Nieuws van politieke partijen in Zederik over ChristenUnie inzichtelijk

22 documenten

In memoriam: Koen Slagboom

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 05-12-2017 19:51

Op de morgen van 5 december bereikte ons het ontstellende bericht dat onze penningmeester Koen Slagboom zeer plotseling is  overleden. Dit is in de eerste plaats een grote slag voor zijn ouders en familie. Wij zullen als bestuur en fractie van ChristenUnie Zederik hem erg missen.

Begrotingsbehandeling 2018

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 28-11-2017 12:16

https://zederik.christenunie.nl/blog/2017/11/06/Euro bankbiljetten.jpg

Op maandagavond 6 november 2018 behandelde de gemeenteraad van Zederik haar laatste zelfstandige begroting. Lees hier de integrale tekst van de ChristenUnie.

Voorzitter,

Als we voor de laatste maal de begroting van Zederik bespreken ligt de verleiding om achterom te kijken voor de hand, maar we zullen proberen vooruit te zien naar het jaar 2018. Tenslotte hoopt Zederik nog dit laatste zelfstandige levensjaar in te gaan. Het 32e in zijn bestaan. Een leeftijd waarop je zelfstandig kunt zijn, maar ook een huwelijk kunt aangaan. Als we het op het laatste houden, dan is het geen wonder dat er al uitgezien wordt naar de eenwording met Vianen en Leerdam. De voor ons liggende begroting getuigt daarvan. Nieuwe plannen maken we alleen nog in goed overleg en na instemming van de andere gemeenten. We hebben dat ook netjes vastgelegd in een investeringsplan en dat hebben we al besproken. Wat valt er dan eigenlijk nog te beschouwen? Toch, voorzitter, willen we enkele punten uit de begroting naar voren halen.

Allereerst is het natuurlijk mooi om te constateren dat Zederik een prachtig positief resultaat verwacht in 2018 en dat er toch veel zaken tot uitvoering kunnen komen. Wel hebben we onze zorgen of ook de nieuwe ambtelijke organisatie dit alles zal kunnen uitvoeren. Van hen wordt veel verwacht, terwijl de samenvoeging van de 3 organisaties de nodige tijd en inspanning zal vergen. We hopen dat de motivatie en werklust zullen blijven en dat er een nieuwe krachtige organisatie zal ontstaan.

Uw voorstel is om geen OZB verhoging toe te passen. Wij kunnen ons daarin vinden, want de harmonisatie van lasten dient te gaan over de totale lasten voor de burgers in de nieuwe gemeente. Wel is het zaak om de harmonisatie voor te bereiden in 2018 omdat we in 2019 binnen 3 maanden wel de nieuwe OZB tarieven moeten hebben vastgesteld. Op dit moment zijn de totale woonlasten in Zederik lager dan in Vianen en Leerdam. Ook qua duurzaamheid komt Zederik beter uit de bus dan Leerdam of Vianen. Voor ons een bewijs dat Zederik een goede plek is (was) om te wonen. Volgens het college mogen de lasten voor de inwoners niet stijgen als gevolg van de fusie. Kan de wethouder dit garanderen? Zederik kent geen hondenbelasting in tegenstelling tot de andere 2 gemeenten, maar wel bijvoorbeeld het seniorenvervoer. Gaat de wethouder zich inzetten om deze goede zaken te behouden?

Kan het college ons nader informeren over de plannen om te komen tot een snelle internetverbinding? Volgens onze fractie is dit van heel groot belang voor onze inwoners en ondernemers! We zien wel bedragen voor economische promotie, maar niet voor dit doel. Waarom niet?

De eventuele bouw van een nieuwe basisschool in Leerbroek is een belangrijk voornemen van dit college, terwijl ook in Ameide een brede school wordt gerealiseerd. De kosten hiervan zijn aanzienlijk, maar mogen geen verhindering zijn, nu de gemeente er financieel gezien goed voorstaat. Wij vragen ons wel af of de ambtenaren naast het vele werk op dit terrein ook nog kunnen gaan werken aan een IKC in Meerkerk. Hoe ziet het college dit?

