Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over D66 inzichtelijk

47 documenten

D66 wil snel onderzoek naar zelf corona testen inkopen voor cruciale beroepen in gemeente Lansingerland

D66 D66 Lansingerland 20-09-2020 20:50

D66 Lansingerland heeft vragen gesteld aan het college of het huidige COVID-testcapaciteit tot problemen leidt in de essentiële beroepen in onze gemeente. Ook wil D66 van het college weten of zij een oplossing ziet in het door de gemeente tijdelijk commercieel beschikbaar stellen van testen voor essentiële beroepen (in het onderwijs, in de zorg en kinderopvang).

Ineke den Heijer (fractievoorzitter D66 Lansingerland) : “Hoewel zorgmedewerkers en docenten landelijk voorrang hebben om getest te worden, lijkt het er helaas nog op dat de testcapaciteit in onze regio niet op orde is. Hierdoor duren de afspraken en de uiteindelijke uitslag erg lang. We zien en horen dat er signalen uit de zorg, onderwijs en kinderopvang zijn dat deze vertraging tot problemen leidt. We horen dat er op sommige scholen bijna geen vervangers meer zijn, hoge werkdruk bij ander personeel, kinderen naar huis worden gestuurd, patiënten langer moeten wachten op behandeling, en ouders die niet kunnen werken. We hebben het college vanwege de grote urgentie met spoed te reageren op onze vragen”.

D66 neemt als voorbeeld dat er in Nederland ook werkgevers zijn die hun werknemers aanbieden om op kosten van de werkgever een test te doen bij een commerciële partij. De testlocatie is dan in de buurt en de uitslag is veelal binnen 24 uur beschikbaar. D66 is van mening dat het inkopen van testen om eigen personeel te testen niet hoort bij de kosten die een school, zorginstelling of kinderopvang moet maken.

D66 Lansingerland vraagt daarom of het college bereid is om op zeer korte termijn te onderzoeken of en in welke mate in onze gemeente het testbeleid tot problemen leidt in de essentiële beroepen en, of het commercieel beschikbaar stellen van testen voor essentiële beroepen (in het onderwijs, in de zorg en kinderopvang) door de gemeente Lansingerland tijdelijk een oplossing kan zijn en kan worden gefaciliteerd door de gemeente. D66 vindt het belangrijk dat bij dit onderzoek ook een indicatie van de kosten wordt meegenomen. Budget beschikbaar stellen voor het testen van deze cruciale beroepen kan naar de mening van D66 door het college worden gedaan, daar de raad onlangs een budget van 5 miljoen beschikbaar heeft gesteld speciaal voor alle corona gerelateerde problemen.

De gestelde vragen kunt u hier teruglezen.

Eerste aanzet voor een mooi zomerprogramma

D66 D66 Lansingerland 03-07-2020 15:45

Net voor zomer deed D66 een oproep aan het college om een mooi zomerprogramma te maken voor Lansingerland. Veel mensen zullen hun zomervakantie in eigen gemeente vieren. Dat biedt ook kansen voor ondernemers.

Ronald van de Stad, Eva Heijblom en Ineke den Heijer (zie foto) hebben een oproep geplaatst in de lokale media en verschillende mooie en leuke ideeën opgehaald. Deze inspiratiegids “Summer in the City” is door raadslid Ineke den Heijer aangeboden aan het college van de gemeente Lansingerland. Het college reageerde enthousiast, maar ook met enige terughoudendheid vanwege alle corona-maatregelen. Toch is er afgelopen maand hard gewerkt en gisteren presenteerde de wethouder Ankie van Tatenhove, wethouder sport en cultuur een zomerprogramma voor jongeren: Expeditie Lansingerland. D66 is blij dat dit ontwikkeld is, dat er gewerkt is en wordt aan een mooi aanbod, bijvoorbeeld op het gebied van sport en cultuur. Kinderen die niet op vakantie gaan hoeven zich niet te vervelen deze zomer.

