Nieuws van politieke partijen in Assen over PvdA inzichtelijk

10 documenten

Over het herstelplan en de bijdrage van onze fractie | Assen

GroenLinks GroenLinks PvdA Assen 28-04-2020 00:00

Het zijn rare tijden. Een intelligente lockdown, de anderhalve meter maatschappij, allemaal zaken waar we een half jaar geleden nog geen enkele voorstelling hadden en die nu tot de werkelijkheid behoren. Enerzijds is het mooi te zien hoe snel de mens en ook organisaties zich aanpassen aan deze nieuwe werkelijkheid en anderzijds werkt het ondanks dat toch wel beperkend en is het sociale contact een stuk minder.  

Ook politiek Assen probeert door te draaien. Dankzij een noodwet van het Rijk kunnen we ook als gemeenteraad rechtsgeldig digitaal vergaderen en besluiten nemen. Met het oog op de financiele situatie van de gemeente en het streven na 1 juli weer van het financieel toezicht van de provincie af te zijn, geen overbodige luxe,

Het college heeft hard gewerkt aan een financieel herstelplan dat begin april met de raad consulterende is besproken. Ook is gesproken over de reserves en de daarvoor aan te houden kaders. Op 23 april vergaderde de gemeenteraad (wederom digitaal) hier besluitvormend over. Als GroenLinks-fractie hebben we - net als de overige coalitiepartijen - ingestemd met het herstelplan. Met het herstelplan heeft Assen de begroting 2020 en het meerjarenperspectief weer sluitend. De discussie ging met name over de 4 miljoen reserve voor de ijsbaan bij het TT-circuit en de toeristisch recreatieve zone (TRZ). Omdat iedereen het er wel over eens is dat die ijsbaan er niet meer komt, moest besloten worden hoe om te gaan met deze reserve. Het college stelde voor dit te storten in een investeringsfonds bedoeld voor investeringen in de hele stad. Dat kan nog steeds de TRZ zijn maar bijvoorbeeld ook de binnenstad. Onze fractie stemde hiermee in, al mocht wat ons betreft het bedrag ook gewoon in de Algemene reserve.  Uiteindelijk moet toch de raad over elk bedrag een besluit nemen, uit welk potje het ook komt.

Stadspartij PLOP en de PvdA hadden een amendement voorbereid inhoudende dat het bedrag uitsluitend gereserveerd zou moeten worden voor de TRZ. Na enige discussie en bij de stemming bleek dat alleen deze twee partijen dit standpunt huldigden en de rest van de raad niet. Vervolgens is in dezelfde verhoudingen het herstelplan vastgesteld door de raad. Als coalitie zijn we hier erg blij mee en ook met de steun van een aantal niet-coalitiepartijen voor het herstelplan.

Het herstelplan kan nu ter goedkeuring naar de provincie en na goedkeuring daar staan we hopelijk weer financieel op eigen benen.

Wel refereerde bijna iedere partij in zijn bijdrage aan de gevolgen van de corona-crisis voor de financiële positie van de gemeente maar ook voor bijvoorbeeld de binnenstad en de werkgelegenheid.  Op dit moment is dat nog koffiedik kijken, maar dat we hier last van krijgen staat als een paal boven water. Wij hebben het college gevraagd ook vooral kansen te benutten om wellicht transities te versnellen.

Met vriendelijke groet, Hans Marskamp

Bijdrage tweede termijn (beleidsarme)begroting 2020

PvdA PvdA Assen 28-11-2019 18:08

De PvdA-fractie voelde vooral teleurstelling en frustratie na de beantwoording van het college in de eerste termijn. Wij merkten geen toenadering, geen overleg over de door ons aangedragen onderwerpen. Dat noodzaakte ons tot een stevige bijdrage voor de tweede termijn, met als afsluiting nog een laatste handreiking naar het college met het voorstel de besluitvorming rondom de begroting uit te stellen met één week om zo het college in staat te stellen met een beleidsarme begroting te komen. In de vergadering van 4 november,  3 weken geleden, werd echter al snel door de fracties in de raad besloten om akkoord te gaan met het ordevoorstel van 3 weken uitstel en een beleidsarme begroting. Vandaag zijn we weer bij elkaar, met een Nota van Wijziging op de begroting 2020.

De Nota is overzichtelijk, duidelijk beschreven waarom bepaalde onderwerpen wel, niets of deels in de begroting blijven staan. Maar toch, maar toch…

Wanneer je krijgt wat je vraagt blijkt soms dat wat je kreeg niet is wat je wil. Er staan nog een aantal onderwerpen in de begroting die volgens de PvdA Assen onder nieuw beleid vallen, dan wel die een dusdanige politieke lading hebben dat het niet maar zo in de begroting opgenomen of eruit verwijderd zouden moeten worden. Een paar voorbeelden:

Sociaal Domein: we geven in Assen 7 miljoen meer uit dan dat we ontvangen vanuit het Rijk. Naast het lobbyen om een grotere bijdrage vanuit het Rijk is een goede beheersing van de kosten erg van belang. Deels hebben we hier invloed op, deels niet (bijvoorbeeld instroom in Jeugd via andere weg dan de gemeente). In het WMO-domein is er beter te sturen op de instroom, door nadrukkelijke keuzes te maken. Het voorsorteren op eventueel extra budget vanuit het Rijk is niet reëel: zoals in onze 1e termijn al aangegeven lopen we als Assen vaak extra achterstand op bij herverdeling of herziening van budgetten. We zullen als gemeente dus rekening moeten houden met toekomstige wijzigingen, te kleine budgetten en waarschijnlijk nieuwe tekorten. Abonnementstarief WMO-Schoonmaak: de PvdA is het nog steeds niet eens met de keuze van het college om een democratisch aangenomen wet niet uit te voeren. Deze keuze is echter wat ons betreft nieuw beleid en had buiten de beleidsarme begroting gehouden moeten worden. Daarom dienen wij een amendement in om dit te wijzigen. Doorfietsroute: we hebben er al eerder over gesproken. Dit is wat de PvdA betreft ook deels nieuw beleid. Wat ons betreft hoort dit onderwerp niet in de begroting thuis, maar moet dit onderdeel zijn van de discussie binnen de raad de komende maanden om te komen tot een sluitende meerjarenbegroting. Actieve acquisitie is nieuw beleid en dus uit de begroting gehaald. We gaan er echter wel van uit dat het college signalen van bestaande en potentieel nieuwe ondernemers voor de stad goed oppakt en hier voortvarend mee aan de slag gaat. Preventiefonds: we hebben net de officiële start gehad. Dat er nu geld uit de begroting voor 2021-22-23 wordt gehaald  is conform keuzes rondom andere onderwerpen, maar het doet voor de PvdA wel zeer: juist preventie is van belang voor snelle aanpak van knelpunten, dichtbij en met zo laag mogelijke kosten. Bedrijfsvoering, meer specifiek het vastgoed, openbare ruimte en personeelskosten. Als gemeente kunnen we weinig invloed uitoefenen op onze vastgoedportefeuille. Ook bij de beslissing om vastgoed te verkopen zijn we afhankelijk van eventuele kopers. Wegen  zijn niet op te breken. Volgens de verwachtingen zijn er veel middelen nodig voor de infrastructuur in de stad. Hier moet in de meerjarenraming meer rekening mee gehouden worden, omdat dit volgens de PvdA een zorgelijke ontwikkeling is. Dan de personeelskosten: de PvdA-fractie realiseert zich dat het niet opstarten of voor enige of langere tijd uitstellen van projecten en investeringen consequenties kan hebben voor het personeel. De opmerkingen over ervaren werkdruk en krappe beschikbare ambtelijke formatie hebben wij goed gehoord. De PvdA pleit ervoor om, conform eerdere besluiten in de raad, zoveel mogelijk te werken met eigen personeel en de kosten voor externen daarmee zo laag mogelijk te houden. Zeker voor die onderwerpen waar de komende jaren nog werk genoeg te doen is, is eigen personeel beter en goedkoper dan duurdere externen. Daarnaast heeft de fractie moeite met de eenmalige uitzetting van 2 miljoen voor organisatie-ontwikkeling. Ontwikkeling om aansluiting te vinden bij de veranderingen in de samenleving is logisch en noodzakelijk, maar besef ook heel goed hoe dit overkomt bij al diegenen in de stad die zelf fors moeten inleveren.

