Nieuws van D66 in Midden-Groningen over D66 inzichtelijk

44 documenten

Stand van zaken Duurzaamheid

D66 D66 Midden-Groningen 15-02-2017 15:36

Op verzoek van de fractie van D66 is duurzaamheid opnieuw geagendeerd in de opiniërende raad van Hoogezand-Sappemeer op 13 februari 2017. Hierbij mijn bijdrage inclusief links naar de bronnen.

Beste mede-raadsleden, college, inwoners van Hoogezand-Sappemeer,

Ik maak mij ernstig zorgen over de duurzaamheid van onze gemeente. Ja, ik weet dat duurzaamheid inmiddels een containerbegrip is geworden, maar het verwijst naar de houdbaarheid van ons ecosysteem waarbij alles met elkaar verbonden is. Het gaat om de toekomst van de aarde en specifiek onze leefomgeving voor ons en onze kinderen. De vraag is niet of we iets moeten doen maar waar je moet of kunt beginnen.

SDG’s

Er zijn in september 2015 door de Verenigde Naties 17 mondiale Sustainable Development Goals (SDG’s) opgesteld met een agenda tot 2030. Deze doelen hebben deels een overlap met bestaande Nationale duurzaamheidsdoelstellingen voor 2020 zoals Ambitie 2020 en MVO-Nederland voor ondernemers waarbij de rijksoverheden maar ook lagere overheden een voorbeeld zijn door o.a. duurzaam in te kopen.

De 17 Sustainable Development Goals (SDG’s)

[SDG Nederland | Global Goals for Sustainable Development – Wat lokale overheden moeten weten (pdf) | Governance monitor duurzame gemeenten 2016 – Bestuurlijke duurzaamheidsambities en hun uitvoering door 390 gemeenten in Nederland Monitor (pdf) | Meten van SDG’s door CBS]

Klimaatakkoord

Naast de SDG’s en de duurzaamheidsagenda’s is er ook een klimaatakkoord afgesloten in Parijs in december 2015 wat stelt dat de aarde nog maximaal 2 graden mag opwarmen met als doelstelling dat uiterlijk in 2050 alle energie 100% duurzaam wordt opgewekt zonder fossiele brandstoffen. Tussendoelen voor 2023 zijn 25% en 2030 minimaal 50% duurzame energie en minder C02 (ten opzichte van 1990).

De SDG’s en het Klimaatakkoord worden nergens genoemd in de raadsbrief RB40 september 2016 over de voorgang van duurzaamheid.

Gemeentelijke Duurzaamheidsindex

Nu de huidige situatie in Hoogezand-Sappemeer. Volgens de Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDindex.NL) scoort onze gemeente al meerdere jaren zeer slecht ten opzichte van de andere 390 gemeenten in NL: een 3,5 bij de laatste 15 van Nederland. Dit is voor alle 3 dimensies: Mens en maatschappij, Milieu en Energie en Economie. Economie scoort het slechtst: 2,3 met name door de werkloosheid en slechte werkgelegenheid).

Indicator scores Hoogezand-Sappemeer 2016 – GDindex.nl

In de D66 motie Duurzaamheid HS van 4 juli 2016 werd o.a. gevraagd minimale doelstellingen (of richtingen) te formuleren en meer zichtbaar bezig te zijn met duurzaamheid en onderzoek te doen naar mogelijkheid van hergebruik (re-use ipv recycling (=downcycling/vernietiging tot grondstof) van materialen bij het Afval Aanbreng Punt (AAP) om de lokale en regionale circulaire economie te bevorderen. Dit is niet gebeurd.

Uitvoering motie en duurzaamheidsbeleid

Er wordt door de gemeente HS wel deelgenomen aan het Koploperproject Groningen en er is nu een Duurzame Vonk van HS waar overigens geen doelen of doelstellingen bij zijn geformuleerd. en de vraag: Wat is duurzaamheid?  is weinig concreet. Een verwijzing naar de SDG’s en het klimaatakkoord ontbreekt. De specifieke uitdagingen voor Hoogezand-Sappemeer en Midden-Groningen op het gebied van Economie (werkgelegenheid en duurzame inzetbaarheid) en Mens en Maatschappij (minima, sociale zekerheid en gezondheid) worden niet genoemd. Het doel van deze prijs (het actief stimuleren en ophalen van duurzame ideeën bij bedrijven en inwoners) wordt daarmee wel erg vrijblijvend. De motie Duurzaamheid HS is dus slechts gedeeltelijk uitgevoerd en er lijkt sprake van minimale inspanning. Ik maak me persoonlijk zorgen over het lage ambitieniveau van onze gemeente gezien de feitelijke gegevens (zie: GDindex.NL en Waarstaatjegemeente.nl) waarin we op duurzaamheid maar ook veel andere terreinen slecht scoren. Ik constateer dat slechte scores (van duurzaamheid kpi’s) tot nu toe geen aanleiding zijn om lopend beleid aan te passen of aan te scherpen en uit het feit dat de SDG’s en het klimaatakkoord in de gemeentelijke beleidsstukken nog nergens genoemd worden concludeer ik dat er op dit moment nog geen aansluiting is bij het landelijk duurzaamheids beleid.

