Nieuws van VVD over VVD inzichtelijk

3 documenten

De Week van Wim Runderkamp Mijn ...

VVD VVD Edam-Volendam 13-12-2018 15:53

De Week van Wim Runderkamp Mijn thema van de week: Handhaving! Vorige week gaf ik een doorkijkje van wat ik in mijn werk als wethouder zoal tegenkom in een week. En dat leidde tot veel waarderende reacties. Een goede stimulans om dat wat vaker te blijven doen! Terwijl ik zit te schrijven, wordt onder andere bij mij op de hoek een ondergrondse afvalcontainer wordt geplaatst. Tegelijkertijd valt de afvalkalender 2019 in de brievenbus. Ondanks mijn nee/nee-sticker. Een goede zaak, want daarmee houden we (zoals beloofd) rekening met de klachten van vorig jaar. Er zijn inmiddels zoveel ondergrondse containers geplaatst, dat op vrijdag geen grijze zakken meer hoeven te worden opgehaald! Een mooie mijlpaal. Al zal er nog heel veel moeten gebeuren om terug te gaan naar slechts 100 kg afval per persoon per jaar. Andere zaken die ik deze week heb (voor)besproken zijn bijvoorbeeld parkeren langs de Singelweg, bestuurlijke Samenwerking in de Waterketen, een akkoord over de verkoop van de oude Blokwhere in Volendam en kaders voor de herontwikkeling van onder andere de Hoogstraat in Edam. Duurzaamheid is ook een hot item. Dus altijd leuk als Edam-Volendam in de Nationale Monitor Duurzame Gemeenten 2018, al een niet onverdienstelijke 106e plaats van de 380 gemeenten behaalt. Bij de beste 30% dus, terwijl er nog veel in de pijplijn zit. Handhaving is echter het thema dat mijn week het meest kleurde. Samen met de burgemeester (Veiligheid), zijn we veel goede stappen aan het zetten. Actueel is (weer) de projectmatige aanpak van vuurwerkoverlast. Mijn eigen waarneming is dat het meevalt dit jaar. Toch zijn er al honderden overlastmeldingen binnen. Zo zie je maar weer. Gelukkig zijn mensen bereid om overlast ook te (blijven) melden, want die informatie is voor ons goud waard. Zo kunnen we rekening houden met waar de overlast het ergst is. En niet alleen in het weekeinde of kantooruren, maar juist ook op de momenten dat het nodig is. Een voorstel over cameratoezicht, andere ander bij het Zuideinde/Marinapark, ziet er goed uit en kan hopelijk komend jaar helpen de veiligheid beter te waarborgen. En dan het Europaplein, dat eind volgende week ‘open’ gaat. Hoewel overduidelijk is dat er niet op gereden en geparkeerd mag worden, zijn de boa’s toch paraat en geinstrueerd om gelijk lik op stuk (lees: boetes) te geven. Mochten mensen denken dat de regels op hen niet van toepassing zijn. Handhaving is vooral mijn thema van de week omdat we vanavond (donderdag) praten met de gemeenteraad over integrale veiligheid en handhaving in de openbare ruimte. De inventarisatie, na een intensief participatietraject, laat zien dat inwoners niet zozeer zitten met veiligheid, dat is volgens hen wel goed voor elkaar. Wat overigens niet betekent dat er geen veiligheidsissues zijn, waar we als gemeente/overheid mee aan de slag willen gaan en moeten. Inwoners zitten echter vooral met leefbaarheidsaspecten als verkeer- en parkeerproblematiek, groen, afval en voorzieningen. Gelukkig zijn dat de zaken waar we al veel aan werken. Neem het terugbrengen van pinapparaten in Edam en Oosthuizen, waar achter de schermen heel hard voor is gestreden. Of de uitvoering van het Verkeersplan, de verdere beperking van vrachtverkeer per 1 januari 2019 en vele werkzaamheden aan wegen in de gemeente. En het nieuwe Groenbeleid, waar hard aan wordt geschreven (en waarover later meer). Maar goed, vanavond hoop ik te horen hoe de gemeenteraad kijkt naar de voorgestelde koers met handhaving in de openbare ruimte. Als het aan mij ligt krijgen, naast veiligheid en ondermijning, onder meer parkeren/verkeer, (zwerf)afval en overlast komend jaar prioriteit. Wim Runderkamp Wethouder

De herinrichtingsplannen rondom het ...

