Nieuws van politieke partijen in Scherpenzeel over ChristenUnie inzichtelijk

3 documenten

Roerige tijden in de Scherpenzeelse politiek

SGP SGP ChristenUnie Scherpenzeel 31-12-2019 00:00

 

“Een nieuw college vormen onder deze omstandigheden doen we niet met plezier, dit proces kent alleen maar verliezers. Maar we moeten door in het belang van de Scherpenzeelse samenleving”. Met deze woorden vatte SGP-er Maarten Zwankhuizen de afgelopen periode kernachtig samen.

In de raadsvergaderingen van 9 en 19 december stond de toekomst van Scherpenzeel centraal. Een verslag op hoofdlijnen

Raadsvergadering 9 december

Op de raadsvergadering van 9 december was het centrale agendapunt de besluitvorming over de “Toekomstvisie Scherpenzeel 2030”. Saillant detail was het feit dat er zowel een initiatiefvoorstel van Gemeentebelangen Scherpenzeel als een raadsvoorstel van het college op de agenda stonden.  De tegenstellingen in de coalitie waren hierdoor ruim voor de raadsvergadering al zichtbaar.

Spreekrecht

Bij de start maakten diverse burgers gebruik van hun spreekrecht. Zo kwam dhr. Van Ginkel zijn petitie over zelfstandigheid toelichten, mevrouw Visser – van de Peut namens het bestuur van de Breehoek sprak  over de huisvesting en bijbehorende investeringsvoorstellen en dhr. Haaksma en mevrouw Haggenburg over de toekomst van onze bibliotheek.

Punt van orde

Tijdens het vaststellen van de agenda trokken zowel Pro Scherpenzeel als de ChristenUnie hun steun voor de coalitie en daarmee ook hun wethouder terug. Genoemde reden was “het democratisch proces rondom de toekomstvisie een echte kans te geven”.

Toekomstvisie

Het agendapunt waar het al een aantal maanden om draaide in ons dorp kwamen alle fracties uitgebreid aan bod met argumenten  voor- en tegen zowel het initiatiefvoorstel van GBS als het raadsvoorstel van het college. Samengevat waren de standpunten als volgt:

GBS: voor zelfstandigheid, uitgewerkt in een initiatiefvoorstel met concrete voorstellen voor maatregelen die de benodigde financiële middelen moeten ondersteunen. Lees hier het initiatiefvoorstel.

SGP: voor zelfstandigheid. Het uitgangspunt van onze politieke lijn is zelfstandigheid. De kardinale vraag was: is dat haalbaar. Met het initiatiefvoorstel als uitgangspunt,  is het antwoord: “ja”. Wordt het makkelijk? “Nee”. Is het een uitdaging? “Ja”. Moet het college heel hard werken? “Ja”. Maar we weten ook dat er mensen in de organisatie zijn die bereid zijn om hier stevig de schouders onder te zetten. Zijn er dan geen uitdagingen voor een kleine gemeente? Zeker wel, maar we zullen daar hard aan moeten werken.

En uiteraard is dit voorstel niet de definitieve meerjarenraming. De echte uitdaging voor het college gaat over dit voorstel verder uitwerken naar de kadernota voor volgend jaar. Dit voorstel biedt voldoende basis voor verdere zelfstandigheid, met de nodige verbeteringen die hard nodig zijn om door te voeren in ons bestuur.

CU: Voor herindeling. Als wij het gevoel zouden hebben dat wij zelfstandigheid nog 10 jaar op een goede manier konden waarmaken zouden we zeker daar voor kiezen. Leidend bij onze keuze is de vraag: wat is het beste voor onze inwoners. Waarmee is Scherpenzeel het beste af. Onze conclusie is dat voor een toekomstbestendig en stabiel Scherpenzeel van groot belang is om nu de keuze te maken voor samengaan met Barneveld.

CDA: voor herindeling. We hebben een aantal vragen m.b.t. het initiatiefvoorstel, maar fundamenteler is de vraag; moeten we dit willen? Moeten we de burgers willen vragen deze financiële risico’s te nemen. Iedere partij maakt hierin zijn eigen keuze, wij vinden van niet. Ons voorstel (via een amendement) is kort uitstel te vragen om overleg met Barneveld te voeren. Wordt dit niet uitgevoerd dan is onze keuze helder: herindeling met Barneveld.

Pro: voor herindeling. We moeten een rationele keuze maken. Los van partij- of individuele belangen een goede keuze maken voor ons dorp. We zullen ons Scherpenzeler blijven voelen bij een herindeling met Barneveld. De herindeling geeft veel meer zekerheid en voorzieningen zullen in stand blijven.

