Nieuws van politieke partijen in Nederland over Partij voor de Dieren inzichtelijk

19 documenten

Alleen staats­steun als KLM grenzen klimaat, leef­om­geving en veiligheid gaat respec­teren

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 16-04-2020 00:00

Eventuele staatssteun aan KLM moet verbonden worden aan strenge voorwaarden om de activiteiten van de luchtvaartmaatschappij binnen de grenzen te brengen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier. Zonder zulke voorwaarden is staatssteun aan KLM misplaatst en bovendien een groot financieel risico, stelt de Partij voor de Dieren in een set van 55 Kamervragen . Ook moet het kabinet haar invloed als aandeelhouder aanwenden om KLM een socialer personeelsbeleid te laten voeren. “Financiële injecties moeten gebruikt worden om mensen en natuur te beschermen, niet om bedrijven in de benen te houden die ons in de klimaat- en biodiversiteitscrisis hebben gestort,” zegt Kamerlid Lammert van Raan. “Staatssteun moet vervuilende sectoren versneld laten verduurzamen en ze zo helpen toekomstbestendig te worden. Dat zou voor de luchtvaart ook een forse krimp van het aantal vluchten betekenen. Alleen door te krimpen kan de luchtvaart binnen de grenzen van het klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier gaan opereren.” Van Raan stelt een aantal concrete voorwaarden aan eventuele staatssteun, zoals een scherp CO2-budget voor de luchtvaartsector in lijn met het doel om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5⁰C, een verplichting tot het rapporteren van de volledige uitstoot van schadelijke stoffen en gassen, het naleven van de WHO-normen op het gebied van geluid en uitstoot, een akkoord over een eerlijke belastingafdracht, o.a. op kerosine, CO2-uitstoot en vliegtickets, en een sociaal personeelsbeleid en actieve ondersteuning voor personeel om over te stappen naar een daadwerkelijk toekomstbestendige baan. Middenin de klimaatcrisis nieuwe investeringen doen in fossiele bedrijven is niet alleen vanwege de schade aan klimaat, milieu, natuur en leefomgeving onverstandig; ook vanuit financieel oogpunt is het een groot risico, stelt Van Raan. Onder meer De Nederlandsche Bank waarschuwde dat zulke investeringen leiden tot ‘gestrande bezittingen’ die niet meer terug verdiend kunnen worden. “De Partij voor de Dieren waarschuwde al bij de aankoop van aandelen Air France-KLM in 2019 dat het niet de vraag was of de aandelen Air France-KLM afgewaardeerd zullen moeten worden, maar wanneer,” zegt Van Raan. “En we zagen inderdaad dat ook voordat de coronacrisis het luchtverkeer stillegde, de waarde van de aandelen Air France-KLM al flink aan het afnemen was.” Los van eventuele staatssteun moet de staat haar invloed als aandeelhouder aanwenden om KLM een socialer personeelsbeleid te laten voeren. “KLM heeft lak aan haar eigen personeel en ontslaat duizenden mensen, rechtstreeks tegen de strekking in van het steunpakket voor behoud van banen tijdens de coronacrisis,” zegt Van Raan. Hij pleit ervoor om personeel uit de luchtvaartsector, een sector die structureel zal moeten krimpen, te helpen naar een toekomstbestendige baan, bijvoorbeeld in een van de ‘cruciale beroepen.’

Pak corona­crisis, klimaat­crisis en biodi­ver­si­teits­crisis tegelijk aan

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 10-04-2020 00:00

De Partij voor de Dieren maakt zich grote zorgen over berichten dat klimaatmaatregelen verder uitgesteld worden in verband met de coronacrisis. Onder meer de invoering van een CO2-heffing, de uitvoering van het klimaatakkoord, de invoering van een vliegtaks en de extra maatregelen die nodig zijn om aan het Urgenda-vonnis te voldoen dreigen op de lange baan te worden geschoven. Kamerlid Lammert van Raan heeft hierover vragen gesteld aan de ministers van EZK en Financiën. Van Raan: “We maken momenteel meerdere crises tegelijk door; naast de coronacrisis ook de klimaat- en biodiversiteitscrisis. Terecht is de urgentie van de aanpak van de corona-uitbraak hoog, maar dat bewustzijn van urgentie zou de Partij voor de Dieren ook willen zien bij de aanpak van klimaatverandering en biodiversiteitsverlies. Als we deze crises nog verder laten ontsporen, kunnen de kosten - in de brede zin van het woord - vele malen hoger uitpakken dan het economische steunpakket dat nu wordt uitgewerkt.” Van Raan pleit ervoor dat de financiële middelen uit het noodpakket slim worden benut zodat alle crises tegelijkertijd aangepakt worden. “Veel bedrijven stonden sowieso al voor de opdracht te veranderen om een rol te kunnen spelen in de toekomstige economie, waarin we de grenzen van de planeet niet meer overschrijden. Deze bedrijven zijn erbij gebaat als we de financiële middelen uit het noodpakket inzetten om deze transitie te versnellen. En ze zijn juist niet gebaat bij het herstellen van de oude status quo van vervuiling, uitbuiting en schaalvergroting. Dat economische model van vóór de coronacrisis was juist onderdeel van het probleem waardoor we nu te maken hebben met een klimaatcrisis en biodiversiteitscrisis.”