In het Kompas voor Midden-Groningen staat (p.19): Doel is om de afhankelijkheid van fossiele energie te verkleinen. De nieuwe gemeente kan het symbool van duurzaamheid worden. Hoe denkt de gemeente dit te bereiken met de huidige inspanning?

Deel jij mijn zorgen? En wat zouden volgens jou de aandachtspunten / speerpunten van duurzaamheid moeten zijn?

Toine Fennis.

 

D66 Hoogezand-Sappemeer - Nu vooruit!

Stand van zaken Duurzaamheid

D66 D66 Midden-Groningen 15-02-2017 00:00

Op verzoek van de fractie van D66 is duurzaamheid opnieuw geagendeerd in de opiniërende raad van Hoogezand-Sappemeer op 13 februari 2017. Hierbij mijn bijdrage inclusief links naar de bronnen.

Beste mede-raadsleden, college, inwoners van Hoogezand-Sappemeer,

Ik maak mij ernstig zorgen over de duurzaamheid van onze gemeente. Ja, ik weet dat duurzaamheid inmiddels een containerbegrip is geworden, maar het verwijst naar de houdbaarheid van ons ecosysteem waarbij alles met elkaar verbonden is. Het gaat om de toekomst van de aarde en specifiek onze leefomgeving voor ons en onze kinderen. De vraag is niet of we iets moeten doen maar waar je moet of kunt beginnen.

Er zijn in september 2015 door de Verenigde Naties 17 mondiale Sustainable Development Goals (SDG’s) opgesteld met een agenda tot 2030. Deze doelen hebben deels een overlap met bestaande Nationale duurzaamheidsdoelstellingen voor 2020 zoals Ambitie 2020 en MVO-Nederland voor ondernemers waarbij de rijksoverheden maar ook lagere overheden een voorbeeld zijn door o.a. duurzaam in te kopen.

[SDG Nederland | Global Goals for Sustainable Development – Wat lokale overheden moeten weten (pdf) | Governance monitor duurzame gemeenten 2016 – Bestuurlijke duurzaamheidsambities en hun uitvoering door 390 gemeenten in Nederland Monitor (pdf) | Meten van SDG’s door CBS]

Naast de SDG’s en de duurzaamheidsagenda’s is er ook een klimaatakkoord afgesloten in Parijs in december 2015 wat stelt dat de aarde nog maximaal 2 graden mag opwarmen met als doelstelling dat uiterlijk in 2050 alle energie 100% duurzaam wordt opgewekt zonder fossiele brandstoffen. Tussendoelen voor 2023 zijn 25% en 2030 minimaal 50% duurzame energie en minder C02 (ten opzichte van 1990).

De SDG’s en het Klimaatakkoord worden nergens genoemd in de raadsbrief RB40 september 2016 over de voorgang van duurzaamheid.

Nu de huidige situatie in Hoogezand-Sappemeer. Volgens de Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDindex.NL) scoort onze gemeente al meerdere jaren zeer slecht ten opzichte van de andere 390 gemeenten in NL: een 3,5 bij de laatste 15 van Nederland. Dit is voor alle 3 dimensies: Mens en maatschappij, Milieu en Energie en Economie. Economie scoort het slechtst: 2,3 met name door de werkloosheid en slechte werkgelegenheid).

In de D66 motie Duurzaamheid HS van 4 juli 2016 werd o.a. gevraagd minimale doelstellingen (of richtingen) te formuleren en meer zichtbaar bezig te zijn met duurzaamheid en onderzoek te doen naar mogelijkheid van hergebruik (re-use ipv recycling (=downcycling/vernietiging tot grondstof) van materialen bij het Afval Aanbreng Punt (AAP) om de lokale en regionale circulaire economie te bevorderen. Dit is niet gebeurd.

Er wordt door de gemeente HS wel deelgenomen aan het Koploperproject Groningen en er is nu een Duurzame Vonk van HS waar overigens geen doelen of doelstellingen bij zijn geformuleerd. en de vraag: Wat is duurzaamheid?  is weinig concreet. Een verwijzing naar de SDG’s en het klimaatakkoord ontbreekt. De specifieke uitdagingen voor Hoogezand-Sappemeer en Midden-Groningen op het gebied van Economie (werkgelegenheid en duurzame inzetbaarheid) en Mens en Maatschappij (minima, sociale zekerheid en gezondheid) worden niet genoemd. Het doel van deze prijs (het actief stimuleren en ophalen van duurzame ideeën bij bedrijven en inwoners) wordt daarmee wel erg vrijblijvend. De motie Duurzaamheid HS is dus slechts gedeeltelijk uitgevoerd en er lijkt sprake van minimale inspanning. Ik maak me persoonlijk zorgen over het lage ambitieniveau van onze gemeente gezien de feitelijke gegevens (zie: GDindex.NL en Waarstaatjegemeente.nl) waarin we op duurzaamheid maar ook veel andere terreinen slecht scoren. Ik constateer dat slechte scores (van duurzaamheid kpi’s) tot nu toe geen aanleiding zijn om lopend beleid aan te passen of aan te scherpen en uit het feit dat de SDG’s en het klimaatakkoord in de gemeentelijke beleidsstukken nog nergens genoemd worden concludeer ik dat er op dit moment nog geen aansluiting is bij het landelijk duurzaamheids beleid.

