Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

3 documenten

Vloekverbod blijft gehandhaafd in APV

SGP SGP GroenLinks CDA Tholen 07-11-2019 00:00

 

In de gemeenteraadsvergadering van 7 november 2019 is een voorstel behandeld over het vereenvoudigen van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het doel van het voorstel was onder andere het beter leesbaar maken van de APV, het vereenvoudigen waar past en de menselijke maat terug te brengen.

Tijdens de behandeling van het voorstel diende de SP fractie een motie in met het verzoek aan het college om artikel 2.23a over 'Godslastering' toe te voegen aan de lijst met artikelen voor een participatietraject. Volgens de SP zou het artikel juridisch niet opgenomen mogen zijn in de APV. Ook stelde de SP dat het een overbodig artikel zou zijn.

Onze fractie bracht onderstaande bijdrage in tijdens de behandeling van het voorstel.

Voorzitter,

Respect en veiligheid! Twee van de drie thema’s die resultaat waren van de brainstormsessie tijdens de informatieve raad van 30 mei 2018. Met deze brainstormsesseie, uitgevoerd conform het vastgestelde Plan van Aanpak in de raadsvergadering van december 2017, is de raad betrokken geweest bij de selectie en prioritering van artikelen uit de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) die meegenomen zouden worden bij een participatietraject. Dit met als doel de APV te vereenvoudigen, waar past regeldruk te verminderen en de menselijke maat terug te brengen in de APV. De gemeenteraad is weldegelijk betrokken bij de selectie van artikelen die in aanmerking konden komen voor een participatietraject. De motie waarin verzocht wordt om Artikel 2.23a over Godslastering toe te voegen aan de lijst met artikelen voor het participatie traject, ingediend door de fractie van de SP, is daarmee feitelijk onjuist opgesteld.

Respect! Voor een groot deel van de Thoolse bevolking is het artikel waar het nu over gaat belangrijk. Het opnemen van dit artikel in de APV past bij het DNA van Tholen. Het zorgt ervoor dat er een signaal afgegeven wordt over wat voor een samenleving we willen zijn. Als je vloekt, gebruik je Gods naam beledigend en kwetsend voor een grote groep inwoners. Deze inwoners geloven in God. Voor hen creëert vloeken een onaangename, een kwetsende, een onprettige en zelfs een onveilige sfeer.

Veiligheid! Een onprettige sfeer draagt bij aan een onveilig gevoel en een onveilige omgeving. Het hebben van een vloekverbod geeft een signaal af in de strijd tegen taalverruwing waaronder onzedelijk taalgebruik. Met onzedelijke taal kwetst men overigens een nog grotere groep inwoners. De signaalfunctie van het vloekverbod is wat ons betreft van groot belang. Naar onze mening kan een goed functionerende samenleving hier niet zonder mee.

Veiligheid is een kerntaak van de overheid. De gemeente moet zich inspannen voor een veilige en prettige woon- en leefomgeving. In onze samenleving past het schrappen, los van onze principiële redenen, gewoon niet. Een onveilige en onprettige samenleving voor een groot deel van onze samenleving willen we niet! De SGP is van mening dat we met een vloekverbod anderen niets te kort doen en onze inwoners beschermen voor een onveilige en onprettig samenleving. Het vloekverbod is dus een preventief middel. Preventie vinden wij als SGP en gemeenteraad op veel thema’s belangrijk. Wat ons betreft ook op dit onderwerp.

Vloeken is kwetsend. Misschien niet voor iedereen. Maar mij en andere christenen trapt u er mee op het hart. Verkeerd of zinloos gebruik van Gods Naam doet echt pijn. Wij geloven dat God realiteit is en als een Vader voor ons zorgt. Wie een vader heeft of heeft gehad, die ontzettend goed voor hem/ haar gezorgd heeft, weet wat het betekent als er iets negatiefs van hem gezegd werd. Dat doet pijn, toch?"

Ik hoop en verwacht dat de indiener van de motie het met mij eens is dat taal ruwer en platter wordt. Dat vinden we toch ongewenst en onfatsoenlijk? Dat geven we toch niet aan onze jeugd en onze inwoners mee? Het kan toch niet zo zijn dat we als overheid een regel op dat gebied willen afschaffen?