Partij voor de Dieren wil forse verhoging vlieg­be­lasting

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 11-03-2020 00:00

De Partij voor de Dieren pleit voor een fors hogere vliegbelasting. Het huidige regeringsvoorstel van een vliegbelasting van 7 euro per ticket is veel te laag om een serieus effect te hebben. Kamerlid Lammert van Raan wil de belasting verhogen naar minimaal 90 euro. Dit brengt de Nederlandse belasting ook meer in lijn met de Britse vliegtaks. Van Raan: “Het is onbegrijpelijk dat in tijden van de klimaatcrisis de Nederlandse regering opnieuw de luchtvaart ontziet. 7 euro per ticket is een lachertje. We moeten duidelijke keuzes maken: voor vliegtickets in de economy class komt er 90 euro bij; voor businessclass tickets 200 euro.” Daarnaast doet de Partij voor de Dieren voorstellen om vracht zwaarder te belasten en wordt er een belasting van 600 euro ingevoerd op mensen die een privéjet nemen. Maar daar zal het wat Van Raan betreft niet bij blijven. “Hogere vliegbelastingen zijn slechts een onderdeel van het totaalpakket. Om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te houden, zijn er naast deze prijsprikkels nog veel meer maatregelen nodig.” In aanvulling op de vliegbelasting vindt Van Raan dat ook kerosine moet worden belast, dat de havengelden van Schiphol omhoog moeten, dat er een absoluut maximum moet komen aan de CO2 die de luchtvaart mag uitstoten en dat het aantal start- en landingsrechten fors moet worden ingeperkt. De opbrengsten van de vliegbelasting moeten volgens Van Raan ten goede komen aan de ontwikkeling van het spoor. “Op deze manier snijdt het mes aan twee kanten. Korte vluchten worden in ons voorstel relatief zwaar belast, zodat mensen eerder naar alternatieven zoals de trein zullen omzien. Vervolgens moeten de opbrengsten van de vliegbelasting gebruikt worden om die trein ook echt aantrekkelijker te maken.”

Hoge Raad houdt Urgenda-uitspraak in stand

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 20-12-2019 00:00

Vanochtend om elf uur deed de Hoge Raad een historische uitspraak voor het klimaat door de Urgenda-uitspraak in stand te houden. Met de uitspraak is het vonnis definitief en is de staat verplicht de uitstoot van broeikasgassen voor het einde van 2020 met ten minste 25 procent te verminderen ten opzichte van 1990. De Partij voor de Dieren zal de druk op het klimaatbeleid van het kabinet maximaal blijven opvoeren . “De Staat schendt zijn zorgplicht, houdt zich niet aan de wet en komt daar niet mee weg," zegt fractievoorzitter Esther Ouwehand. "De tijd van fossiele politiek is voorbij." De uitspraak van de Hoge Raad betekent dat het kabinet in zeer korte tijd grote stappen moet nemen om de CO2-uitstoot te reduceren. Om het doel te halen zullen kolencentrales dicht moeten, de bio-industrie aangepakt moeten worden, woningen versneld verduurzaamd, en de luchtvaart zal moeten krimpen. Recent stelde het PBL de prognose voor de uitstoot bij huidig beleid bovendien nog verder naar beneden bij naar een reductie van 20-21% in 2020, waar eerder 23% werd verwacht en 25% het absolute minimum is. Het kabinet zal dus extra hard aan de slag moeten. Voor verschillende aangenomen maar nog niet uitgevoerde moties van de Partij voor de Dieren (zie hieronder) is de Urgenda-uitspraak direct relevant. Met deze moties moet het kabinet veel meer maatregelen nemen dan het nu doet. Bovendien zal ze haar eigen criteria moeten loslaten die ze nu nog aanvoert om maatregelen niet te nemen. "Jongeren wereldwijd worden in de steek gelaten door politici en CEOs die weigeren actie te ondernemen, of nog erger: die doen alsof ze actie ondernemen," zegt Tweede Kamerlid Lammert van Raan. "Geen wonder dat steeds meer mensen de straat op gaan, dat de burgerlijke ongehoorzaamheid groeit. Het klimaat onderhandelt niet. Partij voor de Dieren zal blijven aanjagen en de druk maximaal blijven opvoeren." Motie Thieme : verzoekt de regering, een uiterste inspanning te leveren om het reductiedoel voor broeikasgassen in 2020 te halen (19 september 2019, Algemene Politieke Beschouwingen); Motie Van Raan (Nog niet uitgevoerd): verzoekt de regering, het risico te minimaliseren dat de ondergrens van minimaal 25% CO2-reductie in 2020 gemist zou worden (27 november 2019, debat over de Urgenda-begroting); Motie Van Raan/Thieme: verzoekt de regering, alle door Urgenda geïnventariseerde maatregelen serieus te nemen en de Kamer per maatregel te informeren over de afwegingen om deze wel of niet te nemen (juli 2019, debat over het pakket aan klimaatmaatregelen Klimaatakkoord & Urgenda); Motie Van Raan : verzoekt de regering, ook de door Urgenda gepresenteerde uitbreidingen van dit 40-puntenplan serieus te nemen en de Kamer per maatregel te informeren over de afwegingen om deze wel of niet te nemen (27 november 2019, debat over de Urgenda-begroting).

