Nieuws van politieke partijen in Hulst inzichtelijk

12 documenten

Ja ik wil, zegt Hulster raad: Hulstenaren mogen hun eigen trouwambtenaar kiezen

Algemeen Belang Groot Hulst Algemeen Belang Groot Hulst Forum voor Democratie Hulst 15-11-2022 08:46

Stellen die willen trouwen in de gemeente Hulst mogen voortaan zelf kiezen wie hen in de echt verbindt. Een voorstel van het pasgetrouwde raadslid Jelle Roelands kreeg veel bijval: ja ik wil, zei een grote meerderheid van de Hulster gemeenteraad.

Jelle Roelands van Algemeen Belang Groot Hulst trouwde vorige maand met zijn Iemke. Niet in de gemeente Hulst maar in Terneuzen, met een reden. Het stel wilde graag getrouwd worden door de vader van Roelands, maar dat mocht niet. Hulst heeft vier vaste trouwambtenaren, waar je uit kunt kiezen. Hulst zegt te hechten aan eisen van handelingsbekwaamheid en deskundigheid.

Roelands vond dat een bruidspaar juist de vrijheid moet krijgen om een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) zelf te kiezen, omdat trouwen een persoonlijke aangelegenheid is. In Sluis en in Terneuzen mogen koppels wel kiezen wie hen trouwt, bijvoorbeeld een familielid. Die persoon moet daarvoor naar de rechtbank en mag één huwelijk op een bepaalde dag voltrekken.

Assistentie

Roelands stelde aan de rest van de gemeenteraad voor om

voortaan een BABS voor één dag te kunnen kiezen

. Een bode of vaste BABS zou kunnen assisteren of er op toezien dat alles goed verloopt. Hulst loopt volgens Roelands ook leges mis, door huwelijken die elders plaats vinden.

Bijna alle raadsleden zeiden ja tegen het voorstel van Roelands, Forum voor Democratie stemde tegen. ,,We zijn van mening dat de vaste trouwambtenaren prima voldoen en recht doen aan de officiële status van het huwelijk”, zei Fred Walravens. De fractie vreesde ook dat een BABS voor één dag kostenverhogend werkt omdat er assistentie of toezicht nodig is.

Bron:

https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ja-ik-wil-zegt-hulster-raad-hulstenaren-mogen-hun-eigen-trouwambtenaar-kiezen~a7307872/

OOK HULST SLUIT ZICH AAN BIJ GELIJKE KANSEN ALLIANTIE

CDA CDA Hulst 27-05-2022 13:16

Deze week sloten de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten zich aan bij de Gelijke Kansen Alliantie. Dat gebeurde tijdens het werkbezoek van minister Wiersma aan Zeeuws-Vlaanderen. Namens de gemeente Hulst ondertekende CDA-wethouder Denis Steijaert de agenda’s van de alliantie. Daarin staan acties die de kansengelijkheid bevorderen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de samenwerking tussen gemeente, scholen en maatschappelijke organisaties en de ondersteuning vanuit de Gelijke Kansen Alliantie. “Binnen de gemeente Hulst staat het onderwerp ‘gelijke kansen voor alle kinderen’ breed op de agenda. ‘Iedereen doet mee’ is dan ook binnen het coalitieakkoord de slogan. Het feit dat we nu samen met de andere gemeenten de Gelijke Kansen Alliantie aangaan, maakt dat we nog intensiever aan de slag kunnen met deze uitdaging”, aldus wethouder Denis Steijaert. Over de Gelijke Kansen Alliantie Het bevorderen van kansengelijkheid is een brede maatschappelijke opgave. Daarin zit een belangrijke rol voor het onderwijs. Het vertrekpunt is het versterken van de verbindingen binnen de driehoek school – thuis – omgeving. Binnen de Gelijke Kansen Alliantie werkt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen samen met gemeenten, scholen en maatschappelijke partners. Organisaties en personen worden gemobiliseerd en ondersteund om in netwerken vanuit de eigen context een bijdrage te leveren aan het bevorderen van gelijke kansen in het onderwijs. Ondertussen bestaat het netwerk uit ruim honderd gemeenten, honderden scholen in het funderend onderwijs, duizenden professionals, vertegenwoordigers van talloze maatschappelijke organisaties en van het bedrijfsleven. De GKA brengt dit netwerk in verschillende samenstellingen bijeen en maakt de verbindingen.

