Traditiegetrouw heeft de Fietsersbond (afdeling Utrechtse Heuvelrug) de verkiezingsprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart a.s. onderzocht op fietsvriendelijkheid. Niet om een stemadvies te geven, wel om te bereiken dat iedereen in het stemhokje het fietsbeleid (beter) kan meewegen. In elk programma vindt men een of meer belangrijke punten, maar de verschillen zijn groot. Het ene programma besteedt duidelijk meer aandacht aan fietsbeleid dan het andere. De programma’s van D66 en ChristenUnie schenken het onderwerp in elk geval de grootste aandacht. Lees verder

D66 Utrechtse Heuvelrug: “Provincie moet mee-investeren in fietspaden op de Heuvelrug.”

D66 in de gemeente Utrechtse Heuvelrug wil de provincie intensiever betrekken bij het verbeteren van fietspaden en de bereikbaarheid van dorpen per fiets. D66-lijsttrekker Hugo Prakke wil de nadruk op de auto in de verkeersplannen verkleinen en beoogt meer ruimte voor de fietser. Vanwege de centrale ligging van de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de grote oppervlakte, wil hij meer betrokkenheid en meer geld van de provincie bij deze omschakeling. Utrechtse Heuvelrug is in omvang veruit de grootste gemeente van de provincie Utrecht waarbij de verschillende dorpen ver uit elkaar liggen. De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft door de ruimte veel aantrekkingskracht op toeristen. Veel recreanten komen hier fietsen. Daarnaast is er veel fietsverkeer van scholieren tussen de dorpen. De centrale ligging van de gemeente Utrechtse Heuvelrug maakt dat autoverkeer in de gemeente vaak forenzen-verkeer is vanuit omliggende gemeenten zoals Zeist, Woudenberg, Wijk bij Duurstede of Leusden. Dit wordt versterkt door sluipverkeer tussen A12 en A28. Nu de provincie de gemeenten heeft opgedragen meer woningen te bouwen, wil lijsttrekker Hugo Prakke boter bij de vis: “Fors meer woningen leidt tot exponentieel stijgende verkeersdruk. Er bestaan nu al knelpunten zoals in centrum Maarsbergen, rondom station Driebergen-Zeist, kruispunt Doorn. Dit zijn inmiddels gemeente-overstijgende vraagstukken geworden. Daarom wil D66 Utrechtse Heuvelrug meer nadruk op fietsverkeer zodat de druk van auto’s op de Heuvelrug hanteerbaar wordt. We hebben de provincie daarbij nodig als partner.” D66 wil inzetten op een snelle fietsverbinding tussen Utrecht Science Park en Universiteitsstad Wageningen met inzet van innovatieve toepassingen voor bijvoorbeeld verlichting van fietspaden. Dit past volgens Hugo Prakke bij een woongemeente waarbij veel inwoners voor werk richting Utrecht en Wageningen verplaatsen: “De Rijksoverheid denkt heel erg vanuit autoverkeer, maar wij willen samen met de provincie inzetten op goede ontsluitingen met fietspaden en openbaar vervoer. Dat haalt echt druk van de ketel.” De investeringen die D66 wil op de Utrechtse Heuvelrug gaan over nieuwe en bredere fietspaden, het oplossen van het fietsknelpunten langs de N225 tussen Driebergen en Veenendaal. Hierbij vraagt D66-lijsttrekker Prakke aandacht voor problemen met de veiligheid voor fietsers op de Hoofdstraat Driebergen, het kruispunt in Doorn en de gewenste fietstunnel bij Leersum. Daarnaast is de veiligheid op fietspaden in het donker voor verbetering vatbaar, zeker vanuit Doorn naar Maarn en richting Leersum.