraten, geïnformeerd worden op. En dan staat er bij sommige blokjes ook nog ‘gesprekken’, dus in de praktijk waren het er nog meer.

Ik kan me herinneren dat er ook in 2017 een hele batterij aan bijeenkomsten is geweest. Ik ga navragen of ik die ook overzichtelijk op een rij kan krijgen en zal die dan ook publiceren.

Maar volgens mij kunnen we ook op basis van dit overzicht voor eens en voor altijd afscheid nemen van het hardnekkige beeld dat er niet gepraat wordt met Oost.

In tegendeel zou ik willen zeggen, er wordt onwijs veel gepraat met Oost!

Haitske van de Linde Raadslid VVD Hilversum woordvoerder RO en Wonen

Vierkant achter ‘De 7 Straatjes’

VVD VVD GroenLinks Hilversum 10-02-2019 11:29

We kunnen er niet omheen, dus beginnen we er maar mee: de VVD heeft Michel Huisman, de kunstenaar die in Heerlen de aanzet heeft gegeven voor de herinrichting van het stationsgebied, uitgenodigd om op een informatieavond over de vernieuwing van het Hilversumse stationsgebied te vertellen over hoe zij dat in Heerlen beleven. Wij hebben niet voorzien dat dhr. Huisman onze uitnodiging zou aangrijpen om zijn kunstenaarsblik op Hilversum los te laten. Met een kopie van de Heerlense berg en al.

Dat je als zoiets gebeurt in de wandelgangen van het Raadhuis en op sociale media guitige kwinkslagen moet incasseren: fair enough. Zo werkt het. Maar het is nu uitgegroeid tot iets anders. Zo wordt er ingespeeld op een gevoel dat sommige mensen in Hilversum-Oost lijken te hebben dat zij structureel minder aandacht krijgen. Een gevoel dat volstrekt onnodig is. Oost is ongelooflijk in ontwikkeling. Met Villa Industria, de Melkfabriek, het Lucent-terrein, Anna’s Hoeve en het Phillips-terrein gebeuren er hele goeie dingen in Oost. En dan vergeet ik nog de Spoorzone, een uitgebreide gebiedsagenda die wordt vormgegeven samen met de bewoners , bedrijven en organisaties. Oost bruist van de bedrijvigheid en de levendigheid. Het glas is niet halfvol, het glas is meer dan driekwart vol in Oost.

Niet lichtzinnig Wat ook niet terecht is, is dat de indruk wordt gewekt dat er ‘lichtzinnig’ gekozen zou zijn voor het model van ‘De 7 Straatjes’. Alsof de wethouder dit eventjes verzonnen heeft tijdens het scheren. Terwijl níets minder waar is. Het lijkt wel alsof men (bewust of onbewust) vergeet welke reis er is afgelegd om hier te komen. Laten we daarom even terugkijken op wat er aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan is.

De Hilversumse raad is al jaren bezig met het stationsgebied. In de raad van 18 november 2015 is er een zogeheten ‘voorbereidingsbesluit’ genomen. Tussen dat moment en nu is er letterlijk tientallen keren door de raad vergaderd over dit onderwerp. Er zijn een visie, projectplan, ‘stedenbouwkundige programma van eisen’ en een participatie-aanpak uitgebreid besproken en vastgesteld. De raad is in beeldvormende sessies bijgepraat en meegenomen. Er is met bewoners gesproken tijdens klankbordbijeenkomsten en informatieavonden.

Op 6 december 2017 heeft dit geleid tot een stedenbouwkundig plan. Een ‘ruimtelijke en programmatische uitwerking van de Structuurvisie 2030 en de Centrumvisie; opgesteld binnen de kaders van de visie Stationsgebied Hilversum’.

Dit stedenbouwkundig plan is aangenomen en heeft, met wederom uitgebreide rondes participatie en meenemen van de raad uiteindelijk geleid tot twee modellen, te weten ‘De Passage’ en ‘De 7 Straatjes’, die op 11 september 2018 zijn vrijgegeven voor participatie en advies. Vervolgens zijn in september en oktober van het afgelopen jaar deze beide modellen voor het Stationsgebied , die zelf dus al na uitgebreide afstemming tot stand waren gekomen, voorgelegd aan bewoners, ondernemers, belangengroeperingen en samenwerkingspartners.

Op 17 oktober 2018 boog de raadscommissie Ruimte en Wonen zich over dit onderwerp en bleek er een duidelijke meerderheid te zijn voor het model ‘De 7 Straatjes’. Deze voorkeur bleek ook uit de gesprekken met andere betrokkenen en dus heeft het college begin november gekozen voor dit model voor de verdere uitwerking van de stedenbouwkundige plannen. Weloverwogen. Gedragen door uitgebreide participatie en afstemming.

Op de grill Jaren van overleggen, afwegen, kaders meegeven, kaders uitwerken, voorleggen, input verwerken, bewoners en andere belanghebbenden betrekken, feedback verwerken, nogmaals voorleggen zijn aan de keuze voor ‘De 7 Straatjes’ vooraf gegaan. En wat zou je waard zijn als betrouwbare overheid, als je al dat werk uit het raam zou kieperen omdat er iemand nog wel een radicaal ander idee heeft voor wat je met ons stationsplein zou kunnen doen? Het antwoord is: helemaal niets!