Tot slot heb ik namens de PvdA fractie nog een dringende oproep naar de huidige en beoogde collegepartijen: democratie bestaat bij de gratie van een verkozen meerderheid die rekening houdt met en luistert naar de aanwezige minderheid.

We verwachten dan ook dat in de resterende raadsperiode er serieus naar de oppositiepartijen geluisterd wordt, er meer aandacht wordt besteed aan de afgesproken samenwerking met raad en met de ondernemers en bewoners van de stad, wil het college de steun van de PvdA ervaren.

Het bericht Bijdrage tweede termijn (beleidsarme)begroting 2020 verscheen eerst op PvdA Assen.

Bijdrage begrotingsbehandeling 2020 eerste termijn

PvdA PvdA Assen 04-11-2019 14:22

Vorig jaar begon ik mijn bijdrage namens de PvdA met een tekst over sprookjes en dat deze soms niet uitkomen. Het college in Assen is het afgelopen jaar geen sprookjeshuwelijk gebleken. Een vliegende start, en daarna de nodige relatieproblemen.

Begroting vs nieuw bestuur. De fractie van de PvdA vindt het dan ook hoogst ongelukkig dat we over de begroting 2020 moeten beslissen terwijl er ondertussen ook gesprekken lopen over de samenstelling van een nieuw bestuur. We besluiten als raad dus over een begroting die waarschijnlijk gewijzigd gaat worden zodra er weer een volledig bestuur is. Voor een constructieve insteek in dat proces met betrekking tot de collegevorming wil je als fractie graag aan de voorkant meedenken over de mogelijke invulling van de begroting en dat is ons nu door de timing van alles niet gegeven. We kiezen echter wel voor een kritische  maar constructieve houding ten opzichte van de voorliggende begroting. Daarom zal ik namens PvdA Assen alvast aangeven dat wij niet maar zo kunnen instemmen met deze voorgestelde begroting.

Draagvlak. Om maar met de deur in huis te vallen: de PvdA is nog steeds tegen de voorgestelde  bezuinigingen in het Sociaal Domein en in de culturele sector. Bij de kaderbrief zoals behandeld in de vergadering van 11 juli hebben wij dat al aangegeven. Met slechts 1 stem meer kreeg het college toen steun om de voornemens in de kaderbrief door te voeren in de begroting 2020. Voor het college is 1 stem meer voldoende, dat is logisch, maar dat zien wij niet als legitimatie om toch met deze maatregelen te komen. We hebben het al vaker aangegeven: draagvlak is meer dan de helft +1.

Toch hebben we gemerkt dat een aantal kritiekpunten uit de behandeling van de kaderbrief 2020 opgepakt zijn. Bijvoorbeeld de toeristenbelasting: na een zeer stroeve start lijken er dan nu toch goede gesprekken te zijn gevoerd met de 4 grootste recreatieondernemers. Graag horen we van de wethouder welke afspraken er nu gemaakt zijn. De Ozb-verhoging is akkoord wat de PvdA betreft, zoals al vaker aangegeven. Wat ons nog wel steekt is dat er nog steeds gekort wordt op KINK. Er zijn vanuit kunstenaars in Assen diverse oproepen gedaan om KINK te behouden. Ook tijdens de 1e discussieavond over de nog op te stellen cultuurnota kwam naar voren dat een broedplaats voor kunstenaars erg gemist wordt en nodig is voor een bloeiend cultureel leven in Assen. Waarom dan toch bezuinigen op KINK?

Voorzitter, omdat we wat andere keuzes willen maken m.b.t. de begroting zal de PvdA met een aantal alternatieve voorstellen komen.

Sociaal Domein: de grootste uitdagingen liggen op dit terrein. Hoe de zorg te blijven leveren die mensen nodig hebben om hun leven te leiden, maar binnen de financiële kaders? Goed dat het college samen met de andere Drentse gemeenten een brandbrief heeft opgesteld richting het Rijk. Goed dat er bepaalde keuzes gemaakt worden om signalen af geven, maar… maar de PvdA vraagt zich af of het niet invoeren van het abonnementstarief WMO Schoonmaak wel het beste signaal is. Inhoudelijk kunnen we de redenatie helemaal volgen: vooral de  hoge inkomens gaan ineens een heel stuk minder betalen wat tegen het PvdA-principe van ‘sterkste schouders, zwaarste lasten’ ingaat, er is geen sturingsmogelijkheid en de verwachting is dat er meer aanvragen gaan komen.

Dit tarief niet invoeren zou de gemeente op korte termijn veel geld kunnen besparen wat weer ingezet kan worden voor andere zaken in het Sociaal Domein. En toch vindt de PvdA het niet verstandig: het gaat om democratisch tot stand gekomen wetgeving die ingevoerd moet worden. We kunnen, helaas zou ik zeggen, als gemeente niet eenzijdig besluiten om een wet niet in te voeren. Daarbij moet de wethouder letterlijk de “wet houden, de wet handhaven”. De PvdA-factie maakt zich zorgen om de gevolgen van het niet invoeren: juridische procedures, alsnog moeten invoeren en dergelijke. De uiteindelijke kosten zouden wel eens veel hoger kunnen zijn dat de verwachte 1,5 miljoen.

Hoe hebben de adviesraden gereageerd op dit voornemen van het college? Tevens een vraag of het college bij de lobby richting het Rijk voor adequate middelen voor het Sociaal Domein, zich ook inzet voor een volledige compensatie voor de extra kosten door de invoering van het abonnementstarief mocht dit toch doorgaan. Wordt hierin samengewerkt met andere gemeenten?

Toegang: een laagdrempelige plek waar inwoners terecht kunnen met al hun vragen over zorg en wat de PvdA betreft ook over geld, waar een neutraal en onafhankelijk advies wordt gegeven. Deze toegang moet meer zijn dan een telefoonnummer of digitaal portaal. Het is een plek waar mensen terecht kunnen, in de wijk of in het stadhuis. Ook hiervoor zijn er al goede voorbeelden (zorgloket in Emmen, geldloket in Amersfoort). Ook hier geldt de kosten gaan voor de baten uit.

Duurzaamheid: ambitie van het college is prima, kon de PvdA zich ook altijd in vinden. Maar gezien de huidige financiële uitdagingen willen we de voorgestelde investeringen hiervoor enigszins vertragen. Er ligt een besluit om de pilot verduurzaming gemeentelijke vastgoed uit te voeren. Daarnaast wordt er een project uitgevoerd om de Beek aardgasvrij te krijgen. De PvdA adviseert om deze 2 pilots te gebruiken om informatie te verzamelen over hoe de hele overgang van aardgas naar andere vormen van energievoorziening vorm kan gaan krijgen. Leer hiervan, ga daarna de rest pas gestructureerd oppakken. Communicatieplannen bijvoorbeeld hoeven in principe maar 1 keer opgesteld te worden. Daarom pleit de PvdA ervoor om te temporiseren, en zo op deze manier ook de benodigde investeringen meer in tijd uit te spreiden. De PvdA wil overigens NIET de transitie zelf vertragen, wij willen die juist proberen te bevorderen. Dit willen we bereiken door de inwoners, of beter de kleinverbruikers, te ontzorgen in de aanschaf en onderhoud van zonnepanelen. Hiervoor hebben wij een motie voorbereid die we donderdag zullen inbrengen. In kort komt het erop neer dat de gemeente de voorfinanciering regelt zonder de begroting te belasten, en dat het verdere werk rondom administratie extern wordt gedaan. Deze werkwijze wordt al jarenlang met succes toegepast in Landgraaf.

