Nieuws van politieke partijen over Verenigde Senioren Partij inzichtelijk

13 documenten

Uitvoering initiatieven buurtbudget Klingerberg

Venlose Senioren Partij (VSP) Venlose Senioren Partij (VSP) Verenigde Senioren Partij Venlo 16-09-2022 08:40

Aan: College van B&W Gemeente Venlo

Betreft: Schriftelijke vragen conform Art. 44 RvO

Onderwerp: Uitvoering initiatieven buurtbudget Klingerberg

Datum: dinsdag 21 juni 2022

Geacht college,

In het kader van de toekenning van een buurtbudget van € 140.000 voor de Blerickse wijk Klingerberg hebben de bewoners een dertigtal mooie, leuke of goede initiatieven aangedragen voor de wijk.

Wijkbewoners hebben in februari 2022 door stemming 21 projecten uitgekozen die gerealiseerd moeten/gaan worden.

Projecten op het gebied van:

1. Aantrekkelijke omgeving:

• Klingerbergpark opknappen en bijhouden

• Opslag voor De Egelantier

• Hondenpaden naast speelvelden

• Hulp bij tuinonderhoud

2. Duurzaamheid:

• Verlichting op zonne-energie Wassumpark

3. Kunst en cultuur:

• Kabouterpad / kabouterjacht

• Klingerberg heeft talent (jeugd)

• Kleurrijk Klingerberg – Mural fietstunnel

• Kleurrijk Klingerberg – beschilderen prullenbakken scholen Klingerberg

• Beeld met als thema “Van afval naar kunst”.

4. Omgaan met elkaar:

• Plaatsen AED (Automatische Externe Defibrillator)

• Clubje Nour

• Media campagne

5. Sport en bewegen:

• Beweegtoestel speeltuin

• Hondenuitrenplek voormalige schapenweide

• Clubje Nour

6. Verkeer:

• Veilige weg naar school

• Veiligheid fietsoversteeklocatie op de Klingerbergsingel vergroten

7. Voorzieningen:

• Light in the park 1

• Extra prullenbak

• Stimuleren van buurtpreventie-apps

Nu bereiken ons geluiden van wijkbewoners van de Klingerberg dat er tot op heden nog geen enkel project is gerealiseerd. Waarbij we op willen merken dat er aangegeven is dat alle projecten in 2022 gerealiseerd zouden (moeten) worden.

Wijkbewoners zeggen ons dat de uitvoering van de initiatieven vastlopen door “stroperigheid” van de gemeente en het pas achteraf stellen van voorwaarden om het project te realiseren.

Ook horen wij dat er ten behoeve van de uitvoering van initiatieven door de gemeente aanvullende eisen worden gesteld, zoals bijvoorbeeld een omgevingsvergunning voor het beeld “Van afval tot Kunst” en dat hiervoor door de gemeente mogelijk ook nog legeskosten voor in rekening worden gebracht.

Vraag 1

“Is het college het met de VSP-fractie eens dat er vaart gemaakt moet worden met de uitvoering van de gekozen initiatieven en dat de gemeente er alles aan moet doen om de bewoners maximaal te ondersteunen om de gekozen initiatieven te realiseren? Dit om de motivatie van de wijkbewoners om iets voor hun wijk te kunnen betekenen er in te houden.

Zo nee, waarom niet?”

Vraag 2

Klopt het dat de gemeente legeskosten in rekening brengt voor benodigde vergunningen? Initiatiefnemers geven aan dat hierdoor minder budget beschikbaar is om het project te realiseren. Zo ja, bent u het dan met onze fractie eens dat hier dan sprake is van “We geven geld voor de realisatie van de initiatieven met de rechterhand en we pakken het met de linkerhand weer terug?” Zo nee, waarom niet?

Vraag 3

Kunt u ons een schriftelijk overzicht geven van de stand van inzake betreffende de realisatie van de initiatieven. Deze vraag stellen wij voor alle wijken die een buurtbudget hebben ontvangen en zien wij dus in uw antwoord ook graag voor alle benoemde wijken beantwoord.

• Welke initiatieven zijn al in uitvoering en wanneer zullen deze zijn gerealiseerd?

• Van welke initiatieven moet de uitvoering nog worden opgestart, wanneer zal dit gebeuren en wanneer is de verwachting dat deze zijn gerealiseerd?

• Is de gemeente bereid om kosten die de gemeente maakt, zoals legeskosten, niet in rekening te brengen voor de uitvoering van het initiatief? Dit om de realisatie van het initiatief door mogelijke overschrijding van het budget te voorkomen.

Namens de fractie van de Venlose Senioren Partij,

Vera Kuijs

Onze inbreng over ‘het Huis van de Stad’

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 24-09-2019 21:26

Onze inbreng vandaag in de gemeenteraad van 24 september 2019 over Het huis van de stad ofwel het nieuwe stadskantoor.

