Nieuws van politieke partijen in Amstelveen inzichtelijk

3 documenten

GroenLinks en ChristenUnie pleiten voor autoloze zondag

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Amstelveen 16-12-2019 20:36

https://amstelveen.christenunie.nl/k/n5997/news/view/1281555/300566/DSC09111.JPGDe fracties van GroenLinks en de ChristenUnie hebben schriftelijke vragen aan het college gesteld over de deelname van Amstelveen aan de internationale autoloze zondag die ook in september 2020 weer wordt gehouden. De fracties vragen aan het college of het college bereid is om het Stadshart en een gebied rond het Stadshart en het gebied van het Oude Dorp een zondag autovrij te maken?

De voordelen van een autoloze zondag zijn groot: schonere lucht, meer ruimte om te spelen, sporten en te bewegen, verrassende nieuwe plekken voor bijeenkomsten en evenementen. De burgemeester van Londen noemde de autovrije dag een kans voor Londenaren om een autovrij stad voor te stellen en om nieuwe plekken te voet of per fiets te ontdekken. Kortom, een gezondere en leukere stad.

In Nederlanden hebben de Tweede Kamerleden Carla Dik-Faber van de ChristenUnie en Suzanne Kröger van GroenLinks bij de behandeling van de begroting van Infrastructuur en Waterstaat op 15 oktober een voorstel ingediend voor het nationaal “vieren van de autoloze zondag”. Het voorstel roept het kabinet op de autoloze zondag bij gemeenten onder de aandacht te brengen en waar nodig te ondersteunen.

In navolging van dit voorstel roepen de fracties van GroenLinks en de ChristenUnie de Amstelveners op, om ook in Amstelveen de autoloze zondag te “vieren”. Behalve een autovrij centrum van Amstelveen en een autovrij Oude Dorp, moeten bewoners en ondernemers de gelegenheid krijgen om ook hun eigen straat aan te melden voor de autoloze zondag, waarbij bewoners en ondernemers worden gefaciliteerd bij het autovrij maken van hun straat. Daarnaast willen GroenLinks en de ChristenUnie van het college weten of ze bereid zijn om wijkplatforms en bewonersoverleggen te vragen in hun gebied te inventariseren welke straten een dag autovrij gemaakt kunnen worden?

Tenslotte vragen de beide fracties of het college bereid is om samen met partijen in Amstelveen een plan te maken voor activiteiten op de autoloze zondag en om het gebruik van alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, op die dag te stimuleren.

GroenLinks en ChristenUnie pleiten voor autoloze zondag | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Amstelveen 13-11-2019 00:00

De fracties van GroenLinks en de ChristenUnie hebben schriftelijke vragen aan het college gesteld over deelname van Amstelveen aan de jaarlijkse internationale autoloze zondag die ook in september 2020 weer wordt gehouden. De fracties vragen aan het college of het college bereid is om een gebied rond het Stadshart en het gebied van het Oude Dorp die zondag autovrij te maken.

De voordelen van een autoloze zondag zijn groot: schonere lucht, meer ruimte om te spelen, sporten en te bewegen, verrassende nieuwe plekken voor bijeenkomsten en evenementen. De burgemeester van Londen noemde de autovrije dag een kans voor Londenaren om zich een autovrije stad voor te stellen en om nieuwe plekken te voet of per fiets te ontdekken. Kortom, een gezondere en leukere stad.

In Nederland hebben de Tweede Kamerleden Carla Dik-Faber van de ChristenUnie en Suzanne Kröger van GroenLinks bij de behandeling van de begroting van Infrastructuur en Waterstaat op 15 oktober een voorstel ingediend voor het nationaal “vieren van de autoloze zondag”. Het voorstel roept het kabinet op de autoloze zondag bij gemeenten onder de aandacht te brengen en waar nodig te ondersteunen.

In navolging van dit voorstel roepen de fracties van GroenLinks en de ChristenUnie de Amstelveners op, om ook in Amstelveen de autoloze zondag te “vieren”. Behalve een autovrij centrum van Amstelveen en een autovrij Oude Dorp, moeten bewoners en ondernemers de gelegenheid krijgen om ook hun eigen straat aan te melden voor de autoloze zondag, waarbij bewoners en ondernemers worden gefaciliteerd bij het autovrij maken van hun straat. Daarnaast willen GroenLinks en de ChristenUnie van het college weten of ze bereid zijn om wijkplatforms en bewonersoverleggen te vragen in hun gebied te inventariseren welke straten een dag autovrij gemaakt kunnen worden.

Tenslotte vragen de beide fracties of het college bereid is om samen met partijen in Amstelveen een plan te maken voor activiteiten op de autoloze zondag en om het gebruik van alternatieve vervoermiddelen, zoals de fiets, op die dag te stimuleren.

GroenLinks: Lelystad Airport helpt niet tegen overlast Schiphol | Amstelveen

GroenLinks GroenLinks Amstelveen 18-03-2019 00:00

GroenLinks heeft op een bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart met de inwoners gesproken over de overlast van Schiphol in de regio. De partij en de aanwezigen lieten weten dat het grote aantal vluchten op Schiphol grote gevolgen heeft voor de gezondheid van de omwonenden. GroenLinks wil dat er in Europa snelle treinverbindingen komen, waardoor er minder gevlogen wordt.

Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks, was vorige week op bezoek in Amstelveen om samen met GroenLinks Amstelveen te luisteren naar inwoners uit de regio.   Veel inwoners bezochten de bijeenkomst in de bibliotheek in het Stadshart en lieten weten hoeveel overlast van Schiphol ze hebben. Ook kwamen er interessante ideeën naar voren hoe het verder moet met het luchtverkeer. Martin Kortekaas, fractievoorzitter GroenLinks Amstelveen, vat het samen: “Schiphol kan echt niet nog verder groeien. De gezondheid en veiligheid van de inwoners is belangrijker dan nog meer economische groei.”

Tweede Kamerlid Kröger maakte duidelijk dat Lelystad Airport niet gaat helpen om de overlast van Schiphol te verminderen. Op dit moment mag Schiphol maximaal 500.000 vluchten per jaar verwerken. Maar dat wordt niet minder als in de toekomst Lelystad Airport toch nog open zou gaan. Die omstreden luchthaven zou maximaal 45.000 vluchten extra kunnen verwerken en dat betekent niet dat er dan minder op Schiphol wordt gevlogen. “De 45.000 vluchten op Lelystad Airport komen er alleen maar bij en zorgen niet voor minder vluchten en overlast op Schiphol. Het betekent wel dat de mensen op de Veluwe óók in de herrie zitten”, valt Kortekaas haar bij.

Om de overlast van Schiphol te beperken en ook om de opwarming van de aarde tegen te gaan, zijn volgens GroenLinks andere maatregelen nodig. De partij pleit er voor dat nu eerst alle vluchten op korte afstanden binnen Europa vervangen worden door snelle treinverbindingen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.