Duurzaamheid is een hot item, ook van dit college, maar ……hoe kan het dan zijn dat u de beschikbaar gestelde extra € 150.000 niet wilt gaan uitgeven? Onze fractie diende hierover een motie in, die raadsbreed werd aangenomen!! We denken hier aan de gesprekken met het bestuur van de dorpshuizen Brandpunt, Internos en De oude School aan de Achterdijk. Volgens ons kan hier veel aan duurzaamheidswinst gedaan worden! Ook dient er recht gedaan te worden aan deze zelfstandige besturen! Wij pleiten ervoor om dit bedrag beschikbaar te houden!

U spreekt over groot onderhoud aan enkele wegen in Nieuwland en stelt dan als maatregel voor een nieuwe deklaag aan te brengen. Is het begrote bedrag voldoende voor groot onderhoud? Met dankbaarheid constateren we dat er goed gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheid een starterslening aan te gaan! Wanneer komt de duurzaamheidslening? Wat verstaat het college onder een blijverslening en wanneer kunnen we dat verwachten? ? Is er geld voor gereserveerd?? Wat betreft de leningen die de gemeente verstrekt aan Dorpshuis Het Bosch te Lexmond: Er is toegezegd om deze leningen al in 2017 om te zetten naar een lening met een lager percentage. Waarom is dat niet gebeurd? Voor de bestuurders zal dit meer zekerheid bieden en ……beloofd is beloofd! (begroting 2017 blz 38 en 39) De kwaliteit van onderhoud aan openbaar groen en de onkruidbestrijding kan en moet beter. U trekt daarvoor € 30.000 uit, maar wat zijn de plannen? Is dit voldoende? Onze fractie mist in programma 6 (sociaal domein) het rekenkamer rapport en het rapport van bureau Advante. Deze gaan met name over de sturing in het sociaal domein. Wat wil het college met deze rapporten doen? De gemeente Zederik wil graag een gastvrije gemeente zijn als het gaat om vluchtelingen en gaat daarom meer doen aan stimulering van arbeidsparticipatie en het bieden van een zwemopleiding. Zijn hier bedragen voor beschikbaar? We missen dat op bladzijde 33. De afvalscheiding gaat in het algemeen goed, maar kan altijd nog verbeterd worden en in dat kader pleiten wij voor een gemakkelijk aanspreekpunt bij Waardlanden , waar inwoners met vragen en opmerkingen terecht kunnen. (bijvoorbeeld d.m.v. een chatmogelijkheid?)

Voorzitter ,aan het eind van onze beschouwing willen we nog een woord wijden aan de inkomsten van de nieuwe fusiegemeente. Gemakshalve gaan we allemaal uit van de naam Vijfheerenlanden, maar hebben inwoners daar nog inspraak in, zoals in Molenwaard is gebeurd? We zijn erg benieuwd naar de uitkering van het gemeentefonds na de fusiedatum van 1 januari 2019. Nu bedragen de inkomsten van Zederik € 27.541.000 (waarvan 10.275.000 als algemene uitkering) Vianen ontvangt € 23.194.000 (Alg.Uitkering ) en Leerdam € 29.360.000 De nieuwe gemeente zal straks …??????ontvangen… Verder zijn we erg benieuwd of aan het eind de frictiekosten echt voldoende zullen zijn of dat ons nog verrassingen te wachten staan. In de stukken lezen we dat ons college er toch niet helemaal gerust op was………. We zijn blij te constateren dat Zederik een goede begroting heeft, waarmee we straks financieel gezond naar de nieuwe gemeente kunnen overgaan. We wensen college en ambtenaren veel wijsheid en arbeidsvreugde, maar bovenal Gods zegen bij de inzet voor het laatste Zederikse jaar!  

