Nieuws van politieke partijen in Lelystad inzichtelijk

7 documenten

Gesprek over klimaatakkoord

PvdA PvdA Lelystad 22-05-2019 09:00

“Het is als een pudding aan de muur spijkeren”, zo ver lopen de meningen over de energietransitie nog uit elkaar. Dat zei Tweede Kamerlid William Moorlag afgelopen maandag in Lelystad. Op uitnodiging van de PvdA sprak hij met gedeputeerde Jop Fackeldey en andere aanwezigen over het landelijke klimaatakkoord.

Kern van dat akkoord is dat Nederland moet overschakelen op andere energiebronnen. Onderdeel van deze energietransitie is het geleidelijk afschaffen van aardgas als verwarmingsbron.

Volgens Moorlag is het duidelijk dat er iets moet gebeuren. De discussie gaat over het hoe en ook wel over het wanneer. De inzet van de PvdA is dat de maatregelen die genomen worden groen genoeg moeten zijn, en dat de lasten eerlijk worden verdeeld.

Fackeldey denkt dat het draagvlak voor de maatregelen groter zal zijn als mensen het zelf ook echt als verbetering ervaren. Daarom is het verstandig om vooral gemeenten en provincies in te schakelen. Zij kunnen ervoor zorgen dat inwoners maximaal meedenken over de transitie, zodat die haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar zal zijn. Bij betaalbaar denkt hij dan ook vooral aan de burgers.

Moorlag was het daarmee eens. Hij voegde toe, dat het overleg over de uitvoering ondersteund moet worden door geld en regels (en voldoende koffie). Draagvlak is minstens net zo’n grote uitdaging als techniek.

De gemeente Lelystad bereidt momenteel de lokale “warmtevisie” voor. Na de zomer behandelt de gemeenteraad de eerste planning voor de Lelystadse energietransitie.

https://lelystad.pvda.nl/nieuws/gesprek-over-klimaatakkoord/

https://lelystad.pvda.nl/nieuws/gesprek-over-klimaatakkoord/

https://lelystad.pvda.nl/nieuws/gesprek-over-klimaatakkoord/

Het bericht Gesprek over klimaatakkoord verscheen eerst op PvdA Lelystad.

Europarlementariër Paul Tang bezoekt Lelystad

PvdA PvdA Lelystad 02-05-2019 09:00

Woensdag 1 mei 2019, dag van de arbeid, bracht Paul Tang, Europarlementariër namens de Partij van de Arbeid, een werkbezoek aan Flevoland en bezocht in dat kader Werkbedrijf Lelystad. Naast Paul Tang waren bij dit bezoek aanwezig Jop Fackeldey, gedeputeerde, Jaap van Gelder en Dieuwertje Zantingh, namens PvdA Flevoland, Jerzy Soetekouw, wethouder Almere en namens Werkbedrijf Lelystad Onno Vermooten en Sander Post.

Tijdens het bezoek in het kader van de komende Europese verkiezingen, is Paul Tang uitgebreid geïnformeerd over de ontwikkelingen in Flevoland op het gebied van werkgelegenheid, duurzaamheid en ook de Floriade.

Onno Vermooten, directeur Werkbedrijf Lelystad, sprak over de lokale aanpak en het belang om blijvend te investeren in inwoners met afstand tot de arbeidsmarkt. Werkbedrijf Lelystad heeft de afgelopen jaren veel inwoners met een bijstandsuitkering aan werk geholpen. Dit mede door het onderhouden van een goed werkgeversnetwerk. Desondanks blijft het in Flevoland een uitdaging om iedereen mee te laten profiteren van de groei van de werkgelegenheid. Ondersteuning door Europese subsidies dragen zeker bij aan het ontwikkelen van nieuwe initiatieven. Paul Tang toonde zich onder de indruk van de werkwijze en de resultaten. Met name een initiatief als Maatschappelijke Banen vond hij zeer interessant.

Jerzy Soetekouw, wethouder Almere en voorzitter van het Regionaal Werkbedrijf Flevoland, sprak over de samenwerkingen binnen de provincie en de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt. Aan de hand van een aantal concrete voorbeelden illustreerde hij de uitdagingen op de arbeidsmarkt. Ook wees hij op het belang van de Floriade. Deze tentoonstelling zal een belangrijke rol hebben op het gebied van duurzaamheid. Een unieke kans om Nederland opnieuw op de kaart te zetten.