En nu verder…

Direct na de stemming over de toekomstvisie werd de vergadering geschorst op verzoek van GBS en SGP. In deze schorsing werd een nieuw bestuursakkoord aangeboden aan de voorzitter waarmee beide partijen zich committeerden aan een nieuwe coalitie om op deze manier Scherpenzeel daadkrachtig voor te bereiden op de toekomst. Vervolgens bracht Gemeentebelangen Scherpenzeel een motie vreemd in om twee nieuwe wethouders (de heren van Deelen en van Ekeren, beide SGP raadslid) direct te benoemen.

De heftige reacties van de overige partijen brachten uiteindelijk consensus om de benoeming uit te stellen tot de volgende raadsvergadering om op deze manier tussentijds de integriteitsonderzoeken conform de verwachtingen te laten uitvoeren.

Raadsvergadering 19 december

Een positief begin

Aan het begin van de raadsvergadering mocht Maarten Zwankhuizen namens de gemeenteraad (gememoreerd als het hoogste orgaan van de gemeente) felicitaties overbrengen aan Germa Methorst-de Lange met het behalen van het laatste certificaat voor raadsadviseur en plaatsvervangend griffier.

Benoeming

Na het installeren van een raadscommissie voor de geloofsbrieven van de nieuwe wethouders en raadsleden en het vervolgens goedkeuren hiervan werden de heren G. van Deelen en I. van Eekeren beëdigd als wethouder en de heren P.M. van As en J.D. van de Waerdt als raadslid. De nieuwe wethouders danken de raad voor het vertrouwen en Gerard van Deelen voegt toe dat hij ‘zijn stinkende best’ gaat doen.

De benoeming van beide wethouders (beide voor 50% FTE) wordt na de benoeming van een kroonbenoemde burgemeester één wethouder voor 100% FTE.

Bestuursakkoord

Bij de bespreking van het voorgelegde bestuursakkoord geven alle partijen hun visie op dit akkoord en de toekomst van het dorp.

GBS: de toekomst van de bibliotheek is een terechte zorg. We willen daarom de kinder- en jeugdbibliotheek behouden met een maatschappelijke schil. We gaan hierover in gesprek en willen de beste optie voor de inwoners kiezen. De keuze om het gemeentehuis te integreren in de Breehoek is misschien wel noodzakelijk voor het voortbestaan van de Breehoek. Er is nu een uitgelezen kans om de exploitatie te repareren. Tenslotte noemt hij de financiële onderbouwing van het bestuursakkoord betrouwbaar en behoudend.

SGP: korte terugblik; er was langdurige verdeeldheid in het college. Dit was funest voor de slagkracht van het bestuur en verlammend voor de organisatie. Dat was de reden voor deelneming aan het nieuwe college. Iedereen die de politieke situatie van dichtbij meegemaakt heeft, weet dat de coalitie eigenlijk niet meer bestond. Zeker niet na de vertrouwensbreuk in het college en de publicatie van het raadsvoorstel voor herindeling. Toen GBS ons aangaf definitief te gaan breken met de coalitie, zijn we betrokken geraakt in het overleg. Dit was niet onze inzet, we wilden de coalitie niet dwarsbomen. We hebben ons altijd constructief opgesteld en geprobeerd te verbinden. Er is ons zelfs weleens (kritisch!) gevraagd waarom we de coalitie zolang in het zadel wilden houden.

Wat betreft de inhoud van het bestuursakkoord; er was geen intentie voor herschrijven, dit was niet nodig. Zaken zijn geactualiseerd waar nodig. Een paar punten zijn toegevoegd of gewijzigd:

De bibliotheek: als gemeente lopen we leeg op de Breehoek en de bibliotheek is een pijnlijk onderwerp. Maar het einddoel is een toekomstbestendige voorziening. Kijk naar het Renswoudse model (college ga er kijken!), een versoberde collectie in combinatie met maatschappelijke activiteiten. Evenementenbeleid en zondagsrust: iedereen weet hoeveel waarde de SGP hier aan hecht en dat wij niet anders kunnen en willen. We gaan uit van de huidige situatie zonder een in onze ogen ‘verslechtering’ van het beleid. Dat is hetzelfde als we in 2010/2011 met GBS overeenkwamen.