In het Kompas voor Midden-Groningen staat (p.19): Doel is om de afhankelijkheid van fossiele energie te verkleinen. De nieuwe gemeente kan het symbool van duurzaamheid worden. Hoe denkt de gemeente dit te bereiken met de huidige inspanning?

Deel jij mijn zorgen? En wat zouden volgens jou de aandachtspunten / speerpunten van duurzaamheid moeten zijn?

Toine Fennis.

 

HS binnenkort zichtbaar Duurzamer

D66 D66 VVD CDA Midden-Groningen 10-07-2016 09:28

De fractie van D66 HS heeft op 4 juli jl. een breedgedragen motie Duurzaamheid HS ingediend (mede ondertekend door VVD, CU, CDA en SP) wat ervoor moet zorgen dat de gemeente kwalitatieve en meetbare doelstellingen formuleert op het gebied van duurzaamheid, de gemeente een duurzaamheidsprijs in gaat voeren, de gemeente een zichtbare voorbeeldrol vervult naar inwoners door zelf mee te doen aan het Koploperproject Groningen, en de gemeente onderzoek gaat doen naar hergebruik van afval (zoals hout, metaal en E-waste) van het AAP (Afval Aanbreng Punt).

Het kompas duurzaamheid Begin 2016 stelde de fractie van D66 op basis van de duurzaamheidscijfers van de GDindex.nl vast dat de gemeente Hoogezand-Sappemeer al enkele jaren op de meeste punten ruim beneden het landelijk gemiddelde scoort.

Bij de raadsvergaderingen heeft D66 vragen gesteld over de slechte score op de gdindex en de definitie en doelstellingen van het actieplan duurzaamheid uit 2014, er is samen met VVD een gesprek gevoerd met twee beleidsmedewerkers duurzaamheid waaruit bleek dat er geen actief beleid werd gevoerd op duurzaamheid maar dat er middels een duurzaamheidsparagraaf (verwijzend naar de Tripple Bottom Line (TBL): People, Planet, en Profit waarmee in beleidsstukken (zonder nadere doelstellingen) invulling wordt gegeven aan duurzaamheid.

De fractie van D66 HS heeft eerder dit jaar ook deelgenomen aan de de informatieavond over duurzaamheid waar de focus van de gemeente vooral leek te liggen op de energietransitie en het experimenteel kleinschalig warmtenet en de voorbeeldrol van de gemeente niet zichtbaar leek te zijn. Toen in de voorjaarsbrief en jaarstukken 2015 opnieuw bleek dat het ophalen van kansrijke ideeën van inwoners en ondernemers opnieuw vertraagd was, werd duidelijk dat het thema duurzaamheid wel een extra boost kan gebruiken, zeker gezien het eind 2015 vastgestelde klimaatakkoord in Parijs wat landen verplicht inspanningen te doen om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan (maximaal 1,5 graad tot 2050) en de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (die de millenniumdoelen vervangen).

D66 streeft naar een duurzame en harmonieuze samenleving.  Wij willen de wereld om ons heen tegemoet treden met respect en mededogen. Dat geldt voor de mensen om ons heen en voor onze omgeving. De aarde is niet van ons en dus geen gebruiksartikel. We willen stoppen met het uitputten en vervuilen van onze leefomgeving. We willen dat in de discussie over natuur en milieu niet het behoud, maar de aantasting van natuur en milieu beargumenteerd wordt.

https://hoogezandsappemeer.d66.nl/2016/07/10/hs-binnenkort-zichtbaar-duurzamer/GDindex 2015 Hoogezand-Sappemeer

Bron: GDindex.nl

In de motie Duurzaamheid HS wordt als informatiebron verwezen naar het spinnenweb van de GDindex, en de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN waar ook Nederland zich aan heeft gecommitteerd.

 

SDG: UN - 17 sustainable development goals

Bron: sustainabledevelopment.un.org

 

 

 

 

 

 

D66 Hoogezand-Sappemeer - Nu vooruit!