Labels: Zederik, Begroting

ChristenUnie Zederik pleit voor regionale aanpak 'minder zelfredzame jongeren'

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 28-11-2017 12:15

Veruit de meeste jongeren slagen erin om op eigen kracht, met steun van ouders en van hun omgeving, hun talenten te benutten en een plek in de maatschappij te vinden. Maar dit geldt niet voor alle jongeren. Raadslid Dico Baars: “Deze jongeren hebben vaak meer problemen tegelijk: fysieke of mentale beperkingen, schulden, problemen thuis, problemen met huisvesting of met justitie. Voor hen is het afronden van een opleiding, het vinden van werk of het op eigen benen staan extra lastig. Dat is zonde, want we willen dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar talenten naar eigen vermogen te ontwikkelen.”

Raadsbijdrage verkoop Eneco

SGP SGP VVD ChristenUnie Zederik 30-10-2017 00:00

Voorzitter,

De eventuele verkoop van de aandelen Eneco houdt de gemoederen bezig. Zowel de voorstanders als de tegenstanders doen van zich horen. Een onderwerp dat publiek leeft. En dat is op zich mooi. Anderzijds doet alle berichtgeving in de media ons inziens geen goed aan een zorgvuldige besluitvorming. Reeds vanaf het begin wordt de indruk gewekt cq wordt er van uitgegaan dat een meerderheidspakket het principe besluit neemt om de aandelen Eneco te verkopen en dat je als gemeenteraad dus eigenlijk niet achter kan blijven en wel moet besluiten thans het principe besluit te nemen tot verkoop van aandelen Eneco.

Het college van de gemeente Zederik is verdeeld over het principe besluit de aandelen Eneco te verkopen. Feitelijk staken de stemmen en is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Een minimale basis voor het te nemen principe besluit met zulk een substantieel belang. Feitelijk zou je kunnen stellen dat het college er nog niet rijp voor is om dit besluit te nemen.

Op grond van artikel 169 lid 4 schat het college in dat sprake is van ingrijpende gevolgen voor de gemeente, zodat het college geen besluit neemt dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld haar wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. In dat licht gezien is het beslispunt in het raadsvoorstel - namelijk geen wensen en bedenkingen omtrent de voorgenomen verkoop van de aandelen Eneco Groep N.V. in te brengen – een merkwaardig beslispunt.

 

De fractie van de SGP heeft uitgebreid gediscussieerd over het voorliggend voorstel en de plussen en de minnen tegen elkaar afgewogen. Op basis hiervan komt de fractie unaniem tot de conclusie het een slecht plan te vinden om een principebesluit te nemen de aandelen Eneco Groep N.V. te verkopen en wel om de volgende redenen:

1. De aandelen zijn in het verleden verworven ten dienste van het publiek belang - en waren dit in de programrekening 2016 nog steeds (zie de beschrijving van de verbonden partijen in de programrekening 2016). Nu er een notitie ligt van de aandeelhouderscommissie waaruit blijkt dat de aandelen mogelijk wel € 8.500.000 tot € 9.800.000 op kunnen brengen, worden de aandelen opeens geëtiketteerd als belegging en zouden deze op grond van de wet FIDO (of met een knipoog naar de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie voluit de Wet Financiering Decentrale Overheden) thans niet door de gemeente mogen worden verworven. Overigens schrijft de wet FIDO niet voor dat de aandelen, indien ze anders worden geëtiketteerd, direct verkocht moeten worden. Ook vallen de aandelen niet onder het treasurystatuut, dus het aanhouden van de aandelen is niet onrechtmatig. U zult begrijpen indien het aanhouden van de aandelen wel onrechtmatig zou zijn, de fractie van de SGP volmondig in zou stemmen met het voorgenomen besluit van de minderheid van de wethouders en de burgemeester. Met een knipoog naar de definitie die door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid is gegeven voor het publiek belang, merkt