Ook bij de Omgevingswet stellen wij voor te temporiseren. Hierdoor zijn de kosten te spreiden in de tijd, hetgeen een verlichting zou kunnen geven in de begroting voor 2020.

Binnenstad: de binnenstad van Assen is nog steeds geen sprookjesstad. Er wordt veel geld in gestoken door gemeente en ondernemers, alhoewel de PvdA zich nog steeds afvraagt waar de substantiële bijdrage van de vastgoedeigenaren blijft. Echter de binnenstadvisie zoals eerder opgesteld is blijkbaar alweer aan revisie toe want het wordt als te weinig concreet ervaren. Vaart In Assen geeft aan dat m.b.t. de huidige visie er te weinig gestuurd  kan worden op de benodigde stappen. Werk aan de winkel dus. Leegstand in winkels en horeca nemen toe i.p.v. af, dit zou komen doordat er een gebrek is aan dynamiek. Er zijn plannen om extra geld in de binnenstad te steken, maar de PvdA blijft daar zeer kritisch tegenover staan. Daarbij bestaat de stad uit meer dan alleen de binnenstad: de wijken en de industrieterreinen bepalen ook het aanzicht en de aantrekkelijkheid van de stad. Het bedrag voor de aantrekkelijke binnenstad willen we dan ook naar beneden brengen. Eerst maar eens actie, daarna in gesprek over het geld. Daarop aansluitend: de TRZ: toch weer een vraag naar de stand van zaken qua ontwikkelingen. Zijn er überhaupt nog initiatiefnemers bezig met hun plannen?

Financiën: uit ervaring van de afgelopen paar jaren en uit de mei- en septembercirculaires blijkt dat gemeente Assen zeer wisselende inkomsten heeft vanuit het gemeentefonds. Eerst een daling, daarna een stijging. Op deze manier is een sluitende begroting maken voor de langere termijn erg lastig, wanneer je niet weet hoeveel geld je binnen gaat krijgen. Wij moedigen het kabinet en de VNG aan om een verandering in de zogenaamde trap-op-trap-af-systematiek voor elkaar te krijgen. Wij vragen het college om daar in VDG en VNG verband voor te strijden.

Er zijn nog allerlei plannen onderweg vanuit het Rijk om financieringen anders te organiseren. (objectief verdeelmodel, hopelijk nieuwe verdeling Trap-op-trap-af, decentralisatie Beschermd Wonen). Wat doet het college of gaat ze doen om te voorkomen dat Assen weer een verslechtering te wachten staat?

Jeugdzorg. Minister de Jonge geeft aan bij de discussie over de jeugdzorg dat het niet alleen een kwestie is van meer geld, maar ook van andere, betere organisatie. Administratieve lasten moeten omlaag zodat er meer geld overblijft voor hulp en ondersteuning. Fractie van de PvdA herkent deze hartenkreet en dit horen wij ook terug vanuit de jeugdzorg zelf. De fractie is aan het stoeien geweest met eventueel maatregelen om het budget zinvol en effectief te verdelen en in te zetten. Hierbij hebben we ook gekeken naar goede voorbeelden in het land, zoals het regisseursmodel in Noordenveld en de School Zorg Ondersteuners in Hengelo, Overijssel.

Focus dient vooral te liggen op vermindering bureaucratie, verbetering korte lijnen in communicatie, naast de al ingezette acties om tot goede keuzes te komen: krijgen de jeugdigen die hulp nodig hebben ook de juiste hulp? Een aantal verdergaande voorstellen, over o.a. jeugdzorg en interne personeelskosten, hebben we ingediend om de effecten en haalbaarheid te laten beoordelen.

Jongeren. We noemen hierbij nog een keer Jimmy’s. Voor jongeren, door jongeren. Integraal, preventief, gericht op welzijn, welbevinden. Niet alleen een vorm van invulling van preventief jeugdbeleid, maar ook als talentenbroedplaats voor de jeugd. Jongeren willen niet alleen maar een probleem zijn, zij willen talenten ontdekken en inzetten, ze willen meedoen. De kosten gaan voor de baten uit.

Waar in het hele Jeugdzorgverhaal vinden we trouwens het duidelijke signaal naar het Rijk terug, zoals de keuze rondom abonnementstarief? Waar willen wij hier ondeugend zijn?

Een aanvullende manier om met name incidentele uitgaven te dekken is door het aanboren van andere geldbronnen. We noemen er een paar.

Het kabinet trekt 180 miljoen uit voor regiodeals, gericht op verbetering van kwaliteit van leven, werken en ondernemen. Welke inspanningen mag de PvdA-fractie hierin van het college verwachten voor projecten in Assen? Er zijn subsidieregelingen voor individuele amateursportverenigingen en voor sportkosten van de gemeente. Via de BOSA (Bouw en Onderhoud Sport Accommodaties) was er 80 miljoen beschikbaar voor 2019. Vergoeding voor activiteiten, specifiek energiebesparende maatregelen en verbeteren van toegankelijkheid. Daarnaast kan de gemeente gebruik maken van de Specifieke Uitkering Stimulering Sport voor bouw en onderhoud van accommodaties en exploitatie. Ook de provincie heeft nog 5 miljoen op de plank liggen voor “bovenregionale sportvoorzieningen”. Nu de ijsbaan in Hoogeveen niet doorgaat en die in Assen blijkbaar nog niet of helemaal niet meer van de grond komt, kan Assen gebruik maken van die 5 miljoen, mits er een goed plan komt. PvdA fractie noemt hierbij bijvoorbeeld de al langer gewenste overkapping van de kombaan bij het wielercentrum. De provincie is tevens bezig met het inrichten van een investeringsfonds van 50 miljoen. Is al bekend waar dit voor gebruikt kan gaan worden en zo ja, worden er al plannen gemaakt om gebruik te maken van dit fonds? De PvdA fractie vraagt het college om bij de aanleg van de fietssnelweg en andere gemeente- en provinciegrens overschrijdende projecten actief te zoeken naar cofinanciering door omliggende gemeente, provincie en Rijk.

Met deze bijdrage heeft de PvdA- fractie willen laten zien dat we niet alleen maar kritisch zijn, maar ook willen meedenken over hoe het ook kan. Het college heeft voorgesteld om de komende 6 maanden met elkaar binnen de raad verder in gesprek te gaan over ambities, keuzes en het voor elkaar krijgen van een structurele sluitende begroting. De PvdA denkt hier graag actief in mee.

We wachten de reactie van het college in de eerste termijn af en hopen dat de uitgestoken hand wordt aangenomen.

 

Het bericht Bijdrage begrotingsbehandeling 2020 eerste termijn verscheen eerst op PvdA Assen.

Zeker zijn van goed WMO-vervoer in Assen!

PvdA PvdA Assen 22-02-2019 16:06

De Partij van de Arbeid heeft de afgelopen weken diverse signalen ontvangen dat het WMO-vervoer in Assen niet altijd goed gaat. De PvdA vindt het belangrijk dat mensen die niet met de auto of het reguliere openbare vervoer mee kunnen, gebruik kunnen maken van het WMO-vervoer. Wij schrikken dan ook van de klachten die we ontvangen hebben.

De PvdA Assen is daarom benieuwd naar uw ervaring met het WMO-vervoer! Maakt u wel eens gebruik van het WMO-vervoer via Publiek Vervoer/Connexxion en wilt u uw ervaringen delen, dan horen wij graag van u. Ook positieve ervaringen zijn welkom.