HS binnenkort zichtbaar Duurzamer

D66 D66 Midden-Groningen 10-07-2016 00:00

De fractie van D66 HS heeft op 4 juli jl. een breedgedragen motie Duurzaamheid HS ingediend (mede ondertekend door VVD, CU, CDA en SP) wat ervoor moet zorgen dat de gemeente kwalitatieve en meetbare doelstellingen formuleert op het gebied van duurzaamheid, de gemeente een duurzaamheidsprijs in gaat voeren, de gemeente een zichtbare voorbeeldrol vervult naar inwoners door zelf mee te doen aan het Koploperproject Groningen, en de gemeente onderzoek gaat doen naar hergebruik van afval (zoals hout, metaal en E-waste) van het AAP (Afval Aanbreng Punt).

Het kompas duurzaamheid Begin 2016 stelde de fractie van D66 op basis van de duurzaamheidscijfers van de GDindex.nl vast dat de gemeente Hoogezand-Sappemeer al enkele jaren op de meeste punten ruim beneden het landelijk gemiddelde scoort.

Bij de raadsvergaderingen heeft D66 vragen gesteld over de slechte score op de gdindex en de definitie en doelstellingen van het actieplan duurzaamheid uit 2014, er is samen met VVD een gesprek gevoerd met twee beleidsmedewerkers duurzaamheid waaruit bleek dat er geen actief beleid werd gevoerd op duurzaamheid maar dat er middels een duurzaamheidsparagraaf (verwijzend naar de Tripple Bottom Line (TBL): People, Planet, en Profit waarmee in beleidsstukken (zonder nadere doelstellingen) invulling wordt gegeven aan duurzaamheid.

De fractie van D66 HS heeft eerder dit jaar ook deelgenomen aan de de informatieavond over duurzaamheid waar de focus van de gemeente vooral leek te liggen op de energietransitie en het experimenteel kleinschalig warmtenet en de voorbeeldrol van de gemeente niet zichtbaar leek te zijn. Toen in de voorjaarsbrief en jaarstukken 2015 opnieuw bleek dat het ophalen van kansrijke ideeën van inwoners en ondernemers opnieuw vertraagd was, werd duidelijk dat het thema duurzaamheid wel een extra boost kan gebruiken, zeker gezien het eind 2015 vastgestelde klimaatakkoord in Parijs wat landen verplicht inspanningen te doen om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan (maximaal 1,5 graad tot 2050) en de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (die de millenniumdoelen vervangen).

D66 streeft naar een duurzame en harmonieuze samenleving.  Wij willen de wereld om ons heen tegemoet treden met respect en mededogen. Dat geldt voor de mensen om ons heen en voor onze omgeving. De aarde is niet van ons en dus geen gebruiksartikel. We willen stoppen met het uitputten en vervuilen van onze leefomgeving. We willen dat in de discussie over natuur en milieu niet het behoud, maar de aantasting van natuur en milieu beargumenteerd wordt.

In de motie Duurzaamheid HS wordt als informatiebron verwezen naar het spinnenweb van de GDindex, en de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN waar ook Nederland zich aan heeft gecommitteerd.

 

 

 

 

 

 

 

Met one-liners ben je er niet

D66 D66 Midden-Groningen 07-04-2016 08:54

https://hoogezandsappemeer.d66.nl/2016/04/07/one-liners/Krantenkop DVHNVergis je niet. D66 H-S streeft naar excellent en toekomstvast basisonderwijs voor alle kinderen in Hoogezand-Sappemeer. En tegelijkertijd wil D66 ook sterke dorpen en krachtige wijken waarin het plezierig leven is.

Het DvhN laat zich, bij het verzelfstandigingsdebat, voor het karretje spannen van de goedkope one-liners. “Het doek valt voor kleine scholen”. “Het openbaar onderwijs heeft jarenlang een te grote jas aan gehad.” Bekt lekker, maar is dat de samenvatting?

D66 heeft afgelopen maandag een motie ‘leefbaarheid van dorpen en wijken’ ingediend om dat onderwerp apart op de raadsagenda te krijgen. Dus los van het pijnlijke debat over de verzelfstandiging van het openbaar basisonderwijs (OBO H-S). Als de laatste basisschool in het dorp moet sluiten, heeft dat veel impact. Maar er is veel meer aan de hand.

De motie is overigens aangenomen, alhoewel wethouder Verschuren zich er wat makkelijk vanaf lijkt te maken met de opmerking dat het gemeentebestuur niet van bovenaf met beleid moet komen. Dat ‘de dorps- en wijkverenigingen aan zet zijn om een datum te prikken voor overleg’. Ja, ja, we komen er op nog terug!

Nu moet het gaan over het verzelfstandigingstraject van het openbaar basisonderwijs in deze gemeente. Wordt dit een ‘wild ride’? Loopt dit goed af? Want we zijn er nog lang niet!

De gevolgen van het reorganisatieplan OBO H-S worden pas echt voelbaar in het nieuwe schooljaar als er zo’n 20 fte minder meesters en juffen zijn. Dat voelen ze op de kleine scholen en dat voelen ze op de grote scholen. Er moet nog veel extra werk worden verricht om de plannen te realiseren. Dat brengt op iedere school een hoop stress en onrust. Wij roepen het huidige schoolbestuur op om vooral duidelijk en koersvast te blijven. Nog helderder uit te leggen waarom dit zo moet en waar de kansen liggen.