Verenigingen en organisaties kunnen hun activiteiten melden via expeditie@lansingerlandbeweegt.nl. D66 hoopt natuurlijk dat het programma naast jeugd ook wordt verbreed richting een programma de andere inwoners, bijvoorbeeld voor gezinnen of ouderen zodat er voor iedereen wat extra’s te doen is.

Zie ook: https://www.lansingerland.nl/actueel/17037/expeditie-lansingerland-het-zomerprogramma-voor-de-jeugd/

Lokale fracties van D66 zien geen noodzaak voor de Corona-wet

D66 D66 Lansingerland 19-06-2020 14:53

Minister De Jonge heeft vandaag laten weten dat de Tijdelijke wet Covid-19 niet op 1 juli ingaat. De lokale fracties van D66 in Zuid Holland, waaronder Lansingerland, zien geen noodzaak voor de beoogde Corona-wet. De wet creëert een directe lijn tussen maatregelen van ministers en de uitvoering daarvan door burgemeesters, dat achten wij ongewenst.

Het kabinet eigent zichzelf verregaande macht toe en de wet ontbeert een solide juridische basis voor het inperken van grondrechten als de vrijheid van vereniging. Met de wet kunnen ministers buiten de Kamer om besluiten tot het verbieden van evenementen, het sluiten van scholen en ondernemingen en openbaar vervoer. Het is een blanco volmacht voor ministers om zelf corona-maatregelen af te kondigen. Het parlement en de democratie staan daarbij buitenspel alsof we teruggaan naar koning Willem I die ook per decreet regels maakte. Met de directe lijn tussen de maatregelen van de minister en uitvoering door de burgemeester staat ook de gemeenteraad buitenspel.

De Raad van State, Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit Leiden, Douwe Jan Elzinga, hoogleraar staatsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, de Nederlandse Orde van Advocaten en onder andere ook de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen hebben grote zorgen over de beoogde wet. De grondrechten worden onvoldoende gewaarborgd. Zowel de Eerste en Tweede Kamer maar ook de gemeenteraden hebben veel te weinig invloed. De looptijd is veel te lang. En wanneer een minister zelfstandig belangrijke wettelijke regels op gaat stellen is dat in strijd met de basisprincipes van de democratische rechtsstaat, dat is immers de taak van het parlement. Onnodig bovendien, er zijn prima alternatieven. Het kabinet kan zich nu al macht toe-eigenen door de uitzonderingstoestand uit te roepen en het parlement kan daar dan in ieder geval nog weer een einde aan maken.

Maar een verdere uniformering van de noodmaatregelen is ook niet langer nodig. Nu de verspreiding in beeld en onder controle lijkt kan er beter worden teruggevallen op lokale noodverordeningen, met passende uniformering op basis van RIVM richtlijnen, plaatselijk maatwerk en democratische legitimatie. Als democraten en vertegenwoordigers van de lokale politiek vinden wij dat een veel betere werkwijze dan een directe lijn tussen zelfstandig door ministers verordonneerde maatregelen die door onze burgemeesters moeten worden uitgevoerd.

 

Ineke den Heijer, Lansingerland Sander Boschma, Hillegom Annette Pietersen, Nieuwkoop Ralf Boland, Katwijk Jacco van Maldegem, Leidschendam-Voorburg Evert Bobeldijk, Gouda Albert Grooten Waddinxveen. Elfred Bus Oegstgeest Miranda den Tuinder, Hoeksche Waard Sabine Schipper, Zwijndrecht Mieke Bakker, Hellevoetsluis Jeroen Hendriks, Leiderdorp Ahmet Polat, Dordrecht Gernand Ekkelenkamp, Zoetermeer Jesse de Jong, Maassluis Jarle Lourens, Schiedam Vahit Köroğlu, Leiden Pieter Holkamp, Capelle aan den IJssel Constantijn Dolmans, Rijswijk Roger Vieira, Midden-Delfland Elly de Vries, Bodegraven-Reeuwijk Bas van Riel, Lisse Bart van der Ploeg, Teylingen Marcel van Prehn, Barendrecht Wim Smit, Brielle Erik Mulder, Westvoorne Ritske Bloemendaal, Wassenaar Trijntje van Es, Papendrecht Marijke Gommans, Hendrik -Ido-Ambacht Jeffrey van de Lagemaat, Krimpenerwaard Frans Klovert, Zuidplas Dick Gutlich, Noordwijk