Voorzitter,

Waarom trekt Dordrecht keer op keer een veel te grote broek aan? Waarom kijkt Dordrecht niet naar zijn portemonnee ?

Als er een fietsbruggetje moet komen om Stadswerven te verbinden dan wordt dat opgeblazen tot iconische proporties en bijbehorende kosten en we weten allemaal inmiddels des te hoger de investeringskosten des te hoger de onderhoudskosten.

Als er een cultuurcentrum moet komen dan slaan we wederom door en bieden een veel te grote ruimte aan te weinig huurders, waardoor de zaak niet exploitabel is en de kosten ons onevenredig hoog om de oren vliegen.

Voorzitter volgens de VSP stevent Dordrecht af op aanzienlijke begrotingstekorten en het zou dan ook Dordrecht sieren om lessen te trekken uit in het verleden niet behaalde resultaten. Met andere woorden het zou Dordrecht sieren om de veel te grote broek in de kast te hangen en te investeren in wat minder iconische projecten.

Het huis van de stad en de regio, welke regio? De regio die zwaar aan het infuus ligt ? De regio die blijk heeft gegeven om prima gezamenlijk pot te verteren, maar die bij gezamenlijk de broekriem aanhalen niet thuis geeft?

Voorzitter de VSP vindt dat een grote bezuinigingsronde ten gevolge van de opgelopen tekorten in het sociale domein die op ons af komen, hierdoor de sociaal zwakkeren, de ouderen en mensen met hulpvragen van diverse aard niet langer kunnen rekenen op steun.

Voorzitter dit alles omdat er een enorme worst voor onze neus hangt, de worst van de Eneco-miljoenen. Maar deze miljoenen zullen snel opgaan ten gevolge van de stikstofproblematiek, klimaatmaatregelingen en energietransitiekosten, exploitatie Energiehuis en Sportboulevard. En wat rest zijn de tekorten.

Voorzitter waar we nu op afstevenen is een iconisch huis van de stad en regio, welke vol zal zitten met loketten waar de Dordtse bevolking om hulp en steun kan vragen en waar in alle loketten het zelfde antwoord zal worden gegeven, NEEN mevrouw of mijnheer wij kunnen U niet helpen het geld is opgegaan aan Iconische en megalomane projecten, Dordrecht heeft geen grote broek meer aan en ook geen kleine broek, Dordrecht is tot op het bot uitgekleed door dit college.

Jack Wisker

Ombuigingen een enorme operatie niet zonder pijn

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij CDA Maassluis 07-07-2019 11:21

Woensdag 4 juli 2019:Na afloop van het debat zijn er 3 moties ingebracht en unaniem aangenomen. Hieronder de verzoeken aan het college zoals beschreven in betreffende moties

Motie Tekorten mei-circulaire, waarin het college wordt verzocht met voorstellen te komen in de begroting 2020-2023 om de tekorten van de mei-circulaire en de beleidsinvesteringen op een evenwichtige wijze te verdelen over alle beleidsterreinen, zodat de begroting in 2023 sluit met een positief resultaat. En zo spoedig mogelijk ombuigingen te realiseren ten einde niet meer dan noodzakelijk middelen uit de algemene reserve te onttrekken.

Motie Jeugd Vakantieland , waarin het College wordt verzocht te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor activiteiten tijdens de zomervakantie periode voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar.

Motie Resultaatgericht subsidiebeleid, waarin het College wordt verzocht vanaf de begroting 2020 een paragraaf “subsidies”op te nemen waarin de gemeentelijke doelen, maatschappelijke effecten en daarbij behorende subsidieplafond wordt opgenomen. En in de kadernota 2021 een paragraaf ‘subsidies’op te nemen zodat de raad in staat wordt gesteld om bijtijds richting te geven.

NB: Na inbreng van alle partijen heeft wethouder Van der Wees (Financiën) toegezegd de gemeenteraad op korte termijn te informeren over (structurele) kosten voor het vervangen van sportzaal Haydnlaan… inclusief integraal tijdpad voor het geval er financiële dekking kan worden gevonden voor dat project.

Een uit elkaar vallende Kadernota

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Maassluis 07-07-2019 11:01

Dinsdag 3 juli 2019: Fractievoorzitter Ton Luijendijk van de VSP levert felle kritiek op de door het College aangeboden Kadernota, welke door de feiten geheel achterhaald is. Onderstaand de inbreng van dhr. Luijendijk in 1e termijn op dinsdagavond 3 juli:

misschien is de fysieke kwaliteit van deze Kadernota in gedrukte vorm wel

exemplarisch voor het hele stuk. Al tijdens de eerste lezing viel mijn boekje uit elkaar, en na later bleek was dit bij meerdere mensen het geval. Kan gebeuren nietwaar….. De symboliek is echter nogal treffend, want het hele stuk begint inmiddels ook inhoudelijk uit elkaar te vallen.

