Nieuws van politieke partijen in Drenthe inzichtelijk

9 documenten

Nieuwe fractie

SP SP Drenthe 28-03-2019 21:31

Greetje Dikker, Wim Moinat en Robert Mäkel zijn vandaag geïnstalleerd. De nieuwe SP-fractie gaat zich de komende jaren weer inzetten voor een sociaal, groen en rechtvaardig Drenthe. Gisteren namen we afscheid van Philip Oosterlaak, Frank van de Pol en Martijn van Middelaar. Kijk hier voor de foto's.

Afscheid van Martijn van Middelaar.Martijn zat als bijzonder commissielid in de commissie omgevingsbeleid (OGB).

 

 

 

 

 

 

Afscheid van Philip Oosterlaak en Frank van de Pol.

 

 

 

 

 

 

De nieuwe fractie

vlnr:

Greetje Dikkers (fractievoorzitter)

Wim Moinat

Robert Mäkel-van Luttikhuizen

Even voorstellen: Philip Oosterlaak

SP SP Drenthe 07-03-2019 14:00

Maak hier kennis met Philip Oosterlaak

Mijn naam is Philip Oosterlaak. Zestig jaar, waarvan een flinke tijd actief voor de SP.

Als ventje kreeg ik het van m'n ouders mee. Onrecht kan altijd de kop opsteken, maar daar mogen wij ons nooit bij neerleggen. Ik groeide op met de verhalen over de oorlog, over de bezetting, onderduiken en huiszoekingen. En ook dat je je moet organiseren. In een vakbond als je werknemer bent en als boeren onder elkaar via een coöperatie.

Na m'n studie rolde ik van het ene in het andere baantje. Zo heb ik een flinke tijd bij een bedrijfsvereniging gewerkt, bij het kantongerecht, bij een voogdijinstelling, bij een ziekenfonds, als taxichauffeur, als productiemedewerker, als sportjournalist en als hoofdredacteur van een kerkelijk blad. Ondertussen actief voor de vakbond, voor de SP, bij het Nicaragua comité, voor huurdersorganisaties en nog veel meer. Al die tijd heel veel mooie mensen ontmoet en een kijkje mogen nemen in allerlei verschillende omgevingen.

Het mooie bij de SP vind ik dat we niet alleen actief zijn in bijvoorbeeld Provinciale Staten of een gemeenteraad, maar dat we daarnaast ook actief zijn in buurten en bedrijven. We hielpen bijvoorbeeld mee bij het organiseren van demonstraties, zoals voor het behoud van ziekenhuis Bethesda. Je mag je immers niet neerleggen bij onrecht en dingen die niet kloppen. Er is altijd wat te doen.

Ook bij ons thuis is doorlopend van alles te klussen. Samen met m'n vader woon ik op een oud boerderijtje in Nieuweroord. Doe het zelven is niet meteen m'n hobby, maar ik heb er ook geen hekel aan. M'n hobby is vooral muziek en reizen. Samen met m'n vriendin Betty. Niet zozeer naar andere werelddelen, maar in eigen land of omliggende landen. Al dat moois en al die bijzondere plaatsen, allemaal met een eigen geschiedenis waar het ook nog wel eens flink mis ging, daar zijn we nog lang niet mee klaar om dat allemaal te bekijken.

Op 20 maart hebben we met elkaar de kans, dankzij het kiesrecht, om in het Drents Parlement een stevige SP-fractie neer te zetten en tegelijkertijd Rutte een flinke electorale draai om de oren te geven. Eigenlijk een kleine moeite. Doe je mee? Leg je er niet bij neer als het net zo makkelijk net zo goed allemaal een stuk rechtvaardiger en socialer kan. Stem SP!