D66: Geen coronaboetes voor samenwonende studenten of collega’s of mensen in tehuizen

D66 D66 Lansingerland 04-05-2020 10:32

D66 wil dat handhavers geen coronaboetes uitdelen aan samenwonende studenten of collega’s of mensen in tehuizen die onder één dak leven. In verschillende steden kregen huisgenoten die samen in hun tuin of op hun balkon zaten flinke bekeuringen. “Je beboet geen gezin dat samen op de bank zit. Beboet dan ook geen huisgenoten,” zo luidt de oproep van de D66-fractievoorzitters uit 34 Zuid-Hollandse gemeenten, waaronder Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Den Haag, Rotterdam, Zoetermeer, Leiden, Dordrecht, Alphen aan de Rijn, Westland en Schiedam en de fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Zuid-Holland.

De standaard noodverordening gaat uit van huishoudens die alleen bestaan uit ouders en (klein)kinderen. Vijf Leidse studenten kregen een boete van 400 euro per persoon, omdat ze samen op hun balkon zaten. Studenten vallen niet onder de definitie van een gezamenlijk huishouden, waardoor ze strafbaar waren in hun eigen huis. “Dit lot kan ook samenwonende broers en zussen treffen, collega’s die in één huis wonen of gescheiden partners die nog wel onder één dak leven,” aldus de D66-fractievoorzitters

Eén adres, één huishouden De oplossing ligt volgens Ineke den Heijer fractievoorzitter D66 Lansingerland binnen handbereik. “De noodverordening verandert in deze coronaperiode best vaak, dus de politiek kan dit probleem snel en eenvoudig veranderen.” Als de definitie gaat luiden dat iedereen op hetzelfde adres een gezamenlijk huishouden vormt, is het probleem uit de wereld. Den Heijer: “Dat voorkomt onnodig boetes en een hoop frustratie, en zorgt voor duidelijkheid en regelgeving die geen leefvormen uitsluit.”

Schrijf geen boetes De fractievoorzitters willen voor het vervolg van de coronacrisis voorkomen dat dit soort boetes worden uitgedeeld. “Inwoners die in de huidige regels strafbaar zijn in hun eigen huis wonen vaak klein en delen soms hun keuken, badkamer of zelfs de woonkamer. Ze hebben niet de luxe om altijd 1,5 meter afstand te houden. Ze kunnen elkaar simpelweg niet ontwijken.”

Den Heijer hoopt dat tot die tijd op een redelijke manier de regels handhaaft worden, zoals in de praktijk vaak al gebeurt. “De mensen die dit treft, zijn vaak ook slachtoffers van deze crisis”, zegt Den Heijer. “Ze hebben soms geen inkomen meer, geen dagbesteding, wonen in kleine kamers en hebben steeds meer te maken met eenzaamheid. Het laatste wat zij nu nodig hebben is een boete.”

35 D66-fracties Deze oproep doen de fractievoorzitters van D66-fracties uit 34 Zuid-Hollandse gemeenten, te weten (in alfabetische volgorde): Alblasserdam (Marko Stout), Alphen aan den Rijn (Gert van den Ham), Bodegraven-Reeuwijk, Brielle (Wim Smit), (Elly de Vries), Capelle aan den IJssel (Pieter Holkamp), Den Haag (Dennis Groenewold), Dordrecht (Ahmet Polat), Gorinchem (Ilhan Tekir), Gouda (Evert Bobeldijk), Hellevoetsluis (Mieke Bakker), Hendrik-Ido-Ambacht (Marijke Gommans), Hillegom (Sander Boschma), Hoeksche Waard (Miranda den Tuinder), Katwijk (Ralf Boland), Krimpen aan den IJssel (Larry Köster), Lansingerland (Ineke den Heijer), Leiden (Vahit Köroğlu), Leiderdorp (Jeroen Hendriks), Leidschendam-Voorburg (Jacco van Maldegem), Lisse (Bas van Riel), Maassluis (Jesse de Jong), Midden-Delfland (Roger Vieira), Oegstgeest (Elfred Bus), Papendrecht (Trijntje van Es), Pijnacker-Nootdorp (Barend van de Kraats), Ridderkerk (Farahnaz Fräser), Rijswijk (Constantijn Dolmans), Rotterdam (Chantal Zeegers), Schiedam (John van Sliedregt), Waddinxveen (Albert Grooten), Wassenaar (Ritske Bloemendaal), Westland (Benjamin Hofland), Zoetermeer (Gernand Ekkelenkamp), Zwijndrecht (Sabine Schipper) en de provinciale D66-fractie (Ria Oosterop).

