Nieuws van politieke partijen in Hilversum over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Internationale Vrouwendag: kom naar ons diner met film op 7 maart | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 16-02-2020 00:00

Voor wie omhoog kijkt, zijn er geen grenzen: “Knock Down the House”

Diner en film voor Internationale Vrouwendag, 7 maart 2020

Voor wie omhoog kijkt, zijn er geen grenzen. En omhoog kijken, dat deden vier Amerikaanse vrouwen toen ze zich verkiesbaar stelden nadat Donald Trump president werd. Wat was hun motivatie, welke doelen stelden zij zichzelf als vrouw in de politiek en hoe bereikten ze die doelen in een tijd waarin sociale media je kunnen maken en breken? De film ‘Knock Down the House’ vertelt hoe zij hun politieke ambitie wisten te combineren met werk en gezin. En dit vindt GroenLinks een geweldig onderwerp om samen over in gesprek te gaan. GroenLinks trapt daarom op 7 maart 2020 Internationale Vrouwendag af met een screening van deze inspirerende film met vooraf een Syrisch diner.

Lees verder >>

Laat GAD op blauwe diesel rijden! | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks D66 Hilversum 20-12-2019 00:00

GroenLinks heeft samen met Hart voor Hilversum, D66 en Hilversums Belang de gemeenteraadvergadering van 13 december jl. voorgesteld om al het gemeentelijk huisvuil voortaan CO2-arm op te halen. Dat kan door de vrachtauto's van het GAD (Gezamenlijke Afvalstoffen Dienst) op blauwe in plaats van fossiele diesel te laten rijden.

Blauwe Diesel (B100) is een brandstof gemaakt van 100% plantaardig materiaal. Blauwe diesel is een duurzame dieselbrandstof en een volledige vervanger van fossiele diesel. Blauwe diesel is fossielvrij, CO2-neutraal en is biologisch afbreekbaar. Het is gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen. Omdat het gemaakt is uit afvalproducten is het bovendien circulair. Wanneer je de uitstoot vergelijkt met de productie en transport van fossiele diesel dan is de CO2-uitstoot bij blauwe diesel maar liefst 89% lager. Deze omschakeling kan plaatsvinden zonder dat er motorische aanpassingen nodig zijn aan het rijdend materieel van de GAD.

In de toekomst wil het GAD het huisvuil met vrachtauto’s met een elektromotor ophalen. Dat vergt echter een grote investering in een nieuw wagenpark. Vooruitlopend op deze grote omschakeling is het rijden op blauw diesel een eenvoudig en op korte termijn te realiseren alternatief voor fossiele verbranding.

Omdat de GAD een samenwerkingsverband is tussen de Gooise gemeenten moet het voorstel eerst besproken worden met de gemeentebesturen van de andere Gooise steden. De literprijs van blauwe diesel is hoger dan fossiele diesel. Onderzocht zal worden of de omschakeling gevolgen moet hebben van de afvalstoffenheffing. Verwacht wordt dat de prijs van blauwe diesel in de toekomst lager wordt. Voor consumenten is er sinds kort ook blauwe diesel te tanken bij Tamoil aan de Zoutmanlaan nr 5 (Hilversum-Zuid).

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libiƫ | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Hilversum 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.