Nieuws van politieke partijen in Hattem inzichtelijk

11 documenten

CDA wil samen met de fracties van CU en D66 stedenbouwkundig plan locatie Oude IJsbaan – Uilennest, met voorrang voor scholen.

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 13-03-2019 12:56

Hattem – De CDA-fractie wil het nieuwe scholencluster van de "Van Heemstraschool en ""de Zaaier" huisvesten op de locatie "Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Samen met de fracties van D66 en ChristenUnie heeft het CDA daarover tijdens de raadsvergadering van 11 maart een amendement ingediend. Dit amendement werd met 10 voor en 5 tegen aangenomen. CDA-woordvoerder Harry Kremer. “Het CDA heeft in de raadscommissie gemotiveerd aangegeven niet "de Noordgouw" als nieuwbouwlocatie aan te wijzen voor cluster 1 maar de oude IJsbaan. Daarnaast is duidelijk dat zowel de "Van Heemstraschool" als "de Zaaier" een nadrukkelijke voorkeur hebben voor de oude ijsbaan of de huidige "Van Heemstraschool". Dit gegeven versterkt de mening van het CDA m.b.t. de keuze voor de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Gezondheid en veiligheid zijn voor het CDA belangrijke speerpunten. Daar kan op de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool" goed rekening mee worden gehouden. Harry Kremer: “Verder speelt natuurlijk ook het voedingsgebied van de beide scholen. Ook hechten wij zeer aan een evenwichtige spreiding van het openbaar en bijzonder onderwijs. Vandaar dat de locatie öude IJsbaan/Van Heemstraschool" – een goede oplossing is. Ik verwacht dat het college nu snel aan de slag gaat met het maken van een plan voor de nieuwe locatie”. De CDA-fractie heeft in 2014 al gevraagd om een integraal plan voor de locatie "Uilennest-Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". In dat plan past een plek voor de beide scholen. Daarnaast willen het CDA, appartementen voor zowel de sociale huur als de midden-huur (tussen €700-€1000), maar ook koopappartementen. Harry Kremer :”Wat het CDA betreft kan de Luwte daarin ook een plek krijgen". Verder is in het coalitieakkoord afgesproken dat de gemeente zich zal inzetten om zorgaanbod op algemene grondslag mogelijk te maken. Dus ook dat aspect moet aan de orde komen”. Het CDA verwacht van het college op korte termijn een plan waarin dit alles is opgenomen. Als eerste moet worden begonnen met de nieuwbouw voor de scholen. Wel wordt beseft dat er nog een ruimtelijke procedure moet worden doorlopen. Harry Kremer: “In dat kader vinden wij het van belang dat er over de ruimtelijke inpassing goed overleg is met de omwonenden”.

CDA wil samen met de fracties van CU en D66 stedenbouwkundig plan locatie Oude IJsbaan – Uilennest, met voorrang voor scholen.

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 13-03-2019 12:56

Hattem – De CDA-fractie wil het nieuwe scholencluster van de "Van Heemstraschool en ""de Zaaier" huisvesten op de locatie "Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Samen met de fracties van D66 en ChristenUnie heeft het CDA daarover tijdens de raadsvergadering van 11 maart een amendement ingediend. Dit amendement werd met 10 voor en 5 tegen aangenomen. CDA-woordvoerder Harry Kremer. “Het CDA heeft in de raadscommissie gemotiveerd aangegeven niet "de Noordgouw" als nieuwbouwlocatie aan te wijzen voor cluster 1 maar de oude IJsbaan. Daarnaast is duidelijk dat zowel de "Van Heemstraschool" als "de Zaaier" een nadrukkelijke voorkeur hebben voor de oude ijsbaan of de huidige "Van Heemstraschool". Dit gegeven versterkt de mening van het CDA m.b.t. de keuze voor de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool". Gezondheid en veiligheid zijn voor het CDA belangrijke speerpunten. Daar kan op de "oude IJsbaan/Van Heemstraschool" goed rekening mee worden gehouden. Harry Kremer: “Verder speelt natuurlijk ook het voedingsgebied van de beide scholen. Ook hechten wij zeer aan een evenwichtige spreiding van het openbaar en bijzonder onderwijs. Vandaar dat de locatie öude IJsbaan/Van Heemstraschool" – een goede oplossing is. Ik verwacht dat het college nu snel aan de slag gaat met het maken van een plan voor de nieuwe locatie”. De CDA-fractie heeft in 2014 al gevraagd om een integraal plan voor de locatie "Uilennest-Oude IJsbaan/Van Heemstraschool". In dat plan past een plek voor de beide scholen. Daarnaast willen het CDA, appartementen voor zowel de sociale huur als de midden-huur (tussen €700-€1000), maar ook koopappartementen. Harry Kremer :”Wat het CDA betreft kan de Luwte daarin ook een plek krijgen". Verder is in het coalitieakkoord afgesproken dat de gemeente zich zal inzetten om zorgaanbod op algemene grondslag mogelijk te maken. Dus ook dat aspect moet aan de orde komen”. Het CDA verwacht van het college op korte termijn een plan waarin dit alles is opgenomen. Als eerste moet worden begonnen met de nieuwbouw voor de scholen. Wel wordt beseft dat er nog een ruimtelijke procedure moet worden doorlopen. Harry Kremer: “In dat kader vinden wij het van belang dat er over de ruimtelijke inpassing goed overleg is met de omwonenden”.

zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 03-03-2019 17:44

Directie Participatie Ontwerpwijzigingsbesluit Luchthavenbesluit Lelystad, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag. Hattem, 20 februari 2019. Excellentie, Hierbij ontvangt u de zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem, op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad en de geactualiseerde milieueffectrapportage (MER). Op basis van de hieronder aangegeven motivatie verzoeken wij u primair om de opening van Lelystad airport uit te stellen tot aangetoond is:dat de noodzakelijke strategische visie conform de EU richtlijnen is afgerond ( zie punt 1) • dat de exploitatie van de luchthaven Lelystad rendabel is op basis van een geactualiseerd ondernemingsplan, waarin de totale geactualiseerde maatschappelijke kosten en baten zijn gekwantificeerd.( zie punt 2). • dat het luchtruim van Nederland is heringedeeld , waarbij laagvliegroutes boven het oude land ( onder andere de provincies Gelderland en Overijssel) niet meer aan de orde zijn. (zie punt 3) Daarnaast verzoeken wij u subsidiair een aantal verbeteringen in het luchthavenbesluit en de geactualiseerde milieueffectrappotage door te voeren: • ten onrechte niet opgevolgde adviezen van de Commissie MER ( zie punt 4) • Verbetervoorstel geluidsoverlast ( zie punt 5 en 6) • Er moet een nader onderzoek uitgevoerd worden m.b.t. de risico's van vogelaanvaringen (zie punt 6) • De voorgestelde wijziging vertrekroute bij Hattem moet vernietigd worden ( zie punt 7) 1. Toetsingsadvies Commissie MER 18 april 2018, strategische visie. De Commissie MER constateert op pagina 7, dat een strategische visie op de luchtvaart ten onrechte ontbreekt. Bij de internetconsultatie is gebleken, dat hierdoor vragen en opmerkingen van bewonersorganisaties niet duidelijk kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij o.a. over de mate en wijze van sturing, zoals het nut van de vakantievluchten, de verdeling van de lusten en lasten van de luchtvaart, de structuur van het Nederlands luchtruim en het belang van het terugdringen van de emissie en klimaateffecten van de luchtvaart. Het ontbreken van deze strategische visie is in strijd met de EU richtlijn. Dit betekent, dat deze omissie eerst hersteld moet worden. Na het vaststellen van de strategische visie kan pas het vervolg proces worden ingezet. Concreet betekent dit: tot de vaststelling van de strategische visie en de gevolgen hiervan voor luchthavens dient het proces m.b.t. Lelystad Airport opgeschort te worden. 2. Geactualiseerd ondernemingsplan/maatschappelijke kosten en baten ontbreekt. Uit de nota van toelichtingen bij het ontwerp luchthavenbesluit blijkt, dat de overtuiging bestaat, dat de exploitatie op termijn nog steeds rendabel is. Ten onrechte ontbreekt de onderbouwing van deze "overtuiging". Aan de volgende eisen moet worden voldaan. De strategische visie moet zijn afgerond. ( zie punt 1) Uit de strategische visie zal blijken of Lelystad noodzakelijk is en zal de aard en omvang moeten blijken. • De positieve en negatieve maatschappelijke aspecten moeten worden geactualiseerd en zijn onderdeel van het ondernemersplan. • Het welvaartseffect is veel te hoog getaxeerd en de kosten van hinder zijn onvolledig in kaart gebracht. Voor een onderbouwing van de hierboven vermelde bullits 2 en 3 verwijzen wij naar het rapport: Economische en maatschappelijke effecten Lelystad Airport van SATL. Ik verzoek u dit rapport als ingelast en aangehaald te beschouwen bij deze zienswijze. Wellicht ten overvloede: Bij deze onderbouwing moet vooral ook de schade aan de toeristische sector worden meegenomen. De nadelige regionale effecten zijn onderbelicht. De overlast van de vliegroutes staat haaks op de strategische inzet van de Provincie Gelderland: "De VELUWE op 1" 3. Voor de opening: eerst herindeling luchtruim en geen langdurige laagvliegroutes Tijdens de voorlichtingsavond op 14 februari in Apeldoorn, heeft de heer H. Kremer, raadslid van onze fractie, met verschillende medewerkers van uw Ministerie gesproken. Met name over de gevolgen van de langdurige aansluitroutes. Een algemene conclusie stond centraal: de lengte en de gekunstelde vorm van de laagvliegroutes zijn in feite belachelijk. "De