D66 wil dat de gemeente beter gaat communiceren over de opdracht van het huidige schoolbestuur OBO H-S. En over de rol van het gemeentebestuur, ook in voorgaande jaren. Waarom is er een tekort van 4,7 miljoen? Wat is er nou echt fout gegaan? Waarom zijn deze twee dorpsscholen nu niet meer te redden? Waarom kan Hoogezand-Sappemeer er niet wat geld bij leggen? Is de kas leeg?

Op al deze vragen is een goed antwoord te geven en D66 vindt dat wethouder Drenth daar een moedige poging toe heeft gedaan, maar het is klaarblijkelijk onvoldoende. Niet helder genoeg.

De fractie van D66 hoopt dat alle scholen van OBO H-S, de leerkrachten en de ouders de kop niet laten hangen. Grijp de kansen! Zoek nieuwe wegen. Ga intensief samenwerken. Zeg tegen college en raad hoe zij de pijn kunnen verzachten. En tegen dit ‘interim schoolbestuur’ zeggen wij: houd koers!

Wordt vervolgd.

D66 Hoogezand-Sappemeer - Nu vooruit!

Met one-liners ben je er niet

D66 D66 Midden-Groningen 07-04-2016 00:00

https://hoogezandsappemeer.d66.nl/2016/04/07/one-liners/Krantenkop DVHNVergis je niet. D66 H-S streeft naar excellent en toekomstvast basisonderwijs voor alle kinderen in Hoogezand-Sappemeer. En tegelijkertijd wil D66 ook sterke dorpen en krachtige wijken waarin het plezierig leven is.

Het DvhN laat zich, bij het verzelfstandigingsdebat, voor het karretje spannen van de goedkope one-liners. “Het doek valt voor kleine scholen”. “Het openbaar onderwijs heeft jarenlang een te grote jas aan gehad.” Bekt lekker, maar is dat de samenvatting?

Gemeente moet overcapaciteit leegstand benutten

D66 D66 Midden-Groningen 05-02-2016 13:15

Hij is raadslid voor D66 én voorzitter van de Stichting Burgerparticipatie Hoogezand. En vanuit deze rol ook verantwoordelijk voor De Badde; het schoolgebouw dat sinds 2014 beschikbaar gesteld is aan de inwoners van de wijk Gorecht. Toine Fennis: hij heeft ambities met De Badde. Maar vanzelf gaat het niet. Want De Badde moet niet alleen sociale en culturele meerwaarde genereren. Het moet ook inkomsten genereren en kosten doorberekenen aan gebruikers met krappe portemonnees. Dat kan heel gemakkelijk anders, vindt Fennis. Daarbij is wat hem betreft de gemeente aan zet.

‘In de Badde wordt al veel georganiseerd’, vertelt Fennis. Zo is er elke avond Thaiboksen, er wordt Zumba gedanst, er is Arabische les, muziek, een speelgoedbank en een Afrikaanse groep die regelmatig bijeenkomsten en maaltijden met een verhaal organiseert. Initiatieven van inwoners die iets organiseren in De Badde. Maar als de gemeente zijn beleid zou wijzigen denkt Fennis in De Badde niet alleen méér te kunnen organiseren, maar zouden er ook meer mensen gebruik van maken. Het probleem is namelijk: geld. Op dit moment moeten initiatiefnemers de kosten voor zaalhuur, schoonmaak, gebruik van toiletten in De Badde terugverdienen via de gebruikers van hun bijeenkomsten. Want ook De Badde heeft vaste lasten die wel betaald moeten worden. ‘Voordat er nog maar iets georganiseerd is, zijn er dus al kosten’, zegt Fennis. ‘En die moeten nu verrekend worden via deelnemers aan zo’n activiteit.’ En juist de mensen die willen meedoen aan activiteiten hebben vaak een krappe portemonnee. Om toch mee te kunnen doen aan activiteiten kunnen ze een gemeentelijke bijdrage vragen uit het Activiteitenfonds. Hiervoor moet de gemeente administratieve handelingen verrichten en het geld wordt op een privé rekening gestort. Dan pas zullen er mensen komen. ‘Als ze al komen’, zegt Fennis, ‘en dat geld niet aan bijvoorbeeld boodschappen besteden.’ Te veel drempels, vindt Fennis. Overbodige drempels ook. Wat hem betreft kan het veel eenvoudiger, met minder administratieve handelingen. Zijn voorstel: de gemeente sponsort de Badde met een jaarlijks bedrag waarmee de kosten voor telefoon, internet, schoonmaak en andere vaste lasten betaald kunnen worden. Die basiskosten hoeven dan niet meer te worden terugverdiend via gebruikers van de activiteiten. Waardoor de bijeenkomsten goedkoper worden en er meer gebruikers aan kunnen meedoen zonder een aanvraag uit het Activiteitenfonds te hoeven doen. Waardoor de gemeente weer minder administratieve handelingen hoeft uit te voeren. Waardoor er weer minder drempels zijn om mee te doen aan activiteiten. En er dus meer animo zal zijn. ‘Veel minder werk, maar wel veel meer voordelen’, zegt Fennis.