CU: grote moeite met totstandkoming van bestuursakkoord. Geven geen steun voor het akkoord omdat ze geen zelfstandigheid steunen. Benoemt enkele inhoudelijke zaken, waaronder het verdwijnen van de bibliotheek. Verwijst nogmaals naar het feit dat bestuursakkoord en oude coalitieakkoord bijna gelijk zijn.

CDA: bestuursakkoord is een voortzetting van het coalitieakkoord. Er is veel achterstallig onderhoud aan het licht gekomen in de afgelopen twee jaar. Zelfstandigheid blijft een onverstandige keuze: benoemt vervolgens een aantal inhoudelijke zaken, waaronder het Zwarteland2, de bibliotheek, integraal beleid op ouderen en energie.

CU en CDA geven beide aan de voorstellen van het college de komende periode op hun merites te beoordelen.

Pro: het zijn bijzondere weken, dit bestuursakkoord is niet los te zien van de raadsvergadering op 9 december. Het laatste gedeelte was niet fraai, maar machtspolitiek. Constructief samenwerken heeft vertrouwen nodig. Herindeling was en is voor ons de enige optie. Benoemt vervolgens ook een aantal inhoudelijke zaken.

In de reacties benadrukt GBS dat de partijen onvoldoende onderbouwing zien van het bestuursakkoord, maar dat het alternatief (herindeling) helemaal niet onderbouwd is.

Vervolg agenda

Voor de agendapunten bestemmingsplan Zuideinde, de belastingverordeningen en de begraafplaatsenbeheerverordering zijn geen noemenswaardige punten benoemd, alle voorstellen worden met meerderheid van stemmen aangenomen.

Omgevingsvisie

GBS brengt een amendement in over de toewijzing van groene longen in de omgevingsvisie. Lees hier het amendement. Van de Peut van CU heeft een aantal vragen over deze aanpassingen, er wordt gediscussieerd of dit het moment is voor een amendement of dat dit op een later tijdstip zou moeten.

Het college geeft aan dat er geen zwaarwegende argumenten zijn om het amendement te ontraden, er komen nog veel inspraakrondes voor dit onderwerp.



Grote tegenstellingenBestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voorDuurzaamheid Kadernotitie: OnbruikbaarExterne Raadsadviseur: Zorgvuldigheid vooropVolkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardigScouting: Eindelijk nieuwbouwRegionale Energiestrategie: Grote gevolgenBegroting: Kat en muisspel

SGP SGP ChristenUnie CDA Scherpenzeel 04-11-2019 00:00

 

“Met zo’n coalitie heb je geen oppositie meer nodig”. Dat was de typering die SGP-er Maarten Zwankhuizen gaf aan de verhoudingen in de Scherpenzeelse politiek in deze roerige oktobermaand. Coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie lieten weinig over van de begroting, maar stemden verder gewoon voor. De maand oktober werd politiek afgesloten met 2 raadsvergaderingen op 29 en 31 oktober. Een verslag op hoofdlijnen.

 

Bestemmingsplan Kolfschoterdijk: Met de grootst mogelijke tegenzin voor

Aan de Kolfschoterdijk 6-10 worden 3 bestaande woningen gesloopt en vervangen door 4 nieuwe woningen. Een opsteker voor het buitengebied, ware het niet dat het plan dichtbij een kalverhouderij ligt, waardoor het leefklimaat van de woningen ‘slecht’ is en ook zou de nieuwbouw de kalverhouderij in de toekomst mogelijk kunnen hinderen in zijn ontwikkeling. Gezien de huidige jurisprudentie over dergelijke ontwikkelingen is dat laatste echter niet waarschijnlijk. Uiteindelijk stemde de SGP bij monde van raadslid Izaäk van Ekeren schoorvoetend voor.  Hij deed dat door na een grondige uiteenzetting de volgende 3 vragen te beantwoorden:

1)      Worden de belangen van de naastgelegen veehouderij voldoen worden geborgd? Antwoord: Ja.

2)      Worden de rechten van de aanvrager, 3 bestaande woningen en voldoende sloopmeters voor een extra woning, voldoende gehonoreerd? Antwoord: Ja.

3)      Ontstaat er na realisatie een situatie waarbij de kwaliteit van het buitengebied wordt verbeterd? Antwoord: Ja.