Lid in de Orde van Oranje Nassau: Ronnie Roctus, André Fokker en Fons Dobbelaer

Algemeen Belang Groot Hulst Algemeen Belang Groot Hulst Hulst 25-03-2022 08:56

Op donderdag 24 maart 2022 reikte burgemeester Jan-Frans Mulder – namens Zijne Majesteit de Koning - drie Koninklijke Onderscheidingen uit. Dit gebeurde tijdens het afscheid van de oude gemeenteraad van Hulst. De volgende personen zijn benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau: Ronnie Roctus, André Fokker en Fons Dobbelaer. De drie heren kregen de onderscheiding voor hun inzet voor de gemeenschap.

In Hulst is het traditie dat wie twaalf jaar of langer raadslid is geweest, bij het afscheid geëerd wordt met een Koninklijke Onderscheiding. Deze eer viel donderdagavond drie vertrekkende raadsleden ten deel, toevallig alle drie van Algemeen Belang Groot Hulst. Fons Dobbelaer was in totaal ruim twintig jaar lid van de gemeenteraad en was anderhalf jaar wethouder. Ronnie Roctus zat er zestien jaar, deels ook als fractievoorzitter. André Fokker was ‘slechts’ vier jaar raadslid in Hulst, maar hij was daarvoor acht jaar raadslid in Vlaardingen voor de Christenunie/SGP. En dat telt ook

Ronnie Roctus

Ronnie was sinds maart 2006 lid van de gemeenteraad van Hulst. Hij nam op 24 maart 2022 na zestien jaar raadslidmaatschap afscheid. Daarnaast is Ronnie Roctus o.a. actief als bestuurslid van zowel de Parochie H. Maria Sterre der Zee als de parochiekern Ter Duinen - cluster Noord.

André Fokker

André was sinds april 2018 lid van de gemeenteraad van Hulst. Hij nam op 24 maart 2022 afscheid als raadslid van Hulst. Gedurende de perioden van april 2004 tot maart 2010 en van september 2011 tot maart 2014 was hij raadslid in de gemeente Vlaardingen. Verder zette hij zich o.a. in voor de Protestantse Gemeente Oosthoek (Hulst - Kloosterzande) en voor Motorclub Zeeuw-Vlaanderen.

Fons Dobbelaer

Fons was in totaal ruim twintig jaar lid van de gemeenteraad van Hulst. Daarnaast was hij anderhalf jaar wethouder van Hulst. Zijn raadslidmaatschap vervulde hij in de perioden van januari 2003 tot september 2008 en sinds maart 2010. Op 24 maart 2022 nam hij afscheid. Fons Dobbelaer was wethouder in de periode van september 2008 tot maart 2010. Daarnaast was hij actief in diverse besturen van het waterschap. Ook was hij o.a. 37 jaar voorzitter van Stichting Jaarmarkt Sint Jansteen en is hij bestuurslid van gemeenschapscentrum De Warande in Sint Jansteen.

Vragen en opmerkingen over Visie Dullaertwijk

CDA CDA Hulst 10-02-2020 15:39

In de afgelopen commissievergadering Samenleving heeft Raadslid Carry Nijskens – de Maat de vragen en opmerkingen die de CDA Hulst fractie heeft met betrekking tot de Visie Dullaertwijk gesteld aan de verantwoordelijk wethouder.Het CDA Hulst is blij met de visie, Nijskens – de Maat: ‘Het geeft goed de stand van zaken in onderhoud en gebruik van accommodaties weer. Wel mis ik in dit stuk een visie op de woningbouw, het groener maken van de parkeerterreinen en de groenvoorziening in het algemeen.Voorts vraagt het CDA aan het college van B&W wat de gemeente Hulst van plan is als de polikliniek mogelijk verhuist. Heeft het college dan een plan voor de vrijkomende panden?

Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland

PvdA PvdA Hulst 19-10-2019 07:57

Voor de commissie ABZ van maandag 21 oktober 2019 heeft PvdA-raadslid Bennie Saman voor de agendapunten over de Veiligheidsregio Zeeland de volgende vragen geformuleerd.

Punt 7A en 7B De extra kosten voor de VRZ worden wel verantwoord en zijn nodig. Het is echter jaarlijks dat er tekorten zijn en de begroting eigenlijk nooit toereikend is. Een zorg voor onze fractie want volgende jaar zal wellicht het volgende tekort zich aandienen. Op welke wijze kan de VRZ tekorten voorkomen? Zijn er mogelijkheden uitgaven te beperken bijvoorbeeld bij inhuur en overheadkosten etc? Is hier al onderzoek naar gedaan? Zijn de begrotingen wel realistisch gezien de steeds terugkomende en oplopende tekorten? Moet er niet gewoon in één keer geld bij zodat we bij voorbaat weten wat we als gemeente kwijt zijn?

De VRZ is belangrijk voor de samenleving en de organisatie zet zich in om haar doelen en bestaansrecht goed vorm en inhoud te geven. Medewerkers verdienen daarvoor respect. Echter jaar op jaar steeds tekorten roept vragen op en nopen tot een herziening tussen datgene wat aan middelen nodig is en datgene wat maatschappelijk verantwoord ingezet kan worden. Hoe kan dit gerealiseerd worden? Deelt de portefeuillehouder en het college onze zorg? En wat gaan we en kunnen we als gemeente eventueel ondernemen?

Punt 7B Kan het voorgaande in het verdere proces van samenwerking meegenomen worden? Samenwerking is nodig en kan voordelen opleveren. Echter als samenwerking beoogd goedkoper en veel efficiënter te werken dan is het nog maar de vraag of dat zal gebeuren. Voorbeelden genoeg dat samenwerking juist tot meer kosten kan leiden en / of tot logge dure organisaties. Hoe kunnen we dat voorkomen en is hier nadrukkelijker dan uit stukken blijkt oog voor? Hoe gaan we het verlagen van de kosten voor deelnemende partijen concretiseren en welke invloed hebben ( individuele ) partijen hier op? Optimaliseren van kwaliteit wordt genoemd als toetsingskader. Erg algemeen, wat betekent optimaliseren?

Samenwerking is geen doel op zich wordt aangetekend. Dat klopt, wat de PvdA betreft gaat het om de inhoud, om kwaliteit en verantwoorde inzet van middelen. Daarna komt de vorm. Daartoe is het nodig betrokkenen die met het proces aan de slag gaan duidelijke kaders en doelen mee te geven. Anders dan meetbare zaken bedoelen we ook nadrukkelijk de proceskant en de verschillende culturen die al gauw met elkaar te maken krijgen en kunnen botsen.

Belangrijk ook is het niet alleen een proces van adviesbureaus en managers te laten worden. Met andere woorden het betrekken van alle partijen en nadrukkelijk ook de medewerkers. Hoe gaat men dit vorm geven? Kan het college voorgaande onderschrijven en hoe gaan we dat mee aansturen / aan laten sturen? Wat gaat de verkenning samenwerking daadwerkelijk kosten?

Punt 7A – 7B – 7C Bestuur en veiligheid met name politie. De PvdA heeft 23 oktober 2018 zorgen uitgesproken en vragen ingediend omtrent beleidsplan politie. Volgens ons zijn de vragen nog steeds relevant en zijn er nog grote knelpunten. Hoe is de stand van zaken nu? Hoe is de bezetting van de politie In het algemeen en meer specifiek voor Zeeland, Zeeuws Vlaanderen en nadrukkelijk voor onze gemeente? Is deze bezetting toereikend? Zijn er knelpunten en zo ja welke?