 

Waarom moeten de inwoners in Lansingerland meer betalen voor het inzamelen van hun afval?

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 22-12-2019 14:43

De fracties van D66 en GroenLinks in Lansingerland vinden dat het college transparant moet zijn richting de inwoners over de stijging van de kosten voor afvalscheiding. Inwoners van Lansingerland moeten volgend jaar gemiddeld 50 euro meer gaan betalen voor het laten ophalen van hun afval. En dit terwijl inwoners nu niets aan deze rekening kunnen veranderen door goed afval te scheiden.

 

D66 en GroenLinks Lansingerland pleiten voor transparantie Ineke den Heijer (D66) en Marko Ruijtenberg (GroenLinks) vinden dat inwoners niet het hele verhaal te horen krijgen over de reden van de stijging van de kosten: “het complete verhaal is dat het college in Lansingerland niet doorpakt op dit dossier terwijl er vele mogelijkheden zijn om de kosten niet te laten stijgen. Nu kost het tekort aan daadkracht van het college de inwoners tientallen euro’s en is het demotiverend voor mensen die nu wel goed afval scheiden”. We vinden dat de inwoners dit moeten weten, zeker degene die rekenende om verlaging van de lasten”. Op 19 december diende daarom D66 en GroenLinks een motie in om het ‘eerlijke verhaal’ aan inwoners te communiceren.

Geen nieuwe afvalbeleid Het is niet de eerste keer dat het college van Lansingerland op de vingers wordt getikt over het afvalbeleid. Al in 2018 bleek uit een stevig rapport van de rekenkamer dat Lansingerland ver achterloopt bij het halen van de doelstellingen om meer afval te scheiden. Toen wees het controleorgaan erop dat maatregelen om wel tot een hogere scheiding te komen ‘op basis van politieke overwegingen (..) juist niet zijn genomen’. Het gaat dan bijvoorbeeld om het invoeren van omgekeerd inzamelen. Daarbij moet restafval worden weggebracht naar een container in de wijk en wordt alleen scheidbaar afval aan huis opgehaald. Ook wordt het afvalbeleid meerdere malen weinig ambitieus genoemd. D66 en GroenLinks wijzen het college erop dat er sinds het uitkomen van het rapport van de rekenkamer niets gebeurt is. Nieuw beleid is hard nodig om deze trend te keren en de ‘grijze kliko’ leger te maken.

Rekening bij de inwoners D66 Lansingerland en GroenLinks probeerde het college al eerder te bewegen tot een beter afvalbeleid te komen, maar het college blijft een nieuwe aanpak uitstellen. Het ondertussen langverwachte nieuwe afvalbeleid zou dit jaar behandeld worden, maar in oktober werd duidelijk dat deze deadline niet wordt gehaald en en pas medio 2020 een nieuw plan richting de gemeenteraad komt. Ineke den Heijer (D66): “We vinden dat inwoners moeten weten dat deze stijging voor een groot deel voorkomen had kunnen worden als er het college met een goed afvalscheidingsplan was gekomen. We vinden dat de verhoging daarnaast een verkeerd signaal afgeeft naar inwoners die al jaren hun best doen om hun afval te scheiden. Zij moeten weten wat het hele verhaal is en dat ze vooral door moeten gaan met scheiden. Marko Ruijtenberg (GroenLinks) verwoordde het als volgt: ‘De burger gaat meer betalen omdat dit college de raad niet in staat stelt om goede beslissingen te nemen over het afvalbeleid.’ Een meerderheid van de raad bleef echter van mening dat oplopende kosten door ontbrekend beleid doorberekend moeten worden naar inwoners.

