Nieuws van politieke partijen in Boxtel inzichtelijk

9 documenten

Woningbouw in LiempdeEindelijk zicht ...

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-06-2019 20:43

Woningbouw in Liempde

Liempde bouwt

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 12-06-2019 10:16

Wethouder Peter van de Wiel gaf op dinsdag 11 juni 2019 tijdens de raadsvergadering informatie over de stand van zaken wat betreft de woningbouw in Liempde. Raadslid Joep Schalkx heeft hier in het verleden meermaals aandacht voor gevraagd. Combinatie95 vindt het belangrijk dat er voldoende woningen in onze gemeente, inclusief de kleine kernen, beschikbaar zijn. Niet alleen voor starters en ouderen, maar voor eenieder die graag naar of binnen ons mooie Boxtel wil verhuizen.

Wij waren dan ook blij te horen dat er een uitnodiging is voor 25 juni 2019 voor een inloopbijeenkomst over de bouwplannen Roderweg. Iedereen wordt bijgepraat en de schriftelijke uitnodiging is bezorgd in heel Liempde. Verder kan de Kerkheiseweg in procedure gaan want de bestemmingsplannen zijn in concept binnen, alleen de anterieure overeenkomst (bindende afspraken tussen gemeente en ontwikkelaar) moet nog getekend worden. Op beide locaties zullen starterswoningen en sociale huur gebouwd worden en volgens de huidige prognose in totaal 140 woningen.

Peter van de Wiel geeft de ...

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 28-05-2019 22:10

Peter van de Wiel geeft de gemeenteraad een toelichting over de bezetting van de varkensstal in Boxtel