politiek wil het zo, dus zoeken wij naar de beste oplossing" is de mening van aan aantal van uw medewerkers. Duidelijk is, dat de langdurige laagvliegroutes nadelig zijn voor het milieu, de leefbaarheid en de gezondheid in grote regionale gebieden. Inmiddels blijkt, dat de gemeten waarden tijdens de (door de Commissie geadviseerde) Belevingsvlucht aantonen, dat de geluidbelasting veelal groter is dan waar in de bijgestelde MER vanuit is gegaan. De verklaring hierover van de minister is niets zeggend en heeft ervoor gezorgd, dat de zorgen en de onrust over de gevolgen voor de inwoners verder zijn toegenomen. Deze evaluatie door de minister is in het licht van deze procedure erg onzorgvuldig en geeft geen herstel van vertrouwen in de overheid bij de burgers. Integendeel. Een serieuze evaluatie is noodzakelijk, waarbij de hogeren geluidbelasting onderdeel van het besluitvormingsproces moet zijn. Daarnaast wijzen wij u op een aantal (politieke) feiten: • De Kamer heeft een motie aangenomen, met steun van het CDA, de CU en D66 waarin geen autonome groei of vracht op Lelystad Airport wordt toegestaan • De Provinciale staten van Gelderland en Overijssel hebben uitgesproken, dat laagvliegen vanaf Lelystad Airport onacceptabel is • Het CDA heeft op het najaarscongres in 2018 besloten, dat het vliegveld alleen open kan als duidelijk is, dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw is ingedeeld, waarbij de laagvliegroutes zijn verdwenen. Ten onrechte niet opgevolgde adviezen Commissie MER De Commissie MER adviseert enkele belangrijke punten, welke niet opgevolgd zijn: • Er moet inzicht worden geboden in frequentie en momenten van overvliegen, de minimale hoogte, hoe groot een vliegtuig dan oogt en de te verwachten piekgeluidniveaus. Deze gegevens ontbreken momenteel volledig. • Zolang er geen definitief besluit is over de herindeling van het luchtruim, kan de situatie ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven. Ook hier geldt dus eerst herindeling luchtruim! • Het MER moet gaan over de gevolgen van het hele project en dus alles wat nodig is voor het uitvoeren van de vluchten. Dit betekent dus ook de effecten van laagvliegroutes boven "het oude land". Dit ontbreekt grotendeels. Deze genoemde omissies moeten voor de opening worden hersteld en moeten deel uit maken van het besluitvormingsproces. 4. Verbetervoorstel geluidsoverlast. In het voorstel tot wijziging van het Luchtvaartbesluit is opgenomen, dat het vliegveld is geopend van 5. uur tot 23.00 uur. Zoals bekend betekenen laagvliegende en opstijgende vliegtuigen (ook in de provincie Flevoland) heel erg veel lawaai. In de voorschriften worden de volgende tijden gehanteerd: dagperiode van 7.00 uur tot 19.00 uur, avondperiode van 19.00 tot 23.00 uur en nachtperiode van 23.0 tot 7.00 uur. De geluidseffecten van vliegtuigbewegingen in de nacht worden 10 keer zo zwaar meegenomen. Hieruit blijkt, de grote nadelige gevolgen van vliegtuigbewegingen in de nacht. In het kader van beperking van het aantal geluidsgehinderden en ernstig geluidsgehinderden moet de geluidsoverlast van het vliegverkeer worden beperkt door de openingstijd te wijzigen in "geopend van 7.00 uur tot 23.00 uur". In veel gevallen zal dit betekenen, dat onze inwoners een uur per dag meer nachtrust kunnen krijgen. Dit is een belangrijke bijdrage aan een gezonder leefmilieu. Op dit punt moeten we met ons allen kiezen voor de meerwaarde van de gezondheid. Deze te nemen beslissing doet ook recht aan het advies van de Commissie MER om met partijen overeen te komen de milieunadelen te beperken. Er wordt dus nadrukkelijk gepleit om, in het belang van de gezondheid van vele tienduizenden inwoners de openingstijd vast te stellen op 7.00 uur i.p.v. 6.00 uur. 6. Afweging geluids-en externe veiligheidseffecten. Geluid: Over de geluidseffecten is in het kader van het MER duidelijk, hoe technisch gemeten en gerekend wordt. Het gaat echter vooral ook over de beleving van de geluidseffecten. Met name de beleving van de geluidseffecten in de nacht van 6.00 uur tot 7.00 uur is problematisch en kost tienduizenden inwoners veel nachtrust. Technisch gezien is dit geen probleem, omdat het geluid over 24 uren wordt verdeeld. De beleving van de overlast tussen 6.00 uur en 