U kunt op diverse manieren een melding bij ons maken:

Via telefoonnummer 06-2122 7461. U kunt uw naam en telefoonnummer inspreken, dan belt één van onze vrijwilligers u terug. Via ons mailadres: assen@pvda.nl. U kunt hier uw naam en telefoonnummer achterlaten, zodat wij u kunnen bellen. U kunt ook uw ervaringen mailen. Laat u hierbij ook weten of wij uw naam mogen doorgeven aan de wethouder? Verder zijn we te vinden op Facebook en Twitter. Mocht u daar een bericht achterlaten, denkt u dan aan uw eigen privacy?

De PvdA gaat alle ervaringen die we binnenkrijgen bundelen en vóór de zomer aanbieden aan de wethouder, met het verzoek om hierover in gesprek te gaan met Publiek Vervoer/Connexxion.

Heeft u nog andere opmerkingen, ideeën of klachten? Of wilt u juist een compliment uitdelen? Dan kunt u dit ook via het mailadres of het telefoonnummer aan ons doorgeven. Samen werkt beter!

Wij danken u hartelijk voor het delen van uw ervaringen.

 

Het bericht Zeker zijn van goed WMO-vervoer in Assen! verscheen eerst op PvdA Assen.

Schriftelijke vragen over ontwikkelingen tarieven WMD

PvdA PvdA Assen 13-01-2019 13:43

In de raadsvergadering van 14 juni 2018 heeft wethouder Leemrijse toegezegd er alles aan te zullen doen om de tarieven van de WMD niet te doen laten stijgen. In de raadsvergadering van 20 december 2018 is aan het college de vraag gesteld waaruit de inspanningen van de wethouder/aandeelhouder hebben bestaan nu blijkt dat de tarieven van de WMD voor 2019 en volgende jaren fors stijgen. In antwoord daarop is toegezegd dit middels een collegebrief aan de gemeenteraad kenbaar te zullen maken. In de desbetreffende brief van het college van 27 december geeft uw college een verklaring waarom de tarieven stijgen, maar niet waaruit de inspanningen van wethouder Leemrijse hebben bestaan om dat tegen te gaan. Hieronder volgt het citaat uit de collegebrief van 27 december.

“In de aandeelhoudersvergadering van 30 november is door de WMD een toelichting gegeven op de geplande tariefsverhogingen voor de komende jaren. Het integrale tarief stijgt in 2019 van € 124,52 naar € 129,80 (per gezin op jaarbasis). De grootste stijging zit in het vastrecht tarief. Het variabel tarief stijgt van€ 0,53 naar € 0,58 in 2019 per m3. Na 2019 is eenzelfde verhoging van de tarieven voorzien. Deze tariefstijging is nog exclusief de opslag als gevolg van de verhoging van het BTW-tariefvan 6 naar 9 procent per I januari 2019.

De WMD heeft aangegeven dat de tariefsverhoging noodzakelijk is vanwege:

1. investeringen vanwege drinkwaterkwaliteit en leidingnet.

2. investeringen t.b.v. sloop/nieuwbouw van drinkwaterpompstation Beilen (incl. een levering van drinkwater aan Vitens) wat een gunstig effect gaat hebben op het drinkwatertarief in de komende jaren.

3. versterking van het eigen vermogen n.a.v. de Indonesie activiteiten. Dit is noodzakelijk om voldoende financieringsbronnen te verkrijgen voor bovengenoemde investeringen”.

Met deze informatie wordt volgens de PvdA fractie Assen dus geen duidelijkheid gegeven omtrent de toezegging van de wethouder in de raadsvergadering van 14 juni. Daarbij komt de actuele discussie met betrekking tot de financiële inspanningen van onder andere WMD om Wildlands in de benen te houden.

Dat brengt de PvdA-fractie bij de volgende vraagstelling 1. Waaruit hebben de in de gemeenteraad toegezegde inspanningen van wethouder Leemrijse in en/of voor de laatste aandeelhoudersvergadering van WMD bestaan om tariefsverhogingen in 2019 tegen te gaan? 2. Hoe staat het college in de komende besluitvorming met betrekking tot de financiële ontwikkelingen bij Wildlands en de positie van de WMD hierin? 3. Vindt uw college, evenals de PvdA in Assen, dat hierin eerder een rol is weggelegd voor de Provincie Drenthe, dan dat er sprake zou moeten zijn van een extra belasting van de waterverbruikers middels de tarieven van de WMD?

Het bericht Schriftelijke vragen over ontwikkelingen tarieven WMD verscheen eerst op PvdA Assen.

Schriftelijke vragen over tarieven verhuur sportaccommodaties

PvdA PvdA Assen 13-01-2019 13:22

De PvdA vraagt aandacht voor de tarieven, die worden gehanteerd bij de verhuur van sportaccommodaties in relatie tot de BTW-heffing.

Jaarlijks worden de tarieven voor de verhuur van sportaccommodaties aangepast met het inflatiepercentage. In de praktijk betekent dat een huurverhoging, die aan de huurders, met name de Asser sportverenigingen, in rekening wordt gebracht. Het te betalen bedrag wordt verhoogd met 6% BTW, dat door de gemeente wordt afgedragen aan de fiscus. Verandering in de regelgeving in het kader van het Sportbesluit leidt er toe, dat de gemeente met ingang van 1 januari 2019 de BTW niet meer in rekening mag brengen.

Dit gegeven doet veronderstellen, dat door het vervallen van 6% BTW de huur met hetzelfde percentage wordt verlaagd, waardoor de Asser sportverenigingen minder huur gaan betalen voor de gemeentelijke accommodaties. Het zal wellicht bijdragen aan sportstimulering, dat met name tot uitdrukking kan komen voor de minima. Echter in uw college-overleg op 27 november j.l. is besloten de huur voor de gebruikers van sportaccommodaties ongemoeid te laten, hetgeen vragen oproept.

Waarom kiest het College er voor om het vervallen van BTW niet ten gunste van de gebruikers te laten komen? Is het College het met de PvdA eens, dat in praktische zin met uw besluit sprake is van 6% huurverhoging? Zo nee, hoe moet het in stand blijven van de huur ondanks het vervallen van 6% BTW dan worden uitgelegd? Wat is het financiële effect van de maatregel voor de gemeente?

Lagere kosten dragen bij aan sportstimulering. Voor clubs zal door het vervallen van BTW minder snel sprake zijn van invloed op de contributie. Wat is volgens het College het effect van de maatregel voor de huurders? Is het College bereid het genomen besluit te heroverwegen, mede in het kader van sportstimulering? Zo niet, welke subsidiemogelijkheden staan hier dan tegenover?

Het bericht Schriftelijke vragen over tarieven verhuur sportaccommodaties verscheen eerst op PvdA Assen.

Schriftelijke vragen over ontwikkelingen aan het Koopmansplein

PvdA PvdA Assen 02-12-2018 13:23

Naar verluidt wil de nieuwe eigenaar van de Hema een aantal winkelpanden verkopen aan franchisenemers om zo de schulden van de Hema drastisch te verlagen. Ook Assen heeft een Hema aan het Koopmansplein. Voorts zegt de nieuwe eigenaar van het door leegstand geteisterde winkelcentrum ’t Forum, dat Vastgoed Groningen Projectontwikkeling zo snel mogelijk aan de slag wil met een eventuele transformatie van dit winkelcentrum. Daarbij wordt en passant aangegeven, dat de zuidkant van het winkelcentrum, bedoeld zal zijn het gedeelte aan het Koopmansplein, woningen zullen worden gerealiseerd. Gedacht wordt aan drie bouwlagen met stadswoningen. Ook krijgt de achterkant van het Hema- complex een flinke metamorfose, aldus een woordvoerder van VVAC. In de visie van VVAC wordt ‘t Forum opengebroken, waardoor een open verbinding ontstaat naar de Ceresstraat en de Oudestraat. Bovendien zal het vroegere V&D pand worden verbouwd. De overkapping tussen het V&D-pand en de Hema zal verdwijnen.