 

Activiteitenfonds

Volgens Toine Fennis zijn er voor de gemeente meerdere mogelijkheden om participatie te stimuleren. ‘De gemeente wil graag dat mensen zelf initiatieven nemen, maar werpt tegelijkertijd teveel barrières op’, zegt hij. ‘Dat zie je bijvoorbeeld bij de aanvraag van subsidies. In deze gemeente kan dat op dit moment alleen wanneer je een organisatie bent. Daarmee belemmer je initiatieven van bewoners, die gewoon iets willen organiseren. Ik zou willen voorstellen dat de gemeente hiervoor het Activiteitenfonds inzet. Zo kan iemand goedkoop iets organiseren en hoeven er geen financiële bijdragen aangevraagd te worden om mee te kunnen doen.’ Iets dergelijks zou de gemeente ook moeten doen voor mensen die een onderneming willen starten. ‘Als beginnend ondernemer heb je niet zo maar een ruimte van waaruit je kunt werken. Tegelijkertijd staan er in deze gemeente kantoorpanden leeg. Waarom biedt de gemeente deze panden niet aan startende ondernemers aan? Als stimulans? Ook dat levert meerdere voordelen op. Een inwoner kan ‘om niet’ een onderneming starten en de gemeente heeft een beheerder van een leegstaand pand.’ Dezelfde kansen ziet hij voor grotendeels onbenutte gymzalen.’Op dit moment kost de leegstand van gymzalen de gemeente geld. Wanneer je die beschikbaar zou stellen voor initiatieven van inwoners levert je die leegstand elk geval participatie op.’

 

Vitale onderneming

Terug naar De Badde: waar staat de Badde in 2020 als het aan Toine Fennis ligt? Ideeën genoeg. Toine Fennis zou willen dat er ook een bewonersbedrijf komt. Een groep bewoners die tegen geringe vergoeding mensen helpt met klusjes, de tuin onderhoudt, een peuterspeelzaal beheert of mensen helpt bij hun administratie. Sociaal ondernemerschap, ook zoiets. Ondernemers die mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt helpt werkervaring op te doen. Of zorgt dat er in De Badde mensen via dagbesteding een koffie- of lunchhuis op poten zetten. Bezoek in De Badde, dagbesteding in De Badde en inkomsten uit het werk. Zo zijn er wat Fennis betreft meerdere mogelijkheden om inkomsten en meerwaarde te genereren die De Badde een vitale onderneming maken. Schilderen met verstandelijk gehandicapten en de schilderijen verkopen, leerwerkplekken, basiscursussen voor startende ondernemers. Lezingen organiseren over bepaalde thema’s. Een repaircafé opzetten. De Badde als voorbeeld voor andere sociale vastgoedinitiatieven. Fennis is er nog niet. Maar wel onderweg. Want hij gelooft in zijn visie: uitnodigen, ontmoeten, verbinden, inspiratie en groei. Wie hieraan een bijdrage wil leveren, is van harte welkom in De Badde.

D66 Hoogezand-Sappemeer - Nu vooruit!

Gemeente moet overcapaciteit leegstand benutten

D66 D66 Midden-Groningen 05-02-2016 00:00

https://hoogezandsappemeer.d66.nl/2016/02/05/gemeente-moet-overcapaciteit-leegstand-benutten/burgers in de benen

Hij is raadslid voor D66 én voorzitter van de Stichting Burgerparticipatie Hoogezand. En vanuit deze rol ook verantwoordelijk voor De Badde; het schoolgebouw dat sinds 2014 beschikbaar gesteld is aan de inwoners van de wijk Gorecht. Toine Fennis: hij heeft ambities met De Badde. Maar vanzelf gaat het niet. Want De Badde moet niet alleen sociale en culturele meerwaarde genereren. Het moet ook inkomsten genereren en kosten doorberekenen aan gebruikers met krappe portemonnees. Dat kan heel gemakkelijk anders, vindt Fennis. Daarbij is wat hem betreft de gemeente aan zet.