Bezetting varkensboerderij Brede Heide

CDA CDA Boxtel 28-05-2019 10:24

Tijdens de raadsvergadering van 28 mei is de gang van zaken besproken rondom de bezetting van de varkensboerderij. U geeft in de beantwoording van onze vraag 4 aan dat de verantwoordelijkheid om lokaalvredebreuk te beëindigen bij de politie lag onder gezag van de gezagsdriehoek van locoburgemeester Peter van de Wiel, de gebiedsofficier en de teamchef van de politie. Hierover hebben wij enkele vervolgvragen: 1.Wat valt in zo’n geval onder de bevoegdheid van de gemeente, in dit geval de locoburgemeester? 2.Wie is er binnen de gezagsdriehoek de eindverantwoordelijke? 3.Wie heeft uiteindelijk de definitieve beslissing genomen om de bezetting te beëindigen: de politie of de gezagsdriehoek? 4.Was er anders opgetreden en zou de verantwoordelijkheid anders liggen als het hier zou gaan om activisten i.p.v. extremisten? 5.Zit er verschil in verantwoordelijkheid en gezag tussen de situatie buiten de stal en binnen de stal? 6.Was er bij de gemeente een demonstratie aangekondigd? 7.Had de gemeente de demonstratie en bezetting van de stal kunnen zien aankomen? Zijn er bijv. geen signalen binnengekomen dat er een grote groep mensen vanaf het station naar de Brede Heide toe liepen? Bij de beantwoording van onze vraag 5 geeft u enkele redenen waarom het zolang heeft geduurd voordat de actie beëindigd werd. Ook hier hebben wij enkele vragen over: 1.Hoe laat was de locoburgemeester op de hoogte van de bezetting? Welke actie heeft hij toen ondernomen? 2.Is de locoburgemeester op de betreffende locatie geweest? 3.Had de situatie eerder beëindigd kunnen worden met de kennis die er nu achteraf is? Was deze kennis ook niet al op voorhand in bezit? 4.Wat bent u van plan om anders te gaan doen bij een eventuele volgende actie? 5.Wanneer was de gezagsdriehoek op de hoogte dat er ook agrariërs zouden komen naar die locatie? 6.Op sociale media was dit gedurende de middag al duidelijk. Waarom was dit niet voldoende om de actie te beëindigen voordat agrariërs het terrein op zouden komen? 7.Welke poot van de driehoek houdt deze informatiebronnen in de gaten? En wordt dat gedeeld binnen de driehoek? 8.Is er een communicatieprotocol van de gemeente Boxtel voor dergelijke situaties en is deze in gang gezet? 9.Waarom is ervoor gekozen om pas laat op de middag namens de gemeente naar buiten toe te communiceren? Bij vraag 6 van onze brief vroegen wij u of er voldoende rekening is gehouden met het dierenwelzijn, de stress die de actievoerders veroorzaken en de mogelijke ziektes die zij meebrengen. In uw beantwoording refereert u naar het de-escalatiebeleid. Daarover de volgende vragen: 1.Wat wilde u de-escaleren: de gedragingen van de actievoerders/extremisten, de impact op de dieren, de gedragingen van het publiek of van de tegendemonstranten? 2.Is er gedurende de dag onderhandeld met de actievoerders om vrijwillig weg te gaan? Zo ja, is er een professionele onderhandelaar ingezet? Zo niet, waarom duurt het dan toch zo lang? 3.Tijdens de bezetting heeft een varken biggen geworpen, maar de aanwezige activisten grepen niet in en zetten de warmtelamp niet aan. Is door het wachten met ingrijpen de veiligheid en de gezondheid van de dieren er juist niet slechter op geworden? 4.Is er gedurende de bezetting contact geweest met het ZLTO? Naar aanleiding van de brief van minister Grapperhaus aan de Tweede Kamer hebben we de volgende vragen: 1.Wat houdt het monitoren van demonstranten/activisten in? En hoever gaat dit monitoren? 2.Er is al eerder in Amsterdam gedemonstreerd. Was dit een andere groepering/organisatie? Is deze organisatie/groepering naderhand gemonitord? 3.Zijn er geen signalen geweest dat de groepering ‘Meat the Victims’ een stal gingen bezetten of iets tegen de wet in gingen doen? 4.Grapperhaus stelt dat er hard wordt opgetreden tegen extremisten. Daarnaast stelt hij dat er sprake is van Extremisme als de wet wordt overtreden. Is er in deze casus hard opgetreden tegen de extremisten? Enkele vragen over de evaluatie van dit proces: 1.Wat gaat er vanuit de gemeente in de nabije toekomst gebeuren met deze casus en hoe gaat de communicatie hierover richting betrokkenen, gemeenteraad en inwoners plaatsvinden? 2.Vindt er een evaluatie plaats van het gehele proces in deze zaak? 3.Vindt er nog een interne evaluatie plaats binnen de gemeentelijke organisatie? Het CDA maakt zich zorgen om de impact die het incident heeft voor agrariërs die de laatste jaren toch regelmatig last hebben gehad van dreigmails etc. Daarom enkele vragen: 1.Er is sindsdien veel onrust ontstaan onder boeren aangezien recentelijk steeds meer incidenten plaatsvinden met betrekking tot bedreiging, vandalisme, inbraak, bezetting etc. Welke stappen bent u bereid om te zetten zodat deze onrust weggenomen kan worden? 2.Kan de (loco)-burgemeester samen met de driehoek zorgen dat er adequate actie komt op het ingrijpen bij deze incidenten? 3.Kan de (loco)burgemeester, namens onze gemeenteraad, aandacht vragen voor de bedrijfstak die in Brabant sterk onder druk staat en die er alles aan doet om mee te denken in de duurzaamheidsdiscussie richting hogere overheden?

Bouwkringloop in Boxtel?