In zijn slotwoord bedankte Paul Tang voor de ontvangst. Hij was geïnspireerd door de Flevolandse aanpak die waardering en steun vanuit Europa verdient. Vanwege 1 mei, dag van de arbeid, ontvingen de deelnemers de traditionele rode roos.

Het bericht Europarlementariër Paul Tang bezoekt Lelystad verscheen eerst op PvdA Lelystad.

Pvda FlevolandZeker zijn van de ...

PvdA PvdA Lelystad 13-03-2019 12:54

Duurzame OV-verbinding Lelystad CS naar Lelystad Airport

Lelystads Belang Lelystads Belang Lelystad 11-03-2019 16:15

Duurzame-ov-verbinding-lelystad-cs-naar-lelystad-airport

Duurzame OV-verbinding Lelystad CS naar Lelystad Airport

De provincie Lelystad heeft aan vervoerder Arriva de opdracht gegund om de komende jaren de busverbinding tussen station Lelystad Centrum en Lelystad Airport te verzorgen. Het gaat om een rechtstreekse verbinding tussen het station en de nieuwe terminal van de luchthaven. Deze busverbinding zal worden uitgevoerd door volledig elektrische bussen. Vandaag namen gedeputeerde Jop Fackeldey, wethouder van Lelystad Ed Rentenaar, voorzitter Raad van Bestuur Arriva Nederland Anne Hettinga en directeur Lelystad Airport Hanne Buis alvast een elektrische bus om de route te verkennen.

Duurzaam vervoer

Gedeputeerde Fackeldey: “Als provincie vinden we het belangrijk dat onze inwoners, maar ook de gasten die straks naar de luchthaven willen, een goede OV-verbinding tussen station Lelystad en Lelystad Airport hebben. En dat dit op een duurzame wijze gerealiseerd kan worden door Arriva, is voor ons een absoluut pluspunt.”

Wethouder Ed Rentenaar: “De gemeente Lelystad onderkent het belang van Lelystad Airport als nationale luchthaven. Voor de toekomstige reizigers moet deze goed bereikbaar zijn; vooral ook met het openbaar vervoer als bijdrage aan een zo duurzaam mogelijke samenleving. De gemeente Lelystad staat aan de lat daarvoor de nodige randvoorwaarden te scheppen. Dat doen we samen met partijen als de provincie, de luchthaven en in dit geval de betrokken busmaatschappij. De Airport Express brengt straks de reiziger in 12 minuten van Lelystad Centrum naar de luchthaven en vice versa. Om een goede doorstroming van zowel de bus als van het overige verkeer te waarborgen, gaan we nog de nodige maatregelen treffen, zoals een vrije busbaan door het centrum en een nieuwe halte vlakbij uitgang NS-station. Onze gezamenlijke planning houdt rekening met de start van de Airport Express per 1 april. Wij zorgen ervoor dat we dan klaar zijn.”

Anne Hettinga, voorzitter Raad van Bestuur Arriva: “Ik ben heel blij dat Arriva de Airport Express aan haar orderportefeuille mag toevoegen. Het is een mooie opdracht om reizigers op een duurzame manier van het station naar Lelystad Airport te brengen. Dat doen we onder andere door de exploitatie te starten met twee elektrische 18-meterbussen. En door mee te groeien met de ontwikkeling van Lelystad Airport. Zo sluit de frequentie van de bussen aan bij de treinen en de vertrektijden op de luchthaven. De Airportshuttle fungeert daarmee als belangrijke schakel tussen de trein en de luchthaven én als belangrijke impuls voor de luchthaven”.

Hanne Buis directeur Lelystad Airport: “De ontwikkeling van de Airport Express is van groot belang voor de bereikbaarheid van de luchthaven. De verbinding die volledig door elektrische bussen wordt uitgevoerd, draagt bij aan de duurzame ontwikkeling van de luchthaven.”

Accepteer de marketing-cookies om deze video te bekijken. Klik hier.