Duurzaamheid Kadernotitie: Onbruikbaar

Het (naar eigen zeggen) groenste college ooit presenteerde de langverwachte kadernotitie duurzaamheid. Wethouder Van Es had reeds lang geleden aangekondigd dat hij dit najaar zou gaan ‘leveren’. Duurzaamheid is een belangrijk thema. Maar hier zijn vooral geen woorden (daar ontbreekt het niet aan) maar daden nodig. De kadernota bevatte zelf bevatte geen enkel concreet kader voor Scherpenzeel. De meerderheid van de raad, inclusief de SGP, stelde voor dit agendapunt niet te behandelen. Wel werd college opgeroepen zo snel mogelijk met concretere kaders en maatregelen voor Scherpenzeel te komen.

Externe Raadsadviseur: Zorgvuldigheid voorop

De uitwerking van de toekomstvisie is in volle gang en zal tot besluitvorming leiden in december. Dat vraagt veel van de gemeentelijke organisatie en de gemeenteraad. Bewust hebben we er voor gekozen om daarvoor geen extern bureau in te huren, maar het zelf te doen, met een praktische insteek. Afgelopen zomer realiseerden de fracties van de SGP en GBS zich dat we ons bij dit werk zouden moeten laten adviseren door een externe adviseur. We hebben die gevonden in de persoon van de heer M. Bogerd uit Urk. De aanstelling van de heer Bogerd is in gang gezet door een raadsbreed ingediend initiatiefvoorstel. Voor meer informatie, klik hier.

Volkstuinvereniging Scherpenzeel: Betere behandeling waardig

De Volkstuinvereniging Scherpenzeel had van de gemeente nogal cru de boodschap gekregen dat de tuinvereniging na het seizoen 2020 van de huidige locatie moet vertrekken. Als alternatief voor slechts 2 jaar werd een perceel achter de huidige begraafplaats aangeboden, maar dat gedeelte kan slechts de helft van de tuinoppervlakte bevatten. In de opinie ronde benadrukte de SGP-er Maarten Zwankhuizen dat deze vereniging, die geen subsidie vraagt, ongelijk behandeld wordt ten opzichte van allerlei verenigingen. En die ook na zoveel jaren aan het lijntje gehouden te zijn, wel recht heeft op een betere behandeling. Wethouder Tonnis van Dijk heeft vervolgens toegezegd te willen werken aan de structurele oplossing voor de vereniging. Waarvan akte!

Scouting: Eindelijk nieuwbouw

Een deel van de Scouting is tijdelijk gehuisvest aan de Nieuwstraat, maar wil nieuw bouwen bij de huidige hoofdlocatie aan de Breelaan. Een logische keuze. In de achterliggende jaren zijn gesprekken gevoerd over oplossingen, waarbij ruimtelijke en financiële knopen moesten worden doorgehakt. Uiteindelijk lag er nu een collegevoorstel op tafel: de scouting kan het bestaande clubgebouw uitbreiden doordat de gemeente de kosten van het bouwrijp maken op zich zal nemen (€ 89.000,-) en een renteloze lening te verstrekken van € 75.000,- (in 15 jaar af te lossen).

Aanvankelijk leek het alsof alle partijen elkaar wilden gaan overklassen in extra steun voor de scouting, maar men vond elkaar in een raadsbreed gesteund amendement, waarin extra financiële mogelijkheden geboden worden, waaronder een grotere renteloze lening die over een langere termijn afgelost kan worden. SGP-er van Deelen gaf aan dat zijn partij het doel en de vereniging van harte steunt. Al in de opinieronde deed hij een voorstel voor een renteloze lening van € 100.000,- en aflossingstermijn van 30 jaar, maar uiteindelijk kwam het amendement als gezamenlijke inzet van de Scherpenzeelse raad uit de bus.

Regionale Energiestrategie: Grote gevolgen

Onze landelijke overheid verplicht lagere overheden (provincies, gemeenten) tot vergaande veranderingen op gebied van energie en warmte, de zogenaamde energie- en warmtetransitie. Dit alles als gevolg van onder andere het klimaatakkoord. Nu is de SGP voor een verantwoorde energietransitie, met aandacht voor het bewaren van de schepping! Maar dat de overhaaste en onbezonnen plannen van de overheid (‘van gas los’) onze voorkeur niet heeft, moge duidelijk zijn, maar daar kunnen we lokaal helaas niet veel aan doen.

Het energie- en warmtevraagstuk wordt uitgewerkt in 32 regio’s die elk een regionale energiestrategie (RES) moeten maken. Voor onze gemeente gebeurt dat in Regio Foodvalley verband. De gevolgen van regionale energiestrategie zal de komende jaren grote impact op onze regio hebben. Bedenk dat er veel energie opgewekt moet worden met de huidige technologieën omdat de vergunningen reeds in 2025 geregeld moeten worden. Dat zal dus vooral op basis van zon en wind zijn.