VVD VVD CDA Edam-Volendam 31-05-2017 12:00

De herinrichtingsplannen rondom het Europaplein spelen al jaren. Maar sinds 2016 wordt het eensgezind opgepakt door een nieuwe coalitie. De uitvoering komt steeds dichterbij. Waar in 2015 de plannen vorm kregen en in 2016 werd besloten dat horeca en terrassen mogelijk en wenselijk zijn, wordt 2017 het jaar waarin samen de puntjes op de i komen en de uitvoering start! Verandering voor gemotoriseerd verkeer Om het Europaplein autoluw te maken, wordt het rondjesrijden door de Ventersgracht onmogelijk gemaakt. Ook de Stationstraat wordt met dat doel afgesloten. Daarnaast wordt het vrachtverkeer gereguleerd (max 8 meter, 7,5 ton en laden/lossen tussen 6.00-11.00 uur). Dat beperkt de overlast en verbetert de veiligheid. Wij realiseren ons dat niet iedereen alleen voordelen zal zien, maar zoals vaak met veranderingen, verwachten wij dat de uitkomst heel snel went omdat er vooral voordelen aan zitten. Draagvlak De herinrichting van het Europaplein zal eind van het jaar beginnen. Het door wethouder Wim Runderkamp (VVD) gepresenteerde ontwerp op hoofdlijnen kan op veel positieve reacties rekenen. Niet alleen applaudisseerde de raad er al eens voor, ook bij diverse bijeenkomsten voor alle inwoners waren de geluiden bijna zonder uitzondering positief. De meningen verschillen vaak over details en individuele belangen. In juni gaat de raad zich buigen over de verkeerssituatie. Na de zomer zal er een ontwerp van het Europaplein liggen. Kermis en markt De kermis en de markt zijn daarbij twee belangrijke zaken waar nog keuzes in gemaakt moeten worden. De beste opstelling voor de markt leidt tot een aantrekkelijke inrichting van het gebied, maar ook een beperking van laad/losverkeer vanaf de Haven op zaterdag. Burgers, betrokkenen en de hele gemeenteraad hebben daarvoor een voorkeur. Met de betrokken ondernemers zal nog overleg plaats gaan vinden. Het ontwerp heeft ook gevolg voor de kermis. Die zal veranderen als er bomen in de Zeestraat komen, zoals dat eerder door de hele gemeenteraad werd omarmt. Zoals Zeevangs Belang al aangaf, is de discussie of 4 dagen kermis de inrichting moet bepalen, of dat de kermis zich moet voegen naar de inrichting. Ook daarover zal nog overleg plaatsvinden, vooruitlopend op besluitvorming in september. Maar het is een illusie te denken dat de kermis precies hetzelfde kan blijven, als we ook de Zeestraat een vriendelijker entree van het centrum willen maken, dan de geasfalteerde vlakte die het nu is. Handhaving Over allerlei stappen en besluiten is heel veel overleg geweest met iedereen die dat wilde. Een rode draad daarbij is de behoefte aan meer handhaving. Tot onze spijt kan de gemeente niet optreden tegen rijdend verkeer, alleen tegen foutparkeren. En waar de gemeente de kosten heeft voor de handhaving, gaan de opbrengsten naar de Rijksoverheid. Dit onderwerp is ook bij de landelijke overheid onder de aandacht gebracht. Zodra het mogelijk wordt om de opbrengsten naar de gemeente te laten gaan, is de VVD voor het gebruik van die extra mogelijkheden. En vooruitlopend daarop willen we kijken naar betere prioritering en intensivering van de handhaving. Want zonder handhaving hebben regels geen zin. Om diezelfde reden ondersteunt de VVD de oproep van het CDA om de toewijzing van parkeerontheffingen tegen het licht te houden. Veel mensen praten mee! In Volendam krijgen de plannen dit jaar een definitieve vorm. Maar daar houdt het niet op. Naast Volendam, staan ook in Edam en Oosthuizen eenrichtingsverkeer, vrachtverkeer, bebording, zebrapaden, rotondes en parkeerplaatsen aan de randen hoog op het prioriteitenlijstje. Op dit moment is het Verkeersplan in voorbereiding, waar wethouder Wim Runderkamp (VVD) deze onderdelen bespreekt met burgers. Tientallen hebben zich aangemeld om daar meerdere keren voor bij elkaar te komen, samen thema's te kiezen en maatregelen voor te stellen. De VVD is erg blij met die animo en we hebben hoge verwachtingen, want wie kent onveilige situaties beter dan de weggebruikers zelf?