In een reactie op deze plannen zegt de voorzitter van de binnenstadorganisatie Vaart in Assen nog geen inzicht te hebben in de plannen en roept de verkoop van ‘t Forum vragen bij hem op. Ook MKB Retail Assen kent de plannen niet en roept de gemeente op de kwaliteit van de prominente gevelwanden van het Koopmansplein te borgen.

De wethouder Economische Zaken, de heer E. Leemrijse, maakt in een tweet melding van een mooie ontwikkeling rondom het Koopmansplein.

Eén en ander roept bij de fractie van de PvdA de volgende vragen op.

Hoe verdragen bovenstaande uitspraken zich met het beleid van het College om de stad te betrekken bij het ontwikkelen van het stadshart van Assen? Het hart van de stad is immers van alle Assenaren volgens de binnenstad-visie. Hoe moeten we de plannen zien in relatie tot een nog in de raad te behandelen procesvoorstel voor het Programma van Eisen, dat in samenspraak met de Assenaren wordt opgesteld? Welke waarde moet in dit verband worden toegekend aan bijeenkomsten met stakeholders, zoals die op 14 november j.l. heeft plaats gevonden? Moeten bovenstaande ontwikkelingen worden gezien als onderdeel van de 3 miljoen, die door vastgoedeigenaren in de binnenstad zullen worden geïnvesteerd of is hier sprake van normale projectontwikkeling met een daarbij behorend economisch rendement? Wie heeft de coördinatie van alle plannen in handen en/of waar is de regie neergelegd? Wordt met de onderhavige plannen ook een greep gedaan in het door de gemeente en de provincie gevormde fonds van in totaal 6 miljoen Euro?

Het bericht Schriftelijke vragen over ontwikkelingen aan het Koopmansplein verscheen eerst op PvdA Assen.

Bijdrage begroting tweede termijn: Sprookjes in duigen.

PvdA PvdA Assen 08-11-2018 18:58

De PvdA vertelde afgelopen maandag over fantasie, over sprookjes die uit komen of die niet goed aflopen. Bij de beantwoording in eerste termijn van het college vielen voor de PvdA-fractie de sprookjes in duigen.

We hebben met kromme tenen zitten luisteren naar de reactie van de wethouders op de gestelde vragen, kromme tenen en soms zelfs plaatsvervangende schaamte.

Ik noem een paar voorbeelden:

– Één wethouder die heel veel extra onderzoek toezegt, maar zich zo ontzettend veel extra werk op haar hals haalt. Wat betekent dit voor de al flink belaste medewerkers van de gemeente?

Dit geeft ons het gevoel dat ze niet altijd even stevig achter de plannen van het college staat of deze niet voldoende onderbouwd kan verdedigen bij kritische vragen.

-Een inspreker die een indringend verhaal vertelt, een serieuze vraag stelt en vervolgens de wethouder sport die niet eens de moeite neemt om te reageren op de vragen van de inspreker.

-De volgende wethouder die rondom het Sociaal Domein een compleet pakket maatregelen voorstelt, maar achteraf ook bereid was geweest om slechts een aantal van die maatregelen uit te voeren. Dit is geen goed voorbeeld van dialoog met de raad: als je als wethouder verwacht dat de raad meedenkt, stel dan ook een open vraag ipv het hele pakket of niet.

En serieuze vragen vanuit de raad afdoen als retorisch, getuigt ook niet van volledig respect voor die raad, met wie u zo graag in gesprek zou willen.

-Dan de wethouder die als raadslid zo kritisch was op alles wat te maken had met binnenstad, TRZ, FOC en dergelijke. Het moest allemaal sneller, beter, meer. In zijn rol van wethouder hebben we hem nog niet kunnen betrappen op een gevoel van urgentie: 2x/jaar overleggen met belangrijke stakeholders is niet wat de PvdA als een actieve economische agenda beschouwt. Bij de commotie rondom de ijsbaan in Hoogeveen geeft de wethouder aan in de startblokken te staan, “als” de kans zich voordoet. Het gaat niet om “als”, het gaat om “wanneer”. Hetzelfde geldt voor de TRZ nu het college de definitieve streep heeft gezet door het FOC. Plannen voor binnenstad en bestemmingsplan voor Kloosterveen 3 zijn toe te voegen aan het lijstje van zaken die wat de PvdA betreft te langzaam gaan.

Een eerdere VVD-wethouder riep altijd: tempo, tempo, tempo. Lijkt me een goed uitgangspunt, wethouder.

Dan nog even ingaan op een aantal besproken zaken van maandag.

Monitor Sociaal Domein: PvdA heeft zeker niet de behoefte om een instrument in stand te houden die veel werk vraagt van het ambtelijk apparaat, maar het is wel bijzonder dat de keuze voor het afschaffen van de monitor zo ineens is genomen: het ging per slot van rekening om een raadsbesluit nav een motie.

Wel verwacht onze fractie dat we regelmatig worden geinformeerd over de resultaten van de inspanningen in het Sociaal Domein zodat wij een echte sparringpartner kunnen zijn voor het college en de dialoog zoals het college dit voor ogen heeft eigenlijk tot stand komt.

158 miljoen analyse in januari op verzoek van de VVD: echter een groot deel ligt vast in bestemmingsreserves, voorzieningen en algemene reserve: dit is terug te vinden in de begroting en de cijfers. Waarom is die analyse dan alsnog nodig?

Rioolheffing: er zijn al jaren plannen voor gescheiden hemelwaterafvoer, is echter nog lang niet overal ingevoerd in de stad. Het college wil het overschot rioolheffing terugbetalen aan de inwoners. De VVDfractie bedankte het college hier zelfs voor. Het gaat om ongeveer 7,46. Ja, u hebt het goed gehoord, 7,46 euro per aansluiting. Echter de kosten gaan de komende jaren flink oplopen, tot zo’n 50 euro extra per aansluiting. Zoals gezegd maandag zal het college dit moeten gaan uitleggen aan haar inwoners.

Van de vorige teruggave van de VVD kon je tenminste nog uit eten, dat lukt nu niet.

Daarnaast heeft de PvdA er erg moeite mee om 7,46 euro terug te geven per huishouden terwijl er tegelijk 5,5 miljoen tekort is voor de kwetsbare Assenaren. Dit kunnen wij in onze contacten met de Assenaren niet uitleggen.

De PvdA-fractie heeft een amendement voorbereid om deze teruggave niet door te voeren. De tekst is zo opgesteld dat we met de aanpassingen ervoor zorgen dat het overschot rioolrecht NIET wordt verrekend in 2019, maar wordt toegevoegd aan het rioolfonds.

Parkeren: gratis parkeren op straat in de avond zonder een afweging of dit een goede en de juiste aanpassing is, heeft niet meteen de voorkeur van de PvdA fractie. Zoals afgelopen maandag al aangegeven is dit vooral voordelig voor de horeca. Alleen clubs of andere hobbymatige activiteiten kunnen er baat bij hebben, zoals mensen die naar podium Zuidhaege gaan. De ondernemers in de binnenstad, mn de retail, degenen die hebben aangegeven het zo moeilijk te hebben, hebben geen enkel voordeel bij het gratis parkeren.

Een integrale afweging qua parkeerbeleid is van belang. Een herijking wil trouwens niet per se zeggen dat het huidige systeem aangepast moet worden.

Kortom: In het kader van de komende decembermaand lijkt het college een mooie grote surprise in handen te hebben: geld teruggeven, gratis parkeren, onvoldoende doordachte subsidies, een greep uit de reserves en geen gedegen financiële planning voor de toekomst. Surprises bestaan echter nogal eens vooral uit lucht en vulling, niet per se uit inhoud.

Het zal u niet verbazen dat de PvdA fractie niet in kan stemmen met de voorgestelde programmabegroting.

Onze fractie zal echter vanuit onze overtuiging en vanuit onze ervaring het college continu blijven bevragen op haar keuzes en de effecten ervan.

Het bericht Bijdrage begroting tweede termijn: Sprookjes in duigen. verscheen eerst op PvdA Assen.