Terug

Onze raadsleden Dennis Grimbergen en ...

VVD VVD Lelystad 29-11-2018 13:48

Onze raadsleden Dennis Grimbergen en Raadslid Marco Boogaard waren vandaag bij een leerzame bijeenkomst over de #Omgevingswet in Deventer, waar o.a. gedeputeerde Jop Fackeldey van de Provincie Flevoland optrad als spreker.

Geef lucht ….. aan discussie Lelystad Airport | Lelystad

GroenLinks GroenLinks Lelystad 10-12-2017 00:00

Het kamerdebat over de vraag “Lelystad Airport hoe dan ook open in april 2019” of “eerst herindeling van het luchtruim” wordt nog spannend: er ligt een helder advies vanuit de inspraak, met name gericht op de omringende provincies. Er heerst redelijk breed consensus dat de in de MER gemaakte fouten fatsoenlijk hersteld moeten worden. Steeds meer partijen in de Tweede Kamer lijken er de logica van in te zien dat herindeling van het luchtruim cruciaal is voor een aanvaardbare combinatie van maatschappelijke gevolgen (geluids- en andere milieu-overlast) en economisch op termijn (nog enigszins) rendabel functioneren van Lelystad Airport. Voor het college van B en W (en de grote raadsmeerderheid) van Lelystad zijn het spannende tijden.

Met een heuse flyer mengt het college zich in de discussie: “Waarom tijdige opening Lelystad Airport (LEY) noodzakelijk is en wat de consequenties zijn als dat niet gebeurt”. Het handelt in die flyer in hoge mate naar de in de raad inmiddels gevleugelde woorden van verantwoordelijk wethouder Jop Fackeldey: “voorspellen in moeilijk, vooral omdat het over de toekomst gaat”. Laat er geen misverstand over bestaan: ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat het college de boer op gaat met de boodschap waarvoor zij een ruim mandaat in de gemeenteraad heeft. Mijn bezwaren richten zich op drie elementen: enkele beschreven feiten, de vermeende economische gevolgen en de uitleg van draagvlak voor genomen besluiten. Omdat vast niet iedereen de flyer kent koppel ik mijn bevindingen steeds aan een citaat uit dat werkje:

De feiten

“Een MER maakt integraal onderdeel van het Luchthavenbesluit” is een waarheid als een koe. Maar feit is evenzeer dat in middels breed erkend is, ook door de verantwoordelijke bewindspersonen, dat die MER fouten bevat en dat die fouten hersteld moeten worden. Het zou het college sieren als zij dat op z’n minst zou melden. Sterker nog: er past terughoudendheid over de gevolgen die dat kan hebben. Het woord is immers eerst aan de MER-deskundigen en de weging is vervolgens aan de 2e Kamer.

Over de verbetervoorstellen vanuit de brede consultatie van het ministerie van I&W: “Vervolgbesluitvorming kan alleen dan zorgvuldig plaatsvinden als alle feiten bekend zijn. Op dit moment is dat nog niet het geval.” constateert het college terecht. En dat feit is nu juist een belangrijke aanleiding om vast te stellen dat het wenselijk is om eerst tot herindeling van het luchtruim te komen.

De economische ontwikkeling

Een wat langer citaat (ook om de stellers van de flyer recht te doen): “Uitstel leidt tot minimaal 5 jaar stilstand in de economische ontwikkeling in de regio”. Volgens de flyer gaat het niet alleen om 400 fte directe luchthaven-arbeidsplaatsen (de hoge schatting vanuit de omstreden businesscase), maar daarenboven: “Ook de indirecte werkgelegenheid zal zich bij uitstel niet ontwikkelen. Op dit moment worden plannen gemaakt voor hotelontwikkeling en koppeling van de luchthaven met regionale (toeristische) trekpleisters zoals BataviaStad, aan- en afmeerlocaties cruiseschepen BataviaHaven, ontwikkeling Nationaal Park NieuwLand (Oostvaardersplassen) e.d. Deze internationale bedrijven zullen hun besluitvorming voor investeringen van tientallen miljoenen stopzetten tot opening van de luchthaven”.

