Bestemmingsplan Overeind 84
Er wordt al geruime tijd gesproken over het herontwikkelen van de bedrijfslocatie aan
het Overeind 84 in Schalkwijk. Naast de huidige agrarische bestemming heeft de
monumentale boerderij de functie van kleinschalig vergader- en recreatiecentrum
gericht op de zakelijke markt.
De voorgestane herontwikkeling van de planlocatie gaat uit van een mix van
maatschappelijke en recreatieve functies in combinatie met de bouw van 5 woningen.
Het betreft een kwalitatieve uitbreiding van de huidige vergaderfaciliteiten en het
realiseren van een boomgaard en een moestuin.
De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende
bestemmingsplan. Om de ontwikkelingen daadwerkelijk mogelijk te maken is een
wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. Het ruimtelijk concept van de ontwikkeling gaat uit van een traditioneel boerenerf met
daar om heen de al bestaande en nieuwe functies. Met dit concept wordt aangesloten
bij de ruimtelijke karakteristiek van het (voormalige) boerenerf.
Op 10 oktober 2017
stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan van 26 oktober tot en
met 6 december 2017 ter inzage lag.
Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke
wijzigingen nodig gebleken. Door het college wordt dan ook voorgesteld het bestemmingsplan
ongewijzigd vast te stellen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Afstemmingsverordening Participatiewet IOAW en IOAZ Werk en Inkomen Lekstroom
Een Afstemmingsverordening bevat de regels op welke wijze uitkeringen worden
verlaagd als sanctie op het overtreden van verplichtingen. In verband met een aantal
aanvullingen en aanpassingen in de Participatiewet is het noodzakelijk de
Afstemmingsverordening zoals die vastgesteld is op 16 december 2014 (gepubliceerd
27-01-2015) op een aantal onderdelen te wijzigen.
In eerste instantie betrof het hierbij
enkel technische wijzigingen. Op basis van een negatief advies van de Cliëntenraad in
januari 2017 is besloten tot een integrale herziening van de Afstemmingsverordening.
De uitgangspunten voor de integrale herziening van de Afstemmingsverordening zijn:
Maatwerk te leveren door meer vanuit de leefwereld van de klant te opereren.Heldere en toepasbare regels te formuleren.
WIL klanten van wie de uitkering wordt verlaagd, altijd te horen.
Een gelijke Afstemmingsverordening in te voeren voor alle deelnemende WIL -
gemeenten.
Ook worden hierbij de Afstemmingsverordeningen voor de Participatiewet,
Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
(IOAW) en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte
zelfstandigen (IOAZ) geïntegreerd.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden
De huidige Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden is
vastgesteld in 2011. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft inmiddels een nieuwe geactualiseerde
modelverordening uitgebracht. Aan de hand hiervan is de verordening van Houten
aangepast. Deze nieuwe verordening moet vastgesteld worden door de raad.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Kaderbrief GGDrU 2019
Het algemeen bestuur van de GGDrU (Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht) stelt de gemeenteraad in de
gelegenheid om een zienswijze over de kaderbrief 2019 in te dienen voor
besluitvorming in het algemeen bestuur op 28 maart 2018. In de kaderbrief staan de algemene financiële en beleidsmatige kaders.