7.00 uur is vele malen groter dan de technische berekeningen. Verder wordt de overlast berekend op ernstig gehinderden en worden alle andere gehinderde inwoners genegeerd. Er zijn in de praktijk dus vele malen meer inwoners welke hinder krijgen van het vliegtuiglawaai. Zoals onder punt 5 aangegeven wordt daarom gepleit voor een verschuiving van de openingstijd naar 7. uur. De conclusie onder 6.2 van de toelichting op het ontwerp luchthavenbesluit wordt daarom niet gedeeld en moet worden aangepast in: "De wettelijk bepaalde beperkingsgebieden moeten worden aangepast aan de hand van door de bewoners bepaalde en te verwachten geluidbelasting." Veiligheid: Door verschillende deskundigen wordt aangegeven, dat de risico's van vogelaanvaringen groter zijn dan in het kader van het MER naar voren komt. Met name is er meer risico rond het vliegveld Lelystad maar ook in het kader van de lange laagvliegroutes. Wij hebben meer vertrouwen in onafhankele deskundigen, dan bijvoorbeeld in het commerciële bureau Waardenburg en de op grote afstand uitgevoerde waarnemingen van het KNMI. In dit kader wijzen wij op de mogelijkheid de Onderzoeksraad van veiligheid te verzoeken een onderzoek uit te voeren naar het voornemen tot uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Wij verwijzen hierbij naar artikel 43, lid 1, Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid. Het is ons bekend, dat mogelijke vogelaanvaringen prioriteit kunnen hebben bij de Onderzoeksraad. Wij verzoeken de Minister om een schriftelijk verzoek te doen tot het instellen van een onderzoek bij deze raad. 6. Door uw Ministerie voorgestelde wijziging vertrekroute moet vernietigd worden. In de laatste week van deze procedure komt er, als donderslag bij heldere hemel, van het ministerie van I en W een voorgestelde wijziging vertrekroutes vanaf Lelystad, februari 2019. Globale ligging route bij Hattem. Een ongekend harde slag voor Hattem als dit door zou gaan. Ongeloof overheerst. Onze buren Oldebroek en Heerde hebben kennelijk bij het ministerie gelobbyd en het voor elkaar gekregen, dat de pijn van de laagvliegroutes grotendeels naar Hattem en zelfs Kampen wordt verlegd. Dat de laagvliegroutes nog langer worden en dat de buren met de overlast worden opgezadeld maakt niets uit. Als wij er maar geen last van hebben. ACHTERKAMERTJES POLITIEK VAN DE EERSTE ORDE! "Hoezo herstel van vertrouwen door de Minister"? De gemeenteraad van Hattem heeft inmiddels unaniem gereageerd op deze schandalige overval en aangegeven dit niet te accepteren. Maar de routelijn is voorgesteld, namens de Minister. Door dit voorstel wordt de gemeente Hattem bij vertrekkende vliegtuigen volgens het MER grotendeels geconfronteerd met geluidscontouren van circa 56dB. Omdat vanaf het knooppunt Hattemerbroek richting Apeldoorn ook geklommen mag worden, kan het geluid boven Hattem stijgen tot 65dBI. Natuurlijk zijn burgers al langer beducht voor de onbetrouwbare overheid, maar dat deze onbetrouwbaarheid opnieuw zo duidelijk aan de oppenvlakte komt is ziekmakend. Deze wijziging moet ongedaan worden gemaakt. Neem onze volksvertegenwoordiging In Hattem serieus. Wij zijn van mening, dat de bij uw ministerie bekend zijnde Route Tl openbaar wordt en met belanghebbenden wordt besproken. 7. Opvattingen Minister staan haaks op herstel van vertrouwen en zijn ondemocratisch. Wij hebben kennis genomen van uw opvatting in de Volkskrant waarin u aangeeft dat Schiphol moet doorgroeien tot meer dan 500.000 vluchten en dat u de coalitiepartijen CDA, D66 en Christenunie wilt overhalen om in de toekomst nieuwe vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken. Daarmee loopt u voor de muziek uit en maakt het indienen van een zienswijze als de onderhavige in feite tot een farce. U moet immers de zienswijzen nog op hun merites beoordelen en nog met de Kamer debatteren. Wij zijn hierover zeer verbaasd. Daarmee geeft u in feite aan onze inwoners en gemeentelijke en provinciale bestuurders die niets in uw plannen zien niet serieus te nemen. Wij vinden dit een buitengewoon kwalijke zaak. Desgewenst zijn wij graag bereid onze zienswijze verder toe te lichten. Graag dan contact opnemen met de opsteller van deze zienswijze: Harry Kremer, Geldersedijk 107, 8051 SE Hattem.

zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 03-03-2019 17:44

Directie Participatie Ontwerpwijzigingsbesluit Luchthavenbesluit Lelystad, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag. Hattem, 20 februari 2019. Excellentie, Hierbij ontvangt u de zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem, op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad en de geactualiseerde milieueffectrapportage (MER). Op basis van de hieronder aangegeven motivatie verzoeken wij u primair om de opening van Lelystad airport uit te stellen tot aangetoond is:dat de noodzakelijke strategische visie conform de EU richtlijnen is afgerond ( zie punt 1) • dat de exploitatie van de luchthaven Lelystad rendabel is op basis van een geactualiseerd ondernemingsplan, waarin de totale geactualiseerde maatschappelijke kosten en baten zijn gekwantificeerd.( zie punt 2). • dat het luchtruim van Nederland is heringedeeld , waarbij laagvliegroutes boven het oude land ( onder andere de provincies Gelderland en Overijssel) niet meer aan de orde zijn. (zie punt 3) Daarnaast verzoeken wij u subsidiair een aantal verbeteringen in het luchthavenbesluit en de geactualiseerde milieueffectrappotage door te voeren: • ten onrechte niet opgevolgde adviezen van de Commissie MER ( zie punt 4) • Verbetervoorstel geluidsoverlast ( zie punt 5 en 6) • Er moet een nader onderzoek uitgevoerd worden m.b.t. de risico's van vogelaanvaringen (zie punt 6) • De voorgestelde wijziging vertrekroute bij Hattem moet vernietigd worden ( zie punt 7) 1. Toetsingsadvies Commissie MER 18 april 2018, strategische visie. De Commissie MER constateert op pagina 7, dat een strategische visie op de luchtvaart ten onrechte ontbreekt. Bij de internetconsultatie is gebleken, dat hierdoor vragen en opmerkingen van bewonersorganisaties niet duidelijk kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij o.a. over de mate en wijze van sturing, zoals het nut van de vakantievluchten, de verdeling van de lusten en lasten van de luchtvaart, de structuur van het Nederlands luchtruim en het belang van het terugdringen van de emissie en klimaateffecten van de luchtvaart. Het ontbreken van deze strategische visie is in strijd met de EU richtlijn. Dit betekent, dat deze omissie eerst hersteld moet worden. Na het vaststellen van de strategische visie kan pas het vervolg proces worden ingezet. Concreet betekent dit: tot de vaststelling van de strategische visie en de gevolgen hiervan voor luchthavens dient het proces m.b.t. Lelystad Airport opgeschort te worden. 2. Geactualiseerd ondernemingsplan/maatschappelijke kosten en baten ontbreekt. Uit de nota van toelichtingen bij het ontwerp luchthavenbesluit blijkt, dat de overtuiging bestaat, dat de exploitatie op termijn nog steeds rendabel is. Ten onrechte ontbreekt de onderbouwing van deze "overtuiging". Aan de volgende eisen moet worden voldaan. De strategische visie moet zijn afgerond. ( zie punt 1) Uit de strategische visie zal blijken of Lelystad noodzakelijk is en zal de aard en omvang moeten blijken. • De positieve en negatieve maatschappelijke aspecten moeten worden geactualiseerd en zijn onderdeel van het ondernemersplan. • Het welvaartseffect is veel te hoog getaxeerd en de kosten van hinder zijn onvolledig in kaart gebracht. Voor een onderbouwing van de hierboven vermelde bullits 2 en 3 verwijzen wij naar het rapport: Economische en maatschappelijke effecten Lelystad Airport van SATL. Ik verzoek u dit rapport als ingelast en aangehaald te beschouwen bij deze zienswijze. Wellicht ten overvloede: Bij deze onderbouwing moet vooral ook de schade aan de toeristische sector worden meegenomen. De nadelige regionale effecten zijn onderbelicht. De overlast van de vliegroutes staat haaks op de strategische inzet van de Provincie Gelderland: "De VELUWE op 1" 3. Voor de opening: eerst herindeling luchtruim en geen langdurige laagvliegroutes Tijdens de voorlichtingsavond op 14 februari in Apeldoorn, heeft de heer H. Kremer, raadslid van onze fractie, met verschillende medewerkers van uw Ministerie gesproken. Met name over de gevolgen van de langdurige aansluitroutes. Een algemene conclusie stond centraal: de lengte en de gekunstelde vorm van de laagvliegroutes zijn in feite belachelijk. "De politiek wil het zo, dus zoeken wij naar de beste oplossing" is de mening van aan aantal van uw medewerkers. Duidelijk is, dat de langdurige laagvliegroutes nadelig zijn voor het milieu, de leefbaarheid en de gezondheid in grote regionale gebieden. Inmiddels blijkt, dat de gemeten waarden tijdens de (door de Commissie geadviseerde) Belevingsvlucht aantonen, dat de geluidbelasting veelal groter is dan waar in de bijgestelde MER vanuit is gegaan. De verklaring hierover van de minister is niets zeggend en heeft ervoor gezorgd, dat de zorgen en de onrust over de gevolgen voor de inwoners verder zijn toegenomen. Deze evaluatie door de minister is in het licht van deze procedure erg onzorgvuldig en geeft geen herstel van vertrouwen in de overheid bij de burgers. Integendeel. Een serieuze evaluatie is noodzakelijk, waarbij de hogeren geluidbelasting onderdeel van het besluitvormingsproces moet zijn. Daarnaast wijzen wij u op een aantal (politieke) feiten: • De Kamer heeft een motie aangenomen, met steun van het CDA, de CU en D66 waarin geen autonome groei of vracht op Lelystad Airport wordt toegestaan • De Provinciale staten van Gelderland en Overijssel hebben uitgesproken, dat laagvliegen vanaf Lelystad Airport onacceptabel is • Het CDA heeft op het najaarscongres in 2018 besloten, dat het vliegveld alleen open kan als duidelijk is, dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw is ingedeeld, waarbij de laagvliegroutes zijn verdwenen. Ten onrechte niet opgevolgde adviezen Commissie MER De Commissie MER adviseert enkele belangrijke punten, welke niet opgevolgd zijn: • Er moet inzicht worden geboden in frequentie en momenten van overvliegen, de minimale hoogte, hoe groot een vliegtuig dan oogt en de te verwachten piekgeluidniveaus. Deze gegevens ontbreken momenteel volledig. • Zolang er geen definitief besluit is over de herindeling van het luchtruim, kan de situatie ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven. Ook hier geldt dus eerst herindeling luchtruim! • Het MER moet gaan over de gevolgen van het hele project en dus alles wat nodig is voor het uitvoeren van de vluchten. Dit betekent dus ook de effecten van laagvliegroutes boven "het oude land". Dit ontbreekt grotendeels. Deze genoemde omissies moeten voor de opening worden hersteld en moeten deel uit maken van het besluitvormingsproces. 