Zie ook: Verkiezingen

Jaarrekening WMD

SP SP Drenthe 27-02-2019 14:16

Op verzoek van de SP werden de jaarstukken van de WMD door de fracties besproken. Philip Oosterlaak begon zijn bijdrage door te citeren uit het boek van Lukas Koops: Relus ter Beek, een handelsreiziger in de politiek. Lees hier de bijdrage :

Beste mensen,

'Sipke Swierstra bewaart bijzondere herinneringen aan een paar reizen, die hij met Relus ter Beek maakte naar Indonesië. 'Ik was voorzitter van de raad van commissarissen van de Waterleiding Maatschappij Drenthe, de WMD, en samen met de directeur van de WMD zijn we een paar maal naar Indonesië geweest voor onderhandelingen in het kader van waterprojecten, onder andere op de Molukken. Met de expertise van de WMD konden daar belangrijke projecten uitgevoerd worden. Een soort ontwikkelingssamenwerking.

Relus had daar een warm gevoel bij en was er met plezier bij betrokken. Er moest stevig onderhandeld worden met Indonesische overheden. Relus was mee omdat men daar vindt dat een directeur van een waterleidingbedrijf onvoldoende status heeft. Men kijkt daar nog altijd op tegen autoriteiten. Misschien is dat een erfenis van de koloniale tijd. Voor een oud-minister en op dat moment gouverneur van een provincie gaan deuren open die voor anderen gesloten blijven en kom je op niveaus binnen die nodig zijn om projecten voor elkaar te krijgen.'

Sipke Swierstra is onder de indruk van de wijze waarop Relus ter Beek daar zijn rol invult. 'Ik heb met verbazing en ook met bewondering gekeken en geluisterd naar de wijze waarop Relus daar aan het onderhandelen was. Het riep bij mij herinnering op aan de koloniale tijd. Het decorum. Hij liet zich alles welgevallen en ging buitengewoon charmant met de Indonesiërs om. Tegelijkertijd zag je hem genieten. Hij was de autoriteit. Op zo'n moment zag je ook dat hij een enorme internationale ervaring had. Hij ging het gesprek aan op basis van zijn grote kennis, ook van Indonesië. Hij wist vreselijk veel en was gehaaid.'

Een citaat uit een boek van Lukas Koops: Relus ter Beek, een handelsreiziger in de politiek.

Beste mensen,

Voor ons liggen omvangrijke stukken over de WMD. Hoe die worstelt met het verleden. Met Indonesische waterprojecten en Wildlands. Het leek me goed om te beginnen een blik te werpen op het verleden, hoe dat allemaal zo gekomen is. Wat dat betreft leek dit citaat me een aardige inkijk te geven in de bestuurlijke cultuur in Drenthe van destijds.

Achteraf is makkelijk te concluderen dat de bestuurlijke politieke cultuur de crisis binnen de WMD mogelijk heeft gemaakt. Een cultuur van niet zeuren, we gaan het fixen. Transparantie, controle, kaders door de politiek. Allemaal van minder belang.

Uiteindelijk is het fiasco in Indonesië compleet.

Er liggen hier flink wat stukken. Niet eens alle stukken. Maar als je dat zo doorleest dan is duidelijk dat de WMD nog een hoop werk te doen heeft. Weliswaar geeft de accountant een goedkeurende verklaring, maar zet daar gelijk een waslijst aan verbeterpunten naast.

We hebben een aantal vragen gesteld aan de collega fracties bij de agendering.

Wat ons betreft is het antwoord op de vraag 'Wat is uw zienswijze met betrekking tot het gevoerde beleid van de WMD de afgelopen jaren? Ontluisterend.

En de vraag. Vindt u dat u voldoende geïnformeerd bent over het in het verleden gevoerde beleid en over de aanpak voor de toekomst. Nee. Naar ons idee hoort de besluitvorming transparant te zijn, controleerbaar en moet de politiek de kaders aangeven voor de toekomst van het bedrijf. Naar onze mening hoort deze staten op basis van een gedegen voorstel aan te geven hoe het verder moet met de WMD.

Inmiddels worden de scherven bijelkaar geveegd. Met een nieuwe directie en een nieuwe Raad van Commissarissen. Maar de vraag is nog steeds Hoe zit het met de transparantie, de controle en de kaders die door de politiek gesteld moeten worden, zeker voor de toekomst.

Beste mensen,

Naar onze mening moeten we om te beginnen iets met het verleden. Wat zijn de lessen, ook voor de Drentse politiek zelf. Wat ons betreft voer voor een onderzoekscommissie of iets dergelijks. Op basis van gedegen onderzoek.

