Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

3 documenten

Op de fiets met de Provinciale Statenfractie van D66

D66 D66 Lansingerland 21-07-2018 08:18

De fractie van D66 in de Provinciale Staten maakte zich de afgelopen jaren hard voor middelen voor het fietsbeleid. Zoals verbetering van bestaande fietspaden, aanleg van nieuwe fietsverbindingen voor woon-werk- en woon-school-verkeer en de zorg voor voldoende stallingen op OV-knooppunten. De provincie voegde hiervoor 12 miljoen euro aan het provinciale fietsbudget. Om de situatie in Lansingerland in kaart te brengen stapten lokale D66-ers met leden van hun partij in de Provincie, op de fiets.

Redactie en fotografie door Peter Tetteroo van De Heraut.

De tocht ging langs verschillende locaties in Lansingerland. Onderweg bespraken de fietsers de verschillende knelpunten. Voorbij kwamen de rotondes op de N472 ter hoogte van de Klapwijkseweg en Boterdorpseweg. De stallingen bij de metrostations werden onder de loep genomen. De snelfietsroute Zoetermeer – Rotterdam kwam ter sprake. Hoe kunnen we een snelle fietsverbinding maken die van Lansingerland naar Rotterdam Alexanderpolder gaat? Handig voor woon-werkverkeer op de fiets. Knelpunt is dan de oversteek over de Rotte. Bij de Bleizo stond men stil bij het fietspad dat straks over het nieuwe RandstadRailstation gaat lopen en Lansingerland verbindt met het Groene Hart. We willen toch niet weer zo’n roltrapverbinding als nu bij het treinstation te Zoetermeer? Nee, gewoon lekker door kunnen fietsen zonder obstakels is de bedoeling. Het oversteken van de N209 blijft een heikel punt. Moet daar een fietstunnel komen? Of kunnen we een andere veilige oplossing bedenken? Er moet (betere) fietsverlichting komen tussen de Lansingerlandse dorpskernen.

Fietsbeleid Provinciale Staten

Na afloop van de twee uur durende fietstocht spraken we met Ineke den Heijer, Ronald van der Stad en Paul Breitbarth (vice-fractievoorzitter D66 in de Provinciale Staten) na over het vervolg. Breitbarth: “Bij de komende begroting voor de Provinciale Staten hoop ik weer een aantal miljoenen te kunnen vrijmaken voor het fietsbeleid. In de komende debatten over de begroting 2019 wil ik ideeën op tafel leggen om knelpunten in de fietsinfrastructuur aan te pakken en daarom fiets ik met veel Zuid-Hollandse gemeenten in hun gebied, zoals vandaag door Lansingerland. De punten die we geconstateerd en besproken hebben neem ik daarbij mee, want hoe concreter de voorstellen, hoe meer kans van slagen.”

Uitvoeringsagenda

In de Provinciale Staten nam men een motie van Paul Breitbarth aan waarin hij voorstelde om de snelfietsroute Zoetermeer – Rotterdam, de fietsoversteken van de N209 en bij Station Lansingerland-Zoetermeer, en uitbreiding van de fietsenstallingen bij de RandstadRailstations Berkel Westpolder en Rodenrijs aan de provinciale uitvoeringsagenda ‘Samen Verder Fietsen’ toe te voegen. De kosten en haalbaarheid worden nu onderzocht.

Rondje Lansingerland

D66 D66 Zuid-Holland 11-07-2018 16:13

In vervolg op de motie van D66 over knelpunten in het fietsnetwerk Zuid-Holland stapte de fractie samen met D66 Lansingerland op de fiets voor een rondje Bergschenhoek, Bleiswijk en Berkel en Rodenrijs. Nuttig om te zien wat goed gaat én wat beter kan. 

 

Met verkeers- en vervoersplanoloog Maarten Batenburg aan kop fietste het gezelschap langs een aantal heikele punten, zoals de rotonde op de N472 in Bergschenhoek, de oversteek van de N209 ter hoogte van de Oosteindseweg en de steeds drukker wordende ventweg richting Bleiswijk. De verkeersveiligheid voor fietsers kan op deze punten enorm veel beter. Het is begrijpelijk dat hiervoor al verschillende plannen klaarliggen.