Juist nu de raad heeft besloten deze voor de eerste keer formeel vast te

stellen, hebben we nu een door de feiten achterhaalde Kadernota. We komen daar later op terug.

Ik zal eerst stilstaan bij het thema beleidsintensiveringen en daarna nog

een paar andere onderwerpen. Het college zal zich inzetten voor Levensloopbestendige woningen voor Ouderen en de verdere ontwikkeling van de Woonservicezones. Dat zijn teksten die de VSP graag hoort, omdat we daar al jaren met klem voor pleiten. Wanneer komt het college met de Nota over de ontwikkeling van de Woonservicezones. Die had er toch al lang moeten zijn, waarop wachten we nog?

Ouderenzorg Bij de begrotingsbehandeling heeft de VSP aangedrongen op het ondertekenen van het Pact voor Ouderenzorg. Goed dat het college die

stap heeft gezet. Is het college voornemens met een uitvoeringsnota te komen en op welke termijn?

Onderwijs De VSP deelt de nadruk van het college op het belang van goed

onderwijs. Het college wil extra investeren in onderwijs en goede ondersteuning en stimulering. Hoe en op welke wijze denkt het college hieraan handen en voeten te geven?

Een substantieel deel van onze schooljeugd zit tegenwoordig in Maasland

of Vlaardingen op school. Dat zegt iets over het aanbod in Maassluis. Wat

gaat het college ondernemen om die trend te keren?

Besparingen inboeken maar niet realiseren De Kadernota bevat een aantal ruimtescheppers: mogelijkheden om wat extra geld boven water te halen. Veelal is het klein bier.Daarnaast vinden wij ze vaak nogal speculatief. De ervaring leert dat als het niks wordt met sommige van die ruimtescheppers, je er dan ook nooit meer iets over hoort. Bij de begroting bv. werd een besparing ingeboekt voor het naar het stadhuis halen van het Duurzaamheidscentrum. Dat is dus niet gebeurd. En waar is de besparing van € 10.000 gebleven?

Verder was er een taakstellende bezuiniging ingeboekt op de

gemeentelijke organisatie, begroot op € 200.000,-. Met het in huis halen

van de helft van het personeel van het wijkteam en bv. nu weer extra

uitgaven voor de city-marketingmanager, lijkt daar weinig van over te

blijven. En je hoort er niemand meer over. De VSP wil dat dit soort besparingen pas worden ingeboekt als ze daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Draai het niet om, eerst inboeken en dan vervolgens niet realiseren.

Arbeidsmigrant: Ingezetene of Toerist ? Het invoeren van toeristenbelasting vindt de VSP een goede stap. Wij herhalen onze oproep de arbeidsmigranten onder dit regime te gaan belasten, eventueel via de werkgevers. We kunnen ons geen free-riders veroorloven. Je bent ingezetene of toerist. Meer smaken zijn er wat de VSP betreft niet. Graag een toezegging dat u binnenkort met een overeenkomstig voorstel naar de Raad komt.

Sportzaal Haydnlaan, ‘een man een man, een woord een woord’: Dan de sportzalen. Wij zijn van mening dat de gebruikers van de Sportzaal aan de Haydnlaan niet de dupe mogen worden van de prioritering om nu eerst voor de Sportlaan te kiezen. Zo moeten we met burgers van onze stad niet omgaan. We hebben hier te maken met een lang en stroperig proces, waarin veel is besproken en waarbij verwachtingen zijn gewekt. Wij verwachten van het college dat hier geldt: ‘een man een man, een woord een woord’.

Ons eigen vermogen zouden wij graag zo veel mogelijk intact houden,

dus kom met een financieringsplan met externe verstrekkers.

Wees creatief en zet hier de schouders onder. Wij komen hier samen met

de voltallige oppositie met een MOTIE.

De WMO en ROGplus. Inmiddels beginnen we steeds meer inzicht te krijgen in de oorzaak van de problemen waarmee ROGplus kampt bij de uitvoering van de Wmo. De Rijksoverheid heeft de gemeenten opgezadeld met de gedwongen invoering van het abonnementstarief.

Ja we wisten het al wel, het heeft een aanzuigende werking. Daarom nogmaals onze oproep aan het college: gebruik al uw landelijke contacten, ook richting de VNG, om deze regel zo snel mogelijk te neutraliseren. Intussen: abonnement of niet, een indicatie zal nog steeds moeten

worden afgegeven. Dus helemaal niets doen is ook niet nodig. Doe wat u kunt om de poort, de toegang tot de voorziening, goed te bewaken en zorgvuldig om te gaan met het geld van de burgers. We doen een dringend beroep op het college om met een breed en vooral krachtig

actieplan te komen.

