SCHOLIERENLIJN NAAR DRIESTAR BLIJFT VOORLOPIG RIJDEN Vandaag werden wij door onze statenleden van ChristenUnie en SGP op de hoogte gebracht van het besluit wat gedeputeerde staten eerder deze week hebben genomen over de scholierenlijnen 646 en 647 naar de Driestar in Gouda De provincie was voornemens om die lijn vanaf medio december in te korten tot het NS station in Woerden, waarna de kinderen met de trein verder moeten naar Gouda. Door de grote hoeveelheid onrust die dit besluit gaf, waar velen richting de provincie uiting aan hebben gegeven, maar ook statenleden, raadsleden en wethouders de provincie op hebben aangesproken, is nu besloten dat de lijnen zoals nu in tact blijven tot aan de zomer van 2019. Wat ons betreft blijft de lijn ook na de zomer 2019 in tact, want zij voorziet duidelijk in een behoefte. Maar dit uitstel met een half jaar geeft ook ruimte om als politiek, school en ouders wellicht te zoeken naar een goed alternatief.
3 documenten
RTV Ronde VenenINKORTING ...
ChristenUnie SGP Utrecht 18-07-2018 17:40
INKORTING DRIESTAR-LIJNEN ONDER DE AANDACHT TWEEDE KAMER: De voorgestelde inkorting van de Driestar-lijnen is onder de aandacht gebracht bij partijen in de Tweede Kamer, meldt de fractie ChristenUnie - SGP De Ronde Venen in een persbericht. Eind mei werd bekend dat Syntus Utrecht en de Provincie Utrecht het voornemen hebben de scholierenlijnen 646 en 647 naar het Driestar College Gouda drastisch in te korten. Een besluit met grote gevolgen voor de ca. 150 kinderen en hun ouders, voor een groot deel afkomstig uit De Ronde Venen. Het gaat daarbij merendeels om leerlingen die vanwege hun geloofsovertuiging het Driestar College in de Gemeente Gouda bezoeken. Het Driestar College is een christelijke scholengemeenschap op reformatorische grondslag. De gemeente is verplicht te zorgen voor vervoer van leerlingen, waarbij de gemeente eventueel ook een deel van de kosten van het leerlingenvervoer vergoedt. Het voornemen is de bus niet meer verder te laten rijden dan het NS-station in Woerden, waar de leerlingen dan met de trein verder moeten naar Gouda. Hoewel dat een logische stap lijkt te zijn, zijn de gevolgen groot. Enerzijds hebben die betrekking op de kosten, die per kind mogelijk met ca. 80 tot 90% stijgen. “In euro’s betekent dat ten minste zo’n € 700 per jaar, maar als je meerdere kinderen hebt die gebruikmaken van deze lijn, dan kunnen die kosten al snel oplopen tot 2 a 3 duizend euro per gezin” geeft Wim Stam fractievoorzitter van CU-SGP aan. Anderzijds zijn er vragen over de haalbaarheid, met name de vraag of NS in de spits zo’n groot aantal extra passagiers kan verwerken, dan wel hoe de kinderen op school komen bij uitval van de trein tussen Woerden en Gouda. Inmiddels is de kwestie ook al besproken in de commissie Mobiliteit van de Provinciale Staten Utrecht en hebben de fracties van de ChristenUnie Provincie Utrecht en van de SGP Utrecht vragen hierover gesteld aan de gedeputeerde. Ook in andere gemeenten krijgt dit aandacht. Zo werd afgelopen dinsdag in Gemeente Stichtse Vecht nog een motie over deze kwestie aangenomen. CU-SGP heeft begin deze week op haar website al een vervolgartikel geplaatst, waarin de ontwikkelingen van de afgelopen weken worden geschetst. Een deel van de oplossing ligt mogelijk bij het rijk, want de forse kostenstijging wordt veroorzaakt doordat er geen tariefintegratie is tussen NS enerzijds en het lokaal/regionaal busvervoer anderzijds. “Daarom hebben we ons ook tot onze Tweede Kamerfracties gewend”, vervolgt Stam. “We hebben hen deze kwestie voorgelegd en hebben hen gevraagd of zij mogelijkheden zien om een rol te spelen om die tariefintegratie mogelijk te maken”. Afgelopen vrijdag werd bekend dat de Kamerleden Stieneke van der Graaf (vervoer) en Eppo Bruins (onderwijs) hierover vragen hebben gesteld aan de staatssecretaris voor Infrastructuur Stientje van Veldhoven en aan minister Arie Slob voor Onderwijs. Daarin vragen de Kamerleden of beide bewindslieden een (bijna) verdubbeling van kosten ook niet erg onredelijk vinden en of zij in overleg willen treden met de betrokken partijen om dat probleem op te lossen. De ChristenUnie-SGP wacht de uitkomsten hiervan met spanning af.
Nog geen oplossing voor Leerdamse ...
ChristenUnie SGP Leerdam 28-10-2017 14:11
Nog geen oplossing voor Leerdamse spoorbomen LEERDAM • Het duurt nog een paar jaar voor Leerdammers minder lang hoeven te wachten voor de gesloten spoorbomen in het centrum. Dat liet wethouder Teus Meijdam de gemeenteraad donderdag weten. ProRail zou proberen nog dit jaar wat te doen aan die wachttijden die vooral in de 'spits' flinke wachtrijen veroorzaken in het centrum van de Glasstad. Maar dat blijkt de spoorbeheerder niet waar te kunnen maken. Doorgeschoven "Het slechte nieuw is dat dit jaar er niets meer gebeurt. De zaak wordt doorgeschoven naar 2019 en misschien zelfs 2020."Dat komt omdat ProRail op dit moment de situatie van een paar honderd overwegen onderzoekt. "Het goede nieuws is dat er inmiddels een methode is ontwikkeld die meer tijdwinst oplevert", vertelde Meijdam. Eerst leek een winst van hooguit acht tot tien seconden per passage mogelijk, nu zou het al gaan om vijftien tot twintig seconden. Harry Wolting CU) en 'spoorboomridder' Matteo de Visser (SGP) – die de problemen al eerder aankaartten – schrokken van het uitstel. "Dat betreuren we zeer. Welke maatregelen nemen we in de tussentijd, want de problemen worden steeds groter." Alternatieven Volgens de wethouder blijft de gemeente druk uitoefenen op ProRail om de Leerdamse situatie zo snel mogelijk aan te passen. En daarnaast zijn er alternatieve oplossingen, zoals de aanleg van een tunnel of een rondweg. Maar realisatie daarvan kost ook tijd, terwijl beide varianten fors in de papieren lopen: al gauw tien tot twaalf miljoen euro. André Bijl (Het Kontakt)