In zijn bijdrage stond SGP-er Izaäk van Ekeren vooral stil bij het feit dat het nu om algemene kaders voor de aanpak van deze RES gaat. Om Scherpenzeel een democratische gedragen bijdrage te laten leveren diende Van Ekeren een motie in om een klankbordgroep van raadsleden in te stellen die betrokken is bij de ontwikkeling van de RES. Verder steunde de SGP een amendement van GBS waarvan de kern neerkomt op het volgende:

1)      Het college in de publieke stuurgroep RES niet eerder akkoord gaat met de concept RES dan dat de raad -op zijn vroegst in april 2020- het besluit heeft genomen om op basis van dit document het vervolgproces en de onderhandelingen met rijk, provincies en andere partijen in te gaan.

2)      Het college in de publieke stuurgroep niet eerder akkoord gaat met de definitieve RES dan dat de raad heeft ingestemd met de definitieve RES.

Begroting: Kat en muisspel

In juni is besloten dat bij de komende begroting tijdelijke maatregelen genomen worden om de ambtelijke organisatie te versterken. Dit in afwachting van het detailonderzoek naar de uitwerking van de toekomstvisie. Als dat bekend is in december, dan zullen aanvullende maatregelen besloten worden, met een financiële paragraaf. Het college voerde dit raadsbesluit netjes uit, en zo was dus de begroting beleidsarm en in lijn met het eerdere besluit. Voor bijdrage van de SGP over de begroting, klik hier.

Uitgerekend de coalitiepartijen Pro Scherpenzeel en Christen Unie, en in mindere mate ook het CDA, hadden forse kritiek op deze begroting. De kern de bijdragen was dat de begroting nog onduidelijkheden vertoonde over de (bestuurlijke) toekomst van Scherpenzeel. Dat dit eerder was besloten, bleek even vergeten. Sterker nog, termen als ‘foefjes’, ‘trucjes’, ‘niet reëel’, en ‘niet eerlijk’ werden gebruikt, met name door de twee coalitiepartijen. Het eind van het liedje was overigens dat deze partijen de begroting steunden, zij het met een stemverklaring. Het college leek het nog mooi te vinden ook. Enfin, SGP-er Zwankhuizen vergeleek dit met een kat-en-muisspelletje: telkens een klap uitdelen en dan weer aardig doen. Zo heeft deze coalitie geen oppositie meer nodig.



De wind in de rug, maar blijven opletten graag!Diftar: Minder restafval, een beter milieuBegroting: Mooi resultaat, maar het wil nog niet heel hard met lastenverlaging

SGP SGP ChristenUnie CDA Scherpenzeel 10-11-2018 00:00

 

Na het uitspreken van het ambtsgebed, deze keer door Marieke van de Beek van de Christen Unie, opent burgermeester van Rhee de raadsvergadering. Ze wenst alle raadsleden wijsheid toe in de keuzes die gemaakt moeten worden betreffende de begroting voor het komende jaar. Voordat de begroting aan de orde komt wordt eerst gesproken over diftar.

Diftar: Minder restafval, een beter milieu

Diftar gaat over het invoeren van flexibele tarieven van uw afvalstoffenheffing. Hoe beter u scheidt, hoe minder u betaald. Kortweg, u gaat enkele euro’s per leging van uw grijze container betalen. De invoering van diftar is een jaar uitgesteld wegens slechte communicatie naar de burger. Dit jaar heeft het college zich beter voorbereid. Alle partijen zijn overwegend positief en wijzen er vooral op dat de burger goed geïnformeerd moet worden, zodat diftar een succes wordt. Henk Brons van Gemeente Belangen Scherpenzeel (GBS) geeft er deze woorden aan: ‘We gaan diftarren! Makkelijke voor de één, wennen voor een ander.’ De SGP vraagt aandacht voor de toename in kosten voor met name één-persoonshuishoudens van € 25,- per jaar. Ook pleit de SGP sterk voor het gratis wegbrengen van restafval bij de milieustraat. Deze maatregel draagt bij aan het succes van diftar. Izaäk van Ekeren roept namens de SGP de griffie op om een excursie voor de raadsleden te organiseren naar de milieustraat van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Na het plenaire debat en moment van schorsing wordt besloten dat de motie van de GBS over duidelijke communicatie naar de burger wordt aangepast. Op voorstel van de SGP wordt hieraan toegevoegd dat de burger ook duidelijk geïnformeerd moet worden over de voordelen van de milieustraat.