Daarnaast moeten de staten ook iets met de toekomst van de waterleidingmaatschappij Drenthe. Wat is de beste manier om dat voor de toekomst te borgen. Hoe zorgen we dat voortaan wel sprake is van transparantie, controle en kaders door de politiek. Wat wordt het plan voor de toekomst op middellange termijn? Want er zijn grote risico's. Niet alleen financieel. Maar ook dat een nutsbedrijf als de WMD gericht op schoon drinkwater voor iedereen, kan veranderen in een bedrijf dat opgegaan is in andere handen bijvoorbeeld met winstoogmerk. Nu is de WMD zelfstandig, maar het kringetje van Raad van Commissarissen en aandeelhouders is beperkt van omvang. De politiek staat op afstand. Wat de SP betreft is het goed dat deze staten de komende tijd de verantwoordelijkheid voor de WMD nadrukkelijker oppakt.

Dit als aftrap.

Zie ook: Bestuur

De toekomst van de zorg vraagt om echte keuzes

SP SP VVD Drenthe 18-02-2019 12:10

Een drama voor Hoogeveen. Opnieuw plannen om het ziekenhuis Bethesda verder uit te kleden. Dit keer is de spoedeisende hulp (SEH) aan de beurt. Iedereen zegt bezorgd te zijn, maar voor de politiek lijkt dat toch echt onvoldoende. Men kan de handen in onschuld wassen, maar is dat dan alles? Welke analyse maken partijen? Als duidelijk is dat de marktwerking in de zorg tot excessen leidt als het sluiten van ziekenhuizen, waarom komt de politiek dan niet terug op de eerdere keuze de zorg in Nederland op commerciele basis te organiseren?

Geen kernteam, maar een team zonder de kern

De bestuurders van Treant, de zorgverzekeraars en een huisarts. Gezamenlijk het zogenaamde kernteam. Zij lanceerden de nieuwe plannen voor de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe, dat wil zeggen voor de regio Assen (Wilhelminaziekenhuis), en de Treant ziekenhuizen in Stadskanaal, Hoogeveen en Emmen. De boodschap: In Refaja en Bethesda gaat de SEH 's nachts dicht. In het weekend gaat zoveel mogelijk overal in het ziekenhuis het licht uit. Patienten die ook het weekend moeten blijven, krijgen dan elders een plek. En verder concentratie van behandelingen. Voor Hoogeveen blijven specifieke behandelingen over zoals heupen en knieen, huidproblemen e.d. Bijelkaar uiteindelijk een ramp voor Hoogeveen. Maar het is misschien ook goed enkele kritische punten te benoemen bij de totstandkoming van het rapport. Allereerst is het al duidelijk uit welke hoek de wind waait. De plannen komen van de kant van de zorgverzekeraars en de leiding van Treant. Een huisarts praatte ook mee. Gedrieen vormen zij het zogenaamde kernteam. Patienten, personeel en de politiek mogen later aanschuiven. Ook vanuit medische hoek is weinig vertegenwoordiging. De Drentse huisartsen moeten nog gehoord worden. Hetzelfde geldt voor andere beroepsbeoefenaars. Een recept voor een eenzijdig rapport. Opvallend is bijvoorbeeld dat geen variant is onderzocht waarbij Bethesda gewoon weer een volwaardig ziekenhuis is.

Treant nog steeds zoekend

Ten tweede. Het plan gaat voorbij aan de bestuurlijke chaos bij Treant. Zelfs Treant zelf geeft nu bijvoorbeeld aan dat het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal onverwachte effecten had, terwijl iedereen dat al op zijn klompen kon aanvoelen. Op dit moment bevalt slechts een enkeling uit Hoogeveen in het ziekenhuis in Emmen. Als bevalling in een ziekenhuis nodig is, dan gaat men vooral naar Assen, Zwolle of Hardenberg. Veelal zal in spoedgevallen het overigens ook maar de vraag zijn of dat in Emmen mogelijk is. Verloskunde in het Scheperziekenhuis draait nog steeds geen 24/7. Het sluiten van verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal heeft dus niet eens geresulteerd in een heropende afdeling verloskunde in Emmen die wel volledig draait.

