Nieuws van politieke partijen in Rijswijk inzichtelijk

3 documenten

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rijswijk 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Politicus van het jaar...?

VVD VVD Rijswijk 17-12-2017 04:05

In de NRC van 15 december 2017 legt Tom-Jan Meeus uit waarom er – naast Klaas Dijkhoff – eigenlijk maar één echte politicus van het jaar is, te weten Mark Rutte. Interesse? Lees het volledige artikel: Waarom er maar één echte politicus van het jaar is: Mark Rutte natuurlijk (NRC).

Politiek Café met Rogier van der Sande

VVD VVD Rijswijk 13-07-2017 08:03

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/23305/politiek-cafe-met-rogier-van-der-sande

Maandag 26 juni mochten we weer genieten van een gezellig Politiek Café in Rijswijk. Deze keer was Rogier van der Sande onze gast in het Politiek Café.Rogier voelde zich in de jaren 80 al thuis bij de VVD. Hij had een eigen mening of er wel of geen kruisrakketten op Nederlands grondgebied geplaatst mochten worden, en er was maar één partij die hetzelfde vond als hij. En zo is zijn interesse voor de politiek gewekt en ging hij politicologie studeren in Leiden.In Leiden werd hij lid van de JOVD en stelde hij zich later ook kandidaat voor de gemeente raad namens de VVD. Een mooie combinatie van politicologie studeren en tegelijkertijd actief deelnemen aan de politiek.Maar zijn ambities reikten verder en na de volgende verkiezingen in 2000 kwam Rogier in het College van B&W als wethouder financiën. Dat was een leuke tijd, maar in zijn tweede termijn kwam daar ook ruimtelijke ordening bij. En dat is een onderwerp dat het hart van de lokale politiek raakt volgens Rogier. De kern van het lokale bestuur is dat wat elke dag speelt in de stad en wat de mensen direct raakt. Als je dat goed doet geeft de lokale politiek meer binding en krijg je beter contact met de mensen in de stad. “Ook als ik nu nog door de stad loop wordt ik aangesproken als oud-wethouder openbare ruimte. Politiek waar mensen zich in herkennen en die mensen raakt, daar hou ik van.”In 2011 maakte Rogier de overstap naar de Provincie Zuid Holland. Hij werd daar gedeputeerde in de Provinciale Staten voor de VVD. “Als provincie bestuurder praat je alleen met bestuurders en niet met de burgers. De provincie gaat bijvoorbeeld over de N-wegen, maar wie weet dat?” voegt Rogier hier aan toe.Toch is het werken op Provinciaal niveau ook leuk en belangrijk. Het gaat niet over de waan van de dag, maar over zaken die op lang termijn belangrijk zijn.  “Geloof je in de Metropool regio?’’ vraag een van de aanwezigen. De regio Den Haag / Rotterdam is te klein in vergelijking met andere grootstedelijke regio’s in Europa. Maar naar de Randstad als geheel wordt wel geluisterd op Europees niveau. Meer en beter samenwerken dus.Binnenkort maakt Rogier een nieuwe stap in zijn carrière en wordt hij Dijkgraaf. “Waterbeheersing is al eeuwen een belangrijk thema in Nederland, maar wordt de komende jaren weer erg actueel. Het mooie van het waterschap is dat het ook veel dichter bij de burgers staat.” Nou zullen er heel wat burgers zijn die daar hun vraagtekens bij zetten, maar er zijn ook burgers en belangengroepen als boeren en tuinders die zeer betrokken zijn bij elk besluit over het grondwaterpeil dat genomen wordt. De belangen lopen daarbij ver uiteen. Dus weer de politiek dicht bij de burger op een actueel thema. Dat maakt deze nieuwe uitdaging zo aantrekkelijk voor Rogier.Naast de carrière van Rogier werd er ook gediscussieerd over de VVD van toen en nu. In de tijd dat Rogier in het Hoofdbestuur van de VVD zat ging de VVD door een spannende periode. In die tijd streden Mark Rutte en Rita Verdonck om de partijleiding. Achteraf gezien was dit goed voor de partij. Het trok niet alleen veel aandacht maar heeft de partij ook vernieuwd. En spannend was het. Rogier was in die tijd bang dat dit zou leiden tot een scheuring in de partij. Maar uiteindelijk hebben slechts een handje vol leden hun lidmaatschap opgezegd toen Rita vertrok.Eén van de aanwezigen wilde graag Rogiers kijk weten op de huidige ontwikkelingen binnen het partij bestuur. Hierover is Rogier duidelijk. Het onderzoek loopt nog dus daar moeten wij geen uitspraken over doen.Volgens Rogier heeft de VVD een opgave qua verjonging: nieuwe generaties kiezers aanspreken. De gemeente raadsverkiezingen zijn een mooie aanleiding om daarmee aan de slag te gaan. Naast de vertrouwde thema’s als lage lasten, een kleine overheid en goede wegen zijn er ook nieuwe thema’s als duurzaamheid, betaalbare woningen en een efficiënt Openbaar Vervoer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.