Snelle fietsroute De route voert verder langs vervoersknoop in aanleg Bleizo. Met een viaduct over de A12 verbindt station Lansingerland-Zoetermeer straks trein, RandstadRail, bus, auto en fiets met elkaar en biedt het veel overstapmogelijkheden en reistijdwinst. Ineke den Heijer (fractievoorzitter van D66 Lansingerland) is enthousiast over het project, maar wijst erop dat helaas niet is voorzien in het volwaardig doortrekken van het fietspad tussen Berkel en Rodenrijs en Zoetermeer, terwijl daaraan wel behoefte is. “Met deze verbinding kan je bovendien een snelle fietsroute van Zoetermeer tot Rotterdam aan toe creëren.”

Extra fietsenstallingen We fietsen terug richting metro Rodenrijs, dezelfde route als die van bus 173 vanuit Zoetermeer. Het is mooi om te zien dat er naar de bushaltes fietsstallingen zijn geplaatst. “Vooral bij woon-werkverkeer is de fiets is een aantrekkelijk vervoermiddel voor de first of last mile”, weet Paul Breitbarth, die binnen de D66 fractie Zuid-Holland de fiets in zijn portefeuille heeft. “Maar je moet je fiets natuurlijk wél kunnen stallen op de plek van overstappen. Het valt mij op dat de fietsenstallingen hier overvol zijn, ook al is de vakantieperiode al aangebroken. Ik kan mij voorstellen dat hier komende jaren nog extra fietsenstallingen moeten worden bijgeplaatst.”

Tijdens de behandeling van de Kadernota door Provinciale Staten eind juni is een breed gedeelde motie van D66 aangenomen voor meer investeringen in de fiets. Het gaat dan om snelfietsroutes, verbreding en verbetering van fietspaden en meer fietsenstallingen.

 

Onderzoek naar een ‘burgermeetnet’ voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit

D66 D66 Lansingerland 13-03-2018 16:30

D66 Lansingerland wil onderzoek naar de haalbaarheid van een ‘burgermeetnet’ voor geluidsoverlast en luchtkwaliteit in Lansingerland. Met een burgermeetnet vormen burgers in Lansingerland met elkaar een netwerk om geluid of luchtkwaliteit te meten. Ineke den Heijer (raadslid D66 Lansingerland) “Samen milieu metingen doen wordt steeds populairder en wij zien kansen om dit ook te doen in Lansingerland. We willen dit graag onderzocht hebben. Nu worden nieuwe projecten zoals de A13/A16 en uitbreiding RTHA gebaseerd op berekeningen. Wij vinden dat feitelijke metingen ook moeten worden gedaan en onderdeel moeten zijn van de afwegingen voor nieuwe projecten of uitbreidingen”.

Meten in plaats van berekeningen

D66 reageert hiermee ook op het laatste nieuws dat uit de berekeningen blijkt dat Saldo nul voor de A13/A16 niet gehaald kan worden. Het is nu zo dat de geluid en vervuilingswaardes enkel worden berekend en dat de eerder gedane berekeningen voor A13/A16 niet juist blijken te zijn geweest. D66 is van mening dat “Meten is Weten”. En dat de berekeningsmodellen voor de A13/A16 bijvoorbeeld alleen niet voldoende zijn. Berekeningen kunnen niet alle projecten bij elkaar optellen. Nu worde de effecten van de A13/A16, HSL en Rotterdam The Hague Airport steeds apart berekent. Ze worden bijna niet bij elkaar opgeteld. Ineke den Heijer: “ het is nu zo dat technologische ontwikkelingen het mogelijk maken dat iedereen steeds beter zelf de kwaliteit van de lucht kan meten. Natuurlijk kunnen daar haken en ogen aan zitten, zoals dat je moet zorgen dat iedereen dezelfde manier de meting doet. Maar we vinden dat dit moet worden onderzocht. Zo’n systeem kan juist voor inwoners veel inzicht opleveren over hun leefomgeving. We willen heel graag goed geïnformeerde en betrokken inwoners en dit is een manier daar een bijdrage aan te leveren.

Experimenten

We willen dan ook dat de gemeente onderzoek gaat doen naar het oprichten van een “burger-sensor-netwerk” tbv het continue meten en ‘live’ beschikbaar stellen van data en deze ook dienst te laten doen als nulmeting voor het trace van de A13/A16. Op dit moment zijn instellingen als de RiVM en de DCMR hier ook al mee bezig. Dit soort partijen moeten hier dus zeker bij betrokken worden. Er lopen ook verschillende experimenten bij andere gemeenten in de provincie Zuid-Holland. Den Heijer zal dit voorstel in de eerst volgende commissievergadering bespreken. D66 is ook van plan hier een informatiebijeenkomst over te organiseren. Den Heijer: “Ons doel is dat er onderzoek komt naar de haalbaarheid hiervan in onze gemeente”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.