De SP gaf net aan dat wij, de SGP, dan op de stoel van onze inwoners gaan zitten. We zitten hier in deze raadszaal echter met mandaat van onze inwoners. Ik ben het dan ook met u oneens! De Pvda/GroenLinks haalde de Bond tegen het Vloeken aan die volgens u niets ziet in het artikel. Ik heb behoefte hierop te reageren. Het is niet zo dat de Bond tegen het Vloeken tegen dit artikel is. De Bond tegen het Vloeken heeft wél geconstateerd dat het vloekverbod in die gemeenten waar het opgenomen is in de APV helaas niet tot een voor de Bond gewenste resultaat leidt. Dat is echt wat anders! Het CDA gaf aan positief te staan in het voorstel om het artikel mee te nemen in het participatietraject. Ik hoorde echter een klein voorbehoud: 'als het niet polariserend werkt'. Ik ben benieuwd wat uw mening is na mijn bijdrage. Ik doel dan op de vraag of het polariserend werkt.

Ik ga afronden met de woorden van onze voormalig fractievoorzitter Kraamer:

‘Het vloekverbod geeft aan hoe wij in Tholen als burgers met elkaar om willen gaan’. ‘Het zou juist goed zijn het vloekverbod nog uit te breiden met het verbod op ander ruw taalgebruik. Intimidatie en schelden zouden tot het verleden moeten behoren’.

Ik dank u.

Na behandeling werd de motie met 19 stemmen tegen en één stem voor verworpen. Dankbaarheid past ons, daarom: 'Soli Deo Gloria!'

SGP-raadslid Kraamer vertrekt uit de politiek

SGP SGP Tholen 07-11-2018 00:00

 

Peter Kraamer, fractievoorzitter van de SGP, heeft aangegeven op afzienbare termijn zijn ambt als raadslid neer te leggen.

Onlangs is hij verkozen tot ouderling van de Gereformeerde Gemeente van Tholen. Kraamer voelde zich geroepen, heeft het ambt aanvaard en is inmiddels bevestigd. Zowel het raadswerk als het werk binnen de kerkenraad neemt veel tijd in beslag. Daarom heeft Kraamer besloten te stoppen met het raadswerk.

Kraamer: “Ik heb een opgroeiend gezin en vind dat hier mijn eerste verantwoordelijkheid ligt. Het is mooi om iets te betekenen voor de maatschappij, maar de balans met thuis moet er ook zijn.

Als ik beide ambten tegelijk blijf doen zal die balans er niet zijn”. Hij ziet er naar uit om in de kerkelijke gemeente zijn werk te mogen verrichten. Het gaat uiteindelijk voor ieder persoonlijk maar om één ding: “Kunnen we met Christus als borg sterven?.

 

Hoewel het bericht van Kraamer onverwacht kwam voor het bestuur van de lokale SGP, ziet secretaris Martien van Dijke de toekomst voor de fractie met vertrouwen tegemoet. “We kunnen ons gelukkig prijzen dat er veel mensen actief zijn rond de SGP fractie. Steunfractieleden Jos van de Breevaart en Ruud Muijt zijn recent al gestart in respectievelijk de commissies Ruimte en Samenleving.

Na de aankondiging van Kraamer is het bestuur direct aan de slag gegaan met het organiseren van vervanging.

De nummer 8 van de kandidatenlijst (gemeenteraadsverkiezingen maart), Ruud Muijt, zal als nieuwkomer in de gemeenteraad de plaats van Peter Kraamer innemen en lid worden van de commissie Bestuurszaken.

Cees Verloop wordt de fractievoorzitter. Verloop is sinds 2014 raadslid en tevens voorzitter van de SGP fractie voor het Waterschap. Samen met Kraamer maakte hij al deel uit van de commissie Bestuurszaken. Van Dijke: “We zijn er dankbaar voor dat er ervaren vervangers gereed staan.

 

Muijt neemt de plaats van Kraamer graag in. “In de afgelopen 5 jaar heb ik al de nodige ervaring opgebouwd als lid van de steunfractie en permanente campagnecommissie. Hoewel het vertrek van Kraamer ook voor mij als een verrassing komt, zie ik er naar uit om de opgedane ervaring in te zetten voor de Thoolse samenleving.

Ik zie het als mijn opdracht een brug te slaan tussen de samenleving en de politiek. Natuurlijk zal ook ik mijn tijd nu anders in moeten gaan delen gezien de diverse activiteiten binnen de gemeente waar ik bij betrokken ben. Maar ‘die brug slaan’ blijft voor mij één van de speerpunten waar ik aan wil blijven werken.”

Muijt heeft nog even om zich op de nieuwe taak voor te bereiden, omdat Kraamer in januari hoopt af te zwaaien.