Gaat het om de centen of de mensen

Ten derde. Het plan is vooral gericht op financiele uitgangspunten. Met andere woorden hoe kunnen de kosten voor de ziekenhuiszorg zoveel mogelijk omlaag. Dat wil zeggen de kosten voor verzekeraars en Treant. Het concentreren van zorg is dan het antwoord. In de zorg zou echter het omgekeerde het geval moeten zijn. Wat is nodig om op een goede manier de noodzakelijke medische zorg vorm te geven? Hoe doen we dat? Wat is daarvoor nodig? En hoe gaan we dat met zijn allen betalen?

Minister van uitvaarten

Wat de SP betreft kan het gepresenteerde plan niet de toekomst van de ziekenhuiszorg in Drenthe zijn. Bij een toekomstplan gaat het om een plan voor zo goed mogelijke ziekenhuiszorg op langere termijn. Als het nodig is daarvoor de zorg opnieuw onder regie van de overheid te brengen en de marktwerking af te schaffen, danmoeten we daarmee aan de slag. Als er meer personeel nodig is, dan moeten er meer mensen opgeleid of toegeleid worden. Als de rol van de huisarts beter anders kan, laten we daar dan mee beginnen. Het levert allemaal diepgaande debatten in de Tweede Kamer op welke kant het de komende tijd uitgaat met de ziekenhuiszorg. Minister Bruins is vooralsnog niet van plan in te grijpen om ziekenhuizen open te houden. Dat is niet zijn taak vindt hij. Met alle gevolgen van dien voor patienten. SP kamerlid Henk van Gerven diende daarop een motie van wantrouwen tegen VVD minister Bruins in ennoemde hem de 'minister van uitvaarten'. Volgens de voorzitter ging die uitspraak te ver. Laten we inderdaad hopen dat het nooit zo ver zal komen.

 

Jutta van den Oord en Philip Oosterlaak, SP raadsleden Hoogeveen.

Zie ook: Zorg

Jaarstukken 2017

SP SP PvdA Drenthe 18-04-2018 14:40

Tijdens de behandeling van de jaarstukken 2017 stelde de SP voor om het overschot van 3 miljoen te storten in een Reserve energietransitie. Statenlid Oosterlaak: " Een van de meest urgente problemen van deze tijd is de opwarming van de aarde met alle klimaatgevolgen van dien. We moeten versneld overschakelen op duurzame energie. We willen extra geld reserveren voor dit probleem".

Lees hier de bijdrage van Philip Oosterlaak:

Dhr. Stelpstra is ambassadeur geworden voor de asbestsanering. Drenthe heeft een Asbestregeling voor het verwijderen van asbestdaken. Allemaal positieve ontwikkelingen natuurlijk. In 2024 moet het asbest verwijderd zijn. Dan is het verontrustend als we lezen dat de brancheorganisatie van asbestsaneerders (Ascert) zelf de regels voor de sanering bepaalt en daardoor, volgens o.a. woningcorporaties, de saneringen vele miljoenen meer kosten dan nodig is.  Graag een reflectie van onze ambassadeur wat we hier aan kunnen doen, want op vertragingen zitten we echt niet te wachten en onnodig vele miljoenen betalen aan asbestsaneerders vinden we ook geen goede zaak. Kort gezegd klopt het dat asbestsaneerders misbruik maken van het verbod op asbest?

Gedeputeerde Steplstra neemt dit punt mee naar de ambassadeurstafel.

Een van de meest urgente problemen van deze tijd is de opwarming van de aarde met alle klimaatgevolgen van dien. We moeten versneld overschakelen op duurzame energie. Het college stelt daarom terecht dat er ook na 2019 geld nodig is voor de energietransitie. De SP fractie heeft een amendement gemaakt om dit knelpunt aan te pakken door het overschot van 3.2 miljoen niet in de algemene middelen te storten maar te reserveren in een reserve energietransitie.