Perverse prikkel Voorzitter, de VSP staat inmiddels al 3 jaar eenzaam op de barricades als het gaat om het resultaatgericht bekostigen in de zorg. Toen ik hier in deze raad in relatie tot de zorg voor de eerste maal de term “perverse prikkel” in de mond nam, leverde dat ongeloof en/of onbegrip op.

Welnu: we zien nu waar we staan. Deze week publiceerde een aantal

samenwerkende media de resultaten van een onderzoek naar de winsten

van bedrijven in de geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en de

thuiszorg. De 97 onderzochte bedrijven die de hoogste winsten boekten, hebben in 2017 opgeteld ruim 50 miljoen verdiend. Het gaat om gemiddeld 20% van de omzet. Één zorgclub schiet er zelfs uit met een winstpercentage van maar liefst 67%. Eufemistisch volgt dan de constatering, dat dit kan

duiden op fraude. Maar gelooft u mij, de percentages die nu zijn vastgesteld zullen op allerlei manieren met aftrekken en onttrekkingen zo laag mogelijk zijn gehouden. Schokkend toch? Ik roep nog even in herinnering wat we een half jaar geleden van ROGplus hoorden. Dat ze de gecontracteerden hadden gevraagd hun tarieven vrijwillig naar beneden bij te stellen, tja, foei dat deden ze niet allemaal, waardoor een nieuwe aanbesteding noodzakelijk werd. Sommigen in deze raad vonden dat we maar slechte aanbieders hadden. De VSP constateert echter, ik herhaal het hier, dat dit een brevet van onvermogen is van onze eigen uitvoerder; ofwel wie heeft het gat mogelijk gemaakt? De deur open laten staan met de gevulde portemonnee op tafel en dan verbaasd zijn dat dit niet goed gaat…….? Zowel WMO maatwerkvoorzieningen alsook Jeugdhulp hebben zich in het zwaard laten vallen van deze systematiek. De bezem moet er door, de stal uitgemest. Graag horen we van de wethouder welke krachtige stappen zij van plan is te gaan zetten.

Afvalinzameling Dan nog een opmerking over gescheiden afvalinzameling.

China wil onze plastic troep niet meer hebben. Andere Aziatische landen

volgen die stap. De landen waar het nu nog naar toe gaat, zoals Indonesië, gaan er schokkend slordig mee om, zodat er heel veel uiteindelijk in de oceaan terecht komt. Een grof schandaal waar ik als westerling het schaamrood van op de kaken krijg. Voorzitter, wat weten wij van het plastic afval dat in onze stad wordt opgehaald? Hoe en waar wordt het verwerkt en hoeveel invloed en controle hebben we daarop? Of hield tot nu toe onze verantwoordelijkheid op, als de vrachtauto de gemeentegrens passeerde?

Voor het geval we geen zekerheid hebben, wat mij betreft met vorm van track and trace, willen wij er voor pleiten, het dan maar keurig aan te bieden aan de afvalverbranding aan de overkant. Graag een duidelijke reactie van de verantwoordelijke wethouder.

Dan de sanitaire voorziening in de binnenstad.

Eindelijk is het tot het college doorgedrongen dat voor een stad als

Maassluis, die zich voor bezoekers op de kaart wil zetten, een adequate

openbare toiletvoorziening een voorwaarde is. Wij pleiten hier al jaren

voor en waar komt het college dan uiteindelijk mee? Met een gekunstelde

oplossing waarvoor je wel een app nodig hebt en een scherp oog om een

oranje sticker, die iets groter is dan een postzegel, te midden van andere

stickers op een deur te kunnen zien. Voorzitter, de VSP houdt onverkort

vast aan de eis dat er in het steeds drukker bezochte centrum van de stad

een goede, adequate openbare toiletvoorziening komt. Dit is een tussenstap die wat ons betreft moet leiden tot een echt goede oplossing. Het komende jaar krijgt de gekozen oplossing het voordeel van de twijfel en daarna komt de evaluatie. Ons einddoel is in ieder geval, of nu bij het openbreken van de Goudsteen of straks bij de ontwikkeling van de Vlietlocatie, een sanitair blok. De erkenning van de noodzaak is inmiddels door het college onderkend, de uitvoering moet robuuster.

De meicirculaire is bekend en het beeld is niet best. Nieuwe onheilstijdingen in het sociaal domein geven het trieste beeld dat

we nog niet bij een begin van in control zijn. Met dat slechte nieuws is deze Kadernota volledig achterhaald of – om het populair uit te drukken boterzacht geworden. Het college moet met dit incomplete werk aan de slag en met een aangepaste Kadernota in september komen en een sluitende begroting in november.