Wie betaalt? In andere gemeenten wordt al jarenlang gewerkt met systemen waarbij inwoners die weinig restafval creëren en dus goed afval scheiden, minder hoeven te betalen. D66 en GroenLinks hebben al vaker voorgesteld om een soortgelijk systeem over te nemen in Lansingerland. Dit is zeker van belang als er gekeken wordt naar het totale kostenplaatje van Lansingerland; onze gemeente is vele tientallen euro’s duurder dan andere gemeenten. Dit wordt des te pijnlijker als je bedenkt dat het verlagen van de lokale lasten een belangrijk speerpunt is van het college en de verkiezingsprogramma’s van de coalitiepartijen. Het tegenovergestelde gebeurt dus, want de rekening voor burgers stijgt alleen maar.

 

Enkele gegevens op een rijtje:

De gemiddelde heffing voor afval in Nederland bedraagt voor huishoudens met meer dan één inwoner is €263. In Lansingerland betalen we volgend jaar €294,30. Dat is ruim €50 euro meer dan in 2019 en ruim €30 meer dan de rest van Nederland. De gemiddelde lokale belastingen in Nederland bedragen €749. In Lansingerland betalen we gemiddeld ruim €900, dus ruim 150 euro meer. Een gemiddelde inwoner van Lansingerland heeft ieder jaar 204 kilo restafval wat direct in de verbrandingsoven verdwijnt. Dit zou in 2020 nog maar 100 kilo mogen zijn! Uit onderzoek blijkt dat gemeente die goed afval scheiden belonen, inwoners gemiddeld 18% goedkoper uit zijn.

Waarom moeten de inwoners in Lansingerland meer betalen voor het inzamelen van hun afval? | Lansingerland

GroenLinks GroenLinks D66 Lansingerland 20-12-2019 00:00

De fracties van D66 en GroenLinks in Lansingerland vinden dat het college transparant moet zijn richting de inwoners over de stijging van de kosten voor afvalscheiding. Inwoners van Lansingerland moeten volgend jaar gemiddeld 50 euro meer gaan betalen voor het laten ophalen van hun afval. En dit terwijl inwoners nu niets aan deze rekening kunnen veranderen door goed afval te scheiden. D66 en GroenLinks Lansingerland pleiten voor transparantie

 

Ineke den Heijer (D66) en Marko Ruijtenberg (GroenLinks) vinden dat inwoners niet het hele verhaal te horen krijgen over de reden van de stijging van de kosten: “het complete verhaal is dat het college in Lansingerland niet doorpakt op dit dossier terwijl er vele mogelijkheden zijn om de kosten niet te laten stijgen. Nu kost het tekort aan daadkracht van het college de inwoners tientallen euro’s en is het demotiverend voor mensen die nu wel goed afval scheiden”. We vinden dat de inwoners dit moeten weten, zeker degene die rekenende om verlaging van de lasten”. Op 19 december diende daarom D66 en GroenLinks een motie in om het ‘eerlijke verhaal’ aan inwoners te communiceren.

Geen nieuwe afvalbeleid

Het is niet de eerste keer dat het college van Lansingerland op de vingers wordt getikt over het afvalbeleid. Al in 2018 bleek uit een stevig rapport van de rekenkamer dat Lansingerland ver achterloopt bij het halen van de doelstellingen om meer afval te scheiden. Toen wees het  controleorgaan erop dat maatregelen om wel tot een hogere scheiding te komen 'op basis van politieke overwegingen (..) juist niet zijn genomen'. Het gaat dan bijvoorbeeld om het invoeren van omgekeerd inzamelen. Daarbij moet restafval worden weggebracht naar een container in de wijk en wordt alleen scheidbaar afval aan huis opgehaald. Ook wordt het afvalbeleid meerdere malen weinig ambitieus genoemd. D66 en GroenLinks wijzen het college erop dat er sinds het uitkomen van het rapport van de rekenkamer niets gebeurt is. Nieuw beleid is hard nodig om deze trend te keren en de ‘grijze kliko’ leger te maken.