Uit het antwoord op de technische vraag van de PvdA over 5 inkopen die geen goedkeuring van de accountant hebben gekregen zien we AOC Terra/Terra next staan voor het volledige bedrag van 102.000 euro. Nu weten we dat via AOC Terra de directeur van het projectenbureau is gedetacheerd. De SP fractie zou graag een specificatie van die 102.000 euro naar de Staten toegestuurd willen hebben. Graag reactie of dat kan en zo niet hoe we dan als statenleden die informatie wel kunnen krijgen.

Het college zal schriftelijk uitleg geven over dit punt

Zie ook: Dossier: Bestuur

Hoe zit het met de schuldhulpverlening in Drenthe

SP SP Drenthe 29-01-2018 15:25

De SP in de Drentse Staten wil weten op welke manier de schuldhulpverlening in Drenthe wordt geregeld. Behalve Assen, Hoogeveen en Meppel stoppen de andere gemeenten met hun schuldhulpverlening via de Gemeentelijke Kredietbank. 

Philip Oosterlaak: "Landelijk leven 224.000 huishoudens vier jaar of langer van een inkomen onder de lage-inkomensgrens.  Ik wil graag weten hoeveel huishoudens er in Drenthe langdurig in de armoede leeft.

Het college wordt ook gevraagd of ze, naast de plannen voor Zuid-Oost Drenthe, een rol voor de provincie zien om ook in de andere gemeenten de armoede aan te pakken.

in de bijlage staan de vragen van Philip Oosterlaak

SP mist menselijke kant in plan vitale vakantieparken

SP SP Drenthe 24-01-2018 14:53

Bij de behandeling van het plan vitale vakantieparken vroeg de SP aandacht voor de mensen die al jaren op campings wonen. Deze mensen zijn daar soms terecht gekomen omdat ze geen kant op konden. Ze kunnen ook niet zomaar weg.  Ze krijgen te maken met dubbele kosten of hebben geen recht op huursubsidie omdat er immers bezit is in de vorm van een onverkoopbare vakantiewoning. Die categorie bewoners moeten een reëel perspectief krijgen. Nu is er op diverse parken een hoop stress. De mensen hebben gevoel binnenkort gedeporteerd te worden als de gemeente gaat handhaven.

Lees hier de bijdrage van Philip Oosterlaak:

Harstikke leuk, een vakantiewoning! Gezellig op het park, veel natuur in de nabijheid. Het gebruik en de eigendom van vakantiewoningen brengt na verloop van tijd echter nogal eens problemen met zich mee. Ben je de trotse eigenaar van een stacaravan op een particulier park, dan blijk je nogal eens rechteloos te staan tegenover de eigenaar van het park op het moment dat die andere plannen met het park krijgt. En ben je eigenaar van een vakantiewoning op een eigen stukje grond, dan blijkt de vrijheid blijheid van de camping ook ineens zijn grenzen te hebben als een gemeente een camping niet langer meer ziet als een kip met de gouden eieren, maar het wetboek over permanente bewoning uit de kast pakt. Exploitanten van vakantieparken merken ondertussen dat wat eerst een goedlopend park was, in korte tijd niet meer aan de eisen van de tijd blijkt te voldoen, waarna een reeks noodsprongen genomen worden.

Voordat de overheid toestemming geeft om ergens een vakantiepark te beginnen, zou het goed zijn nauwkeurig stil te staan bij de vraag wat er geregeld is als de recreatie bestemming minder rendabel wordt. Zijn er dan fondsen om zo'n park op te knappen? Is dan duidelijk wat er gaat gebeuren? Is de eigenaar dan vrij om het park aan de hoogstbiedende te verpatsen? Wij zijn bang dat er feitelijk niks geregeld is op zo'n moment, of zien we dat verkeerd? Is het niet goed een aantal aanbevelingen als provincie te formuleren? In deze nota vinden we daar niet zoveel over terug.

We lezen dat er een taskforce opgezet gaat worden van zes fte, ook zou er een woordvoerder aan de slag gaan. Kunt u iets meer zeggen over de precieze taken en verantwoordelijkheden, of die mensen inderdaad een full time baan krijgen en of ze al in de bestaande formatie zitten.

In de nota wordt ook gesproken over criminaliteit en georganiseerde misdaad op vakantieparken. Nu zal dat best wel voorkomen dat er ergens ernstige feiten plaatsvinden, maar hebt u aanwijzingen dat er echt veel aan de hand is op de parken in Drenthe. Meer dan in een gewone woonwijk, of op een willekeurig kantorencomplex? En waar gaat het dan om?