De fractie van de SGP op dat zij de overtuiging heeft dat het maatschappelijk belang beter tot zijn recht komt indien de aandelen Eneco gehouden worden door de 53 gemeenten, waaronder de gemeente Zederik. Een kleine nuance dus met betrekking tot de gehanteerde definitie van publiek belang: (Maatschappelijk belang waar de overheid zich de behartiging van aantrekt op grond van de overtuiging dat dit belang anders niet goed tot zijn recht komt). De fractie van de SGP is van mening dat de duurzaamheid en innovatie beter gediend is indien de aandelen worden gehouden door gemeenten dan door beleggers. Argumenten omtrent fiscale maatregelen ter bemoediging begrijpen wij, doch zijn ook omgeven door onzekerheden. Een recent voorbeeld zien wij in het huidige regeerakkoord. De fiscale maatregelen ter stimulering van huizenbezitters om hun hypothecaire lening volledig af te lossen wordt in het huidige regeerakkoord weer gefaseerd afgebouwd. Met andere woorden, wat is de houdbaarheid van fiscale stimuleringsmaatregelen?

2. In deze raadsperiode is ons door de portefeuillehouder herhaaldelijk het adagium: visie, plan en geld voorgehouden. Op zich wat de fractie van de SGP betreft een goed adagium, hoewel de fractie van de SGP daar bij de behandeling van de programrekening nog transparante verslaglegging aan toegevoegd heeft. Het is voor de fractie van de SGP in dat licht bezien onbegrijpelijk dat deze portefeuillehouder thans het adagium volledig loslaat en zonder visie en zonder plan opeens voor het grote geld wil gaan. En eerlijk is eerlijk een opbrengst van € 8.500.000 tot € 9.800.000 is veel geld. Het is alleen nog maar zeer de vraag of dit de opbrengst wordt, want uit het consultatiedocument blijkt dat sprake is van een grove schatting en dat de marktwaarde van Eneco op dit moment lastig te schatten is. Eneco is niet beursgenoteerd en een waardering kent een hoge onzekerheid, is afhankelijk van andere ontwikkelingen (conjunctuur, de waardeontwikkeling van vergelijkbare ondernemingen, ontwikkeling van de rentestand, etc.). Voorzitter, wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat er een behoorlijk speculatief element in zit, namelijk de verwachte opbrengst van de aandelen. Iets waar wij ons als fractie van de SGP verre van houden.

3. En dan de besteding van de middelen. Het college constateert dat door de verkoop van de aandelen het dividend dat van Eneco Groep N.V. verkregen wordt wegvalt en dat daarvoor dus een dekking in de begroting gevonden moet worden. De fractie van de SGP Zederik kan het niet uitleggen aan de inwoners van Zederik om in te stemmen met de verkoop van de aandelen Eneco Groep N.V. om vervolgens van de opbrengst een bestemmingsreserve ter dekking van de weggevallen dividenden Eneco Groep N.V. te vormen om de weggevallen dividenden op te kunnen vangen. Het vormen van een bestemmingsreserve ten einde jaarlijks de huidige kapitaallasten op te kunnen vangen, komt de fractie van de SGP ook bijzonder over. De gemeente Zederik heeft reeds een bestemmingsreserve kapitaallasten waaruit specifieke kapitaallasten worden opgevangen. Hierin is Zederik vrij bijzonder en zeker ten opzichte van de gemeente Vianen en Leerdam, die deze bestemmingsreserve niet kennen. Uit de gesprekken van de werkgroep middelen hebben wij ook niet echt de indruk gekregen dat er in de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden een bestemmingsreserve kapitaallasten zal komen. De voorbeelden vervroegde aflossingen en financiering nieuwe investeringen leidt ons inziens ook niet echt tot een significante dekking in de begroting. Voorzitter het kan toch niet zo zijn dat de opbrengst van de aandelen Eneco Groep N.V. gestald moet worden in het kader van schatkistbankieren en vervolgens geen rendement oplevert, terwijl de aandelen thans een rendement opleveren van minimaal 604% en maximaal 1.209% (Een boekwaarde van € 16.875 leidt namelijk tot een dividend van € 102.000 tot € 204.000) van de boekwaarde van de aandelen en ook nog eens bijdraagt aan duurzame energie en duurzaam werkgeverschap?

