Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

6 documenten

Stoplichten Goylaan weg: wat vindt u ervan?

SP SP Utrecht 16-09-2020 19:39

Na de proef in januari dit jaar, waarbij de stoplichten op de kruising Goylaan-Linschotensingel-Scherpenburglaan uit werden gezet, wil de gemeente ze definitief weghalen. De kruising wordt dan krapper ingericht en de weg versmald, is het plan. De SP is benieuwd naar wat de buurt daarvan vindt en doet daar de komende weken onderzoek naar.

In januari 2020 startte de proef zonder stoplichten, waarbij ook de rijbanen voor afslaand verkeer werden afgezet. Die proef zou drie maanden duren, maar werd na een week of drie al gestopt. Vrijwel direct vanaf het begin werden verkeersregelaars ingezet om kruisend en overstekend verkeer te helpen oversteken.

Tijdens de proef kreeg de SP diverse reacties van mensen die dagelijks gebruik maken van de kruising. Nu de maatregelen definitief lijken te worden vinden wij het belangrijk te weten wat de buurt daarvan vindt, zodat we uw mening kunnen laten horen in de gemeenteraad. Lees hier de brief (p.2-3) waarin de gemeente de raad informeerde over de plannen.

De komende weken gaan we daarom langs de deuren in de directe omgeving, maar u kunt ons ook online laten weten hoe u erover denkt door een reactie te geven op dit bericht, een email te sturen naar utrecht@sp.nl, of via onze website utrecht.sp.nl/contact.

We horen graag van u!

Met vriendelijke groet, Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht

https://utrecht.sp.nl/nieuws/2020/09/stoplichten-goylaan-weg-wat-vindt-u-ervanaugustus 2020: chaos bij winkelcentrum 't Goylaan

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Verkeersexperiment ’t Goylaan is bezigheidstherapie gemeente

SP SP Utrecht 30-01-2020 19:48

Om de doorstroming van het verkeer op ‘t Goylaan te verbeteren is de Gemeente een proef gestart waarbij de verkeerslichten op het kruispunt met de Linschotensingel/Scherpenburglaan zijn uitgeschakeld en de rijwegen versmald. Vreemd genoeg zijn echter direct vanaf de start van de proef tijdens de spitsuren verkeersregelaars actief die de functie van die verkeerslichten overnemen. SP-Fractievoorzitter Tim Schipper stelde hierover mondelinge vragen aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Het experiment, dat ongeveer 3 maanden zou moeten duren, lijkt hiermee dus verder zinloos. Fractievoorzitter Tim Schipper stelde daarom vragen over het doel en de uitvoering van de proef en het nut van de verkeersregelaars.

Schipper: “De wethouder gaf aan dat de proef niet zonder verkeersregelaars kan en het tot het einde op deze manier zal worden uitgevoerd. In dat antwoord zit eigenlijk al de erkenning dat het niet gaat werken. Laat dat nou net zijn wat ik al dacht. Afslaand en kruisend verkeer komt er in de spits gewoon niet door. Als je dat nu al weet, kan je er net zo goed meteen mee kappen. Bezigheidstherapie.”

De verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid van ’t Goylaan zijn al langer een pijnpunt voor de gemeente. Eerder is al besloten tot herinrichting van het voorrangsplein, verderop aan ’t Goylaan, na een klachtenregen over de onduidelijke en gevaarlijke verkeerssituatie en vele ongelukken. De kosten voor herinrichting van de rotonde en de weg, die in 2016 al voor miljoenen waren getransformeerd, zullen €1,2 miljoen bedragen.

Schriftelijke vragen over misstanden renovatie Rooseveltlaan

SP SP Utrecht 10-12-2019 14:20

‘Groot onderhoud’ door Mitros zorgt voor woonongemak voor bewoners aan de Rooseveltlaan. Faciliteiten voor minder mobiele bewoners dreigen te verdwijnen en ingrijpende maatregelen staan gepland om uitgevoerd te worden in hartje winter. De bewonerscommissie van de flats geeft aan dat Mitros haar afspraken over het renovatieproces niet nakomt. SP-fractievoorzitter Tim Schipper heeft schriftelijke vragen ingediend om opheldering te vragen aan de wethouder, want steeds maar weer gaat het mis bij dit soort zware werkzaamheden en zijn de bewoners de klos.

Aan de Rooseveltlaan in Kanaleneiland vinden op dit moment werkzaamheden plaats in de 10-hoog flats. Nadat een eerder voorstel voor renovatie het benodigde draagvlak onder bewoners niet haalde, is Mitros nu begonnen met wat zij bestempelen als ‘groot onderhoud’ in bewoonde staat. Dit zijn echter ingrijpende werkzaamheden die van invloed zijn op het gebruiksgemak van de flat en de oppervlakte van de woningen. Onder meer worden hier kozijnen vervangen, isolatie geplaatst aan de binnenzijde van de woningen, wordt de lift vervangen en verdwijnt de toegang tot de berging voor bewoners met een scootmobiel of rollator door het verwijderen van een minilift.

