Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Uit de Raad | Schiedam

GroenLinks GroenLinks Schiedam 15-12-2018 00:00

Afgelopen raadsvergadering sprongen er voor GroenLinks twee belangrijke onderwerpen uit. 

Afval is een grondstof!

Afval beter scheiden wordt makkelijker voor Schiedammers. De grijze kliko’s van de laagbouwwoningen zullen in de loop van 2019 nieuwe deksels krijgen en daarna gebruikt worden als PMD-(Plastic, Metaal & Drankkarton) kliko’s. Zo kunnen de herbruikbare grondstoffen beter ingezameld worden. Dit is duurzaam en goed voor het milieu, iets waar GroenLinks Schiedam sinds jaar en dag voor strijd. Maar daarnaast is het ook goed voor de portemonnee, want de belasting op restafval stijgt in 2019 fors. Hoe minder restafval hoe beter.

Maar de ambitie van GroenLinks en het college gaat verder. Er moet namelijk nog een hoop gebeuren. De overheid wil naar 100 kilo restafval per persoon per jaar voor 2020. Nu zitten we daar in Schiedam nog zo’n 160 kilo boven. Ook als we naar andere gemeenten kijken lopen we achter. Er moet dus echt wat gebeuren.Wethouder Jeroen Ooijevaar heeft dan ook toegezegd om verdere stappen te zetten. In de tweede helft van 2019 zal er een plan komen voor betere afvalscheiding voor de hoogbouw. Ook een onderzoek naar Diftar, zoals al aangegeven in het beleidsplan ‘Afval the challenge’, staat nog op het programma. Kortom: geen tijd te verliezen, aan de slag!

Nieuwe vorm van bewonersondersteuning / subsidie SOBO

Het is voor bewoners van Schiedam belangrijk om te weten waar ze terecht kunnen. Bijvoorbeeld met problemen, klachten of ideeën over hun huis, buurt of wijk. Momenteel zijn er zo veel instanties en initiatieven, dat je er bijna de weg van kwijtraakt. We noemen er een paar: Huurcommissie, VvE-platform, Regionale Geschillencommissie, HOW en WOT, maar ook initiatieven zoals de Buren van Oost, de Buurtvrouw en J&S. Schiedam wil er dan ook voor zorgen dat bewoners weten waar ze naartoe kunnen. En dat deze initiatieven zo goed mogelijk ondersteund worden. Daarom heeft het college plannen voor een nieuwe vorm van bewonersondersteuning.

Het SOBO, koepelorganisatie van verschillende bewonersorganisaties, krijgt in deze nieuwe vorm van bewonersondersteuning een andere rol. Dit leidde tot veel discussie.

GroenLinks vindt sterke bewonersorganisaties erg belangrijk. We zijn daarom blij dat ook in de plannen van de wethouder deze organisaties een stevige en onafhankelijke positie houden, met steun van de gemeente. Hier kunnen alle bewoners van Schiedam terecht die problemen hebben waar de verhuurder niet bij helpt.

Het SOBO krijgt geen subsidie meer om voor deze praktische ondersteuning te zorgen. Zij hebben zich afgelopen jaren niet genoeg verbeterd en georganiseerd, ondanks ondersteuning van de gemeente. Ze vertegenwoordigen steeds minder Schiedammers en het bestuur is niet stabiel genoeg. Ook zijn ze niet meegegaan in nieuwe ontwikkelingen in de stad. Wij begrijpen dan ook dat er bij het college weinig vertrouwen is in het SOBO op dit vlak. Dat is heel jammer, maar wel verstandig.

Dit betekent niet dat het SOBO de nek om wordt gedraaid. Het betekent alleen dat het SOBO geen beheerder van medewerkers of subsidies meer is. Het SOBO, als koepel van de verschillende bewonersverenigingen, kan nog steeds van grote waarde zijn voor de stad. Als stem van bewoners van verschillende wijken. En als het SOBO specifieke projecten wil starten, zoals bijvoorbeeld rond duurzaamheid, dan kunnen zij, net als andere initiatieven, specifieke subsidies aanvragen. We kunnen ons daarom vinden in het besluit van het college. We vinden het ook goed dat op basis van de discussies in de gemeenteraad er een afbouwperiode voor de subsidie van het SOBO is besloten.

De fractie zal de komende tijd nauwgezet volgen hoe de bewonersondersteuning in de toekomst wordt georganiseerd.

Vervangend vervoer Spaland/Sveaparken moet beter | Schiedam

GroenLinks GroenLinks Schiedam 20-06-2018 00:00

Tijdens de commissievergadering van 20 juni heeft GroenLinks-fractievoorzitter René Karens het college bevraagd over het vervangend vervoer voor tramlijnen 21 en 24 tijdens de werkzaamheden in de zomer. Volgens Karens is het noorden van Schiedam al slecht bedeeld met openbaar vervoer en wordt het in de zomer nog slechter.

Karens: “We weten allemaal dat het noorden van onze stad niet bepaald goed ontsloten wordt met het openbaar vervoer. Maar deze zomer is het nog erger. Natuurlijk hebben we alle begrip dat er af en toe onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd moeten worden. We verwachten dan wel heldere communicatie én optimaal vervangend vervoer. Beiden zijn niet goed als het gaat om de werkzaamheden aan het spoor van de tramlijnen 21 en 24. Het kost veel moeite om te achterhalen hoe het vervangend vervoer georganiseerd is én als je de informatie dan hebt gevonden, blijkt dat het slecht georganiseerd is. Ik heb daarom vragen gesteld aan het college.”

Karens wilde onder andere weten of het college wel goed geïnformeerd is door de RET en of de gemeente zich heeft ingezet voor beter vervangend vervoer: “Speurwerk leert dat het vervangend vervoer middels buslijn 721 de frequentie van tramlijn 24 volgt. Ik denk dat dat problemen gaat opleveren. Alle mensen die normaal gesproken gebruik maken van de tram, moeten nu in een bus - minder capaciteit - die maar één keer in de 20 minuten komt. Bovendien vervalt de buslijn die ‘s avonds de verbinding met de keerlus van tram 21 overneemt. Iedereen die ten noorden van de spoorlijn moet zijn, bewoners en bezoekers van bijvoorbeeld instellingen zoals het ziekenhuis zijn hier de dupe van, maar die van Spaland en Sveaparken nog wel het meest.”

De fractievoorzitter van GroenLinks vroeg ook of er gekeken kan worden naar de mogelijkheid om de route van buslijn 721 uit te breiden. “Een route vanaf de Harreweg langs Akkers, Vlinderhoven, Gaarden en Zwaluwlaan terug naar Schiedam Centrum ligt erg voor de hand,” zei hij.

 

Wethouder Ooijevaar liet namens het college weten dat de gemeente zich heeft ingezet voor een betere ontsluiting van Schiedam Noord, ook tijdens de werkzaamheden aan het tramspoor. De inzet van het college heeft er echter niet toe geleid dat de plannen van de RET aangepast zijn. Wel heeft Argos Mobiel tijdens de zomer het aanbod uitgebreid, zodat instellingen zoals het ziekenhuis toch vanuit alle wijken goed bereikbaar zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.