‘tour de force’ Leuke dingen verdelen is moeilijk. Pijn verdelen zo nodig nog moeilijker. Alle keuzes die genomen moeten gaan worden zijn politiek. Ontzie je de één, dan krijgt de ander meer pijn. Aan deze tour de force zult u desalniettemin niet ontkomen. Houd deze kadernota aan en kom in september naar de Raad met de gewijzigde versie.

Wij hebben daartoe met de volledige oppositie een motie voorbereid.

Onze vragen over hoge Parkeertarieven bij ASZ en Sportboulevard aan het College

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 01-05-2019 04:53

Gisteren hebben wij gelezen, dat volgens de seniorenorganisatie KBO-PCOP de parkeertarieven erg hoog zijn op de parkeerplaatsen bij ziekenhuizen. Mensen die een langere periode veel in het ziekenhuis moeten zijn kunnen daardoor honderden euro’s kwijt zijn.

Dit is voor vele mensen veel geld.

KBO-PCOB zou graag zien dat het parkeren bij alle ziekenhuizen gratis wordt.

Ook de VSP zou graag zien, dat parkeren bij het ziekenhuis en sportboulevard gratis wordt.

Sinds lange tijd is betaald parkeren ingevoerd bij ons Albert Schweitzer Ziekenhuis en de Sportboulevard in Dordrecht.

Bezoekers van het ziekenhuis moeten betaald parkeren in de parkeergarage of op het buitenterrein.

De kosten voor bezoekers van zowel het ziekenhuis als de sportboulevard kunnen enorm oplopen.

De parkeerplaatsen zijn eigendom van de Gemeente Dordrecht.

Wij hebben daarom de volgende vragen;

Waarom moeten bezoekers of mantelzorgers van patiënten van het ziekenhuis hiervoor duur betalen?

Waarom kan in Zwijndrecht of Sliedrecht bij het ziekenhuis wel gratis worden geparkeerd?

Is het College ook van mening dat dit parkeren voor bezoekers zeer kostbaar is, en gratis, of tegen een zeer geringe prijs zou moeten kunnen?

Is het college bereid het parkeer tarief voor parkeren bij het Albert Schweitzer ziekenhuis af te schaffen?

Wij zien uw antwoorden graag tegemoet,

Vriendelijke groet,

Bernadette Striebeck

Namens de VSP

Antwoorden op schriftelijke vragen mbt weghalen overdekte bushalte Merwekade

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 30-03-2019 22:12

Betreft schriftelijke vragen aan wethouder Van der Linden  i.v.m. verwijderen overdekte bushalte Merwekade.

Zie tevens de antwoorden.

Beste wethouder Van Der Linden,

Sinds enige weken is het bushokje op de Merwedekade ter hoogte van de Waterbus weggehaald.

Omwonenden, in dit geval vele ouderen moeten nu in weer en wind(er staat hier altijd ZEER veel wind) op de bus wachten.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

Waarom is dit bushokje weggehaald?

Zijn de omwonenden hier van op de hoogte gesteld?

Zo nee, waarom is dit niet gecommuniceerd in de wijk?

Is het college van plan hier een ander bushokje te plaatsen?

Zo ja, wanneer zal dit dan plaatsvinden?

Wij zien uw antwoorden graag tegemoet.

Vriendelijke groet,

Bernadette Striebeck

namens de VSP

mevrouw Striebeck,

Uw vragen heb ik doorgestuurd naar de beleidsadviseur OV en die meldt mij zojuist het volgende terug:

De abri stond nog bij de niet gebruikte halte aan de waterzijde van de weg. Deze halte is nu verwijderd en de openbare ruimte is weer in de juiste staat teruggebracht. Een ander type abri komt terug aan de tegenovergelegen halte aan de stadszijde, waar de bus ook halteert. Ook het DRIS paneel (digitale reisinformatie) wordt verplaatst naar de goede zijde. De precieze planning heb ik niet paraat, dit voorjaar zeker.

In heel Dordrecht worden nu oude haltes verwijderd en de wel gebruikte haltes in orde gemaakt.

Ik vertrouw u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Namens wethouder Van der Linden

Outlook voor Android downloaden

Onze reactie op de antwoorden inzake Verzilverlening

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 16-03-2019 06:06

De VSP heeft eind januari 2019 artikel 40 -vragen gesteld, inzake de Verzilverlening.

Wij hebben daarop op 5 maart jl. antwoord gekregen.

De VSP kan zich niet vinden in de beantwoording van haar vragen en de wijze waarop het college de Verzilverlening eventueel aan haar burgers zou willen aanbieden. Pas bij de evaluatie van de Blijverslening eind 2019 wil het college serieus kijken naar de Verzilverlening.

Omdat het college een serieus onderzoek naar de Verzilverlening op korte termijn nalaat, heeft de VSP zelf een en ander uitgezocht. Uit ons onderzoek blijkt dat de Verzilverlening substantieel afwijkt van de Blijverslening en dat door het college appels met peren worden vergeleken.