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 21-01-2019 13:53

Tijdens het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering van 15 januari 2019 stelde raadslid Lola Nouwens voor om in Boxtel de mogelijkheden voor een zogenaamde bouwkringloop te onderzoeken. Haar overwegingen:

“Kringloopwinkels – ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Men koopt er om verschillende redenen: de relatief lage prijs, het doen van een unieke vondst, het ondersteunen van sociale werkplaatsen of omdat het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief is voor nieuw. Het inzamelen van één ton herbruikbare goederen zoals kleding, huishoudelijk apparatuur en meubels zorgt voor eenzelfde hoeveelheid vermindering van CO2-uitstoot [bron: TNO]. Er hoeven minder goederen te worden geproduceerd en ingevoerd, plus er wordt aanzienlijk minder afval verbrand.

De bouwwereld is goed voor bijna 40% van het afval in Nederland. Gelukkig wordt een groot deel daarvan al op enige manier gerecycled. Maar: nog beter zou het natuurlijk zijn als dat percentage omlaag kan. In dat kader zag ik een tijd geleden een prachtig voorbeeld in Amersfoort. Daar kocht ik in een kringloop op een aparte bouw-afdeling een paar mooie deurknoppen, waar ik al enige tijd naar op zoek was. Inmiddels is die bouw-afdeling uitgegroeid tot de eerste heuse Bouwkringloop in Nederland: KLUS werd vorige maand officieel geopend.

Circulair bouwen, het hergebruiken van grondstoffen, producten en materialen, heeft de toekomst in Nederland. Daar kunnen en moeten bedrijven, particulieren en gemeenten aan bijdragen. In deze winkel komen die drie partijen samen en dat vindt Combinatie95 bijzonder en innovatief. Wij vragen het college daarom dan ook:

Is het college het met Combinatie95 eens dat een dergelijk goed initiatief niet mag ontbreken in een duurzame, groene en vooruitstrevende gemeente als Boxtel? Zeker ook omdat de CO2-winst serieus bijdraagt aan onze RES-opgave.

Bent u bereid om de mogelijkheden voor een bouwkringloop in onze gemeente actief te onderzoeken? Van KLUS kunnen we zeker leren.

Wilt u daarvoor het gesprek aangaan met mogelijke betrokkenen zoals bestaande kringlopen en bouwmarkten?

Wilt u, samen met de partijen die dit mee oppakken, sociale partners betrekken zodat arbeidsplaatsen worden gecreëerd voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt?”

Wethouder Peter van de Wiel reageerde positief op het voorstel. Hij zegde toe de mogelijke betrokkenen bij elkaar te brengen voor een verkennend gesprek.

Afscheid burgemeester Mark Buijs

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 27-11-2018 19:30

Tijdens een speciale raadsvergadering op 27 november 2018 nam Mark Buijs afscheid als burgemeester van Boxtel. Combinatie95 wethouder Peter van de Wiel nam als eerste loco-burgemeester de ambtsketen tijdelijk over.

Wethouders starten eerste bouwactiviteiten Van Hugenpothstraat en Hendrika van Haeftenstraat

SP SP Boxtel 19-09-2018 13:27

Gisteren werd het startsein voor de nieuwbouw aan de Hendrika van Haeftenstraat en Van Hugenpothstraat gegeven. Op de plek waar eerst de befaamde 'witte woningen' stonden gaven wethouders Eric van den Broek (wijkwethouder, SP) en Peter van de Wiel (volshuisvesting, Combinatie95) samen met Rob Dekker, directeur-bestuurder van Woonstichting St. Joseph, en Frans Fonteijn, directeur Zuid bij BAM Wonen, het officiële startsein voor de bouw.

Op deze plek komen 25 eengezinswoningen en 8 energiezuinige appartementen. De eengezinswoningen worden zogenoemde Nul op de Meter woningen (NOM), de eerste in de sociale huursector in de regio Boxtel.

Actievoeren Wethouder Eric van den Broek was in zijn speech positief over het project: ‘Dit is een echte volkswijk en vanaf het begin van het proces zijn de bewoners erg betrokken bij de nieuwbouw. Precies waar ik als SP'er jarenlang actie voor heb gevoerd! Complimenten hiervoor.’