Ook Nederland moet klimaat­nood­toe­stand uitroepen

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 29-11-2019 00:00

Na diverse landen en steden wereldwijd, heeft nu ook het Europees parlement de klimaatnoodtoestand uitgeroepen. Daarmee geeft de EU een krachtig signaal af dat er een maximale, gezamenlijke inspanning nodig is om de opwarming van de Aarde zoveel mogelijk te beperken. Een signaal dat ook Nederland zou moeten afgeven, vindt de Partij voor de Dieren. Dinsdag 3 december stemt de Tweede Kamer over een PvdD-voorstel om ook in ons land de extreme urgentie van de klimaatproblemen officieel te erkennen. Kamerlid Lammert van Raan diende twee moties in waarmee hij de regering vraagt de noodtoestand uit te roepen: niet alleen voor het klimaat maar ook voor de biodiversiteit , die door de huidige zesde uitstervingsgolf ernstig onder druk staat. Van Raan deed dit tijdens het debat met minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) over extra maatregelen om het Urgenda-doel te halen: 25 procent reductie van de uitstoot van broeikasgassen in 2020. Zorgplicht Al in 2018 heeft de rechter bij het Urgenda-vonnis uitgesproken dat de Staat haar zorgplicht schendt en ons land moet beschermen tegen de klimaatcrisis. In plaats van die zorgplicht alsnog na te komen met extra maatregelen koos het kabinet voor gevaarlijk uitstelgedrag door in hoger beroep en cassatie te gaan, waaraan op 20 december een einde komt als de hoogste rechters uitspraak doen. Dat uitstelgedrag maakt 2019 tot een verloren jaar voor het klimaat. Om die verloren tijd goed te maken reikte Van Raan minister Wiebes elf voorstellen aan waarmee het Urgenda-doel gerealiseerd kan worden. Waaronder het voorstel om 5 miljard euro extra vrij te maken voor een stevige krimp van de intensieve veehouderij, voor het versneld afsluiten van kolencentrales, voor het vergroenen van daken en voor de verduurzaming van woningen en gebouwen. Van Raan: “Jongeren gingen ook vandaag weer massaal de straat op tegen het falende klimaatbeleid. Toch durft het kabinet opnieuw een ‘na-ons-de-zondvloed-begroting’ te presenteren waarmee we de overeengekomen klimaatdoelen niet gaan halen. Het kabinet neemt daarmee een onverantwoord risico met de gezondheid en veiligheid van de Nederlandse bevolking, waarvan een groot deel onder de zeespiegel woont. Hoogste tijd om deze dreiging serieus te nemen en de klimaatnoodtoestand uit te roepen. Maar ook om de daad bij het woord te voegen en alle maatregelen door te voeren die nodig zijn om het Urgenda-doel te halen.” De Partij voor de Dieren drong al eerder aan op het uitroepen van de klimaatnoodtoestand . Ook diende de Tweede Kamerfractie van de PvdD 17 voorstellen in om de tandeloze Klimaatwet te repareren. Omdat deze reparatievoorstellen zijn verworpen komt Lammert van Raan binnenkort met een écht stevige Klimaatwet 1.5 .