De werkzaamheden aan de meest zuidelijke flat aan de Rooseveltlaan zijn al een tijdje aan de gang. Een afspraak met bewonerscommissie om deze werkzaamheden te evalueren voordat de volgende flat aan de beurt zou zijn, is niet nagekomen door Mitros. De bewonerscommissie geeft aan dat er slecht met ze wordt gecommuniceerd, er steeds wordt gewisseld met contactpersonen en dat er geen goede begeleiding is voor de oudere bewoners. Zoals een van de bewoners het beschreef: “Een orkaan die over je heen komt. Later kijken ze wel wat de schade is.”

SP-Fractievoorzitter Tim Schipper heeft eerder dit jaar een unaniem door de gemeenteraad gesteunde motie ingediend die het stadsbestuur opriep tot het opstellen van betere en eenduidige voorwaarden waaronder renovaties en onderhoud plaatsvinden. “Dat het keihard nodig is om hierin een flinke slag te maken blijkt keer op keer. Ook op de Rooseveltlaan zijn de bewoners weer de dupe van de doordenderende trein die Mitros op ze los laat”, aldus Schipper.

Lees hier de vragen van de SP

Zie ook: Wonen

Verkeersveiligheid Overvecht: luister naar de buurt

SP SP Utrecht 25-01-2019 11:26

Al 5 jaar lang is de bewonerscommissie ZONOR (Zambesidreef Ossewagendreef Nataldreef Oranjerivierdreef) bezig om de verkeersveiligheid in de buurt verbeterd te krijgen. De bewoners hebben klachten over te hard rijden, over de stoep rijden, onlogische oversteekplaatsen minder validen. Ze hebben diverse pogingen ondernomen om via het Wijkbureau verbeteringen voor elkaar te krijgen. Tot nu toe zonder succes, maar in de meeste gevallen zelfs zonder reactie. De SP-fractie springt voor hen in de bres.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "De mensen van ZONOR zijn bewoners van het eerste uur en al jarenlang actief voor de buurt. Ze hielden onder meer de sloop van hun huizen tegen. Ze kennen de buurt tot en met en zien elke dag wat er gebeurt. Als gemeente doe je er goed aan daarnaar te luisteren."

Vele brieven naar de wijkwethouder en het wijkbureau over het gerace op het traject Zambesidreef-Oranjerivierdreef haalden niets uit. Dat ondanks het feit dat de suggesties van de bewoners simpel uit te voeren zijn en weinig hoeven te kosten.

"Iedereen heeft de mond vol over het verbeteren van de verkeersveiligheid in Overvecht. In dit soort situaties moet je dan laten zien dat het ook menens is en dat voor een fractie van de miljoenen die voor de Stadsboulevards in de boeken staan", aldus Schipper. 

De SP-fractie heeft inmiddels vragen ingediend aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Verkeersveiligheid Overvecht: luister naar de buurt

SP SP Utrecht 25-01-2019 11:26

Al 5 jaar lang is de bewonerscommissie ZONOR (Zambesidreef Ossewagendreef Nataldreef Oranjerivierdreef) bezig om de verkeersveiligheid in de buurt verbeterd te krijgen. De bewoners hebben klachten over te hard rijden, over de stoep rijden, onlogische oversteekplaatsen minder validen. Ze hebben diverse pogingen ondernomen om via het Wijkbureau verbeteringen voor elkaar te krijgen. Tot nu toe zonder succes, maar in de meeste gevallen zelfs zonder reactie. De SP-fractie springt voor hen in de bres.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "De mensen van ZONOR zijn bewoners van het eerste uur en al jarenlang actief voor de buurt. Ze hielden onder meer de sloop van hun huizen tegen. Ze kennen de buurt tot en met en zien elke dag wat er gebeurt. Als gemeente doe je er goed aan daarnaar te luisteren."

Vele brieven naar de wijkwethouder en het wijkbureau over het gerace op het traject Zambesidreef-Oranjerivierdreef haalden niets uit. Dat ondanks het feit dat de suggesties van de bewoners simpel uit te voeren zijn en weinig hoeven te kosten.

"Iedereen heeft de mond vol over het verbeteren van de verkeersveiligheid in Overvecht. In dit soort situaties moet je dan laten zien dat het ook menens is en dat voor een fractie van de miljoenen die voor de Stadsboulevards in de boeken staan", aldus Schipper. 

De SP-fractie heeft inmiddels vragen ingediend aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.