In het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen (2018), waardoor GGDrU
na de verkiezingen een nieuwe samenstelling van het algemeen en dagelijks bestuur
zal krijgen, wordt geopteerd voor een begroting voor het jaar 2019, die grotendeels
een continuering zal zijn van het bestaande door het bestuur van GGDrU vastgestelde
beleid. Daarom is dit keer gekozen voor een beleidsarm document in de vorm van een
kaderbrief. Tijdige en transparante communicatie over eventuele financiële
consequenties van het ombuigingsplan en de aanbesteding Digitaal Dossier
Jeugdgezondheidszorg (DDJGZ) voor de gemeenten is van belang; zodoende wordt
de raad voorgesteld hier middels een zienswijze nog eens nadrukkelijk aandacht voor
te vragen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Oprichting van een coöperatie door GGD regio Utrecht
De GGD'en regio Utrecht, Hollands Noorden en Twente hebben besloten gezamenlijk
voor de jeugdgezondheidszorg een nieuw digitaal dossier te ontwikkelen en te
implementeren. Voor de juridische vorm van deze samenwerking zijn verschillende
vormen mogelijk. Na het verkennen van meerdere vormen blijkt de meest eenvoudige
oplossing voor samenwerking de coöperatieve vereniging te zijn, een coöperatie. De
beoogde coöperatie zal geen medewerkers in dienst hebben en hieraan worden geen
taken, verantwoordelijkheden of bevoegdheden overgedragen. Het bestuur bestaat uit
de directies van de deelnemende GGD'en, die binnen het mandaat kunnen handelen
dat ze van hun bestuur hebben gekregen.
De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met het voorstel met
betrekking tot oprichting van een coöperatie. Als zienswijze wordt voorgesteld
aandacht te vragen voor het eenduidig beleggen van taken en verantwoordelijkheden
van de nieuwe coöperatie en het voldoen aan alle wettelijke voorwaarden voor
informatiebeveiliging van het beheer van het digitaal dossier.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Wijziging Verordening maatschappelijke ondersteuning
De aanleiding voor het wijzigen van de verordening en het besluit is een aantal uitspraken
van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) en een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo
2015.
Op 18 mei 2016 heeft de CRvB uitspraak
gedaan over de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning. Naar aanleiding
hiervan heeft de VNG besloten de regeling van zowel de eigen bijdrage voor
maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten (pgb’s), als die voor algemene voorzieningen, voortaan volledig in
de raadsverordening neer te leggen. Op basis hiervan heeft de VNG de modelverordening
gewijzigd.
Op 17 mei 2017 heeft de CRvB uitspraak
gedaan in een Wmo-zaak over verboden delegatie die betrekking heeft op de regels voor
het pgb.
Gemeenteraden dienen terughoudendheid te betrachten bij het delegeren van
bevoegdheden aan het college. De essentialia van het voorzieningenpakket dienen in de
Verordening te worden vastgelegd. Het differentiëren met betrekking tot de hoogte van pgb
tarieven behoort tot de essentialia.
Bovendien is vanaf 1 juni 2017 een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 van
kracht; een Algemene Maatregel van bestuur (AMvB) over een reële kostprijs is van
toepassing. Hierdoor is de gemeente verplicht over dit onderwerp een aantal zaken op te
nemen in de verordening.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Kadernota 2019 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht
(VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor
aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen.
Het financiële kader wordt jaarlijks herijkt op basis van de bepalingen uit de
bijdrageverordening. Deze herijking betreft de volgende onderwerpen:
Bijstelling verdeling op basis van ijkpuntscores gemeentefonds
Loon- en prijsaanpassing
Herijking lasten FLO-overgangsrecht
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
Technische correcties
De overige ontwikkelingen gaan over het bestaande beleid.
Conform de kadernota 2019 stijgt de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Houten met
€168.000 ten opzichte van de bijdrage 2018. Hiervan is € 75.000 onvermijdelijk van aard
vanwege het financiële kader. En € 53.000 structureel van aard vanwege de exogene
beleidsontwikkelingen en € 40.000 incidenteel van aard vanwege het experiment
multifunctionele paraatheid.
De raad besluit hierover een zienswijze in te brengen.
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.
Actualisering Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2018
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt gewijzigd. De raad wordt onder
andere voorgesteld een artikel over woonoverlast op te nemen en de bevoegdheden
van de burgemeester uit te breiden met de mogelijkheid tot het instellen van mobiel
cameratoezicht. Ook wordt de evenementenvergunning verder gedereguleerd voor
amateur sportwedstrijden en krijgt het college de bevoegdheid om makkelijker in te
grijpen op bedelarij.
Tot slot wordt een aantal redactionele en tekstuele wijzigingen voorgesteld die vooral
gebaseerd zijn op de model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten
(VNG).
Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.