Bijdrage begroting 2019: Magie en Fantasie!

PvdA PvdA Assen 05-11-2018 14:37

Magie en Fantasie!

Een sprookje is van oudsher een mondeling overgeleverd volksvermaak dat gebruikt maakt van magie en fantasie. En sprookjes beginnen vaak met: Er was eens… Maar niet alle sprookjes lopen goed af.

Voor een aantal mensen in deze raadzaal is hun sprookje begonnen dit voorjaar. 3 Prinsessen en 1 ridder die samen hun land, hun rijk genaamd Assen besturen. De sprookjes die ze tijdens de campagneperiode vertelden, wilden ze vastleggen in een bestuursakkoord. En als handreiking naar hun onderdanen, mochten de inwoners van Assen meedenken in de definitieve afspraken rondom het bestuursakkoord. De ideeën en suggesties aangedragen door die onderdanen heeft de PvdA-fractie echter niet terug kunnen vinden in dat akkoord. Een eerste voorbeeld van sprookjes die niet uitkomen.

Het college heeft vervolgens meerdere voorbeelden laten zien van sprookjes die niet voor iedereen leiden tot een gelukkig einde:

– Een subsidieregeling voor privé-muziekles, waar mensen met lagere inkomens niet van hebben kunnen profiteren. – De voorgestelde maatregelen voor het Sociaal Domein: al uitgebreid over gehad. De PvdA-fractie blijft zich zorgen maken over de consequenties voor de mensen in de doelgroep. – Het onverwachte vertrek van een bedrijf uit Assen waardoor er verlies van werkgelegenheid ontstond en met name de reactie van de wethouder op kritische vragen hierover.

Dan de voorstellen in de voorgelegde begroting voor 2019: meer sprookjes waarbij de afloop nog lang niet duidelijk is.

Sociaal Domein: Diverse malen heeft het college aangegeven dat ze van “problematiseren naar normaliseren” wil, dat mensen nu teveel en te snel hulp vragen aan de gemeente. Dit is een mensbeeld waar de PvdA zich absoluut niet in herkent en die wij op geen enkele wijze onderbouwd zien door het college. Echter de samenleving wordt steeds ingewikkelder voor mensen en het aantal ouderen met behoefte aan zorg stijgt fors. Beide factoren zijn niet op te vangen met meer mantelzorg of andere vormen van informele zorg. We zien nog niet hoe het college wel met deze ontwikkelingen om wil gaan. Voor veel mensen is het dagelijkse leven nu eenmaal geen sprookje.

De “”stroppenpot” van het Rijk: Onze fractie heeft begrepen dat de gemeente geen aanvraag heeft gedaan. Waarom is er niet toch gewoon een aanvraag gedaan, in het kader van “niet schoten is altijd mis”? Welke stappen onderneemt de wethouder nu om alsnog extra budget voor elkaar te krijgen? Zeker nu in de meerjarenbegroting geen ramingen zijn opgenomen over de te verwachten tekorten in het sociaal domein.

Waarom is de monitor Sociaal Domein eigenlijk niet toegevoegd? Ook in het bestuursakkoord staat niets beschreven over die monitor.

Laaggeletterdheid: -De maatschappij wordt ook voor laaggeletterden steeds ingewikkelder. Recent is de raad bijgepraat over de stand van zaken qua aanpak laaggeletterdheid, dit nav motie van de PvdA over dit onderwerp. Echter was de informatie vooral gericht op opsporen en helpen van laaggeletterden wat op zich zeker de bedoeling is. De PvdA heeft echter gemist hoe de gemeente en aanverwante instanties het leven voor al die duizenden laaggeletterde Assenaren makkelijker wil maken (denk aan communicatie, schrijfstijl, website).

Zoals bekend is de PvdA fractie fan van de Werkwereld in Assen Oost. HET sociale middelpunt van de wijk, een goede manier om onder andere eenzaamheid integraal aan te pakken. Wethouder: lopen er dergelijke initiatieven in andere wijken? Zo ja, op welke wijze ondersteunt de gemeente deze initiatieven? (Bijv een Pumptrack in Assen-Oost)

En hoe ver is de gemeente met het ontwikkelen van een Platform Eenzaamheid, conform advies van het Rijk? Welk definitie van eenzaamheid hanteert de gemeente eigenlijk? Want niet iedereen die alleen is, is eenzaam, en het gaat niet alleen om ouderen.

In de Werkwereld vindt onder andere dagbesteding plaats. Uit het rapport ‘Uniek of Fabriek’ van Zorgbelang Drenthe over dagbesteding voor mensen met licht verstandelijke beperking blijkt het belang van dagbesteding dat gericht is op de ontwikkeling van de betrokken persoon. Geen eenheidsworst, er moet keuze genoeg zijn voor de individuele deelnemer. Dit geldt trouwens niet alleen voor mensen met een licht verstandelijke beperking. De PvdA adviseert het college de uitkomsten van dit onderzoek mee te nemen in haar vervolgstappen in de inrichting van het Sociaal Domein.

Veilig Thuis Drenthe: De PvdA-fractie maakt zich zorgen over de medewerkers van VTD, en de gevolgen voor de inwoners van Drenthe door alle onrust en blijkbaar aanwezige problemen/knelpunten bij VTD. Wij verwachten dat de wethouder de raad goed en tijdig op de hoogte houdt van de te ondernemen en uitgevoerde stappen en de effecten daarvan om zo te komen tot een goed functionerende organisatie.

Jongeren: in Kloosterveen is recent JACK geopend, Jeugd Activiteiten Centrum Kloosterveen. Op zich een goed initiatief want er is in Kloosterveen al jarenlang de wens om iets voor de jeugd/jongeren te organiseren en eerdere pogingen hebben tot niets geleid. Als we echter lezen wat JACK doet en wat SWAG op het Salland doet, dan schiet bij de PvdA fractie 1 ding door het hoofd: JACK plus SWAG is een Jimmy’s! Met 1 groot verschil: Jimmy’s is van en voor ALLE jongeren. Doordat JACK in Kloosterveen zit en SWAG op Salland, zijn de activiteiten versnipperd, terwijl een Jimmy’s een centrale plek in de binnenstad had kunnen innemen. Een grote wens van jongeren waar het college maar niet aan wil. Een gemiste kans! Hoe gaat JACK zich echter verhouden tot SWAG? Gaat het concept van JACK uitgerold worden naar andere wijken?

Binnenstad: De binnenstad van Assen is nog steeds geen sprookjesstad. De PvdA Assen keek met grote belangstelling uit naar de plannen van Vaart in Assen, maar die vielen ons erg tegen. Veel woorden, weinig nieuwe daden, plannen die al ontplooid worden.  Om een economisch krachtige en aantrekkelijke binnenstad te realiseren zijn er een viertal KPI’s (kritische prestatie indicatoren)geformuleerd (meer werkgelegenheid, meer bedrijven, terugdringen van leegstand, hogere waardering). De PvdA-fractie wil weten of de wethouder van mening is dat enkel die vier KPI’s afdoende zijn? Wanneer vinden er metingen plaats? Stel dat de resultaten tegenvallen, welke maatregelen/instrumenten heeft de wethouder voor ogen om in te grijpen en (tijdig) bij te sturen?

Het TT-Circuit en de evenementen die daaruit voortvloeien zetten Assen op de kaart. Zie alleen al de aandacht in de pers en de pleidooien voor F1 naar Assen i.p.v. Zandvoort. De F1 heeft al een hoofdingang, zo lieten Asser ondernemers vanochtend al weten. Deze en andere activiteiten kennen een enorme economische spin off.

Maar rond de Toeristisch Recreatieve Zone blijft het stil. Waar blijven al die ontwikkelingen in dat gebied? Er waren zoveel initiatieven. Is er nu echt niet 1 al zover dat de schop in de grond kan? Iets met 1 schaap over de dam? Zeker nu de brief van het college over het FOC bekend is geworden. Welke afspraken zijn er gemaakt met de initiatiefnemer? Waarom is dit besluit juist nu bekend gemaakt? Standpunt van de provincie was al bekend.