In oktober van dit jaar zal de nieuwbouw het hoogste punt bereiken. Directeur Rob Dekker van Sint Jopseph gaf aan dat er dan opnieuw met bewoners een feestje gaat worden gevierd.

BALANS was eerst voor fietstunnel en pas later voor autotunnel

SP SP Boxtel 02-04-2018 09:51

aar aanleiding van het verkiezingsdebat van 16 maart onderzocht Henk van der Zee van Brabants Centrum of BALANS in het verleden voor of tegen een autotunnel onder de dubbele overweg was. Hij komt op 22 maart tot de conclusie dat BALANS vanaf 2008  voor een autotunnel en tegen een fietstunnel is geweest. Een onbegrijpelijke en vooral onjuiste conclusie, aldus de wethouders Peter van de Wiel (Combinatie 95) en Eric van den Broek (SP). SP-bestuurslid Willem van Meurs schreef de volgende ingezonden brief die in Brabants Centrum van 29 maart te lezen was. 

Hier volgt de letterlijke tekst van de ingezonden brief:

Onjuiste feiten fietstunnel

Henk van der Zee gaat in Brabants Centrum van 22 maart voorbij aan enkele relevante feiten en komt daarom tot de verkeerde conclusie dat BALANS vanaf 2008 voor een autotunnel en tegen een fietstunnel onder de dubbele overweg is geweest. Wethouder Peter van de Wiel stelde in het verkiezingsdebat van 16 maart dat BALANS tijdens de coalitieonderhandelingen in 2010 in twee seconden volmondig instemde met het realiseren van een fietstunnel. Dit wordt bevestigd door andere personen die daarbij aanwezig waren. Daarmee werd de fietstunnel onderdeel van het beleidsprogramma 2010-2014. In het raadsdebat 13 april 2010 over dit beleidsprogramma diende de SP-fractie het volgende amendement in: 'Indien sanering van spoorwegovergangen rijksbeleid blijft en een beperkte noordelijke ontsluiting haalbaar blijkt, wordt er geen centrumtunnel gerealiseerd voor auto's in de buurt van de dubbele overweg.' Van der Zee stelt vervolgens in zijn analyse dat het onduidelijk is wat met het woord 'beperkt' bedoeld wordt. Dit is feitelijk onjuist. Er waren namelijk drie mogelijkheden: geen enkele ontsluiting via het noorden, een volledige noordelijke ontsluiting en een beperkte ontsluiting van Ladonk achter de Kalksheuvel om naar de Kapelweg richting Haaren (tegenwoordig de VLK-weg genoemd). Ik heb zelf als raadslid die discussie van vele jaren geleden meegemaakt: er is en was nooit onduidelijkheid over die beperkte noordelijke ontsluiting, niet bij de gemeenteraad en niet bij de pers. BALANS heeft met die wetenschap voor het SP-amendement gestemd en dus nogmaals onomwonden gekozen voor een fietstunnel, zoals ook eerder in de collegeonderhandelingen en het beleidsprogramma. Vanaf zijn aantreden als wethouder is van der Zanden volledig verantwoordelijk geweest voor de voorbereiding en keuze van de uiteindelijk gekozen fietstunnelvariant. Hij trad in augustus 2013 af en kort daarna, in november, was hij in de gemeenteraad ineens tegen realisering van de fietstunnel en koos BALANS voor een autotunnel. Het is voor mij onbegrijpelijk hoe Brabants Centrum tot de conclusie is kunnen komen dat BALANS al die jaren voor een autotunnel is geweest. De feiten wijzen immers anders uit.

Willem van Meurs

Nieuwe woningen op ...

Combinatie95 Combinatie95 Boxtel 07-02-2018 14:11

Nieuwe woningen op Selissen http://combinatie-95.nl/2018/01/465-nieuwe-woningen-op-selissen/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.