4. Verbetervoorstel geluidsoverlast. In het voorstel tot wijziging van het Luchtvaartbesluit is opgenomen, dat het vliegveld is geopend van 5. uur tot 23.00 uur. Zoals bekend betekenen laagvliegende en opstijgende vliegtuigen (ook in de provincie Flevoland) heel erg veel lawaai. In de voorschriften worden de volgende tijden gehanteerd: dagperiode van 7.00 uur tot 19.00 uur, avondperiode van 19.00 tot 23.00 uur en nachtperiode van 23.0 tot 7.00 uur. De geluidseffecten van vliegtuigbewegingen in de nacht worden 10 keer zo zwaar meegenomen. Hieruit blijkt, de grote nadelige gevolgen van vliegtuigbewegingen in de nacht. In het kader van beperking van het aantal geluidsgehinderden en ernstig geluidsgehinderden moet de geluidsoverlast van het vliegverkeer worden beperkt door de openingstijd te wijzigen in "geopend van 7.00 uur tot 23.00 uur". In veel gevallen zal dit betekenen, dat onze inwoners een uur per dag meer nachtrust kunnen krijgen. Dit is een belangrijke bijdrage aan een gezonder leefmilieu. Op dit punt moeten we met ons allen kiezen voor de meerwaarde van de gezondheid. Deze te nemen beslissing doet ook recht aan het advies van de Commissie MER om met partijen overeen te komen de milieunadelen te beperken. Er wordt dus nadrukkelijk gepleit om, in het belang van de gezondheid van vele tienduizenden inwoners de openingstijd vast te stellen op 7.00 uur i.p.v. 6.00 uur. 6. Afweging geluids-en externe veiligheidseffecten. Geluid: Over de geluidseffecten is in het kader van het MER duidelijk, hoe technisch gemeten en gerekend wordt. Het gaat echter vooral ook over de beleving van de geluidseffecten. Met name de beleving van de geluidseffecten in de nacht van 6.00 uur tot 7.00 uur is problematisch en kost tienduizenden inwoners veel nachtrust. Technisch gezien is dit geen probleem, omdat het geluid over 24 uren wordt verdeeld. De beleving van de overlast tussen 6.00 uur en 7.00 uur is vele malen groter dan de technische berekeningen. Verder wordt de overlast berekend op ernstig gehinderden en worden alle andere gehinderde inwoners genegeerd. Er zijn in de praktijk dus vele malen meer inwoners welke hinder krijgen van het vliegtuiglawaai. Zoals onder punt 5 aangegeven wordt daarom gepleit voor een verschuiving van de openingstijd naar 7. uur. De conclusie onder 6.2 van de toelichting op het ontwerp luchthavenbesluit wordt daarom niet gedeeld en moet worden aangepast in: "De wettelijk bepaalde beperkingsgebieden moeten worden aangepast aan de hand van door de bewoners bepaalde en te verwachten geluidbelasting." Veiligheid: Door verschillende deskundigen wordt aangegeven, dat de risico's van vogelaanvaringen groter zijn dan in het kader van het MER naar voren komt. Met name is er meer risico rond het vliegveld Lelystad maar ook in het kader van de lange laagvliegroutes. Wij hebben meer vertrouwen in onafhankele deskundigen, dan bijvoorbeeld in het commerciële bureau Waardenburg en de op grote afstand uitgevoerde waarnemingen van het KNMI. In dit kader wijzen wij op de mogelijkheid de Onderzoeksraad van veiligheid te verzoeken een onderzoek uit te voeren naar het voornemen tot uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Wij verwijzen hierbij naar artikel 43, lid 1, Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid. Het is ons bekend, dat mogelijke vogelaanvaringen prioriteit kunnen hebben bij de Onderzoeksraad. Wij verzoeken de Minister om een schriftelijk verzoek te doen tot het instellen van een onderzoek bij deze raad. 6. Door uw Ministerie voorgestelde wijziging vertrekroute moet vernietigd worden. In de laatste week van deze procedure komt er, als donderslag bij heldere hemel, van het ministerie van I en W een voorgestelde wijziging vertrekroutes vanaf Lelystad, februari 2019. Globale ligging route bij Hattem. Een ongekend harde slag voor Hattem als dit door zou gaan. Ongeloof overheerst. Onze buren Oldebroek en Heerde hebben kennelijk bij het ministerie gelobbyd en het voor elkaar gekregen, dat de pijn van de laagvliegroutes grotendeels naar Hattem en zelfs Kampen wordt verlegd. Dat de laagvliegroutes nog langer worden en dat de buren met de overlast worden opgezadeld maakt niets uit. Als wij er maar geen last van hebben. ACHTERKAMERTJES POLITIEK VAN DE EERSTE ORDE! "Hoezo herstel van vertrouwen door de Minister"? De gemeenteraad van Hattem heeft inmiddels unaniem gereageerd op deze schandalige overval en aangegeven dit niet te accepteren. Maar de routelijn is voorgesteld, namens de Minister. Door dit voorstel wordt de gemeente Hattem bij vertrekkende vliegtuigen volgens het MER grotendeels geconfronteerd met geluidscontouren van circa 56dB. Omdat vanaf het knooppunt Hattemerbroek richting Apeldoorn ook geklommen mag worden, kan het geluid boven Hattem stijgen tot 65dBI. Natuurlijk zijn burgers al langer beducht voor de onbetrouwbare overheid, maar dat deze onbetrouwbaarheid opnieuw zo duidelijk aan de oppenvlakte komt is ziekmakend. Deze wijziging moet ongedaan worden gemaakt. Neem onze volksvertegenwoordiging In Hattem serieus. Wij zijn van mening, dat de bij uw ministerie bekend zijnde Route Tl openbaar wordt en met belanghebbenden wordt besproken. 7. Opvattingen Minister staan haaks op herstel van vertrouwen en zijn ondemocratisch. Wij hebben kennis genomen van uw opvatting in de Volkskrant waarin u aangeeft dat Schiphol moet doorgroeien tot meer dan 500.000 vluchten en dat u de coalitiepartijen CDA, D66 en Christenunie wilt overhalen om in de toekomst nieuwe vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken. Daarmee loopt u voor de muziek uit en maakt het indienen van een zienswijze als de onderhavige in feite tot een farce. U moet immers de zienswijzen nog op hun merites beoordelen en nog met de Kamer debatteren. Wij zijn hierover zeer verbaasd. Daarmee geeft u in feite aan onze inwoners en gemeentelijke en provinciale bestuurders die niets in uw plannen zien niet serieus te nemen. Wij vinden dit een buitengewoon kwalijke zaak. Desgewenst zijn wij graag bereid onze zienswijze verder toe te lichten. Graag dan contact opnemen met de opsteller van deze zienswijze: Harry Kremer, Geldersedijk 107, 8051 SE Hattem.