Partij voor de Dieren wil het slachten van dieren belasten

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 31-10-2019 00:00

De Partij voor de Dieren heeft vandaag een initiatiefnota ingediend om het slachten van dieren te gaan belasten. Deze nota wordt de komende tijd door Kamerlid Lammert van Raan verder uitgewerkt tot een initiatiefwet. Hiermee kan Nederland het eerste land ter wereld worden dat daadwerkelijk een vorm van vleesbelasting invoert. Van Raan: " Nederland is de tweede grootste exporteur van agrarische producten en kampt met een enorm stikstof- en klimaatprobleem. De logische plek dus voor zo’n primeur." Sinds haar oprichting pleit de PvdD al voor het invoeren van een vleesbelasting. Voorstellen om dit via het hoge btw-tarief te doen stuitten altijd op uitvoeringsbezwaren. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen, doet Van Raan nu het voorstel om de belasting vroeg in de keten te heffen, en wel bij de slachthuizen. Slachttaks De slachttaks, zoals de belasting gaat heten, staat primair in dienst van de eiwittransitie. "Het is absoluut noodzakelijk dat we ons voedselsysteem radicaal anders gaan inrichten. We verkeren in een klimaat- en ecologische crisis en een van de grote veroorzakers van deze problemen is de enorme consumptie van vlees. Ook het Planbureau voor de Leefomgeving heeft al opgeroepen tot een eiwittransitie, omdat dat de enige manier is om de lange termijn houdbaarheid van ons voedselsysteem te garanderen." Met de nota en de wet geeft de Partij voor de Dieren gehoor aan de steeds luidere oproep om vlees zwaarder te belasten. Zo zijn grote professionele investeerders in de Amerikaanse vleesindustrie ervan overtuigd dat er vleesbelastingen zullen worden ingevoerd. "Via het belastingstelsel willen wij het slachten van dieren gaan belasten, zodat zowel producenten als consumenten verleid worden om minder vaak voor vlees en vaker voor plantaardige alternatieven te kiezen." Lees hier de nota.

Gaan we ons kostbare land gebruiken ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 10-08-2019 10:04

Gaan we ons kostbare land gebruiken om de vleesproductie verder te vergroten, of gaan we grond teruggeven aan de natuur? De beantwoording van die vraag is letterlijk van levensbelang, zegt ons Kamerlid Lammert van Raan in een vlammend betoog in NRC, naar aanleiding van het baanbrekende VN-rapport dat eerder deze week verscheen. De Partij voor de Dieren verkondigt deze boodschap al sinds 2006 met kracht in de Kamer, maar andere partijen durven er uit angst voor de Vleeslobby nog steeds niet aan. Het is onbestaanbaar dat kabinet en kamer zich elke zomer opzichtig laten fêteren door de Vleeslobby, terwijl voor iedereen duidelijk is dat het zo niet langer kan qua dierenwelzijn, stalbranden, besmettelijke ziekten, ruimingen, klimaat, ontbossing, biodiversiteit en milieu. Het is duidelijker dan ooit: het is tijd voor een plantaardige revolutie 🌎🍀💪

Roep om krimp lucht­vaart steeds sterker

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 18-07-2019 00:00

Het pleidooi van de Partij voor de Dieren voor krimp van de luchtvaart wint terrein. De inzet van steeds meer milieuorganisaties en bewonersgroepen verschuift van ‘stop groei’ naar ‘krimp luchtvaart’. "De argumenten voor krimp luchtvaart stapelen zich op. De overlast en de uitstoot overschrijden nu al alle grenzen", zegt PvdD-Kamerlid Lammert van Raan. Van Raan verwijst daarbij onder meer naar het rapport van onderzoekers van de CU Delft, in opdracht van Natuur en Milieu, waaruit blijkt dat de angst voor de economische gevolgen van krimp ongegrond zijn. "De hinder en het klimaatprobleem zijn te groot en te serieus, om met oneigenlijke economische argumenten groei toe te staan", concludeert Natuur & Milieu. Bovendien kwam deze week naar buiten dat de uitstoot van alle Nederlandse luchtvaartmaatschappijen met passagiersvluchten de afgelopen vijf jaar flink is gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa). Lammert van Raan heeft hier Kamervragen over gesteld. "Ondanks de papieren werkelijkheid dat de luchtvaart niet is opgenomen in het Parijsakkoord en het Nederlandse klimaatbeleid staat de flinke stijging van de uitstoot haaks op de klimaatdoelen van dit kabinet: de CO2-uitstoot beperken", zegt Lammert van Raan. Hij wil onder meer van de ministers weten wat het CO2-budget voor de luchtvaart in 2030 zou moeten zijn, als het doel is dat de totale CO2-uitstoot vóór 2030 met 55% verminderd moet zijn. Van Raan vraagt de ministers ook om de internationale lucht- en zeevaart alsnog direct te betrekken in het nationale klimaatbeleid om zo in ieder geval op nationaal niveau te doen wat mogelijk is. Van Raan zal minister Van Nieuwenhuizen houden aan haar ‘nieuwe aanpak’. "De minister heeft onlangs voor het eerst de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier scherp benoemd. Grenzen waarbinnen de luchtvaartsector haar verdienmodel moet uitoefenen. Zei zag dat als een belangrijk kantelpunt. Wij ook, omdat ze daarmee voor het eerst onze analyse deelt. Als de minister zich aan deze mooie woorden houdt - en daar zal ik mij sterk voor maken - dan kan zij niet langer volhouden dat groei een optie is. Bij het respecteren van deze randvoorwaarden hoort een stevige krimp van het aantal vluchten." Lees hier het opiniestuk dat Lammert van Raan over de uitspraken van de minister schreef.