De VSP heeft eens uitgezocht wat de blijverslening inhoud nl;

Ouderen, die in hun huidige woning willen blijven, kunnen een lening krijgen van het SVn (zelfde organisatie als van de verzilverlening!) om hun huis aan te passen, zodat ze daar, voorbereid op ouderdomsgebreken, kunnen blijven wonen.

Dit is zowel voor ouderen, die een huis bezitten als zij die een huis huren. Belang van de Gemeente is dat ouderen langer thuis willen en kunnen blijven wonen.

De condities zijn als volgt nl:

1) Geld moet worden besteed aan verbeteringen aan de woning,

2) Lening moet per maand worden terugbetaald, dus de maandlasten gaan omhoog.

3) Er moet een offerte worden overlegd van een aannemer. Dus bewijs hoe het geld wordt besteed!

4) Indien er wordt gehuurd is het consumentenkrediet met een hogere rente, dan bij het bezit van een eigen huis (ongelijke behandeling!),

5) Bij consumentenkrediet melding bij het BKR. (Kunnen daarna dus niets meer lenen).

Bij de verzilverlening kan de huizenbezitter met overwaarde een bedrag lenen tegen een zeer lage rente (1), zelf bepalen waar het geld aan uitgegeven wordt (2) en zijn maandlasten gaan niet omhoog (3) zolang men in de koopwoning blijft wonen.

Pas bij verkoop van het huis wordt de lening en rente verrekend. Geen verplichtingen aan wie dan ook en ook geen betutteling! De meeste ouderen kunnen zelf wel bepalen waar zij hun geld aan uitgeven.

Het zijn dus twee totaal verschillende producten en invoering van de Verzilverlening hoeft dus helemaal niet te wachten op een evaluatie van de Blijverslening.

De VSP komt op voor de ouderengroep en wenst ook serieus antwoord te krijgen op vragen die in het belang van deze groep moeten worden gesteld. De Verzilverlening is een leenproduct met uitstekende condities, die spaarzame ouderen in staat stelt in de laatste levensfase nog optimaal te kunnen laten genieten van hun opgebouwde vermogen, zonder verhoging van maandelijkse lasten.

Wij stellen dus wederom artikel 40 vragen nl:

1) Is het college bereidt om de Verzilverlening op korte termijn (voor het zomerreces) aan te bieden aan haar inwoners?

2) Bent u er bereidt om de verordening op korte termijn aan te passen en de Verzilverlening in op te nemen?

Wij zien uw beantwoording met belangstelling tegemoet.

Margret Stolk,

namens de VSP

Antwoorden Artikel 40 vragen mbt het politiebureau Oud Krispijn

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 02-02-2019 14:17

Dhr. Wisker en mevr. Stolk

van de fractie VSP Dordrecht

p/a Voorstraat 367

3311 CT DORDRECHT

Datum31 januari 2019

Ons kenmerk2238316

BetreftBeantwoorden artikel 40-vragen inzake politiebureau Krispijn

Burgemeester

Spuiboulevard 300

3311 GR DORDRECHT

T (078) 770 4111

F (078) 770 5192

www.dordrecht.nl

Geachte heer Wisker en geachte mevrouw Stolk,

Bij brief van 28 januari 2019, heeft u op grond van artikel 40 van het Reglement van Orde van de gemeenteraad namens de fractie Verenigde Senioren Partij. vragen gesteld inzake het politiebureau in Krispijn. Gezien het onderwerp beantwoord ik deze vragen als burgemeester vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid en als plaatsvervangend regioburgemeester van de regionale eenheid Rotterdam.

Ik beantwoord uw vragen als volgt.

Vraag 1.Is het college van ervan op de hoogte dat, de huidige minimale bezetting van de post in strijd is met de afspraken die in het verleden zijn gemaakt over het volledig open en in bedrijf houden van deze post? Het is u waarschijnlijk bekend dat, het volledig bureau er staat met meldkamer, cellencomplex, garages e.d. Het bureau heeft naar ons idee geen functie meer en staat leeg. Kan het college aangeven wat de bestemming is voor dit bureau? Permanente leegstand of herbestemming?

Antwoord

Voor het bureau in de wijk Krispijn is reeds in 2014 afgesproken om dit als steunpunt in te richten. Er zijn in het verleden in overleg met de bewonersorganisatie afspraken gemaakt dat het steunpunt 2 keer per week op bepaalde tijden zou worden opengesteld, maar dat er geen sprake zou zijn van een dagelijkse openstelling. De politie betreurt het dat zij niet vooraf in overleg is getreden met de bewonersorganisatie toen recent besloten werd tot aanpassingen van de spreekuren.