Dan over het gebrek aan betaalbare huisvesting. Op dit moment zijn er ongeveer 3000 huishoudens in Drenthe woonachtig in een vakantiewoning. Soms uit geheel vrije wil, soms ook vanwege een noodzaak. Als er de komende jaren een beleid ingezet gaat worden deze mensen een andere woning aan te bieden, dan zal dat een forse druk uit gaan oefenen op de bestaande voorraad betaalbare huurwoningen. Elke gemeente zal dan enkele honderden extra woningen moeten bouwen. Heeft u de indruk dat hier al een begin mee gemaakt is?

Wat wij vooral in deze nota missen is de menselijke kant van het verhaal. Op diverse parken zitten mensen niet voor hun lol. Het kan gewoon soms berekoud zijn. Ko vertelde over een bewoner die zei dat hij vanwege de kou vloerwarming had aangelegd, dat bleek een elektrische deken op de vloer van de caravan. Mensen konden vaak geen kant op, waardoor ze op de camping terecht kwamen. Ze kunnen ook niet zomaar weg, want dat zomaar leiden tot dubbele kosten of geen recht op huursubsidie omdat er immers bezit is in de vorm van een onverkoopbare vakantiewoning. Die categorie bewoners moeten een reëel perspectief krijgen. Nu is er op diverse parken een hoop stress, het gevoel binnenkort gedeporteerd te worden als de gemeente wil gaan handhaven. Is er in de aanpak ook aandacht voor deze kant van het verhaal?

Overigens vinden wij het prima als vakantieparken die nog wel een recreatieve functie hebben, geholpen worden om dat in de toekomst op goede manier te blijven doen. Maar we hebben de indruk dat dit slechts een aanpak voor een deel van de problematiek is.

 

 

 

 

SP wil onderzoek zeggenschap over ziekenhuizen

SP SP Drenthe 13-12-2017 13:47

Steeds vaker komt er nieuws dat er delen van onze ziekenhuizen bedreigd worden met sluiting. Vorige week werd duidelijk dat de kinderafdeling en de afdeling verloskunde in Emmen gesloten wordt. Binnen de provincie zijn grote zorgen over het voortbestaan van voldoende ziekenhuiszorg in Drenthe.

Lees hier de bijdrage van Philip Oosterlaak:

Sluiting van een afdeling als verloskunde in Emmen is onacceptabel, merkte de gedeputeerde Jumelet terecht op. Onacceptabel.

Je kunt van mening verschillen of de kans groot of klein is, dat de zieken huiszorg in Emmen en Hoogeveen, verder af zal kalven en hoe snel zoiets waarschijnlijk is.

Feit is dat de provinciale politiek als het nu mis gaat met Treant en de aan haar verbonden ziekenhuizen, geen zeggenschap heeft over deze belangrijke voorzieningen in onze provincie. Belangrijk zowel voor patiënten, voor de werkgelegenheid en voor de leefbaarheid. Er zijn ook betrekkelijk weining handvaten voor de provinciale en plaatselijke politiek om de ziekenhuizen een helpende hand toe te steken.

Echter, zoals Jumelet al aangaf, het is onacceptabel als de ziekenhuiszorg in gevaar komt. Dan moet je wel iets doen.

Wij achten het daarom verstandig om nu uit te zoeken welke mogelijkheden er bestaan voor de Drentse overheden om de zeggenschap uit te kunnen oefenen binnen de ziekenhuizen als verbonden partij, welke rechtsvormen het meest in aanmerking komen, welke instanties daaraan meedewerking moeten verlenen, enz. Voor een dergelijk onderzoek hebben wij de volgende motie opgesteld.

Kijk voor de motie in de bijlage. De motie werd niet aangenomen.

 

Zie ook: Dossier: Zorg

Philip Oosterlaak opnieuw Statenlid

SP SP Drenthe 15-11-2017 13:13

Philip Oosterlaak volgt Louise Smits op in de Drentse Staten en werd vandaag geïnstalleerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.