'Stoel­riemen vast, de daling is ingezet'

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren VVD Nederland 19-06-2019 00:00

“We hebben een list nodig”, zei luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen (VVD) in reactie op de vastgelopen plannen voor Lelystad Airport. Alsof er nog niet genoeg list en bedrog gebruikt is in het Nederlandse luchtvaartbeleid tot dusver. Als de koek op is, kun je niet blijven uitdelen. De Tweede Kamer nam recent een motie van de Partij voor de Dieren aan om de luchtvaart binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid te brengen. Stevige krimp van de luchtvaart wordt daarmee onvermijdelijk. Daarvoor is steeds meer maatschappelijk draagvlak. In Eindhoven werd op verzoek van bewoners al een krimpscenario doorgerekend, dat zeer positieve effecten blijkt op te leveren voor de leefomgeving van mens en dier. In Rotterdam wordt op initiatief van het platform Bewoners tegen Vliegtuigoverlast serieus gesproken over volledige sluiting van de luchthaven. Inmiddels lijkt Lelystad Airport het definitief niet te gaan halen na opzichtig wensdenken over stikstof en rammelende rapporten over geluidsoverlast en botsingen met vogels. Bewonersgroepen wisten een serie fouten te onthullen die de plannen voor de luchthaven onhoudbaar maken. De toekomst van luchtvaart is de trein. De VVD lijkt die trein gemist te hebben. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelde op 12 juni j.l. dat Nederland “te veel natuurgebieden” zou hebben. Strijdtoneel was een debat over het door de Raad van State vernietigde Nederlandse stikstofbeleid, waar de VVD nota bene zelf de co-auteur van was. Nu de gate van Lelystad Airport daadwerkelijk gesloten lijkt te worden, zal de minister inzetten op de groei van andere Nederlandse luchthavens. Een uitgelekte toekomstverkenning van het ministerie sluit nachtvluchten op Maastricht Aachen Airport niet langer uit. Voortaan zou er van 5 uur ’s ochtends tot 2 uur ’s nachts gevlogen mogen worden. Een grove aanslag op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nachtrust. Ronduit schadelijk voor de gezondheid. In delen van Limburg ligt men letterlijk wakker van de overlast van vliegveld Luik, dat 24 uur per dag open is en haar vluchten strategisch zo veel mogelijk richting het noorden duwt. Een Wob-verzoek dat boven tafel moest halen waarom hier niets aan wordt gedaan, werd gedwarsboomd door het ministerie omdat openbaarmaking de betrekkingen met België zou schaden. Kennelijk heeft de minister geheimen te verbergen over de wel zeer onevenwichtige deal met de Belgische overheid, waarin een deel van het Nederlandse luchtruim werd prijsgegeven aan vliegveld Luik. Nu de minister steeds verder verdwaalt in haar luchtkastelen dreigt een waterbedeffect. Het zou niet voor het eerst zijn dat omwonenden van verschillende luchthavens tegen elkaar worden uitgespeeld. Zorg dat de lucht geklaard wordt en laat minister Van Nieuwenhuizen niet wegkomen met het kapen van onze nachtrust! Lammert van Raan, Tweede Kamerlid Partij voor de Dieren

"Wij komen met een Klimaatwet 1.5. ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Nederland 07-06-2019 08:20

"Wij komen met een Klimaatwet 1.5. Nederland moet inzetten op maximaal 1,5 graden opwarming in plaats van 2 graden. Dat is geen wet op basis van de polder maar een wet op basis van wat nodig is." Ons Kamerlid Lammert van Raan in gesprek met VNO-NCW 👇🏻