Voorzitter u zult het inmiddels wel hebben begrepen. Hoewel er zeer substantiële bedragen worden genoemd met betrekking tot de eventuele verkoop van de aandelen Eneco, laat de fractie van de SGP zich niet verleiden, zolang sowieso niet bekend is op welke wijze de opbrengst van de aandelen Eneco wordt besteedt. Dit is namelijk voorbehouden aan de nieuwe gemeenteraad. Indien wij de garantie zouden krijgen dat de opbrengst van de aandelen zouden worden aangewend als directe investering in duurzame innovaties, zouden wij mogelijk wel voor verkoop kiezen. Met andere woorden: visie, plan geld.

Voorzitter,

Ik ga afronden. In de laatstgehouden informatievergadering heb ik de collega raadsleden opgeroepen om in gezamenlijkheid te komen tot onze wensen en bedenkingen met betrekking tot de voorgenomen verkoop van de aandelen Eneco. Deze handschoen is opgepakt door collega Baars van de ChristenUnie die het leeuwendeel voor zijn rekening heeft genomen van het amendement met wensen en bedenkingen, welk amendement mede wordt ingediend door de SGP en de PVDA. Ik maak van de gelegenheid gebruik mijn waardering richting collega Baars uit te spreken.

Tot zover onze bijdrage.

De Weide II: de groenste nieuwbouwwijk van Zederik

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 25-09-2017 10:53

https://zederik.christenunie.nl/blog/2017/09/12/Zonnepanelen installatie.jpg

"De Weide II wordt de groenste nieuwbouwwijk in de gemeente Zederik. Er zijn ambitieuze duurzame doelen opgenomen over energie en mobiliteit. Daarnaast wordt de nieuwe wijk ruim opgezet met veel aandacht voor water en groene ruimte."

In de commissievergadering van dinsdag 12 september stond de duurzaamheidsvisie voor de nieuwe wijk 'Weide II' in Meerkerk op de agenda. De ChristenUnie heeft positief geadviseerd. Raadslid Dico Baars: "De Weide II wordt de groenste nieuwbouwwijk in de gemeente Zederik. Er zijn ambitieuze duurzame doelen opgenomen over energie en mobiliteit. Daarnaast wordt de nieuwe wijk ruim opgezet met veel aandacht voor water en groene ruimte."

ChristenUnie Zederik staat vierkant achter het voornemen om de Weide II aardgasloos te bouwen. Baars: "In de visie wordt er gesproken over een all-electric concept. Dit betekent dat de Weide II minder afhankelijk wordt van fossiele energie. Op deze manier kan de gemeente haar verantwoordelijkheid nemen in de energietransitie in Nederland. Als fractie hebben we hier, met anderen, in een vroeg stadium voor gepleit. We zijn blij dat het college dit punt in de visie heeft verwerkt." De duurzaamheidsvisie wordt in de raadsvergadering van 25 september vastgesteld.

Labels: Duurzaamheid, Zederik

College besluit positief op verzoek financiële steun Voedselbank

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 25-09-2017 10:50

https://zederik.christenunie.nl/blog/2017/09/13/Voedselbank Leersum

Op 18 april 2017 heeft Stichting Voedselbank Giessenlanden-Zederik een brief verstuurd aan het college en de raad met daarin het verzoek om een financiële bijdrage te leveren in de exploitatiekosten van het maatschappelijk werk van deze stichting.

De stichting stelt echter dat er nog geen antwoord op de vraag binnen is gekomen. Reden voor Kees Matsinger, fractievoorzitter ChristenUnie Zederik, om voor het zomerreces vragen te stellen. Hij wilde van het college weten op welke wijze de portefeuillehouder de brief behandeld heeft en wat de status van de vraag is.

Matsinger: "Het verheugt ons dat het college positief tegenover het verzoek van de Voedselbank staat en besloten heeft om hen een subsidie toe te kennen. Het is vooralsnog geen structurele, maar een eenmalige subsidie. Wij hopen dat als de nood weer aan de man is, de gemeente welwillend zal handelen."

