👨‍🎓Democratiespel👩‍🎓 Op 6 december organiseerde ProDemos - Huis voor democratie en rechtsstaat wederom het Democratiespel voor leerlingen van het MBO. Het spel speelde zich af in de Raadszaal van het stadhuis van Arnhem. Naast de raadsleden Susan van Ommen, D66 Arnhem (ochtend) en Menno Loos VVD Arnhem (middag) gaf ook onze fractievoorzitter Guus van der Laak (ochtend en middag) acte de presence. De bedoeling van dit spel is om deze leerlingen inzicht te geven over welke onderwerpen de gemeenteraad besluiten neemt en hoe dat in zijn werk gaat. Om het proces bij de leerlingen goed te laten beklijven, mochten zij zich over het onderwerp “Meer openbaar vervoer in kleine dorpen” buigen. Uit hun midden werden 2 wethouders benoemd en werd de rest verdeeld in coalitiepartijen en oppositieparten verdeeld. Nadat de wethouder het voorstel had toegelicht mochten de fracties hun mening geven. Ook bestond de mogelijkheid om vragen aan de wethouders te stellen, maar door gebrek aan tijd om het voorstel goed voor te bereiden kwam men daar niet aan toe. Vervolgens mochten de fracties voorstellen bedenken en lobbyen bij de andere fracties. En dan begint de raadsvergadering. Guus van der Laak in de rol van burgemeester leidde de vergadering en probeerde alles in goede banen te leiden. Geassisteerd door griffier Thomas (Prodemos) werden de voorstellen besproken en debatten uitgelokt. Tenslotte werden de voorstellen en het raadsvoorstel in stemming gebracht. Uiteindelijk zijn niet alle voorstellen aangenomen, maar de leerlingen (en ook de assisterende raadsleden) hebben zich kostelijk vermaakt. Na afloop mochten de leerlingen nog vragen stellen aan de raadsleden. Dat varieerde van “waarom bent u in de politiek gegaan?”, “hoe kan ik ook hier terecht komen?”, “wat vind u van discriminerende partijen?” tot “waarom duurt het zolang totdat je een BSN-nummer krijgt?”. Wat wel opviel, was dat de leerlingen zich meer druk maakten om de plannen en minder om het geld dat daarvoor nodig is. De leerlingen en hun begeleider (leraar) gingen in ieder geval tevreden naar school terug.