Als oppositie zou je de wethouder die zo opzichtig alle participatie én de door de raad meegegeven kaders het raam uit zou gooien op de grill leggen. Deze wethouder doet dat dus ook niet. Wat hij trouwens ook niet doet is blind en/of doof zijn voor de wel degelijk waardevolle elementen en ideeën die er nog voorbij komen en die je mee kunt nemen in de uitwerking van het door ons als raad uiteindelijk gekozen model. De wethouder luistert goed naar inbreng van andere partners en van de raad. Zoals men door de jaren dat dit project al loopt óók gedaan heeft.

Een berg te ver Een ‘berg’ over het spoor heen is overigens nadrukkelijk niet zo’n waardevol element. In tegendeel. Mijn raadscollega Lex van Waarden van GroenLinks, die is opgeleid als architect, deed dit vrijdag 8 februari uit de doeken in een artikel op de website van de Gooi en Eemlander: zo’n berg is geen optie. Waarom? Nou, omdat zo’n berg 7 tot 8 meter boven het spoor moet liggen om over het spoor te komen. Om even te illustreren hoe hoog dat is: de ‘oversteekbuis’ over de weg bij station Mediapark ligt op die hoogte. Om glooiend tot zo’n hoogte te komen ontbreekt volledig de ruimte in Hilversum. Voor de vuist weg: voor een hoogteverschil van 1 meter is ongeveer een hellingbaanlengte van 20 meter nodig. Dat zou dus een helling van 140-160 meter aan beide zijden van ‘de berg’ betekenen. Die ruimte is er niet en zo’n berg past ook helemaal niet in het hart van Hilversum. Nog even los van hoe je dat op zou moeten lossen met andere straten en bebouwing.

Kortom, je kunt wel een plateau over het spoor heen leggen, maar mensen (zeker mensen die mindervalide zijn, slechter ter been of die een buggy of een kinderwagen bij zich hebben) zouden volledig zijn aangewezen op roltrappen of liften. Dat is niet wat wij ons voorstellen bij een verbindend element. In tegendeel.

Gouden bergen En dan hebben we nog niet eens gehad over wat een stationsplan van Heerlense proporties kost. De gemeente Heerlen was van plan om zo’n 40 miljoen te investeren en de teller staat nu op 71 miljoen gemeentelijke euro’s. En ze zijn nog niet in de buurt van klaar. Deskundigen maakten in 2015 gehakt van de Heerlense aanpak. In NRC zei professor Piet Eichholtz, hoogleraar vastgoedfinanciering aan de Universiteit Maastricht: “Als het om mislukte stationsprojecten gaat, is Heerlen een schoolvoorbeeld. Bij andere spoorprojecten, zoals in Delft, ging het mis door financiële blunders en verkeerde aanbestedingen. Maar daar deugde het stedenbouwkundig concept in ieder geval. Dat is in Heerlen niet zo. Met het Maankwartier wordt een gigantische bak gemeenschapsgeld over de balk gegooid”.

In dat artikel valt verder te lezen dat nog niet duidelijk was hoeveel geld er ‘over de balk gaat’ en wie dat moest gaan ophoesten. De kosten lopen intussen alsmaar verder op. Van 39,6 miljoen euro in 2010 naar 50,5 miljoen euro in 2012. Eind 2014 was de stand 59,9 miljoen euro. In 2018 meldde de Limburger dat de rekening intussen 71,2 miljoen bedraagt: “Onder meer door vertraging van de bouw van zijn de totale kosten van het Maankwartier voor de gemeente Heerlen met 11,3 miljoen euro gestegen. Met deze meerkosten was geen rekening gehouden, zodat Heerlen het geld moet vrijmaken en de grondexploitatie aanpassen. De gemeente zit nu met 71,2 miljoen in het stationsproject”.

Vierkant achter keuze Niet zo gek dus dat het college van Hilversum geen behoefte heeft om haar doorwrochte en tot achter de komma afgeparticipeerde plan in te ruilen voor een onuitvoerbare berg die op financieel drijfzand lijkt te zijn gebouwd. Sowieso blijven er altijd andere opties en over smaak valt niet te twisten. Er komt een moment dat je moet stoppen met wikken en wegen en een keuze moet maken, zodat je aan de slag kunt gaan om die keuze uit te voeren.

Er ligt een model dat aan alle kaders en randvoorwaarden die we als raad hebben meegegeven voldoet en dat na jaren en jaren van zorgvuldig bespreken, afwegen, en beoordelen tot stand is gekomen. Volgende week zal het college beslissen over het stedenbouwkundige plan en wij als VVD hopen van harte dat zij vierkant kiezen voor het stedenbouwkundige plan dat is gebaseerd op het model van ‘De 7 Straatjes’, luisterend naar de wensen en gevoelens vanuit Oost en andere nuttige ideeën en geluiden. Maar zonder het hele zorgvuldige proces, inclusief de door de raad meegegeven kaders, teniet te doen en ons minimaal 4 jaar terug in de tijd te zetten.

Het is tijd om aan de slag te gaan.

Haitske van de Linde Raadslid VVD Hilversum woordvoerder RO en Wonen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.