Labels: Voeding, Armoede, Sociaal domein, Zederik

ChristenUnie Zederik stelt vragen over financiële steun Voedselbank

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 03-07-2017 16:07

https://zederik.christenunie.nl/k/n5690/news/view/1122855/43816/Voedselbank Leersum

Op 18 april 2017 heeft Stichting Voedselbank Giessenlanden-Zederik een brief verstuurd aan het college en de raad met daarin het verzoek om een financiële bijdrage te leveren in de exploitatiekosten van het maatschappelijk werk van deze stichting. De stichting stelt echter dat er nog geen antwoord op de vraag binnen is gekomen. Reden voor Kees Matsinger, fractievoorzitter ChristenUnie Zederik, om vragen te stellen. Hij wil van het college weten op welke wijze de portefeuillehouder de brief behandeld heeft en wat de status van de vraag is.

Matsinger: "Als er nog geen beslissing is genomen, ben ik benieuwd op welke termijn het college van plan is dit wel te doen. Sinds haar oprichting heeft de stichting Voedselbank Giessenlanden-Zederik nog niet eerder om steun van de gemeente gevraagd. Gezien het noodzakelijke werk wat de stichting verricht, hoop ik op een positieve beslissing van het college."

'Investeer in nieuwe, snelle fietspaden'

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 26-06-2017 17:30

https://zederik.christenunie.nl/k/n5690/news/view/1121937/43816/Kinderen op de fiets in bos.jpg

Tijdens de behandeling van de kadernota op maandag 26 juni pleitte Kees Matsinger, fractievoorzitter van de ChristenUnie, voor nieuwe fietsverbindingen in de Vijfheerenlanden: "Onze gemeente is ijverig bezig met het zoeken van nieuwe mogelijkheden voor wandelpaden, maar wat ons betreft moet er ook gezocht worden naar mogelijkheden voor nieuwe en andere fietspaden. Zeker nu de 3 gemeenten één gaan worden, zijn goede verbindingen noodzakelijk. Dit geldt temeer nu er steeds meer elektrische fietsen op de weg zijn." Door te pleiten voor deze schone vormen van toerisme én woon-werk verkeer, wil de ChristenUnie mobiliteit van de inwoners tussen de grotere plaatsen in de regio bevorderen.

Sociaal domeinIn de kadernota worden financiële keuzes gemaakt voor de komende jaren. Ook voor het sociaal domein. Matsinger: "In het sociaal domein gaat veel geld om, maar er wordt ook heel veel goed werk verricht. Het sociaal team geeft blijk van een goede samenwerking en het is verantwoord om hiervoor meer geld uit te geven (91.000 euro voor 5 jaar). Gelukkig is de financiering van de kindertelefoon toch weer landelijk geregeld. Zederik was wat dit betreft, mede op aandringen van de ChristenUnie, zeer actief geweest, maar naar nu blijkt was het niet nodig."

DuurzaamheidDe ChristenUnie vindt dat het budget voor duurzaamheid actief gebruikt moet worden. Hierover stelt Kees Matsinger dat er nog een slag gemaakt kan worden: "Wij denken aan een voorlichtingsbijeenkomst voor onze inwoners, waarbij stimuleringsgelden beschikbaar gesteld kunnen worden. Het kan toch niet zo zijn dat we geld overhouden, terwijl er zoveel gedaan kan worden? Onze fractie heeft hiervoor eerder al voorstellen ingediend, zoals het stimuleren van agrariërs om hun daken voor zonnepanelen beschikbaar te stellen, het faciliteren bij het opruimen van asbest en de inzet op aardgasloze huishoudens."

Lokale heffingenDe ChristenUnie is tenslotte helder over de lokale heffingen. Wat de ChristenUnie betreft praten we niet over een stijging van de lokale belastingen. Matsinger: "Er zullen toch wel voordelen te behalen zijn uit een fusie? Wat ons betreft mag de toeristenbelasting worden afgeschaft en hondenbelasting niet worden ingevoerd."