De inrichting van het steunpunt in Krispijn is de afgelopen jaren verder niet veranderd. Het pand is eigendom van de politie en staat niet op de nominatie om afgestoten te worden. De wijkagenten zijn aanwezig op de inspreekmomenten. De nieuwe inspreekmomenten zijn m.i.v. 14 februari bepaald op donderdagen van 16.00 tot 19.00 uur.

Ik ben zeer verheugd dat er vanaf medio mei dit jaar extra aspiranten zullen gaan werken vanuit het steunpunt. Binnen de eenheid Rotterdam worden een aantal leerbureaus ingericht waar over een periode van een aantal jaren in totaal 800 extra mensen worden opgeleid. Het bureau in Krispijn is één van deze leerbureaus van waaruit aspiranten gedurende een periode van 4 maanden praktijkervaring op doen. Na deze periode gaan ze weer 4 maanden naar school waarmee er weer ruimte ontstaat voor een nieuwe lichting aspiranten.

De aspiranten zijn agenten in opleiding die op diverse thema's in de wijken in heel Zuid-Holland Zuid inzetbaar zijn en dagelijks opereren vanuit het bureau in Krispijn. Dit kan in de komende jaren oplopen tot een groep van ca. 40 personen.

Vraag 2.Bent u met ons eens dat deze wijk een veiligheidsrisicogebied is en daarom extra aandacht en inzet nodig heeft?

Antwoord

De wijk Krispijn is geen veiligheidsrisicogebied zoals bedoeld in artikel 151b Gemeentewet. Delen van de wijk zijn in het verleden wel onderdeel geweest van een veiligheidsrisicogebied waar preventief gefouilleerd mocht worden. Op dit moment is er geen aanleiding om opnieuw een gebied aan te wijzen.

De politie is aanwezig in de wijk met drie wijkagenten die bekend zijn met wat er speelt in de wijk. Risicolocaties in de wijk worden door de wijkagenten meegenomen in de reguliere surveillance.

Vraag 3.Klopt het dat de communicatie hierover met de bewoners en de organisatie zich heeft beperkt is tot een mededeling en NIET tot een overleg?

Antwoord

Door de politie zijn er flyers opgehangen bij het bureau, in winkelgebieden en op de locatie waar het sociaal wijkteam is gehuisvest. De politie heeft bij mij aangegeven het te betreuren dat zij niet eerder in overleg zijn getreden met de bewonersorganisatie. De politie is bereid alsnog met de bewonersorganisatie OKBZ in gesprek te gaan.

Vraag 4.Is het college het met ons eens, dat de huidige minimale inzet en bereikbaarheid van de wijkagenten, één maal per twee weken spreekuur geen volwaardig alternatief vormt voor het waarborgen van het veiligheidsgevoel en de bereikbaarheid van de politie in

een nog steeds kwetsbare wijk?

Antwoord

Ik vind het belangrijk dat het niet alleen objectief veilig is en de criminaliteit daalt, maar dat bewoners en ondernemers zich ook veilig voelen in Dordrecht. In het nieuw Integrale Veiligheidsplan gaat veel aandacht uit naar thema's die Dordtenaren het meeste frustreren en aantasten in hun veiligheidsgevoel. Hierbij valt o.a. te denken aan diverse vormen van overlast en high impact crimes. Dit zijn thema's die door onze bewoners zelf zijn aangedragen in gesprekken en enquêtes.

Veiligheidsbeleving blijft een ongrijpbaar iets dat niet alleen verbetert door meer politie op straat. Ik vind het belangrijk dat Dordtenaren zich gehoord voelen en dat de politie bereikbaar en beschikbaar is als ze hen nodig hebben.

De politie is 24 uur per dag bereikbaar via 0900-8844 en 112. Indien er geen sprake is van een spoedmelding is het uitgangspunt dat er binnen 48 uur contact wordt opgenomen met de melder. In Krispijn is geconstateerd dat er tijdens spreekuren een minimale opkomst van bewoners was. Het nieuwe spreekuur vindt m.i.v. 14 februari op donderdagen van 16.00 tot 19.00 uur plaats.

Vraag 5.Wij maken ons zorgen, dat de feitelijke bereikbaarheid van de politie via internet voor bijvoorbeeld aangiftes bij grote groepen senioren/ouderen leidt tot problemen bij het doen van aangiftes en of meldingen en een gevoel van onveiligheid in de hand werkt. Deelt u deze menig en bent u bereidt hier iets aan te gaan doen?

Antwoord

De mogelijkheid tot het doen van aangifte via internet is één van de ontwikkelingen die de goede bereikbaarheid en beschikbaarheid van de politie in stand moeten houden. Er zijn echter nog altijd andere mogelijkheden om een melding te maken of aangifte te doen. Voor mensen die niet over internet beschikken is het bijvoorbeeld mogelijk dat de politie bij hen thuis de aangifte op komt nemen.