De wijkagenten moeten volgens onze gegevens 80 procent van hun tijd in hun wijk kunnen werken en daarnaast 20 procent onregelmatig / elders. Zijn de wijkagenten in staat hun verwachte besteding van taken / werk in de wijk vorm en inhoud te geven? Is onze veiligheid wat betreft bereikbaarheid en beschikbaarheid van politie verantwoord geregeld of zijn er hiaten? Werken de politiemensen en wijkagenten onder druk? Komen ze toe aan hun taken? Hoe hoog is het ziekteverzuim? Wat vinden politiemensen zelf? Wordt er naar ze geluisterd?

Bij grote gemeenten zijn er grote problemen wat betreft bovenstaande. Graag toelichting. Is het college bereid om richting Provincie en Rijksoverheid te appelleren aan bovengenoemde? Hoe gaan we dat doen?

Het bericht Vragen over de Veiligheidsregio Zeeland verscheen eerst op PvdA Hulst.

CDA Hulst stelt vragen over slechte staat van de begraafplaats in Graauw

CDA CDA Hulst 02-07-2019 07:34

Het CDA Hulst raadslid Carry Nijskens - de Maat heeft aan het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd naar de slechte toestand van de gemeentelijke begraafplaats in Graauw. Nijskens: ‘Het vuil staat meters hoog en de looppaden zijn niet goed onderhouden’. Ook de paden van de begraafplaats zijn door het vuil slecht begaanbaar waardoor het voor mensen met een rolstoel of rollator moeilijker wordt om de begraafplaats te bezoeken. Op dit moment ligt de begraafplaats er oneerbiedig bij. Het CDA Hulst vraagt om een spoedig onderhoud van de begraafplaats. Vragen aan het college van B&W: 1. Is het college op de hoogte van de erbarmelijke toestand op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 2. Wanneer is er voor het laatst (groot) onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 3. Kan het college van B&W toezeggen dat op korte termijn de gemeentelijke begraafplaats in Graauw in orde wordt gemaakt? Zo nee, waarom niet en op welke termijn kan u wel garanderen dat de begraafplaats er weer netjes bij ligt? 4. Hoe staat het met het onderhoud om andere gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Hulst? 5. Hoeveel keer per jaar wordt er onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaatsen in Hulst en op welke momenten in het jaar? 6. Op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw zijn enkele graven in zeer slechte staat. Dit kan tot onveilige situaties leiden. Kan de gemeente ervoor zorgen dat deze graven gerestaureerd worden en / of de beheerders van de grafrechten aangesproken worden op het goed onderhouden van het graf / de graven?

CDA Hulst stelt vragen over slechte staat van de begraafplaats in Graauw

CDA CDA Hulst 02-07-2019 07:34

Het CDA Hulst raadslid Carry Nijskens - de Maat heeft aan het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd naar de slechte toestand van de gemeentelijke begraafplaats in Graauw. Nijskens: ‘Het vuil staat meters hoog en de looppaden zijn niet goed onderhouden’. Ook de paden van de begraafplaats zijn door het vuil slecht begaanbaar waardoor het voor mensen met een rolstoel of rollator moeilijker wordt om de begraafplaats te bezoeken. Op dit moment ligt de begraafplaats er oneerbiedig bij. Het CDA Hulst vraagt om een spoedig onderhoud van de begraafplaats. Vragen aan het college van B&W: 1. Is het college op de hoogte van de erbarmelijke toestand op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 2. Wanneer is er voor het laatst (groot) onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaats in Graauw? 3. Kan het college van B&W toezeggen dat op korte termijn de gemeentelijke begraafplaats in Graauw in orde wordt gemaakt? Zo nee, waarom niet en op welke termijn kan u wel garanderen dat de begraafplaats er weer netjes bij ligt? 4. Hoe staat het met het onderhoud om andere gemeentelijke begraafplaatsen in de gemeente Hulst? 5. Hoeveel keer per jaar wordt er onderhoud gepleegd aan de gemeentelijke begraafplaatsen in Hulst en op welke momenten in het jaar? 6. Op de gemeentelijke begraafplaats in Graauw zijn enkele graven in zeer slechte staat. Dit kan tot onveilige situaties leiden. Kan de gemeente ervoor zorgen dat deze graven gerestaureerd worden en / of de beheerders van de grafrechten aangesproken worden op het goed onderhouden van het graf / de graven?