CDA Hattem - Dossier Lelystad Airport

CDA CDA Hattem 25-09-2018 15:23

Brief van Harry Kremer aan de heer Mustafa Amhaouch, CDA Tweede kamerlid met portefeuille luchtvaart. Verzonden: Vrijdag 13 juli 2018 Beste Mustafa, Ondergetekende, Harry Kremer, is raadslid van het CDA in Hattem en namens de fractie woordvoerder op het dossier uitbreiding vliegveld Lelystad.Wij spraken elkaar al enkele keren in het kader van overleg over dit dossier. Ook via de mail en twitter hebben wij eerder op elkaar gereageerd.Hierbij ontvang je de link naar de documentairefilm “Lelystad Airport in nevelen gehuld”. Ondergetekende en enkele andere CDA leden uit Hattem waren woensdag 11 juli aanwezig bij de première van deze film. Wij waren onder de indruk van de heldere visies van de deskundigen in de documentaire. Ons verzoek aan je is om in ieder geval volledig kennis te nemen van deze documentairefilm.Ook stuur ik mee als bijlage het document “we vliegen de bocht uit van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie inzake vliegen”. Naar de mening van het CDA Hattem is dit een visie waar het CDA Hattem volledig achter kan staan.Wat ons als CDA in Hattem en andere gemeenten in de wijde omtrek bezighoudt is de vraag waar kunnen we elkaar plaatselijk, provinciaal en landelijk als CDA wel kunnen vinden. Het is mij bekend, dat je enkele moties (mede) hebt ingediend waaruit blijkt, dat je wel degelijk betrokken bent bij de toekomst van het vliegverkeer. Deze moties krijgen echter geen bekendheid bij burgers.De tweets van je zijn wel openbaar. De laatste tweets van je in dit dossier vind ik bijna “provocerend” naar alle burgers welke zich heel veel zorgen maken over de grote nadelen van de plannen voor Lelystad. Dit is geen goede zaak.Wij willen graag op korte termijn met je in gesprek, met als doel vooral ook te inventariseren waar we elkaar kunnen vinden en als er dan verschilpunten over blijven, dat we afspreken op welke wijze het CDA hierover communiceert. We stellen voor om dit gesprek te voeren met een enkele zeer betrokken CDA leden uit Hattem en ondergetekende.Ik hoor graag van je, Met vriendelijke groet, Harry Kremer Gemeenteraadslid Hattem Het resultaat van deze actie is: Mustafa Amhaouch heeft positief op deze brief gereageerd. Harry Kremer gaat in gezelschap van Hattem CDA-lid Ad Visser op woensdag 26 september naar Den Haag, voor een gesprek met Mustafa. Wordt vervolgd.Zie ookGelderse Natuur- en Milieufederatie We vliegen de bocht uit.

laagvliegroutes manifestatie te Zwolle

CDA CDA Hattem 01-07-2018 15:54

De CDA fractie Hattem nam jl. zaterdag deel aan de Manifestatie tegen de laagvliegroutes van Airport Lelystad in park de Weezenlanden te Zwolle. Woordvoerder Harry Kremer: “We moeten ons blijven verzetten tegen de laagvliegroutes. Daarom: van ons mag het rustig hoger”. Aan de manifestatie namen zo’n 400 mensen deel. De actie in Zwolle was onderdeel van een landelijke actie tegen de overlast van vliegtuigen, onder het motto ”Stop de verdere groei van de luchtvaart!”.

CDA wil duurzaamheidsmaatregelen voor de minima

CDA CDA Hattem 01-03-2018 16:31

Hattem – Tijdens de behandeling van de klimaatnotitie in de commissievergadering van 19 februari jl. heeft de CDA fractie opnieuw aandacht gevraagd voor het onderwerp Energiearmoede. Harry Kremer, nummer 4 op de CDA-lijst: “Energie armoede willen we bestrijden. Dat kan door een bijdrage regeling voor inkomens tot 130% van het sociaal minimum”. Voor het CDA is dit een van de speerpunten voor de komende raadsperiode. Kremer: “We moeten inwoners die het moeilijk hebben helpen. Ons idee is om een voucher van € 100 per gezin beschikbaar te stellen. Daarmee kunnen ze bij een plaatselijke leverancier een energiebesparingspakket halen. Door bijvoorbeeld gewone lampen te vervangen door energiezuinige lampen, kunnen de minima eenvoudig besparen op de energierekening”. Het CDA vindt het belangrijk dat iedereen mee doet. Armoede en eenzaamheid horen daar niet bij. Kremer: “Daarom ook ons idee voor een energiebesparingspakket. Dit als aanvulling op andere minimaregeling. Zo zijn wij er warm voorstander van dat de gemeente extra aandacht geeft aan kinderen uit gezinnen met een krappe beurs. Verder willen wij graag dat gemeente en bedrijven zich samen inzetten om mensen met een beperking werk te bieden. Ook blijven wij aandacht vragen voor de eenzaamheidsproblematiek en de zorg aan ouderen.” Voor het CDA zijn verenigingen, vrijwilligers en mantelzorgers het hart van de Hattemse samenleving. Kremer: “Zij verdienen onze steun. Een mooi voorbeeld is de inzet van vrijwilligers bij Op Koers. Hier helpen vrijwilligers mensen die het financieel moeilijk hebben. Daarom pleit ik voor meer aandacht voor schuldpreventie en schulddienstverlening. Het motto van het CDA verkiezingsprogramma is Samen leven, samen doen. Kremer: “Ik spreek dan ook de wens uit dat veel mensen met ons mee gaan doen”.

Het campagneteam van CDA Hattem was vandaag zichtbaar aanwezig op de weekmarkt

CDA CDA Hattem 14-02-2018 16:15

Het campagneteam van CDA Hattem was vandaag zichtbaar aanwezig op de weekmarkt. Er werd gesproken met publiek en marktkooplui. Lijstrekker Martijn Hospers deelde tal van flyers uit aan de bezoekers van de weekmarkt. Hij werd daarbij geholpen door Teun Juk, Harry Kremer, Liesbeth van Helden, Yvonne Schepers en Jan Terwisscha. Inwoners maakten van de gelegenheid gebruik ideeën voor Hattem aan te reiken en hun zorgpunten te delen. Het campagneteam zal de komende weken op diverse locaties in Hattem te vinden zijn.

CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch in Hattem

CDA CDA Hattem 23-01-2018 07:19

Op maandag 22 januari jl. bracht CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch een bezoek aan Hattem. Hij is de landelijke CDA woordvoerder in het dossier Vliegveld Lelystad. In MFC De Marke had hij een ontmoeting met vertegenwoordigers van de CDA fracties uit Hattem, Heerde, Epe, Elburg en Oldebroek en de CDA Statenfractie. Bij zijn aankomst in De Marke overhandigden Meindert Ververs en Dries Jonker van de Stichting Hoog Over Hattem een petitie aan de heer Amhaouch. In deze petitie vraagt de stichting om een drastische verandering van de huidige koers van het kabinet. Overlast van de vliegtuigen moet tot een minimum worden beperkt en dat kan alleen bij een snelle herindeling van het Nederlandse Luchtruim. De Hattemse CDA-fractie maakt zich grote zorgen over de gevolgen van de uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Net als de Stichting Hoog Over Hattem wil de CDA-fractie een herindeling van het luchtruim met andere en hogere vliegroutes. Fractievoorzitter Teun Juk: “Voordat het vliegveld open gaat, moet er eerst duidelijkheid zijn over deze herindeling. Als CDA Hattem hebben wij onze zorgen al eerder persoonlijk en schriftelijk kenbaar gemaakt aan de CDA Tweede Kamerfractie, landelijk partijvoorzitter Ruth Peetoom en de CDA-fractie in Provinciale Staten van Gelderland. Het is goed dat Mustafa Amhaouch zelf naar Hattem is gekomen om ons verhaal te horen.” Collega fractielid Harry Kremer vult aan: “Inmiddels is duidelijk geworden dat het vorige kabinet grote fouten heeft gemaakt bij het maken van een milieu effect rapportage (MER). Dit in combinatie met het besluit van de voorgenomen vliegroutes in juni jongstleden, heeft bij ons een grote deuk in het vertrouwen gegeven”. Mustafa Amhaouch gaf aan dat hij zich zeer bewust is van de zorgen over de komst van het vliegveld Lelystad. Dat zorgt ook landelijk voor hevige discussies. Hij gaf aan dat er bij de MER fouten zijn gemaakt. Bovendien zijn de mensen niet goed zijn meegenomen in het proces. De Tweede Kamerfractie wil een weloverwogen afweging maken nadat er een nieuw MER-rapport is verschenen. Daarom is hij ook naar Hattem gekomen. Eerder op de dag bezocht hij de gemeente Lelystad en de gemeente Oldebroek. Hij gaf aan de gedane suggesties en voorstellen uit de regio mee te nemen in het landelijk overleg. Teun Juk: “Wij hebben Mustafa Amhaouch duidelijk gemaakt dat het lawaai in Hattem van twee kanten komt, vanuit Wezep en vanuit Zwolle. Het is te gek voor woorden dat ze de vliegtuigen op een hoogte van 1800 meter langs Hattem laten gaan”. Harry Kremer: “Vooral de vliegtuigen die vertrekken maken erg veel lawaai. Dit is schadelijk voor de (nacht) rust in onze mooie gemeente en vooral voor de gezondheid van onze inwoners. Het begint met vakantievluchten en voor dat je het weet vliegen er zware vrachtvliegtuigen die nog veel meer lawaai maken”. Het is de bedoeling dat het Vliegveld Lelystad in april 2019 open gaat. De herinrichting van het luchtruim is echter gepland in 2023. Teun Juk: “Er zijn stemmen voor een jaar uitstel. Dat vinden wij echter volstrekt onvoldoende. Ons standpunt is: het vliegveld mag niet eerder open dan nadat er duidelijkheid is over de herindeling van het luchtruim. Wij begrijpen het economisch belang van Flevoland en Schiphol maar vinden het maatschappelijk en economisch belang van de Veluwe en de regio Zwolle zwaarder wegen. Dat laatste hebben wij de heer Amahouch afgelopen maandag duidelijk gemaakt”.

CDA fractie Hattem wil geluidsbeleid

CDA CDA Hattem 07-01-2018 09:46

Hattem – Tijdens de laatste raadsvergadering van 2017 heeft de gemeenteraad van Hattem de nota GEZONDHEIDSBELEID 2018-2021 vastgesteld. CDA woordvoerder Harry Kremer hield daarbij een warm pleidooi voor het vaststellen van een geluidsbeleid. In de nota gezondheidsbeleid staan drie speerpunten centraal: gezonde leefstijl, mentale gezondheid en gezonde leefomgeving. Harry Kremer: “In de nota lezen we dat uit diverse onderzoeken blijkt dat 16% van de inwoners van dit gebied ernstige geluidshinder ervaart. Deze ernstige geluidshinder wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door wegverkeer, vliegverkeer en industrie”. De CDA woordvoerder ziet op dit moment een verdere dreiging van geluidsoverlast voor Hattem. Hij noemde daarbij de vliegroutes voor Lelystad Airport, de vier windturbines die de gemeente Oldebroek in 2019 op de grens met Hattem wil zetten en overlast-gevende bedrijven. Harry Kremer: “Het zoveel mogelijk voorkomen van geluid-gehinder maakt nu geen deel uit van het gezondheidsbeleid. Het CDA is van mening, dat de relatie tussen geluid en gezondheid nadrukkelijk aan de orde moet komen in het gezondheidsbeleid”. Hij noemde daarbij als voorbeeld het geluidsbeleid van de Regio-Veluwe. Harry Kremer: “in deze nota staat dat blootstelling van mensen aan bijvoorbeeld verkeerslawaai of industrielawaai kan leiden tot hinder, slaapverstoring en een verhoging van de hartslag. Als gevolg hiervan kunnen verschillende gezondheidsproblemen ontstaan zoals stress en depressie, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, hersenbloedingen, slaapgebrek en verminderde werk- en leerprestaties”. De problematiek werd door andere fracties onderkend. Afgesproken werd om dit onderwerp terug te laten komen bij de Omgevingsvisie die Hattem moet maken in het kader van de nieuwe Omgevingswet. Harry Kremer: “Het is een goede zaak dat de gemeenteraad binnenkort opnieuw spreekt over het geluidsbeleid”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.