Vraag 6.Het is voor alle burgers in onze stad van vitaal belang, dat de veiligheid en gevoel van de burgers voldoende is gewaarborgd door de inzet en de bereikbaarheid van de politie. De burgemeester dient er in opdracht van de raad op toe te zien, dat deze voldoende wordt gewaarborgd en dat vooraf open en duidelijke communicatie plaats vindt met de burgers voordat er veranderingen worden doorgevoerd. Zeker met betrekking tot de inzet en vooral bereikbaarheid van de politie in onze stad en in het bijzonder Krispijn. Is het college bereidt hierover met de bewoners van Krispijn in gesprek te gaan en de ruis die er is ontstaan weer vlot te trekken met de bewoners en organisaties in de wijk?

Antwoord

De zorg voor veiligheid is een belangrijke taak voor de gemeente. Het is van groot belang dat inwoners, bezoekers en ondernemers zich veilig en op hun gemak voelen in onze mooie stad. De speerpunten voor de komende jaren zijn vastgelegd in ons nieuwe Integraal Veiligheidsplan 2019-2022.

Ik heb bovendien wekelijks overleg met de politie waarin ik word geïnformeerd over actuele zaken en kan sturen op de inzet van de politie. Ook op wijkniveau is er regelmatig contact tussen de politie, wijkmanagers van de gemeente en andere partners.

De politie, wijkmanager van de gemeente en ik zijn altijd bereid om met bewoners(organisaties) in gesprek te gaan over hun zorgen en samen te werken aan een nog veiligere stad.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

De burgemeester van Dordrecht

Onze art. 40 vragen mbt Politiepost Krispijn

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij Dordrecht 29-01-2019 19:30

Op 28  januari 2019 heeft onze fractie  artikel 40 vragen gesteld aan het college betreffende de Politiepost Krispijn.

Geacht college,

Er komen signalen bij ons binnen uit de wijk Krispijn, dat er zorgen zijn over de gebrekkige communicatie tussen de burger en politie.

De politiepost in Oud-Krispijn is het resultaat van acties van de bewonersorganisatie van Oud-Krispijn (OKBZ) naar aanleidingvan de hogere criminaliteit om de veiligheid en het gevoel van de wijkbewoners voldoende te waarborgen.

Als gevolg van het beleid van justitie, concentratie op kerntaken en terugbrengen van het aantal kleinere politieposten is de huidige bemensing van de politiepost geminimaliseerd en wordt deze politiepost volgens onze waarneming nog incidenteel gebruikt.

Voor het grootste deel van de tijd hangt er het bordje 'gesloten'.

1. Is het college van ervan op de hoogte dat, de huidige minimale bezetting van de post in strijd is met de afspraken die in het verleden zijn gemaakt over het volledig open en in bedrijf houden van deze post? Het is u waarschijnlijk bekend dat, het volledig bureau er staat met meldkamer, cellencomplex, garages e.d. Het bureau heeft naar ons idee geen functie meer en staat leeg.

Kan het college aangeven wat de bestemming is voor dit bureau?

Permanente leegstand of herbestemming?

2. Bent u met ons eens dat deze wijk een veiligheidsrisicogebied is en daarom extra aandacht en inzet nodig heeft?

3. Klopt het dat de communicatie hierover met de bewoners en de organisatie zich heeft beperkt is tot een mededeling en NIET tot een overleg?

4. Is het college het met ons eens, dat de huidige minimale inzet en bereikbaarheid van de wijkagenten, één maal per twee weken spreekuur geen volwaardig alternatief vormt voor het waarborgen van het veiligheidsgevoel en de bereikbaarheid van de politie in een nog steeds kwetsbare wijk?

5. Wij maken ons zorgen, dat de feitelijke bereikbaarheid van de politie via internet voor bijvoorbeeld aangiftes bij grote groepen senioren/ouderen leidt tot problemen bij het doen van aangiftes en of meldingen en een gevoel van onveiligheid in de hand werkt. Deelt u deze menig en bent u bereidt hier iets aan te gaan doen?

6. Het is voor alle burgers in onze stad van vitaal belang, dat de veiligheid en gevoel van de burgers voldoende is gewaarborgd door de inzet en de bereikbaarheid van de politie. De burgemeester dient er in opdracht van de raad op toe te zien, dat deze voldoende wordt gewaarborgd en dat vooraf open en duidelijke communicatie plaats vindt met de burgers voordat er veranderingen worden doorgevoerd. Zeker met betrekking tot de inzet en vooral bereikbaarheid van de politie in onze stad en in het bijzonder Krispijn. Is het college bereidt hierover met de bewoners van Krispijn in gesprek te gaan en de ruis die er is ontstaan weer vlot te trekken met de bewoners en organisaties in de wijk?

Wij zien uw antwoorden graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Jack Wisker en Margret Stolk namens de VSP

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.