Demagogischer kan het bijna niet. Allereerst: bij mijn weten betreffen de genoemde ontwikkelingen juist heel sterk lokale en nationale initiatieven, instellingen en bedrijven. De ontwikkelingen die zich daarbij voordoen staan volledig los van Lelystad Airport: BataviaStad groeit al jaren tegen de klippen op, voor de riviercruises legde BataviaHaven voorzieningen aan die inderdaad tot groei hebben geleid, maar niet omdat er ooit een luchthaven komt. Nationaal Park NieuwLand heeft eerder last (m.n. vanwege de problematiek van vogelbescherming) van Lelystad Airport dan dat het er gemak van heeft.

De belangrijkste internationale bedrijfsvestiging in de omgeving van Lelystad Airport betreft het Europese distributiecentrum Inditex (van kledingmerken als Zara en Bershka), met zo’n 800 arbeidsplaatsen. Dat is van groot belang voor de Lelystadse economie, maar staat los van de luchthavenontwikkeling: overwegend argument was vooral de directe beschikbaarheid van 35 ha bedrijventerrein in de nabijheid van luchthaven Schiphol. En snelheid was zo van belang dat het bedrijf zich permitteert om €3 mln subsidie van de provincie te weigeren. Aan Lelystad Airport heeft het bedrijf hoogstens iets als de CEO een keer langs komt. Vrachtvluchten zijn immers uitgesloten.

Ernstiger is de bewering dat de Lelystadse regio voor 5 jaar economisch op slot zou gaan. Die slaat werkelijk helemaal nergens op. Een paradepaardje van de Lelystadse bedrijfsacquisiteurs, overslaghaven Flevokust is volop in ontwikkeling. Ook daar geldt dat de relatie met Lelystad Airport zeker niet doorslaggevend is: geen vrachtvluchten, de grootste ontwikkelaar is een gewoon Nederlands bedrijf. En verder kent de stad prachtige ontwikkelingen in de (al dan niet biologische) landbouwsector, die naar verwachting meer hebben aan Flevokust voor de export van hun producten, dan aan Lelystad Airport. Verder investeert de stad nu zelf ook in het nieuwste grote nieuwe natuurproject de Markerwadden”. Het zijn een paar voorbeelden om aan te geven hoe zeer het college hier de plank mis slaat.

Draagvlak

“LEY heeft …. Een groot draagvlak bij de bevolking (ca. 70% positief).” en “De ‘zwijgende meerderheid’ vertrouwt op gemaakte afspraken.” De verkeerde suggestie wordt gewekt dat de huidige discussie gericht zou zijn op het niet doorgaan van uitbreiding van Lelystad Airport. Dat is niet het geval. 70% positief en eerst herindelen van het luchtruim verhouden zich prima tot elkaar. Vertrouwen op gemaakte afspraken houdt voor mij ook in dat er bij dit soort grote projecten een grote nauwkeurigheid en zorgvuldigheid in acht genomen wordt, juist om dat draagvlak er voor te blijven verzekeren. Te vaak hebben we meegemaakt, juist ook in de luchtvaartsector, dat gemaakte afspraken al snel weer werden vervangen door nieuwe (nachtvluchten en vrachtverkeer Rotterdam bijvoorbeeld). Dat voorkomen, door iets meer tijd te nemen, kan geen kwaad. En dat door enig uitstel de discussie over Lelystad Airport beter verbonden kan worden met die over de toekomst van de luchtvaart in Nederland is dan alleen maar mooi meegenomen.

Om de Lelystadse stadsslogan “Lelystad geeft lucht” wat vrij te interpreteren: geef lucht aan de discussie, door die in breder perspectief te plaatsen. De Lelystadse economie kan het in mijn ogen goed hebben: die heeft voldoende andere stevige pijlers om ondertussen op (voort) te bouwen.

 

10 december 2017,

Sjaak Kruis,

Fractievoorzitter GroenLinks gemeenteraad Lelystad.

 

In de bijlage de orginele flyer van de Gemeente Lelystad, de Provincie en de luchthaven

Nieuwe weblog van wethouder Jop ...

PvdA PvdA Lelystad 03-12-2017 18:22

Nieuwe weblog van wethouder Jop Fackeldey.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.