Begroting: Mooi resultaat, maar het wil nog niet heel hard met lastenverlaging

Het grootste thema van de avond is de programmabegroting. De coalitie van GBS, CU en PRO presenteren hiermee hun plannen voor 2019 en de navolgende jaren. Bij de vaststelling van de begroting wordt afgesproken hoe het gemeenschapsgeld het komende jaar besteed gaat worden. Erg belangrijk! Elke partij, van groot naar klein, geeft haar visie op deze begroting.

 

Maarten Zwankhuizen benoemd namens de SGP een aantal belangrijke zaken. Voor de volledige tekst, klik hier. Het is fijn als we als gemeente ‘de wind in de rug’ hebben. We zijn voor een goed financieel beleid. Er is een miljoen per jaar meer te besteden in vergelijking met 2015/2016. Tegelijkertijd blijven we kwetsbaar. We weten niet wat de toekomst brengt en welke keuzes Den Haag maakt. Maarten benadrukt dat aandacht voor de praktijk van belang is. Geen plannen voor duurzaamheid in 2020 maar nu! Bij duurzaamheid is goed rentmeesterschap, realisme en betaalbaarheid van belang. Het college moet aan het stuur blijven en leiderschap tonen. Ook als het gaat over ons centrum en we denken aan de plannen voor de verhuizing van de supermarkten. De aandacht voor veiligheid willen we ook benadrukken. Met name het aanpakken van snelheidsovertreders, zoals op de industrielaan. De huizenmarkt is in beweging. Er moet zowel aandacht zijn voor senioren als starters op de woningmarkt. Over al deze plannen in een tijd van voorspoed wensen we Gods zegen toe. Maarten haalt hierbij het voorbeeld aan van Jozef, de onderkoning in Egypte, die in vette jaren voorbereidingen trof voor de komende magere jaren.

 

De coalitiepartijen zijn vooral vol lof over de mooie begroting. Er klinken termen als: ‘een feestavond voor de coalitie’ en ‘het gaat goed met Scherpenzeel.’ GBS pleit vooral voor invoering van de starterslening voor onze eigen bevolking voor de aankoop van een huis. Ook de CU zit hiermee. De Christen Unie benadrukt verder zorg te hebben bij de invoering van de omvangrijke Omgevingswet. Ook pleiten ze voor rookvrije zones op bijvoorbeeld sportterreinen. Maarten Zwankhuizen vraagt zich af of de CU dan ook voor een vuurwerkverbod is? Dat kunnen ze niet bevestigen. Het CDA pleit voor een compact centrum zoals in het verleden besloten. Ook vragen ze zich af waarom er twee nieuwe ‘diesel’ bedrijfswagens door de gemeente worden aangeschaft. Moet dat niet elektrisch zijn? PRO Scherpenzeel ziet duurzaamheid niet als trend maar als noodzaak. Daar moet goed sturing aan worden gegeven.

 

De raad wil een aantal wijzigingen op de begroting. Zo wordt besloten op initiatief van de SGP dat het parkeeronderzoek al in 2019 wordt gedaan. Op deze wijze willen we zo snel mogelijk de problematiek aanpakken. De GBS vindt dat de burger de lastenverlichting ook moet merken. In samenwerking met enkel de SGP wordt besloten om de rioolheffing niet te laten stijgen in 2019. Overigens had de SGP dit al een jaar eerder voorgesteld, maar toen was GBS tegen. Gelukkig blijft de SGP consistent. Helaas is er geen verdere lastenverlaging aangekondigd door GBS, die daar in de opinieronde geen geheim van maakte dat te willen. Het voorstel van de SGP om als gemeente Scherpenzeel zich aan te sluiten bij de CO2-prestatieladder (een hulpmiddel als gemeente om vooruitgang in CO2-uitstoot/duurzaamheid/energiebesparing te meten) wordt unaniem aangenomen.

 

Na het debat over de programmabegroting volgt de stemming. SGP stemt in met de begroting van de coalitie, echter wel met een stemverklaring. De SGP is voor de begroting met uitzondering van de zaken die strijdig zijn met onze uitgangspunten, zoals onderwerpen die de zondagsrust betreffen.

 

Na afhandeling van de laatste punten wordt de raadsvergadering gesloten. Traditiegetrouw volgen de felicitaties aan burgemeester en wethouders voor de sluitende begroting en worden we getrakteerd op een kroket. Wel thuis!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.