Kraamer vind het jammer om te stoppen: “Er gebeurt heel veel op dit moment. Diverse ontwikkelingen binnen de gemeente en de provincie zorgen voor volle agenda’s in de gemeenteraad.

Ons verkiezingsprogramma, met als titel ‘Samen Tholen Bouwen en Bewaren’, geeft concrete antwoorden op de vraagstukken die spelen in Tholen. Ik had daarmee graag nog verder gebouwd aan onze gemeente. Maar ik moet ook verstandig zijn.

We hebben veel talent rond de fractie en ik heb daarom deze keuze kunnen maken

Aanbieding Coalitieprogramma

SGP SGP Tholen 20-04-2018 00:00

 

Op 19 april 2018 werd het coalitieprogramma 2018-2022, met als titel 'Samen Leven', gepresenteerd aan de gemeenteraad van de gemeente Tholen. 

Peter Kraamer, fractievoorzitter van de SGP, mocht het coalitieprogramma aan de burgemeester en gemeenteraad aanbieden. Hij gaf daarbij de volgende toelichting:

 Voorzitter, 

Ik mag u en de raad bij deze het coalitieprogramma 2018-2022 aanbieden. Na een aantal weken overleg tussen beoogde coalitiepartijen ligt er een programma op hoofdlijnen voor u. En geheel in stijl met een programma op hoofdlijnen probeer ik ook een toelichting op hoofdlijnen te geven. Dan zou ik nu kunnen stoppen, maar dat doet geen recht aan het vele werk van de afgelopen tijd. Het thema wat wij het coalitieprogramma hebben meegegeven en dat de inhoud het beste weergeeft is: Samen Leven   De kern van dit programma vormt een cirkel rond de vraag hoe je een goed functionerende samenleving organiseert met de visie die we daar vandaag de dag op hebben.

Door een veranderende rol van de lokale overheid, waarbij de samenleving een actievere bijdrage krijgt en wenst, komt steeds nadrukkelijker de vraag op ons af:

'Wie neemt het initiatief, hoe komen kaders tot stand en wie zorgt voor de uitwerking van beleid?'    Het antwoord op deze vragen maken we duidelijk met het cirkelvormig diagram dat u kunt zien op de voorkant van het coalitieprogramma. De opgaves waar de gemeente voor staat vormen een grote cirkel waar we ons allen in bevinden. Er liggen koppelingen tussen thema’s en verantwoordelijkheden over en weer. We hebben een paar maanden geleden als raad, college en MT bij het bepalen van de strategische agenda met stickers geprobeerd aan te geven met welk beleidsveld de gemeente zou moeten beginnen om een vliegwiel tot stand te brengen. Waar moet je vooral op inzetten en de energie in steken, waarna de rest als vanzelf ook voor elkaar komt? Daar kwamen we niet helemaal uit. Er werd verschillend tegen aan gekeken. De kleur van partijen kwam hier tot uiting. Beginnen we bij het zorgen voor leefbaarheid of het creëren van werk? Beginnen we bij het aanleggen van woonwijken of moeten we eerst werken aan armoedebestrijding? Met het cirkelvormig diagram geven we aan dat het eigenlijk toch een kip-ei verhaal is. Het één kan niet zonder het ander, thema’s en beleidsvelden houden elkaar in evenwicht en feitelijk is de bedoeling dat iedereen op zijn of haar positie hard zijn best doen om de totale cirkel rond te houden. Dat is de insteek van dit programma 'Samen Leven'.

Belangrijk punt om vast te stellen is dat een proces niet altijd hoeft te beginnen bij de gemeente. En het eindigt ook niet altijd bij de burger. Het is een doorgaand proces, waarbij ieder op een gegeven moment in stapt. Een onderwerp is ook nooit af, dat is altijd al zo geweest alleen de vernieuwingen lijken zich de laatste jaren in een hoger tempo op te volgen. Daar moeten we als gemeente in alle processen op ingesteld zijn. Nieuwe ontwikkelingen kunnen zorgen voor de start van een nieuw proces. Neem de inzameling van het afval. Daar zijn afgelopen periode grote stappen in gemaakt. “De cirkel is rond”, zou u kunnen zeggen. Maar nieuwe verwerkingsmethoden of politieke besluiten, ook in andere landen, kunnen de manier van inzameling zo maar weer wijzigen. Wij willen dat de gemeente zich de komende periode doorontwikkelt naar een meer transparante organisatie, die uit handen geeft wat mogelijk is en initiatieven overlaat aan burgers en bedrijven en die zelf ook participeert als een van de deelnemers.