Frank Kuijpers verlaat gemeenteraad Hulst

CDA CDA Hulst 23-03-2019 14:57

Frank Kuijpers verlaat de gemeenteraad van Hulst. Het CDA-raadslid is herkozen in de Provinciale Staten en wil niet ‘twee petten op hebben bij politieke besluitvorming’. Kuijpers stond op plek 4 van de CDA-kieslijst. De christendemocraten sleepten woensdag tijdens de verkiezingen voor Provinciale Staten zeven zetels binnen. Wim Verdurmen zal de vrijgekomen plaats van Frank overnemen in de gemeenteraad van Hulst. Bij deze willen we Frank feliciteren met zijn herverkiezing in Provinciale Staten, hem hierbij succes wensen en bedanken voor zijn inzit in de gemeenteraad van Hulst. Uiteraard feliciteren we ook Wim met zijn raadszetel en wensen wij hem veel succes in de gemeenteraad van Hulst!

Ook de komende jaren inzetten op gezonde gemeente financiën

CDA CDA Hulst 15-03-2018 12:07

Onder het bewind van CDA wethouder financiën Adri Totté zijn de gemeente financiën op orde gebleven. Totté: ‘Ook voor de komende jaren is dit onze inzet!’ Een eerlijke economie vraagt om solide overheidsfinanciën, lagere lasten en een eerlijk en overzichtelijk belastingstelsel. Een solide toekomst is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Het grootste deel van de gemeentebegroting bestaat uit geld via de Rijksoverheid. Slechts een beperkt aandeel komt uit lokale heffingen en belastingen. In beide gevallen is er sprake van belastinggeld, opgebracht door de inwoners van de gemeente. Adri Totté: ‘Ik heb de overtuiging dat we duurzaam moeten omgaan met de financiële middelen die voorhanden zijn. Uitgangspunten voor het financieel beleid van het CDA zijn: zorgvuldigheid, spaarzaamheid, transparantie en gematigde lokale lasten. Daarbij moeten we wel ambities blijven houden’. Die ambities ziet Totté in het verstevigen van de leefbaarheid in alle kernen en daarnaast ook stevig in te zetten op een veiligere samenleving. Het CDA Hulst is voor afschaffing van de Onroerendezaakbelasting (ozb) voor verenigingsgebouwen en dorpshuizen. De hoogte van de gemeentelijke uitgaven en investeringen vormt geen doel op zich. Ze dragen bij aan een maatschappelijk doel. We leven niet in de waan van de dag. We zorgen dus ook voor voldoende weerstandsvermogen. Waarbij we, indien mogelijk, sparen voor gewenste en noodzakelijke investeringen. Het CDA Hulst vindt dat er niets geheim is aan de uitgaven van de gemeente Hulst. Om die reden ontvangen inwoners wat ons betreft, bijvoorbeeld bij hun OZB-aanslag, een korte weergave van de uitgaven van het vorige jaar. Op de website van de gemeente Hulst is een duidelijk overzicht te vinden van instellingen die van de gemeente subsidie ontvangen en de taken die men uitvoert.