---

Hieronder treft u de integrale spreektekst aan.

"Voorzitter,

Een bijzondere nota is vanavond aan de orde: een hybride kadernota, zoals we tot nu toe niet hebben gekend. Aan de ene kant een Zederikse nota en toch al een beetje een Vijfheerenlanden nota. U vraagt van ons om in te stemmen met de kaders voor de begroting 2018. Voordat we hierover een uitspraak doen, willen we eerst de opstellers complimenteren met deze opzet. Het moet een grote klus zijn geweest!

We zullen ons beperken tot onze eigen gemeente Zederik, maar kunnen wel constateren dat de financiële vooruitzichten voor VHL gunstig zijn, mits de kosten voor de ontvlechting binnen de perken blijven. Verder spreekt u van een beperkt aantal PM-posten, maar wij vinden het meer dan beperkt. Het is dan ook beslist noodzakelijk om deze posten helder te krijgen voordat de begroting kan worden opgesteld. Als positief punt kan worden meegenomen dat er -volgens de meicirculaire- een flinke hogere bijdrage uit het gemeentefonds naar ons toe gaat komen. Soms zit het mee!

Dan de nota voor zover die betrekking heeft op Zederik;

Voor programma 1 – veiligheid- ziet u geen extra kosten, maar wij vragen ons af of met name cybercrime niet extra inspanning vraagt en mogelijk daarmee ook extra geld behoeft.

Onze gemeente is ijverig bezig met het zoeken van nieuwe mogelijkheden voor wandelpaden, maar wat ons betreft moet er ook gezocht worden naar mogelijkheden voor nieuwe en andere fietspaden. Zeker nu de 3 gemeenten één gaan worden, zijn goede verbindingen noodzakelijk. Dit geldt temeer nu er steeds meer elektrische fietsen op de weg zijn.

Bij programma 3 – economie- wordt ingezet op nauwe samenwerking met lokale ondernemers en die van Vianen en Leerdam. Uiteraard. Zou ik zeggen, maar dan staat er: die inspanningen passen bij de ruimtelijke economische koers U10 de ontmoetingsplaats voor “Healthy Urban Living”. Nu kan ik me niet herinneren dat we daar ooit over gesproken hebben, maar Google biedt uitkomst: dit kenniscentrum levert integrale expertise en een gezamenlijke kennisinfrastructuur voor de inrichting en verdere ontwikkeling van gezonde en duurzame leefomgevingen in stedelijk gebied. Ik begrijp dat dit heel goed past bij Zederik... Misschien kunt u dit eens uitleggen?

Voor de nieuwe school in Leerbroek wordt gedacht aan een bedrag van €2.500.000 maar dit is afhankelijk dan de locatiekeuze. Gesproken wordt over de structurele kosten van € 50.000 Dit moet worden opgenomen binnen de begroting. Echte dekking moet dus nog gevonden worden?

Dan is er sprake van plannen voor een IKC (integraal kindcentrum) te Meerkerk. In het verleden werd nogal benadrukt dat er eerst een visie, moest zijn, dan een plan en vervolgens geld. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit principe hier verlaten wordt. Hoewel we de wens van PCPO Trivia kunnen begrijpen, zouden we hier graag eerst spreken over een visie.

Het gebrek aan een visie komt ook naar voren bij de wensen van de Lexmondse korfbalvereniging om een kunstgrasveld te willen realiseren. Voorzitter, dit lijkt een beetje op hap-snap beleid. Welke verzoeken kunnen we nog meer verwachten en wat is dan het beleid?

Een PM-post vinden we bij het onderzoek naar de waterfronten. Het onderzoek gaat € 25.000 kosten, maar we hebben geen geld beschikbaar voor de uitvoering van eventuele wensen. Is het dan wel verantwoord om dit onderzoek te doen?