Duurzaamheid: Om het sprookje van een betaalbare en energiezuinige woning voor alle Assenaren mogelijk te maken wil de PvdA-fractie dat: – Startersleningen ook echt voor starters met lage inkomens worden gebruikt zodat zij een kans maken bij de uitgifte van woningen. – Zonneleningen, of liever duurzaamheidsleningen, vooral voor de lagere inkomens beschikbaar worden gesteld en voor de ouderen die geen andere mogelijkheden hebben om duurzaamheidsmaatregelen te financieren. De inwoners met een dikkere beurs kunnen veel maatregelen zelf betalen of op een andere manier financieren. – Duurzaamheid heeft ook betrekking op circulair inkopen, bijv koffiebekers van bermgras, gescheiden afvalinzameling in publieksruimtes en bij evenementen. Ook hier kan de gemeente nog een slag maken.

Financiën: Er staat iets vermeld over reorganisatie, andere bestuursstijl, andere manier van aansturen. Eerdere reorganisaties waren uit bezuinigingsoverwegingen, de huidige verandering heeft te maken met een andere manier van werken. Op zich logisch in een veranderende wereld, maar welke gevolgen heeft dit voor de kwaliteit van de dienstverlening? In de vorige periode heeft de raad haar zorgen meerdere malen uitgesproken over het bereiken van de bodem qua uitholling van de eigen organisatie. Zijn de financiële gevolgen van die wijzigingen voldoende meegenomen in de begroting voor 2019?

Wij zien een flinke greep in de reserves. Na vele jaren van zuinig zijn, op de portemonnee en het spaargeld passen door eerdere colleges lijkt het huidige college soms van gekkigheid niet te weten wat ze met het reservegeld moeten doen.

De PvdA is van mening dat structurele lasten betaald zou moeten worden uit structurele inkomsten. Wanneer het college flinke ambities heeft, verwachten wij dat ze een voorstel doet om de inkomsten te vergroten i.p.v. de schatkist te plunderen.

Eén van de belangrijkste voorbeelden hierbij is de rioleringsheffing. Dit verhaal stinkt!

In de agenda BOR (Beheer Openbare Ruimte) van juni 2016 is flink gewaarschuwd voor de te verwachten investeringen in ons sterk verouderde rioleringssysteem. De kans op storingen, overlast en milieuschade nemen jaarlijks toe. Er moet in de komende 12 jaar flink geïnvesteerd worden, wat leidt tot lastenverzwaring voor de inwoners en bedrijven van Assen.

Echter vinden wij in de begroting 2019 de tekst: in het rioolbeheer zijn geen afwijkingen in kwaliteitsniveau, financiën en/of risico’s door achterstallig onderhoud en dergelijke geconstateerd! Dit strookt niet met eerdere uitspraken vanuit de gemeente en strookt zeker niet met de ervaringen van Assenaren, die bij de minste of geringste hoosbui hun huis vol met water zien lopen. We missen hier een duidelijke langetermijnvisie of het anticiperen op mogelijke risico’s. Wij snappen dan ook niet dat het voorstel gedaan wordt om de rioolheffing te verlagen. Er zit te weinig geld in de rioolreserve, en investeringen zijn fors de komende 10 jaren. Wat de PvdA-fractie betreft dient in de begroting en de meerjarenprognose investeringen opgenomen te worden voor dit doel. Zolang er geen ander onderzoek is gedaan naar de stand van zaken qua riolering, vindt de PvdA-fractie de Agenda BOR namelijk nog steeds leidend.

Tot slot: De PvdA roept het college op af te stappen van het systeemdenken, waarbij mensen in een format, een systeem moeten passen en af te stappen van het soms verborgen en soms openlijke wantrouwen naar de motieven van de inwoners die om hulp vragen. De PvdA wil terug naar de menselijke maat, waarbij de regels ondersteunend zijn aan de vraag van de mens. Vraag jezelf af waarom deze persoon, met deze omstandigheden, zich op dit moment niet alleen kan redden en daarom hulp vraagt. Uitgaat van de goede van de mens helpt bij het vinden van een beter passende en vaak duurzamere oplossing. Die mens, dat individu wil zijn of haar eigen versie van een sprookje: dat kan betekenen dat ze veel en zware zorg nodig hebben of soms gewoon een helpende hand om hun weg zelf te kunnen vervolgen.

De PvdA-fractie heeft al tientallen jaren gewerkt aan de stad en zal dit blijven doen, zodat Assen wordt en blijft tot een levendige stad, een kleurrijke, diverse stad, een stad waar het goed wonen, werken en leven is. Niet alle sprookjes lopen even goed af, maar het zou toch zo fijn zijn wanneer we kunnen zeggen: en de Assenaren, zij leefden nog lang en gelukkig.

 

Het bericht Bijdrage begroting 2019: Magie en Fantasie! verscheen eerst op PvdA Assen.

Bijdrage behandeling Kaderbrief 2019

PvdA PvdA Assen 12-07-2018 11:35

De jaarstukken van 2017 en de kaderbrief 2019 van het college: een nieuwe vorm, het is even wennen, maar dat zullen we meer deze periode, bijv na de zomer aan de nieuw ingerichte raadzaal. De kaderbrief zou een financiële uitwerking zijn van het bestuursakkoord, maar onze fractie heeft moeite mee om deze uitwerking als zodanig te herkennen.

Een paar onderwerpen/thema’s die we even onder de loep willen nemen.

Sociaal Domein: in de kaderbrief staat dat het college de uitgaven in balans wil brengen met de middelen die we hiervoor ontvangen van het Rijk. Er moeten blijkbaar wel strakkere kaders gesteld worden. De noodzaak daarvoor is de PvdA fractie nog niet duidelijk. Ja, er is een tekort geconstateerd, zoals het college de raad informeerde dmv een brief. Deze brief was inderdaad slechts informerend, maar er zit niet of nauwelijks uitleg bij hoe dit tekort nou ontstaan is.

Er worden geen gelden vrijgemaakt voor extra investeringen in het Sociaal Domein, zo is in de financiële kaders terug te vinden. We zullen na de zomer nog uitgebreid in gesprek gaan over het Sociaal Domein en de kaders die volgens het college strakker zouden moeten worden. De PvdA fractie heeft echter ook vorige week aangegeven dat het soms niet om meer geld of strakkere kaders gaat, maar om het binnen de regels en kaders op een andere manier gaan werken. Volgens ons was dat toch de bedoeling van de hele transformatie in het Sociaal Domein.

De PvdA Assen heeft nog wat vragen aan het college: Welke maatregelen worden genomen om de tekorten van 4,1 miljoen terug te dringen? Zou het kunnen zijn dat er te hoog wordt geindiceerd, dat hier nog een slag in te maken is? Wie beoordeelt de kwaliteit van de indicaties? Wat gaan wij doen voor onze jeugd om ze een goed mogelijk start te geven in het leven? Inzetten op preventie is nodig om zwaardere vormen van zorg te voorkomen. Om terug te grijpen op een mantra van de PvdA in de vorige raadsperiode: de kosten gaan voor de baten uit.

Ontwikkeling binnenstad: In het bestuursakkoord staat: “samen met de binnenstadsorganisatie Vaart in Assen en andere belanghebbenden gaan we gericht en slagvaardig aan de slag voor een kloppend stadshart met wonen, werken en leven” We zetten woorden om in daden. We willen naar een versnelling voor de binnenstad”. Behalve het presenteren van de ingediende ideeën voor het Koopmansplein ziet de PvdA echter nog geen versnelling. Dank trouwens aan alle Assenaren die hun ideeën voor het plein hebben ingediend. Zo kan het Koopmansplein echt de huiskamer van Assen worden voor alle inwoners en bezoekers.