CDA Hulst breekt lans voor Plan Perkpolder

CDA CDA Hulst 05-02-2018 08:14

Het CDA Hulst zal aanstaande donderdag tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie van vertrouwen indienen waarin het college opgeroepen wordt om zich met kracht achter de voorziene uitvoering van plan Perkpolder te scharen en er zorg voor te dragen dat het zo snel als mogelijk gerealiseerd wordt conform het bij ons allen bekende plan. Daarnaast willen wij dat het college van Burgemeester en Wethouders er uiterste zorg voor dragen dat er geen grond wordt aangevoerd die niet voldoet aan de wettelijke eisen, door hierop streng en intensief te controleren en daar open en eerlijk over te communiceren. Het CDA Hulst is er wel een beetje klaar mee, dat je de krant niet kunt openslaan of er staat een negatief artikel in plan Perkpolder. Er speelt namelijk nogal wat rond het plan dat bedoeld is om de regio een impuls te geven. Rijkswaterstaat onderzoekt of de grond in de in 2015 aangelegde zeedijk wel goed is voor de gezondheid. Zijdelings strijden omwonenden tegen de ophoging van de westelijke Perkpolder met industriegrond. Op die grond moet een golfbaan komen. Het CDA blijft voorstander van plan Perkpolder. De economisch interessante delen staan eindelijk op het punt van beginnen, schrijft CDA Hulst gemeenteraadslid Karel Martinet in de motie. Hij benadrukt nogmaals dat het onderzoek naar de zeedijk compleet losstaat van de plannen in de westelijke Perkpolder, maar dat de kwestie wel voor verwarring en mogelijk politieke besluiteloosheid leidt. En dat doet het vertrouwen van Hulst aan Zee, dat het plan uiteindelijk moet uitvoeren, geen goed, meent het raadslid. “Waardoor het vervolg van het project op losse schroeven komt te staan.” Plan Perkpolder levert werkgelegenheid op, niet alleen in het te bouwen hotel en recreatievoorzieningen maar ook bij de huidige bedrijven in de omgeving. De mensen die op Perkpolder gaan wonen of daar verblijven voor vakantie hebben ook brood, vlees en andere levensmiddelen nodig die zij kopen bij bakkerijen, slagers en supermarkten in onze gemeente. Daarnaast gaan deze mensen ook gebruik maken van onze recreatiemogelijkheden. Hier liggen dus kansen voor de horeca en andere recreatieondernemers. En wat te denken van het onderhoud en de inrichting van de huizen en het hotel? Ook onze Hulsterse ondernemers die zich daarop richten kunnen van plan Perkpolder profiteren. Voor het CDA Hulst is plan Perkpolder een impuls voor onze economie. Het CDA Hulst is van mening dat het Hulster college van B en W zich met kracht achter van Plan Perkpolder moet scharen. Het project moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd, maar wel met grond die voldoet aan de wettelijke eisen. Daarom komt CDA Hulst-raadslid Karel Martinet donderdag tijdens de gemeenteraadsvergadering met de volgende motie: Onderwerp: Steun voor de integrale uitvoering van Plan Perkpolder De Raad, Gehoord de beraadslaging, Overwegende en constaterende dat · het “project Perkpolder” is bedacht om een economische impuls te geven in de kop van onze gemeente na het verdwijnen van de veerverbinding · het onderdeel “natuurcompensatie” uit dit project al lang is gerealiseerd · de economisch interessante delen van dit plan na jaren van voorbereiding eindelijk op het punt staan om gerealiseerd te worden · onder de regie van Rijkswaterstaat er grond voor de nieuwe zeedijk is gebruikt die mogelijkerwijs niet voldoet aan de gestelde wettelijke eisen · deze kwestie formeel los staat van de plannen die er zijn met Perkpolder West maar dat deze kwestie toch zorgt voor verwarring en mogelijk politieke besluiteloosheid · besluiteloosheid of wijzigingen aanbrengen in dit stadium door de gemeente Hulst het vertrouwen dat de betrokken partijen in ons hebben zal beschadigen waardoor het vervolg van het project op losse schroeven komt te staan · het stellen van eisen die verder gaan dan de wettelijke normering voor opvoergrond het voorziene verdienmodel aantast waardoor dit dodelijk kan zijn voor het verdere project · het huidige plan inclusief het verdienmodel voor de westelijke Perkpolder al jaren bij de raad van Hulst bekend is en dat dit tot vorig jaar geen belemmering voor het plan vormde Verzoekt het college · om zich met kracht achter de voorziene uitvoering van plan Perkpolder te scharen en er zorg voor te dragen dat het zo snel als mogelijk gerealiseerd wordt conform het bij ons allen bekende plan · daarbij er uiterste zorg voor te dragen dat er geen grond wordt aangevoerd die niet voldoet aan de wettelijke eisen, door hierop streng en intensief te controleren en daar open en eerlijk over te communiceren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.