Het programma is opgebouwd uit een aantal opgaven. Waar staat de gemeente voor de komende vier jaar en hoe gaan we onze doelen verwezenlijken? Dit hebben we verwoord in een zevental opgaven die u in het programma als hoofdstukken kunt terugvinden. Elke opgave start met de relatie naar het interbestuurlijke programma dat door het rijk is vastgesteld en de stategische opgave die we begin dit jaar als raad hebben vastgesteld, zodat we als gemeente voortdurend de koppeling hebben met andere overheden en bestuurlijke programma,s die ook in provincie Zeeland en Brabant lopen. Daarbij moeten we als gemeente aanhaken.

Per opgave hebben we tevens een aantal speerpunten op hoofdlijnen beschreven. Deze geven de richting aan waarin we als gemeente onze energie in willen steken. Als er keuzes gemaakt worden zijn deze speerpunten voor ons leidend. Daarbij moet ik opmerken dat hierbij ook de financiële randvoorwaarden zoals genoemd in het coalitieprogramma een maatgevend kader zijn. Natuurlijk ligt hier een spanningsveld. Er is geen financiële paragraaf bijgevoegd in het programma. Dat heeft als reden dat deze speerpunten weliswaar de koers aangeven, maar dat we de invulling graag raadsbreed tot stand willen laten komen. De jaarlijkse behandeling van de Kadernota zal leidend zijn voor de concrete invulling van de speerpunten en wat er daadwerkelijk mogelijk is.

Ik noem een paar punten waar ik de aandacht op zou willen vestigen: Het programma gaat duidelijk uit van ruimte aan de samenleving. Dit is in diverse speerpunten terug te vinden. De gemeente doet soms een stapje terug, of laat in voorstellen meer ruimte voor inbreng. Daar zal op bepaalde momenten ook financiële steun voor nodig zijn in het geval de samenleving zichzelf organiseert. Stimuleringsfonds Samenleving zal daartoe worden uitgebreid naar een meer duurzaam karakter. Hierbij past ook een doorontwikkeling op de dienstverlening van de gemeente. De manier waarop je met verantwoordelijkheden om gaat heeft effect op de methode waarop de dienstverlening wordt ingericht. Waar de afgelopen periode de nadruk lag op het digitaliseren van tal van diensten zal de komende periode meer in het teken staan van een integrale behandeling vanuit het gemeentehuis en het wegnemen van drempels om overleg met de juiste persoon aan te vragen. Het moet een gemakkelijke stap zijn om met een mooi initiatief naar de gemeente toe te komen.

Wat betreft het sociaal domein hebben we afgelopen periode de transitie vanuit de Rijksoverheid meegemaakt. De rijksoverheid heeft veel taken op het gebied van WMO-voorzieningen en Jeugdzorg aan de gemeente overgedragen. Het heeft ons de nodige energie gekost om te borgen dat deze taken goed uitgevoerd worden. Op dit moment draait de winkel. Dat is op hoofdlijn nu geregeld, maar ondertussen heeft het Rijk ook een forse bezuiniging doorgevoerd. Op dit domein zien we forse financiële overschrijdingen. De komende periode zullen we benutten voor de verdere transformatie. Dat betekent inzetten op preventie, aandacht voor de zorg aan huis en de uitgaven binnen de financiële kaders zien te krijgen.

Verder passeren er een paar grote dossier de revue. Namelijk het vaststellen van de nieuwe Omgevingswet en de Energietransitie. Dit coalitieprogramma speelt hier nadrukkelijk op in met een aantal concrete maatregelen. We moeten hier als gemeente het nodige op investeren. Tholen! Een Tholen dat zelfstandig blijft, passend bij ons DNA. Een krachtige speler binnen de regio waar een prettig woon-, werk-, winkel- en recreatieklimaat heerst. Dat willen we zijn en blijven en dat zullen we uitstralen. Dat doen we met name met het promotie- en aquisitieplan 'Branding Tholen' waarin we de krachten nog meer zullen bundelen. En dit alles staat verwoord in een coalitieprogramma op hoofdlijnen. Met dank voor het samenstellen hiervan door het MT en de samenwerking binnen partijen. Wij hopen dat dit programma een goede kapstok is om met u het debat over de koers van gemeente Tholen te voeren. Ik dank u.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.