‘In de Badde wordt al veel georganiseerd’, vertelt Fennis. Zo is er elke avond Thaiboksen, er wordt Zumba gedanst, er is Arabische les, muziek, een speelgoedbank en een Afrikaanse groep die regelmatig bijeenkomsten en maaltijden met een verhaal organiseert. Initiatieven van inwoners die iets organiseren in De Badde. Maar als de gemeente zijn beleid zou wijzigen denkt Fennis in De Badde niet alleen méér te kunnen organiseren, maar zouden er ook meer mensen gebruik van maken. Het probleem is namelijk: geld. Op dit moment moeten initiatiefnemers de kosten voor zaalhuur, schoonmaak, gebruik van toiletten in De Badde terugverdienen via de gebruikers van hun bijeenkomsten. Want ook De Badde heeft vaste lasten die wel betaald moeten worden. ‘Voordat er nog maar iets georganiseerd is, zijn er dus al kosten’, zegt Fennis. ‘En die moeten nu verrekend worden via deelnemers aan zo’n activiteit.’ En juist de mensen die willen meedoen aan activiteiten hebben vaak een krappe portemonnee. Om toch mee te kunnen doen aan activiteiten kunnen ze een gemeentelijke bijdrage vragen uit het Activiteitenfonds. Hiervoor moet de gemeente administratieve handelingen verrichten en het geld wordt op een privé rekening gestort. Dan pas zullen er mensen komen. ‘Als ze al komen’, zegt Fennis, ‘en dat geld niet aan bijvoorbeeld boodschappen besteden.’ Te veel drempels, vindt Fennis. Overbodige drempels ook. Wat hem betreft kan het veel eenvoudiger, met minder administratieve handelingen. Zijn voorstel: de gemeente sponsort de Badde met een jaarlijks bedrag waarmee de kosten voor telefoon, internet, schoonmaak en andere vaste lasten betaald kunnen worden. Die basiskosten hoeven dan niet meer te worden terugverdiend via gebruikers van de activiteiten. Waardoor de bijeenkomsten goedkoper worden en er meer gebruikers aan kunnen meedoen zonder een aanvraag uit het Activiteitenfonds te hoeven doen. Waardoor de gemeente weer minder administratieve handelingen hoeft uit te voeren. Waardoor er weer minder drempels zijn om mee te doen aan activiteiten. En er dus meer animo zal zijn. ‘Veel minder werk, maar wel veel meer voordelen’, zegt Fennis.

 

Volgens Toine Fennis zijn er voor de gemeente meerdere mogelijkheden om participatie te stimuleren. ‘De gemeente wil graag dat mensen zelf initiatieven nemen, maar werpt tegelijkertijd teveel barrières op’, zegt hij. ‘Dat zie je bijvoorbeeld bij de aanvraag van subsidies. In deze gemeente kan dat op dit moment alleen wanneer je een organisatie bent. Daarmee belemmer je initiatieven van bewoners, die gewoon iets willen organiseren. Ik zou willen voorstellen dat de gemeente hiervoor het Activiteitenfonds inzet. Zo kan iemand goedkoop iets organiseren en hoeven er geen financiële bijdragen aangevraagd te worden om mee te kunnen doen.’ Iets dergelijks zou de gemeente ook moeten doen voor mensen die een onderneming willen starten. ‘Als beginnend ondernemer heb je niet zo maar een ruimte van waaruit je kunt werken. Tegelijkertijd staan er in deze gemeente kantoorpanden leeg. Waarom biedt de gemeente deze panden niet aan startende ondernemers aan? Als stimulans? Ook dat levert meerdere voordelen op. Een inwoner kan ‘om niet’ een onderneming starten en de gemeente heeft een beheerder van een leegstaand pand.’ Dezelfde kansen ziet hij voor grotendeels onbenutte gymzalen.’Op dit moment kost de leegstand van gymzalen de gemeente geld. Wanneer je die beschikbaar zou stellen voor initiatieven van inwoners levert je die leegstand elk geval participatie op.’

 

Terug naar De Badde: waar staat de Badde in 2020 als het aan Toine Fennis ligt? Ideeën genoeg. Toine Fennis zou willen dat er ook een bewonersbedrijf komt. Een groep bewoners die tegen geringe vergoeding mensen helpt met klusjes, de tuin onderhoudt, een peuterspeelzaal beheert of mensen helpt bij hun administratie. Sociaal ondernemerschap, ook zoiets. Ondernemers die mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt helpt werkervaring op te doen. Of zorgt dat er in De Badde mensen via dagbesteding een koffie- of lunchhuis op poten zetten. Bezoek in De Badde, dagbesteding in De Badde en inkomsten uit het werk. Zo zijn er wat Fennis betreft meerdere mogelijkheden om inkomsten en meerwaarde te genereren die De Badde een vitale onderneming maken. Schilderen met verstandelijk gehandicapten en de schilderijen verkopen, leerwerkplekken, basiscursussen voor startende ondernemers. Lezingen organiseren over bepaalde thema’s. Een repaircafé opzetten. De Badde als voorbeeld voor andere sociale vastgoedinitiatieven. Fennis is er nog niet. Maar wel onderweg. Want hij gelooft in zijn visie: uitnodigen, ontmoeten, verbinden, inspiratie en groei. Wie hieraan een bijdrage wil leveren, is van harte welkom in De Badde.