Rekening bij de inwoners

D66 Lansingerland en GroenLinks probeerde het college al eerder te bewegen tot een beter afvalbeleid te komen, maar het college blijft een nieuwe aanpak uitstellen. Het ondertussen langverwachte nieuwe afvalbeleid zou dit jaar behandeld worden, maar in oktober werd duidelijk dat deze deadline niet wordt gehaald en en pas medio 2020 een nieuw plan richting de gemeenteraad komt.  Ineke den Heijer (D66): “We vinden dat inwoners moeten weten dat deze stijging voor een groot deel voorkomen had kunnen worden als er het college met een goed afvalscheidingsplan was gekomen. We vinden dat de verhoging daarnaast een verkeerd signaal afgeeft naar inwoners die al jaren hun best doen om hun afval te scheiden. Zij moeten weten wat het hele verhaal is en dat ze vooral door moeten gaan met scheiden. Marko Ruijtenberg (GroenLinks) verwoordde het als volgt: ‘De burger gaat meer betalen omdat dit college de raad niet in staat stelt om goede beslissingen te nemen over het afvalbeleid.’ Een meerderheid van de raad bleef echter van mening dat oplopende kosten door ontbrekend beleid doorberekend moeten worden naar inwoners.

Wie betaalt? In andere gemeenten wordt al jarenlang gewerkt met systemen waarbij inwoners die weinig restafval creëren en dus goed afval scheiden, minder hoeven te betalen. D66 en GroenLinks hebben al vaker voorgesteld om een soortgelijk systeem over te nemen in Lansingerland. Dit is zeker van belang als er gekeken wordt naar het totale kostenplaatje van Lansingerland; onze gemeente is vele tientallen euro’s duurder dan andere gemeenten. Dit wordt des te pijnlijker als je bedenkt dat het verlagen van de lokale lasten een belangrijk speerpunt is van het college en de verkiezingsprogramma’s van de coalitiepartijen. Het tegenovergestelde gebeurt dus, want de rekening voor burgers stijgt alleen maar.

Enkele gegevens op een rijtje:

De gemiddelde heffing voor afval in Nederland bedraagt voor huishoudens met meer dan één inwoner is €263. In Lansingerland betalen we volgend jaar €294,30. Dat is ruim €50 euro meer dan in 2019 en ruim €30 meer dan de rest van Nederland. De gemiddelde lokale belastingen in Nederland bedragen €749. In Lansingerland betalen we gemiddeld ruim €900, dus ruim 150 euro meer. Een gemiddelde inwoner van Lansingerland heeft ieder jaar 204 kilo restafval wat direct in de verbrandingsoven verdwijnt. Dit zou in 2020 nog maar 100 kilo mogen zijn! Uit onderzoek blijkt dat gemeente die goed afval scheiden belonen, inwoners gemiddeld 18% goedkoper uit zijn.

https://lansingerland.d66.nl/d66-lans ...

D66 D66 Lansingerland 28-07-2019 12:08

https://lansingerland.d66.nl/d66-lansingerland-vraagt-aandacht-in-de-duurzaamheidsvisie-voor-elektrisch-snelladen/

https://lansingerland.d66.nl/motie-va ...

D66 D66 Lansingerland 20-07-2019 13:29

https://lansingerland.d66.nl/motie-van-d66-voor-vergroenen-schoolplein-krijgt-geen-meerderheid/

D66 Lansingerland zoekt ondersteuning op gebied van communicatie

D66 D66 Lansingerland 19-05-2019 10:16

Hou je van schrijven, filmpjes maken, persberichtjes maken en van politiek.? Heb je een paar uurtjes per maand over? Dan maken we graag kennis met je. Je kunt contact opnemen met Ineke den Heijer (fractievoorzitter) of Ronald van der Stad (secretaris)

“Het gaat om Water, Natuurlijk!”