Veel betrokkenheid bij aanpak oude kom Volendam en herinrichting Europaplein

VVD VVD CDA Edam-Volendam 30-05-2017 23:57

De herinrichtingsplannen rondom het Europaplein spelen al jaren. Maar sinds 2016 wordt het eensgezind opgepakt door een nieuwe coalitie. De uitvoering komt steeds dichterbij. Waar in 2015 de plannen vorm kregen en in 2016 werd besloten dat horeca en terrassen mogelijk en wenselijk zijn, wordt 2017 het jaar waarin samen de puntjes op de i komen en de uitvoering start!

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/22472/veel-betrokkenheid-bij-aanpak-oude-kom-volendam-en-herinrichting-europaplein

Verandering voor gemotoriseerd verkeer

Om het Europaplein autoluw te maken, wordt het rondjesrijden door de Ventersgracht onmogelijk gemaakt. Ook de Stationstraat wordt met dat doel afgesloten. Daarnaast wordt het vrachtverkeer gereguleerd (max 8 meter, 7,5 ton en laden/lossen tussen 6.00-11.00 uur). Dat beperkt de overlast en verbetert de veiligheid. Wij realiseren ons dat niet iedereen alleen voordelen zal zien, maar zoals vaak met veranderingen, verwachten wij dat de uitkomst heel snel went omdat er vooral voordelen aan zitten.

Draagvlak

De herinrichting van het Europaplein zal eind van het jaar beginnen. Het door wethouder Wim Runderkamp (VVD) gepresenteerde ontwerp op hoofdlijnen kan op veel positieve reacties rekenen. Niet alleen applaudisseerde de raad er al eens voor, ook bij diverse bijeenkomsten voor alle inwoners waren de geluiden bijna zonder uitzondering positief. De meningen verschillen vaak over details en individuele belangen. In juni gaat de raad zich buigen over de verkeerssituatie. Na de zomer zal er een ontwerp van het Europaplein liggen.

Kermis en markt

De kermis en de markt zijn daarbij twee belangrijke zaken waar nog keuzes in gemaakt moeten worden. De beste opstelling voor de markt leidt tot een aantrekkelijke inrichting van het gebied, maar ook een beperking van laad/losverkeer vanaf de Haven op zaterdag. Burgers, betrokkenen en de hele gemeenteraad hebben daarvoor een voorkeur. Met de betrokken ondernemers zal nog overleg plaats gaan vinden. Het ontwerp heeft ook gevolg voor de kermis. Die zal veranderen als er bomen in de Zeestraat komen, zoals dat eerder door de hele gemeenteraad werd omarmt. Zoals Zeevangs Belang al aangaf, is de discussie of 4 dagen kermis de inrichting moet bepalen, of dat de kermis zich moet voegen naar de inrichting. Ook daarover zal nog overleg plaatsvinden, vooruitlopend op besluitvorming in september. Maar het is een illusie te denken dat de kermis precies hetzelfde kan blijven, als we ook de Zeestraat een vriendelijker entree van het centrum willen maken, dan de geasfalteerde vlakte die het nu is.

Handhaving

Over allerlei stappen en besluiten is heel veel overleg geweest met iedereen die dat wilde. Een rode draad daarbij is de behoefte aan meer handhaving. Tot onze spijt kan de gemeente niet optreden tegen rijdend verkeer, alleen tegen foutparkeren. En waar de gemeente de kosten heeft voor de handhaving, gaan de opbrengsten naar de Rijksoverheid. Dit onderwerp is ook bij de landelijke overheid onder de aandacht gebracht. Zodra het mogelijk wordt om de opbrengsten naar de gemeente te laten gaan, is de VVD voor het gebruik van die extra mogelijkheden. En vooruitlopend daarop willen we kijken naar betere prioritering en intensivering van de handhaving. Want zonder handhaving hebben regels geen zin. Om diezelfde reden ondersteunt de VVD de oproep van het CDA om de toewijzing van parkeerontheffingen tegen het licht te houden.

Veel mensen praten mee!

In Volendam krijgen de plannen dit jaar een definitieve vorm. Maar daar houdt het niet op. Naast Volendam, staan ook in Edam en Oosthuizen eenrichtingsverkeer, vrachtverkeer, bebording, zebrapaden, rotondes en parkeerplaatsen aan de randen hoog op het prioriteitenlijstje. Op dit moment is het Verkeersplan in voorbereiding, waar wethouder Wim Runderkamp (VVD) deze onderdelen bespreekt met burgers. Tientallen hebben zich aangemeld om daar meerdere keren voor bij elkaar te komen, samen thema's te kiezen en maatregelen voor te stellen. De VVD is erg blij met die animo en we hebben hoge verwachtingen, want wie kent onveilige situaties beter dan de weggebruikers zelf?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.