D66 HS streeft naar hoogstaand onderwijs in brede scholen

D66 D66 Midden-Groningen 11-12-2015 11:23

D66 zal aanstaande maandag 14 december, samen met andere partijen, een motie indienen om het college van B&W aan te zetten nog meer hun best te doen om de kwaliteit van de openbare basisscholen in Hoogezand-Sappemeer op z’n minst te behouden en liever nog te versterken. Met de inzet van de NAM-gelden liggen er nieuwe kansen en kunnen we misschien een paar grote stappen zetten. Waarom veel geld steken in het versterken van oude schoolgebouwen als je daarmee ook nieuwe Integrale Kindcentra (IKC) in de grote wijken / stadsdelen van H-S Kunt bouwen.

Wij zeggen: bouw toch nog een extra kindcentrum in Hoogezand Zuid, dan sla je twee vliegen in een klap: je zet het geld van de NAM op een hele slimme manier in en je maakt het primair onderwijs meteen toekomstbestendig. Sterke kindcentra in de dichtbevolkte delen van de nieuwe gemeente HSSM zouden als ‘expertisecentrum’ kunnen fungeren en de kleinere scholen in de vele dorpen van HSSM kunnen ondersteunen. Wat ons betreft slaan de christelijke en openbare scholen hier de handen in mekaar. Ouders baseren hun schoolkeuze steeds minder op het predicaat ‘openbaar’ of ‘bijzonder’, maar juist op kwaliteit, pedagogische aanpak, fysieke afstand en sfeer van een school.

D66 is voorstander van brede scholen die naast goed onderwijs ook kinderopvang, voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang, sport en cultuur bieden. Door dit brede aanbod kan de school beter inspelen op de individuele behoeften van een kind, talenten stimuleren en eventuele achterstanden tijdig signaleren. D66 is voorstander van het verder ontwikkelen van brede scholen naar Integrale Kindcentra (IKC).

 

Totaalpakket aan ontwikkelingsmogelijkheden

In een IKC krijgen kinderen een totaalpakket aan ontwikkelingsmogelijkheden. Naast het reguliere onderwijs biedt een IKC ook kinderopvang, voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang, sport en cultuur onder één leiding. D66 pleit voor een grotere inzet van digitale leermiddelen en –methoden. Voor kinderen die uitblinken wil D66 dat scholen een extra taal (bijvoorbeeld Duits) of speciaal programma aan kunnen bieden. Voor kinderen met een taal- of andere achterstand wil D66 juist schakelklassen, zomercursussen, buddyprojecten of taalcoaching.

D66 Hoogezand-Sappemeer - Nu vooruit!

D66 HS streeft naar hoogstaand onderwijs in brede scholenTotaalpakket aan ontwikkelingsmogelijkheden

D66 D66 Midden-Groningen 11-12-2015 00:00

D66 zal aanstaande maandag 14 december, samen met andere partijen, een motie indienen om het college van B&W aan te zetten nog meer hun best te doen om de kwaliteit van de openbare basisscholen in Hoogezand-Sappemeer op z’n minst te behouden en liever nog te versterken. Met de inzet van de NAM-gelden liggen er nieuwe kansen en kunnen we misschien een paar grote stappen zetten. Waarom veel geld steken in het versterken van oude schoolgebouwen als je daarmee ook nieuwe Integrale Kindcentra (IKC) in de grote wijken / stadsdelen van H-S Kunt bouwen.

Wij zeggen: bouw toch nog een extra kindcentrum in Hoogezand Zuid, dan sla je twee vliegen in een klap: je zet het geld van de NAM op een hele slimme manier in en je maakt het primair onderwijs meteen toekomstbestendig. Sterke kindcentra in de dichtbevolkte delen van de nieuwe gemeente HSSM zouden als ‘expertisecentrum’ kunnen fungeren en de kleinere scholen in de vele dorpen van HSSM kunnen ondersteunen. Wat ons betreft slaan de christelijke en openbare scholen hier de handen in mekaar. Ouders baseren hun schoolkeuze steeds minder op het predicaat ‘openbaar’ of ‘bijzonder’, maar juist op kwaliteit, pedagogische aanpak, fysieke afstand en sfeer van een school.

D66 is voorstander van brede scholen die naast goed onderwijs ook kinderopvang, voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang, sport en cultuur bieden. Door dit brede aanbod kan de school beter inspelen op de individuele behoeften van een kind, talenten stimuleren en eventuele achterstanden tijdig signaleren. D66 is voorstander van het verder ontwikkelen van brede scholen naar Integrale Kindcentra (IKC).

 

In een IKC krijgen kinderen een totaalpakket aan ontwikkelingsmogelijkheden. Naast het reguliere onderwijs biedt een IKC ook kinderopvang, voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang, sport en cultuur onder één leiding. D66 pleit voor een grotere inzet van digitale leermiddelen en –methoden. Voor kinderen die uitblinken wil D66 dat scholen een extra taal (bijvoorbeeld Duits) of speciaal programma aan kunnen bieden. Voor kinderen met een taal- of andere achterstand wil D66 juist schakelklassen, zomercursussen, buddyprojecten of taalcoaching.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.