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 15-03-2019 19:04

Op 20 maart mogen inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek ook hun stem uitbrengen op kandidaten voor het bestuur van het waterschap Schieland en de Krimpenerwaard. We spraken met Agnes van Zoelen, lid van het bestuur van het waterschap en lijsttrekker voor ‘Water Natuurlijk’, en lijstduwer Ineke den Heijer, D66-fractievoorzitter in Lansingerland.

Freek J. Zijlstra  – Heraut

Agnes van Zoelen legt uit waarom we stemmen voor een waterschap. “Het heeft een functioneel bestuur met een eigen belastingstelsel. Inwoners betalen per huishouden een systeemheffing en huiseigenaren betalen daarop een toeslag die gebaseerd is op de WOZ-waarde. Huurders en eigenaren betalen ook een vast bedrag per vervuilingseenheid, de zuiveringsheffing. Inwoners betalen de rioolheffing aan de gemeente en de heffing op het zuiveren van het afvalwater aan het waterschap waarin de woonplaats valt.” Ineke den Heijer: “Bij dit waterschap doen acht partijen mee, waarvan vijf een herkenbare naam dragen van een landelijke partij. Water Natuurlijk heeft politieke verbindingen met D66 en GroenLinks. Dat zie je terug in de speerpunten voor de komende vier jaren: Veilig en betaalbaar beleid met oog voor natuur, klimaat en landschap.”

Schoon water vasthouden Agnes: “Zoet water is een schaarse grondstof. Bij een stijgende zeespiegel neemt de druk op het grondwater en de verzilting ervan toe. We moeten het zoete (regen)water vasthouden. In nieuwe woonwijken brengt men gescheiden riolen aan. Dat voorkomt verdunning van het rioolwater, wat de waterzuivering inefficiënt zou maken. We streven ernaar om in 2025 als waterschap helemaal energieneutraal te zijn. We kunnen bijvoorbeeld door al het zuiveringsslib te vergisten, zelf energie opwekken. De verbrande asresten worden verwerkt in een nieuwe fosfaatfabriek.” Ineke: “Het vasthouden van het regenwater kan door het aanbrengen van een groen dak, óók onder zonnepanelen! Waterdoorlatende tegels of meer groen in de tuin draagt ook bij. Voor die omslag zijn subsidies beschikbaar.” Agnes: “De gemeente kan ook besluiten de boomspiegels te verbreden. Dat betekent dat het trottoir langs de huizen vergroend wordt. In Eindhoven bekijkt men per straat wat de mogelijkheden zijn. De gemeente kan ook bloembakken plaatsen en die laten onderhouden (‘adopteren’) door omwonenden of winkeliers. Het vergroenen van de binnenstad en het planten van bomen is echt noodzakelijk om de temperatuur omlaag te brengen! Het inrichten van een ‘pluktuin’ is goed voor de biodiversiteit en het bevordert de sociale cohesie.”

In Rotterdam zijn ondergrondse waterpleinen aangelegd om wateroverlast te voorkomen. Agnes: “Een voorbeeld is de wijk Spangen rond het Sparta-stadion. Het regenwater van daken in de buurt, de parkeerplaatsen en de directe omgeving wordt onder de grond opgeslagen. De voetbalclub pompt het water op om het (kunst)gras te besproeien. Bij de herinrichting van de Coolsingel komt het water van het trottoir terecht in buizen met infiltratiegaatjes, die het onder de grond verspreiden. Er zijn ook waterpleinen waar bovengronds een leuk speelplein is en ondergronds een soort krattenconstructie zit om water op te vangen.” Concentraties microplastics, medicijnen en bestrijdingsmiddelen in het water nemen toe. Ineke: “Het is aan de politiek om te beslissen voor de aanpak van dát probleem meer geld uit te trekken.” Agnes: “Sloten en vijvers moeten ook op orde zijn. De glastuinbouw werkt hard aan de emissieloze kas. Natuurvriendelijke oevers en het inzaaien van bloemrijke dijken zorgen voor landschappelijke biodiversiteit en een fijne woonomgeving.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.