We willen, we gaan… dat zijn termen die in de kaderbrief te vinden zijn m.b.t. de versnelling voor de binnenstad. We mogen toch hopen dat er na de start van het nieuwe college al diverse acties zijn ondernomen om die versnelling op gang te helpen. Hoezo wordt bekeken in welke mate ondernemers zelf gaan bijdragen aan de organisatie? Er is toch een samenspel afgesproken tussen de gemeente, ondernemers en vastgoedeigenaren? Het is tijd dat ook de ondernemers en vastgoedeigenaren in actie komen, die hebben aangeven te willen investeren mits het FOC niet doorgaat. Het wordt nu de hoogste tijd om de binnenstad weer levendig te maken. Hoe staat het trouwens met de toegezegde miljoenen? De provincie heeft al voor de 2e keer de 3 miljoen aangeboden, de gemeenteraad heeft besloten omtrent haar bijdrage van 3 miljoen, waar blijft de 3e partij?

De opmerkingen over het parkeren, met name die over het gratis parkeren in de avonduren, vinden wij voorbarig. Alle partijen hebben in de campagneperiode aangegeven dat het parkeerbeleid opnieuw besproken moet worden. Laten we dit dan ook doen en nog geen schoten voor de boeg geven. Zo simpel is het namelijk niet.

Hoe staat het eigenlijk met de plannen en initiatieven van de omwonenden van de hoek Rolderstraat/Citadel? Deze mensen hebben contact met een aantal fracties en met het college over hun plannen, maar de vraag is wat de stand van zaken is qua voortgang?

Qua ontwikkeling van de stad zijn er nog een paar andere locaties waar verbetering hard nodig is. Het Havenkwartier is 1 daarvan. Tijdens de raadsexcursie van vorige week, tijdens het boottochtje door de Blauwe As, is het ons opgevallen dat het aanzicht van het Havenkwartier vanaf het water erg triest is. Aan de Vaart liggen elk jaar vele bootjes die goed zijn voor ruim 1000 overnachtingen. In het Havenkwartier liggen weinig tot geen bootjes. Het is dan ook geen leuke plek om te liggen, er is geen voorziening in de buurt of afleiding. De PvdA wil graag weten hoe het staat met de pilot voor tiny houses, waar al diverse malen over gesproken is. Kan dit uitgebreid worden met andere kleinschalige woningbouw, nieuwe vormen van wonen? Is een mooi paviljoen een idee?

Mijn Buurt Assen, ik had het er al even over: is een goed passend jasje voor een integrale aanpak in de wijken. Er zijn al hele mooie voorbeelden te noemen en bij de bewonersbijeenkomst in de Oude Molenbuurt vorige week hebben we ongeduld gezien bij de bewoners. De PvdA fractie roept het college daarom op de manier van het aanpakken van buurten op deze goede en integrale manier door te zetten. Een eventuele verhoging van het OZB om extra middelen binnen te halen en mooie ambities voor de Asser samenleving waar te maken, is voor de PvdA zeker bespreekbaar.

Energietransitie: we hebben de afgelopen raadsperiode besloten om in Kloosterveen gasloos te gaan bouwen. De ontwikkelingen in de energietransitie staan niet stil. Dat we zo snel mogelijk van het aardgasnet af moeten is geen vraag meer, maar een voldongen feit. Er is echter ook wel wat in te brengen tegen het volledig elektrisch wonen: ook hier worden vaak natuurlijke brandstoffen gebruikt om die stroom op te wekken. Willen we als gemeente echt een slag maken in duurzaamheid en de energietransitie, dan dienen we ook te kijken naar andere methoden: biogas, waterstof, warmte uit lucht, warmte-koudeopslag. Liever innoveren op meerdere fronten dan alles louter elektrisch oplossen. Deze stappen kunnen helpen bij het opvangen van het vraagstuk qua werkgelegenheid na het stevig afbouwen en uiteindelijk stoppen van het gasgebruik. Wat dat betreft is het goed om te vernemen dat het Drenthe College haar techniekonderwijs aanvult en uitbreidt, niet alleen voor jonge studenten, maar ook voor oudere instromers/omscholers. Een mooie samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid.

Bestuurscultuur en organisatie: De nieuwe vorm van besturen en het gesprek met de inwoners beter of meer willen aangaan is een mooi streven, waar wij als fractie ook zeker achter kunnen staan. De kosten die daarvoor berekend staan komen ons dan weer als veel voor. Volgens mij ziet iedere partij en raadslid in deze raadszaal zich als een volksvertegenwoordiger en hebben en vinden we de contacten met inwoners wel. We zullen gaan zien hoe de nieuwe vormen van informatie ophalen en brengen gaan bevallen, zowel bij de inwoners als bij de raadsleden en het college. De raadsinformatieavond in september over mijnbouw die we op locatie gaan doen zal de 1e testcase zijn.

We missen nog enkele beleidsterreinen die voor de PvdA van belang zijn of die de komende raadsperiode relevant gaan worden.

Integratie nieuwkomers: de inburgering voor nieuwkomers gaat vanaf 2020 weer onder de verantwoordelijk van de gemeente vallen. Op de huidige manier van inburgeringscursussen is veel af te dingen. Hoe gaat de gemeente zich voorbereiden op deze taak met alle uitdagingen die daarbij zitten? Hoe gaan we zorgen dat de nieuwkomers op een dusdanige manier inburgeren dat ze voldoende beheersing hebben van de Nederlandse taal, dat ze zich kunnen redden in de dagelijkse dingen van onze samenleving, zonder nieuwe problemen te creëren?

Nog een onderwerp m.b.t. minder-redzame inwoners betreft de collectieve zorgverzekering die door ZilverenKruis Achmea is opgezegd. Is hier al een acceptabel en betaalbaar alternatief gevonden?

Tav sportbeleid: hoe staat het met de plannen voor de overkapping van de wielerbaan?  Wat is de stand van zaken mbt de ijsbaan/IceWorld? Het is te lang stil op dit gebied. Gaat het college nou gewoon rustig afwachten wat met de TRZ gaat gebeuren of wordt er actie ondernomen? Er zijn plannen genoeg voor de TRZ, maar het is allemaal nog weinig concreet. Plannen maken gebeurt al jarenlang, wanneer komt er nu een uitvoering van die plannen?

Dan nog de vraag hoe het overleg verloopt over het aanleggen van de padelbanen? Inmiddels zijn er in Hoogeveen en in Beilen banen aangelegd, nog even en Assen loopt achter op dit sportieve gebied.

FlorijnAs: is bijna afgerond, mooi binnen de kaders en budgetten. Dan komt de PvdA fractie toch weer terug op de overkapping op perron 1. Wanneer kunnen we deze verwachten? De geplaatste abri’s voldoen niet aan de behoefte om droog en uit de wind te kunnen staan.

Over wind gesproken: de wethouder FlorijnAs heeft ooit toegezegd om het plaatsen van wind- en geluidsschermen mogelijk te maken ivm overlast door de FlorijnAs, mits er budget over zou blijven hiervoor. Gaat de wethouder deze toezegging nakomen?

Verder heeft de PvdA-fractie een aangehouden motie afgestoft, namelijk Toegankelijkheid is de norm, ontoegankelijkheid de uitzondering. Vorig jaar in maart hebben we in de raad gesproken over Toegankelijkheid, maar het heeft niet geleid tot besluitvorming over de stappen die we als raad willen zetten in het toegankelijker maken van onze stad, instellingen, organisaties, winkels en voorzieningen. Daarom wil de PvdA deze motie nu opnieuw inbrengen, zodat we het mogelijk maken dat mensen met een beperking veel meer minder belemmeringen gaan ervaren in hun dagelijkse leven.

Het bericht Bijdrage behandeling Kaderbrief 2019 verscheen eerst op PvdA Assen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.