Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over D66 inzichtelijk

2 documenten

Lekke sinterkoelers als zoveelste incident op een rij

D66 D66 Noord-Holland 16-12-2019 16:09

De luchtstromen in de Sinterkoelers van Tata Steel lopen niet zoals meer dan 20 jaar geleden gedacht en daardoor ontsnapt er meer luchtvervuiling dan berekend in de vergunning. Een zeer onwenselijke situatie, want het gaat om de gezondheid van alle mensen die wonen en werken in de IJmond. Gelukkig is het niet meer dan 1% van de totale uitstoot bij Tata, maar dit zoveelste incident ondermijnt het vertrouwen in het zo goed mogelijk indammen van gezondheidsrisico’s door de grootste industrie van de provincie.

Dit incident heeft geen invloed op de GGD-metingen van de luchtkwaliteit in de IJmond. Die zijn hier nauwelijks door beïnvloed en laten wel verbeteringen zien in luchtkwaliteit. Maar de lucht is nog niet schoon en veilig. Daarom is er genoeg aanleiding voor alle partijen in Provinciale Staten om op 16 december kritische vragen te stellen aan het college over wat er nu precies gebeurd is en hoe we meer incidenten in de toekomst kunnen voorkomen. Kan de Omgevingsdienst dit goed aan? Welke regels zouden anders moeten?

Gedeputeerde Stigter heeft de vragen hierover beantwoord, omdat gedeputeerde Tekin zijn portefeuille afgelopen week heeft ingeleverd. D66 betreurt het aftreden van Adnan Tekin. Wij zullen deze topbestuurder met een groen hart en een open bestuursstijl enorm missen.

Het college zegde toe in januari een reconstructie van de vergunningverlening en informatievoorziening voor te leggen aan PS, zodat er lering getrokken kan gaan worden uit deze casus. De Randstedelijke Rekenkamer is moment al bezig met een onderzoek naar de uitvoering van de VTH-taken – Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving – door de Omgevingsdiensten. De rekenkamer zal worden verzocht ook deze casus mee te nemen.

Amélie Strens, woordvoerder milieu van D66 Noord-Holland, is vooralsnog tevreden met dit antwoord: “In januari zal verder gesproken worden over mogelijke maatregelen op basis van een tijdlijn en zal het college voorstellen ter verbetering van de luchtkwaliteit voorbereiden. Wordt vervolgd.”

Milieuzone Zaanstad onder voorwaarden

SP SP D66 Noord-Holland 07-10-2019 04:49

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) kondigde op 29 juni 2019 door middel van een kamerbrief de harmonisatie van de milieuzones aan. Dat was voor de fractie van D66 een aanleiding om in Zaanstad ook een milieuzone te willen instellen. De fractie van de SP vindt dit een prima idee, maar dan wel onder voorwaarden.

Tekst: Anna de Groot – Steunfractielid SP Zaanstad

Een aantal grote steden heeft al een milieuzone. Daar mogen een aantal vervuilende voertuigen niet meer in. Maar die steden hebben allen een andere vorm bedacht. Dat is niet handig en totaal onoverzichtelijk voor iedereen die met een auto, bestelbus, vrachtwagen of scooter zo'n stad komt inrijden. In die zin is de harmonisatie van de milieuzones dan ook een heel goed idee.

D66 in Zaanstad zit al lang te vlassen op een milieuzone in Zaanstad. De aangekondigde harmonisatie leek voor D66 het uitgelezen moment om in Zaanstad ook zo'n milieuzone in te stellen. D66 profileert zich daarmee als milieupartij en dat is natuurlijk best goed. Maar D66 is wel een milieupartij die een groot voorstander is van de zwaar vervuilende verbindingsweg A8-A9.

En - alhoewel een milieuzone een druppel op de van vervuiling gloeiende plaat is - vindt de SP een milieuzone ook wel een goed idee. Alle kleine beetjes helpen immers! Vooropgesteld dat het schoner en stiller maken van de A8 (die een zware wissel trekt op de gezondheid van de inwoners van een aantal Zaanse wijken) een veel betere en snellere manier is om de luchtkwaliteit in Zaanstad beter te maken, kan een milieuzone ook helpen.

De SP Zaanstad fractie somde in het Zaanstad Beraad van 3 oktober de voorwaarden op die er voor de SP aan een milieuzone verbonden zijn:

    • De oude dieseltjes van mensen die in de (toekomstige) milieuzone wonen worden door de gemeente Zaanstad opgekocht en aangeboden aan de sloop. Aan de eigenaren moet de cataloguswaarde worden betaald. Immers, sommige inwoners kunnen geen duurdere auto rijden en zijn aangewezen op hun oude dieseltje.

    • Aan de randen van de milieuzone komen parkeerplaatsen waar iedereen zijn auto kan stallen. het openbaar vervoer van de randen van de milieuzone naar het centrum ervan wordt gratis. Zo kan iedereen in de milieuzone komen en blijft de lucht er schoon.

    • Meestal is er aan zo'n milieuzone verbonden dat je er gratis of zeer goedkoop mag parkeren met je elektrische auto. Daarvan kan geen sprake zijn. Het is niet de bedoeling dat de mensen die al financieel in de gelegenheid zijn een dure elektrische auto te rijden bevoordeeld worden boven de mensen die daar financieel niet toe in staat zijn.

Mocht het D66-voorstel nog op de een of andere wijze in stemming komen, dan zal de SP akkoord gaan, mits aan de drie voorwaarden wordt voldaan.   

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.