In het sociaal domein gaat veel geld om, maar er wordt ook heel veel goed werk verricht. Het sociaal team geeft blijk van een goede samenwerking en het is verantwoord om hiervoor meer geld uit te geven. (€ 91.000 voor 5 jaar). Gelukkig is de financiering van de kindertelefoon toch weer landelijk geregeld. Zederik was wat dit betreft zeer actief geweest, maar naar nu blijkt was het niet nodig.

Wat betreft duurzaamheid kan nog een slag gemaakt worden. Wij denken aan een voorlichtingsbijeenkomst voor onze inwoners, waarbij stimuleringsgelden beschikbaar gesteld kunnen worden. Het kan toch niet zo zijn dat we geld overhouden, terwijl er zoveel gedaan kan worden?? Onze fractie heeft hiervoor voorstellen ingediend, zoals het goede voorbeeld geven, agrariërs erbij betrekken, helpen bij het opruimen van asbest enz. We verwijzen naar de bespreking van de duurzaamheidsnota.

Voorzitter, nog een enkel woord over de lokale heffingen. Hier ligt nog een flink stuk werk om te komen tot harmonisatie tussen de 3 gemeenten. Gekeken dient te worden naar de totale lastendruk voor onze burgers. Het gaat niet alleen om de OZB, maar om de combinatie. Als de nota uitgaat van gelijkblijvende opbrengst gaan wij dan ook uit van het totale plaatje.

U zegt dat de lasten voor Zederik en Vianen niet te sterk mogen stijgen, maar wat ons betreft praten we over niet stijgen. Er zullen toch wel voordelen te behalen zijn uit een fusie? Wat ons betreft mag de toeristenbelasting worden afgeschaft en hondenbelasting niet worden ingevoerd.

Aangezien ook de precariobelasting in de toekomst niet meer geïnd mag worden, dienen we te zoeken naar vermindering van uitgaven. Gelukkig is daar de meevaller van de meicirculaire en is er een flink positief resultaat te verwachten.

Voorzitter, tot zover onze bijdrage.

ChristenUnie stelt schriftelijke vragen over financiering Kindertelefoon

ChristenUnie ChristenUnie Zederik 10-04-2017 21:39

https://zederik.christenunie.nl/k/n5690/news/view/1114900/43816/profielfoto Dico

Iedere gemeente is vanaf 1 januari 2018 verantwoordelijk voor de financiering van Sensoor, AKJ en De Kindertelefoon. Dit schrijft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in een brief aan college en gemeenteraad. Vanaf volgend jaar stopt zij met de 'centrale' uitvoering en financiering en zijn vanaf dat moment gemeenten verantwoordelijk voor de financiering van deze landelijke instellingen. De ChristenUnie in Zederik heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Actie vereistChristenUnie raadslid Dico Baars: "Concreet betekent dit voor de gemeente Zederik dat we een besluit moeten nemen over het beschikbaar stellen van het geld voor deze organisaties. We moeten dit op tijd (voor 1 juni 2017) doen. Als de organisaties niet op tijd de overeenkomsten krijgen, moeten ze het sociaal plan voor de drie organisaties in werking stellen en krijgt het personeel ontslag."

KindertelefoonAls de gemeente niet tijdig de overeenkomsten tekent, dan betekent dat onder andere dat het voortbestaan van De Kindertelefoon in gevaar komt. Baars: "De Kindertelefoon vervult in Nederland een unieke en wettelijke taak: De Kindertelefoon biedt een luisterend oor aan alle kinderen in Nederland van 8-18 jaar die daar behoefte aan hebben. Bijvoorbeeld in de aanpak van kindermishandeling is de rol van De Kindertelefoon echt belangrijk. We hebben hier als college en raad een gezamenlijke verantwoordelijkheid."

Schriftelijke vragenDe ChristenUnie in Zederik heeft daarom vragen gesteld aan de wethouder en wil weten of de wethouder op de hoogte is van de brief van de VNG en of de wethouder kan garanderen dat de overeenkomsten op tijd worden ondertekend en opgestuurd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.